Приключилa/прекратена процедура

Рег. номер Въпрос Разяснения
BG-RRP-4.020-Q153 (07.04.2023 г.)
Уважаеми дами и господа,
Описанието на сграда (построена 1975 г.)  съгласно акта за държавна собственост е „ Обект „Обществено хранене и хотели“, но същата е предоставена за безвъзмездно управление и се ползва от администрацията на Министерския съвет от 2010 г., което е регламентирано с Решения на Министерския съвет от 2010 г. и 2016 г. Сградата се ползва за административни нужди от администрацията на Министерския съвет и към момента, макар че промяната на предназначението не е отразено в акта за собственост. Достатъчно ли е към акта за държавна собственост да бъдат представени и Решенията на Министерския съвет, с които имотът се предоставя за управление на  администрацията на Министерския съвет, за да се удостовери, че сградата е допустима за кандидатстване по процедура „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на публичен сграден фонд за административно обслужване, култура и спорт“? 
С уважение,
Виктория Ненкова
Предоставянето на Решенията на Министерския съвет, с които имотът се предоставя за управление на администрацията на Министерския съвет в приложение към акта за собственост, удовлетворява изискванията посочени в Насоките за кандидатстване по процедурата, а именно: „Документ за собственост върху недвижимия имот, от който е видно, че недвижимият имот е държавна/общинска собственост, включително акт на Министерски съвет или заповед на министър/ръководител на друго ведомство, от които да е видно правото на управление/на ползване в случаите на държавна
собственост“.
BG-RRP-4.020-Q152 (06.04.2023 г.)
Здравейте,
Въпрос 1: Във връзка с участие в процедурата за подкрепа на устойчиво енергийно обновяване на публичен сграден фонд за административно обслужване, култура и спорт, ако участникът кандидатства с обобщена КСС и архитектурно заснемане на кой етап от процедурата следва да представи:
•	Писмо по чл. 2, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони от съответната компетентна институция – РИОСВ/МОСВ, че не е необходимо провеждане на процедура по реда на Глава втора от същата наредба, или
•	Решение за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС, съгласно чл. 8 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда с характер „да не се извършва ОВОС“ или Решение по ОВОС за одобряване, съгласно чл. 18 от същата наредба, или
•	Решение по чл. 18 или чл. 28 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони за одобряване.
•	В случай на издадени Решения по ЗООС и ЗБР инвестиционният проект е съобразен с условията и мерките в Решенията и съответства на описаните параметрите в тях.

Благодаря,
Съгласно Насоките за кандидатстване по процедурата, на етапа на кандидатстване, кандидатите следва да представят един от трите документа, приложим към съответното ПИИ, наличието на който е част от проверка на критерий №9 за административна допустимост от раздел „17.	Критерии за оценяване на предложения за изпълнение на инвестиция“ на Насоките за кандидатстване.
BG-RRP-4.020-Q151 (06.04.2023 г.)
Здравейте, във връзка с  Кандидатстване по процедура „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на публичен сграден фонд за административно обслужване, култура и спорт” имаме следния въпрос: 

