|
BG05SFPR002-1.013-Q064 (24.10.2025)
|
Уважаеми госпожи и господа, във връзка с намерения за кандидатстване понастоящата процедура, молим за разяснения по следните въпроси:
Въпрос № 1:
Общинско предприятие „Чисто Дряново“ е създадено на основание чл. 52 от Закон за общинската собственост с решение Общински съвет Дряново317/28.07.2017. Съгласно правилника за организацията и дейността на предприятието същото е второстепенен разпоредител с бюджет. Същото е вписано в регистър БУЛСТАТ като поделение на Община Дряново. Съгласно чл. 13 от Правилник за организацията на дейността на ОП „Чисто Дряново“ Директорът назначава, преназначава и освобождава работниците и служителите на общинското предприятие и урежда трудовите правоотношения с тях, съгласно Кодекса на труда.
По силата на чл. 14 от същия правилник Директорът организира цялостната дейност на предприятието, управлява предоставеното общинско имущество, представлява предприятието пред държавните и общински органи и институции, пред съдебните органи, пред банките, пред физически и юридически лица.
Същото е вписано в регистъра на социалните предприятия по № 211 от 29 09.2025 година, като социално предприятие клас А.
Предприятието иска да кандидатства по Процедура BG05SFPR002-1.013 „Насърчаване на социалната икономика на местно и регионално ниво“.
При така описаната фактическа обстановка предприятието можели да кандидатства самостоятелно за получаване на безвъзмездна финансова помощ или следва да кандидатства самата община, чрез съответното предприятие.
Въпрос № 2:
При направена справка в регистъра на минималните помощи на Министерство на финансите ОП Чисто Дряново е получило такива в размер 325 356.00 лева. В случай че предприятието не може да кандидатства самостоятелно, а е допустимо да кандидатства чрез общината, този размер на минималната помощ следва ли да се вземе предвид при попълване на декларацията за получени минимални помощи. Община Дряново не фигурира в регистъра на минималните помощи на МФ. Счита ли се че предприятието и общината са свързани предприятия и получената минимална помощ от предприятието, следва ли да се приспадне с оглед определяне стойността на проектното предложение в случай че кандидатстването е от самата община.
Въпрос № 3:
В критериите за оценка на административното съответствие и допустимост в т.19 се изисква информация дали кандидатът разполага с административен капацитет второто изискване е кандидатът има приключил поне един проект, финансиран със средствата от ЕС, националния бюджет или други донори които е участвал в ролята си на кандидат или партньор. ОП Чисто Дряново, през 2024 г. е приключило два проекта по ОП Развитие на Човешките ресурси финансирани със средства от ЕС, а към момента изпълнява още два такива. Всичките проекти се изпълняват въз основа на сключени договори между ОП Чисто Дряново и Агенция по заетостта, тоест бенефициент на средствата е общинското предприятие. Това приема ли се за административен капацитет по смисъла на процедурата.
|
Уважаема госпожо/Уважаеми господине,
1. По настоящата процедура кандидат следва да бъде общината. Моля, вижте и отговор на Въпрос 22/15.09.2024 г., т. 3.
2. Да, общината и общинското предприятие всъщност представляват „едно и също предприятие“ и всички получени минимални помощи (ако е приложимо), както от общинското предприятие, така и от самата Община следва да се вземат предвид и да се приспаднат при определянето на стойността на проектното предложение, както и да бъдат декларирани като получена помощ в Декларацията за минимални помощи.
3. По настоящата процедура кандидатът следва да има приключил поне един проект, финансиран със средства от ЕС, националния бюджет или други донори, в който е участвал в ролята си на бенефициент или партньор. Процедурите, при които работодателите подават заявки към Агенция по заетостта за наемане на хора не представляват проекти по смисъла на посоченото изискване по процедурата. В допълнение, моля, вижте отговора по т. 1 – кандидат по процедурата е общината.
|
|
BG05SFPR002-1.013-Q063 (24.10.2025)
|
Здравейте
Моля ви за уточнение на въпрос BG05SFPR002-1.013-Q030 (27.09.2025 г.) сте отговорили че по дейност 4 е недопустимо придобиване на Дълготрайни нематериални активи. На въпрос BG05SFPR002-1.013-Q053 (15.10.2025 г.) сте отговорили че е възможно създаване на рекламен филм което се явява ДНА. Моля за за отговор допустими ли са по дейност 4 разходи за придобиване на ДНА защото и маркетинговите стратегии анализи и т.н. съще се явяват ДНА
|
Уважаема госпожо/Уважаеми господине,
В Дейност 4 са допустим разходи за услуги. В този смисъл, когато в тази дейност е включен разход, при който се предоставя услуга за дадено социално предприятие – разработване на маркетингова стратегия, рекламен филм, рекламен сайт – няма пречка такъв разход да бъде заложен в дейността.
|
|
BG05SFPR002-1.013-Q062 (23.10.2025)
|
Уважаеми Дами и Господа,
Моля за Ваше разяснение по следното:
Съгласно условията за кандидатстване, за да демонстрира, че разполага с оперативен капацитет за изпълнение на проектното предложение:
- Кандидатът следва да има опит в изпълнението на дейности като включените в проектното предложение – опит в сферата на социалното предприемачество с фокус върху работа с уязвими групи и/или тяхното наемане, доказан с предоставяне на информация във формуляра за кандидатстване.
