|
BG16FFPR002-1.002-Q008 (14.06.2024 г.)
|
1. Съгласно УСЛОВИЯ ЗА КАНДИДАТСТВАНЕ, в т.13.1.3. е посочено: „Организацията и управлението на проекта включва организиране и обезпечаване работата на екипа за управление на проекта (ЕУП) - възнаграждения, осигуровки и командировъчни разходи, осигуряване на необходимите консумативи, материали и оборудване за администриране на проекта. Всеки бенефициент е пряко отговорен за управлението на проекта и осигуряване качественото изпълнение на заложените дейности. Той следва да предвиди достатъчно механизми за взаимодействие между членовете на екипа за управление на проекта при изпълнение на задачите и отчитане на работата, с цел осигуряване на вътрешна оценка и контрол, както и за мониторинг на напредъка по проекта и предприемането на корективни мерки, при необходимост...
Членове на екипа за управление могат да съвместяват различни функции, с изключение на такива, при които едната от съвместяваните позиции е с контролни функции спрямо другата. Предвидената организационна структура следва да демонстрира разделение на функциите в екипа, като не е допустимо припокриване на функциите и задачите, както между отделните членове в екипа за управление, така и с външни изпълнители по проекта.“
Въпрос: В тази връзка, възможно ли е за няколко обекта от линейна мрежа /водопроводи и канализация/ или за няколко обекта ПСОВ/ПСПВ, да е предвиден един технически експерт, отговорен конкретно за прегледа на строителната документация и извършването на проверки на място, при спазване на цитираните ограничителни изисквания относно субординацията, без да е необходимо за всеки обект на интервенция в ЕУП да има отделен експерт, притежаващ необходимата техническа експертиза?
2. Съгласно УСЛОВИЯ ЗА КАНДИДАТСТВАНЕ, т. 13.2.16. e посочено „Включената за изграждане в проекта съпътстваща инфраструктура към ВиК обектите може да бъде единствено държавна или общинска собственост. За целите на настоящата процедура под „съпътстваща инфраструктура“ следва да се разбира „техническата инфраструктура“ по смисъла на Закона за устройство на територията, попадаща в обхвата на чл. 64, ал. 1, т. 1-4 включително от този закон (а именно електроснабдяване, път, водоснабдяване, канализация), отговаряща на посочените по-долу изисквания.“
Въпрос: В тази връзка, какви стъпки следва да инициира ВиК оператора, в случай че съоръжение, предвидено за реконструкция е общинска собственост, но е изградено върху имот, собственост на държавно предприятие/горски фонд/частно дружество?
3. Съгласно УСЛОВИЯ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ, т. 11. е посочено „предварително, ясно и изчерпателно да уведомява Управляващия орган на ПОС 2021-2027 г. във всички случаи на намерение да предприеме действия по извършване на изменения, в т.ч. намаляване на обхвата/обема/предмета на дейностите/продуктите/услугите по подлежащи на възлагане обществени поръчки/договори, както и промяна на видове материали, стоки, начини/технологии на изпълнение на дейности, дори в случаи на изменения по смисъла на чл. 154 от ЗУТ при изпълнение на СМР, а също и в други подобни случаи.“
Въпрос: Попадат ли в режим на уведомяване, непредвидените разходи, т.е. следва ли бенефициентът да разреши изпълнение на непредвидени разходи от изпълнител на СМР, единствено след получено одобрение от УО на ПОС?
4. Съгласно чл. 26, т. 27 от УСЛОВИЯ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ: „Бенефициентът е длъжен да представя пред Управляващия орган за верификация и възстановяване извършените разходи регулярно и своевременно, не по-късно от 2 месеца от датата на извършването им. Срокът от 2 месеца не се прилага, в случай че в системата ИСУН е налично искане за плащане, което не е верифицирано.“ , а съгласно чл. 51, ал. (4): „При отчитане на непреки разходи по формата, определена в чл. 55, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕФСУ, бенефициентът включва в искането за междинно плащане сума в размер на 75% от произведението на процента на единната ставка и отчетените допустими преки разходи.“
Въпрос: В тази връзка, следва ли непреките разходи да се отчитат до достигнатия процент изпълнени и депозирани за верификация преки разходи, т.е. следва ли да разбираме, че ще се отчитат частично плащания по издадени фактури за извършени непреки разходи?
5. РПИП и АРП са изготвени в предходния програмен период, като стойностите посочени в двата документа са на база изчисления, направени към момента на изготвянето им. Към настоящия момент, при променени условия, икономическа ситуация, промяна в приложимата нормативна уредба и др., е възможно да се наложи актуализация на част от стойностите, посочени в АРП, откъдето и в РПИП. Съгласно УСЛОВИЯ ЗА КАНДИДАТСТВАНЕ, както и дадените разяснения от УО на ПОС: „…в РПИП се допускат минимални изменения по отношение на предвидените разходи, като същите биха могли да бъдат приети за допустими единствено при наличие на аргументирана обосновка и представен анали на остойностяване за съответната дейност. Следва да се обърне внимание, че всяка промяна ще рефлектира в актуализация на АРП.“. Аналогично, в предходни разяснения от УО на ПОС, бе посочено, че при включване на нови разходи (в конкретния случай - за археология), е необходимо да бъдат актуализирани стойностите и допусканията в АРП.
Въпрос: В този контекст, допустимо ли е при промяна (аргументирана и обоснована със съответните доказателствени документи/експертни становища, разяснения и др. подобни), както и като се вземат предвид конкретните показатели от последния заверен годишен финансов отчет (ГФО) на дружеството, да бъдат актуализирани стойностите в АРП, респ. РПИП, по отношение процентния дял на БФП по проекта, съответните съотношения съгласно чл. 16 от ПМС86/2023г.?
