|
BG16FFPR002-2.003-Q012 (12.09.2024 г.)
|
УВАЖАЕМА ГОСПОЖО СИМЕОНОВА,
Във връзка с обявената процедура за кандидатстване № BG16FFPR002-2.003 „Мерки за изграждане, разширяване и/или надграждане на общински/регионални системи за разделно събиране и рециклиране на биоразградими отпадъци“ по приоритет 2 „Отпадъци” на програма „Околна среда“ 2021-2027 г., възниква следното питане:
В условията за кандидатстване са включени следните текстове относно индикаторите: „7. Индикатори (показатели): Във всяко проектно предложение трябва да бъдат включени задължително следните индикатори (показатели): Индикатори (показатели) за резултат:
1. Отпадъци, събрани разделно – т/год. (показател за резултат по приоритет „Отпадъци“ на ПОС 2021-2027 г.) – задължителен. Като базова стойност се посочва 0 т/год., а за целева стойност се посочва очакваното количество биоразградими битови отпадъци, които ще бъдат разделно събирани от всички населени места от общината/общините, бенефициент по процедурата.
Съгласно разпоредбата на чл. 10, ал. 4 от условията за изпълнение по процедурата, за финалното отчитане на индикаторите бенефициентът представя информация и данни за период от 1 календарна отчетна година (годината, следваща годината на приключване на срока на изпълнение на проекта), като тази информация се предоставя през първото тримесечие на следващата година.
За периода на устойчивост/5 години след окончателно плащане на проекта/ следва ли да се доказват заложените в проектното предложение количества отпадъци, събрани разделно в т/год.?
|
Управляващият орган на ПОС 2021-2027 г. предоставя следните разяснения по отношение на условията за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002-2.003, съобразено с разпоредбата на чл. 26, ал. 8 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове за споделено управление (ЗУСЕФСУ):
Съгласно раздел 6 от условията за кандидатстване, целта на процедурата е осигуряване на съществен принос към изпълнение на изискванията след 2023 г. за задължително разделно събиране на биоотпадъците, за постигане на целите към 2030 г. за разделно събиране и рециклиране и за намаляване на количествата депонирани битови отпадъци. Инвестициите по процедурата, които се отнасят до инфраструктура, трябва да са устойчиви най-малко до времевите хоризонти за постигане на заложените цели. В тази връзка средства по процедурата са насочени към инвестиции в инфраструктура, за да се предостави възможност на бенефициентите да изпълнят задълженията си по нормативна уредба в дългосрочен период спрямо заложените цели.
Приносът от финансирането по процедурата за постигане на заложените цели и качеството на изпълнение се отчита чрез индикатори (показатели), един от които е цитираният в искането за разяснение индикатор (показател) за резултат „Отпадъци, събрани разделно“ (раздел 7 от условията за кандидатстване). Този индикатор е и показател за резултат по приоритет „Отпадъци“ на ПОС 2021-2027 г., чрез който се отчита и оценява и качеството на изпълнение на програмата. Отчитането на изпълнението на индикаторите и финалното им валидиране по процедурата следва да се извърши съгласно условията за изпълнение по процедурата и приложенията към тях, утвърдени заедно с условията за кандидатстване.
Както е посочено в искането за разяснение, съгласно чл. 10, ал. 4 от условията за изпълнение по процедурата, за финалното отчитане на индикаторите бенефициентът представя информация и данни за период от 1 календарна отчетна година (годината, следваща годината на приключване на срока на изпълнение на проекта). Тази информация се предоставя през първото тримесечие на годината, следваща отчетната година, но не по-късно от изтичане на срока по чл. 63, ал. 1 от условията за изпълнение. Съгласно чл. 63, ал. 1 от условията за изпълнение, задължение на Бенефициента е да спазва разпоредбите на чл. 65 от Регламент (ЕС) № 2021/1060, което е обект на мониторинг в срок до 5 години от окончателното плащане.
Съгласно предвиденото в чл. 10, ал. 4 от условията за изпълнение, финалното валидиране на целевите стойности на индикаторите се извършва от Управляващия орган.
