Приключилa/прекратена процедура

Рег. номер Въпрос Разяснения
BG16FFPR003-4.005-Q025 (28.05.2025 г.)
Допустимо ли е за финансиране изграждането и оборудването на две отделни производствени помещения, в рамките на проект за индустриален парк, в които ще се извършват дейности, попадащи в два различни четирицифрени кода от КИД по Режим "Регионална помощ"? Едното производствено помещение ще представлява първоначална инвестиция за разширяване на съществуващ стопански обект, а другото производствено помещение ще бъде първоначална инвестиция за създаване на нов стопански обект.
Поставеният въпрос е неясен и не може да се даде категорично становище. 
Приложението на режим на държавна помощ, съгласно чл. 13 и чл. 14 от Регламент (ЕС) № 651/2014 е описано в  т.16.2.4. от  условията за кандидатстване. 
Допустими за подкрепа са само дейности, предвидени за изпълнение от страна на кандидата, които имат за свой основен предмет осъществяването на една от следните първоначални инвестиции в материални и /или нематериални активи:
Видове първоначални инвестиции:
-	създаване на нов стопански обект
-	увеличаване на капацитета на съществуващ стопански обект
-	диверсификация на продукцията на даден стопански обект с продукти или услуги, които той не е произвеждал или предлагал до този момент
-	основна промяна в целия производствен процес на продукта(ите) или цялостното предоставяне на услугата(ите), засегнати от инвестицията в стопанския субект.
Общите условия за предоставяне на помощта са описани в Приложение №16 „Условия за групово освобождаване на регионални инвестиционни помощи съгласно член 13 и член 14 Регламент (ЕС) № 651/2014 (ОРГО)“, неразделна част от Насоките за кандидатстване.
BG16FFPR003-4.005-Q024 (21.05.2025 г.)
Уважаеми представители на Управляващия орган,
Във връзка с подготовката на проектно предложение по Процедура BG16FFPR003-4.005 „Подкрепа за индустриални и логистични паркове и зони с фокус върху използването на чиста енергия“, моля за разяснения по следните въпроси:
Кандидат по процедурата ще бъде Общинска администрация в партньорство с предприятия - „монополисти”. В проектното предложение ще бъдат включени дейности с различни приложими режими на помощ. 

1. В какъв режим на помощ следва да бъдат включени в бюджета разходи като:
- Изготвяне на инвестиционен проект съгласно ЗУТ;
-	Оценка на съответствието на проектите, съгласно чл.142 и чл.169 от ЗУТ;
- Авторски и строителен надзор съгласно ЗУТ;
- Въвеждане на обекта в експлоатация;
- Други съпътстващи допустими дейности, пряко свързани и необходими за изпълнени на проектното предложение, като например анализи и др;
- Видимост, прозрачност и комуникация на проекта;
- Организация и управление на проекта.

2. С оглед определяне на реалистичността на предвидените разходи, кандидатът следва да приложи към формуляра финансова обосновка относно остойностяването на всяка отделна дейност, включена в проектното предложение. Съгласно Насоките за кандидатстване, за непреките разходи (разходи за организация и управление и за видимост, прозрачност и комуникация) се прилага единна ставка - точно 7% от преките допустими разходи, финансирани с БФП.
-  Трябва ли „организация и управление на проекта” и „видимост, прозрачност и комуникация” да бъдат включени в проектното предложение и бюджета като две отделни дейности?
 -  Следва ли да се обосновава реалистичността на планираните разходи за тях в Приложение 5?
- Как следва да бъде попълнена секция „Екип” във формуляра за кандидатстване, ако кандидатът планира да възложи управлението на проекта на външен изпълнител?

3. Следва ли кандидат Община и партньори предприятия - „монополисти” да представят Декларации за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от ЗМСП, в случай на планирани дейности по ОРГО? 

4. Каква стойност следва да бъде заложена за индикатор „Работни места, създадени в подпомогнати структури (СЦ Специфична цел на ФСП )(ПРР 2027)(ПО4) - брой работни места, които кандидатът и партньорите по проекта ще разкрият в собствените си структури, или брой на работните места, които според приложените анализи, ще бъдат разкрити от други предприятия в изградената по проекта индустриална зона?

5. Коя стойност ще бъде отчетена като критерий за оценка на проектното предложение – брой разкрити от кандидата и партньорите работни места, или брой работни места разкрити от други предприятия в новоизградената индустриална зона?