Допълнително, необходимо ли е повторeн доклад (Jaspers Сompletion note) от страна на инициативата ДЖАСПЪРС, вследствие на изменените стойности на отделните компоненти в бюджета на проекта, който по презумпция не следва да надвишава максималния размер на безвъзмездната финансова помощ, определен за конкретния проект, при съблюдаване на актуализираните стойности на отделните обекти, дейности и услуги при спазване на посочените по-горе съотношения и лимитиращи ограничения?
|
Управляващият орган на ПОС 2021-2027 г. предоставя следните разяснения по поставените въпроси по отношение на условията за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002-1.002, съобразено с разпоредбата на чл. 26, ал. 8 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ):
1. В насоките за кандидатстване няма поставени ограничения по отношение на броя експерти в екипа на организация и управление. В отговорността на бенефициента е да определи реалистичен брой експерти с подходящи квалификации, функции, компетенции и възможност за изпълнение на проекта с цел да гарантира качественото му и срочно изпълнение, като следва да се има предвид, че „Предвидената организационна структура следва да демонстрира разделение на функциите в екипа, като не е допустимо припокриване на функциите и задачите, както между отделните членове в екипа за управление, така и с външни изпълнители по проекта“.
Същевременно, следва да бъде обърнато внимание на отчитането на разходите за организация и управление, които се възстановяват под формата на непреки разходи по чл. 55, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕФСУ, а именно – директно прилагане на съответния процент по Методологията за определяне на размерите на единна ставка за финансиране на дейности за организация и управление на проекти към стойността на преките разходи във всяко искане за плащане, без изискване за представяне на разходооправдателни и счетоводни документи към Финансовия отчет по отношение дейностите по организация и управление на проекта, видимост, прозрачност и комуникация и подготовка на документации за възлагане на обществени поръчки.
2. Стъпките, които следва да се предприемат, съобразяват изцяло разпоредбите на Закона за устройство на територията, Закона за водите и свързаните с конкретната инвестиция нормативни и поднормативни актове.
Следва да се обърне внимание, че в обхвата на допустимите разходи попадат „разходи за придобиване на земя и/или на ограничени вещни права“, както и „разходи за такси“.
3. С разпоредбата на чл. 26, т. 11 от условията за изпълнение се въвежда задължение за уведомяване на Управляващия орган на ПОС 2021-2027 г. във всички случаи на намерение на бенефициента да предприеме действия по извършване на изменения, дори в случаи на изменения по смисъла на чл. 154 от ЗУТ при изпълнение на СМР, а също и в други подобни случаи. Не се изисква изрично получаване на одобрение от УО на програмата, за да се извършват непредвидени разходи, тъй като същите не налагат сключване на допълнително споразумение към административния договор за БФП. Следва да се има предвид, че за да бъдат допустими непредвидени разходи, същите следва да отговарят на условията на чл. 57 от ЗУСЕФСУ,условията за изпълнение и клаузите на АДБФП и произтичащите от проведената процедура за възлагане на обществена поръчка условия на договора за инженеринг/строителство за процедиране на „непредвидени разходи“. УО на ПОС обръща внимание, че при одобрение и разплащане от Възложителя към Изпълнителя на „непредвидени разходи“, при представянето им за възстановяване, на етап верификация ще проследи и доколко същите попадат в обхвата на определението за „непредвидени разходи“ към чл. 15, ал. 3 от ПМС № 86/01.06.2023 г.
4. Възстановяването на непреки разходи под формата на опростен разход по чл. 55, ал. 1, т. 4, се извършва, като към стойността на верифицираните преки разходи се прилага съответната процентна ставка съгласно Методологията за определяне на размерите на единна ставка за финансиране на дейности за организация и управление на проекти. За да бъде извършено плащане на непреки разходи по проекта, от бенефициента не се изисква представяне на разходооправдателни документи за тези разходи, издадени от изпълнители на дейностите по организация и управление на проекта, видимост, прозрачност и комуникация и по подготовка на документации за възлагане на обществени поръчки.
5. Анализът „разходи-ползи“ следва да се актуализира при промяна на инвестиционните разходи по проекта, както допустими, така и недопустими. Актуализацията следва да бъде изготвена с дисконтиране към 2023 година, с което ще се осигури равно третиране между всички бенефициенти по процедурата, и да вземе предвид всички актуални входящи данни и макроикономически показатели. Ревизиране на РПИП не се изисква съгласно условията за кандидатстване, тъй като същият е приет от МРРБ и ВиК оператора и за него има издадено актуално Становище на инициативата Джаспърс, което не следва да бъде повторно издавано.
Всички ограничения, въведени с нормативната уредба и/или документите по чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, са приложими на всеки етап от проектния цикъл – от подготовката на проекта и съпътстващите го документи, до окончателната реализация на проекта. Въведените процентни ограничения по чл. 16 от ПМС № 86/2023 г. съгласно Методологията за определяне на размерите на единна ставка за финансиране на дейности за организация и управление на проекти се прилагат към стойността на верифицираните преки разходи във всяко искане за плащане.
В допълнение, моля да се запознаете с отговора на въпрос № 1 към BG16FFPR002-1.002- Q003/26.02.2024 по-долу в таблицата.
|
|
BG16FFPR002-1.002-Q007 (13.05.2024 г.)
|
1. Съгласно дадено разяснение по въпрос, постъпил в УО на ПОС с рег. № BG16FFR002-1.002-Q004/27.03.2024 г., терминът „операция“ се използва като синоним на „проект“/“проектно предложение“. Същевременно разпоредбата на чл. 2, пар. 4 от Регламент (ЕС) 2021/1060 разширява обхвата на понятието „операция“ като в него съгласно буква а) се включва и „договор“. От гледна точка на последващата верификация, ще възприема ли УО на ПОС определението на понятието „операция“ и като договор за обществена поръчка предвид посоченото в предходното изречение?
2. На етапа на подготовка на проектното предложение е установена необходимостта от изменение на инвестиционното предложение по смисъла на екологичното законодателство. В настоящия случай не се обсъждат причините за подобно изменение. Моля за разяснение (с оглед, че действията, необходими за завършване на процедурите по екологичното законодателство са извън обхвата на кандидатите) относно начина, по който следва кандидатите да уведомяват съответните органи за така настъпилите изменения, за да е възможно навременното завършване на процедурите, респ. спазване на т. 13.2.12. от Условията за кандидатстване.
3. За част от предвидените технически задания за изработване на идейни проекти за обекти в РПИП, е установено вече изпълнение на отделни участъци от линейната мрежа в предишни години, и следва да отпаднат, а други са пропуснати да бъдат отразени в графичната част на РПИП. В тази връзка, отправяме запитване относно възможността за включване на участък/ци (част от съоръжението), но невключен/и в графичната част към РПИП, като отпадащите и респективно допълнени участъци няма да рефлектират върху индикаторите, а напротив ще ги надградят?
