Open calls

On this page you can review all published clarifications for the application procedure. If you did not access the system through a user profile you will not be able to submit a request for clarification. In order to create and submit a request for clarification you need to log in or create a profile from the menu " Login ".

Reg. number Question Clarrifications
BG-RRP-8.013-Q030 (05.09.2023)
1. Във връзка с кандидатстване по процедура BG-RRP-8.013 - Екологосъобразна мобилност, бихме искали да получим разяснение относно допустимите разходи за организация и управление, информация и публичност, когато е избран Вариант 2: НЕ СЕ ИЗВЪРШВА ИЗЦЯЛО ВЪНШНО ВЪЗЛАГАНЕ на дейностите по организация и управление и дейностите по информация и публичност на външен изпълнител.
Когато екипът включва  експерти от две Общини, то допустимо ли е те да се назначат по отделно във всяка от общините и съответно да бъдат вписани като два отделни реда в бюджета като възнаграждания за всяка една община при положение, че общините са решили да разделят разходите в съотношение 70/30? 
2. Молим да дадете разяснение във връзка с указанието дейностите по организация и управление да бъдат изпълнявани, съгласно чл. 12 на ПМС №157 от 7 юли 2022 г. за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България и на техните основни функции. Могат ли лица, които са държавни служители в съответната общинската администрация да бъдат в екипа на проекта и как следва да бъдат назначени? Как следва да се тълкува изискването за срочни трудови договори извън утвърдената численост на персонала при условие, че е избран Вариант 2 за организаци и управление на проекта?
3. При условие, че организацията и управлението ще бъдат изпълнявани по  Вариант 2, то допустимо ли е дейностите по информация и публичност да бъдат на външно възлагане и как следва да бъдат описани в бюджета (в самостоятел ред ли), както и следва ли да се опишат и в плана за външно възлагане?
т. 1 и 3. Разходите за организация и управление, информация и публичност, когато е избран Вариант 2 се посочват в секция 7. „Бюджет (в лева)“ на формуляра за кандидатстване, в раздел „I. НЕПРЕКИ РАЗХОДИ“, в бюджетен ред 2. „Непреки разходи по единна ставка (разходи за организация и управление и за информация и публичност)“ като обща стойност, в която се включват всички предвидени разходи за организация и управление, както и за информация и публичност, по единна ставка. 
В този случай средствата от МВУ се предоставят чрез финансиране с единна ставка, в размер сумарно на точно 2% от стойността на общите преки допустими разходи, включени в предложението за изпълнение на инвестиция, без ДДС.
Дейностите за организация и управление и информация и публичност следва да бъдат посочени и описани в секция 4. „План за изпълнение / Дейности по проекта“ на формуляра за кандидатстване, включително начина им на изпълнение.
Дейностите, за които се предвижда външно възлагане следва да бъдат описани в секция 11. „План за външно възлагане“.

т. 2. Моля вижте отговор на въпрос №25 (BG-RRP-8.013-Q027 от 30.08.2023 г.), т.2.
В допълнение, съгласно основните хоризонтални принципи, залегнали в чл.5 от Регламент (ЕС) 2021/241 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Механизъм за възстановяване и устойчивост, подкрепата от механизма не следва да замества, освен в надлежно обосновани случаи, периодични национални бюджетни разходи (каквито са и разходите за персонал). 
Обръщаме внимание, че на страницата на Министерство на финансите са публикувани приложимите документи във връзка с изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България, в т.ч. и указание на министъра на финансите относно реда и начина на възлагане на дейности по управлението и изпълнението на инвестициите по ПВУ:
https://www.minfin.bg/upload/54457/01+-+Management+costs+and+implementation+of+investments.pdf
BG-RRP-8.013-Q029 (04.09.2023)
Съгласно указанията на стр. 23 от Насоките за кандидатстване непреките допустими разходи по процедурата са за разходи за осъществяване на организация и управление и за осъществяване на информация и публичност. Посочени са два варианта за предоставяне на средствата. Ако кандидатът избере вариант 2 - финансиране с единна ставка, в размер сумарно на точно 2% от стойността на общите преки допустими разходи, включени в предложението за изпълнение на инвестицията, без ДДС, то допустимо ли е организацията и управлението да бъде възложена изцяло на служители на общинската администрация, а информацията и публичността на външен изпълнител, избран по реда на ЗОП.
В Насоките за кандидатстване по процедурата е посочено, че непреките допустими разходи (разходите за организация и управление и разходи за информация и публичност) могат да се предоставят по един от двата възможни варианта: 
Вариант 1: ИЗЦЯЛО ВЪНШНО ВЪЗЛАГАНЕ на дейностите по организация и управление и дейностите по информация и публичност на външен за крайния получател изпълнител. При този вариант дейностите (по организация и управление и информация и публичност) изцяло се възлагат на външни за крайния получател лица съгласно разпоредби на ЗОП.
