Приключилa/прекратена процедура

Рег. номер Въпрос Разяснения
BG05SFPR003-1.002-Q010 (10.10.2022 г.)
ПРОДЪЛЖЕНИЕ НА ВЪПРОС ОТ ПРЕДХОДНО ИСКАНЕ НА РАЗЯСНЕНИЕ!

Друг документ/информационен материал, различен от етикета, би имал статута на разяснителен, тълкувателен, указателен материал, без претенции за пълнота и достоверност и не може да ангажира отговорността на производителя. Затова Конкретният бенефициент предвижда в складовете на партньорската организация да се доставят единствено продукти, които са етикетирани съгласно нормативните разпоредби и извършва допълнителни проверки за спазване на това условие.	
Въпрос: Информацията, публикувана от производителя върху етиката на конкретния продукт достатъчна ли е, за да се приеме, че до крайния ползвател на помощта достига „информация/указания/инструкции за ползване на разбираем и достъпен език, както и информация, позволяваща на крайните получатели на помощта да преценяват рисковете, присъщи на продуктите през времето на техния нормален или разумно предвидим период на употреба, когато това е приложимо.“
Необходимо ли е бенефициентът да изготвя и разпространява до крайния получател на помощта информация/указания/инструкции за ползване на друг носител, различен от етикета на стоката (например брошура, дипляна, плакат, други) и с какъв бюджет се предвижда да се изготви информационния материал?
Какъв начин на проследяване и отчитане на изпълнението на изискването за предоставяне на информация до крайните получатели на помощта ще приеме УО, освен установените в практиката: проверка на продуктите, включително и на етикетите им,  към датата на приемането им в складовете на партньорската организация, документирана със Записа за доставка, и/или  текущи проверки по изпълнението на договорите за доставка, документирани в Докладни записки, в които се съдържа информация и за етикетирането на продуктите.
Моля, обърнете внимание, че цитираните от Вас изисквания касаят единствено продуктите за хигиенни нужди. 
Съгласно Условията за кандидатстване по процедурата, по отношение на закупуването на продукти за хигиенни нужди са поставени следните изисквания:
„С оглед спецификата на продуктите и тяхната насоченост към рискова група потребители, при реализиране на обществената поръчка, кандидатът следва:
- да предвиди необходимостта от информация/указания/инструкции за ползване на разбираем и достъпен език, както и информация, позволяваща на крайните получатели на помощта да преценяват рисковете, присъщи на продуктите през времето на техния нормален или разумно предвидим период на употреба, когато това е приложимо,
- да вземе предвид всички изисквания, свързани със зачитането на принципа на
предпазливост за ненанасяне на значителни вреди, така че да не се засяга в значителна степен постигането както на екологичната, така и на социалната цел.
- да изиска гаранции, че закупените продукти и артикули съответстват на нормативно установените изисквания за безопасност, на които трябва да отговарят, за да бъдат пуснати на пазара, в съответствие с изискванията на Закона за защита на потребителите.
- да вземе предвид, че продуктите, за които е приложимо, следва да имат достатъчно дълъг срок на годност, който да е съобразен, както с реда и времето за предоставянето им, така и съгласно технологичните и държавни стандарти, специфични за вида на всеки закупен
продукт.
Кандидатът има право да заложи и други изисквания, с което да гарантира, че закупените продукти за хигиенни нужди отговарят на европейските и национални норми и стандарти за качество, безопасност и съхранение на стоки от подобен характер.“ В допълнение, съгласно Закона за защита на потребителите стоките, съдържащи опасни вещества, или стоките, чиято употреба предполага спазването на специални изисквания за безопасност, трябва да бъдат придружени от указания за тяхната употреба, изготвени от производителя.
Указанията за употреба на стоките съдържат информация, необходима на потребителите за правилното и безопасното използване или съхраняване на продуктите. 
За проследяване и отчитане изпълнението на обществената поръчка, в контекста на спецификата й, УО ще разглежда всички представени по преценка на конкретния бенефициент документи и материали, които доказват съответствие на закупените продукти с посочените по-горе изисквания от Условията за кандидатстване, респ. и обществената поръчка.