4. Съгласно чл. 26, т. 11 от Условията за изпълнение, бенефициентите имат задължение да уведомяват Управляващия орган за изменения, кръгът на които е изброен в точката. В тази връзка молим за разяснение относно следното:
- допуска ли се въвеждането на дадено изменение след уведомяването или следва да се изчаква произнасяне на УО преди въвеждането му?
- има ли определен срок, който бенефициентите следва да спазват: от момента на узнаване на необходимостта от изменение по смисъла на точката до момента на уведомяване?
- в кои случаи уведомлението ще се счита, че е „ясно и изчерпателно“?
- съгласно формулировката на задължението, касае се за изменения „по подлежащи на възлагане обществени поръчки/договори“. Означава ли това, че след възлагането на обществени поръчки подобно задължение е неприложимо?
- какво означават понятията (всяко едно от тях) „видове материали“ и „видове стоки“ от гледна точка възлагането строителството на ВиК мрежи?
Какво означава „намаляване на обхвата на дейностите“ от гледна точка на бъдещото строителство? В обхвата на горното включват ли се например отпадане на СВО, СКО, скъсяване дължини на участъци от мрежи без последното да попада в приложното поле на разпоредбата на чл. 154, ал. 5 ЗУТ?
5. Съгласно чл. 26, т. 14 от Условията за изпълнение, на бенефициентите се вменява задължение при изменение на технически/работен проект, същото да се осъществява чрез допълнително споразумение към АДБФП. В тази връзка, молим за следното разяснение – искането за изменение на АДБФП следва да бъде подадено преди или след въвеждането на изменение на инвестиционния проект по реда на чл. 154, ал. 5 ЗУТ, вкл. след влизане на заповедта за изменение на органа, издал разрешението за строеж?
6. Съгласно чл.26, т.12 от Условията за изпълнение – „по всички договори за доставки/услуги/строителство, при изготвяне на документацията за участие/указания за оформяне на оферти, да бъдат изготвяни подробни образци на ценово предложение, с цел офериране на единична цена за всеки отделен продукт/дейност, а не единствено обща цена за изпълнение на поръчката или част от нея“. В тази връзка, молим за пояснение относно тълкуванието на това условие и при възможност онагледяване с пример за случаите, в които не се оферира по КСС (напр. оформянето на ценово предложение, свързано с услуги за осъществяване на АН, СН, организация и управление и други подобни)?
7. Съгласно чл.26, т.27 от Условията за изпълнение, „Бенефициентът е длъжен да представя пред Управляващия орган за верификация и възстановяване извършените разходи регулярно и своевременно, не по-късно от 2 месеца от датата на извършването им. Срокът от 2 месеца не се прилага, в случай че в системата ИСУН е налично искане за плащане, което не е верифицирано.“ Приложимото законодателство (ЗУСЕФСУ) регламентира, че Междинни и окончателни плащания се извършват след верифициране с цел потвърждаване допустимостта на извършените разходи и при наличие на физически и финансов напредък на проекта (чл. 62, ал. 1 от ЗУСЕФСУ). В тази връзка, питанията ни са:
- ако бенефициентът не е извършил плащания за период по-голям от 2 месеца, и респективно не може да подаде искане за плащане в ИСУН, какво следва при положение, че бенефициентът не подаде искане за плащане в рамките на два месеца (и при условието, че в ИСУН не е налично друго искане)?
- как се процедира с верификацията на разходите извършени преди подписване на АДБФП" /идейно проектиране, изготвяне на проектно предложение, подготовка на обществени поръчки, изготвяне и процедиране на ПУП-ове, подготовка на офис за ЗИП и др. приложими/, при положение че няма как да бъде спазен срока за включването им в искане за междинно плащане в срок от 2 месеца от извършването им?
- указанията не препращат към минимална сума за подаване на искане за плащане, в тази връзка, следва ли бенефициентът да подаде искане за плащане за извършени и изплатени разходи дори на обща стойност под 10 000 лв., за да се изпълни указания срок за верификация на разход до 2 месеца?
8. В ИСУН има ограничение за прикачване на файлове до 2 GB. РПИП с приложенията е с размер на 27 GB. Как следва да се процедира – да се прикачи РПИП на „облак“ с линк в ИСУН или друга алтернатива?
9. Съгласно чл. 10, ал. 2 от Условията за изпълнение „Бенефициентът е длъжен да постигне целевите стойности на индикатора/ите, включен/и в АДБФП/ЗБФП, до изтичане на срока за изпълнение на дейностите по проекта, определен в АДБФП, съответно в ЗБФП.“. Статистически и други официално публикувани данни, необходими за доказване целевите стойности на някои индикатори, е възможно да не са публикувани/обявени към момента на приключване на дейностите /най-често се публикуват няколко месеца след изтичане на календарната година/полугодие или тримесечие/. Ще се считат ли за неизпълнени целевите стойности на индикаторите, за които няма доказателства, от посочения вид публично достъпни официални данни, за изпълнението им към момента на приключване на дейностите по проекта?
10. Съгласно приетия и одобрен РПИП и изготвения Анализ Разходи-Ползи (АРП) към него, собственото участие на бенефициента (допустими разходи) е изчислено на сумата от 10 144 187 лв. С нарочна кореспонденция към Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) с писмо с вх. № 70-00-468(153)/12.03.2024 г. е отправено искане да бъдат предоставени коефициенти за инфлация, статистически данни и др. информация, необходима за изготвяне на актуализирано Регионално прединвестиционно проучване и актуализиране на изготвения Анализ Разходи-Ползи (АРП) за обособената територия, обслужвана от „Водоснабдяване и канализация“ ООД, гр. Търговище. В тази връзка от МРРБ отговарят, че Регионалното прединвестиционно проучване (РПИП) за обособена територия, обслужвана от „Водоснабдяване и канализация“ ООД, гр. Търговище е разработено в периода 2021 г. – 2023 г., в рамките на проект „Подпомагане на регионалното инвестиционно планиране на отрасъл ВиК – етап 2“, финансиран от Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020 г.“, както и че разработването на РПИП е подпомогнато от Инициативата JASPERS с предоставянето на регулярни становища. Към днешна дата, в съответствие с Условията за кандидатстване по процедурата и получения отговор от МРРБ, финансовият резултат на бенефициента за коя календарна година следва да се вземе предвид при преработка на АРП за целите на необходимата актуализация на РПИП?
|
1. Управляващият орган на ПОС 2021-2027 г. предоставя следните разяснения по поставените въпроси по отношение на условията за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002-2.002, съобразено с разпоредбата на чл. 26, ал. 8 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ):
За целите на настоящата процедура BG16FFPR002-2.002 и в продължение на практиката от предходните два програмни периода – 2007-2013 г. и 2014-2020 г. терминът „операция“ се използва като синоним на „проект/проектно предложение“.