Вариант 2: НЕ СЕ ИЗВЪРШВА ИЗЦЯЛО ВЪНШНО ВЪЗЛАГАНЕ (на външен изпълнител) на дейностите по организация и управление и дейностите по информация и публичност по реда на ЗОП (финансиране по единна ставка). 
В тази връзка при прилагане на Варинат 2 само за част от дейностите (по организация и управление и дейностите по информация и публичност) се прилагат разпоредбите на ЗОП, а за останалата част от дейностите, които се изпълнява със собствен ресурс от крайния получател се спазва приложимото националното законодателство вкл. Постановление № 157 от 7 юли 2022 година за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България, и на техните основни функции за изпълнението на инвестициите по НПВУ. 
В допълнение, съгласно разпоредбата в чл. 12, ал.1 на ПМС № 157 от 2022 г. е предвидена една правна възможност, упражняването на която зависи от волята на субектите, които са нейни адресати, т.е. доколкото в процедурата липсват конкретни изисквания и/или ограничения, начина на наемане на лица за изпълнение на дейностите за организация и управление на предложението е изцяло по преценка и отговорност на крайния получател по процедурата.
BG-RRP-8.013-Q028 (31.08.2023)
Във връзка с допустимостта на разходите за осъществяване на организация и управление, включващи разходи за възнаграждения на персонала по администриране на предложението за изпълнение на инвестиция, включително дължимите осигурителни вноски и посочен възможен Вариант 2: НЕ СЕ ИЗВЪРШВА ИЗЦЯЛО ВЪНШНО ВЪЗЛАГАНЕ на дейностите по организация и управление и дейностите по информация и публичност на външен изпълнител, както и направеното уточнение на стр. 23 от насоките за кандидатстване „ВАЖНО: За дейностите по организация и управление, съгласно чл. 12 на ПМС №157 от 7 юли 2022 г. за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България и на техните основни функции, могат да се наемат лица на срочни трудови договори извън утвърдената численост на персонала.“, моля за Вашето становище:
1.	Допустими ли са разходите за възнаграждения на екип за управление на ПИИ, който е съставен от служители (държавни служители или на трудов договор) на Крайния получател – община?
В Насоките за кандидатстване по процедурата е посочено, че непреките допустими разходи (разходите за организация и управление и разходи за информация и публичност) могат да се предоставят по един от двата възможни варианта: 
Вариант 1: ИЗЦЯЛО ВЪНШНО ВЪЗЛАГАНЕ на дейностите по организация и управление и дейностите по информация и публичност на външен за крайния получател изпълнител. При този вариант дейностите (по организация и управление и информация и публичност) изцяло се възлагат на външни за крайния получател лица съгласно разпоредби на ЗОП.
Вариант 2: НЕ СЕ ИЗВЪРШВА ИЗЦЯЛО ВЪНШНО ВЪЗЛАГАНЕ (на външен изпълнител) на дейностите по организация и управление и дейностите по информация и публичност по реда на ЗОП (финансиране по единна ставка). 
В тази връзка при прилагане на Варинат 2 само за част от дейностите (по организация и управление и дейностите по информация и публичност) се прилагат разпоредбите на ЗОП, а за останалата част от дейностите, които се изпълнява със собствен ресурс от крайния получател се спазва приложимото националното законодателство вкл. Постановление № 157 от 7 юли 2022 година за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България, и на техните основни функции за изпълнението на инвестициите по НПВУ. 
В допълнение, съгласно разпоредбата в чл. 12, ал.1 на ПМС № 157 от 2022 г. е предвидена една правна възможност, упражняването на която зависи от волята на субектите, които са нейни адресати, т.е. доколкото в процедурата липсват конкретни изисквания и/или ограничения, начина на наемане на лица за изпълнение на дейностите за организация и управление на предложението е изцяло по преценка и отговорност на крайния получател по процедурата.
BG-RRP-8.013-Q027 (30.08.2023)
1. Съгласно т. 18 "Списък на документите, които се подават на етап
кандидатстване", кандидатите представят:
8. Техническа документация (идейни/технически/работни проекти
и разрешителни документи към тях, КСС, становища, писмо от
съответната компетентна институция – РИОСВ/МОСВ и др.). Необходимо ли е приложеното Разрешение за строеж към техническия проект да бъде влязло в сила към датата на кандидатстване?
2. Съгласно Насоките за кандидатстване, непреките допустими разходи се възлагат по два начина - изцяло и неизцяло външно възлагане. Допустимо ли е дейностите по организация и управление да бъдат възложени на служители на крайния бенефициент, а дейностите по информация и публичност да се възложат на външен изпълнител по реда на ЗОП?
1. СНД допуска към датата на подаване на предложението по процедурата, кандидата да не разполга с влязло в сила Разрешение за строеж към изготвения инвестиционен проект.
