Отворена процедура за кандидатстване

В тази страница имате възможност да разгледате всички публикувани разяснения по процедурата за кандидатстване. Ако не сте достъпили системата чрез потребителски профил, не можете да подавате искане за разяснение. За да създадете и подадете такова е необходимо да влезете в системата или да създадете потребителски профил от менюто " Вход ".

Рег. номер Въпрос Разяснения
BG-RRP-11.010-Q013 (22.02.2023 г.)
Здравейте,
Съгласно условията за кандидатстване, по процедурата следва да бъде отчетен  индикатор "Икономии в годишното потребление на първична енергия   - МWh/година". Отчитането на този индикатор е чрез Сертификатите за енергийни характеристики на сграда в експлоатация. В тази връзка, моля за разяснение при строителство на нова сграда какво следва да бъде отчетено за този индикатор?
Уважаема госпожо/Уважаеми господине,
Ако за сградата, в която към момента функционира услугата Дом за стари хора има валиден Сертификат за енергийни характеристики на сграда в експлоатация, може да се сравни годишното потребление на първична енергия в съществуващата сграда с предвиденото годишно потребление на първична енергия на новата сграда в част „енергийна ефективност“ от инвестиционния проект. 
Ако за сградата, в която към момента функционира услугата Дом за стари хора няма валиден Сертификат за енергийни характеристики на сграда в експлоатация, то тогава не е приложимо отчитането на въпросния индикатор. 
Тъй като в системата индикаторът е заложен като задължителен за попълване, същият следва да се попълни със стойност 0, защото в противен случай системата няма да позволи подаване на проектното предложение. В този случай полето „Източник на информация“ следва също задължително да бъде попълнено, като напишете например: „Неприложимо“.
BG-RRP-11.010-Q012 (22.02.2023 г.)
Здравейте,
Разходите за информация и комуникация допустими ли са по процедурата и има ли изисквания  какви мерки като минимум  следва да бъдат предвидени в проекта?
Уважаема госпожо/Уважаеми господине,
Да, допустими са разходи за информация и комуникация, като същите са част от разходите за организация и управление на проекта. В т. 11 Дейности, допустими за финансиране“ от Условията за кандидатстване е посочено следното:
  „3. Организация и управление на проекта – дейността е допустима и е в размер до 3% от допустимите преки разходи, в т.ч. разходи за възнаграждения на персонала по администриране на проекта, като не са допустими разходи за възнаграждения на текущи служители на общината, (в т.ч. и разходи за инвеститорски контрол, включително дължимите осигурителни вноски); разходи за командировъчни пари (пътни, дневни и квартирни) на персонала по администриране на проекта; и разходи за информация и комуникация.“

Относно изискванията, свързани с информация и комуникация, моля запознайте се с договора за предоставяне на средства от Механизма, който е публикуван към пакета с документи за кандидатстване. В чл. 11 „Мерки за информация, комуникация и публичност при предоставянето на средства от МВУ“ са посочени съответните изисквания в тази връзка.
BG-RRP-11.010-Q011 (21.02.2023 г.)
Уважаеми госпожи и господа,

Молим за следните разяснение по процедура BG-RRP-11.010 „Извършване на строителни дейности и доставка на оборудване и обзавеждане с оглед реформиране на съществуващите домове за стари хора“:

1.            Конкретен краен получател Община Златарица изпълнява услуга „Дом за стари хора“ (съгласно таблицата в т. 9.1 от настоящите Условия за кандидатстване). Преценено е, че сградата не подлежи на реконструкция и се налага строителство на нова сграда. Молим за потвърждение, че по настоящата процедура е допустимо ново строителство в нов имот, собственост на кандидата, различен от досегашния, където се е предоставяла услугата.

2.            В случай, че по процедурата се кандидатства за ново строителство на сграда и във връзка с изискваните документи за прилагане към заявлението, молим да ни отговорите следва ли да се прилагат:

-              Обследване за енергийна ефективност, придружено от валиден сертификат за енергийни характеристики на сграда в експлоатация, изготвени по реда на чл. 48 от ЗЕЕ.

-              Обследване за установяване на техническите характеристики, свързани с удовлетворяване на изискванията по чл. 169, ал. 1, т. 1–5 и ал. 2 от ЗУТ и Технически паспорт в съответствие с изискванията, определени в глава трета на Наредба № 5 от 2006 г. за техническите паспорти на строежите.

