Приключилa/прекратена процедура

Рег. номер Въпрос Разяснения
BG16RFTA001-1.008-Q030 (13.11.2024 г.)
Молим за разяснение как следва да се разбира условието на т.11 Допустими кандидати: 
"Кандидатите, регистрирани по (ЗЮЛНЦ), трябва да са регистрирани в обществена полза най-малко 2 години преди подаване на проектното предложение, със седалище на територията на Р България"
- да са изпълнени кумулативно двете условия кандидата да е регистриран най-малко от 2г и в същото време най-малко 2г да е регистрарн в обществена полза 
или
- да е регистриран най-малко от 2г, а регистрацията в обществена полза да е обстоятелство валидно към датата на кандидатстване.
Благодарим предварително!
С настоящото Ви информирам, че на 7.11.2024 г. изтече срокът за даване на разяснения по отношение на Насоките за кандидатстване и приложенията към тях по процедура BG16RFTA001-1.008 „Активни и компетентни организации на гражданското общество за повишаване на добавената стойност на политиката на сближаване в България“ (съгласно чл. 26, ал. 6 от ЗУСЕФСУ), поради което  УО на ПТП не може да отговори на зададения от Вас въпрос.
Обръщаме внимание, че във файл „Въпроси и отговори по процедура BG16RFTA001-1.008, актуализиран на 7.11.2024 г. 
достъпен в ИСУН на следния адрес:  https://eumis2020.government.bg/bg/s/8d3ebf57-ff75-4ad5-afa1-5747f558ee98/Procedure/Info/27992c50-1ca3-4a4b-a6b6-4c509c66688c,
са налични всички разяснения, предоставени от УО на ПТП по процедурата.
BG16RFTA001-1.008-Q029 (08.11.2024 г.)
Може ли членовете на Контролния съвет на сдружението да участват в обучение за повишаване на капацитета?
С настоящото Ви информирам, че на 7.11.2024 г. изтече срокът за даване на разяснения по отношение на Насоките за кандидатстване и приложенията към тях по процедура BG16RFTA001-1.008 „Активни и компетентни организации на гражданското общество за повишаване на добавената стойност на политиката на сближаване в България“ (съгласно чл. 26, ал. 6 от ЗУСЕФСУ), поради което  УО на ПТП не може да отговори на зададения от Вас въпрос.
Обръщаме внимание, че във файл „Въпроси и отговори по процедура BG16RFTA001-1.008, актуализиран на 7.11.2024 г. 
достъпен в ИСУН на следния адрес:  https://eumis2020.government.bg/bg/s/8d3ebf57-ff75-4ad5-afa1-5747f558ee98/Procedure/Info/27992c50-1ca3-4a4b-a6b6-4c509c66688c,
са налични всички разяснения предоставени от УО на ПТП по процедурата.
BG16RFTA001-1.008-Q028 (05.11.2024 г.)
Здравейте!
Организацията ни планира организиране и провеждане на едно обучение на служителите и на членовете на управителния орган в друга държава-членка на ЕС. Обучението ще включва две конкретни области /теми/ от Програма Околна среда, като идеята е, освен теоритичната част, да бъде осъществен обмен на опит и трансфер на знания на практика, чрез посещение на конкретни обекти, прилагащи мерки, свързани с опазването на околната среда и биоразнообразието – сравнение на условията в България и тези в държавата-членка на ЕС. 
Във връзка с това имаме следните въпроси:
1.	Допустимо ли ще е за обучението да използваме двама обучители /университетски преподаватели с опит по темата/, от които единият е от България, а другият – от страната-членка на ЕС, където ще се проведе обучението? Ако да – то освен двете оферти, които ще ни предостави всеки от обучителите за лекторските си услуги, необходимо ли е да представим още оферти и колко?
2.	Допустим разход ли ще бъдат разходите за командировката в чужбина на българския лектор-обучител или следва той да ги включи в своята оферта към услугата по обучението?
Посочената комбинация от действия по организиране и провеждане на обучение на служителите и на членовете на управителния орган в друга държава-членка на ЕС, не отговаря на дейностите, допустими за финансиране, съгласно т. 13 от Насоките за кандидатстване по процедурата (НК).