6. Какво следва включват целевите стойности на индикаторите „брой подпомогнати предприятия” и „брой подпомогнати предприятия чрез БФП” - кандидатът и партньорите, кандидатът и само партньори, за които е планиран бюджет, или друго?
1. По отношение на посочените съпътстващи разходи като разходи за инвестиционен проект, съгласно ЗУТ, оценка на съответствието, авторски и строителен надзор, въвеждане  на  обекта в експлоатация и др., следва да се има предвид следното:
В зависимост от спецификата на съответното проектно предложение кандидатите могат да избират от  приложими режими на помощ, посочени в  раздел „16. Приложим режим на минимални/държавни помощи“ на условията за кандидатстване (УК). 
Като общо правило, когато проектно предложение предвижда елементи на довеждаща техническа инфраструктура  до индустриални/логистични паркове/зони, съгласно Подробен устройствен план,   разходите за тази инфраструктура (вкл. съпътстващите разходи) може да са в режим на „непомощ“, когато са изпълнени изискванията, посочени в т.16.1. от УК.
За всички мерки в границите на индустриалния парк/зона, съгласно неговия/нейния Подробен устройствен план, разходите за тях вкл. съпътстващите разходи, може да се  финансират в съответствие със специфичните режими, посочени в т.16.2. от УК, като се вземат предвид   допустимите разходи и характера на инвестицията. 
Например: 
1) при избор на режим на помощ съгласно чл.56 „Инвестиционни помощи за местни инфраструктури“ от Регламент (ЕС) № 651/2014, допустими са разходи за инвестиционни помощи за местни инфраструктури, които включват разходите за инвестиции в материални активи  (вкл. съпътстващите към тях разходи). 
2) В случай, че  проекта предвижда  изграждане на научноизследователски инфраструктури следва да се приложи  чл.26 „Инвестиционни помощи за научноизследователски инфраструктури“ от Регламент (ЕС) № 651/2014. 
3) при избран режим на минимална помощ могат да се финансират всички посочени като допустими разходи по процедурата, независимо от техния характер. 

Следва да се има предвид че, съгласно НК, стр.34: ВАЖНО: Разходите, които се финансират в различни видове държавна помощ и минимална помощ се залагат в отделен бюджетен ред в рамките на раздел „Бюджет“ от Формуляра за кандидатстване (ФК), където в поле „Детайли“ на разхода се посочва за кого се отнася разходът (отговорната организация) – КАНДИДАТ или ПАРТНЬОР.

2. „Организация и управление на проекта” и „видимост, прозрачност и комуникация” следва да бъдат включени в проектното предложение и бюджета като една дейност и  в един бюджетен ред по единна ставка. Съгласно Насоките за кандидатстване, за непреките разходи (разходи за организация и управление и за видимост, прозрачност и комуникация) се прилага единна ставка - точно 7% от преките допустими разходи, финансирани с БФП. 
В приложение 5 „Финансова обосновка“ следва да се опишат всички дейности, вкл. и дейност  „Организация и управление, видимост, прозрачност и комуникация“, за която не се  представят доказателства за  нейното остойностяване, а само се отбелязва че разходът е формиран на база 7% от преките допустими разходи, финансирани с БФП.
В случай че кандидатът планира да възложи управлението на проекта на външен изпълнител в секция Екип на Формуляра за кандидатстване кандидатът следва да посочи, че дейността ще бъде възложена за изпълнение от външен изпълнител.

3.В случай че кандидата и партньора/ите са малки или средни предприятие, те следва да подадат Декларации за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от ЗМСП, при избран режим на по ОРГО. Общините и големите предприятия не е необходимо да  подават декларация по чл.3 и чл.4 от ЗМСП, предвид че ако кандидат/партньор е голямо предприятие не е приложима декларация
за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП.

4.  и 5. За индикатор „Работни места, създадени в подпомогнати структури“ следва да се заложи  броят работни места, създадени от получателя на подкрепа по процедурата т.е. от кандидата и/или партньора, получател/и на подкрепа по процедурата.

