Open calls

On this page you can review all published clarifications for the application procedure. If you did not access the system through a user profile you will not be able to submit a request for clarification. In order to create and submit a request for clarification you need to log in or create a profile from the menu " Login ".

Reg. number Question Clarrifications
BG06RDNP001-19.562-Q001 (05.10.2022)
Във връзка с обявена процедура за подбор на проектни предложения в ИСУН 2020 BG06RDNP001-19.2.562 МИГ-Разлог, Мярка 6.4. „Подкрепа за инвестиции в установяването и развитието на неселскостопански дейности“, моля за следните разяснения:
ВЪПРОС № 1. При условие, че НЕ са изпълнени условията на чл. 50, ал. 2 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове и кандидатът не планира да провежда процедура за избор на изпълнител с публична покана по реда на Постановление № 160 на МС от 01.07.2016 г., необходимо ли е да бъде попълвана информация в Раздел „План за външно възлагане“ от Формуляра за кандидатстване в ИСУН?
При условие, че отговорът е положителен това означава ли, че в секция „Описание“ кандидатът следва да представи информация за трите оферти и съответно сключения договор за извършване на конкретната дейност? 
Моля и за разяснение в този случай кое ще се счита за правилно при избора от падащото меню в секциите: „Приложим нормативен акт“ и „Тип на процедурата“, както и в „Планирана дата на обявяване“ - датата на решението за избор на изпълнител или дата на сключения договор, или др.?
ВЪПРОС № 2.  Моля да разяснение също дали трябва да бъде попълван Раздел „План за външно възлагане“ от Формуляра за кандидатстване в ИСУН по отношение на вече сключените договори за включените в проекта предварителни разходи, попадащи в обхвата на подточка 4 „Общи разходи“ от т. 14.2. Допустими видове разходи от УК при условие, че са изпълнени условията на чл. 50, ал. 2 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове, както и кое ще се счита за правилно при избора от падащото меню в секциите: „Приложим нормативен акт“, „Тип на процедурата“ и „Планирана дата на обявяване“ при положителен отговор на поставения въпрос?
ОТГОВОР НА ВЪПРОС №1: 
1.1.	 Информация в Раздел „План за външно възлагане“  от Формуляра за кандидатстване НЕ СЕ попълва в случай, че  НЕ СА  изпълнени условията на чл. 50, ал. 2 от ЗУСЕСИФ и кандидатът НЕ планира да провежда процедура за избор на изпълнител с публична покана по реда на Постановление № 160 на МС от 01.07.2016 г., а предстая сключен договор с изпълнител след извършено пазарно проучване с набавяне и сравнение на най-малко три съпоставими независими оферти по изпратени запитвания за оферта. 
1.2.	 В случая по т.1.1. по-горе, информацията за събраните оферти, протокол от сравняването им и решението за избор на изпълнител, както и за сключения договор за извършване на конкретната дейност, кандидатът следва да представи само в раздел „План за изпълнение/Дейности по проекта”, секция „Начин на изпълнение”. 

ОТГОВОР НА ВЪПРОС № 2: 
В раздел „План за външно възлагане” от Формуляра за кандидатстване кандидатът следва да посочи всички процедури за избор на изпълнител с публична покана по реда на Постановление № 160 на МС от 01.07.2016 г., които предвижда (ПЛАНИРА) да обяви за изпълнение на дейностите по проекта. 
Само в случай на планирана за обявяване процедура за избор на изпълнител с публична покана по реда на ПМС 160/2016 г., кандидатът я описва в раздел „План за външно възлагане” и от падащото меню избира: в секция „Приложим нормативен акт“ - ПМС; в секция „Тип на процедурата“ – Избор с публична покана; в секция „Планирана дата на обявяване“ – индикативна дата през 2023 г. Датата на обявяване ще може да бъде актуализирана в модула за управление на проекта в ИСУН 2020 след евентуалното сключване на административен договор за безвъзмездна финансова помощ за одобрен проект. 

За вече сключените договори за предварителни разходи, попадащи в обхвата на т. 4. „Общи разходи“, кандидатът прилага към Формуляра за кандидатстване документи,  посочени в раздел 24. „Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване”, подраздел 24.1. „Общи документи”, както следва: 
т. 24. Фактури, придружени с платежни нареждания, за извършени преди подаване на проектното предложение разходи за подготовката му, ведно с банкови извлечения; т. 26. Сключени договори; т. 27. Най-малко три съпоставими независими оферти, ведно с отправено от кандидата Запитване за оферта; т. 28. Решение на кандидата за избор на изпълнител, а когато избраната оферта не е с най-ниска цена – и писмена Обосновка за мотивите, обусловили избора.

В случай, че за предварителните разходи, попадащи в обхвата на подточка 4 „Общи разходи“ от т. 14.2. „Допустими видове разходи” от Условията за кандидатстване,  СА изпълнени условията на чл. 50, ал. 2 от ЗУСЕСИФ (каквато е хипотезата в зададения въпрос), то преди сключването на договор за услуга, следва да е била проведена от страна на кандидата процедура за избор на изпълнител с публична покана по реда на ПМС 160/2016 г. Документацията от проведената процедура и сключеният договор се прилагат към проектното предложение (Формуляра за кандидатстване). 

Важно уточнение: 
По отношение на допустимата стойност на общите разходи по проекта, кандидатите следва да вземат под внимание поясненията по т. 2. на подраздел 14.3. „Условия за допустимост и обоснованост на разходите” от Условията за кандидатстване, където са описани процентните съотношения на видовете общи разходи:
"т. 2. Допустимите „Общи разходи” по т. 4 от раздел 14.2. „Допустими видове разходи“ не може да превишават 12 на сто от общия размер на допустимите разходи по проекта, включени в т. 1 – 3, и са допустими, ако са извършени не по-рано от 1 януари 2014 г., независимо дали всички свързани с тях плащания са направени. 
За общите разходи следва да се има предвид, че:
1) Общи разходи са:
а) свързани с консултации; 
б) хонорари за правни услуги, архитекти, инженери;
Консултациите, по т. 1), буква „а“ се състоят от разработване на бизнес план, включващ предпроектни изследвания и маркетингови стратегии, извършване на предпроектни проучвания и окомплектоване на пакета от документи, и консултантски услуги, свързани с изпълнението и отчитане на дейностите по проекта до изплащане на помощта, и не следва да надхвърлят 5 на сто от стойността на допустимите разходи". 

Допълнително пояснение: 
Кандидатите могат да се запознаят с „ПРОЦЕДУРА за осъществяване на предварителна проверка и последващ контрол върху обществени поръчки и процедури за избор с публична покана за разходи, финансирани изцяло или частично със средства от ЕЗФРСР” и „Примерни образци на документи за провеждане на процедура за избор с публична покана по реда на Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове и Постановление № 160 на Министерския съвет от 2016 г.”, публикувани на сайта на ДФ „Земеделие”, на интернет адрес: https://www.dfz.bg/bg/prsr-2014-2020/control-na-op/, както и с  „РЪКОВОДСТВО на бенефициента по ПРСР 2014-2020”, публикувано на сайта на ДФ „Земеделие” (Част трета, т. 4.1.) на интернет адрес https://www.dfz.bg/bg/managment-red-2014---2020span/managment-2014---2020prsr/ 

Настоящите разяснения, утвърдени от Председателя на СНЦ „МИГ-Разлог”, се дават по отношение на Условията за кандидатстване, не съдържат становище относно качеството на проектните предложения и са задължителни за всички кандидати.
The project is funded by The technical assistance fund, financed by the financial mechanism of the EEA and the Norwegian financial mechanism 2014-2021