В други държави-членки на ЕС служителите на кандидата и/или членовете на управителния/те орган/и на кандидата могат да УЧАСТВАТ в различни формати на обучения в т. ч. „обучения за обучители“, учебни посещения и др. (по смисъла на т. 13, подт. 13.1.1 от НК) или във формални мрежи/ срещи на формални мрежи на ОГО (по смисъла на т. 13, подт. 13.1.2 от НК). Това предполага да се избере подходящо и необходимо за повишаването на капацитета на ОГО обучение, което не изисква наемане на лектор от страна на ОГО, чиито служители и/или членовете на управителния/те орган/и ще се обучават. Разходите за участие в обучение следва да са обосновани по един от начините, посочени в Указания за попълване на Финансовата обоснова на бюджета на проекта (част от приложение 1 към НК).
Организиране на обучения за СЛУЖИТЕЛИТЕ НА КАНДИДАТА И/ИЛИ НА ЧЛЕНОВЕТЕ НА УПРАВИТЕЛНИЯ/ТЕ ОРГАН/И НА КАНДИДАТА Е ВЪЗМОЖНО СЪГЛАСНО Т. 13, ПОДТ. 13.1.5 от НК, в изпълнение на която може да се предвидят обучения/ обучения на работното място/тренинги чрез наемане на външни експерти, с доказана експертиза в съответната област, като изпълнението на подобна дейност предполага наемане на лектор-обучител, в т.ч. чуждестранен, който да обучи представителите на целевата група на територията на Р България. 
Общото между допустимите дейности по т. 13, подт. 13.1.1 и подт. 13.1.5 е, че участието в обучения за изграждане на капацитет ще бъде допустимо само ако необходимостта от дейност/и за капацитет е ясно описана, обоснована и пряко свързана с действия, които кандидатът планира да извърши във връзка с прилагането на принципа на партньорство, финансираните по политиката на сближаване/ изпълнението на специфични програми/ политики/ реформи/ правни ангажименти и/или във връзка с планирани инвестиции на местно/регионално/национално ниво в Република България и е в комбинация с една или повече от дейностите по т. 13.1.2., 13.1.3., 13.1.4. и 13.1.6.
Разходите, необходими за наемане на лектор/и следва да са обосновани по един от начините, посочени в Указания за попълване на Финансовата обоснова на бюджета на проекта (част от приложение 1 към НК). Представянето на минимум 2 броя индикативни оферти, получени не по-рано от 6 месеца преди датата на кандидатстване, в отговор на изпратени/публикувани запитвания, от които да са ясни предметът на офертата, техническите характеристики/спецификации и ценовите параметри на предлаганите стоки и/или услуги, е един от начините за доказване на формиране на стойността на предвидения разход. 
В случай, че разходът е формиран от отделни елементи с отделни прогнозни стойности, кандидатът следва да ги посочи и да опише начина на изчисление на общата стойност, като представи план-сметка (количества и прогнозни единични цени).
Виж файл „Въпроси и отговори“, достъпен на следния адрес:  https://eumis2020.government.bg/bg/s/8d3ebf57-ff75-4ad5-afa1-5747f558ee98/Procedure/Info/27992c50-1ca3-4a4b-a6b6-4c509c66688c.
BG16RFTA001-1.008-Q027 (04.11.2024 г.)
Искам да задам два въпроса по процедура Процедура BG16RFTA001-1.008

1. През 2020г. организацията, която представлявам, реализира проект по ОП Добро управление, свързан с разработването на онлайн платформа за гражданско участие. Към настоящия момент, дейността на платформата е замразена. Бихме искали да надградим и разработим нови функционалности на платформата с помощта на съвременни софтуерни инструменти, за което да наемем външен консултант, както и да промотираме самия инструмент за гражданско участие. Предвид горепосочено, подобни дейности по разработка на софтуер и промотиране допустими ли са по настоящата процедура?

2. Допустимо ли е включване на едно и също лице в като участник в дейности в рамките на два паралелни проекта - лицето е служител в една от организациите и член на УС на груго нпо?