Моля, обърнете внимание, че цитирания текст от Ръководството съдържа и условие за приложимост, и условие за съобразяване със спецификата на продуктите, т.е. при така разписаните  Условия за кандидатстване по процедурата се отнася единствено за продуктите за хигиенни нужди.
BG05SFPR003-1.002-Q009 (10.10.2022 г.)
В „Ръководство на Конкретния бенефициент за изпълнение и управление на заповед по операция BG05SFPR003-1.002 “Закупуване на хранителни продукти и продукти за хигиенни нужди“, в раздел VІ. „Техническо изпълнение и отчитане“ е въведено следното изискване: „КБ следва да отчете изпълнението по предвидената необходимост от информация/указания/инструкции за ползване на разбираем и достъпен език, както и информация, позволяваща на крайните получатели на помощта да преценяват рисковете, присъщи на продуктите през времето на техния нормален или разумно предвидим период на употреба, когато това е приложимо и приложи документални доказателства за изпълнение на това изискване.“, както и „С оглед спецификата на продуктите  и тяхната насоченост към рискова група потребители,  при реализиране на обществената поръчка, кандидатът следва: да предвиди необходимостта от информация/указания/инструкции за ползване на разбираем и достъпен език, както и информация, позволяваща на крайните получатели на помощта да преценяват рисковете, присъщи на продуктите през времето на техния нормален или разумно предвидим период на употреба, когато това е приложимо.“
Редът и начинът за предоставяне на информация относно хранителните продукти е уреден законодателно в Регламент (ЕС) № 1169/2011 на Европейския Парламент и на Съвета от 25 октомври 2011 година за предоставянето на информация за храните на потребителите, за изменение на регламенти (ЕО) № 1924/2006 и (ЕО) № 1925/2006 на Европейския парламент и на Съвета и за отмяна на Директива 87/250/ЕИО на Комисията, Директива 90/496/ЕИО на Съвета, Директива 1999/10/ЕО на Комисията, Директива 2000/13/ЕО на Европейския парламент и на Съвета, директиви 2002/67/ЕО и 2008/5/ЕО на Комисията и на Регламент (ЕО) № 608/2004 на Комисията (Регламент (ЕС) № 1169/2011), в Закона за храните, в Наредби и Стандарти. Съгласно европейския Регламент етикетът на хранителните продукти съдържа информация, изготвена според правила на яснота, разбираемост, четливост, етикетът съдържа данни със задължителен характер относно състав, място на произход, производител, съхранение, определени вещества или продукти, причиняващи алергии или непоносимост, т.е. информация, подпомагаща потребителите да направят информиран избор. Върху етикетите на продуктите за хигиенни нужди също се публикуват данни относно срокове на годност, съдържание и технологични характеристики. Освен това продуктите се произвеждат при съобразяване с нормите за защита на здравето и живота на хората, поради което върху етикета на конкретната стока се отбелязва условията за съхранение и безопасна употреба. Информацията върху етикетите, която е нормативно определена и има задължителен характер, има статут на удостоверителен документ, с който се гарантира верността на оповестените данни от страна на производителя. 
ВЪПРОСЪТ ПРОДЪЛЖАВА В СЛЕДВАЩО ИСКАНЕ ЗА РАЗЯСНЕНИЕ!
Моля, обърнете внимание, че цитираните от Вас изисквания касаят единствено продуктите за хигиенни нужди. 
Съгласно Условията за кандидатстване по процедурата, по отношение на закупуването на продукти за хигиенни нужди са поставени следните изисквания:
„С оглед спецификата на продуктите и тяхната насоченост към рискова група потребители, при реализиране на обществената поръчка, кандидатът следва:
- да предвиди необходимостта от информация/указания/инструкции за ползване на разбираем и достъпен език, както и информация, позволяваща на крайните получатели на помощта да преценяват рисковете, присъщи на продуктите през времето на техния нормален или разумно предвидим период на употреба, когато това е приложимо,
- да вземе предвид всички изисквания, свързани със зачитането на принципа на
предпазливост за ненанасяне на значителни вреди, така че да не се засяга в значителна степен постигането както на екологичната, така и на социалната цел.