3.            В случай, че това са задължителни за прилагане документи по настоящата процедура и липсата им би довела до отхвърляне на предложението, моля да разясните на какво основание от ЗЕЕ и ЗУТ следва да бъдат изготвени.

С уважение, 
Соня Настова- директор специализирана администрация в Община Златарица
Уважаема госпожо/Уважаеми господине,
Ново строителство на социална услуга за резидентна грижа за възрастни хора в надтрудоспособна възраст без увреждания (РГВХ) се допуска при доказана необходимост и доказателства, че няма други възможности съществуващата материална база на функциониращия дом за стари хора (ДСХ) да може с по-малко средства от тези, необходими за ново строителство, да се ремонтира, преустрои и/или реконструира, по начин, че да се приведе в съответствие с изискванията на Наредбата за качеството на социалните услуги.

Инвестиционният проект следва да бъде изготвен и одобрен в съответствие със Закона за устройство на територията и Наредба № 4 за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти.

Изборът на местоположение на новата сграда за РГВХ следва да е в съответствие с изискванията на стандартите и критериите за качество на специализираната социална услуга РГВХ (Приложение № 13 към чл. 11, ал. 1 от Наредбата за качеството на социалните услуги) по отношение на мястото на предоставяне и специализираната среда за предоставянето на услугата (Стандарти 3 и 4 от Приложение № 13 към чл. 11, ал. 1 от Наредбата), както и приложените към Условията за кандидатстване Функционални изисквания по отношение на материално-техническата база на услугата РГВХ с оглед реформирането на ДСХ.

При хипотеза на ново строителство са неприложими изискванията за прилагане на етапа на кандидатстване на Обследване за енергийна ефективност, придружено от валиден сертификат за енергийни характеристики на сграда в експлоатация, изготвени по реда на чл. 48 от ЗЕЕ и/или Обследване за установяване на техническите характеристики, свързани с удовлетворяване на изискванията по чл. 169, ал. 1, т. 1–5 и ал. 2 от ЗУТ и Технически паспорт в съответствие с изискванията, определени в глава трета на Наредба № 5 от 2006 г. за техническите паспорти на строежите.
BG-RRP-11.010-Q010 (21.02.2023 г.)
Здравейте, съгласно Условията за кандидатстване по процедура чрез директно предоставяне на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост на конкретни крайни получатели за изпълнение на инвестиции ВG-RRP-11.010 „Извършване на строителни дейности и доставка на оборудване и обзавеждане с оглед реформиране на съществуващите домове за стари хора“, програма за Модернизиране на дългосрочната грижа, финансирана със средства по Националния план за възстановяване и устойчивост (стр.16) е посочено, че допустими за финансиране са дейности по смяна на дограма и инсталации, цялостен ремонт на покрива, но само в обхвата на сградния фонд, в който се предоставя услугата „Дом за стари хора“. При наличие на смесено ползване на сградата и предоставяне на други социални услуги е посочено, че е допустимо да се извърши цялостен ремонт на сградата, като се изготви един общ инвестиционен проект. Проблемът, който се очертава е различният финансов механизъм, по който ще се финансират СМР на частите от сградата по настоящата процедура и СМР на частта от сградата, попадаща в обхвата на Компонент 2 „ Повишаване на енергийната ефективност на социалната инфраструктура за предоставяне на социални услуги, делегирана от държавнатадейност“, проект П39.
За постигане на ефективност на извършваните СМР  и съответно покриване на критериите за енергийна ефективност и намаляване на енергопотреблението, от особена важност е проектирането да се извършва за цялата сграда едновременно, а не „на парче“.
С оглед на настоящото кандидатстване и планирането на бюджета и съответно за окрупняване на първоначалните разходи, които като бенефициентите трябва да направят, е важно да има яснота кога се очаква да бъде отворена процедурата за кандидатстване по цитирания Компонет 2. В тази връзка, има ли яснота по отношение на отваряне на процедурата за кандидастване по Компонет 2?"
 
