Приключилa/прекратена процедура

Рег. номер Въпрос Разяснения
BG65AMPR001-2.001-Q022 (18.12.2023 г.)
Относно операция 7: Допустим компонент към мерките за насърчаване на интеграцията и намаляване на културните различия ли са 1) социални и културни медиатори, които подпомагат процеса на общуване и интеграция в общността и училищата; 2) допълваща езикова подкрепа в рамките на операцията?
Операция 7 „Повишаване толерантността на българското общество, намаляване на междукултурните различия с оглед улесняване на интеграцията на законно пребиващи граждани на трети държави в страната. Доброволни дейности и инициативи“ е в рамките на Специфична цел 2 „Законна миграция и интеграция“, съгласно чл.3, Параграф 2, б. „б“ от Регламент (ЕС) 2021/1147 на Европейски парламент и на Съвета от 7 юли 2021 за създаване на фонд „Убежище, миграция и интеграция“. Операциите по Специфична цел 2 „Законна миграция и интеграция“ са свързани с подобряване на условията за интеграция на граждани на трети държави, които пребивават законно в Република България, включително лица, търсещи международна закрила и лица, на които е предоставена международна закрила, в особена степен уязвимите лица, с цел социалното им включване и улесняване на интеграцията им в българското общество и успешната им реализация на пазара на труда.
Предвидените мерки са насочени към проблемите и нуждите на целевите групи, граждани на трети държави; лица, търсещи международна закрила и лица, получили международна закрила, така и по отношение на българското общество, включително по отношение на информиране на граждани на трети държави, с оглед улесняване на интеграцията им в българското общество, както и с цел адресиране на ниското ниво на информираност на приемащото общество относно мигрантите с оглед повишаване на толерантността и преодоляване на предубеждения и формиране на позитивни нагласи към ГТД. 
В допълнение дейностите, предвидени в проектните предложения по операция 7 следва да допринасят за мерките за изпълнение съгласно Приложение II, Параграф 2, б.“г“ от Регламент (ЕС) 2021/1147 на Европейски парламент и на Съвета от 7 юли 2021 за създаване на фонд „Убежище, миграция и интеграция“, а именно насърчаване на мерки за интеграция с цел социално и икономическо приобщаване на граждани на трети държави и на мерки за защита на уязвимите лица в контекста на мерките за интеграция, улесняване на събирането на семейството и подготовка на активното участие и приемането на гражданите на трети държави от приемащото общество, с участието на националните и по-специално на регионалните или местните органи и организациите на гражданското общество, включително организации на бежанци и организации, ръководени от мигранти, и социалните партньори.
Дейностите, предвидени в проектното предложение следва да попадат в обхвата на подкрепата съгласно Приложение III на Регламент на ЕС 2021/1147 на Европейски парламент и на Съвета от 7 юли 2021 за създаване на фонд „Убежище, миграция и интеграция“.
В рамките на Специфична цел 2 „Законна миграция и интеграция“ от програмата на Република България по фонд „Убежище, миграция и интеграция“ 2021-2027 г. са включени пояснения по отношение на операция 7 “Повишаване толерантността на българското общество, намаляване на междукултурните различия с оглед улесняване на интеграцията на законно пребиваващи граждани на трети държави в страната. Доброволни дейности и инициативи“, а именно: „предвиждане на доброволчески дейности и инициативи, които да допринесат за подобряване на социалната солидарност и толерантност на българското общество като приемно общество към законните мигранти, лицата, търсещи международна закрила или получили международна закрила или временна закрила в България. Предвидените мерки са за по-нататъшно запознаване на българското общество с проблемите и нуждите на мигрантите, особено уязвимите мигранти като непридружени деца, хора със здравословни проблеми, бременни жени, жертви на трафик на хора и др. Планирано е дейността да окаже подкрепа на ГТД, законно пребиваващи в България, както и на лица, търсещи убежище или лица, ползващи се с международна закрила, за улесняване на тяхната културна интеграция и преодоляване на междукултурните различия за улесняване на интеграцията им в българското общество. Дейността ще допринесе и за повишаване на информираността на българското общество за положителния принос на имигрантите за развитието на страната и ще спомогне за изграждането на климат на толерантност като необходим елемент за успешната интеграция на ГТД в България.“
Следва да се отбележи, че усилията в областта на интеграцията, ще бъдат насочени към ранните фази на процеса до момента на включване на ГТД в системите за образование, трудова заетост и здравеопазване.
Моля да имате предвид че съответствието на предложените дейности от потенциални бенефициенти и допустимостта на същите ще бъдат обект на преценка в рамките на оценителния процес по процедурата и УО не се ангажира предварително със становище относно допустимост на конкретни дейности в настоящия етап.
BG65AMPR001-2.001-Q021 (18.12.2023 г.)
моля, потвърдете нашето разбиране, че уточнението за предоставяне на мерки в срок до 12 месеца от дата на връщане/приемане се отнася само за лица, попадащи в обхвата на механизма за реалокация или презаселване. В този смисъл, бежанците с временна закрила са допустима целева група независимо от датата на получаване на статут. Например, лица получили статут на временна закрила през май 2022 могат да бъдат обхващани в мерки за интеграция с продължителност до 12 месеца по настоящата схема.
Съгласно разпоредбата на чл. 26, т. 3 от Постановление № 86 на Министерския съвет от 1 юни 2023 г. за определяне на национални правила за допустимост на разходите по програмите, финансирани от европейските фондове при споделено управление, за програмен период 2021 – 2027 г. разходите по отношение на Програмата по Фонд "Убежище, миграция и интеграция" 2021 - 2027 г. са допустими разходи, направени от крайния бенефициент, за дейностите и целевите групи, определени съгласно Регламент (ЕС) 2021/1147 на Европейския парламент и на Съвета от 7 юли 2021 година за създаване на Фонд "Убежище, миграция и интеграция" (OB, L 251 от 15 юли 2021 г.), когато подкрепящи мерки след връщането в третата държава или установяването/приемането в Република България, като обучение и съдействие за намиране на работа, краткосрочни мерки, необходими за процеса на реинтеграция/интеграция, и др. се предоставят в рамките на срок, не по-дълъг от 12 месеца считано от датата на връщане/приемане на гражданина на третата държава. В цитирания текст на Постановлението не се поставя разграничение между лицата, попадащи в обхвата на реалокация, презеселване, както и тези с временна закрила.
В този смисъл мерки в подкрепата за ГТД за период по-голям от 12 м. считано от датата на техния прием на територията на Р България/ връщане в трета държава не са допустими по настоящата процедура. Посоченият срок е индивидуален – за всяко отделно лице с предоставена временна закрила и следва да бъде удостоверен с документ за регистрация, издаден от компетентната държавна институция.
BG65AMPR001-2.001-Q020 (11.12.2023 г.)
Здравейте, във връзка с въпроси 
BG65AMPR001-2.001-Q015 BG65AMPR001-2.001-Q019,
моля да отговорите: Може ли проект, насочен към интеграционни мерки за украински граждани с временна закрила в България да съдържа дейности след 4.03.2025г., т.е. след изтичане на периода на временната закрила, така както този срок е обявен към момента на подаване на проекта? Ако проектът съдържа дейности след тази дата, ще бъде ли отхвърлен?