Следва да се има предвид, че кандидатите по процедурата носят пълната отговорност за качеството и пълнотата на разработената техническа документация, включително за законосъобразността при изготвянето, съгласуването и одобряването й, съгласно действащата нормативна уредба, в качеството им на Възложители при изпълнение на инвестиция. Задължение на крайния получател е да съхранява оригинал на техническата документация в целия й наличен обем и свързаната с нея налична документация (съгласувания, одобрения, разрешения и др.).
2. В Насоките за кандидатстване по процедурата е посочено, че непреките допустими разходи (разходите за организация и управление и разходи за информация и публичност) могат да се предоставят по един от двата възможни варианта: 
Вариант 1: ИЗЦЯЛО ВЪНШНО ВЪЗЛАГАНЕ на дейностите по организация и управление и дейностите по информация и публичност на външен за крайния получател изпълнител. При този вариант дейностите (по организация и управление и информация и публичност) изцяло се възлагат на външни за крайния получател лица съгласно разпоредби на ЗОП.
Вариант 2: НЕ СЕ ИЗВЪРШВА ИЗЦЯЛО ВЪНШНО ВЪЗЛАГАНЕ (на външен изпълнител) на дейностите по организация и управление и дейностите по информация и публичност по реда на ЗОП (финансиране по единна ставка). 
В тази връзка при прилагане на Варинат 2 само за част от дейностите (по организация и управление и дейностите по информация и публичност) се прилагат разпоредбите на ЗОП, а за останалата част от дейностите, които се изпълнява със собствен ресурс от крайния получател се спазва приложимото националното законодателство вкл. Постановление № 157 от 7 юли 2022 година за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България, и на техните основни функции за изпълнението на инвестициите по НПВУ. 
В допълнение, съгласно разпоредбата в чл. 12, ал.1 на ПМС № 157 от 2022 г. е предвидена една правна възможност, упражняването на която зависи от волята на субектите, които са нейни адресати, т.е. доколкото в процедурата липсват конкретни изисквания и/или ограничения, начина на наемане на лица за изпълнение на дейностите за организация и управление на предложението е изцяло по преценка и отговорност на крайния получател по процедурата.
BG-RRP-8.013-Q026 (30.08.2023)
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА,
Във връзка с процедура BG-RRP-8..013 „ЕКОЛОГОСЪОБРАЗНА МОБИЛНОСТ“ С ФИНАНСИРАНЕ ОТ МЕХАНИЗМА ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ И УСТОЙЧИВОСТ, моля за разяснение във връзка със задължителните за подаване документи на етап кандидатстване.
Съгласно насоките за кандидатстване, Дейност 2 „Съпътстващи мерки за осигуряване на зарядни станции за превозните средства на обществения транспорт“ включва проектиране, изграждане, присъединяване и опериране на новоизградените точки за зареждане, както и закупуване, доставка и монтаж на станции за зареждане на обществения транспорт и точки за бързо зареждане на електрически автобуси.
В таблицата с въпроси и отговори, на въпрос с рег. №.08.2023г., BG-RRP-8.013-Q021 е пояснено, че „зарядните колонки/станции (зарядните точки) за ЕПС и съпътстващата ги инфраструктура са строежи по смисъла на § 5, т. 38 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за устройство на територията (ЗУТ) и могат да се изграждат след издаване на разрешение за строеж.“
Във връзка с гореизложеното, моля да поясните дали на етап кандидатстване за Дейност 2 кандидатът трябва да прилага „идейни/технически/работни инвестиционни проекти, съгласно ЗУТ, и разрешителни документи към тях, включително количествено-стойностни сметки (КСС) за предвидените за изпълнение строително-монтажни работи (СМР). 
Допустимо ли е проектирането на зарядните станции да се включи в изпълнението на дейността и да се възложи след одобрение на проектното предложение?
Моля вижте отговор на въпрос №15 (BG-RRP-8.013-Q018 от 31.07.2023 г.)
Съгласно Насоките за кандидатстване по процедурата, за предвидените за изпълнение строително-монтажни работи (СМР) се представят идейни/технически/работни инвестиционни проекти, съгласно ЗУТ, и разрешителни документи към тях, включително количествено-стойностни сметки (КСС). 
В тази връзка, в случай че ПИИ включва изпълнение на СМР, при подаване на ПИИ, кандидатът следва да приложи идеен/технически/работен инвестиционен проект, съгласно ЗУТ, и разрешителни документи към него, включително КСС за предвидените за изпълнение СМР, както и писмо от съответната компетентна институция – РИОСВ/МОСВ, които се прилагат към пакета документи „Техническа документация“ към формуляра за кандидатстване в ИСУН 2020.
The project is funded by The technical assistance fund, financed by the financial mechanism of the EEA and the Norwegian financial mechanism 2014-2021