Отворена процедура за кандидатстване

В тази страница имате възможност да разгледате всички публикувани разяснения по процедурата за кандидатстване. Ако не сте достъпили системата чрез потребителски профил, не можете да подавате искане за разяснение. За да създадете и подадете такова е необходимо да влезете в системата или да създадете потребителски профил от менюто " Вход ".

Рег. номер Въпрос Разяснения
BG16FFPR003-1.001-Q012 (05.02.2025 г.)
Уважаеми госпожи и господа,

Когато се кандидатства без проектна готовност за изграждане на обект на социалната инфраструктура, следва ли на ниво кандидатстване към документацията да се приложат и спецификации за предвидените доставки с оглед на това, че параметрите на оборудването и обзавеждането в сградата трябва да бъдат съобразени с архитектурната среда, която ще бъде проектирана чрез инженеринг на по-късен етап.
Съгласно насоките за кандидатстване, за предложения с инфраструктурни обекти, за които на етапа на кандидатстване няма пълна проектна готовност, кандидатът или партньорът представя Декларация за степен на проектна готовност (Приложение № 7) за всеки отделен обект на интервенция, включен в проектното предложение, както и окрупнена количествено стойностна сметка (КСС) и техническа спецификация (ТС). Окрупнена КСС и ТС следва да бъдат представени във формат Excel. Декларацията се подписва от кандидата/ партньора, отговорен за изпълнението на съответния  инфраструктурен/а обект/ дейност и се представя поотделно за всеки инфраструктурен обект/дейност.
BG16FFPR003-1.001-Q011 (04.02.2025 г.)
Уважаеми госпожи и господа,

Във връзка с обявената процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG16FFPR003-1.001 „Подкрепа за интегрирано градско развитие в 10-те градски общини – основни центрове на растеж“, на Програма “Развитие на регионите” 2021-2027 г., Ви молим да ни отговорите на следния въпрос:

В случай на социална и образователна инфраструктура, ако предвидените мерки в проектните идеи включват освен енергийна ефективност и други мерки, като оборудване и обзавеждане, необходимо ли е да се предвиди 5% собствен принос за мерките за ЕЕ?

Предварително благодарим!
Съгласно насоките за кандидатстване, при проектно предложение, включващо мерки за енергийна ефективност и устойчиво обновяване на жилищни и обществени сгради (с изключение на ученически общежития), в бюджета на проекта следва да се заложи собствено участие в размер на минимум 5% от допустимите разходи, включени в проектното предложение.
В случай на социална и образователна инфраструктура, когато освен мерки за енергийна ефективност, са включени и други мерки, като оборудване и обзавеждане, то тогава предвидените дейности се разглеждат като мерки в социална и образователна инфраструктура, а не като мерки за енергийна ефективност и в този случай не се изисква собствен принос от кандидата.
BG16FFPR003-1.001-Q010 (03.02.2025 г.)
Уважаеми дами и господа,
Обекта на инвестицията ни участва с прилагане на мерки за енергийна ефективност. За обекта има издаден технически паспорт. Проектното предложение ще бъде придружено с инвестиционен проект на етап „Технически“ , който ще съдържа част Енергийна ефективност със съответния доклад за енергийна ефективност. Това ще бъде ли прието като изпълнение на изискването на Насоките за кандидатстване, посочено в Раздел 20. КРИТЕРИИ И МЕТОДИКА ЗА ОЦЕНКА НА ПРОЕКТНИТЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯ, т. 20 Наличието на „Обследване за енергийна ефективност, резюме за резултатите от обследването за енергийна ефективност и сертификат за енергийни характеристики на сграда…“
Съгласно насоките за кандидатстване, в случай че за обекта на интервенция ще се прилагат мерки за енергийна ефективност, задължително условие е за същия да бъдат представени обследване за енергийна ефективност (доклад и резюме), придружено от сертификат за енергийни характеристики на сграда в експлоатация, обследване за установяване на техническите характеристики на сградата и технически паспорт.
BG16FFPR003-1.001-Q009 (31.01.2025 г.)
Уважаеми дами и господа, 
Имаме следните въпроси:
1.	Изпълнението на ЕЕ мерки от Диагностично-консултативен център (ДКЦ), който е 100% общинска собственост, попада ли в режим „непомощ“, като се има предвид, че средствата, които постъпват в ДКЦ, са публични средства?
Питането ни е във връзка със следните обстоятелства:
ДКЦ е търговско дружество, което е преобразувано от съществуващо публично здравно заведение за извънболнична помощ в лечебно заведение за извънболнична помощ - еднолично дружество с общинско участие, на основание Заповед № РД-09-520/01.11.1999 г. на Министъра на здравеопазването. Основната дейност е специализирана извънболнична медицинска помощ. осъществявана в 26 медицински специалности и 4 параклинични звена – клинична лаборатория, образна диагностика, микробиология и физиотерапия. Дейността му е с разрешителен режим, съгласно Закона за лечебните заведения, като ДКЦ притежава удостоверение за извършване на дейност, издадено от Изпълнителната агенция „Медицински надзор“ към Министерството на здравеопазването. Медицинската помощ се предоставя от лекари специалисти, назначени по трудов договор.
Основната дейност на ДКЦ се извършва въз основа на договор за оказване на специализирана извънболнична медицинска помощ, сключен между лечебното заведение и Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), на основание чл. 59, ал. 1 от Закона за здравното осигуряване и в съответствие с Националния рамков договор за медицински дейности между НЗОК и Българския лекарски съюз (БЛС) за 2023 – 2025 г.
Финансовите постъпления на ДКЦ са разпределени, както следва:
• 76% – приходи от изпълнение на договор с НЗОК;
• 15% – приходи от съпътстващи медицински услуги за извънболнична помощ;
• 3% – финансиране от Община Пловдив;
• 6% – приходи от друга стопанска дейност, свързана със и съпътстваща основната дейност (отдаване под наем на помещения – кабинети за общопрактикуващи лекари, диализен център за пациенти, аптека, център за остеометрия).
При тези обстоятелства, провеждане на енергоефективни мероприятия в сградата на ДКЦ попада ли в режим „непомощ“, предвид че основната дейност на дружеството е регламентирана от закона, осъществява се чрез публични средства в обществена полза и се реализира в значителна степен по договор с НЗОК?
2.	В случай, че за енергийно обновяване на лечебно заведение за извънболнична помощ (ДКЦ) е приложим режим на финансиране, съгласно чл. 38а „Инвестиционна помощ за мерки за енергийна ефективност на сгради“ на Регламент (ЕС) № 651/2014, считат ли се за допустими разходи за инженеринг или проектиране, съпътстващи надзорни дейности до въвеждане на обекта в експлоатация и др., предвид това, че са пряко свързани с реализирането на ЕЕ мерки и, съответно, с постигането на по-високо ниво на енергийна ефективност?
1. Преценката за наличието/ липса на държавна помощ следва да се направи след анализ на всички обстоятелства, свързани с  ползването/ експлоатацията на инфраструктурата. 
В случай на дейности, свързани само с мерки за енергийна ефективност на обществена сграда, възможните хипотези на помощ са описани в 16.2. от условията за кандидатстване. 