2. Съгласно т. 24.2.9. от условията за кандидатстване кандидатът прилага крайни актове по ЗООС и Закона за биологичното разнообразие или представя линкове към документите там, където същите са публично достъпни.
При настъпила необходимост от изменение на инвестиционно намерение в резултат от провеждането на оценка по смисъла на ЗООС или ЗБР, Възложителят уведомява компетентния орган по реда на съответния нормативен акт, към който реферира полученото уведомление за необходимост от изменение.
За конкретна информация и отправяне на допълнителни запитвания по отношение на екологичните процедури, кандидатите по процедурата следва да се обръщат към съответния компетентен орган – Регионална инспекция по околна среда и води или Министерство на околната среда и водите, тъй като поставените въпроси са извън компетенциите на Управляващия орган на ПОС 2021-2027 г.
3. В проекта се допускат минимални промени спрямо РПИП, които не променят схемата и системата на мрежите, ограничават се до промени, свързани с например вече изградени и/или реконструирани участъци от ВиК мрежи, като промените биха могли да бъдат допустими единствено при налична обосновка. Допустимо е допълване/изменение или включване на нови участъци и/или съоръжения от ВиК мрежата, само когато същите са включени като стратегически приоритетни обекти в обхвата на РПИП. Обръщаме внимание, че РПИП са одобрени и приети от МРРБ и ВиК оператора.
Не е допустимо от обхвата на проекта да отпадат обекти, свързани с отвеждане и пречистване, определени като стратегически приоритет в РПИП (освен в случаите, в които те са вече изградени и/или реконструирани), тъй като именно с определянето им като стратегически приоритет се обосновава постигането на съответствие с изискванията на Директива 91/271/ЕИО (критерий за качество № … „Проектното предложение включва дейности, изпълнението на които ще доведе до привеждане на съответната/ите агломерация/ агломерации над 10 000 е.ж. в съответствие с изискванията на Директива 91/271/ЕИО на Съвета от 21 май 1991 г. за пречистване на градските отпадъчни води“).
При обоснованото отпадане на обекти, които вече са изградени и/или реконструирани, не се изисква актуализация/изменение на РПИП, но това ще наложи актуализация на АРП.
4. Според чл. 26, ал. 8 на ЗУСЕФСУ „Разясненията се дават по отношение на условията за кандидатстване, не съдържат становище относно качеството на проектното предложение и са задължителни за всички кандидати“. Въпреки че настоящият въпрос е отправен във връзка с условията за изпълнение, предоставяме следната информация:
Процедурите по верификация и управленските проверки включват и проверка на допустимостта на разходите. Съгласно чл. 57, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, за да бъдат определени като допустими разходите трябва да „са за дейности, съответстващи на предвидените в одобрения проект“. В този смисъл, в случай че разходът не е включен в одобрения проект или в негово изменение, обективирано в допълнително споразумение към АДБФП, същият би се явил недопустим разход по процедурата.
Бенефициентът в качеството си на Възложител има право да въвежда изменения на инвестиционния проект по реда на чл. 154 от ЗУТ, без за това да иска одобрение от страна на Управляващия орган на ПОС 2021-2027 г., предвид факта, че последният не е участник в строителния процес, съгласно Част трета, Глава девета, Раздел II от ЗУТ. УО на програмата единствено може да се произнесе по отношение предложението за сключване на допълнително споразумение към АДБПФ, съотв. по искането за изменение на проекта по ПОС 2021-2027 г. В този смисъл, допълнителното споразумение, с което се обективира съответно изменение на инвестиционния проект по реда на чл. 154 от ЗУТ, трябва да бъде в сила, за да бъдат допустими разходите, свързани с това изменение.
По отношение на изискването „ясно и изчерпателно да уведомява Управляващия орган“ следва да се уточни, че това е предмет на преглед съобразно спецификата на всяка отделна ситуация за конкретния бенефициент, съобразно принципа на добро финансово управление, като няма изготвен образец на уведомление. Следва да се има предвид, че Бенефициентът има задължение да уведоми УО „във всички случаи на намерение да предприеме действия по извършване на изменения“, в това число и по подлежащи на възлагане обществени поръчки/договори. В този смисъл задължението за уведомяване се отнася и до, но не само до подлежащите на възлагане обществени поръчки/договори.
По отношение на въпроса относно „видове материали“ и „видове стоки“, под тези понятия се разбират материалите, които ще се влагат при изпълнението на строително - монтажните работи, заложени в РПИП и съответно в КСС по окрупнени показатели, на базата на които е формирана стойността на съответната дейност в проектното предложение – например – ПЕВП тръби, чугунени тръби, спирателна арматура, чугунени капаци за РШ, PVC тръби, РЕ тръби, фитинги и т.н. Въвеждането на тези понятия обхваща всички видове договори – строителство, услуги, доставки, като посоченото изискване в т. 11 на чл. 26 от УИ по ПОС 2021-2027 има за цел във всеки един момент от изпълнението на проекта УО на ПОС да е уведомен за предприетите действия от страна на Бенефициента.
Същевременно, когато се говори за „намаляване обхвата на дейностите“, се има предвид намаляване стойностите на основните параметри на предвидените за изпълнение строително-монтажни работи, заложени в РПИП и съответно в КСС по окрупнени показатели – например дължини на ВиК мрежи, брой СВО, брой СКО, брой съоръжения, обеми на съоръженията.
Поради различното тълкуване от страна на участниците в строителния процес на чл. 154, ал. 2, т. 8 от ЗУТ, следва за всички изменения, които не са част от одобрения инвестиционен проект, да се уведомява УО на ПОС, включително за отпадане на СВО, СКО, скъсяване дължини на участъци от мрежи.