- да изиска гаранции, че закупените продукти и артикули съответстват на нормативно установените изисквания за безопасност, на които трябва да отговарят, за да бъдат пуснати на пазара, в съответствие с изискванията на Закона за защита на потребителите.
- да вземе предвид, че продуктите, за които е приложимо, следва да имат достатъчно дълъг срок на годност, който да е съобразен, както с реда и времето за предоставянето им, така и съгласно технологичните и държавни стандарти, специфични за вида на всеки закупен
продукт.
Кандидатът има право да заложи и други изисквания, с което да гарантира, че закупените продукти за хигиенни нужди отговарят на европейските и национални норми и стандарти за качество, безопасност и съхранение на стоки от подобен характер.“ В допълнение, съгласно Закона за защита на потребителите стоките, съдържащи опасни вещества, или стоките, чиято употреба предполага спазването на специални изисквания за безопасност, трябва да бъдат придружени от указания за тяхната употреба, изготвени от производителя.
Указанията за употреба на стоките съдържат информация, необходима на потребителите за правилното и безопасното използване или съхраняване на продуктите. 
За проследяване и отчитане изпълнението на обществената поръчка, в контекста на спецификата й, УО ще разглежда всички представени по преценка на конкретния бенефициент документи и материали, които доказват съответствие на закупените продукти с посочените по-горе изисквания от Условията за кандидатстване, респ. и обществената поръчка.
Моля, обърнете внимание, че цитирания текст от Ръководството съдържа и условие за приложимост, и условие за съобразяване със спецификата на продуктите, т.е. при така разписаните  Условия за кандидатстване по процедурата се отнася единствено за продуктите за хигиенни нужди.
BG05SFPR003-1.002-Q008 (10.10.2022 г.)
ПРОДЪЛЖЕНИЕ НА ВЪПРОС ОТ ПРЕДХОДНО ИСКАНЕ ЗА РАЗЯСНЕНИЕ!

По дефиниция „измамата е нарушение, което е установено от компетентен съдебен орган или е идентифицирано от компетентен европейски или национален орган въз основа на доказателствата, подкрепящи наличието на нередности, свързани с измами.“ Следователно бенефициентът не е компетентен орган по установяване на измами. Възлагащият орган и определената от него комисия в обхвата на правомощията си по прилагане на специалния Закон за обществените поръчки (ЗОП) може да следи и да отрази (в протоколите и Доклада на комисията) наличието на фактите и обстоятелствата, случващи се в рамките на възлагателния процес и също не е компетентен орган в областта на измамите. 
ВЪПРОС: Посочете нормативния акт/актове от европейското и/или националното законодателство, който съдържа легални дефиниции на понятията, формулирани от УО. В случай че няма такива, то УО да даде разяснения какво разбира/как тълкува горепосочените понятия. Какви действия на бенефициента ще се приемат за достатъчни, за да се счита, че извършената от него „проверка за наличие на следните индикатори: „Индикатори за измама при конфликт на интереси“, „Индикатори за измама при договаряне при офериране“, „Индикатори за измама при неоснователно възлагане на един изпълнител“, е изчерпателна и обективна, като се има предвид, че възлагащият орган не може да действа законосъобразно извън правомощията си по ЗОП, а бенефициентът ползва резултатите от възлагателния процес, за да изпълни и отчете дейностите по проекта.    
1.	Съгласно чл. 69 , пар. 1 от Регламент (ЕС) 2021/1060 на Европейския парламент и на Съвета от 24 юни 2021 година за установяване на общоприложимите разпоредби за Европйския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд плюс, Кохезионния фонд, Фонда за справедлив преход и Европейския фонд за морско дело, рибарство и аквакултури, както и на финансови правила за тях и за фонд „Убежище, миграция и интеграция“, фонд “Вътрешна сигурност“ и Инструмента за финансова подкрепа за управлението на границите и визовата политика,  държавите членки следва да разполагат със системи за управление и контрол на програмите си, които гарантират тяхното функциониране в съответствие с принципа на доброто финансово управление. Съгласно пар. 2 от същия член, държавите членки гарантират законосъобразността и правилността на разходите, включени в отчетите, които се представят на Комисията, и предприемат всички необходими действия, за да предотвратяват, откриват, коригират и докладват нередности, включително измами. 
