Приключилa/прекратена процедура

Рег. номер Въпрос Разяснения
BG05SFPR003-1.003-Q005 (07.10.2022 г.)
В раздел IІ. „ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ЗАПОВЕДТА“ от „Ръководство на конкретния бенефициент за изпълнение и управление на заповед за операция по операция  BG05SFPR003-1.003 „Закупуване на стоки за новородени деца“ (с.9) е регламентирана  процедура за изменение на Заповедта за предоставяне на БФП: 
„Заповедта за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ се изменя и когато в рамките на тригодишния период на реализация на процедурата, видовете продукти и артикули от пакета за новородени деца могат да бъдат изменяни, при условие че:
-  не се променя асортиментната група, и 
- промяната е инициирана в резултат на обратната връзка от пълнолетните представители на крайните получатели на помощта;“
ВЪПРОС: Необходимо ли е кумулативното наличие на двете условия, изброени по-горе, или всяко едно от тях е достатъчно основание за изменение на Заповедта (при наличие на надлежна обосновка, представена пред УО по реда на т. 4.1. от раздел IІ. „ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ЗАПОВЕДТА“)? 
Обръщаме внимание, че асортиментната група и видовете продукти са определени въз основа на широки консултации, така както е предвидено в Програма за храни и основно материално подпомагане и са утвърдени от Министъра на труда и социалната политика, заедно с Индикативната годишна работна програма. Промяна във видовете продукти и в двата пакета се извършва по реда на тяхното утвърждаване при условие, че са налице двете кумулативни предпоставки:
-	не се променя асортиментната група, И
-	промяната е инициирана в резултат на обратна връзка от крайните получатели на помощта.
BG05SFPR003-1.003-Q004 (07.10.2022 г.)
В раздел VІ. „ТЕХНИЧЕСКО ИЗПЪЛНЕНИЕ И ОТЧИТАНЕ“ от „Ръководство на конкретния бенефициент за изпълнение и управление на заповед за операция BG05SFPR003-1.003 „Закупуване на стоки за новородени деца“ (с.19) се предвижда: 
„Бенефициентът по Операцията за раздаване на пакетите за новородени ще приема само продукти, отговарящи на техническата спецификация/предложението за изпълнение към договора с изпълнителите, спечелили обществената поръчка за доставката им, придружени от запис за доставка /по образец на КБ/, сертификат за качество, документ за произход и документ за срока на годност или други релевантни документи.“
За някои от продуктите, включени в пакетите за новородени деца - всички или част от продуктите в асортиментни групи „Спане“, „Обличане“, „Аксесоари“, изискването за срок на годност е неприложимо.
ВЪПРОС: Какви документи следва да приеме Конкретния бенефициент, респективно бенефициентът по операцията за раздаване на пакетите за новородени, за удостоверяване на характеристика, която не е вътрешно присъща (не произтича от естеството) на стоки като дрехи, кошара, матрак, чаршафи, комплект прибори за захранване и други от горепосочените асортиментни групи? Какви документи следва да приеме Конкретния бенефициент за удостоверяване на изискване, което не е относимо (и не може да бъде поставено в Техническата спецификация) към горецитираните продукти?  
Допустимо ли е предоставяне на документ за срок на годност само за продуктите, за които това изискване е приложимо? 
Съгласно Условията за кандидатстване, КБ е необходимо да вземе предвид следните документи:
С оглед спецификата на продуктите и тяхната насоченост към рискова група потребители, при реализиране на обществената/обществените поръчка/и, кандидатът следва:

-	да предвиди необходимостта от информация/указания/инструкции за ползване на разбираем и достъпен език, както и информация, позволяваща на крайните получатели на помощта да преценяват рисковете, присъщи на продуктите през времето на техния нормален или разумно предвидим период на употреба, когато това е приложимо,
-	да вземе предвид всички изисквания, свързани със зачитането на принципа на предпазливост за ненанасяне на значителни вреди, така че да не се засяга в значителна степен постигането както на екологичната, така и на социалната цел. 