В тази връзка би ли се приело, че отговаря на изискването за оперативен капацитет кандидат юридическо лице (ЕООД), който е представил опита на своя собственик и управител, който опит е свързан с участието му като физическо лице в управление и администриране на проекти изпълнявани в сферата на социалното предприемачество с фокус върху работа с уязвими групи и/или тяхното наемане?
Благодаря Ви за дадените разяснения.
|
Уважаема госпожо/Уважаеми господине,
Не, по процедурата не е предвидено да бъде оценяван опит на физическо лице, независимо от това дали е собственик или служител в организацията-кандидат.
|
|
BG05SFPR002-1.013-Q061 (22.10.2025)
|
Във връзка с посочено Условие по процудурата - Когато кандидатът е новосъздадена през 2025 година организация, проверката за финансов капацитет се извършва въз основа на данни от Счетоводния баланс на организацията за 2025 година, за периода от регистрацията на организацията, до последния ден на месеца, предхождащ месеца, в който е обявена настоящата процедурата. Счетоводният баланс на новосъздадена през 2025 година организация следва да е изготвен в съответствие с изискванията на Закона за счетоводството и да съдържа данни поне за 3 месеца, считано от датата на регистрацията на организацията до последната дата на месеца, предхождащ месеца на обявяване на процедурата. В тези случаи, ако Счетоводният баланс на организацията – кандидат не може да бъде получен по служебен път, същият следва да бъде прикачен към проектното предложение в ИСУН при неговото подаване. Допустим кандидат ли е фирма регистрирана на 19.05.2025 год., която е новорегистрирано дружество, има дейност и има данни за съставянето на 3 - месечен баланс за периода 19.05.2025 год - 31.07.2025 год.
|
Уважаема госпожо/Уважаеми господине,
В посочения от Вас пример не е спазено минималното изискване за наличие на данни за минимум 3 месеца, считано от датата на регистрация на организацията до последната дата на месеца, предхождащ месеца на обявяване на процедурата.
|
|
BG05SFPR002-1.013-Q060 (21.10.2025)
|
Моля за повече разяснение по отнощение на VI. РАЗХОДИ ЗА ТАКСИ.
1. Предоставеният стимул само с мостово финансиране на проектното предложение ли е свързан?
2. Как се описва искането на финансов стимул в проектното предложение?
3. Как се залага в бюджета на проектното предложение?
4. Може ли чрез пример да ни илюстрирате отговорите на зададените въпроси
|
Уважаема госпожо/Уважаеми господине,
1. Предоставеният стимул е възможно да бъде заявен от кандидат по процедурата, само ако са налични следните обстоятелства, посочени в Условията за кандидатстване:
- Кандидатът има заемно финансиране, предоставено чрез финансовия инструмент „Микрокредитиране за споделяне на риска“ и/или “Портфейлна гаранция с таван на загубите за микрокредитиране“ по ОПРЧР (вкл. по финансиране, предоставено с рециклиран ресурс чрез финансов инструмент по ОПРЧР, управляван от ФМФИБ);
- изплащането на дължимата редовна лихва и главницата по финансирането не е приключило преди стартиране на проектното предложение;
- кредитът не е в просрочие или в неизпълнение, по финансирането не е установена нередност, недопустимост на разходите или неспазване на правилата за държавни/минимални помощи.
2. В случай, че кандидатът отговаря на тези условия следва във формуляра за кандидатстване да опише в отделна дейност горепосочените обстоятелства.
3. В съответния бюджетен ред следва да посочи размер на средствата, като следва да се има предвид, че той се изчислява за реално изплатена от предприятието редовна лихва за период от датата на договора за финансирането, предоставено от финансовия посредник чрез съответния финансов инструмент до последния месец на изпълнение на проекта по процедурата за БФП (включително). Т.е. кандидатът следва да предвиди приблизителния период на този разход, като следва да вземе предвид стартирането на изпълнението на проекта до неговото приключване. Важно е да се отбележи, че на социалното предприятие се възстановяват финансови средства, равни само на реално изплатена от предприятието редовна лихва, като тази сума се включва в окончателния отчет.
4. Горепосочените стъпки онагледяват примера, който искате да ви бъде посочен.
|