Completed/terminated procedure

Reg. number Question Clarrifications
BG16FFPR002-3.008-Q005 (02.07.2024)
1. По отношение на критерия за Оценка за качество - I. Опит - Моля за уточнение следва ли да се разбира от публикуваните документи, че кандидатът трябва да включи дейности, доказващи опита му, за период до 10 години назад от датата на кандидатстване?
2. По отношение на критерия за Оценка за качество - I. Опит - Какъв е критерият за получаване на максимален брой точки за:
- Кандидатът има опит в изпълнението на дейности от подобен характер. - 30 точки. Конкретният въпрос е при посочване на какъв брой изпълнени дейности от подобен характер кандидатът получава 30 точки, тоест каква е скалата за оценка?
- Кандидатът разполага с екип от експерти, имащи опит в изпълнението на дейности от подобен характер. - 15 точки - При посочване на какъв брой експерти, имащи опит в изпълнението на дейности от подобен характер кандидатът получава 15 точки, тоест каква е скалата за оценка на този критерий?
Управляващият орган на ПОС 2021-2027 г. предоставя следните разяснения по отношение на условията за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002-3.008, съобразено с разпоредбата на чл. 26, ал. 8 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове за споделено управление:

1. За доказване на опит кандидатите представят документите, описани в т. 24.7 от раздел 24. Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване към условията за кандидатстване, като критерий 1 от Оценката на качество не изисква посочване на период, в който е придобит опитът.
Изискването за деклариране на обстоятелствата за изпълнение на сходни проекти и дейности за период от 10 години преди датата на кандидатстване касаят единствено справката по т. 9 от Приложение № 4 към условията за кандидатстване, с която се доказва, че не е налице двойно финансиране на инвестициите от проекта.

2. Кандидат получава 30 т. само и единствено, когато доказва опит в изпълнението на дейности от подобен характер, с представяне на документите, описани в т. 24.7 от раздел 24. Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване към условията за кандидатстване като критерий 1 от Оценката на качество не изисква посочване на конкретен брой изпълнени дейности. 15 т. се присъждат в случаите, в които съответният кандидат не доказва опит с изпълнението на дейности от подобен характер, а когато доказва, че разполага с екип от експерти, имащи опит в изпълнение на  дейности от подобен характер. В случай че кандидат е изпълнявал дейности от подобен характер и едновременно с това разполага и с екип от експерти с опит в изпълнението на подобни дейности, той ще получи максималният брой точки, 30 т., ако представи доказателствени документи за собствения си опит. Ако представи единствено документи за опита на своите експерти, то ще му бъдат присъдени 15 т.
BG16FFPR002-3.008-Q004 (01.07.2024)
Допустимо ли е планиране в проектното предложение на дейности, свързани с неутрализиране или минимизиране на негативни въздействия с антропогенен характер върху местообитанията на целевите видове, напр. влошаване на микроклимата, разрушаване на местообитанието или влошаване на качеството му, причинени от човешка намеса, несъобразена с естествените процеси и условия в пещерите?
Управляващият орган на ПОС 2021-2027 г. предоставя следните разяснения по отношение на условията за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002-3.008, съобразено с разпоредбата на чл. 26, ал. 8 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове за споделено управление (ЗУСЕФСУ):
Допустимите дейности по процедурата са в изпълнение на м. 67 от Националната рамка за приоритетни действия за Натура 2000, която отговаря изцяло на т. 7.2.1 от Плана за действие за опазване на популациите на пещеролюбивите прилепи в България за периода 2024 – 2033 г., утвърден със Заповед № РД-896/10.11.2023 г. на министъра на околната среда и водите – „Прилагане на мярка 67 от НРПД за Натура 2000 в България за периода 2021 – 2027 г. Подобряване на природозащитното състояние на пещеролюбиви видове прилепи чрез възстановяване и поддържане на входовете и микроклимата в пещери“. Мярката цели да намали безпокойството на прилепните колонии от страна на посетителите на пещери, като предвижда, според конкретните нужди за всеки отделен обект, инсталиране и поддържане на врати на входовете на пещери, инсталиране на огради около входовете на пещерата, затваряне на части от пещери в близост до прилепни колонии, контрол на посетителите от водачи или охранители и ограничения на използване на светлини. Планът за действие предвижда разчистване на входовете на пещери, определени като значими прилепни убежища, от дървесна и храстова растителност, затрудняващи или възпрепятстваща полета на прилепите към убежището и препоръчва където е необходимо, при възможност към мярката да се включи и премахване от входовете на пещери, важни убежища на прилепи, на къмпинг инфраструктура (пейки, огнища), която стимулира човешки активности, създаващи безпокойство за прилепите. За всеки конкретен обект (пещера), кандидатите следва да определят приложимите от горепосочените дейности на база на посещение на терен.
