Приключилa/прекратена процедура

Рег. номер Въпрос Разяснения
BG-RRP-12.014-Q024 (03.10.2025 г.)
Здравейте,

моля за разяснение на следните въпроси:

1.	Какъв процент са непредвидените разходи от разходите за СМР;
2.	Какъв процент са непреките разходи от преките разходи ;
3.	Допустими ли са разходи за възнаграждения и осигуровки на общински служители по администриране на предложението;
4.	Разходите за публичност и информация присъстват едновременно в преки и непреки разходи.
АКТУАЛИЗИРАН ВЪПРОС НА РАЗЯСНЕНИЕ № BG-RRP-12.014-Q011  СЛЕД УТВЪРЖДАВАНЕ НА НОВИ НАСОКИ ЗА КАНДИДАТСТВАНЕ:

Здравейте,

1. Няма процентен лимит за непредвинете разходи. Процентът на непредвидените разходи е по преценка на кандидата.
2. Максималния процентен лимит на непреките разходи е 10% от преките разходи.
3. Разходите за възнаграждения по администриране на предложението, включително осигурителни вноски, са допустими. Заплащането на тези разходи следва да бъде в съответствие с ПМС № 157 от 7 юли 2022 г. В съответствие с разпоредбите на чл. 12, ал. 1 от ПМС № 157 от 7 юли 2022 г. за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България, и на техните основни функции, за осигуряването на дейностите по управление и изпълнение, крайните получатели, които изпълняват конкретно ПИИ  по НПВУ и са администрации на изпълнителната власт, могат да наемат лица на срочни трудови договори и извън утвърдената численост на персонала. Предвид гореизложеното за дейностите по управление и изпълнение на ПИИ по процедурата, е необходимо да се наемат служители, които не са щатни служители на съответната администрация-кандидат по процедурата, съгласно изискванията на чл. 12 от ПМС № 157 от 7 юли 2022 г. и приложимото законодателство (чл. 107а от Кодекса на труда и др.).
4. Разходите за публичност по настоящата процедура ще се считат за НЕПРЕКИ разходи.

Екипът на Инвестицията
BG-RRP-12.014-Q023 (23.09.2025 г.)
Моля, обърнете внимание на текстовете в секция Е-декларации във Формуляра за кандидатстване. Същите не са относими към настоящата процедура.
Здравейте,

Информираме Ви, че след актуализирането на процедурата и документите към нея, текстовете в посочената от Вас Е-декларация са коригирани, като Ви обръщаме внимание, че са добавени и още 2 Е-декларации. 

Екипът на Инвестицията
BG-RRP-12.014-Q022 (12.09.2025 г.)
В приложение №8 Изисквания за изграждане на амбулатории пише:
".... сградата трябва да притежава Технически паспорт. Тя трябва да отговаря на изискванията за енергийна ефективност и пожарна безопасност." 
По селата почти всички сгради на бивши амбулатории или такива, които могат да се обособят за извършване на дейности по извънболнична медицинска помощ са без Технически паспорти и не са прилагани мерки за енергийна ефективност. Отделените средства по процедурата са крайно недостатъчни за извършване на всички дейности, изискващи проектиране и надзор. Крайният срок за изпълнение на ПИИ също е кратък. Някои съществуващи амбулатории са със самостоятелни входове, но са част от една сграда, която е кметство, поща и др., като помещенията за медицински цели са най-малко по площ и обем. Предвид това питам:
1. Допустимо ли е да се извършва ремонт в сгради, на които на етап кандидатстване няма приложена енергийна ефективност и няма ТП и дейностите да включват само ремонт на вътрешни инсталации, подмяна на врати и прозорци, настилки и мазилки, ремонт покрив, изграждане на достъпна среда.
2. В повечето села, в сградите на кметствата където са обособени съществуващи амбулаторни практики или има помещения за изграждане на такива, санитарните помещения са извън сградата.  Не може да се изгради хигиенен възел за пациенти и персонал вътре в сградата. Ако терена позволява (предвид достъпната среда) и разстоянието е малко (между амбулаториите и санитарните възли), допустимо ли е ремонт на съществуващите такива за да отговарят на изискванията за хора в неравностойно положение;

