Completed/terminated procedure

Reg. number Question Clarrifications
BG16FFPR002-3.005-Q005 (11.12.2024)
Уважаема г-жо Симеонова, 
Уважаеми колеги,

В публикуваните на 07.10.2024 г. Условия за кандидатстване е посочено, че "...за да са допустими за финансиране, разходите трябва да са платени от бенефициента между 1 януари 2021 г. и 31 декември 2029 г." (стр. 13, абзац предпоследен). В тази връзка, моля да потвърдите, че всички целесъобразни и законосъобразни разходи за провеждане на дадените лесовъдски мероприятия (основно, но не само, отгледни сечи) в съответните местообитания за предходно цитирания период са допустими и могат да бъдат верифицирани!

С уважение,
инж. Н. Василев
Началник отдел СПГС, дирекция ТДДП, МЗХ
Във връзка с постъпилото искане, обръщаме внимание, че разясненията по процедури за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ се предоставят на кандидат в процедурата, а не по принцип. Предвид общия характер на въпроса обаче, УО предоставя следното разяснение:
Допустими за финансиране са разходи, които отговарят на изискванията на Регламент (ЕС) 2021/1060, чл. 57 от ЗУСЕФСУ, ПМС № 86/01.06.2023 г., Наредба Н-5/29.09.2023 г., и АДБФП по процедура BG16FFPR002-3.005 с условията за изпълнение към него, като потвърждаваме, че същите следва да са платени от бенефициента между 1 януари 2021 г. и 31 декември 2029 г.
Обръщаме внимание, че на етапа на изпълнение на проектите по процедурата, преди верифициране на разходите, се предвижда освен документална проверка, извършване на  теренно посещение за удостоверяване изпълнението на лесокултурните дейности от лице притежаващо необходимата експертиза,  което попълва контролен лист, образец на който е неразделна част от условията за изпълнение по процедура BG16FFPR002-3.005
В случай че в рамките на проверката, извършена от експерта лесовъд, не може да установи  съответствие между фактологичната обстановка на терен и описаното в констативния протокол за освидетелстване на сечището, поради това, че дейностите са извършени в период, значително предхождащ представянето на искането за средства, е налице риск разходите да не бъдат верифицирани и същите ще останат за сметка на бенефициента.
BG16FFPR002-3.005-Q004 (05.12.2024)
Моля за указания по отношение заплащането на труда и стойността на извършени услуги от външни изпълнители за разработване на проектни предложения по процедура №BG16FFPR002-3.005 „Изпълнение на > мерки 46, 47, 48, 49 и 71 (част I) от Националната рамка за > приоритетни действия за НАТУРА 2000“ по приоритет 3 „Биологично > разнообразие“ на програма „Околна среда“ 2021-2027 г. За да бъдат верифицирани разходите за подготовка на проектното предложение, необходимо ли е разплащанията за възнаграждения, осигурителни вноски, данъци и др., както и договорените възнаграждения за услуги от външни изпълнители да бъдат извършени до датата на подаване на проектното предложение в ИСУН?
Във връзка с постъпилото искане за разяснение УО на ПОС предоставя следния отговор:
Когато безвъзмездна финансова помощ се предоставя под формата по чл. 55, ал. 1, т. 1 от ЗУСЕФСУ,  дейностите по изпълнение на проекта (вкл. за подготовка на проектното предложение) може да се възложат и на външен за бенефициента изпълнител при условието на чл. 7, ал. 1, т. 4 от  ПМС № 86 от 1 юни 2023 г. Съгласно Регламент (ЕС) 2021/1060, за да са допустими за финансиране, разходите трябва да са платени от бенефициента между 1 януари 2021 г. и 31 декември 2029 г. Съгласно Условията за кандидатстване по процедура „Бюджетът на проектното предложение трябва да съдържа както разходи, които кандидатът смята да извърши след одобрението на проектното предложение, така и такива, които вече е направил преди подаването му във връзка с изпълнението на дейности по проекта, които са извършени в срока на допустимост на разходите и които не са финансирани със средства от ЕФСУ или чрез други фондове и инструменти на ЕС, както и с други публични средства, различни от тези на бенефициента“.  Разходите за подготовка на проектното предложение са преки разходи по проекта и при възлагане на дейностите на външен изпълнител, се извършват съгласно договорените с външния изпълнител условия (преди сключване на АДБФП или в срока за изпълнението на дейностите по проекта).
По отношение на разходите за подготовка на проектното предложение УО не е поставил изисквания относно срока, в който същите следва да бъдат изплатени.
BG16FFPR002-3.005-Q003 (31.10.2024)
Уважаеми госпожи и господа,