В допълнение, информираме, че съгласно чл. 29 от ПМС № 23/23.02.2023 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от европейските фондове при споделено управление за програмен период 2021-2027 г., „До 30 дни от датата на сключване на административния договор, съответно издаването на заповедта за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, управляващият орган организира въвеждащо обучение за бенефициентите за изпълнение на проектите по съответната процедура, с изключение на случаите, в които бенефициентът изрично е заявил, че няма да се възползва от тази възможност“. По време на това обучение могат да бъдат получени и допълнителни разяснения в тази насока.
5. Във връзка с отправеното запитване на първо място следва да се обърне внимание, че РПИП са одобрени и приети от МРРБ и ВиК оператора. Предвид изложеното всяко изменение следва да съответства на одобреното проектно предложение на бенефициента и да бъде обосновано въз основа на одобреното РПИП. Управляващия орган на ПОС 2021-2027 г., не е участник в строителния процес, съгласно Част трета, Глава девета, Раздел II от ЗУТ и може да се произнесе по отношение предложението за сключване на допълнително споразумение към АДБПФ, съотв. по искането за изменение на проекта по ПОС 2021-2027 г. В този смисъл Бенефициентът има право да процедира изменение на инвестиционния проект по реда на чл. 154 от ЗУТ, след което да представи искане за изменение на проекта ведно с обосновка, която подлежи на разглеждане от УО на програмата за съответствие с одобрения проект и одобреното РПИП.
Допускат се минимални промени спрямо РПИП, които не променят схемата и системата на мрежите, ограничават се до промени, свързани с например вече изградени и/или реконструирани участъци от ВиК мрежи, като промените биха могли да бъдат допустими единствено при налична обосновка. Допустимо е допълване/изменение или включване на нови участъци и/или съоръжения от ВиК мрежата, само когато същите са включени като стратегически приоритетни обекти в обхвата на РПИП. Не е допустимо от обхвата на проекта да отпадат обекти, свързани с отвеждане и пречистване, определени като стратегически приоритет в РПИП (освен в случаите, в които те са вече изградени и/или реконструирани).
В допълнение, информираме, че съгласно чл. 29 от ПМС № 23/23.02.2023 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от европейските фондове при споделено управление за програмен период 2021-2027 г., „До 30 дни от датата на сключване на административния договор, съответно издаването на заповедта за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, управляващият орган организира въвеждащо обучение за бенефициентите за изпълнение на проектите по съответната процедура, с изключение на случаите, в които бенефициентът изрично е заявил, че няма да се възползва от тази възможност“. По време на това обучение могат да бъдат получени и допълнителни разяснения в тази насока.
!!! Поради големият обем на информацията и ограничението на полето в тази секция, отговорите на въпроси от 6 до 10 са публикувани в обобщените отговори, публикувани на https://eumis2020.government.bg/bg/s/Procedure/Info/334dc191-04d0-4949-9d09-b0dff4069d58
|
|
BG16FFPR002-1.002-Q006 (19.04.2024 г.)
|
1. В Указанията за кандидатстване е записано, че за остойностяването на дейностите могат ли да се приложат предложените от УО на ПОС 2021-2027 методи, както следва:
Съгласно раздел 14, т. 14.6., анализът на остойностяването се изготвя като самостоятелен документ съгласно образеца на Приложение № 2, в който се обосновава как са остойностени всяка една от дейностите, които не се доказват с КСС , в т.ч. проектиране, надзор, оценки за съответствие, разходи за земя, разходи за персонал, вкл. и по подготовката на проекта, при съобразяване на изискванията в условията за изпълнение. В този смисъл, единствено дейностите, които се доказват с КСС и дейностите в обхвата на непреките разходи, не попадат в приложното поле на този анализ.
В анализа се посочва въз основа на какви документи, други анализи или проучвания са остойностени дейностите и/или каква информация/ минимални технически и/или функционални характеристики, данни/ показатели/ оферти/ извлечение от каталог на производители/доставчици, информация за вече сключени и изпълнени договори със сходни параметри и предмет, пазарни консултации по смисъла на ЗОП, пазарни проучвания и/или проучване в интернет, досегашен опит, КАЛКУЛАТИВЕН МЕТОД и др. са ползвани при остойностяването (за целите на определяне стойността на дадена дейност е необходимо сравнение на базата на минимум два източника). При позоваване на вече сключени договори с избран/и изпълнител/и на дейности, предмет на проектното предложение, с което се кандидатства, към анализа на остойностяването се прилага копие/я на тези договори или, ако са публично достъпни, се посочва активен линк към тях, като бенефициентът представя в анализа на остойностяването по какъв начин е определена прогнозна стойност на поръчката. При позоваване на оферти се прилагат самите оферти, при позоваване на извлечение от каталог се прилагат извлеченията или се посочват съответните линкове към продукта. В случаите, в които остойностяването е извършено единствено на базата на оферти, се представят минимум две такива. При доказване на стойността на отделна дейност единствено чрез оферти, се изисква същите да са представени от субекти, чиято дейност е сходна с предмета на представената от кандидата оферта. Това се доказва с референция за изпълнени подобни услуги или извлечения от договори със сходен предмет или публично достъпна информация – интернет сайт с посочени основни дейности на организацията и изпълнени услуги. При позоваване на досегашен опит/калкулативен метод се прилагат техническите спецификации, количествено-стойности сметки и др.
Възможно е доказване на стойности по дейности чрез извадка на подобни услуги/доставки от страницата на Агенцията по обществени поръчки (АОП), като се посочват аналогичните характеристики между проведената поръчка със сключен договор и дейностите, предвидени в проектното предложение. В случаите, в които остойностяването е извършено на базата на оферти, проучвания или извадки от АОП, се представят минимум две от независими източници.
Всички посочени методи ли са приложими, съответно кумулативно или алтернативно при определяне на прогнозната стойност на допустимите разходи за основни дейности освен СМР и какъв би бил правилният подход относно процедурите за инженеринг, за остойностяването на които прогнозните разходи за проектиране и авторски надзор би следвало да се обосновават отделно от тези за СМР?