В изпълнение на чл. 36, ал. 2, изречение трето от условията за изпълнение, Управляващият орган извършва проверки за спазване на принципа за дълготрайност, съгласно изискванията на чл. 65 от Регламент (ЕС) № 2021/1060. Ако при проверка за дълготрайност на Управляващия орган съгласно чл. 65 от Регламент (ЕС) № 2021/1060 се констатира промяна при условията на експлоатацията на финансираната инфраструктура и инвестиция по ПОС 2021-2027 г., довела или с вероятност да доведе до подкопаване на първоначалните цели, включително и промяна между реалните стойности спрямо валидираните стойности на индикаторите (показателите), Управляващият орган следва да наложи на Бенефициента финансова корекция съгласно чл. 70, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕФСУ.
|
|
BG16FFPR002-2.003-Q011 (05.09.2024 г.)
|
УВАЖАЕМА Г-ЖО СИМЕОНОВА,
Във връзка с изготвянето на проектно предложение по процедура №
BG16FFPR002-2.003 “Мерки за изграждане, разширяване и/или надграждане на общински/регионални системи за разделно събиране и рециклиране на биоразградими отпадъци” по приоритет “Отпадъци” на Програма “Околна среда” 2021 – 2027 г., Община Силистра, в качеството си на бенефициент би желала да получи разяснения на следните въпроси породени от дискусии с останалите общини от региона:
1. Предвид отдалечеността на някои населени места от бъдещата
компостираща инсталация в анализа нужен за вземане на решение по
чл. 26, ЗУО, може ли да бъде разглеждана възможността на
територията на други общини от региона да бъдат изградени
претоварни станции за целевите отпадъци (хранителни от
домакинствата и зелени), с оглед на това да се оптимизират курсовете/транспортните разходи до бъдещата инсталация на община Силистра.
2. Следва ли - ако бъде приложен такъв сценарий, в Анализа по чл. 26 от ЗУО да бъдат разгледани всички аспекти, свързани с
обособяването на тези претоварни станации, като напр: местоположение, наличие на извършени процедури за съгласуването и одобряването им за
конкретната дейност (Документи за площадката за промяна
предназначенито на земята, влязъл в сила ПУП, вид собственост,
отстояние от чувствителни територии, завършили процедури за ЗООС
и т.н), както и допустимостта на направени разходи за тези дейности по
процедура № BG16FFPR002-2.003 “Мерки за изграждане, разширяване
и/или надграждане на общински/регионални системи за разделно
събиране и рециклиране на биоразградими отпадъци” по приоритет
“Отпадъци” на Програма “Околна среда” 2021 – 2027 г. или в случай, че не се разглежда изграждане на компостираща инсталация - тези аспекти не се разглеждат?
3. Биха ли били допустими разходите по процедура № BG16FFPR002-
2.003 “Мерки за изграждане, разширяване и/или надграждане на
общински/регионални системи за разделно събиране и рециклиране на
биоразградими отпадъци” по приоритет “Отпадъци” на Програма
“Околна среда” 2021 – 2027 г. за изграждане и закупуване на средства
за превоз на отпадъците от площадките, посочени в т.1?
Благодарим за разясненията!
С уважение,
Александър Сабанов
Кмет на община Силистра
|
Управляващият орган на ПОС 2021-2027 г. предоставя следните разяснения по отношение на условията за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002-2.003, съобразено с разпоредбата на чл. 26, ал. 8 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове за споделено управление (ЗУСЕФСУ):
По въпрос 1: Едни от задължителните документи съгласно т. 24.8 от условията за кандидатстване, които трябва да се представят на етапа на кандидатстване по процедура BG16FFPR002-2.003, са решения на Общото събрание на регионалното сдружение, взети на основание чл. 26, ал. 1, т. 4, т. 5, т. 6 и т. 11 от Закона за управление на отпадъците заедно с приложените към тях анализи, обосновки и др. документи, въз основа на които са взети решенията и които са изискуеми съгласно условията за кандидатстване по процедурата.
Планирането на изграждането на допълнителни капацитети за рециклиране на разделно събрани биоразградими битови отпадъци на ниво регион и в съответни общини следва да е въз основа на Решение на Общото събрание на РСУО на основание чл. 26, ал. 1, т. 4 от ЗУО по отношение на определянето на необходимите допълнителни отделни инсталации за компостиране, структурата и развитието на регионалната система за управление на отпадъците. Решението следва да бъде взето въз основа на анализ на наличните изградени, изграждащи се или предстоящи за изграждане в съответните общини и в РСУО инсталации за компостиране и за начините на третиране на разделно събираните биоразградими битови отпадъци.
