BG16RFTA001-1.008-Q008 (03.10.2024)
|
Здравейте!
Имам следните въпроси:
1. Посещения на фестивални събития в страни членки на ЕС, които включват в програмата си панели за обмяна на контакти с участници, презентации по теми за екотуризъм, Баухаус и др.туристически биха ли се считали за допустими дейности по 13.1.1. Участие в различни формати на обучения на служителите на кандидата и/или на членовете на управителния/те орган/и на кандидата, вкл. в други държави-членки на ЕС, в т. ч. „обучения за обучители“, учебни посещения и др.;
2. Допустими ли са анализи и наблюдения свързани с изпълнението и ефекта от изпълнението на Интегрирани териториални инвестиции (ИТИ) по ПРР? Това по дейност 13.1.6. от Насоките за кандидатстваме: Разработване, в т.ч. чрез външна подкрепа и/или закупуване на софтуерни инструменти за анализ/наблюдение/контрол при разработването, изпълнението, мониторинга и оценката на програмите от Споразумението за партньорство в т.ч. за ангажиране и активно участие на гражданите в процеса по вземане на решения на местно/регионално/национално ниво и/или обмен на информация по отношение на решения, касаещи разработването, изпълнението, мониторинга и оценката на инвестициите и свързаните с тях политики/реформи/правни ангажименти, поети по програмите от Споразумението за партньорство.
3. Какво се разбира пор "формална мрежа" в допустима дейност 13.1.2. Участие във формални мрежи/ срещи на формални мрежи/ на ОГО, действащи на територията на Република България и/или в други държави-членки на ЕС? Може ли да се счита за формална мрежа например Social Innovation Initiative на ESF+ и трябва ли задължително нашето НПО да е член на нея, за да са допустими разходите му за участие в обучение. Отбелязвам, че повечето мрежи предоставят достъп до техни събития, обучения и др. форуми както на членове, така и на други заинтересовани организации.
|
1. Участие в различни формати на обучения на служителите на кандидата и/или на членовете на управителния/те орган/и на кандидата, вкл. в други държави-членки на ЕС, в т. ч. „обучения за обучители“, учебни посещения и др. по смисъла на подт. 13.1.1. на т. 13 от Насоките за кандидатстване по процедурата (НК) Е ДОПУСТИМО САМО ако необходимостта от дейност/и за капацитет е ясно описана, обоснована и пряко свързана с действия, които кандидатът планира да извърши във връзка с прилагането на принципа на партньорство, финансираните по политиката на сближаване/ изпълнението на специфични програми/ политики/ реформи/ правни ангажименти и/или във връзка с планирани инвестиции на местно/регионално/национално ниво в Република България и е в комбинация с една или повече от дейностите по т. 13.1.2., 13.1.3., 13.1.4. и 13.1.6. В този смисъл, посещения на фестивални събития в страни членки на ЕС, които включват в програмата си панели за обмяна на контакти с участници, презентации по теми за екотуризъм, Баухаус и др. туристически не са допустими по смисъла на т. 13 от НК, тъй като не става ясно как биха довели до укрепване на капацитета на дадено юридическо лице с нестопанска цел, с оглед възможността да участва ефективно в процеса на подготовка, изпълнение, мониторинг и оценка на програмите от СП.
2. Включването на дейност/и в проектното предложение в изпълнение на т. 13.1.6 на т. 13 от НК не предполага извършване на анализи и наблюдения, а разработване, в т.ч. чрез външна подкрепа и/или закупуване на софтуерни инструменти за анализ/наблюдение/контрол при разработването, изпълнението, мониторинга и оценката на програмите от Споразумението за партньорство в т.ч. за ангажиране и активно участие на гражданите в процеса по вземане на решения на местно/регионално/национално ниво и/или обмен на информация по отношение на решения, касаещи разработването, изпълнението, мониторинга и оценката на инвестициите и свързаните с тях политики/реформи/правни ангажименти, поети по програмите от Споразумението за партньорство. В този смисъл, в случай че дадено проектно предложение предвижда изпълнение на дейност/и по т. 13.1.6, то в същото би могло да се предвиди разработване, в т.ч. чрез външна подкрепа и/или закупуване на софтуерни инструменти за анализ/наблюдение на изпълнението и ефекта от изпълнението на Интегрирани териториални инвестиции (ИТИ) по ПРР.