1.	Съгласно т. 13, подт. 13.1.6 от Насоките за кандидатстване по процедурата (НК) допустимо за финансиране е разработване, в т.ч. чрез външна подкрепа и/или закупуване на софтуерни инструменти за АНАЛИЗ/НАБЛЮДЕНИЕ/КОНТРОЛ ПРИ РАЗРАБОТВАНЕТО, ИЗПЪЛНЕНИЕТО, МОНИТОРИНГА И ОЦЕНКАТА НА ПРОГРАМИТЕ ОТ СПОРАЗУМЕНИЕТО ЗА ПАРТНЬОРСТВО В Т.Ч. ЗА АНГАЖИРАНЕ И АКТИВНО УЧАСТИЕ НА ГРАЖДАНИТЕ В ПРОЦЕСА ПО ВЗЕМАНЕ НА РЕШЕНИЯ НА МЕСТНО/РЕГИОНАЛНО/НАЦИОНАЛНО НИВО И/ИЛИ ОБМЕН НА ИНФОРМАЦИЯ ПО ОТНОШЕНИЕ НА РЕШЕНИЯ, КАСАЕЩИ РАЗРАБОТВАНЕТО, ИЗПЪЛНЕНИЕТО, МОНИТОРИНГА И ОЦЕНКАТА НА ИНВЕСТИЦИИТЕ И СВЪРЗАНИТЕ С ТЯХ ПОЛИТИКИ/РЕФОРМИ/ПРАВНИ АНГАЖИМЕНТИ, ПОЕТИ ПО ПРОГРАМИТЕ ОТ СПОРАЗУМЕНИЕТО ЗА ПАРТНЬОРСТВО. 
Съгласно изискванията на НК, за да е ДОПУСТИМА дейността, тя следва да е ясно описана и обоснована, да е съобразена с целите и очакваните резултати и да има принос към постигане на целевите стойности на относимите към проектното предложение индикатори. Посочените в запитването дейности, а именно- надграждане и разработване на нови функционалности на платформата с помощта на съвременни софтуерни инструменти, за което да се наеме външен консултант, както и да се промотира самия инструмент за гражданско участие, не отговарят на изискванията, посочени в т. 13, подт. 13.1.6 на НК.  
2.	Включване на едно и също лице като участник в дейности в рамките на два паралелни проекта –в качеството му на служител в една от организациите и член на УС на друга, е допустимо единствено ако обученията, в които ще участва са необходими за повишаване на капацитета на съответната ОГО за активното ѝ участие в разработването, изпълнението, мониторинга и оценката на програмите от Споразумението за партньорство, засилване на прилагането на принципа на партньорство и за повишаване на капацитета на ОГО за разбиране на целите и приложимите правила на политиката на сближаване, с оглед даване на становища по критерии за подбор на операции; насоки за кандидатстване, публикувани от управляващите органи, включително предложения за планирани инвестиции от бенефициентите, изготвяне на анализи/доклади/становища при наблюдение на изпълнението на инвестициите и ангажиментите, произтичащи от политиките и правната рамка на ЕС, които ще доведат до постигане на планираните резултати и предвидените цели на процедурата. 
Не е допустимо участието на посоченото лице в обучения с идентично съдържание в рамките на двата проекта. 
Участие в различни формати на обучения на служителите на кандидата и/или на членовете на управителния/те орган/и на кандидата, вкл. в други държави-членки на ЕС, в т. ч. „обучения за обучители“, учебни посещения и др. по смисъла на подт. 13.1.1. на т. 13 от НК Е ДОПУСТИМО САМО ако необходимостта от дейност/и за капацитет е ясно описана, обоснована и пряко свързана с действия, които кандидатът планира да извърши във връзка с прилагането на принципа на партньорство, финансираните по политиката на сближаване/ изпълнението на специфични програми/ политики/ реформи/ правни ангажименти и/или във връзка с планирани инвестиции на местно/регионално/национално ниво в Република България и е в комбинация с една или повече от дейностите по т. 13.1.2., 13.1.3., 13.1.4. и 13.1.6. В своето проектно предложение всеки кандидат следва да опише от какъв капацитет се нуждае неговият персонал/организация и резултатите, които възнамерява да произведе/постигне, за да му позволят да изпълнява някои от дейностите си в рамките на срока за изпълнение на проекта съгласно принципа на партньорство при прилагането на специфична политика на сближаване програми и/или във връзка с планирани инвестиции на местно/регионално/национално ниво.