Ако е допустимо, да се подаде проект със срок на дейностите след 4.03.2025г., но се наложи впоследствие, дейностите съответно бюджетът да бъдат редуцирани и сумата падне под изискуемия минимум за бюджет по тази процедура, ще се наложи ли бенефициентът да връща пари?

Какъв е максималният период на престой в България на украински граждани с временна закрила, в който е допустимо те да се ползват от интеграционни мерки по ФУМИ? Може ли граждани на Украйна, които са престояли точно 12 месеца, да бъдат включени в интеграционни дейности? Каква документация ще се изисква по проекта, за да се установят тези срокове?

Поздрави!
Съгласно представен вече отговор, в случай че към настоящия момент подадете проект, който съдържа мерки за подкрепа на украински граждани, ползващи в момента временна закрила, и този проект включва дейности след 4 март 2025 г., без да е налице удължаване на временната закрила към момента на подаване или оценяване на проектното преложение, съществува вероятност срокът на подкрепата да бъде редуциран в съответствие със срока за предоставяне на временна закрила. В този смисъл проектното предложение би могло да не бъде отхвърлено, но размерът на заявена безвъзмездна финансова помощ (БФП) да бъде намален.
За да се финансира едно проектно предложение, т.е. за да се сключи административен договор с кандидата, същото следва да отговаря на изискванията на Насоките за кандидатстване. Едно от тези изисквания е размерът на исканата безвъзмездна финансова помощ (БФП) да не е под минималния размер, определен за съответната операция и съответно да не надхвърля максималния размер на БФП. След сключване на административния договор, същият се прекратява на основанията, посочени в Закон за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ) и чл. 11 от Общите условия към на административния договор. Минималният размер на БФП не е сред условията за прекратяване на административния договор.
Съгласно даден вече отговор „мерки в подкрепата за ГТД за период по-голям от 12 м. считано от датата на техния прием на територията на Р България/ връщане в трета държава не са допустими по настоящата процедура“. Посоченият срок е индивидуален – за всяко отделно лице с предоставена временна закрила и следва да удостоверен с документ за регистрация, издаден от компетентната държавна институция.
Моля да имате предвид че съответствието на предложените дейности от потенциални бенефициенти и допустимостта на същите ще бъдат обект на преценка в рамките на оценителния процес по процедурата и УО не се ангажира предварително със становище относно допустимост на конкретни дейности в настоящия етап.
BG65AMPR001-2.001-Q019 (07.12.2023 г.)
Здравейте,
Благодаря за отговора на зададен въпрос BG65AMPR001-2.001-Q015 (29.11.2023 г.), в който пояснявате, че "Предвид горепосочените характер и цел на тази мярка дейностите в проектното предложение, които са насочени към подкрепа на интеграцията на лица, търсещи или получили този тип временна закрила, не следва да надхвърлят срока на временна закрила, посочен в съответния акт, с който тя е предоставена."
 