Доколкото изграждането и експлоатацията на една или повече претоварни станции и предвидените за извършване на техните площадки дейности за третиране на биоразградими битови отпадъци, е обвързано и е част от структурата и развитието на система за управление на биоразградимите отпадъци на ниво на съответния регион, то следва да бъде разгледано и включено в анализите за вземане на решението на Общото събрание на РСУО на основание чл. 26, ал. 1, т. 4 от ЗУО за целите на кандидатстване по процедурата.
Следва да се има предвид обаче, че дейности по изграждане на претоварни станции или на други площадки за третиране на отпадъци, освен за компостираща инсталация, не са включени в обхвата на допустимите дейности по т. 13 от условията за кандидатстване по процедурата. Тъй като претоварна станция не предполага да е разположена на една площадка с инсталацията за компостиране, тя няма основание да се счита и за част от инсталацията, в т.ч. не са допустими и отделни разходи за спомагателни дейности само във връзка с подготовката на такава отделна площадка и за необходимите строително-монтажни работи. Изграждането на площадка за претоварна станция или на друга площадка за третиране на отпадъци, различна от площадката за компостираща инсталация, не може да се приеме и за част от допустимата съпътстваща инфраструктура, която обслужва само изграждания обект – компостираща инсталация, съгласно условията за кандидатстване по процедурата. В случай на предвиждане в проектно предложение на изграждане на една или повече други площадки извън тази за компостиращата инсталация за третиране на биоразградими отпадъци, в т.ч. за предварително третиране, претоварни станции и др., то разходите за спомагателните дейности и за строително-монтажните работи за такива площадки трябва да бъдат ясно разграничени и да бъдат посочени като недопустими във формуляра за кандидатстване в поле „Недопустими разходи, необходими за изпълнение на проекта (когато е приложимо)“. Трябва да се предвиди също така дейностите, които ще се извършват на тези площадки, да са съобразени с технологията за рециклиране на компостиращата инсталация, както и да се обоснове подходящ за третираните биоразградими отпадъци времепрестой на площадките.
Следва да се има предвид обаче, че съгласно т. 13.1.2 от условията за кандидатстване е допустима дейност за закупуване и доставка на необходими съоръжения и съдове за събиране и предварително третиране на място на разделно събрани градински и дървесни отпадъци - за кастрене на храсти; рязане на дървета и клони; за шредиране и надробяване на отрязани дървета, клони и храсти; контейнери за градински и дървесни отпадъци, които да бъдат предоставяни на гражданите при поискване. Няма ограничение за мястото на извършването на дейностите, в т.ч. и на отделни площадки за третиране или на други подходящи места, ако са обосновани като необходими за конкретното проектно предложение. В този смисъл допустими са разходи за закупуване и доставка на оборудване и техника за дейности за предварително третиране на биоразградими отпадъци, но не са допустими дейности и разходи за строително-монтажни работи за такива площадки, вкл. спомагателни дейности, напр. проектиране, устройствено планиране, надзор и др.
Обръщаме внимание, че независимо дали разходите за изграждане и подготовка на предвидените в проектното предложение площадки за третиране на биоразградимите отпадъци са допустими за финансиране по процедурата или не, тяхната подготовка, планиране и одобряване трябва да съобразява изискванията на приложимата нормативна уредба.
По въпрос 2: Съгласно изискванията по т. 13.2.4.1 от условията за кандидатстване, вземането на решението на Общото събрание по чл. 26, ал. 1, т. 4 от ЗУО трябва да е въз основа на съпоставката и анализа на вариантите, като се обоснове вариант, подходящ и приемлив за всички общини в РСУО. Доколкото наличието или не на факти, обстоятелства, процедури и документация за съответствие с приложима нормативна уредба или други изисквания, вкл. и за финансиране, имат отношение към вземането на решението, в т.ч. и за изграждане или не на други площадки за третиране на биоразградими отпадъци извън площадката на компостиращата инсталация (ако такива се предвиждат), те следва да бъдат разгледани в анализите и съпоставката на отделните варианти. Общото събрание следва да постигне съгласие относно тежестта на всеки един от отделните фактори за вземане на решението, съобразено с поставените цели във времето за развитие на системата за управление на отпадъците.