Във връзка с подготовката на проектно предложение на Северноцентрално държавно предприятие възникна следния въпрос:

Допустимо ли е закупуване на едрогабаритна техника на лизинг?

Периодът на лизинга ще бъде 36 месеца, като ще приключи във времевата рамка на проектното предложение. Изборът на лизинг вместо директна доставка в случая се обосновава със запазването на ликвидността и осигуряването на финансова гъвкавост на СЦДП, което да позволи да  се минимизира търговския риск и да се оптимизира разходите. Тази стратегия е икономически ефективна, тъй като разпределя риска за по-дълъг период, осигурява по-качествено текущо техническо обслужване на активите и гарантира, че наличният капитал на предприятието може да бъде насочен към други важни проектни дейности.

С уважение,
Димитър Чинчев
Юрисконсулт на 
СЦДП
Съгласно условията за кандидатстване по процедура BG16FFPR002-3.005 „Изпълнение на мерки 46, 47, 48, 49 и 74 (част I) от Националната рамка за приоритетни действия за НАТУРА 2000“, разходите за придобиване на техника, оборудване и моторни превозни средства за изпълнение на основните дейности по проекта, са допустими само при обоснована необходимост. Придобиването им чрез лизинг следва да се счита за допустимо при следните условия за допустимост на разходите съгласно ЗУСЕФСУ, а именно:
-    Съгласно чл. 58, ал. 1 разходите са допустими, ако са платени в срока за допустимост на разходите за съответния проект;
-    Съгласно чл. 57, ал. 1, т. 4 разходите са свързани с реално доставени продукти, като същите следва да бъдат заприходени в активите на бенефициента до края на допустимия период за изпълнение на проекта.
Лизинговият договор следва да съдържа клауза за закупуване на съответните активи в рамките на срока за допустимост на разходите по проекта.
Допустими разходи във връзка с лизингов договор са единствено лизинговите вноски, които следва да са дължими и да са платени до края на срока за изпълнение на проекта; допустимостта на разходите се доказва с фактура или друг счетоводен документ с еквивалентна доказателствена стойност; максималната допустима цена на лизинга следва да е по-ниска от пазарната цена за закупуване на актива.
Разходите свързани с такси, данъци, цена на оскъпяване, лихви, рефинансиращи разходи, разходи за застраховка и други разходи за обслужване на лизинга са недопустими по проекта.
BG16FFPR002-3.005-Q002 (29.10.2024)
По отношение на т.4 Индикатори от Формуляра за кандидатстване не става ясно по какъв начин следва да бъде изчислен индикатора „Площ на защитените зони по „Натура 2000“, обхванати от мерки за опазване и възстановяване“.

 В т.7 Индикатори от Насоките за кандидатстване е записано: „площта на интервенция по всички целеви природни местообитания, които се подкрепят в рамките на съответния проект.“, т.е. само площта, върху която ще се прилагат съответните мерки.

От друга страна в Приложение № 2 „Указания за попълване на формуляр за кандидатстване и подаване на проект по процедура“ към Насоките за кандидатстване, точка Попълване на секция „Индикатори“ в противоречие на насоките е записано: „площта на съответното природно местообитание, в рамките на която ще се интервенира по проекта“, т.е. площта на разпространение на цялото природно местообитание в конкретна защитена зона. 