3. Формална мрежа в контекста на дейности 13.1.2 и 13.1.3. е именно мрежа, за която са налични доказателства, че функционира като такава, което следва да е оформено документално в устава или учредителния акт и/или друг формален документ (например: споразумение, протокол), така че да е видно, кои юридически лица с нестопанска цел участват в нея, респективно са нейни членове. В този смисъл, за да са допустими разходите за участие във формални мрежи/ срещи на формални мрежи/ на ОГО, действащи на територията на Република България и/или в други държави-членки на ЕС следва да са налични посочените доказателства. Въпреки че повечето мрежи предоставят достъп до техни събития, обучения и др. форуми както на членове, така и на други заинтересовани организации, по смисъла на т. 13.1.2 и 13.1.3 от НК, юридическите лица с нестопанска цел не могат да участват като заинтересована страна, а само като организации, част от съответната мрежа, които ще укрепват капацитета си с оглед възможността да участват ефективно в процеса на подготовка, изпълнение, мониторинг и оценка на програмите от СП и по този начин да гарантират прилагането на принципа на партньорство.
|
BG16RFTA001-1.008-Q007 (01.10.2024)
|
Допустим кандидат ли са читалищата?
|
1. Съгласно т. 11 от Насоките за кандидатстване (НК) допустими кандидати по процедурата са:
Юридически лица с нестопанска цел:
1. учредени на основание Закона за юридическите лица с нестопанска цел (ЗЮЛНЦ), регистрирани в обществена полза най-малко 2 години преди подаване на проектното предложение, със седалище на територията на Р България;
2. които разполагат с необходимите финансови ресурси и механизми за покриване на оперативните разходи (финансов капацитет);
3. за които липсват обстоятелства по чл. 25, ал. 2 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ) и чл. 7 от Постановление № 23 на МС от 13.02.2023 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските фондове при споделено управление за програмен период 2021 - 2027 г.
Съгл. чл. 2 и чл. 8 и 9 от Закона за народните читалища (ЗНЧ), народните читалища са юридически лица с нестопанска цел, учредени на основание специален закон (ЗНЧ), а не на основание Закона за юридическите лица с нестопанска цел (ЗЮЛНЦ). За тях ЗНЧ не предполага определянето им в обществена или в частна полза и в тази връзка посоченото обстоятелство не подлежи на вписване в Регистъра на ЮЛНЦ, съгласно чл. 9, ал. 4 от ЗНЧ.
Предвид гореизложеното, читалища не са допустими кандидати по процедурата.
|
BG16RFTA001-1.008-Q006 (01.10.2024)
|
При изпълнението на проекта планираме изпълнение на дейност свързана - Организиране и провеждане на мероприятия от ОГО, с представители на местната общност и съответните заинтересовани страни с цел изграждане на партньорства и/или трансфер на знания, придобити в резултат от участието в различни формати на обучения, която ще бъде възложена от бенефициента на външен изпълнител. Планираме и изпълнението на дейност - Организиране и провеждане на мероприятия за трансфер на знания и опит, придобити в рамките на проекта от служители и/или членове на управителните органи на ОГО, която е част от формална мрежа, и насочени към членовете на същата мрежа, която също ще бъде възложена за изпълнение на външен изпълнител. Тъй като и двете дейности попадат в категория Разходи за провеждане на мероприятия, а ще бъдат възложени на външен изпълнител, къде в Бюджета на ФК следва да бъдат записани - в раздел I. Разходи за услуги или в раздел III. Разходи за провеждане и участие в мероприятия?
|
В случай че разходите за предвидените от вас мероприятия ще бъдат възложени изцяло на външен изпълнител, в раздел 6 „Бюджет“ от ФК, същите следва да се заложат в група I. „Разходи за услуги“, като разходи от трето ниво към разход 1. „Разходи за услуги“. (вж. Указания за е-кандидатстване, приложение 4 към НК, стр. 17).
|
BG16RFTA001-1.008-Q005 (19.09.2024)
|
1. Допустимо ли е обосноваването на заложен разход в бюджета, с прилагането на граждански договори с членове на сдружението и прилагането на сметки за изплатени суми към тях?
2. Допустимо ли е да приемем членове на общото събрание на НПО, за членове на управителните органи на ОГО, или в контекста на процедурата, за такива ще се приемат само членове на управителен съвет?
3. Бихте ли дефинирали какво се разбира под "формална мрежа" в контеста на дейности 13.1.2 и 13.1.3. Ние работим в мрежа с неправителствени организации от различни региони на страната, като това не е формализирано в някакъв официален договор или нещо подобно. Задължително ли е да оформим документално сътрудничеството си в мрежа, за да реализираме цитираната дейност?