Част от основните ангажименти на Управляващият орган, посочени в чл. 74, пар. 1 от  Регламент (ЕС) 2021/1060 на Европейския парламент и на Съвета от 24 юни 2021 г. са:
- провеждане на проверки на управлението, за да се установи дали съфинансираните продукти са доставени и съфинансираните услуги предоставени и дали операцията съответства на приложимото право, на програмата и на условията за предоставяне на подкрепа на операцията;
- въвеждане на ефективни и пропорционални мерки и процедури за борба с измамите, като се вземат предвид установените рискове;
- предотвратяване, откриване и коригиране на нередностите.
В тази връзка при планиране на проверките на управление УО трябва да взема предвид и рисковете от измами, поради което в Ръководството на Конкретния бенефициент за изпълнение и управление на заповед по операция BG05SFPR003-1.002 “Закупуване на хранителни продукти и продукти за хигиенни нужди“ са включени информация и насоки свързани с това. 
При установено съмнение от измами следва да бъдат сигнализирани съответните национални органи, с цел предприемане на последващи действия, съобразно компетентностите им.
На стр. 14 от Ръководството посочените:
- индикатори за измама при конфликт на интереси 
-индикатори за измама при договаряне при офериране
 - индикатори за измама при неоснователно възлагане на един изпълнител, 
са подробно описани в съответните указания на контролните листове за проверка от УО – приложение № 1 към Ръководството. Същите не са цитирани в Ръководството като дефинитивно регламентирани в конкретни законодателни текстове, а са засегнати като потенциални ситуации, които да бъдат анализирани, като акцент на необходимостта от съобразяването им още на ниво провеждане на обществената поръчка за предотвратяване извършването на недопустими разходи.
Разбирането на УО за понятията индикатори за измама при конфликт на интереси, индикатори за измама при договаряне при офериране и индикатори за измама при неоснователно възлагане на един изпълнител е базирано и на практиката на контролните органи, относно оценката на риска от измами и корупция, като примери бихме могли да дадем следните източници: 
-	одитна методология на Изпълнителна агенция „Одит на средствата от Европейския съюз“
https://aeuf.minfin.bg/bg/24
-	- технически указания „Индикатори за нередности и измами“ 
https://www.minfin.bg/bg/documents?dq=%D1%82%D0%B5%D1%85%D0%BD%D0%B8%D1%87%D0%B5%D1%81%D0%BA%D0%B8+%D1%83%D0%BA%D0%B0%D0%B7%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%8F
Имайте предвид, че в съответствие с Финансовия регламент всички лица или субекти, получаващи средства от Съюза, трябва да оказват пълно съдействие за защита на финансовите интереси на Съюза, да предоставят правата и достъпа, необходими на Комисията, на OLAF, на Сметната палата и, по отношение на държавите членки, участващи в засилено сътрудничество съгласно Регламент (ЕС) 2017/1939, на Европейската прокуратура, и да гарантират, че всички трети лица, участващи в изпълнението на средства на Съюза, предоставят равностойни права.
Конкретният бенефициент следва да изпълнява Заповедта при спазване на принципите за добро финансово управление, икономичност, ефикасност, ефективност, видимост, прозрачност и комуникация, в съответствие с най-добрите практики в съответната област.
BG05SFPR003-1.002-Q007 (10.10.2022 г.)