Преценката за наличие на елементи на държавна помощ се извършва също така като се вземе предвид дали в сградата се извършва икономическа дейност. Следва да се има предвид, че „Икономическа дейност“ е всяка дейност по предлагане на стоки и услуги на пазара, както и всяка дейност, резултатите от която са предназначени за размяна на пазара, независимо дали от това се формира и разпределя печалба или друг доход. За икономическа дейност се смята и предоставянето за ползване на материално и нематериално имущество и права. Правният статут на дадено лице съгласно националното право или генерирането на печалба е без значение - публичните органи, спортните клубове, асоциациите и неправителствените организации също могат да бъдат определени като предприятия в зависимост от това каква дейност извършват и има ли отворен пазар за тази дейност.
2. Съгласно член 38а, параграф 5 на Регламент (ЕС) № 651/2014, допустимите разходи включват общите инвестиционните разходи, като не са допустими разходите, които не са пряко свързани с постигането на по-високо равнище на енергийна ефективност в сградата. 
В Приложение 6.3.„Условия по чл. 38а ОРГО“ е определен обхватът на недопустимите разходи за дейности в режим по чл. 38а „Инвестиционна помощ за мерки за енергийна ефективност в сградите“ на Регламент (ЕС) № 651/2014 за обявяване на някои категории помощи за съвместими с вътрешния пазар в приложение на членове 107 и 108 от Договора (ОРГО).

В тази връзка разходи за СМР, вкл. инженеринг, проектиране, авторски и строителен надзор, въвеждане на обекта в експлоатация, са допустими разходи, ако са пряко свързани с реализирането на ЕЕ мерки за постигането на по-високо ниво на енергийна ефективност.
BG16FFPR003-1.001-Q008 (30.01.2025 г.)
Здравейте,
Във връзка с текст от Насоките, стр. 6, "!!! В случай на мерки за енергийна ефективност на здравна или образователна инфраструктура към код 045. „Обновяване на обществена инфраструктура или мерки за повишаване на енергийната ефективност на обществена инфраструктура, демонстрационни проекти и спомагателни мерки, които отговарят на критериите за енергийна ефективност“ се отнасят разходите единствено за мерките, предписани в енергийното обследване на сградата. Разходите за мерки, предписани в техническия паспорт на сградите се отнасят съответно към кодове 121, 122 или 123 в случай на образователна и код 128 в случай на здравна инфраструктура.", моля за разяснение:
1. Посоченият текст за попълването на Приложение А1 ли се отнася или и за раздел Бюджет в ИСУН?
2. Единствено разходите за СМР ли следва да се разделят по приложимите кодове, или следва да разделим пропорционално и останалите разходи за подддейността (в това число и непреките разходи)?
1. Кодовете следва да се посочат както в Приложение А1, така и в раздел „Бюджет“ в ИСУН. Съгласно попълнената информация в приложение А1 се изчислява какъв е приносът на инвестицията към климатичните цели по програмата.

2. Всеки разход от раздел „Бюджет“ следва да бъде обвързан със съответния код/кодове, в зависимост от предвидените дейности, по които ще се иска финансиране с БФП.
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.