Благодаря!
Здравейте,

Във връзка с поставените въпроси, Ви предоставяме следните отговори:
1. По въпрос 1: Да, допустимо е.
2. По въпрос 2: При невъзможност да бъдат осигурени санитарни помещения в рамките на обекта е допустимо предвиждането на ремонт на съществуващи санитарни възли, разположени в непосредствена близост до сградата, в която ще се обособява амбулатория, когато конструктивните и пространствени характеристики на основната сграда не позволяват изграждането на вътрешен хигиенен възел. В тези случаи следва да бъде осигурена функционална, безопасна и достъпна връзка между амбулаторията и санитарните помещения, съгласно изискванията на Наредба № РД-02-20-3 от 21.12.2015 г. за проектиране, изпълнение и поддържане на сгради за обществено обслужване, както и на Наредба № РД-02-20-2/2021 г. за проектиране на достъпна среда.
Санитарните помещения следва да бъдат приведени в съответствие с нормативните изисквания за хигиенен възел за пациенти и персонал, включително за лица в неравностойно положение, като се предвиди достъпна настилка, минимални разстояния и осигурен достъп за инвалидни колички. Разстоянието между двете сгради не трябва да възпрепятства ежедневното ползване и трябва да гарантира безопасен и безпрепятствен достъп.
С оглед изложеното, когато не е възможно технически да се изгради вътрешен санитарен възел в рамките на основната сграда, ремонтът и адаптирането на съществуващ външен санитарен възел се приема за допустима дейност по процедурата, при условие че е осигурено спазване на изискванията за достъпна среда и санитарно-хигиенни стандарти, на предоставните помещения.
Санитарният възел следва да бъде нормативно съобразено и хигиенно помещение, изпълнено с трайни строителни материали (масивна или сглобяема конструкция, позволяваща постоянна експлоатация), с осигурено водоснабдяване, канализация, вентилация и условия за ежедневно почистване и поддържане.

Екипът на Инвестицията
BG-RRP-12.014-Q021 (05.09.2025 г.)
ПИТАНЕ ОТНОСНО: Кандидатстване на Община Харманли за безвъзмездна финансова помощ по процедура за подбор на проекти по компонент „Изграждане на съвременна материално-техническа база и осигуряване на медицинска апаратура и обзавеждане за амбулатории за извънболнична помощ и консултативни медико-социални звена“, която е част от инвестиция C12.I7 „Развитие на амбулаторните грижи“ по Националния план за възстановяване и устойчивост. 

УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА,
Община Харманли има 24 малки населени места. Почти всички имат сгради и помещения със статут на „Здравни служби“, които се нуждаят от ремонт и съвременно оборудване, за да може в тях да се оказват медицински услуги на населението. 
Министерството на здравеопазването стартира нова процедура за подбор на проекти по Компонент „Изграждане на съвременна материално-техническа база и осигуряване на медицинска апаратура и обзавеждане за амбулатории за извънболнична помощ и консултативни медико-социални звена“. 
Инициативата е част от инвестиция C12.I7 „Развитие на амбулаторните грижи“ по Националния план за възстановяване и устойчивост и е насочена към изграждането на модерна и достъпна инфраструктура за качествена извънболнична грижа. Тази подкрепа е част от Механизма за възстановяване и устойчивост и цели да осигури реална промяна в качеството на здравните услуги, особено в по-малките населени места.
Компонентът предвижда създаването на амбулатории за извънболнична помощ и консултативни медико-социални звена за профилактично-промотивна дейност, които ще предлагат здравно-социална услуга (интегрирана консултативна, промотивна, профилактична и патронажна дейност) за всички нуждаещи се групи в района им на обслужване. Целта на създаването им е подобряване на здравето на населението и популяризиране на здравословния начин на живот, превенция на социално-значимите заболявания и подпомагане на достъпа до специализирана здравна грижа. Здравно-социалната услуга ще бъде насочена към интегрирано консултиране по всички въпроси, касаещи общественото здраве, на големи групи от обществото ни, поставени в риск от липса на здравни грижи, както и на уязвимите групи - малцинства, здравно-неосигурени граждани, млади майки, семействата с деца с увреждания, хронични заболявания и специални потребности, както и на възрастните хора в риск от социално изключване. 
Основната цел на процедурата, по която само общините могат да кандидатстват, е изграждане на амбулатории за амбулаторна помощ в трудно достъпни и отдалечени райони, които да бъдат предоставени за ползване от лекари и медицински сестри. Предоставянето на амбулаториите ще е безвъзмездно - чрез предоставяне за управление на други /необщински/ юридически лица на бюджетна издръжка или на техни териториални структури, само ако не са необходими за нуждите на органите на общината или на юридически лица и звена на общинска бюджетна издръжка.
При анализ на всички тези малки населени места и сгради със статут на „Здравни служби“ се установява, че едно от селата в които успешно би се подготвил и изпълнил проект по компонент „Изграждане на съвременна материално-техническа база и осигуряване на медицинска апаратура и обзавеждане за амбулатории за извънболнична помощ и консултативни медико-социални звена“, е село Орешец. От предварителната проверка се установява, че сградата отговаря на всички изисквания за изграждане на амбулаториите.
Възникват обаче няколко въпроса, които имат съществено значение за възможностите за подаване на документи за кандидатстване и последващото използване на амбулаториите в отдалечените населени места, а именно:
1.В приложение №9 от Насоките за кандидатстване е посочено, че здравни пунктове за извънболнична помощ могат да бъдат развити в сгради общинска собственост и изискванията към тях са: Сгради попадащи в имоти по чл. 12, ал. 5 от Закона за общинската собственост, подходящи за разкриване на амбулатория в съответните населени места. 
Предвид обособяването на помещения за бъдещия пункт за извънболнична медицинска помощ и последващата им промяна на предназначението, съгласно Чл. 176а. (1) от ЗУТ:
	Сградата трябва да притежава Технически паспорт. 
	Тя трябва да отговаря на изискванията за енергийна ефективност и пожарна безопасност. 
	Избраните помещения трябва да се намират на първи партерен етаж с оглед на осигуряването на достъпна среда. 
	Електро и ВиК инсталациите на медицинския център трябва да могат да се свържат с тези на сградата.
От направената проверка се установява, че в Община Харманли, няма нито една сграда, която да отговаря на изискванията на чл. 176а. (1) от ЗУТ (сградата трябва да притежава Технически паспорт и да отговаря на изискванията за енергийна ефективност и пожарна безопасност).
Съобразно последното, моля да ни бъде дадено становище и въведена яснота:
1. Допустими ли са по компонента сгради, които не отговарят на изискванията на чл. 176а. (1) от ЗУТ? 
2. Необходимо ли е сградата към момента на кандидатстване да притежава Технически паспорт ?
3. Необходимо ли е сградата към момента на кандидатстване да отговаря на изискванията за енергийна ефективност и пожарна безопасност?