В „Ръководство на Конкретния бенефициент за изпълнение и управление на заповед по операция BG05SFPR003-1.002 “Закупуване на хранителни продукти и продукти за хигиенни нужди“, в раздел III. „Възлагане на обществени поръчки“ е въведено задължение за Конкретния бенефициент „да извършва проверка за наличие на следните индикатори:
•	Индикатори за измама при конфликт на интереси;
•	Индикатори за измама при договаряне при офериране;
•	Индикатори за измама при неоснователно възлагане на един изпълнител.“
В Ръководството са посочени легалните дефиниции за „измама“ (съгласно Директива (ЕС) 2017/1371 на Европейския парламент и на Съвета от 5 юли 2017 година), за „конфликт на интереси“ (съгласно чл. 61 от Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юли 2018 година за финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза, за изменение на регламенти (ЕС) № 1296/2013, (ЕС) № 1301/2013, (ЕС) № 1303/2013, (ЕС) № 1304/2013, (ЕС) № 1309/2013, (ЕС) № 1316/2013, (ЕС) № 223/2014 и (ЕС) № 283/2014 и на Решение № 541/2014/ЕС и за отмяна на Регламент (ЕС, Евратом) № 966/2012.), „тайните споразумения“ между икономическите оператори са разгледани в член 101 от Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС), в който изрично се забраняват споразумения или съгласувани практики. Актовете на Европейската Комисия, които се прилагат от бенефициента при възлагане на обществените поръчки са (изброяването не е изчерпателно): „Известие на ЕК относно инструментите за борба с тайните споразумения при възлагането на обществени поръчки и относно насоките за прилагане на съответното основание за изключване (2021/C 91/01)“, „Известие на Комисията — Насоки относно избягването и управлението на конфликти на интереси съгласно Финансовия регламент“, „Решение на Комисията от 14 май 2019 година за установяване на насоките за определяне на финансови корекции, които трябва да бъдат извършени спрямо финансирани от Съюза разходи в случай на неспазване на приложимите правила за възлагане на обществени поръчки“, като се прилагат и национални нормативни правила, уреждащи аналогични правни отношения. Изброените документи на ЕК, както и националните актове, интерпретират наличието на дадено обстоятелство или група от факти като „индикатор“ за едно или друго нежелано поведение: „индикатор за измама“,  „индикатор за конфликт на интереси“, „индикатор за наличие на забранено споразумение“. НО! В цитираните документи няма дефиниция за понятията „Индикатори за измама при конфликт на интереси“, „Индикатори за измама при договаряне при офериране“, „Индикатори за измама при неоснователно възлагане на един изпълнител“.
ВЪПРОСЪТ ПРОДЪЛЖАВА В СЛЕДВАЩО ИСКАНЕ ЗА РАЗЯСНЕНИЕ!
Съгласно чл. 69 , пар. 1 от Регламент (ЕС) 2021/1060 на Европейския парламент и на Съвета от 24 юни 2021 година за установяване на общоприложимите разпоредби за Европйския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд плюс, Кохезионния фонд, Фонда за справедлив преход и Европейския фонд за морско дело, рибарство и аквакултури, както и на финансови правила за тях и за фонд „Убежище, миграция и интеграция“, фонд “Вътрешна сигурност“ и Инструмента за финансова подкрепа за управлението на границите и визовата политика,  държавите членки следва да разполагат със системи за управление и контрол на програмите си, които гарантират тяхното функциониране в съответствие с принципа на доброто финансово управление. Съгласно пар. 2 от същия член, държавите членки гарантират законосъобразността и правилността на разходите, включени в отчетите, които се представят на Комисията, и предприемат всички необходими действия, за да предотвратяват, откриват, коригират и докладват нередности, включително измами. 
Част от основните ангажименти на Управляващият орган, посочени в чл. 74, пар. 1 от  Регламент (ЕС) 2021/1060 на Европейския парламент и на Съвета от 24 юни 2021 г. са:
- провеждане на проверки на управлението, за да се установи дали съфинансираните продукти са доставени и съфинансираните услуги предоставени и дали операцията съответства на приложимото право, на програмата и на условията за предоставяне на подкрепа на операцията;
- въвеждане на ефективни и пропорционални мерки и процедури за борба с измамите, като се вземат предвид установените рискове;
- предотвратяване, откриване и коригиране на нередностите.
В тази връзка при планиране на проверките на управление УО трябва да взема предвид и рисковете от измами, поради което в Ръководството на Конкретния бенефициент за изпълнение и управление на заповед по операция BG05SFPR003-1.002 “Закупуване на хранителни продукти и продукти за хигиенни нужди“ са включени информация и насоки свързани с това. 
При установено съмнение от измами следва да бъдат сигнализирани съответните национални органи, с цел предприемане на последващи действия, съобразно компетентностите им.