-	да изиска гаранции, че закупените продукти и артикули съответстват на нормативно установените изисквания за безопасност, на които трябва да отговарят, за да бъдат пуснати на пазара, в съответствие с изискванията на Закона за защита на потребителите.
-	да вземе предвид, че продуктите, за които е приложимо, следва да имат достатъчно дълъг срок на годност, който да е съобразен, както с реда и времето за предоставянето им, така и съгласно технологичните и държавни стандарти, специфични за вида на всеки закупен продукт.
-	да вземе предвид, че продуктите и артикулите, които ще осигури, следва да съответстват на възрастта на децата, съответно от раждане до навършване на 6/шест/ месеца и от 6/шест/ месеца до навършване на 12 месеца на детето.

Кандидатът има право да заложи и други изисквания, с което да гарантира, че закупените
продукти отговарят на европейските и национални норми и стандарти за качество, безопасност и съхранение на стоки от подобен характер.
BG05SFPR003-1.003-Q003 (07.10.2022 г.)
На стр. 3 от “РЪКОВОДСТВО ЗА ВИДИМОСТ, ПРОЗРАЧНОСТ И КОМУНИКАЦИЯ“ е посочено, че „при предоставянето на подпомагането в рамките на подкрепата от ЕСФ+ за справяне с материалните лишения следва да се зачита достойнството и да се предотвратява стигматизирането на най-нуждаещите се лица“.
На стр. 14 от “РЪКОВОДСТВО НА КОНКРЕТНИЯ БЕНЕФИЦИЕНТ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ И УПРАВЛЕНИЕ НА ЗАПОВЕД ПО ОПЕРАЦИЯ BG05SFPR003-1.003”, е посочено, че “с изпълнението на дейностите, в рамките на предоставената безвъзмездна финансова помощ се гарантира, че ще бъде зачитано достойнството и ще се предотвратява стигматизацията на най- нуждаещите се лица“, както и „при реализирането на обществените поръчки, КБ не следва да поставя допълнителни изисквания, свързани с видимостта на подкрепата от ЕСФ+, които биха довели до стигматизацията на най-нуждаещите се лица, към които е насочена помощта“.
На стр. 16-17 от „УСЛОВИЯТА ЗА КАНДИДАТСТВАНЕ“ е посочено, че „при предприемане на действия за информация, комуникация и видимост на подкрепата от ЕСФ+, кандидатът следва да гарантира че ще бъде зачетено достойнството и ще бъде предотвратена стигматизацията на най- нуждаещите се лица, към които е насочена помощта“, както и „при реализирането на обществената поръчка, кандидатът не следва да поставят допълнителни изисквания, свързани с видимостта на подкрепата от ЕСФ+, които биха довели до стигматизацията на най- нуждаещите се лица, към които е насочена помощта!“
ВЪПРОС: При реализирането на обществените поръчки, респ. при закупуването на продуктите за новородени деца, на опаковките на същите следва ли да се съдържат, да са изобразени под каквато и да е форма задължителните и/или желателните елементи от реквизита на документацията и дейностите по програмата, които да подчертават подкрепата на Съюза? В случай, че не се изисква (каквато вероятно е философията на разпоредбата) поставянето на реквизити, които да подчертават подкрепата на Съюза върху опаковките на закупените стоки, то по какъв друг начин и подход, и с какви ресурси трябва да бъде осъществено, за да бъде спазено задължението на бенефициента, същата да бъде подчертана/упомената, и какъв трябва да бъде: чрез прилагане на дипляни, листовки и др. към продуктите/пакетите, насочени към най-нуждаещите се лица, или по някакъв друг начин или подход, като следва да се отчетат съображенията ни за финансовия ресурс, изразени в предходния въпрос?
Необходими са ни аналитично точни и практически приложими указания и тълкувания на изискването и нормативната регламентация. 
В духа на политиката против стигматизацията и запазване достойнството на крайните получатели брандиране на индивидуалните опаковки на продуктите, които ще бъдат закупени не следва да се изисква. 
В тази връзка кандидатът не следва да поставя допълнителни изисквания, свързани с видимостта на подкрепата от ЕСФ+, извън тези, посочени в документите за кандидатстване и изпълнение по процедурата. 