2. Също така, при възприетия подход на двуфазно проектиране, вкл. изработване на идеен проект (ИП) и работен проект (РП), ще счете ли УО за правилно прилагането на съотношение в проектирането при остойностяването на ИП и РП, съобразено със залегналите принципи в Методиката за определяне на размера на възнагражденията за предоставяне на проектантски услуги от инженерите в устройственото планиране и в инвестиционното проектиране (в сила от 01.01.2008 г., изд. от КИИП), където себестойността на проектантските услуги е разписана в Приложение №3 „Себестойност на проектантските услуги по части: "хидротехническа", "хидромелиоративна", "водоснабдяване, канализация и пречистване на водите" и интердисциплинарна част "пожарна безопасност" на инвестиционния проект“ към Методиката (в него е заложено процентното разпределение от себестойността на проектантските услуги за проектиране по съответните фази, както и допълнително умножаване с конкретен коефициент при реконструкции и преустройства на съществуващи строежи (обекти), за които има или липсва необходимата проектна документация)?
|
Управляващият орган на ПОС 2021-2027 г. предоставя следните разяснения по поставените въпроси по отношение на условията за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002- 2.002, съобразено с разпоредбата на чл. 26, ал. 8 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ):
1. Раздел 14, т. 14.6. от условията за кандидатстване представят детайлна информация по отношение начините на изготвяне на анализа на остойностяването, като не се изисква кумулативно прилагане на същите. Съгласно указанията с анализа се обосновава как са остойностени всяка една от дейностите, които не се доказват с КСС – проектиране, надзор, оценки за съответствие, разходи за земя, разходи за персонал, вкл. и по подготовката на проекта, при съобразяване и на изискванията в условията за изпълнение. В този смисъл при разработването на бюджета на проекта се доказват планираните стойности на проектирането и надзора в рамките на предвидения инженеринг, за който строителната част се обосновава чрез КСС.
Припомняме, че съгласно чл. 15, т. 1 от ПМС № 86 / 2023 г. разходите за проектиране и авторски надзор са ограничени до 2% от строителната стойност на обекта.
2. Изборът на подход на проектиране е изцяло в правомощията на бенефициента, който е и Възложител по реда на ЗОП. Ограничението, което поставят условията за кандидатстване по отношение остойностяването на дейностите по проектиране, без значение от това дали същото е еднофазно, двуфазно или трифазно, е съобразено с чл. 15, т. 1 от ПМС № 86 / 2023 г., съгласно който разходите за проектиране и авторски надзор са в размер на до 2% от строителната стойност на обекта.
|
|
BG16FFPR002-1.002-Q005 (19.04.2024 г.)
|
1. В РПИП и АРП не са предвидени разходи за археология – в Обособената територия на Търговище са налични 177 бр. недвижими културни ценности (НКЦ) в област Археология, според класификацията в ЗКН. От тях 105 бр. са на територията на община Търговище и 72 бр. са на територията на община Попово.
От 117 бр. НКЦ: 60 бр. са с национално значение (в т.ч. 37 в Търговище и 23 бр. в Попово), напр. Късноантично селище, средновековно селище, римска вила, некрополи, късноантичен град Мисионис и много други.
На базата на натрупания опит по други проекти, в които има археологически находки, считаме че разходи в размер на 600 хил. лв. (спазвайки Наредба Н-00-0001/14.2.2011 г. за извършване на теренни археологически проучвания), биха били достатъчни, стига да е възможно да се заложат при актуализацията на АРП, след което да се предвиди отделно перо при бюджетиране, разбира се при спазване лимитирания финансов ресурс на ниво проектно предложение.
2. По отношение на предвидените разходи за закупуване на земя, в частност сервитутни права, считаме че предвидените разходи в АРП в размер на около 40 хил. лв. е недостатъчна. На базата на исторически опит в предходния програмен период, сумата следва да е поне в размер на 300 хил. лв., откъдето и въпросът е възможно ли е стойностите да се актуализират при преработката на АРП, отново при спазване лимитирания финансов ресурс на ниво проектно предложение.
3. Съгласно т. 21 Ред за оценяване на проектните предложения, В Оценка за качество , т. 4. Проектното предложение отчита становището на Джаспърс - Извършва се проверка на информацията, подадена в ИСУН, спрямо приложения РПИП за приоритетния проект и становището на ДЖАСПЪРС за проекта, както и проверка за наличие на обосновка за препоръки или констатации в него, които не са отразени.
При преглед на изискуемите документи за оценка на проектното предложение, в т. 24.2.10 - Консолидирана документация за доказване на климатичната устойчивост на инвестициите от проекта, съгласно 13.2.13 от условията за кандидатстване – проверка за наличността. Същото представлява критерий №5 в Оценката за качество, а именно - Проектното предложение отговаря на изискванията за климатична устойчивост.
В тази връзка в РПИП, раздел H Oценка на риска и промяна на климата e извършена климатична оценка и оценка на извънредните климатични явления (позовавайки се на климатични данни за община Търговище и община Попово). Разписани са съображения, относно изменението на климата и приложимите национални стратегически документи, както и е извъшена оценка на риск, свързан с изменението на климата по отношение на капацитета и качеството на водите от язовирите Тича и Ястребино.
В раздел G в РПИП, относно проучване за Оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС), са налични изчисления на емисиите от СО2 за проектните сценарии.
В този контекст, съгласно Методическите указания на УО на ПОС 2021-2027, за проектното предложение на ВИК Търговище следва да се прилага Фаза 1 Скрининг – следва ли да се счита, че е налице документация, доказваща климатична устойчивост, изработена в рамките на РПИП, съгласно текста на т. 13.1.1 Спомагателни дейности в Условията за кандидатстване? Следва да се обърне и внимание, че ДЖАСПЪРС препоръчва изготвянето на документ за климатична устойчивост, като посочва, че същия липсва в РПИП (13.3. Climate Change Adaptation and Resilience), както и Раздел 5 Conclusions and Recommendations, относно проверка на климатична устойчивост/ОВОС. Следва ли да се изготви отделен Доклад за климатична устойчивост?