2.	При евентуално кандидатстване, одобряване, сключване на договор за подпомагане за ремонт и оборудването на въпросната амбулатория, последващо изпълнение и начало на функциониране на  въпросната амбулаторията, какви са възможностите за използването и, след като не може да бъде отдавана под  наем под никаква форма, а Община Харманли няма медицински персонал?

Благодаря!
Здравейте,

Във връзка с Вашите въпроси по процедурата, Ви предоставям следната информация:
Отговори на въпросите по т. 1:
1. Към етапа на кандидатстване е допустимо предвидената сграда да не отговаря на изискванията на чл. 176а. (1) от ЗУТ.
2. Не, не е необходимо.
3.Към етапа на кандидатстване е допустимо сградата да не отговаря на изискванията за енергийна ефективност и пожарна безопасност, стига постигането на тези изисквания да е предвидено за изпълнение от бенефициента.

Отговор на въпроса по т. 2:
В Насоките (§ 2.2 „Правила по отношение на проекти, генериращи приходи“) е уточнено, че амбулаториите се предоставят безвъзмездно за ползване на медицински специалисти, сестри, акушерки, фелдшери или лекари-асистенти, които могат да регистрират самостоятелна практика по реда на Закона за лечебните заведения. Общината може да:
•	предостави помещенията за безвъзмездно ползване от юридическо лице за предоставяне на медицинска помощ;
•	сключи договор за безвъзмездно ползване с медицинско лице, регистрирало практика в населеното място;
•	назначи с договор към общината медицински специалисти и/или специалисти по здравни грижи.

Екипът на Инвестицията
BG-RRP-12.014-Q020 (29.08.2025 г.)
УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА,

Моля, за разяснение от Ваша страна,  по отношение на следното: 

Съгласно Приложение №5 Указания за ФК:
„ПОПЪЛВАНЕ НА СЕКЦИЯ 7. БЮДЖЕТ (В ЛЕВА) При попълването на секция 7. Бюджет трябва да се следват указанията за разходите, които са описани в Насоките за кандидатстване. Не е допустимо да се добавят нови бюджетни редове.  Разходите следва да се планират в бюджета с включен ДДС. ДДС следва да се бюджетира в колона ДДС към съответния бюджетен ред. След натискане на бутон „Провери формуляра за грешки“ системата извежда съответните „Предупреждения“ и в този случай е необходимо установените грешки да бъдат отстранени.“

Моля, за Вашето разяснение, къде и как  трябва да се разпишат разходите в бюджета на инвестицията в СЕКЦИЯ 7. БЮДЖЕТ за:

1. Преки разходи за Доставка, монтаж и обзавеждане на готов контейнер.
2. Непреките разходи (10%)

Допустимо ли би било, всички горепосочени разходи да бъдат разписани в б.р. 1. Разходи за СМР ( ПО: BG-RRP-12 , фонд: МВУ ) , като същите бъдат подробно разписани и мотивирани в описанието на дейността в Секция 4. План за изпълнение / Дейности по проекта? 

Предварително благодаря!

С уважение,
Радмила Рангелова

Здравейте,

След актуализиране на процедурата, Секция 7 "Бюджет" е допълнена. Включени са нови бюджетни редове, които позволяват попълването на всички видове допустими разходи, описани в Насоките, включително преките разходи за доставка, монтаж и обзавеждане на готов контейнер и непреките разходи (10%).

Екипът на Инвестицията
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.