Отворена процедура за кандидатстване

В тази страница имате възможност да разгледате всички публикувани разяснения по процедурата за кандидатстване. Ако не сте достъпили системата чрез потребителски профил, не можете да подавате искане за разяснение. За да създадете и подадете такова е необходимо да влезете в системата или да създадете потребителски профил от менюто " Вход ".

Рег. номер Въпрос Разяснения
BG-RRP-8.013-Q030 (05.09.2023 г.)
1. Във връзка с кандидатстване по процедура BG-RRP-8.013 - Екологосъобразна мобилност, бихме искали да получим разяснение относно допустимите разходи за организация и управление, информация и публичност, когато е избран Вариант 2: НЕ СЕ ИЗВЪРШВА ИЗЦЯЛО ВЪНШНО ВЪЗЛАГАНЕ на дейностите по организация и управление и дейностите по информация и публичност на външен изпълнител.
Когато екипът включва  експерти от две Общини, то допустимо ли е те да се назначат по отделно във всяка от общините и съответно да бъдат вписани като два отделни реда в бюджета като възнаграждания за всяка една община при положение, че общините са решили да разделят разходите в съотношение 70/30? 
2. Молим да дадете разяснение във връзка с указанието дейностите по организация и управление да бъдат изпълнявани, съгласно чл. 12 на ПМС №157 от 7 юли 2022 г. за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България и на техните основни функции. Могат ли лица, които са държавни служители в съответната общинската администрация да бъдат в екипа на проекта и как следва да бъдат назначени? Как следва да се тълкува изискването за срочни трудови договори извън утвърдената численост на персонала при условие, че е избран Вариант 2 за организаци и управление на проекта?
3. При условие, че организацията и управлението ще бъдат изпълнявани по  Вариант 2, то допустимо ли е дейностите по информация и публичност да бъдат на външно възлагане и как следва да бъдат описани в бюджета (в самостоятел ред ли), както и следва ли да се опишат и в плана за външно възлагане?
т. 1 и 3. Разходите за организация и управление, информация и публичност, когато е избран Вариант 2 се посочват в секция 7. „Бюджет (в лева)“ на формуляра за кандидатстване, в раздел „I. НЕПРЕКИ РАЗХОДИ“, в бюджетен ред 2. „Непреки разходи по единна ставка (разходи за организация и управление и за информация и публичност)“ като обща стойност, в която се включват всички предвидени разходи за организация и управление, както и за информация и публичност, по единна ставка. 
В този случай средствата от МВУ се предоставят чрез финансиране с единна ставка, в размер сумарно на точно 2% от стойността на общите преки допустими разходи, включени в предложението за изпълнение на инвестиция, без ДДС.
Дейностите за организация и управление и информация и публичност следва да бъдат посочени и описани в секция 4. „План за изпълнение / Дейности по проекта“ на формуляра за кандидатстване, включително начина им на изпълнение.
Дейностите, за които се предвижда външно възлагане следва да бъдат описани в секция 11. „План за външно възлагане“.

т. 2. Моля вижте отговор на въпрос №25 (BG-RRP-8.013-Q027 от 30.08.2023 г.), т.2.
В допълнение, съгласно основните хоризонтални принципи, залегнали в чл.5 от Регламент (ЕС) 2021/241 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Механизъм за възстановяване и устойчивост, подкрепата от механизма не следва да замества, освен в надлежно обосновани случаи, периодични национални бюджетни разходи (каквито са и разходите за персонал). 
Обръщаме внимание, че на страницата на Министерство на финансите са публикувани приложимите документи във връзка с изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България, в т.ч. и указание на министъра на финансите относно реда и начина на възлагане на дейности по управлението и изпълнението на инвестициите по ПВУ:
https://www.minfin.bg/upload/54457/01+-+Management+costs+and+implementation+of+investments.pdf
BG-RRP-8.013-Q029 (04.09.2023 г.)
Съгласно указанията на стр. 23 от Насоките за кандидатстване непреките допустими разходи по процедурата са за разходи за осъществяване на организация и управление и за осъществяване на информация и публичност. Посочени са два варианта за предоставяне на средствата. Ако кандидатът избере вариант 2 - финансиране с единна ставка, в размер сумарно на точно 2% от стойността на общите преки допустими разходи, включени в предложението за изпълнение на инвестицията, без ДДС, то допустимо ли е организацията и управлението да бъде възложена изцяло на служители на общинската администрация, а информацията и публичността на външен изпълнител, избран по реда на ЗОП.
В Насоките за кандидатстване по процедурата е посочено, че непреките допустими разходи (разходите за организация и управление и разходи за информация и публичност) могат да се предоставят по един от двата възможни варианта: 
Вариант 1: ИЗЦЯЛО ВЪНШНО ВЪЗЛАГАНЕ на дейностите по организация и управление и дейностите по информация и публичност на външен за крайния получател изпълнител. При този вариант дейностите (по организация и управление и информация и публичност) изцяло се възлагат на външни за крайния получател лица съгласно разпоредби на ЗОП.