Всяка дейност предвидена в проектното предложение следва да бъде обоснована и съотнесена към една или повече от изброените в т.13.2 от Условията за кандидатстване по процедурата.
Предвид изложеното и отчитайки така разписаните мерки в Националната рамка и Плана за действие, други дейности, свързани с неутрализиране или минимизиране на негативни въздействия с антропогенен характер върху местообитанията на целевите видове извън така посочените в двата документа, са недопустими за подкрепа по настоящата процедура.
BG16FFPR002-3.008-Q001 (04.06.2024)
Във връзка с обявена процедура BG16FFPR002-3.008 - Изпълнение на мярка 67 от Националната рамка за приоритетни действия за НАТУРА 2000 Подобряване на природозащитното състояние на пещеролюбиви видове прилепи чрез възстановяване и поддържане на входовете и микроклимата в пещери и принос към постигане на Основната цел и Второстепенна цел 4 на Плана за действие за опазване на популациите на пещеролюбивите прилепи в България за периода 2024-2033 г. отправяме следния въпрос: Допустимо ли е един от членовете на Управителния съвет (общо трима) на организацията кандидат да бъде ангажиран с подготовката на проектното предложение и допустимо ли е определяне на възнаграждение за тази извършена работа, която се предвижда да бъде приета от другите двама членове на УС? Какъв е допустимият ред за възлагане? 
Аналогично при одобрение на подадение проект, може ли същият член на УС да бъде ръководител на проекта, като отчетите му за извършената работа отново ще се одобряват от другите двама членове на УС. 
Всички членове на УС, вкл. председателят към момента управляват организацията безвъзмездно.
Управляващият орган на ПОС 2021-2027 г. предоставя следните разяснения по отношение на условията за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002-3.008, съобразено с разпоредбата на чл. 26, ал. 8 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове за споделено управление (ЗУСЕФСУ):
Съгласно раздел 13, т. 13.1 от условията за кандидатстване по процедурата, допустими за финансиране са разходи за подготовка на проекта:  извършване на проучвания, процедури по екологичното законодателство, набавяне на разрешителни документи, изискващи се по националното законодателство, разработване на анализ на остойностяването и др. Описаните дейности в т. 13.1 от условията за кандидатстване не се отнасят до същинската подготовка на проектното предложение, изразяваща се в попълването на формуляра за кандидатстване в ИСУН. Видно от начина на тяхното определяне, същите представляват спомагателни дейности, които са необходими за изпълнението на проекта и постигане на резултатите от него. 
Кандидатът групира допустимите за финансиране разходи съобразно категориите, посочени в раздел 14, т. 14.4 от условията за кандидатстване. Съгласно така описаните категории, разходи на кандидата за възнаграждения на негови служители са допустими единствено под формата на категория ІІІ. „Разходи за персонал“ и категория VІ. „Непреки разходи“. Видно от раздел 13, т. 13.3 от условията за кандидатстване, разходите за подготовка на проекта от служители на кандидата не се включват в категория VІ. „Непреки разходи“. В този смисъл, същите могат да бъдат предвидени в категория ІІІ. „Разходи за персонал“, при спазване на изискванията, посочени в документите по чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕФСУ и на разпоредбите на ЗУСЕФСУ и Постановление № 86 на МС от 1.06.2023 г. за определяне на национални правила за допустимост на разходите по програмите, финансирани от Европейските фондове при споделено управление, за програмен период 2021 – 2027 г. (ПМС № 86/2023 г.).