В проектното предложение, което подготвяме смятаме да включим сграда, която  е изградена и въведена в експлоатация през 2014 г. , но същата не е постигнала клас „В” и не отговаря на изискванията за енергоефективна сграда. Вследствие на извършено енергийно обследване предписаните задължителни мерки са свързани с изграждане на  ВЕИ и подмяна на осветителни тела. При условие , че в допустимите дейности по програмата е записано : Дейности за изпълнение на СМР/инженеринг за прилагане на мерки за ЕЕ и мерки за оползотворяване на енергия от възобновяеми източници, ако са посочени в енергийното обследване, в т. ч. всички съпътстващи СМР, необходими за изпълнение на мерките; 
Допустимо ли е изпълнението само на гореописаните мерки / изграждане на  ВЕИ и подмяна на осветителни тела/ без прилагане на други енергоефективни мерки като топлоизолиране на стени, покрив и др.
Както е посочено в Насоките за кандидатстване в ПИИ следва да бъдат включени и са допустими за финансиране със средства от МВУ, всички енергоспестяващи мерки, който са предписани в обследването за енергийни характеристики на сграда. В този смисъл, ако в енергийното обследване и в сертификата (в избраният пакет за изпълнение на ЕЕ мерки), е включено мерки за изграждане на ВЕИ и подмяна на осветителни тела, то същите са допустими за финансиране по процедурата.
Следва да се има предвид, че ПИИ ще бъде одобрено само ако обследването за енергийна ефективност е доказало, че приложените мерки ще доведат до постигане на минимум 30% спестяване на първична енергия за обекта, както и че ще се достигат нормативно изискваните нива на енергийна ефективност - най-малко клас на енергопотребление „В“, с изключение на сгради - културни ценности, включени в обхвата на Закона за културното наследство.
BG-RRP-4.020-Q150 (06.04.2023 г.)
Община Враца има намерение да кандидатства с проектно предложение за въвеждане на мерки за енергийна ефективност на обект от спортната инфраструктура по процедура BG-RRP-4.020 „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на публичен сграден фонд за административно обслужване, култура и спорт“. Сградата е публична общинска собственост и представляват спортна сграда – покрит плувен басейн
Въпросът ни е относно приложимостта на правилата за държавни помощи: В режим „непомощ“ или „помощ“ ли ще бъде Община Враца при интервенции върху спортната инфраструктура общинска собственост, допустима за инвестиция, в частност покрит плувен басейн? Спортната сграда, предмет на настоящия въпрос е предоставена за управление на общинско предприятие „Спорт и туризъм“, което по смисъла на Закона за общинската собственост е специализирано звено на общината за изпълнение на местни дейности и услуги, финансирани от общинския бюджет.
Сградата се използва изцяло за изпълнение на присъщите обществени функции, като приоритетно направление от социалната политика на общината е спортът за всички. Общинско предприятие „Спорт и туризъм“ се създава, преобразува и закрива с решение на Общински съвет - Враца. Същото не е юридическо лице и осъществява дейността си от името на Община Враца в рамките на предоставените му пълномощия. Дейността на Общинското предприятие се финансира от бюджета на Община Враца, местни дейности по пълна бюджетна класификация за текущата бюджетна година. Същото е второстепенен разпоредител с бюджетни средства.
С Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги и права на територията на Община Враца по ал.5 Цени на услуги, администрирани от ОП „Спорт и туризъм“, т. 1 Цени на билети за ползване на покрит плувен басейн са посочени цени за еднократно ползване, карта за месец, карта за три месеца и карта за една година за граждани, за ученици, студенти и пенсионери. Приходите от такси за ползване на басейна са в размер на 29 % от разходите, съгласно предоставена справка от ОП „Спорт и туризъм“.
Община Враца има и сключени договори за безвъзмездно ползване за определено време със спортни клубове, Спортно училище, Център за работа с деца, както и басейна се използва по Програма „Научи се да плуваш“ и за провеждане на различни състезания.
Всички помещения на сградата се ползват за обичайната й дейност, а в случай че някои помещения се ползват за друг вид стопанска дейност, в тези помещения са разположени обичайни съоръжения (дребномащабни стопански обекти), които не заемат повече от 20% от площта на сградата или времевия капацитет – ежемесечно се изготвя график за ползване на сградата и следва ли да се разбира, че ако до 20 % от времевия капацитет се използва от ползватели срещу заплащане на такса приложимостта на правилата за държавни помощи е В режим „непомощ“? За какъв период от време е необходимо доказването на ползване на сградата срещу заплащане?
Моля виж отговор  на въпрос 54. 

При всички случаи преценката за наличието/липса на държавна помощ следва да се направи след анализ на  всички документи, свързани с ползването/експлоатацията на спортния обект. 

Ако чрез предоставените документи (Договор/решение или друг официален документ за предоставяне за безвъзмездно ползване на сградата/ Договори/решения и или друг документ, регламентиращ експлоатацията/ стопанисването на обекта) може да се докаже, че сградата, обект на интервенция, е дадена безвъзмездно за ползване и не се експлоатира по икономически начин, т.е. не се реализират приходи от управлението или ползването й, или ако реализира приходи, те са в резултат на дейност, която е неделима и спомагателна спрямо неикономическата, не е налице помощ. 
Т.е. икономическото използване на инфраструктурата може да се счита за спомагателно, когато капацитетът, разпределен всяка година за такава дейност, не надвишава 20% от общия капацитет на инфраструктурата (20% от общата разгъната площ или 20% от времевия капацитет на сградата).
BG-RRP-4.020-Q149 (05.04.2023 г.)
Уважаеми колеги, 

Моля за информация дали при залагането в проектното предложение на дейност и съответно разходи за изготвяне на обследване за ЕЕ и сертификат за ЕЕ, разходи за ТО и технически паспорт, следва да се представят доказателствени документи - договор, фактура, за направения разход. В случай че е необходим такъв доказателствен материал моля за информация към кой ред в секция 13 Прикачени документи следва да бъде включен той (в повечето случаи договорите и фактурите се отнасят едновременно за енергийните и за техническите обследвания). 

Предварително Ви благодаря!
По процедурата няма изискване, на етапа на кандидатстване, да се представят сключени договори и фактури за направени разходи, свързани с ПИИ. 
След одобрението на дадено ПИИ и сключването на договор за финансиране, цялата информация по проведени обществени поръчки, сключените договори с изпълнители и разходооправдателни документи по извършени плащания се предоставят посредством ИС на МВУ.
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.