Отворена процедура за кандидатстване

В тази страница имате възможност да разгледате всички публикувани разяснения по процедурата за кандидатстване. Ако не сте достъпили системата чрез потребителски профил, не можете да подавате искане за разяснение. За да създадете и подадете такова е необходимо да влезете в системата или да създадете потребителски профил от менюто " Вход ".

Рег. номер Въпрос Разяснения
BG16FFPR003-4.006-Q121 (05.11.2025 г.)
Уважаеми дами и господа,
Във връзка с подготовката на проектно предложение по процедура BG16FFPR003-4.006 „Подкрепа за производствени инвестиции в големи предприятия в регион Стара Загора“, молим за уточнение по следните въпроси:
1.	В т. 13.1. „Задължителни изисквания към проектните предложения по процедурата“ се казва, че „Бенефициентът трябва да предвиди строителен надзор съгласно чл.168, ал.2 от Закона за устройство на територията“. Допустим разход по процедурата ли е разходът за строителен надзор? Ако да, под кой режим на минимална/държавна помощ попада?
2.	Съгласно списъка с допустими преки разходи в т. 14.2.1 моля уточнете към разхода за подготовка на инвестиционния проект, включва ли се и разход за извършване на оценка за съответствие на проектите, съгласно чл. 142, алинеи 4, 5 и 6 от ЗУТ?
3.	Съгласно списъка с допустими преки разходи в т. 14.2.1 моля уточнете към разхода за подготовка на инвестиционния проект, включва ли се и разход за авторски надзор? Ако да, под кой режим на минимална/държавна помощ попада? 
4.	При какви условия могат да бъдат разходени „непреките разходи, финансирани с БФП - разходи, изчислени като единна ставка, в размер до 7% от допустимите преки разходи, финансирани с БФП по проектното предложение“? При възлагането на дейности по организация и управление и за видимост, прозрачност и комуникация на външни за кандидата изпълнители кои закони/постановления трябва да се съблюдават?
5.	Предвиждаме една от дейностите в проектното ни предложение да бъде Дейност 2 „Инвестиции за насърчаване на енергията от възобновяеми енергийни източници в регион Стара Загора“. Съгласно т. 22 от Насоките за кандидатстване „В случай на дейност за изграждане на съоръжения за производството, използването и съхранението на енергия от ВЕИ се представя заверено копие от валидно становище за присъединяване или валиден предварителен договор или действащ договор за присъединяване със съответния мрежови оператор за компонента от комбинирания проект, свързан с производството на електрическа енергия от ВИ“. Ако на етап оценка на административно съответствие, се установи липса на документи и/или друга нередовност свързана с Дейност 2 и ако след допълнително изискване на документи от оценителната комисия, те не отговарят на изискванията какво се случва с проектното предложение – то се отхвърля изцяло или Дейност 2 отпада, коригира се бюджета и оценката се процедира нататък?

Предприятието Х, което ще бъде кандидат по процедурата, ще реализира проект за изграждане на съоръжения за производство, използване и съхранение на енергия от възобновяеми източници (ВЕИ).
Инвестицията ще се изпълнява върху имот и сгради, собственост на индустриален парк, който ще предостави на кандидата учредено право на строеж за реализиране на инвестицията.
Индустриалният парк (собственикът на имота) разполага със заверено копие от валидно становище за присъединяване на, издадено от съответния мрежови оператор - ЕСО за мощност 9 MW. Кандидатът по процедурата планира да реализира проект с инсталирана мощност 3 MW.
6.	Предвид гореизложеното и в случай на учредено право на строеж, за целите на доказване на техническата готовност и допустимостта на инвестицията, моля за разяснение допустимо ли е кандидатът Х да предостави на етап кандидатстване становище от мрежовия оператор на името на индустриалния парк и документ от индустриалния парк, във връзка с участие на Кандидат Х, за присъединяване на мощността, произведена в резултат на инвестицията реализирана по процедура BG16FFPR003-4.006 „Подкрепа за производствени инвестиции в големи предприятия в регион Стара Загора“ в рамките на допустимата му квота от 9 MW.
1., 2. и 3.
Моля виж разяснение на въпрос BG16FFPR003-4.006-Q092.