В тази връзка и предвид разясненията по въпрос 1, че спомагателните дейности и строително-монтажните работи за тези площадки не са допустими за финансиране по процедурата, Управляващият орган няма да вземе под внимание наличието или не на приключили съгласувателни и разрешителни процедури за тези площадки на етапа на кандидатстване по процедурата. Трябва обаче да се представи информация за източника на финансиране на необходимите средства за недопустимите по процедурата дейности и разходи, която да се включи към поле „Осигуряване на финансови средства“ от секция „Допълнителна информация, необходима за оценка на проектното предложение“ към формуляра за кандидатстване.
По въпрос 3: По процедурата е допустимо закупуването и доставка на съоръжения и техника за транспортиране на разделно събраните битови биоразградими отпадъци. В т. 13.2.6 от условията за кандидатстване са дадени подробни указания относно разделното събиране на биоразградимите битови отпадъци, в т.ч. и за определяне на необходимата техника за разделно събиране и транспортиране на биоразградимите битови отпадъци.
Кандидатът трябва да представи обосновка на броя и вида на необходимите съдове и техника за разделно събиране на биоразградимите битови отпадъци, като неразделна част от предварителното (прединвестиционно) проучване по Приложение № 7 от условията за кандидатстване и следва да съдържа подробно описание на начина, по който са определени необходимият брой и вид техника, както и ползваните източници в зависимост от приетата схема на разделното събиране и транспортиране. Следва да се съобразят и анализите и обосновките, въз основа на които са взети решенията на общото събрание на РСУО по чл. 26, ал. 1, т. 4 и т. 6 от ЗУО. В тази връзка, при обоснована необходимост за постигане на заложените цели на проектно предложение, би било допустимо да се предвиди отделна техника за транспортиране на допустимите по процедурата биоразградими отпадъци до и от мястото на тяхното предварително третиране.
|
|
BG16FFPR002-2.003-Q010 (28.08.2024 г.)
|
Уважаеми дами и господа,
Във връзка с зададения по-рано въпрос от община Ботевград с рег. № BG16FFPR002-2.003-Q009/21.08.2024 г., бихме искали да зададем уточняващи въпроси.
Въпрос 1: РСУО Ботевград няма изградена инсталация за градински и зелени отпадъци или за биоразградими отпадъци. Община Ботевград възнамерява да кандидатства по процедура № BG16FFPR002-2.003 „Мерки за изграждане, разширяване и/или надграждане на общински/регионални системи за разделно събиране и рециклиране на биоразградими отпадъци“ за изграждане на 1 бр. инсталация за компостиране на разделно събрани градински/зелени отпадъци и хранителни отпадъци. Инсталацията за компостиране ще бъде изпълнена на една площадка. След разглеждане на възможните варианти за технологично решение за инсталацията за компостиране и при прилагане на принципа на разходоефективността и изискванията за климатична устойчивост съгласно чл. 73, т. 2, й) от Регламент (ЕС) 2021/1060 като основни критерии за избор на технология за компостиране на разделно събрани биоразградими битови отпадъци, като се отчетат и икономическите фактори, става ясно, че по-благоприятният вариант е този, в който се изгражда на една площадка 1 бр. инсталация за компостиране на разделно събрани градински/зелени отпадъци и хранителни отпадъци, без да се смесват двата потока отпадъци – зелени и хранителни отпадъци от домакинствата. При работата на 1 бр. инсталация на една площадка анализът показва, че и от гледна точка на разходоефективността, и от гледна точка на изискванията за климатична устойчивост, е обосновано да се използва различна технология за компостиране, а именно:
- За разделно събраните зелени отпадъци е подходяща технология за открито компостиране на редове без принудителна аерация, а
- За хранителните отпадъци е подходяща технология на аеробно компостиране чрез биореактор за производство на компост с принудителна аерация.
Допустимо ли е една инсталация за компостиране, изградена на една площадка да използва две вида аеробни технологии, ако това е обосновано при прилагане на принципа на разходоефективността и изискванията за климатична устойчивост?
Въпрос 2: С оглед намаляване на въглеродния отпечатък от изградената инсталация за компостиране и осигуряване на необходимата мощност от електроенергия за функциониране на инсталацията за компостиране, допустимо ли със средства по проекта върху покривите на халета и навеси, необходими за функциониране на инсталацията за компостиране, да се изгради фотоволтаична централа за собствени нужди, използвана изцяло за задоволяване на експлоатационните нужди на компостиращата инсталация?
