|
BG05SFPR002-1.019-Q050 (12.02.2025 г.)
|
Здравейте,
моля за разяснение по следния въпрос. Кандидат предвижда специфични обучения, които само определена организация или лицензирани от нея партньори има право да извършва. Става въпрос за международни организации от ранга на Майкрософт и Гугъл, които бенефициента няма как да убеди да участват в процедура за избор на изпълнител с Публична покана по реда на ПМС 4. Същевременно в чл. 50, ал. 5 от ЗУСЕФСУ се казва: "Бенефициентите не провеждат процедура за избор с публична покана, когато възлагането на поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуална собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт. В този случай бенефициентът предварително уведомява управляващия орган." В случай че обученията са предмет на права по интелектуална собственост може ли изпълнението им да бъде възложено директно без провеждане на процедура по реда на ПМС 4 и на кой етап следва да бъде уведомен УО за това . Какви документи ще се изискват за доказване на това обстоятелство?
|
Уважаема госпожо/Уважаеми господине,
Въпросът Ви касае евентуално изпълнение на потенциален договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по настоящата процедура, а съгласно чл. 26, ал. 8 от ЗУСЕФСУ, разяснения се дават по отношение на условията за кандидатстване. Поради това, предоставянето на конкретен отговор би било в нарушение на горепосочената разпоредба на закона.
|
|
BG05SFPR002-1.019-Q049 (12.02.2025 г.)
|
Здравейте,
Може ли да поясните следния текст и по-конкретно изискването за издаден документ/сертификат:
"Условие за изплащане: За успешно завършило обучение ще се счита всяко лице, представител на целевата група, което не е преминало същото по вид и степен обучение, има присъствие минимум 80% от хорариума за съответното обучение и успешно е завършило обучението – наличие на документ за успешно приключено обучение. Размерът на стандартната таблица се възстановява единствено и само, ако кумулативно са спазени изброените по-горе условия и са представени изискуемите документи, доказващи постигането на мерната единица."
"Успешно приключено обучение" е завършен пълен курс на обучение съгласно утвърдената учебна програма, проведени заключителни изпити, ако такива са предвидени, и издаден документ (сертификат/удостоверение/свидетелство)."
Обученията, които предвиждаме, завършват с удостоверение за преминато обучение (удостоверява се присъствие, вкл. явяване на предварителен/вътрешен изпит).
Въпреки това, сертификат може да се издаде след успешно полагане на изпит, в някои случаи администриран от външна организация, а не от доставчика на обучението. Самите сертификационни изпити са сложни, изискват значителна подготовка и много често се налага повторно явяване.
В тази връзка:
1. Допустимо ли е по проекта да заложим само разходи за обучение, завършващо с удостоверение (без сертификационен изпит)?
2. Ако включим и сертификационен изпит:
а) Трябва ли той да фигурира в офертата при положение, че е администриран от друга организация и/или можем да приложим принтскрийн от сайта на сертифициращата организация? В такъв случай обаче няма как да имаме два принтскрийна, тъй като изпитите се организират само от една конкретна международна организация.
б) Включването на сертификационен изпит означава ли, че независимо, че сме получили вътрешно удостоверение за успешно преминато обучение, ако сертификационният изпитът не бъде взет, то разходът за цялото обучение няма да бъде признат?
3. По отношение на съпоставимостта на двете оферти: допустимо ли е едната да е от ЮЛ (обучителна организация), а другата от физическо лице?
Благодаря предварително!
|
Уважаема госпожо/Уважаеми господине,
1. В случай че предвиденото обучение е за придобиване на сертификат и се провежда по програма за придобиване на сертификат, следва да се проведе сертификационен изпит.
2. А) В стойността на обучението следва да се включат и разходите за издаване на сертификат. При планирани специфични обучения, които са обект на авторско право или други ограничения, които не позволяват провеждането им от повече от една международна организация, то представянето на една оферта ще бъде счетено за допустимо от комисията. Обосновка за това, че няма пазар за въпросното обучение и затова е представена само една оферта следва да дадете в описанието на дейността. Ако при проверка оценителната комисия установи, че подобен вид обучения се предлагат от повече от една обучителна организация, включително оторизирани тестови центрове/сертифицирани центрове (въпреки авторски права и/или други ограничения) ще бъде прието, че не е изпълнено изискването в Условията за кандидатстване за представяне на две съпоставими оферти.