4.Моля виж разяснение на въпрос BG16FFPR003-4.006-Q075.

5. Съгласно т.19 „Ред за оценяване на проектните предложения“ от условията за кандидатстване:
„Критерии за оценка на допустимостта на кандидата и на допустимостта на ПП са: Критерий 4, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 и 17 от критериите за АСД, посочени в т. 20. “Критерии и методика за оценка на проектните предложения“ от настоящите условия за кандидатстване. 
При несъответствие с някое от посочените изисквания на Критерий 4, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 и 17 от критериите за АСД, посочени в т. 20.“Критерии и методика за оценка на проектните предложения“ от настоящите условия за кандидатстване, проектното предложение се отхвърля.
Критерии за оценка на административното съответствие са Критерий 1, 2, 3, 5, 9 и 18 от критериите за АСД, посочени в т. 20.“Критерии и методика за оценка на проектните предложения“ от настоящите условия за кандидатстване.
Когато при извършване на проверката на критериите за оценка на административното съответствие се установи липса на документи и/или друга нередовност, оценителната комисия ги изисква по установения ред. Когато след изискването им по установения ред, документите по Критерий 1, 2, 3, 5, 9 и 18 (когато са приложими -само за критерий 2) не бъдат представени от кандидата или са представени, но не съгласно изискванията, проектното предложение се отхвърля.“

Обръщам внимание, че критерий 3 „Към проектното предложение са приложени всички изискуеми документи от Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване, съгласно Насоките за кандидатстване, вкл……..“ се съотнася към критерии за оценка на административното съответствие. Когато при извършване на проверката на критериите за оценка на административното съответствие се установи липса на документи и/или друга нередовност, оценителната комисия ги изисква по установения ред. Когато след изискването им по установения ред, документите по Критерий 1, 2, 3, 5, 9 и 18 (когато са приложими -само за критерий 2) не бъдат представени от кандидата или са представени, но не съгласно изискванията, проектното предложение се отхвърля.


6. Моля виж разяснения на въпрос BG16FFPR003-4.006-Q109, т. 4.
BG16FFPR003-4.006-Q120 (04.11.2025 г.)
Във връзка с 20. "КРИТЕРИИ И МЕТОДИКА ЗА ОЦЕНКА НА ПРОЕКТНИТЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯ", т. 3.Приоритизация (допълнителни точки), 5.1 Проектът е свързан с производство на енергия от възобновяеми енергийни източници и допринася за прехода на областта към неутрална по отношение на климата икономика до 2050 г. и за постигане на свързаните екологични цели (възобновяемите енергийни източници като вятърната, слънчевата, водноелектрическата енергия, геотермалната енергия, биомаса и биогорива): - Планирано количество произведена енергия: ≥ 3 000 MWh/година, моля за ясен отговор - Ще получи ли 20 т. проектно предложение, в което се предвижда изграждане на фотоволтаична инсталация с планирано количество произведена енергия  ≥ 3 000 MWh/година (и ЛСС), ако разходите за тези дейности е предвидено да са изцяло за сметка на кандидата?

В случай, че кандидатът предвижда част от инвестицията да бъде покрита изцяло със собствени средства, необходимо ли е тази инвестиция да бъде изрично посочена в бюджета на проектното предложение (с 0% финансиране) или е достатъчно в бюджета на проекта да се включат само разходите, за които кандидатът ще иска финансиране.
В бюджета на проектното предложение се включват всички допустими разходи за осъществяване на инвестициите по проекта, които включват както частта финансирани с безвъзмездни средства, така и частта финансирана със собствени средства. 
В бюджета на проектното предложение се включват допустими разходи, които в зависимост от интензитета на помощ, се разпределят в колона финансиране с БФП (Общо БФП) и колона финансиране със собствени средства (СФ) на кандидата. 
В случай, че кандидатът предвижда инвестицията за фотоволтаична инсталация да бъде покрита изцяло със собствени средства на кандидата e необходимо тази инвестиция да бъде изрично посочена в бюджета на проектното предложение, за да се счита, че представлява част от дейностите по проекта.

За собственото финансиране се прилагат същите правилата за допустимост, както и за предоставената  помощ с БФП по процедурата. 