Уважаема госпожо/Уважаеми  господине,
Процедура BG-RRP-11.011 „Повишаване на енергийната ефективност на социалната инфраструктура за предоставяне на социални услуги, делегирана от държавата дейност“ е предвидено да бъде отворена за кандидатстване до края на месец февруари 2023 г.
BG-RRP-11.010-Q009 (20.02.2023 г.)
Уважаеми госпожи и господа, по процедура BG-RRP-11.010 „Извършване на строителни дейности и доставка на оборудване и обзавеждане с оглед реформиране на съществуващите домове за стари хора“, моля за разяснение по следното:
	В условията за кандидатстване в т. 11 "Дейности, допустими за финансиране" са изброени следните 3 дейности:
1. Строителство, ремонт, реконструкция, обновяване на сграден фонд;
2. Доставка и монтаж на оборудване и обзавеждане;
3.  Организация и управление на проекта.

В бюджета в заявлението за подпомагане се появява перо "Разходи за услуги" с предварително определени наименования 
 и в бюджета фигурират следните редове:
І. Разходи за СМР;
1.Разходи за строително-монтажни работи
2.Разходи за услуги
2.1	Разходи, свързани със заснемания, технически и работни проекти и с авторски надзор;
2.2	Разходи, свързани с набавянето на необходими разрешителни документи, изискващи се от националното законодателство, включително и свързаните с тях такси, дължими на съответните компетентни органи;	
2.3	Разходи за строителен надзор съгласно чл.168, ал.2 от ЗУТ, финансирани със средства от Механизма;	
2.4	Разходи за оценка на съответствието на проектите, съгласно чл.142, ал.4 и чл.169 от ЗУТ;	
2.5	Разходи, свързани с въвеждането на обекта в експлоатация;	
2.6	Разходи за извършване на обследване за енергийна ефективност и сертификат за енергийни характеристики на сгради в експлоатация, обследване за установяване на техническите характеристики на сгради, технически паспорт;	
2.7	Разходи за услуги, които са пряко свързани с проекта и са необходими за неговата подготовка и изпълнение, като инженерни, технически изследвания, геоложки/ геодезически проучвания и други.
ІІ. Разходи за материални активи
ІІІ. 	Разходи за управление на проекта

Според указанията за попълване на електронния формуляр всяко перо в бюджета следва да се обвърже с определена дейност от Плана за изпълнение, като при обвързването се формира автоматично стойност в описанието на дейността по Плана за изпълнение.

С оглед на така изложеното:
1. Следва ли да се разбира, че за да се получи обвързване на бюджет с дейности следва за всяко бюджетно перо да бъде обособена отделна дейност в Плана за изпълнение?
2. Следва ли да се разбира, няколко бюджетни пера могат да са обвързани с една дейност от Плана за изпълнение?



С уважение,
Веселина Йосифова
Уважаема госпожо/Уважаеми господине,
1. Не, не следва за всяко бюджетно перо да се обособява отделна дейност.
2. Да, няколко бюджетни пера могат да бъдат обвързвани към една дейност. Моля, обърнете внимание на следния текст в Указанието за попълване на формуляра в системата, което е публикувано като приложение за информация в пакета с документи за кандидатстване по процедурата:
„При обособяване на дейностите по проекта, е необходимо да имате предвид, че ИСУН 2020 не разрешава за един бюджетен ред да се въведат няколко дейности.
Поради тази причина всички дейности, които е предвидено да бъдат извършвани по Дейност 1 от Условията за кандидатстване, свързани с извършване на разходи по б.р. от 1.1 до б.р. 2.7 включително, следва бъдат описани в една обща дейност. При попълване на поле „Детайли“ от посочените бюджетните редове, същите се обвързват с Дейност 1 от проектното предложение. 
В дейност 2 се описва накратко необходимостта от съответното оборудване и обзавеждане, разходите за тази дейност се посочват в бюджетен ред 3.1, като задължително се представя към проектното предложение остойностения списък на предвиденото обзавеждане и оборудване. При попълване на поле „Детайли“ от посочения бюджетен ред, същият се обвързва с Дейност 2 от проектното предложение.
Следващата дейност по проекта е свързана с описание на разходите за организация и управление, като разходите за нея се описват в б.р. 4.1 При попълване на поле „Детайли“ от посочения бюджетен ред, същият се обвързва с Дейност 3 от проектното предложение.

ВАЖНО!
В случай, че максималният брой символи в някое от полетата не е достатъчен за въвеждане на желаната от кандидата информация, се добавя следваща дейност с наименование, от което да е видно коя дейност се допълва, напр. „Дейност 1 – продължение“, в която се добавя съответната информация и дейността не се обвързва с бюджетен ред.“
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.