Б) Да, в случай че сертификационният изпитът не бъде взет, разходът за цялото обучение ще бъде определен за недопустим.
3. Да, допустимо е.
|
|
BG05SFPR002-1.019-Q048 (11.02.2025 г.)
|
Здравейте,
Бихте ли уточнили дали е допустим кандидат по процедурата еднолично акционерно дружество (ЕАД), регистрирано по Търговския закон с едноличен собственик на капитала български холдинг, чийто едноличен собственик от своя страна е българската държава чрез Министъра на енергетиката.
Благодаря!
|
Уважаема госпожо/Уважаеми господине,
Допустимите кандидати са посочени в раздели 11.1. „Общи изисквания за допустимост на кандидата“ и 11.2. „Специфични изисквания за допустимост на кандидата“. Кандидатът трябва да е търговец по смисъла на чл. 1 от Търговския закон или да е еквивалентно лице на търговец по смисъла на Търговския закон, съгласно законодателството на държава-членка на Европейското икономическо пространство, който кандидатства за безвъзмездна финансова помощ чрез подаване на проектно предложение.
Недопустими кандидати по настоящата процедура са всички бюджетни организации, разпоредители с държавен/общински бюджет.
|
|
BG05SFPR002-1.019-Q047 (10.02.2025 г.)
|
Здравейте,
Моля за разяснение, относно начина на формиране на дела (процента) собствено съфинансиране от страна на кандидата и сътоветно на начина на присъждане на точки, във връзка с предвиденото по процедурата условие, според което: допълнителни точки се присъждат, когато кандидатът е обосновал по-висока стойност на планирани от него специфични обучения и съответно по този начин поема и по-голям дял (с 5 или 10%) в рамките на своето съфинансиране.
1. Как следва да се формира съфинансирането на кандидата в този случай - то едно и също ли е за цялото проектно предложение или може да бъде различно за дейността "Специфични обучения"?
2. В кой случай се присъждат допълнителните точки: когато кандидатът осигурява с мин. 5% по-голямо собствено финансиране за целия проект или само за дейността "специфични обучения"?
Например, ако едно голямо предприятие трябва по принцип да осигури не по-малко от 50% собствено съфинансиране, то в случая - то трябва да осигури мин. 55% собствено съфинансиране за дейността "специфични обучения", за да получи допълнителни точки или да осигури мин. 55% собствено финансиране за целия проект (в който случай това означава, че собственото му финансиране за дейността специфични обучения ще трябва да бъде много по-голямо, при условие че в проекта са включени и други видове обучения)?
|
Уважаема госпожо/Уважаеми господине,
В Методологията за техническа и финансова оценка, раздел 3 „Разходи“, т.3. е посочено следното „Заложен по-висок процент на съфинансиране от кандидата в бюджета на проекта (всички бюджетни редове), спрямо минималния за категорията предприятие“.
Съфинансирането от кандидата е едно и също за всички бюджетни редове, т.е. цялото проектно предложение. Съгласно посочения по-горе критерий на Методологията за ТФО се присъждат допълнителни точки, когато кандидатът е заложил по-голямо собствено финансиране за целия проект спрямо минимално изискуемия за категорията предприятие.
По отношение на специфичните обучения се изисква кандидатът да обоснове и докаже чрез представяне на оферти, че по-високият процент съфинансиране (който не е по-висок от този за другите обучения) не води до фиктивно увеличаване стойността на обученията/бюджета.
В посочения от Вас пример – кандидат голямо предприятие следва да осигури 55% собствено финансиране за целия проект, за да получи допълнителни точки, като тези 55% съфинансиране следва да са заложени по всеки един бюджетен ред, а не със заложения процент съфинансиране за специфични обучения да компенсирате процента съфинансиране на ниво проект.
|
|
BG05SFPR002-1.019-Q046 (07.02.2025 г.)
|
Здравейте,
Моля да уточните дали изискването включените в специфични обучения лица да бъдат разпределени в групи до 15 човека, се отнася само за присъствената форма на обученията (така, както е посочено за обученията за професионална квалификация) или и за дистанционната форма на обученията.
Благодаря!
|
Уважаема госпожо/Уважаеми господине,
Учебните часове, в случай че обучението се провежда в дистанционна форма, се провеждат от разстояние в електронна среда, чрез синхронно взаимодействие на обучаващия с обучавания. В тази връзка, изискването за до 15 лица в група се отнася и за обученията, провеждани в дистанционна форма.
|