Отворена процедура за кандидатстване

В тази страница имате възможност да разгледате всички публикувани разяснения по процедурата за кандидатстване. Ако не сте достъпили системата чрез потребителски профил, не можете да подавате искане за разяснение. За да създадете и подадете такова е необходимо да влезете в системата или да създадете потребителски профил от менюто " Вход ".

Рег. номер Въпрос Разяснения
BG06RDNP001-19.562-Q001 (05.10.2022 г.)
Във връзка с обявена процедура за подбор на проектни предложения в ИСУН 2020 BG06RDNP001-19.2.562 МИГ-Разлог, Мярка 6.4. „Подкрепа за инвестиции в установяването и развитието на неселскостопански дейности“, моля за следните разяснения:
ВЪПРОС № 1. При условие, че НЕ са изпълнени условията на чл. 50, ал. 2 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове и кандидатът не планира да провежда процедура за избор на изпълнител с публична покана по реда на Постановление № 160 на МС от 01.07.2016 г., необходимо ли е да бъде попълвана информация в Раздел „План за външно възлагане“ от Формуляра за кандидатстване в ИСУН?
При условие, че отговорът е положителен това означава ли, че в секция „Описание“ кандидатът следва да представи информация за трите оферти и съответно сключения договор за извършване на конкретната дейност? 
Моля и за разяснение в този случай кое ще се счита за правилно при избора от падащото меню в секциите: „Приложим нормативен акт“ и „Тип на процедурата“, както и в „Планирана дата на обявяване“ - датата на решението за избор на изпълнител или дата на сключения договор, или др.?
ВЪПРОС № 2.  Моля да разяснение също дали трябва да бъде попълван Раздел „План за външно възлагане“ от Формуляра за кандидатстване в ИСУН по отношение на вече сключените договори за включените в проекта предварителни разходи, попадащи в обхвата на подточка 4 „Общи разходи“ от т. 14.2. Допустими видове разходи от УК при условие, че са изпълнени условията на чл. 50, ал. 2 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове, както и кое ще се счита за правилно при избора от падащото меню в секциите: „Приложим нормативен акт“, „Тип на процедурата“ и „Планирана дата на обявяване“ при положителен отговор на поставения въпрос?
ОТГОВОР НА ВЪПРОС №1: 
1.1.	 Информация в Раздел „План за външно възлагане“  от Формуляра за кандидатстване НЕ СЕ попълва в случай, че  НЕ СА  изпълнени условията на чл. 50, ал. 2 от ЗУСЕСИФ и кандидатът НЕ планира да провежда процедура за избор на изпълнител с публична покана по реда на Постановление № 160 на МС от 01.07.2016 г., а предстая сключен договор с изпълнител след извършено пазарно проучване с набавяне и сравнение на най-малко три съпоставими независими оферти по изпратени запитвания за оферта. 
1.2.	 В случая по т.1.1. по-горе, информацията за събраните оферти, протокол от сравняването им и решението за избор на изпълнител, както и за сключения договор за извършване на конкретната дейност, кандидатът следва да представи само в раздел „План за изпълнение/Дейности по проекта”, секция „Начин на изпълнение”. 

ОТГОВОР НА ВЪПРОС № 2: 
В раздел „План за външно възлагане” от Формуляра за кандидатстване кандидатът следва да посочи всички процедури за избор на изпълнител с публична покана по реда на Постановление № 160 на МС от 01.07.2016 г., които предвижда (ПЛАНИРА) да обяви за изпълнение на дейностите по проекта. 
Само в случай на планирана за обявяване процедура за избор на изпълнител с публична покана по реда на ПМС 160/2016 г., кандидатът я описва в раздел „План за външно възлагане” и от падащото меню избира: в секция „Приложим нормативен акт“ - ПМС; в секция „Тип на процедурата“ – Избор с публична покана; в секция „Планирана дата на обявяване“ – индикативна дата през 2023 г. Датата на обявяване ще може да бъде актуализирана в модула за управление на проекта в ИСУН 2020 след евентуалното сключване на административен договор за безвъзмездна финансова помощ за одобрен проект. 

