|
BG-RRP-11.021-Q027 (25.07.2025)
|
Допустим ли е за финансиране със средства по процедурата културен оператор, който провежда ателиета и творчески работилници, които са с такса участие. Ако при кандидатстването към общината за финансиране по програма Култура е декларирал, че ще провежда арт работилниците безплатно /без такса за участие/
|
По процедурата следва да се спазва принципа за недопускане под никаква форма на реализиране на печалба от безвъзмездните финансови средства, печалбата подлежи на възстановяване. Правилото не се отнася за ПИИ попадащи в изключенията съгласно чл. 195, параграф 3 от Регламент (ЕС) № 2024/2509
|
|
BG-RRP-11.021-Q026 (24.07.2025)
|
Уважаеми дами и господа, бихме искали да получим отговори и разяснения на следните въпроси:
1. Моля да потвърдите, че максималната стойност на БФП за 1 проект по процедурата е 2 000 000 лв. Съответно обща стойност (БФП + собствено финансиране ) на 1 проект по процедурата може да е максимум 3 000 000 лв.
2. Каква ще е максималната стойност на БФП по процедурата, която общината може да получи, в случай, че бюджета на общината по Програма „Култура“ за 2025 г. е 1 000 000 лв., но към датата на обявяване на настоящата процедура общината вече е финансирала културни продукти, подадени от КО по програмата на стойност 700 000 лв. и разполага само с 300 000 лв., а бюджетът на Програма „Култура“ за 2026 г. все още не е гласуван.
|
1.Да
2.Съгласно Условията за кандидатстване 12. Интензитет на безвъзмездното финансиране, е записано „По процедурата се предоставя безвъзмездно финансиране в размер от 170 000, 00 до 2 000 000,00 лв, при задължително съфинансиране от страна на крайните получатели в размер на 50% от безвъзмездното финансиране.», т.е. има минимален праг БФП 170 000,00 и максимален праг БФП 2 000 000,00 лв.
Участието на общината-кандидат може да бъде само в парична форма.
Във връзка с гореизложеното общината-кандидат има право да кандидатства с проект и бюджет по него, съгласно планирането и бюджетирането на общината в рамките допустимите параметри
|
|
BG-RRP-11.021-Q025 (21.07.2025)
|
Уважаеми дами и господа,
Във връзка с отворена процедура BG-RRP-11.021 Схема за безвъзмездна помощ „Ново поколение местни политики за култура за големи общини“, имаме следния въпрос:
Допустимо ли е при реализиране на културно събитие, предвидено по проекта, да бъде включена и допълнителна подкрепа от трети страни (спонсори), под формата на финансови средства, материали или услуги, които не са заложени в бюджета на проекта?
В случай, че това е допустимо, следва ли подобно участие да бъде посочено още на етап кандидатстване и ако да – в коя част на формуляра следва да бъде отразено?
Предвиждаме възможност за допълнително включване на спонсори или заинтересовани страни на етап изпълнение, които да подкрепят събитието чрез дейности и/или ресурси, разширяващи планираната концепция, без да дублират или заместват дейности, финансирани по проекта.
Молим, в случай че подобна подкрепа е допустима, да ни предоставите указания относно начина на нейното отчитане в последствие – както по отношение на финансовите средства, така и на предоставените материали или услуги като дарение (ако има такива).
|
Съгласно 8.1. Условия за допустимост на дейностите по инвестицията от УК «ПИИ на кандидатите следва да съответстват на принципите на икономичност, ефективност и ефикасност, както и на Техническите насоки за прилагането на принципа за „ненанасяне на значителни вреди“, съгласно Регламента за Механизма за възстановяване и устойчивост 2021/C58/01.
Допустимите дейности следва да водят до постигане на целта на процедурата при най-адекватно съотношение между очакваните разходи и ползи.
Допустимите дейности следва да:
«..5. спазват принципите на допълняемост на финансирането от ЕС и недопускане на двойно финансиране, а именно:
-не заместват периодични национални бюджетни разходи, и
-получават подкрепа от други програми и инструменти от националния бюджет и от бюджета на Съюза само при условие, че тази подкрепа не покрива същите разходи.