Въпрос 3: Във връзка с констатираната грешка в Ръководството за определяне броя и вида на необходимите съдове и техника за събиране и транспортиране на рециклируеми и зелени отпадъци и на приложението към него с примерен модел за изчисляване на необходимия брой съдове и специализирана техника за събиране на отпадъците, достъпни на адрес: https://eufunds.bg/bg/opos/node/14546, по които бенефициентите са изготвили всички свои документи до момента, включително ПИП, Анализ на остойностяването, проектно предложение и бюджет и др., възможно ли е крайният срок за кандидатстване по процедурата да бъде удължен, с оглед необходимостта от изготвяне на коректна документация, съгласно коригирания модел?
С уважение,
Борис Борисов,
зам.-кмет на община Ботевград
|
Управляващият орган на ПОС 2021-2027 г. предоставя следните разяснения по отношение на условията за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002-2.003, съобразено с разпоредбата на чл. 26, ал. 8 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове за споделено управление (ЗУСЕФСУ), в допълнение към дадените разяснения по искане с рег. № BG16FFPR002-2.003-Q009 от 21.08.2024 г.:
По въпрос 1: По процедурата не са поставени ограничения за ползването на повече от една технология за рециклиране на биоразградимите битови отпадъци, които ще се събират разделно, на площадката на инсталацията за компостиране. В случай на предвиждане в подадено проектно предложение на извършване на дейностите по рециклиране (компостиране) на една площадка, с един вход, при ползване на обща съпътстваща инфраструктура, като за извършването на дейностите по третиране на отпадъците се изисква издаването на един документ по чл. 35, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците, може да бъде прието, че е проектното предложение предвижда една инсталация за компостиране. При подготовката на проектното предложение трябва да бъдат съобразени и всички условия и изисквания в документацията по процедурата и приложимата нормативна уредба.
По въпрос 2: Производството на електрическа енергия от слънчева фотоволтаична енергия се извършва в енергийни обекти съгласно Закона за енергията от възобновяеми източници и Закона за енергетиката, независимо дали електроенергията ще бъде ползвана само за собствено потребление. Изграждането/монтирането на енергиен обект не може да бъде отнесено към посочените като допустими дейности по процедурата, включително и не може да се приравнява към обектите от съпътстващата инфраструктура, допустими по т. 13.1.3. от условията за кандидатстване.
В случай на предвиждане в проектно предложение на изграждане на енергиен обект за производство на електроенергия за собствено или друго потребление, дейността и разходите следва да бъдат ясно разграничени и да бъдат посочени като недопустими във формуляра за кандидатстване.
По въпрос 3: Бенефициентите по процедурата бяха информирани своевременно (със съобщение от 15.08.2024 г.) след констатиране на техническата грешка в публикувания на 04.01.2024 г. модел за изчисляване на необходимия брой съдове и специализирана техника за събиране на отпадъците, приложен към Ръководството за определяне броя и вида на необходимите съдове и техника за събиране и транспортиране на рециклируеми и зелени отпадъци. Откритата техническа грешка е при една от формулите и при действително ползване на модела, вариант от 04.01.2024 г., биха се получили изключително големи и нереалистични стойности при резултатите за броя на автомобилите, необходими за събиране на биоотпадъци. В тази връзка, при действително ползване на приложения към ръководството модел, вариант от 04.01.2024 г., при изготвянето на цитираните от Вас документи, получените резултати от модела не биха били реалистични и приемливи както за изготвилите ги, така и за Вас като възложител. Допускаме, че при подготовката на цитираните от Вас документи са ползвани или други модели за изчисляване, или първоначалния вариант на модела от 2011 г. преди неговата актуализация от 04.01.2024 г..
Предвид това на този етап не намираме за налични данни и обстоятелства, които да налагат предприемане на действия за удължаване на и без това дългия срок за кандидатстване по процедурата и достатъчното време до изтичането му, още повече в светлината на необходимостта от постигане на националните цели към определена година и не на последно място – нуждата от постигане междинни и целеви стойности на индикаторите по програмата.
|
|
BG16FFPR002-2.003-Q009 (21.08.2024 г.)