4. В РПИП са представени технически задания за изработване на идейни проекти (), с включени параметри за рехабилитация на линейна мрежа, вкл. водопроводи и канализация. В процеса на актуализацията им за целите на възлагане изработката на инвестиционни проекти във фаза „идейна“, са ревизирани варианти за различните обекти от конкретния обхват на ВиК мрежата на гр. Търговище. Параметрите, включени в първоначалните варианти на техническите задания могат да претърпят известни изменения, в т.ч. отпадания и допълвания, които са в рамките на допустимите изменения (В проекта се допускат минимални промени спрямо РПИП, които не променят схемата и системата на мрежите, и се ограничават до промени, свързани с диаметри, дължини и други елементи, при налична обосновка и съгласуване с Възложителя), напр. някои от участъците са изпълнени от ВиК в предходни периоди, други – не са отразени правилно в графичната част, и са допълнени със съответния метраж по други участъци. Следва да се обърне внимание, че отпадащите поради изпълнение в предишни години, както и допълнените с коректен метраж участъци, както и новите такива спрямо първоначалния обхват на РПИП, няма да рефлектират върху индикаторите, заложени в Условията за кандидатстване по процедурата, а в определен смисъл ще ги надградят – напр. подобрено обществено водоснабдяване, по-голям обем на чистата вода, достигнала до крайните потребители, по-добро качество на водата, намаляване на загубите на вода, и др. В тази връзка, отправяме следното питане – допустимо ли е отпадане и/или допълване/изменение на определени участъци по водопроводната мрежа, при положение, че НЕ се надвишава/а се намалява/ първоначално предвидения метраж на водопроводната мрежа, която ще се реконструира в рамките на Проекта по ПОС 2021-2027?
5. Съгласно Указанията за кандидатстване по процедурата, т.13.2.10.: „Остойностяването на СМР по проекта, по отношение на всички елементи на ВиК мрежата за агломерациите над 10 000 екв. ж., се определя на база КСС в РПИП. Остойностяването на инвестициите следва да отговаря на изводите и методологията на АРП за проекта и становището на ДЖАСПЪРС.“. В допълнение, съгласно т.13.2.11.: „За елементи на ВиК мрежата, за които са разработени идейни проекти, същите се представят ведно със спецификации на основните, предвидени за влагане, строителни продукти по всички части. В съответствие с чл. 149 и чл. 150 от Наредба № 4 от 21 май 2001г. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти (Наредба № 4/2001 г.), кандидатът следва да представи „част Сметна документация“ с включена в нея „Обобщена (генерална) стойностна сметка“, като отделна самостоятелна част от проекта.“
Да разбираме ли, че е възможно обществени поръчки за инженеринг да бъдат обявени въз основа на възложени за изработка идейни проекти след изготвянето на РПИП, при съобразяване с изводите и методологията на АРП за Проекта и становището на ДЖАСПЪРС, като за остойностяването ще бъдат определящи Обобщени (генерални) стойностни сметки, както и КС по уедрени показатели за частите от изготвените инвестиционни проекти във фаза „идейна“, за които това е приложимо? Също така, в случай са налице изготвени спецификации на основните, предвидени за влагане, строителни продукти по всички части, необходимо ли е идейните проекти да са съгласувани и с влязло в сила Разрешение за строеж към датата на обявяване на процедури по ЗОП за възлагане на инженеринг?
По отношение на разходите за изработване на идейните проекти, същите следва да се съотнесат към перо допустими разходи за проектиране и авторски надзор, съгласно чл. 162 от ЗУТ, лимитирани до 2% от строителната стойност на обекта (съгласно представеното КСС по уедрени показатели), т.е. прогнозната стойност на разхода за следващата фаза на проектиране и осъществяване на авторски надзор за всеки от обектите, би следвало да се намали със стойността на изработения идеен проект за същия обект, който разход също подлежи на верификация като част от допустимите разходи за подготвителни дейности по проектното предложение?
|
Управляващият орган на ПОС 2021-2027 г. предоставя следните разяснения по поставените въпроси по отношение на условията за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002- 2.002, съобразено с разпоредбата на чл. 26, ал. 8 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ):
1. Разходите за археология са допустими по настоящата процедура. Обръщаме внимание, че остойностяването им следва да стане на база детайлен анализ от съответния компетентен орган/институция/организация по отношение на археологията, от който да е видно как е формиран бюджетът за тази дейност. Едва след тяхното остойностяване и обосноваване, тези разходи могат да бъдат включени в актуализацията на анализа „разходи-ползи“.
2. Следва да се има предвид, че РПИП и АРП се приети от МРРБ и ВиК оператора. Изменения по отношение на предвидените разходи биха могли да бъдат приети за допустими единствено при наличие на аргументирана обосновка и представен анализ на остойностяването за съответната дейност, като всяка подобна промяна ще рефлектира в актуализация на анализа „разходи-ползи“.
Съгласно условията за кандидатстване, разходите за придобиване на земя и/или на ограничени вещни права са допустими при спазване на изискванията на раздел ІІІ на глава трета от ПМС № 86/2023 г. и са в размер до 10% от общите допустими разходи за съответната операция.
3. За целите на оценката по критерий № 5 за качество и съгласно условията на т. 13.2.13. от условията за кандидатстване, всеки кандидат „следва да представи консолидирана документация за доказване на климатична устойчивост на инвестиционното намерение, разработена в съответствие с техническите насоки на ЕК за осигуряване на климатичната устойчивост на инфраструктурни проекти през периода 2021-2027 г. (Известие 2021/С373/01) и по-конкретно с Методическите указания за подготовка на консолидирана документация за доказване на климатична устойчивост (вкл. смекчаване изменението на климата и адаптиране към изменението на климата) на проектните предложения по Програма „Околна среда“ 2021-2027 г., публикувани на https://www.eufunds.bg/bg/opos/node/12996. Преценката относно климатична устойчивост се извършва съобразно приложените към Методическите указания контролни листове“.
В този смисъл кандидатът следва да изготви и представи като отделен документ (по т. 24.2.10. от условията за кандидатстване) консолидирана документация за климатична устойчивост. Същата трябва да отговаря на посочените Методически указания, предварителна увереност за което кандидатът може да получи чрез самопроверка спрямо публикуваните контролни листове.
4. В проекта се допускат минимални промени спрямо РПИП, които не променят схемата и системата на мрежите, ограничават се до промени, свързани с например вече изградени и/или реконструирани участъци от ВиК мрежи, като промените биха могли да бъдат допустими единствено при налична обосновка. Допустимо е допълване/изменение или включване на нови участъци и/или съоръжения от ВиК мрежата, само когато същите са включени като стратегически приоритетни обекти в обхвата на РПИП. Обръщаме внимание, че РПИП са одобрени и приети от МРРБ и ВиК оператора.
