Приключилa/прекратена процедура

Рег. номер Въпрос Разяснения
BG05SFPR002-4.001-Q007 (15.04.2025 г.)
Здравейте, 
възникнаха следните допълнителни въпроси:
1.	В Указанията е посочено следното: „В случай че кандидатът има двама или повече официални представляващи, вписани като представляващи кандидата в Търговския регистър и РЮЛНЦ или са определени като такива в учредителен акт, когато тези обстоятелства не подлежат на вписване, независимо дали представляват кандидата заедно и/или поотделно – в този случай представляващото лице, подало ФК с валиден КЕП, следва да декларира обстоятелствата в раздел „E-Декларации”, а останалите лица, представляващи кандидата, следва да попълнят, датират, подпишат с електронен подпис и приложат Декларация на кандидата/партньора – Приложение I в раздел „Прикачени документи“ 
Въпрос: Как да се разбира използваното понятие „електронен подпис“ в цитирания текст? Има се предвид различен от КЕП електронен подпис ли? Или нещо друго?
2.	В раздел 12 от Указанията е посочено:  „ВАЖНО: Дейностите по процедурата в изпълнение на инициативата АЛМА изискват задължително участие на само една организация от страна-членка на ЕС, извън България, която участва като асоцииран партньор“ 
Въпрос: как да се разбират тук думите „само една организация“? В смисъл, че една организация е достатъчна, за да е изпълнено условието или че повече от една организация е недопустимо?
3.	В подобен неясен контекст звучи и следното: „ВАЖНО: Допустимо е и е препоръчително включването на Агенция по заетостта като втори асоцииран партньор във връзка с изпълнението на дейности по Фаза 3 и подкрепата за намиране на заетост.“ 
Въпрос: означава ли използваното съчетание „втори асоцииран партньор“, че има ограничение на броя на асоциираните партньори за Фаза 3?Или че е ще се явява „допълнителен“ (в смисъл извън ас.партньор по Фаза 2) асоцииран партньор? Възможно ли е във Фаза 3 да има И други асоциирани партньори във връзка с изпълнението на дейностите?
Благодаря!
Уважаема госпожо/Уважаеми господине,

1. Под понятие „електронен подпис“ следва да се разбира с „квалифициран електронен подпис“ (КЕП).
2. Съгласно т.12 „Допустими асоциирани партньори“ от Условията за кандидатстване по процедурата, е допустимо участието само на един асоцииран партньор от държава членка на ЕС, извън България. Не е допустимо  включването на два или повече чуждестранни организации като асоциирани партньори в проектното предложение.
3. В т.12.3 „Специфични изисквания за допустимост на асоциираните партньори“ са изброени всички категории допустими асоциирани партньори от България. Няма ограничение за броя на асоциираните партньори от България, които биха се включили в изпълнението на Дейност 3 (Фаза 3).
BG05SFPR002-4.001-Q006 (14.04.2025 г.)
Здравейте, във връзка с приложената таблица за изчисляване на финансовия капацитет и в частност касаещи ЮЛНЦ само с ОПРНСД, които са допустими кандидати/партньори по поканата, имам следните въпроси:
1. Тъй като ЮЛНЦ, които са микропредприятия, не са задължени да подават баланс, респ. подават съкратен вариант на такъв, то как да се процедира с посочените в колони B, C, D, E, F кодове, които кодове реално ЛИПСВАТ в съкратените форми на баланса?
2. Доколкото същите ЮЛНЦ имат информация за тези данни от своето оперативно счетоводство, то с какви документи следва да удостоверят тези факти, за да докажат своя финансов капацитет?
3. Съгласно т. 31 и 32 от таблицата в "Критерии за АСД" е уточнено, че за ЕТ, че: "Съгласно чл. 29, ал. 3 от Закона за счетоводството, едноличните търговци, на които размерът на нетните приходи от продажби за отчетния период не надхвърля 200 000 лв. и не подлежи на задължителен независим финансов одит, годишният финансов отчет може да се състои само от отчет за приходите и разходите. В случай че кандидатите/партньорите, еднолични търговци, попадат в тази хипотеза и не са подали Баланс за отчетния период към НСИ, следва да представят Баланс за периода, като го прикачат в секция „Прикачени документи”. Балансът трябва да отговарят на изискванията на чл. 25 от Закона за счетоводството". Приложимо ли е това условие и за ЮЛНЦ?