|
РСУО Ботевград няма изградена инсталация за градински и зелени отпадъци или за биоразградими отпадъци. Община Ботевград възнамерява да кандидатства по процедура Процедура № BG16FFPR002-2.003 „Мерки за изграждане, разширяване и/или надграждане на общински/регионални системи за разделно събиране и рециклиране на биоразградими отпадъци“ за изграждане на инсталация за компостиране на градински и хранителни отпадъци. Инсталацията за компостиране ще бъде изпълнена на една площадка, като градинските и зелени отпадъци ще се събират разделно. Допустимо ли е технологията за компостиране на разделно събраните зелени отпадъци да бъде различна от технологията за компостиране на хранителните отпадъци? Например, допустимо ли е технологията за компостиране на зелените отпадъци да е компостиране на редове без принудителна аерация или компостиране в улеи с принудителна аерация, а хранителните отпадъци да бъдат компостирани чрез биореактор за производство на компост?
|
Управляващият орган на ПОС 2021-2027 г. предоставя следните разяснения по отношение на условията за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002-2.003, съобразено с разпоредбата на чл. 26, ал. 8 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове за споделено управление (ЗУСЕФСУ):
Съгласно т. 13.2.5 от условията за кандидатстване по процедурата, допустими за финансиране са само инсталации за компостиране от открит и закрит тип. При избора на типа инсталация трябва да се предвиди и подходяща технология за третиране в максимална степен на предвиденото за разделно събиране количество биоразградими битови отпадъци. Предвид това при избора на технология трябва да се съобрази, че по процедурата е задължително да се предвиди разделно събиране на цялото количество градински и хранителни отпадъци като част от потока битови смесени отпадъци, а при обоснована необходимост може да се предвиди разделно събиране и на други биоразградими битови отпадъци (например хартия, картон и дървесни), които също се събират смесено чрез общинските системи, не са масоворазпространени отпадъци, подходящи са за рециклиране при избраната технология за компостиране и няма друга визия за тяхното последващо третиране, различна от компостиране. По процедура BG16FFPR002-2.003 по ПОС 2021-2027 г. не е допустимо финансиране на дейности по рециклиране на други потоци отпадъци, освен изрично изброените, в т.ч. и зелени отпадъци от паркове и градини, които трябва да се събират разделно и не следва да са част от смесено събираните битови отпадъци предвид разпоредбата на чл. 34 от Закона за управление на отпадъците. Обосноваването на проектното предложение, в т.ч. количества разделно събирани биоразградими битови отпадъци, капацитет на инсталацията за компостиране, технология или технологии за рециклиране и др., трябва да се представи в предварителното (прединвестиционно) проучване, изготвено съгласно Приложение № 7 от условията за кандидатстване. В случай на предвиждане и на други дейности, които не са допустими, както и разходите за тях, за финансиране по процедурата (например разделно събиране на зелени отпадъци от поддържане на обществени площи, паркове и градини и тяхното рециклиране), тези дейности, съответно разходите трябва да бъдат ясно разграничени от допустимите във формуляра за кандидатстване и да бъдат посочени като „недопустими“.
Следва да се има предвид и че по процедурата се финансират само и единствено дейности по рециклиране чрез компостиране на разделно събраните биоразградими битови отпадъци, посочени в условията за кандидатстване. Съгласно определението по т. 5 от § 1 от Допълнителните разпоредби на Наредбата за разделно събиране на биоотпадъци и третиране на биоразградимите отпадъци "компостиране" е процес на контролирано аеробно, екзотермично, биологично разграждане на разделно събрани биоотпадъци и утайки с цел получаване на компост.“. Предвид това, при искане за финансиране с БФП по процедурата инсталацията за компостиране в нейната цялост и отделните й части, независимо дали са от открит и закрит тип, в т.ч. биореактори, трябва да са свързани с извършване на дейност по компостиране в съответствие с цитираното определение.
Обръщаме внимание на допустимата по т. 13.1.3. от условията за кандидатстване дейност, която е за „Изграждане на 1 брой инсталация за компостиране на разделно събрани биоразградими битови отпадъци или надграждане на 1 брой съществуваща общинска инсталация за компостиране с увеличаване на нейния капацитет;“. В този смисъл, искане за финансиране за рециклиране на разделно събрани биоразградими битови отпадъци, допустими по процедурата, на две или повече отделни площадки, на които самостоятелно да се рециклират отделни потоци отпадъци, може да се приеме, че включва повече от една инсталация за компостиране, което не съобразява изискванията на условията за кандидатстване по процедурата.
|
|
BG16FFPR002-2.003-Q008 (15.08.2024 г.)
|
Искане за разяснение по Условията за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002-2.003 „Мерки за изграждане, разширяване и/или надграждане на общински/регионални системи за разделно събиране и рециклиране на биоразградими отпадъци“, по приоритет 2 „Отпадъци“ на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г.