Към момента, гражданите на Украйна имат временна закрила до 4 март 2024г. с Решение № 95 от 1 февруари 2023 г. на Министерския съвет. Съгласно Вашите указания, към момента няма възможност за подаване на проектно предложение по процедура BG65AMPR001-2.001, което съдържа дейности за подкрепа на украински граждани.
 
Същевременно, има теоретична възможност, временната закрила да бъде удължена. В този случай, организациите, които искат да подкрепят украински граждани в България, ще са пропуснали възможността да кандидатстват по отворените процедури на ФУМИ с крайни срокове през януари 2024г.
 
Какво бихте ни посъветвали по този казус?
 
Моля отговорете също така, дали, ако при настоящата ситуация, подадем проект, който съдържа мерки за подкрепа на украински граждани, ползващи в момента временна закрила, и този проект включва дейности до 2025 или 2026г., проектът ще бъде отхвърлен.
 
С уважение,
Съгласно предоставен вече отговор на горепосочения въпрос „временна закрила по смисъла на чл. 2, а) от Директива 2001/55/ЕО на Съвета означава процедура, която има характер на изключителна мярка. Временната закрила цели, в случай на масово навлизане или заплаха от масово навлизане на разселени лица от трети страни, които не могат да се завърнат в страната по произход, предоставяне на незабавна и временна закрила, особено когато съществува също и опасност системата за убежище да изпадне в невъзможност да разгледа всички искания, без това да доведе до неблагоприятни последици за нейното ефективно функциониране. Тази изключителна мярка се предприема в интерес на горепосочените засегнати лица и на други лица, търсещи закрила. Предвид горепосочените характер и цел на тази мярка, дейностите в проектното предложение, които са насочени към подкрепа на интеграцията на лица, търсещи или получили този тип временна закрила, не следва да надхвърлят срока на временна закрила, посочен в съответния акт, с който тя е предоставена.
С Решение за изпълнение (ЕС) 2023/2409 на Съвета от 19 октомври 2023 година срокът на временната закрила, предоставяна на разселените от Украйна лица, въведена с Решение за изпълнение (ЕС) 2022/382, се удължава с една година — до 4 март 2025 г.
В случай че към настоящия момент подадете проект, който съдържа мерки за подкрепа на украински граждани, ползващи в момента временна закрила, и този проект включва дейности след 4 март 2025 г., без да е налице удължаване на временната закрила, съществува вероятност подкрепата да бъде редуцирана до срока за предоставяне на временна закрила.
Моля да имате предвид че съответствието на предложените дейности от потенциални бенефициенти и допустимостта на същите ще бъдат обект на преценка в рамките на оценителния процес по процедурата и УО не се ангажира предварително със становище относно допустимост на конкретни дейности в настоящия етап.
BG65AMPR001-2.001-Q018 (06.12.2023 г.)
4.	Бихте пояснили разликите между Операция 4 и Операция 7, доколкото са посочени едни и същи допустими дейности? 
5.	В случай, че кандидатът отговаря на критерия да има оборот през последните две години равен или по-голям от бюджета на проекта, следва ли да доказва осигурено бъдещо финансиране?
ОТГОВОР № 4:
В рамките на Специфична цел 2 „Законна миграция и интеграция“ от програмата на Република България по фонд „Убежище, миграция и интеграция“ 2021-2027 г. са включени пояснения по отношение на двете операции:
- За операция 4 „Мерки за интеграция и разработване на програми за интеграция“: Предоставяне на индивидуална подкрепа, свързана с потребностите на ГТД, по-специално уязвимите лица, непридружените малолетни и непълнолетни и деца, жертви на изтезания. Информиране, консултиране и улесняване на културната и социална адаптация на ГТД, административно и правно консултиране, предоставяне на консултации и подкрепа на ГТД в области като жилищно настаняване, надбавки, психологически грижи, оценка на способностите и квалификацията и тяхното съответствие със стандартите на ЕС, професионална ориентация с цел достъп до пазара на труда, социалната, здравната и образователната системи и други. Дейности, свързани с професионалното обучение, като например придобиване на основни знания или квалификация, преквалификация и други, както и участие в социални, здравни и образователни системи, няма да отговарят на условията, тъй като те се считат за част от основния процес на интеграция, който не получава подкрепа в рамките на ФУМИ, а получава такава по линия на ЕСФ +.
- За операция 7 “Повишаване толерантността на българското общество, намаляване на междукултурните различия с оглед улесняване на интеграцията на законно пребиваващи граждани на трети държави в страната. Доброволчески дейности и инициативи.:  Предвидени са доброволчески дейности и инициативи, които да допринесат за подобряване на социалната солидарност и толерантност на българското общество като приемно общество към законните мигранти, лицата, търсещи международна закрила или получили международна закрила или временна закрила в България. Предвидените мерки са за по-нататъшно запознаване на българското общество с проблемите и нуждите на мигрантите, особено уязвимите мигранти като непридружени деца, хора със здравословни проблеми, бременни жени, жертви на трафик на хора и др. Планирано е дейността да окаже подкрепа на ГТД, законно пребиваващи в България, както и на лица, търсещи убежище или лица, ползващи се с международна закрила, за улесняване на тяхната културна интеграция и преодоляване на междукултурните различия за улесняване на интеграцията им в българското общество. Дейността ще допринесе и за повишаване на информираността на българското общество за положителния принос на имигрантите за развитието на страната и ще спомогне за изграждането на климат на толерантност като необходим елемент за успешната интеграция на ГТД в България.“
При подготовка на проектно предложение следва да имате предвид и показателите, които следва да бъдат постигнати при изпълнението на проекти по Операция 4, съгласно т. 7, както и видовете интервенции за двете операции, съгласно т. 4 от Насоките за кандидатстване.