4. Тъй като партньорство по процедурата не е допустимо, но в същото време е допустимо "Организиране и провеждане на мероприятия за трансфер на знания и опит, придобити в рамките на проекта от служители и/или членове на управителните органи на ОГО, която е част от формална мрежа, и насочени към членовете на същата мрежа", моля да потвърдите, че организирането на мероприятия съвместно с други НПО в рамките на проекта, няма да бъде тълкувано като недопустимо партньорство!
5. Допустим кандидат по процедурата ли са социални партньори и по-конкретно федерации на синдикални органиации? Ако дадена федерация има клон с отделна правосубектност на територията на североизточен регион, то този клон може ли да участва с отделен проект, или само централната федерация би могла да кандидатства?
6. Допустимо ли е реализирането на дейности на територията на Европейското икономическо пространство? Имаме дългогодишни контакти с организации от Норвегия, споделящи нашите цели и ценности и вече сме организирали мероприятия за трансфер на знания, които бихме желали да надградим. Допустимо ли е да организираме обучения за наши служители с организация от Норвегия в рамките на проекта?
7. В случай, че на предходния въпрос отговорът е НЕ, то би ли било допустимо обучението да се проведе на територията на Норвегия, като обученията ще се провеждат от организации, регистрирани и функциониращи на територията на ЕС?
8. Допустимо ли е, НПО, регистрирано на територията на северозападен регион, в рамките на проекта да организира и провежда мероприятия с цел изграждане на партньорства и/или трансфер на знания, на територията и с организации от югозападен регион, както и на територията на северозападен?
9. Разпределението на бюджета по процедурата по т. 8 от условията за кандидатстване между регион в преход и по-слабо развити региони, на база адрес по регистрация на ОГО или на база местонахождение на проектните дейности се определя?
Благодаря за отделеното време и внимание!
|
1. Граждански договори с членове на сдружението или документи за извършени плащания по такива договори са подходящи източници на информация за обосноваването на прогнозните стойности на планираните разходи в проектното предложение и/или на отделните им елементи, в случай, че същите са в съответствие с изискванията, посочени в Указанията за попълване на ФО на бюджета на проекта (Приложение 1 към НК), съгласно които кандидатът може да представи доказателства за:
- Минимум два договора със сходен предмет за доставки, услуги или дейности, сключени от Кандидата с физическо и/или юридическо лице не по-рано от 36 месеца преди датата на кандидатстване. Към договора следва да се приложат и техническа и ценова оферта (ако е приложимо), които са неразделна част от него, от които да е видно доколко е сходна договорената услуга/доставка/дейност.
- Минимум два броя фактура или документ за извършено плащане (касов бон или платежно нареждане) от Кандидата за услуги или доставки, в случай че плащането не е извършено въз основа на сключен договор и при условие, че от документа е видна конкретната услуга или доставка, за която е извършено плащането, издадени не по-рано от 36 месеца преди датата на кандидатстване;
2. За целите на процедурата под „членове на управителния/те орган/и на кандидата“ следва да се разбират само членовете на управителните органи на юридически лица с нестопанска цел по смисъла на чл. 23, ал. 2 или чл. 35, ал. 1 от Закона за юридическите лица с нестопанска цел.
3. Формална мрежа в контекста на дейности 13.1.2 и 13.1.3. е именно мрежа, за която са налични доказателства, че функционира като такава, което следва да е оформено документално в устава или учредителния акт и/или друг формален документ (например: споразумение, протокол), така че да е видно, кои юридически лица с нестопанска цел участват в нея.
4. По смисъла на посочената дейност (т. 13, подт. 13.1.3 от НК), организирането на мероприятия съвместно с други юридически лица с нестопанска цел в рамките на проекта, няма да бъде тълкувано като недопустимо в случай, че са изпълнени изискванията на НК по процедурата, а именно:
- мероприятията да са за трансфер на знания и опит, придобити в рамките на проекта от служители и/или членове на управителните органи на бенефициента, който е част от формална мрежа,
- трансферираните знания и опит да са насочени към юридически лица с нестопанска цел, членове на същата мрежа.
В този смисъл другите юридически лица с нестопанска цел, различни от бенефициента, участващи в мероприятията по т. 13, подт. 13.1.3 от НК, следва задължително да са част от формална мрежа, в която участва и бенефициентът.
5. Съгласно т. 11 от НК допустими кандидати по тази процедура са:
Юридически лица с нестопанска цел:
1. учредени на основание Закона за юридическите лица с нестопанска цел (ЗЮЛНЦ), регистрирани в обществена полза най-малко 2 години преди подаване на проектното предложение, със седалище на територията на Р България;
2. които разполагат с необходимите финансови ресурси и механизми за покриване на оперативните разходи (финансов капацитет);
3. за които липсват обстоятелства по чл. 25, ал. 2 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ) и чл. 7 от Постановление № 23 на МС от 13.02.2023 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските фондове при споделено управление за програмен период 2021 - 2027 г.