Уважаеми дами и господа,
Моля, за разяснение по някои текстове от Условията за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002-2.003 „Мерки за изграждане, разширяване и/или надграждане на общински/регионални системи за разделно събиране и рециклиране на биоразградими отпадъци“, по приоритет 2 „Отпадъци“ на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г., и по-конкретно:
1. В Условията за кандидатстване, Раздел 12 „Допустими партньори“, е записано следното:
„За целите на кандидатстване и изпълнение на проектното предложение, ангажиментите между общините – партньори се уреждат в писмена форма със споразумение за партньорство, в което се определя най-малко следното:
А) общината, която отговаря на изискванията по процедурата за бенефициент, която да подаде проектното предложение и да сключи административния договор за безвъзмездна финансова помощ (АДБФП) като бенефициент, да отговаря за неговото управление, като попълва, комплектува и подава искания за плащане, отчетни документи, както и всички искания, уведомления, доклади, отчети, декларации и други по АДБФП; да възстановява на общините-партньори извършени от тях разходи със средства по АДБФП, постъпващи по нейна банкова сметка и да получава цялата кореспонденция с Управляващия орган по АДБФП и информира своевременно за нея партньорите;“
„З) ангажимент да подпишат и да изпълняват съвместно АДБФП.“
Във връзка с горните текстове, моля да потвърдите нашето разбиране, че общини от едно РСУО, които кандидатстват с едно общо проектно предложение, в Споразумението за партньорство трябва да определят само една от тези общини, която да подаде проектното предложение и да сключи административния договор за безвъзмездна финансова помощ.
2. Условията за кандидатстване съдържат следните текстове:
2.1. В Раздел 16. „Приложим режим на минимални/държавни помощи (ако е приложимо)“:
„За експлоатацията на инсталациите и възлагане на услугите по компостиране на разделно събраните биоразградими отпадъци на трето лице-оператор възможни форми на сътрудничество между общините са, например:
-съвместното възлагане по реда на ЗОП (чл. 8 от ЗОП), в който случай експлоатацията на инсталациите следва да бъде възложена от изпълнявалите проекта общини на трето лице, или
- учредяването на дружество с общинско участие, на което изпълнявалите проекта общини да възложат съвместно експлоатацията на инсталацията по реда на чл. 14, ал. 1, т. 7 от ЗОП.“
2.2. В Раздел 12. „Допустими партньори“:
„За целите на кандидатстване и изпълнение на проектното предложение, ангажиментите между общините – партньори се уреждат в писмена форма със споразумение за партньорство, в което се определя най-малко следното:
Д) начина на бъдещата експлоатация на изградената инфраструктура след приключване на проекта, като се задължават да експлоатират активите, изградени по проекта, при спазване на законодателството за държавните помощи, вземайки предвид информацията, съдържаща се в раздел 16 от настоящите условия за кандидатстване относно услугите от общ икономически интерес (УОИИ), с ясен ангажимент за финансиране на възложената услуга, което да включва и ясно разпределение на финансирането между общините.“
„След сключването на АДБФП и преди въвеждане в експлоатация на надградената инсталация, общините ще бъдат задължени да представят на Управляващия орган за преглед сключен договор за УОИИ или допълнително споразумение към сключен договор за УОИИ за експлоатация на съответната инсталация. Обект на преглед е съответствието на сключения договор/допълнително споразумение с приложимите правила за възлагане на УОИИ.“
„При определянето на възложители на обществени поръчки по проекта, общините са длъжни да предвидят, че експлоатацията на изградената инсталация за компостиране задължително се възлага от всички общини – съсобственици на инсталацията, чиито отпадъци се третират в нея.“
Във връзка с горните текстове, моля да потвърдите нашето разбиране, че в Споразумението за партньорство, което трябва да се представи при кандидатстването, трябва да се уреди, че експлоатацията на изградената инсталация за компостиране се възлага заедно от общините – партньори по една от двете форми, посочени в Раздел 16, но изборът от общините коя от двете форми да ползват при възлагането на експлоатацията може да се осъществи на по-късен етап.