ОТГОВОР № 5:
Съгласно т. 21 „Критерии и методология за оценка на проектните предложения“ от Насоките, кандидатът следва да разполага със стабилни и достатъчни източници на финансиране за поддържане на своята дейност през целия период на изпълнение на дейността или за годината, за която се отпускат безвъзмездните средства. Сумарно, показаният през изминалите две години оборот следва да е равен или да надхвърля стойността на исканото финансиране. Взема се предвид оборотът за последните две приключени финансови години. При новосъздадени организации с по-малко от две години дейност, се взима в предвид последната финансова година.
Изискването е поместено в Група I „Финансов, технически и административен капацитет; Бюджетни съотношения“ от Техническата и финансова оценка на проектните предложения. Критериите за подбор, съгласно Група I имат за цел да подпомогнат оценяването на финансовия и оперативен капацитет на всеки кандидат, за да се установи дали той разполага със стабилни и достатъчни източници на финансиране, които му дават възможност да осъществява дейността си по време на целия период на изпълнение на проекта. Няма да бъде допуснат кандидат без стабилни и достатъчни източници на финансиране, гарантиращи изпълнението на проекта. Критерият е елиминаторен. В този смисъл проект, който получи оценка 0 (нула) на критерии 1.1-1.5 в Група I, ще бъде отхвърлен от оценителната комисия, като няма да бъде оценяван от оценителната комисия по групи II Съответствие, III Методика и организация, IV Устойчивост и V Бюджет и ефективност на разходите от настоящата методика.
За доказване съответствието с посочения критерий, кандидатът следва да представи към проектното си предложение подкрепящи документи един от които е отчет за приходите и разходите и счетоводен баланс за последните две приключени финансови години (ако е приложимо) – копие, подпечатано с „Вярно с оригинала“. В случай, че кандидатът е регистриран по Закон за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел и посочените документи са оповестени в Търговския регистър към датата на кандидатстване, това обстоятелство ще се проверява по служебен път съгласно чл. 23, ал. 4 от Закон за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел.
Друга възможност (опционална и незадължителна) за доказване съответствието с горецитираният критерий е доказване изискването за наличие на финансов капацитет с бъдещо финансиране или заеми. В този случай кандидатът следва да представи документи, доказващи одобрено бъдещо финансиране или осигурени заеми в размер равен или да надхвърля исканото финансиране за целия период, за който се отпускат безвъзмездните средства.
Изискването не важи за държавни и публични органи и институции и международни организации.
От горното следва изводът, че ако кандидатът отговаря на критерия да има оборот през последните две години равен или да надхвърля стойността на исканото финансиране не следва да се доказва осигурено бъдещо финансиране.
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.