В допълнение, ако проектът е свързан с производство на енергия от възобновяеми енергийни източници и допринася за прехода на областта към неутрална по отношение на климата икономика до 2050 г. и за постигане на свързаните екологични цели, точки се присъждат по критерий 5.1. от критериите за оценка на качеството в зависимост от количество произведена енергия от ВЕИ.
BG16FFPR003-4.006-Q119 (04.11.2025 г.)
Във връзка с подготовката на проектно предложение по процедура BG16FFPR003-4.006 „Подкрепа за производствени инвестиции в големи предприятия в регион Стара Загора“, моля за разяснение относно следното:
В случай че кандидат предвижда в рамките на проектното си предложение две отделни инвестиции, за реализацията на които се изисква инвестиционен проект, например изграждане на нов стопански обект и изграждане на фотоволтаична електроцентрала, които инвестиции се намират в различна степен на проектна готовност, как следва да бъде подадена Декларацията за степен на проектна готовност (Приложение №3.1), при положение че в раздел 10. Е-Декларации в ИСУН не е предвидена възможност за прикачване на повече от една декларация? Могат ли в този случай кандидатите да прикачат втората декларация в поле 11. Прикачени документи?
Да, допустимо е да се представи втората декларация в раздел 11. “Прикачени документи” на формуляра за кандидатстване.
BG16FFPR003-4.006-Q118 (04.11.2025 г.)
Уважаеми дами и господа,

Във връзка с подготовката на проектно предложение по процедура BG16FFPR003-4.006 „Подкрепа за производствени инвестиции в големи предприятия в регион Стара Загора“, моля за разяснение относно изискванията по т. 22 от Условията за кандидатстване, свързани с представянето на следните документи в ИСУН:
10. Техническа спецификация (Приложение 3) – подава, когато в ПП се предвижда закупуване на ДМА и/или ДНА
13. Финансова обосновка (Приложение №5) - подава се във формат EXCEL, заедно с всички придружаващи документи в един архивиран файл задължителни документи към всяко ПП;
14. КСС, подава се когато в ПП се предвижда СМР дейности – подава се във формат Excel.

Моля за уточнение по следните въпроси:
1. Относно Техническата спецификация (т.10):
При включване на Дейност 2. Инвестиции за насърчаване на енергията от възобновяеми източници и разходи за изграждане на фотоволтаична електроцентрала, необходимо ли е в Техническата спецификация да бъдат посочени минимални технически изисквания към оборудването (тип панели, инвертори, батерии и др.) или е достатъчно да се предостави само КСС за предвидените СМР?
2. Относно Финансовата обосновка (т.13):
Следва ли във Финансовата обосновка да бъдат включени всички предвидени по проекта разходи, включително за фотоволтаична централа, строително-монтажни дейности, подготовка на инвестиционен проект и изготвяне на бизнес план, или тя следва да обхваща само частта, свързана с производствените активи?
3. Относно Количествено-стойностната сметка (т.14):
Допустимо ли е в КСС за предвидените по проекта строително-монтажни дейности да бъде включен ред за „непредвидени разходи“, и ако да – до какъв процент от общата стойност на СМР могат да бъдат заложени тези разходи?
1. Изграждане на ФЕЦ, заедно със съоръжение за съхранение се третира като обект, който изисква строеж (СМР дейност), съгласно изискванията на Закона за  устройство на  територията.
При включване на дейност и разходи за изграждане на фотоволтаична електроцентрала, заедно със съоръжение за съхранение, следва да се предостави КСС за предвидените СМР дейности. 

2. С оглед определяне на реалистичността на предвидените разходи, кандидатът следва да приложи към формуляра за кандидатстване в ИСУН финансова обосновка – Приложение 5 относно остойностяването на дейностите, включени в проектното предложение. 
Т.е. за включените в проекта дейности следва да се представят доказателствени материали за начина на остойностяване на разходите за тях, заедно с приложена Финансова обосновка с описание за начина на остойностяването им.
Изключение правят дейностите за организация и управление и за видимост, прозрачност и комуникация, за които не се представя доказателства за начина на  остойностяването им, както и в Приложение 5 не се включва информация относно дейността „Организация и управление на проекта, видимост, прозрачност и комуникация“, предвид че разходите за нея са по единна ставка (до 7%).