BG16RFTA001-1.008-Q026 (31.10.2024 г.)
1) От приложение ПРИЛОЖЕНИЕ 1- УКАЗАНИЯ ЗА ПОПЪЛВАНЕ НА ФИНАНСОВАТА ОБОСНОВКА НА БЮДЖЕТА НА ПРОЕКТА не става ясно когато се осигурят 2 оферти от независими оференти в бюджета средноаритметичната стойност от двете оферти ли се залага за съответния разход?
2) Ако искаме да участватваме в ежегодно мероприятие на формална мрежа, в която сме член и което мероприятие всяка година е в различна държава от ЕС и не знаем къде ще бъде по време на изпълнение на проекта до каква дестинация да заложим пътни разходи?
2.1. В същата ситуация какви доказателства би следвало да представим за удостоверяване на разходи за трансфер от летището до залата за провеждане на мероприятието (при неизвестна локация към днешна дата)?
1.	Максималният размер на допустимите преки разходи за отделен проект следва да е изчислен в съответствие с принципа на доброто финансово управление и по-специално в съответствие с принципите на икономичност, ефикасност и ефективност. За тази цел на етап кандидатстване всеки кандидат следва да представи:
-	финансова обосновка на бюджета на проекта (ФО), попълнена по образеца на Приложение 1 към Насоките за кандидатстване по процедурата, 
и 
-	съответните източници на информация, съгласно Указанията за попълването ѝ (част от Приложение 1 към Насоките за кандидатстване по процедурата). 
Съответствието на бюджет и ФО с принципа на доброто финансово управление е обект на Техническа и финансова оценка. В Указанията за попълване на ФО на бюджета на проекта е посочен изчерпателен списък с подходящи източници на информация, с които кандидатът може да докаже как е определил прогнозните стойности на разходите., 
Във всички случаи, независимо от използваната възможност за доказване на начина на формиране на стойността на разхода, дадена в Указанията за попълване на ФО на бюджета на проекта, следва двата източника на информация да са съпоставими като параметри. В случай, че се използва възможността за доказване на формиране на стойността на разхода на база изпратени/публикувани запитвания и минимум 2 броя индикативни оферти, то следва да е налице и съответствие между параметрите на изпратените запитвания и получените оферти. Няма изискване за залагане на средноаритметична стойност. Кандидатът сам определя дали ще избере по-ниската или по-високата като стойност оферта или ще заложи средноаритметична такава, като в колона „Начин на формиране на стойността на разхода“ във ФО представи обосновка за причината, поради която избира приложената за проектното предложение стойност.
2.	В случай, че предвиждате участие в ежегодно мероприятие на формална мрежа, в която сте член, но нямате яснота в коя държава членка ще се проведе то, за доказване на начина на формиране на стойността на разхода, бихте могли да използвате или последната държава членка, в която е провеждано такова мероприятие или друга държава членка на ЕС по избор, като в колона „Начин на формиране на стойността на разхода“ във ФО обосновете стойностите на всички елементи, формиращи стойността на разхода.
2.1.	За разходите за командировки при провеждане и участие в мероприятия при условията на Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина, Кандидатът следва да уточни начина на формиране на стойността на разхода, като към ФО прилага източници на информация за начина на формиране на стойността само на пътните разходи. При обосноваване на начина на формиране на стойността на разхода, размерът на дневните и квартирните пари не следва да надвишава този, посочен в Приложение № 2 на Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина за съответната държава-членка на ЕС.
Съгласно чл. 18 от Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина, с дневните пари се осигуряват средства за храна, градски транспорт и други разходи. В случаите, когато разходите за транспорт от летището до населеното място на командировката или обратно превишават 30 на сто от размера на дневните пари за деня на съответното пътуване, тези разходи са за сметка на ведомството или предприятието и се отчитат срещу представен разходооправдателен документ. 
В тази връзка за удостоверяване на разходи за трансфер от летището до залата за провеждане на мероприятието следва да се представят доказателства (например, от извършено прочуване в интернет – 2 хиперлинка) само в случай, че същите превишават 30 на сто от размера на дневните пари за съответното пътуване.
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.