6. Индикатор „Подпомагани предприятия“ и Индикатор „Предприятия, получаващи подкрепа чрез безвъзмездни средства” отчита броя на предприятия, които получават подкрепа по настоящата процедура. В отчитането на индикаторите се включват само тези предприятия,  които са подпомогнати с БФП по процедурата (получатели на помощ по процедурата).
BG16FFPR003-4.005-Q023 (20.05.2025 г.)
въпрос BG16FFPR003-4.005-Q008
Относно: Принципно становище относно допустимостта на общините и приложимите режими на помощ по процедура BG16FFPR003-4.005 - Подкрепа за индустриални и логистични паркове и зони с фокус върху използването на чиста енергия
Уважаеми дами и господа,
Във връзка с участието на община Перник в процедура BG16FFPR003-4.005, както и на база публикуваните Насоки за кандидатстване, включително разпоредбите, касаещи режимите на финансиране (режим на помощ/непомощ), молим за принципно становище относно допустимостта на общината като получател на помощ и приложимите режими на помощ.
Съгласно Насоките за кандидатстване общините са изрично посочени като допустими кандидати по процедурата, наред с други допустими категории кандидати, включително микро, малки и средни предприятия.
В тази връзка бихме искали да получим уточнение относно това какъв тип дейности могат да изпълняват общините в рамките на процедурата, в зависимост от приложимия режим на финансиране, а именно допустими ли са за финансиране от община дейности, които представляват икономическа дейност и попадат в приложното поле на Регламент (ЕС) № 651/2014? 
Може ли Управляващият орган да посочи по кои конкретни членове от Регламент (ЕС) № 651/2014 ще бъде възможно общината да изпълнява проекти, включващи елементи на икономическа дейност и при какви условия, включително по отношение на прилагане на интензитет би следвало да се структурира проектно предложение на община, което включва и стопански, и нестопански дейности?
Ще сме благодарни за Вашия отговор, който ще ни позволи да структурираме проекта си съобразно правилата и изискванията на процедурата.
Допълнение към отговор BG16FFPR003-4.005-Q008:
Интензитетът на БФП, когато получател на помощта е община (кандидат/ партньор по процедурата), съгласно реда на  приложимите режими е, както следва:
1.За проектни предложения/дейности, изпълнявани при условията на режим на „непомощ“ не се изисква съфинансиране от кандидата, т.е. интензитетът на помощта на проектно предложение/ дейността в режим на финансиране „непомощ“ е 100% от общия размер на допустимите разходи на проекта. 

2. За проектни предложения/дейности, при които инвестициите за даден кандидат ще се изпълнява при условията на режим „de minimis“, прагът на финансиране се изчислява съгласно Регламент (ЕС) № 2023/2831 относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функциониране на Европейския съюз към помощта „de minimis“. Общият размер на помощта de minimis, предоставена на едно и също предприятие  (съответния кандидат или партньор), заедно с получени други минимални помощи за период от 3 години  не може да надвишава 300 000 евро или 586 749 лв., при спазване на всички изисквания на Регламент (ЕС) № 2023/2831. 

3.При режим на регионална помощ съгласно чл. 13 и чл.14 на Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията от 17 юни 2014 година за обявяване на някои категории помощи за съвместими с вътрешния пазар в приложение на членове 107 и 108 от Договора:
3.1.Максимален интензитет на помощта за дейности в  ЮЗР (NUTS-2):
-	Област Перник: 20%
-	Област Кюстендил: 20%
3.2.Максимален интензитет на помощта за дейности извън ЮЗР (NUTS-2):
-	60% за Община Димитровград,
Община Симеоновград,
Община Тополовград,
Община Харманли и
Община Хасково

-	60 % за Община Сливен и 
Община Нова Загора

-	70% за Община Елхово,
Община Тунджа и
Община Ямбол

-	60 % за общини в Област Стара Загора.
4.При режим на държавна помощ съгласно чл. 56 „Инвестиционни помощи за местни инфраструктури“ от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията от 17 юни 2014 година за обявяване на някои категории помощи за съвместими с вътрешния пазар в приложение на членове 107 и 108 от Договора (ОРГО), общият размер на помощта не може да надхвърля разликата между допустимите разходи за инфраструктурата и оперативната печалба от инвестицията. 
Всяка помощ, предоставена съгласно член 56 от ОРГО, не може да надвишава левовата равностойност на  11 милиона евро за местна инфраструктура, нито може да се отнася за местна инфраструктура, за която общите разходи надхвърлят левовата равностойност на  22 милиона евро. Праговете в член 4, параграф 1, буква вв) се прилагат за инфраструктура, т.е. ако няколко предприятия изграждат една инфраструктура заедно, праговете се прилагат за всички тях заедно. Лимитът от 22 милиона евро за общите разходи включва всички разходи по проекта.