3.Съгласно условията по процедурата всеки кандидат носи пълната отговорност за качеството и пълнотата на разработения инвестиционен проект в съответствие с действащата нормативна и подзаконова уредба в страната, включително за законосъобразността при изготвянето, съгласуването и одобряването на инвестиционния проект в качеството му на Възложител по ЗУТ на проекта.
В този смисъл за инвестиционните намерения по проекта, които са свързани със СМР се изготвя инвестиционен проект по ЗУТ, който е допустим разход по процедурата. 

Съгласно утвърдената от УО практика в рамките на общата стойност на СМР могат да се включат и непредвидени разходи за строително-монтажни работи в размер до 10% от общата стойност на разходите за СМР. В случай на „инженеринг“, непредвидени разходи за строително-монтажни работи не са допустими.
Непредвидени разходи за строително-монтажни работи са разходите, свързани с увеличаване на заложени количества строително-монтажни работи и/или добавяне на нови количества или нови видове строително-монтажни работи, които към момента на разработване и одобряване на технически или работен инвестиционен проект обективно не са могли да бъдат предвидени, но при изпълнение на дейностите са обективно необходими за въвеждане на обекта в експлоатация. Разходите, определени като непредвидени, следва да отговарят на условията за допустимост на разходите по процедурата.

Непредвидени разходи са допустими единствено при договори за строителство. В случай на включена в договора с изпълнител клауза, касаеща третирането на непредвидени разходи, тези разходи могат да се отчитат до определения размер в договора с изпълнител (до 10%) на база реално извършените СМР единствено на окончателно плащане. В тези случаи, непредвидените разходи за СМР са част от общия размер на КСС и одобрен бюджет, като не могат да водят до увеличение на първоначално определената стойност на БФП по проекта.
BG16FFPR003-4.006-Q117 (03.11.2025 г.)
Компания с код по НКИД от група 47, отговаряща на всички изисквания по процедурата, желае да участва с проект за създаване на нов стопански обект. Обектът е проектиран с различни подобекти, като един от тях е аптека. Аптеката ще бъде отдавана под наем. Наясно сме, че не е възможно активите, изградени по проекта, да бъдат отдавани под наем или продавани. Аптеката ще бъде с отделен идентификатор и отделно мерене на енергията. Предвид, че за тази дейност се изискват специализирани лицензи, не е възможно кандидатът да управлява и изпълнява тази дейност. 
Инвестиционният проект е изготвен преди отваряне на процедурата и обектът е включен в него. 
Моля за информация по какъв начин да бъде решен въпроса, за да отговорим на изискванията на процедурата.
Обръщам внимание, че бенефициентите, със сключване на административния договор за БФП се задължават да не продават, преотстъпват и/или отдават под наем на трети лица активи/ оборудване/ съоръжения, придобити със средства по проекта, за период от 5 (пет) години от извършване на окончателното плащане по проекта. При неспазване на изискването ще се определя финансова корекция, пропорционално спрямо периода, за който е налице неизпълнение.

Всички активи придобити по проекта следва да се ползват от съответния бенефициент  по процедурата.
Съгласно Приложение 10 от условията за изпълнение на  процедурата:
„чл.53 Активите, придобити със средства по проекта, следва да бъдат използвани от Бенефициента, да бъдат нови (неизползвани), амортизируеми (за активите, за които е приложимо), да бъдат закупени при пазарни условия от трети страни, несвързани с Бенефициента и да бъдат включени в активите на предприятието, получаващо помощта, съгласно приложимите счетоводни стандарти, както и да останат свързани с целите или условията за изпълнение на операцията, за която е предоставена помощта.
Чл.54 При неспазване на посочените изисквания се извършва финансова корекция, пропорционално за периода, за който е налице неизпълнението.
Чл.55 Бенефициентът се задължава да не продава, преотстъпва и/или дава под наем на трети лица дълготрайните материални и нематериални активи.“

Предвид горното, активи, за които не могат да бъдат спазени горепосочените изисквания, следва да се финансират извън обхвата на проектното предложение по процедурата.
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.