Клоновете на юридическите лица с нестопанска цел, по смисъла на ЗЮЛНЦ, не са допустими кандидати по процедурата, тъй като не са самостоятелен носител на права и задължения и в този смисъл са неправосубектни.
6 и 7.
Съгласно посоченото в т. 5 от НК, териториалният обхват на процедурата е „територията на Република България и други държави-членки на Европейския съюз“. Реализирането на дейности на територията на Европейското икономическо пространство не попада в посочения обхват, поради което такива дейности са недопустими по процедурата.
8. Един от очакваните резултати по процедурата е именно юридически лица с нестопанска цел с повишен капацитет за работа в партньорство и засилване на функционалните връзки между тях. В тази връзка организирането и провеждането на мероприятия по проекта от бенефициент по процедурата, с цел изграждане на партньорства и/или трансфер на знания, което е дейност по смисъла на т. 13, подт. 13.1.4, е допустимо да се извършва на цялата територия на Република България, независимо на територията на кой регион е седалището на бенефициента.
9. Съгласно т. 8 от НК общият размер на безвъзмездната финансова помощ по процедурата се разпределя по категория региони. Принадлежността на кандидат и проектното му предложение към една от двете категории региони се определя съгласно седалището на кандидата (виж. т. 14 от НК).Обръщаме внимание, че съгласно т. 8 от НК не е допустимо пренасочване на остатъчен финансов ресурс (ако такъв е наличен) по процедурата от по-слабо развитите региони към региона в преход и обратно.
|
BG16RFTA001-1.008-Q004 (13.09.2024)
|
Здравейте.
По процедура BG16RFTA001-1.008 имам следните въпроси:
1. Има ли изискване за определяна на възнаграждение на наети външни специалисти по граждански договор.
2. Какви доказателства се предоставят за определяне на възнаграждение при сключване на граждански договор с определено лице.
Благодаря.
|
1. Максималният размер на допустимите преки разходи за отделен проект следва да е изчислен в съответствие с принципа на доброто финансово управление и по-специално в съответствие с принципите на икономичност, ефикасност и ефективност. За тази цел на етап кандидатстване всеки кандидат следва да представи
- финансова обосновка на бюджета на проекта (ФО), попълнена по образеца на Приложение 1 към Насоките за кандидатстване по процедурата,
и
- съответните източници на информация, съгласно Указанията за попълването ѝ (част от Приложение 1 към Насоките за кандидатстване по процедурата).
Съответствието на бюджет и ФО с принципа на доброто финансово управление е обект на Техническа и финансова оценка. В Указанията за попълване на ФО на бюджета на проекта е посочен изчерпателен списък с подходящи източници на информация, с които кандидатът може да докаже как е определил прогнозните стойности на разходите, в т.ч. разходите за възнаграждения на наети външни специалисти, както следва:
- Минимум два договора със сходен предмет за доставки, услуги или дейности, сключени от Кандидата с физическо и/или юридическо лице не по-рано от 36 месеца преди датата на кандидатстване. Към договора следва да се приложат и техническа и ценова оферта (ако е приложимо), които са неразделна част от него, от които да е видно доколко е сходна договорената услуга/доставка/дейност.
- Минимум два броя фактура или документ за извършено плащане (касов бон или платежно нареждане) от Кандидата за услуги или доставки, в случай че плащането не е извършено въз основа на сключен договор и при условие, че от документа е видна конкретната услуга или доставка, за която е извършено плащането, издадени не по-рано от 36 месеца преди датата на кандидатстване;
- Изпратени/публикувани запитвания и минимум 2 броя индикативни оферти, получени не по-рано от 6 месеца преди датата на кандидатстване, от които да са ясни предметът на офертата, техническите характеристики/спецификации и ценовите параметри на предлаганите стоки и/или услуги;
- Минимум 2 броя хипервръзки (линкове) към интернет страници на потенциални доставчици/изпълнители, съдържащи информация за техническите характеристики/спецификации и цената на съответната услуга/продукт.
2. На етап подаване на проектно предложение, доказателствата, които се предоставят за определяне на възнаграждение при сключване на договор за услуга (граждански договор) с определено лице, зависят от избраните източници на информация (измежду посочените по-горе в отговора на въпрос 1), за доказване на начина на формиране на стойността на разхода.
|