В тази връзка, молим за указания по следните въпроси: 

1.	По какъв начин следва да бъде изчислен индикатора  „Площ на защитените зони по „Натура 2000“, обхванати от мерки за опазване и възстановяване“ когато в дадено природно местообитания в целева защитена зона от мрежата Натура 2000 се:
-	Изпълняват научни и експериментални дейности ;
-	Изпълняват демонстрационни и обучителни дейности;
-	Изпълняват се лесовъдски намеси.

2.	Когато върху единица площ (примерно горскостопански под-отдел) от дадено природно местообитания в целева защитена зона от мрежата Натура 2000 се изпълняват повече от една дейности (например: измерване на таксационни показатели, маркиране, извършване на сечи, провеждане на обучения, анализ на резултати) и/или повече от една лесовъдски намеси (например две отглеждания за периода на проекта), как се отчита индикатора предвид натупването на дейности и намеси върху единица площ?
Посоченият индикатор в т.7 от Условията за кандидатстване индикатор (показател) за краен продукт „Площ на защитените зони по „Натура 2000“, обхванати от мерки за опазване и възстановяване“, чиято стойност се изчислява в хектари, съответства на индикатор за резултат от НРПД 2021-2027 г. „Площ на природни местообитанията, върху които са приложени мерки за подобряване на състоянието им (в хектари)“. Индикаторът от рамката описва площта на природните местообитанията, върху които са приложени мерки за подобряване на състоянието им. Тази площ е обвързана с конкретни защитени зони от мрежата Натура 2000, в които прилагането на интервенциите е най-приоритетно и се изчислява чрез набиране на данни за площта, на която са приложени конкретните мерки. Мерките, чието изпълнение следва да се отчете с принос към индикатора по НРПД 2021-2027 г. и които са включени в процедура BG16FFPR002-3.005, са мярка 46, 47 и 48. Целевите стойности, които следва да се постигнат с изпълнението на конкретни дейности на терен за тези мерки са:
За мярка 46 – 5 480 ха, от които 480 ха еднократна стойност на демонстрационните дейности и 5 000 ха за дейностите, които следва да се извършат двукратно за 6 годишен период; 
За мярка 47 – 240 ха;
Мярка 48 – 40 240 ха, от които 240 ха еднократна стойност на демонстрационните дейности и 40 000 ха за дейностите, които следва да се извършат двукратно за 6 годишен период.
Мярка 49 – не е предвидено площно изчисляване на изпълнени дейности по нея.
С оглед на гореизложеното при определяне на целевата площ за индикатор „Площ на защитените зони по „Натура 2000“, обхванати от мерки за опазване и възстановяване“ следва да се отчитат единствено интервенциите от съответните мерки, изпълнени на терен, които пряко биха имали отношение към подобряване състоянието на местообитанията, а не цялата площ на разпространение на природните местообитания. За площите, за които се изпълняват мерки 46, 47 и 48, следва да се предоставят геореферирани данни и се прилага експертно становище, което определя площта, върху която следва да се интервенира, за да се постигне подобрение, при спазване на нормативната уредба в сектор „Гори“, както е описано в процедурата. Целевата стойност на индикатора следва да се изчисли като сбор от площите, върху които са приложени интервенции на терен за всяка отделна мярка. 
В случаите на наличие на различни по характер дейности от една мярка върху единица площ, напр. горскостопански отдел, и дейностите нямат косвен характер, съответната площ на интервенциите се отчита еднократно. Също така, ако дадена дейност се предвижда да се изпълнява двукратно за дадена единица площ, площта се отчита еднократно, независимо колко пъти в рамките на проекта са извършени интервенции от един и същи характер.
BG16FFPR002-3.005-Q001 (17.10.2024)
какви документи са необходими ?
Съгласно изискванията на Закона за управление на средствата от европейските фондове при споделено управление, след публикуване на утвърдените документи по процедура чрез директно предоставяне,  разяснения по документите могат да бъдат изисквани (в срок до три седмици преди изтичането на срока за кандидатстване) от Кандидат в процедурата. В тази връзка следва да се представи информация, чрез която да може да се определи еднозначно източника на поставения въпрос.
The project is funded by The technical assistance fund, financed by the financial mechanism of the EEA and the Norwegian financial mechanism 2014-2021