Вариант 2: НЕ СЕ ИЗВЪРШВА ИЗЦЯЛО ВЪНШНО ВЪЗЛАГАНЕ (на външен изпълнител) на дейностите по организация и управление и дейностите по информация и публичност по реда на ЗОП (финансиране по единна ставка). 
В тази връзка при прилагане на Варинат 2 само за част от дейностите (по организация и управление и дейностите по информация и публичност) се прилагат разпоредбите на ЗОП, а за останалата част от дейностите, които се изпълнява със собствен ресурс от крайния получател се спазва приложимото националното законодателство вкл. Постановление № 157 от 7 юли 2022 година за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България, и на техните основни функции за изпълнението на инвестициите по НПВУ. 
В допълнение, съгласно разпоредбата в чл. 12, ал.1 на ПМС № 157 от 2022 г. е предвидена една правна възможност, упражняването на която зависи от волята на субектите, които са нейни адресати, т.е. доколкото в процедурата липсват конкретни изисквания и/или ограничения, начина на наемане на лица за изпълнение на дейностите за организация и управление на предложението е изцяло по преценка и отговорност на крайния получател по процедурата.
BG-RRP-8.013-Q028 (31.08.2023 г.)
Във връзка с допустимостта на разходите за осъществяване на организация и управление, включващи разходи за възнаграждения на персонала по администриране на предложението за изпълнение на инвестиция, включително дължимите осигурителни вноски и посочен възможен Вариант 2: НЕ СЕ ИЗВЪРШВА ИЗЦЯЛО ВЪНШНО ВЪЗЛАГАНЕ на дейностите по организация и управление и дейностите по информация и публичност на външен изпълнител, както и направеното уточнение на стр. 23 от насоките за кандидатстване „ВАЖНО: За дейностите по организация и управление, съгласно чл. 12 на ПМС №157 от 7 юли 2022 г. за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България и на техните основни функции, могат да се наемат лица на срочни трудови договори извън утвърдената численост на персонала.“, моля за Вашето становище:
1.	Допустими ли са разходите за възнаграждения на екип за управление на ПИИ, който е съставен от служители (държавни служители или на трудов договор) на Крайния получател – община?
В Насоките за кандидатстване по процедурата е посочено, че непреките допустими разходи (разходите за организация и управление и разходи за информация и публичност) могат да се предоставят по един от двата възможни варианта: 
Вариант 1: ИЗЦЯЛО ВЪНШНО ВЪЗЛАГАНЕ на дейностите по организация и управление и дейностите по информация и публичност на външен за крайния получател изпълнител. При този вариант дейностите (по организация и управление и информация и публичност) изцяло се възлагат на външни за крайния получател лица съгласно разпоредби на ЗОП.
Вариант 2: НЕ СЕ ИЗВЪРШВА ИЗЦЯЛО ВЪНШНО ВЪЗЛАГАНЕ (на външен изпълнител) на дейностите по организация и управление и дейностите по информация и публичност по реда на ЗОП (финансиране по единна ставка). 
В тази връзка при прилагане на Варинат 2 само за част от дейностите (по организация и управление и дейностите по информация и публичност) се прилагат разпоредбите на ЗОП, а за останалата част от дейностите, които се изпълнява със собствен ресурс от крайния получател се спазва приложимото националното законодателство вкл. Постановление № 157 от 7 юли 2022 година за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България, и на техните основни функции за изпълнението на инвестициите по НПВУ. 
В допълнение, съгласно разпоредбата в чл. 12, ал.1 на ПМС № 157 от 2022 г. е предвидена една правна възможност, упражняването на която зависи от волята на субектите, които са нейни адресати, т.е. доколкото в процедурата липсват конкретни изисквания и/или ограничения, начина на наемане на лица за изпълнение на дейностите за организация и управление на предложението е изцяло по преценка и отговорност на крайния получател по процедурата.
BG-RRP-8.013-Q027 (30.08.2023 г.)
1. Съгласно т. 18 "Списък на документите, които се подават на етап
кандидатстване", кандидатите представят:
8. Техническа документация (идейни/технически/работни проекти
и разрешителни документи към тях, КСС, становища, писмо от
съответната компетентна институция – РИОСВ/МОСВ и др.). Необходимо ли е приложеното Разрешение за строеж към техническия проект да бъде влязло в сила към датата на кандидатстване?
2. Съгласно Насоките за кандидатстване, непреките допустими разходи се възлагат по два начина - изцяло и неизцяло външно възлагане. Допустимо ли е дейностите по организация и управление да бъдат възложени на служители на крайния бенефициент, а дейностите по информация и публичност да се възложат на външен изпълнител по реда на ЗОП?