Следва да се има предвид, че управителните органи на юридическите лица с нестопанска цел (ЮЛНЦ), вкл. управителните им съвети, са избираем орган, част от структурата на ЮЛНЦ. Управителните органи изпълняват функциите, предвидени в Закона за юридическите лица с нестопанска цел (ЗЮЛНЦ) и устава/учредителния акт на ЮЛНЦ. Членовете на управителните органи на ЮЛНЦ, в това им качество, не могат да участват в дейности по подготовка на проекти, тъй като допустими по процедурата са разходите за възнаграждения и осигурителни вноски на персонал на кандидата, на който с договор или заповед на органа по назначаване и при спазване на  действащото законодателство (ЗУСЕФСУ, ПМС № 86/2023 г., Кодекса на труда и т.н.) са възложени задачи по подготовка на проекта. В тази връзка, съгласно чл. 7, ал. 1 от ПМС № 86/2023 г., когато безвъзмездна финансова помощ се предоставя под формата по чл. 55, ал. 1, т. 1 от ЗУСЕФСУ, дейностите по изпълнение на проекти се възлагат, както следва:
1. с длъжностната характеристика на служителя, нает от бенефициента по трудово или служебно правоотношение, когато дейностите се изпълняват в рамките на установеното работно време;
2. със заповед на органа по назначаване, съответно на работодателя, с която на служителя по служебно правоотношение, съответно по трудово правоотношение, в държавната администрация, с негово съгласие и срещу възнаграждение се възлагат допълнителни задължения във връзка с управлението и/или изпълнението на проект, когато дейностите се изпълняват извън установеното работно време и длъжностна характеристика на служителя;
3. с трудов договор по реда на чл. 110 или 111 от Кодекса на труда във връзка с управлението и/или изпълнението на проект със служител по трудово правоотношение, когато дейностите се изпълняват извън установеното работно време и длъжностна характеристика на служителя;
4. с договор, сключен съгласно правилата по чл. 49, ал. 2 от ЗУСЕФСУ – извън случаите по т. 1 – 3.
В раздел ІV.І на Приложение № 2 „Писмени доказателства, специфични за процедурата“ към условията за изпълнение, което е задължително за кандидата, са изброени документите, с които се отчитат извършените от него разходи за персонал. Като изискуеми в раздел ІV.І на цитираното приложение са посочени документите, чрез които е възложено на съответния служител да извършва дейности по изпълнение, съгласно ПМС № 86/ 01.06.2023 г.  
Следва също да се има предвид, че съгласно чл. 41, ал. 4 от ЗЮЛНЦ, ЮЛНЦ за осъществяване на общественополезна дейност не може да сключва сделки с лицата по чл. 41, ал. 3, т. 1 от същия закон (вкл. членове на управителните им органи), както и с юридически лица, в които посочените лица са управители или могат да наложат или възпрепятстват вземането на решения, освен ако сделките са в очевидна полза на ЮЛНЦ за осъществяване на общественополезна дейност или са сключени при общи условия, публично обявени.

По отношение на поставения въпрос дали член на управителен орган на кандидата да бъде ръководител на проекта, от значение е следното: Съгласно раздел 13, т. 13.3 от условията за кандидатстване, ръководителят на бенефициента/представляващият бенефициента не може да взема участие в управлението на проекта. Ръководителят на проекта не може да съвместява функциите на ръководител с тези на член на екипа за управление на проекта. В този смисъл лице, което представлява кандидата, не може да бъде определено за ръководител на проекта.
The project is funded by The technical assistance fund, financed by the financial mechanism of the EEA and the Norwegian financial mechanism 2014-2021