Не е допустимо от обхвата на проекта да отпадат обекти, свързани с отвеждане и пречистване, определени като стратегически приоритет в РПИП (освен в случаите, в които те са вече изградени и/или реконструирани), тъй като именно с определянето им като стратегически приоритет се обосновава постигането на съответствие с изискванията на Директива 91/271/ЕИО (критерий за качество № … „Проектното предложение включва дейности, изпълнението на които ще доведе до привеждане на съответната/ите агломерация/ агломерации над 10 000 е.ж. в съответствие с изискванията на Директива 91/271/ЕИО на Съвета от 21 май 1991 г. за пречистване на градските отпадъчни води“).
При обоснованото отпадане на обекти, които вече са изградени и/или реконструирани, не се изисква актуализация/изменение на РПИП, но това ще наложи актуализация на АРП.
5. Обявяването на поръчка за инженеринг при наличие на идеен проект, разработен въз основа на РПИП, не противоречи на нормативната уредба, но условията за кандидатстване не поставят изисквания към начина на възлагане на изграждането на ВиК инфраструктурата – решението за това е изцяло в оперативната самостоятелност на Бенефициента, в качеството му на Възложител по реда на ЗОП.
Във връзка с въпроса за съгласуването на идейните проекти, задълженията в това отношение са изрично уредени в Раздел II „Съгласуване и одобряване на инвестиционните проекти“ на ЗУТ. За целите на кандидатстването не се изисква представяне на разрешение за строеж. Конкретният бенефициент е длъжен да съобразява изискванията на действащото законодателство, Закона за устройство на територията и Закона за обществените поръчки, вкл. по отношение етапите и реда на съгласуване и последващо обявяване на обществената поръчка за избор на изпълнител, в зависимост от избрания тип на възлагане.
По отношение на разходите за проектиране, обръщаме внимание, че чл. 15, ал. 1 от ПМС № 86/2023 г. не въвежда разграничения по отношение фазите на проектиране по чл. 139, ал. 1 от ЗУТ. Процентното ограничение се отнася кумулативно до всички фази на всички обекти в рамките на проектното предложение, т.е. същото се разглежда на ниво бюджетни редове в секция „Бюджет“ във формуляра за кандидатстване в ИСУН. В този смисъл при обявяване на обществените поръчки за инженеринг Възложителят следва ясно да укаже към потенциалните оференти необходимостта от представяне на отделна цена за дейностите по проектиране и авторски надзор.
|
|
BG16FFPR002-1.002-Q004 (27.03.2024 г.)
|
Здравейте,
Съгласно т.14.5 от Условията за кандидатстване като недопустими разходи се третират „разходи за финансиране на операции, които към момента на избирането им за финансиране от Европейските фондове при споделено управление са били физически завършени или изцяло осъществени преди подаването на проектното предложение за финансиране по програмата от страна на бенефициента, независимо дали всички свързани плащания са направени от бенефициента или не (съгласно чл. 63, параграф 6 от Регламент (ЕС) № 2021/1060)“.
Идентичен текст фигурира и по т.7 на Декларация по образец на Приложение №3 от Приложенията за кандидатстване към процедурата:
„7. Към датата на подаване на проектното предложение, същото не е физически завършено или изцяло осъществено, независимо дали всички свързани плащания са направени от бенефициента.“
В тази връзка моля за разяснение какво в случая се разбира под термина операции: цялото проектно предложение или цялостна дейност от проектното предложение или конкретна частично изпълнена дейност от проектното предложение?
Например: през 2023/2024г. от Бенефициента е възложено изработване на ПУП/инв. проект за обект, който е включен за изграждане в РПИП и в проектното предложение. Към датата на кандидатстване (15.07.2024г.) ПУП/инв.проект е изготвен, предаден и платен от Бенефициента като продукт. В този случай допустими разходи за финансиране по процедурата ли са направените от Бенефициента разходи за изработване на ПУП/инв. проект?
С уважение,
ВиК Йовковци
|
Управляващият орган на ПОС 2021-2027 г. предоставя следните разяснения по поставените въпроси по отношение на условията за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002- 2.002, съобразено с разпоредбата на чл. 26, ал. 8 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ):
Съгласно чл. 63, пар. 6, изр. първо от Регламент (ЕС) 2021/1060 на Европейския парламент и на Съвета от 24 юни 2021 година за установяване на общоприложимите разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд плюс, Кохезионния фонд, Фонда за справедлив преход и европейския фонд за морско дело, рибарство и аквакултури, както и на финансовите правила за тях и за фонд „убежище, миграция и интеграция“, фонд „вътрешна сигурност“ и инструмента за финансова подкрепа за управлението на границите и визовата политика, не се избират за подкрепа от фондовете операции, които са били физически завършени или изцяло изпълнени преди подаването на заявлението за финансиране по програмата, независимо дали са направени всички свързани с тях плащания.
Терминът „операция“ е дефиниран в чл. 2, пар. 4 от Регламент (ЕС) 2021/1060 като проект, договор, действие или група проекти, избрани по съответните програми, а в контекста на финансовите инструменти — принос от програма за финансов инструмент и последващата финансова подкрепа, предоставена от съответния финансов инструмент на крайните получатели.
Съгласно чл. 24, ал. 1, изр. първо от ЗУСЕФСУ, безвъзмездната финансова помощ се предоставя от ръководителя на управляващия орган с административен договор или със заповед, когато управляващият орган и бенефициентът са в една административна структура или организация, въз основа на одобрени: проектно предложение, проектно предложение за системен проект, финансов план за бюджетна линия. По процедура BG16FFPR002-1.002 „Изграждане на ВИК инфраструктура за 7 ВИК оператора“ се кандидатства с проектни предложения. Обект на оценка по тази процедура са подадените от кандидатите проектни предложения. В този смисъл, по процедурата не се избират за финансиране проектни предложения, които са били физически завършени или изцяло осъществени преди подаването на проектното предложение за финансиране по програмата от страна на бенефициента, независимо дали всички свързани плащания са направени от бенефициента или не.
Отчитайки чл. 63, пар. 6, изр. първо от Регламент (ЕС) 2021/1060 и чл. 24, ал. 1, изр. първо от ЗУСЕФСУ, терминът „операция“ в условията за кандидатстване по процедура BG16FFPR002-1.002 „Изграждане на ВИК инфраструктура за 7 ВИК оператора“ се използва като синоним на „проект“/“проектно предложение“.
|