1. СНД допуска към датата на подаване на предложението по процедурата, кандидата да не разполга с влязло в сила Разрешение за строеж към изготвения инвестиционен проект.
Следва да се има предвид, че кандидатите по процедурата носят пълната отговорност за качеството и пълнотата на разработената техническа документация, включително за законосъобразността при изготвянето, съгласуването и одобряването й, съгласно действащата нормативна уредба, в качеството им на Възложители при изпълнение на инвестиция. Задължение на крайния получател е да съхранява оригинал на техническата документация в целия й наличен обем и свързаната с нея налична документация (съгласувания, одобрения, разрешения и др.).
2. В Насоките за кандидатстване по процедурата е посочено, че непреките допустими разходи (разходите за организация и управление и разходи за информация и публичност) могат да се предоставят по един от двата възможни варианта: 
Вариант 1: ИЗЦЯЛО ВЪНШНО ВЪЗЛАГАНЕ на дейностите по организация и управление и дейностите по информация и публичност на външен за крайния получател изпълнител. При този вариант дейностите (по организация и управление и информация и публичност) изцяло се възлагат на външни за крайния получател лица съгласно разпоредби на ЗОП.
Вариант 2: НЕ СЕ ИЗВЪРШВА ИЗЦЯЛО ВЪНШНО ВЪЗЛАГАНЕ (на външен изпълнител) на дейностите по организация и управление и дейностите по информация и публичност по реда на ЗОП (финансиране по единна ставка). 
В тази връзка при прилагане на Варинат 2 само за част от дейностите (по организация и управление и дейностите по информация и публичност) се прилагат разпоредбите на ЗОП, а за останалата част от дейностите, които се изпълнява със собствен ресурс от крайния получател се спазва приложимото националното законодателство вкл. Постановление № 157 от 7 юли 2022 година за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България, и на техните основни функции за изпълнението на инвестициите по НПВУ. 
В допълнение, съгласно разпоредбата в чл. 12, ал.1 на ПМС № 157 от 2022 г. е предвидена една правна възможност, упражняването на която зависи от волята на субектите, които са нейни адресати, т.е. доколкото в процедурата липсват конкретни изисквания и/или ограничения, начина на наемане на лица за изпълнение на дейностите за организация и управление на предложението е изцяло по преценка и отговорност на крайния получател по процедурата.
BG-RRP-8.013-Q026 (30.08.2023 г.)
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА,
Във връзка с процедура BG-RRP-8..013 „ЕКОЛОГОСЪОБРАЗНА МОБИЛНОСТ“ С ФИНАНСИРАНЕ ОТ МЕХАНИЗМА ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ И УСТОЙЧИВОСТ, моля за разяснение във връзка със задължителните за подаване документи на етап кандидатстване.
Съгласно насоките за кандидатстване, Дейност 2 „Съпътстващи мерки за осигуряване на зарядни станции за превозните средства на обществения транспорт“ включва проектиране, изграждане, присъединяване и опериране на новоизградените точки за зареждане, както и закупуване, доставка и монтаж на станции за зареждане на обществения транспорт и точки за бързо зареждане на електрически автобуси.
В таблицата с въпроси и отговори, на въпрос с рег. №.08.2023г., BG-RRP-8.013-Q021 е пояснено, че „зарядните колонки/станции (зарядните точки) за ЕПС и съпътстващата ги инфраструктура са строежи по смисъла на § 5, т. 38 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за устройство на територията (ЗУТ) и могат да се изграждат след издаване на разрешение за строеж.“
Във връзка с гореизложеното, моля да поясните дали на етап кандидатстване за Дейност 2 кандидатът трябва да прилага „идейни/технически/работни инвестиционни проекти, съгласно ЗУТ, и разрешителни документи към тях, включително количествено-стойностни сметки (КСС) за предвидените за изпълнение строително-монтажни работи (СМР). 
Допустимо ли е проектирането на зарядните станции да се включи в изпълнението на дейността и да се възложи след одобрение на проектното предложение?
Моля вижте отговор на въпрос №15 (BG-RRP-8.013-Q018 от 31.07.2023 г.)
Съгласно Насоките за кандидатстване по процедурата, за предвидените за изпълнение строително-монтажни работи (СМР) се представят идейни/технически/работни инвестиционни проекти, съгласно ЗУТ, и разрешителни документи към тях, включително количествено-стойностни сметки (КСС). 
В тази връзка, в случай че ПИИ включва изпълнение на СМР, при подаване на ПИИ, кандидатът следва да приложи идеен/технически/работен инвестиционен проект, съгласно ЗУТ, и разрешителни документи към него, включително КСС за предвидените за изпълнение СМР, както и писмо от съответната компетентна институция – РИОСВ/МОСВ, които се прилагат към пакета документи „Техническа документация“ към формуляра за кандидатстване в ИСУН 2020.
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.