ВАЖНО! Спазването на принципа на допълняемост ще се проследява, както следва:
-За удостоверяване на съответствието на инвестицията с принципите по т. 3, т. 4 и т. 5 при подаване на предложението, кандидатите декларират съответните обстоятелства в Декларацията при кандидатстване (Приложение № 1).
-при представяне на финансови и технически отчети, кандидатите декларират, че не са допуснали двойно финансиране на разходи от МВУ и друг източник.»
В съответствие с чл. 195, пар. 2 от Регламент (ЕС, ЕВРАТОМ) № 2024/2509 печалбата се определя като излишък, изчислен при плащането на окончателното салдо, на приходите спрямо допустимите разходи на действието или работната програма, при което приходите се ограничават до безвъзмездните средства от Съюза и постъпленията от това действие или работна програма.
В случай, че има допълнителни приходи от предоставените под различна форма дарения/спонсорства и др. културният оператор /крайният получател следва да представи "Анализ разход-ползи", с цел доказване обстоятелствата свързани с изискванията на финансовия Регламент 2024/2509 .
|
|
BG-RRP-11.021-Q024 (17.07.2025)
|
Моля да дадете разяснение как ще отчитат разходите си към общината културните оператори (с копие от разходооправдателни документи или с издадена фактура от страна на културния оператор към общината)?
|
Процедурата има две специфични цели:
Специфична цел 1- подкрепа за културни оператори, чрез които общината осъществява културните си политики и
Специфична цел 2 - подкрепа на общинската администрация за развитие на нови културни политики и инструменти за партньорство в сферата на културното развитие.
По Специфична цел 1 „Подкрепа за културни оператори чрез които общината осъществява културните си политики“, допустимите кандидати задължително кандидатстват с:
- Културни продукти, съгласно одобрен Правилник за работа на фонд/програма "Култура" на общината кандидат и/или
- Културни продукти част от културни програми/афиши/календар
В рамките на общинските бюджети общините предоставят целево финансиране на конкурсен принцип на културните оператори за развитие на културното съдържание и промотиране на всички видове изкуства вкл. материално и нематериално културно наследство, съгласно одобрен Правилник за работа на фонд/програма "Култура" на общината кандидат. Големите общините имат разработени и утвърдени от Общинските съвети механизми за селекция и подбор на културни оператори, които в най-голяма степен спомагат за развитието/изпълнението на културната политика на общината. Когато общината избере Културни Оператори, които ще получат финансиране, те стават изпълнители на договорите за изпълнение на идеите, с които са кандидатствали по утвърдените правила на фонд/програма "Култура" на общината кандидат. В този случай, Културните оператори, подписали договор за финансиране по фонд/програма "Култура" на общината кандидат, с общината кандидат, се разглеждат като бенефициенти и при отчитането си представят разходооправдателни документи за извършените от тях разходи в рамките на одобрения от общината кандидат бюджет. При коректно извършени и отчетени разходи от културния оператор, общината кандидат им възстановява средствата въз основа на „искане за възстановяване на средства“ или „искане за плащане“, или „фактура“ с описани отделните разходи по бюджетни пера, според бюджет към договор между общината-кандидат и културния оператор.
Виж отговор BG-RRP-11.021-Q0006, т.2.
|
|
BG-RRP-11.021-Q023 (17.07.2025)
|
Моля да дадете ясни разяснения каква е разликата между: разходи за материали и консумативи, необходими за разпространението на културния/те продукт/и; разходи за разпространение на културните продукти чрез различни методи и комуникационни канали, включително дигитални и нетрадиционни и разходи за маркетинг и реклама, изработка на информационни и илюстративни материали? Моля да посочите за всеки един от разходите конкретно какво е възможно.
|
Съгласно УК, т. 10.2. Допустими категории разходи: «Разходи за материали и консумативи, необходими за разпространението на културния/те продукт/и» са включени в група допустими разходи - Разходи за материали и консумативи, права авторски и сродни
Разходи за разпространение на културните продукти чрез различни методи и комуникационни канали, включително дигитални и нетрадиционни и разходи за маркетинг и реклама, изработка на информационни и илюстративни материали са включение в група допустими разходи - Разходи за услуги.
Предвид многообразието на културни продукти и форми на разпространение, популяризиране на същите всеки кандидат преценява по своя лична преценка, в кой бюджетен ред да отнесе съответните разходи.
|