Благодаря!
Уважаема госпожо/Уважаеми господине,
Предоставената от Вас информация е противоречива и не съдържа достатъчно данни, които да позволят УО да изрази категорично становище. Моля имайте предвид следното:
РЕГЛАМЕНТ (ЕС, Евратом) 2024/2509 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА поставя изисквания за оперативен и финансов капацитет на бенефициентите. С цел спазване на българското и европейското законодателство, Ръководителят на УО в документите по чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕФСУ – Условията за кандидатстване по настоящата процедура, е поставил изискване към кандидатите и партньорите да разполагат с финансов капацитет,  който се изчислява съобразно Методика за оценка на финансовия капацитет на кандидатите по Програма „Развитие на човешките ресурси“ 2021 – 2027. 
Съгласно Раздел 11 от Условията за кандидатстване по процедура BG05SFPR002-4.001 Младежка инициатива „АЛМА“ изрично е посочено, че при оценката на финансовия капацитет на кандидатите/партньорите ще се използват данните от Счетоводния баланс и Отчета за приходите и разходите за 2023 г., налични в базата данни на НСИ. В тази връзка, кандидатите/партньорите, които ще участват с проектно предложение по процедура BG05SFPR002-4.001 Младежка инициатива „АЛМА“, трябва да са подали своите финансови отчети за 2023 г. към Националния статистически институт (НСИ) преди подаване на проектното предложение.
Посочените в Методиката за финансов капацитет кодове от финансовите отчети и във „Файл за изчисляване на финансовия капацитет“, използвани за изчисляване на финансовия капацитет на кандидатите/партньорите спрямо тяхната правна форма, са съобразени с образците на тези отчети в НСИ. За ЮЛНЦ, посочените кодове в Методиката за финансов капацитет са съгласно Годишния отчет за дейността на предприятията с нестопанска цел, които се подават към НСИ. По време на оценителния процес, Управляващият орган (УО) изисква по служебен път информация за Счетоводния баланс и Отчета за приходите и разходите на организацията за 2023 г. Този процес е автоматизиран чрез специализираната информационна система МониторСтат, която се поддържа и управлява от Националния статистически институт (НСИ). Системата осигурява събиране, обработка и предоставяне на финансови данни от различни видове организации, включително юридически лица с нестопанска цел, като гарантира, че предоставената информация е актуална, точна и достъпна за компетентните институции. 
Приложеният в документите за информация „Файл за изчисляване на финансовия капацитет“ е с цел улеснение на кандидатите. Няма изискване да се представя попълнен и да се прилага към Формуляра за кандидатстване.  
Eдноличните търговци, които не подлежат на задължителен независим финансов одит и съгласно чл.29, ал.3 от Закона за счетоводството са реализирали нетни приходи от продажби до 200 хил. лв. задължително подават в НСИ Годишен отчет за дейността на предприятията, несъставящи баланс (ЕТ) и физическите лица, осъществяващи стопанска дейност. Тъй като в предоставената информация от МониторСтат за тях няма счетоводен баланс, УО прави изключение и приема те да си представят Баланс за периода, като го прикачат в секция „Прикачени документи”.
BG05SFPR002-4.001-Q005 (09.04.2025 г.)
Здравейте,

Въпросът ми са два и са свързани с партньорствата по проекта и по-точно: 1./ Приложение IV - Споразумение за партньорство се представя подписано от всички (кандидат, партньор и асоцииран партньор) в един документ или се подписва поотделно с всеки партньор?
2./ Когато искаме да включим Агенцията по заетостта за асоцииран партньор и проекта е за Пловдив, на кого предоставяме документите за подпис - на Агенцията по заетостта в София, като се уточнява за кой район на България е проекта или на Бюрото по труда в Пловдив? 

С уважение,

Д-р Мария Любенова
Уважаема госпожо/Уважаеми господине,

1.  Съгласно утвърдения темплейт на Споразумението - Приложение IV, следва да бъде представен един общ документ, който е подписан от всички страни – кандидат, партньор(и) и асоцииран(и) партньор(и). Не се изисква отделно подписване с всеки партньор/асоцииран партньор.

2. В случай че желаете да включите Агенцията по заетостта (АЗ) като асоцииран партньор във Вашето проектно предложение, насочено към реализация на дейностите на територията на град Пловдив, документите следва да бъдат предоставени за подпис на централното управление на Агенцията по заетостта в гр. София. Бюрата по труда са териториални структури на Агенцията и не се считат за отделни асоциирани партньори.
BG05SFPR002-4.001-Q004 (12.03.2025 г.)
Здравейте,

Моля да поясните дали при определяне на Фаза 2 „Мобилност“ – „минимум 30 % от цялата продължителност на проекта“ се включва и допълнителния период от до 6 месеца за допълнително отчитане на успешно участие в АЛМА на целевата група?
Уважаема госпожо/Уважаеми господине,

Продължителността на Фаза 2 „Мобилност“ следва да представлява минимум 30 % от продължителността на проекта, без да се включва допълнителния период от до 6 месеца за допълнително отчитане на успешно участие в АЛМА на лицата от целевата група (незадължителен). Също така в Условията за кандидатстване има изискване продължителността на Фаза 2 „Мобилност“ да бъде между 2-6 месеца.
BG05SFPR002-4.001-Q003 (23.02.2025 г.)
Като представляващ Общински театър "Любомир Кабакчиев" се интересувам от условията, при които  се прилага de minimis по програмите и защо се прилага към организациите, които не са регистрирани по Търговския закон, а са регистрирани по Закона за закрила и развитие на културата. Интересува ме към коя интитуция да отправим своето запитване, тъй като ограничението за нас, при услвията в които сме поставени е 300 00 евро през последните три години. Ние не осъществяваме търговска дейност, но сме причислени към търговците и ограничението за получаване на средства, особено по програмите "Мелпомена", "Младежка заетост" и Програма ЗОХТУ ни принуждава да отказваме работа на хора с увреждания, младежи с образование в областта на културата и изкуството и младежи, които тепърва се реализират на пазара на труда.
Съгласно чл. 26, ал. 8 от ЗУСЕФСУ кандидатите могат да искат разяснения по отношение на Условията за кандидатстване, но в конкретният случай зададените от Ваша страна въпроси не касаят Условията за кандидатстване по процедура BG05SFPR002-4.001 МЛАДЕЖКА ИНИЦИАТИВА „АЛМА“. По настоящата процедура се прилагат правилата за минимална помощ по смисъла на Регламент (ЕС) № 2023/2831 на Комисията от 13 декември 2023 г. относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС) към помощта de minimis, публикуван в Официален вестник на ЕС L, 2023/2831 от 15.12.2023 г. Всеки Управляващ орган по програмите  при обявяването на процедурите си определя режима на помощ „de minimis” или „не помощ“, спрямо спецификите и изискванията на операцията като заложеният режим се съгласува с Министерство на финансите.
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.