Изискванията за видимост са приложими към документацията по процедурата и същите се считат за достатъчни по отношение на мерките за видимост, прозрачност и комуникация.
BG05SFPR003-1.003-Q002 (07.10.2022 г.)
На стр. 4 от “РЪКОВОДСТВО ЗА ВИДИМОСТ, ПРОЗРАЧНОСТ И КОМУНИКАЦИЯ“, публикувано на интернет страницата на АСП е посочено, че „според оперативните насоки на ЕК получателите на финансиране от ЕС за периода 2021 – 2027 имат общо задължение да изготвят комуникационни материали и да повишат популяризирането на ЕС. Съобразяването с това условие е поставянето на видно място на емблемата на ЕС с указание за финансиране, в което се споменава подкрепата от Европейския съюз. Например, брошури, дипляни, банери, листовки и др.“. 
В т. 3.1. на същата страница са изброени видовете материали, като в т.ч. са посочени „бланки“ и „всякакъв вид документи, свързани с изпълнението на ПХОМП“.
ВЪПРОС: Задължението за изготвяне на комуникационни материали с цел повишаване популяризирането на ЕС ще се счита ли за изпълнено от страна на бенефициента при условие, че на бланки и всякакъв вид документи, свързани с изпълнението на ПХОМП се поставят задължителните и желателните елементи от реквизита на документацията и дейностите по Програмата или в допълнение на горното е необходимо и задължително изготвянето на брошури, дипляни, банери, листовки и др., като обща информация за разпространение и/или съпровождаща всеки един вид от предоставяните продукти, а ако не е - какво е виждането на УО за постигането на това изискване ? Освен това тези комуникационни средства  (брошури, дипляни, банери, листовки и др.) за чия сметка са, за сметка на бенефициента ли и ако да - с какъв бюджет са обезпечени, с част от настоящия ли, което ще е утежняващо обстоятелство по отношение на неговата достатъчност или е предвиден друг подход и ресурсно обезпечаване? Трябва да се има предвид, че отпечатването/закупуването на подобни информационни материали би било предмет на отделни процедури по ЗОП. Ако пък е за сметка на изпълнителите/доставчиците по договори, то това ангажира допълнителни финансови средства и отново ще отнеме от предвидения бюджет, за закупуването на предвидените артикули, който и без това би се очертал в хипотетичен/хроничен дефицит. Освен това ако са за сметка на изпълнителите, трябва се представят като „мостри“ и да са предмет на оценка от възложителя за допустимостта на кандидатите относно спазването на изискванията на „РЪКОВОДСТВО ЗА ВИДИМОСТ, ПРОЗРАЧНОСТ И КОМУНИКАЦИЯ“ и Комуникационната стратегия?. 
Необходими са ни аналитично точни и практически приложими указания и тълкувания на изискването и нормативната регламентация. 
В Указанията за кандидатстване са посочени допустимите разходи по процедурата. Всички останали разходи, които изрично не са посочени в документа са недопустими.
Конкретният бенефициент е длъжен да спазва мерките за видимост, прозрачност и комуникация, произтичащи от изискванията на Регламент (ЕС) 2021/1060. Във формуляра за кандидатстване следва да бъдат описани дейностите, с които кандидатът ще се ангажира в тази връзка. С подписването на формуляра за кандидатстване, бенефициентът се задължава да ги спазва.
Моля, имайте предвид, че „Ръководство за видимост, прозрачност и комуникация“ и Комуникационната стратегия са рамкови документи, които касаят цялата програма и не са разработени конкретно за тази процедура.
BG05SFPR003-1.003-Q001 (03.10.2022 г.)
Здравейте!
Агенция за социално подпомагане ли е допустим кандидат по процедурата,общините нямат ли право да кандидатстват в съответната процедурата
В т.9 от Условията за кандидатстване е посочено „В процедурата на директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ може да участва единствено Агенцията за социално подпомагане, която изрично е посочена като конкретен бенефициент на помощта в Програма за храни и основно материално подпомагане 2021-2027 г.“
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.