На стр. 14 от Ръководството посочените:
- индикатори за измама при конфликт на интереси 
-индикатори за измама при договаряне при офериране
 - индикатори за измама при неоснователно възлагане на един изпълнител, 
са подробно описани в съответните указания на контролните листове за проверка от УО – приложение № 1 към Ръководството. Същите не са цитирани в Ръководството като дефинитивно регламентирани в конкретни законодателни текстове, а са засегнати като потенциални ситуации, които да бъдат анализирани, като акцент на необходимостта от съобразяването им още на ниво провеждане на обществената поръчка за предотвратяване извършването на недопустими разходи.
Разбирането на УО за понятията индикатори за измама при конфликт на интереси, индикатори за измама при договаряне при офериране и индикатори за измама при неоснователно възлагане на един изпълнител е базирано и на практиката на контролните органи, относно оценката на риска от измами и корупция, като примери бихме могли да дадем следните източници: 
-	одитна методология на Изпълнителна агенция „Одит на средствата от Европейския съюз“
https://aeuf.minfin.bg/bg/24
-	- технически указания „Индикатори за нередности и измами“ 
https://www.minfin.bg/bg/documents?dq=%D1%82%D0%B5%D1%85%D0%BD%D0%B8%D1%87%D0%B5%D1%81%D0%BA%D0%B8+%D1%83%D0%BA%D0%B0%D0%B7%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%8F
Имайте предвид, че в съответствие с Финансовия регламент всички лица или субекти, получаващи средства от Съюза, трябва да оказват пълно съдействие за защита на финансовите интереси на Съюза, да предоставят правата и достъпа, необходими на Комисията, на OLAF, на Сметната палата и, по отношение на държавите членки, участващи в засилено сътрудничество съгласно Регламент (ЕС) 2017/1939, на Европейската прокуратура, и да гарантират, че всички трети лица, участващи в изпълнението на средства на Съюза, предоставят равностойни права.
Конкретният бенефициент следва да изпълнява Заповедта при спазване на принципите за добро финансово управление, икономичност, ефикасност, ефективност, видимост, прозрачност и комуникация, в съответствие с най-добрите практики в съответната област.
BG05SFPR003-1.002-Q006 (07.10.2022 г.)
В раздел IІ. „ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ЗАПОВЕДТА“ от „Ръководство на конкретния бенефициент за изпълнение и управление на заповед за операция по операция  BG05SFPR003-1.002 „Закупуване на хранителни продукти и продукти за хигиенни нужди“ (с.9) е регламентирана  процедура за изменение на Заповедта за предоставяне на БФП: 
„Заповедта за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ се изменя и когато в рамките на тригодишния период на реализация на процедурата, видовете продукти в базовия пакет хранителни продукти и базовия пакет с продукти за хигиенни нужди се наложи да бъдат изменяни, при условие че:
-  не се променят основните групи храни, които да присъстват в пакета хранителни продукти;
-  не се променят основните групи продукти от пакета за хигиенни нужди
- промяната е инициирана в резултат на обратната връзка от крайните получатели на помощта;“
ВЪПРОС: Необходимо ли е кумулативното наличие на трите условия, изброени по-горе, или всяко едно от тях е достатъчно основание за изменение на Заповедта (при наличие на надлежна обосновка, представена пред УО по реда на т. 4.1. от раздел IІ. „ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ЗАПОВЕДТА“)? 
Обръщаме внимание, че видовете хранителни продукти и видовете хигиенни материали са определени въз основа на широки консултации, така както е предвидено в Програма за храни и основно материално подпомагане и са утвърдени от Министъра на труда и социалната политика, заедно с Индикативната годишна работна програма. Промяна във видовете продукти и в двата пакета се извършва по реда на тяхното утвърждаване при условие, че са налице двете кумулативни предпоставки:
-	не се променят  основните групи храни, тъй като те са съобразени с препоръките на Министерство на здравеопазването – (аналогично е и за продуктите за хигиенни нужди), И
-	Промяната е инициирана в резултат на обратна връзка от крайните получатели на помощта.
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.