5. При режим на държавна помощ съгласно чл. 41 „Инвестиционни помощи за насърчаване на енергията от възобновяеми източници, на водород от възобновяеми източници и на високоефективно комбинирано производство на енергия“ от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията от 17 юни 2014 година за обявяване на някои категории помощи за съвместими с вътрешния пазар в приложение на членове 107 и 108 от Договора интензитетът на помощта не надхвърля:
а) 45% от допустимите разходи за инвестиции в разработването на възобновяеми енергийни източници, включително термопомпи, в съответствие с приложение VII от Директива 2018/2001, водород от възобновяеми източници и високоефективно комбинирано производство на енергия въз основа на възобновяеми енергийни източници;
б) 30% от допустимите разходи за всякаква друга инвестиция, попадаща в приложното поле на член 41 от Регламент (ЕС) № 651/2014 – за съоръжения за съхранение
 
6. При режим на държавна помощ съгласно чл. 26 „Инвестиционни помощи за научноизследователски инфраструктури“ от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията от 17 юни 2014 година за обявяване на някои категории помощи за съвместими с вътрешния пазар в приложение на членове 107 и 108 от Договора, максимално допустимия размер на помощта e 35 млн. евро за инфраструктура. 
Интензитетът на помощта е до 50 % от допустимите разходи за инвестицията за инфраструктура за осъществяване на научно-изследователска и развойна дейност.

7.При режим на държавна помощ съгласно чл. 36а „Инвестиционни помощи за инфраструктури за зареждане с електроенергия или гориво“ от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията от 17 юни 2014 година за обявяване на някои категории помощи за съвместими с вътрешния пазар в приложение на членове 107 и 108 от Договора интензитетът на помощта не следва да надхвърля 20% от допустимите разходи. Интензитетът на помощта може да бъде увеличен с 15 процентни пункта за инвестиции, осъществявани в подпомагани региони (инвестиции извън ЮЗР), и с 5 процентни пункта за инвестиции, осъществявани в ЮЗР, т.е.:
 - 25 % - за общини в областите Перник и Кюстендил; 
 - 35 %  - за общини в регион Стара Загора.
BG16FFPR003-4.005-Q022 (19.05.2025 г.)
Допустимо ли е в рамките на проект за създаване на индустриален парк да се планира изграждането на две производствени единици/бази, които попадат в обхвата на две различни икономически дейности по КИД 2025, като бенефициента е един и същ? В този случай, как ще се определи кода на икономическа дейност на проекта?
Допустимо е изграждането на две или повече различни производствени единици/ бази в рамките на индустриалния парк/зона. Във Формуляра за кандидатстване кандидатът посочва само кодът на организацията по икономическа дейност по КИД 2008, с който е регистриран.
BG16FFPR003-4.005-Q021 (19.05.2025 г.)
В т. 12 Допустими партньори от Насоките за кандидатстване по процедурата е записано:
• Предприятия, извън територията на допустимите общини.
Имаме следните въпроси: 
1.	Допустимо ли е партньори да бъдат предприятия на територията на допустимите общини?
2.	Допустимо ли е кандидат / предприятие, което е на територията на допустимите общини по процедурата да кандидатства в партньорство с друго предприятие (което също  е на територията на допустимите общини) за подаване на проектно предложение за изграждане, реконструкция и/или рехабилитация на вътрешната техническа инфраструктура в границите на логистичните/индустриалните паркове или зони, като партньор за изграждане на нови, реконструкция или рехабилитация на съществуващи участъци и съоръжения от довеждащата техническа инфраструктура – публична държавна собственост, публична общинска собственост се явява Община?
1. По отношение на т. 12 „Допустими партньори“ от Насоките за кандидатстване по процедурата, следва да се има предвид, че е допусната техническа грешка и текстът следва да се чете: „Предприятия на територията на допустимите общини“. В този смисъл, е допустимо предприятия на територията на допустимите общини да участват като партньори по процедурата. 
2. Допустимо е партньорство между кандидат-предприятие, което е на територията на допустимите общини по процедурата с партньор - друго предприятие, което също  е на територията на допустимите общини.
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.