С уважение,
инж. Ина Димитрова
Директор на дирекция „Техническа инфраструктура и околна среда“
Община Ловеч
|
Управляващият орган на ПОС 2021-2027 г. предоставя следните разяснения по отношение на условията за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002-2.003, съобразено с разпоредбата на чл. 26, ал. 8 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове за споделено управление (ЗУСЕФСУ):
По въпрос 1: Съгласно условията за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002-2.003, в случай на партньорство (за изграждане и ползване от всички кандидатстващи общини на една инсталация за компостиране на разделно събраните биоразградими битови отпадъци) общините следва да уредят ангажиментите си в писмена форма със споразумение за партньорство. Съгласно буква А) от раздел 12 на условията за кандидатстване, със споразумението за партньорство трябва да бъде определена една община, която отговаря на изискванията за бенефициент, като един от ангажиментите на тази община е да подаде проектното предложение от името на всички кандидатстващи общини. В този смисъл, проектното предложение се подава от една общината, определена със споразумението за партньорство да го представи. Съгласно буква Б) от раздел 12 на условията за кандидатстване, със споразумението за партньорство се уреждат и конкретните задачи на всяка една от общините (бенефициент и партньори) във връзка с подготовката на проектното предложение. В този смисъл, обръщаме внимание, че представителите на всички общини съвместно следва да подготвят изискващите се по раздел 24 документи, които се подават от определената съгласно предвиденото в буква А) от раздел 12 на условията за кандидатстване община.
Съгласно буква З) от раздел 12 на условията за кандидатстване, ангажимент да подпишат и да изпълняват съвместно АДБФП имат всички общини – бенефициент и партньори. Общината, определена съгласно предвиденото в буква А) от раздел 12 на условията за кандидатстване, се вписва в АДБФП и нейният представител подписва договора като „бенефициент“, а всички останали общини, които подават общото проектно предложение, се вписват в АДБФП и техните представители се подписват като „партньори“, видно от образеца на АДБФП по Приложение № 1 към условията за изпълнение по процедурата.
По въпрос 2: Раздел 16 от условията за кандидатстване описва приложимостта на режим на държавна помощ по отношение на всеки един етап от изграждането до последващата експлоатация на инсталацията за компостиране и съдове и техника за разделно събиране. Посочените форми на сътрудничество са примерни, а не изчерпателно изброени, и имат за цел да опишат възможните оператори като получатели по помощ за предоставяне на услуги от общ икономически интерес (УОИИ). При прилагане на режим на УОИИ, с подписването на АДБФП бенефициентът и партньорът/партньорите се задължават да възложат УОИИ за експлоатацията на изградените/надградените с финансиране по процедурата инсталации, при спазване на законодателството в областта на държавните помощи. Преди въвеждане в експлоатация на финансираната компостираща инсталацията, бенефициентът се задължава да представи на Управляващия орган сключен договор за нейната експлоатация или допълнително споразумение към такъв, съответстващ/о на законодателството за предоставяне на услуги от общ икономически интерес (т. 3.6.12 и т. 3.6.13 от образеца на АДБФП по Приложение № 1 към условията за изпълнение). Условията за кандидатстване не поставят изискване на етапа на сключване на АДБФП да бъде взето решение за конкретна форма на експлоатация на финансираната по процедурата инсталация за компостиране.
Обръщаме внимание, че при кандидатстването по процедурата при партньорство трябва да бъдат уредени взаимоотношенията между общините в подписано споразумение, в което задължително трябва да бъдат взети предвид минималните изисквания от раздел 12 на условията за кандидатстване по процедурата, включително и за етапа на експлоатацията на изградената със средства по процедурата инсталация за компостиране. Следва да се съобрази изискването (буква Д) от раздел 12 от условията за кандидатстване) в споразумението за партньорство да е уреден ясен ангажимент за финансиране на възложената УОИИ, както и ясното разпределение на финансирането между общините на етапа на експлоатация. Също така към формуляра за кандидатстване задължително трябва да се представи обосновка за поддръжка и управление (т. 24.21 от условията за кандидатстване), изготвена съгласно изискванията на раздел 13 от условията за кандидатстване. В обосновката трябва да се представят и необходимите финансови ресурси и механизми за покриване на оперативните разходи и разходите за поддръжка, за да се гарантира финансовата устойчивост, в т.ч. и източници на финансиране.
|