За вече сключените договори за предварителни разходи, попадащи в обхвата на т. 4. „Общи разходи“, кандидатът прилага към Формуляра за кандидатстване документи,  посочени в раздел 24. „Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване”, подраздел 24.1. „Общи документи”, както следва: 
т. 24. Фактури, придружени с платежни нареждания, за извършени преди подаване на проектното предложение разходи за подготовката му, ведно с банкови извлечения; т. 26. Сключени договори; т. 27. Най-малко три съпоставими независими оферти, ведно с отправено от кандидата Запитване за оферта; т. 28. Решение на кандидата за избор на изпълнител, а когато избраната оферта не е с най-ниска цена – и писмена Обосновка за мотивите, обусловили избора.

В случай, че за предварителните разходи, попадащи в обхвата на подточка 4 „Общи разходи“ от т. 14.2. „Допустими видове разходи” от Условията за кандидатстване,  СА изпълнени условията на чл. 50, ал. 2 от ЗУСЕСИФ (каквато е хипотезата в зададения въпрос), то преди сключването на договор за услуга, следва да е била проведена от страна на кандидата процедура за избор на изпълнител с публична покана по реда на ПМС 160/2016 г. Документацията от проведената процедура и сключеният договор се прилагат към проектното предложение (Формуляра за кандидатстване). 

Важно уточнение: 
По отношение на допустимата стойност на общите разходи по проекта, кандидатите следва да вземат под внимание поясненията по т. 2. на подраздел 14.3. „Условия за допустимост и обоснованост на разходите” от Условията за кандидатстване, където са описани процентните съотношения на видовете общи разходи:
"т. 2. Допустимите „Общи разходи” по т. 4 от раздел 14.2. „Допустими видове разходи“ не може да превишават 12 на сто от общия размер на допустимите разходи по проекта, включени в т. 1 – 3, и са допустими, ако са извършени не по-рано от 1 януари 2014 г., независимо дали всички свързани с тях плащания са направени. 
За общите разходи следва да се има предвид, че:
1) Общи разходи са:
а) свързани с консултации; 
б) хонорари за правни услуги, архитекти, инженери;
Консултациите, по т. 1), буква „а“ се състоят от разработване на бизнес план, включващ предпроектни изследвания и маркетингови стратегии, извършване на предпроектни проучвания и окомплектоване на пакета от документи, и консултантски услуги, свързани с изпълнението и отчитане на дейностите по проекта до изплащане на помощта, и не следва да надхвърлят 5 на сто от стойността на допустимите разходи". 

Допълнително пояснение: 
Кандидатите могат да се запознаят с „ПРОЦЕДУРА за осъществяване на предварителна проверка и последващ контрол върху обществени поръчки и процедури за избор с публична покана за разходи, финансирани изцяло или частично със средства от ЕЗФРСР” и „Примерни образци на документи за провеждане на процедура за избор с публична покана по реда на Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове и Постановление № 160 на Министерския съвет от 2016 г.”, публикувани на сайта на ДФ „Земеделие”, на интернет адрес: https://www.dfz.bg/bg/prsr-2014-2020/control-na-op/, както и с  „РЪКОВОДСТВО на бенефициента по ПРСР 2014-2020”, публикувано на сайта на ДФ „Земеделие” (Част трета, т. 4.1.) на интернет адрес https://www.dfz.bg/bg/managment-red-2014---2020span/managment-2014---2020prsr/ 

Настоящите разяснения, утвърдени от Председателя на СНЦ „МИГ-Разлог”, се дават по отношение на Условията за кандидатстване, не съдържат становище относно качеството на проектните предложения и са задължителни за всички кандидати.
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.