Completed/terminated procedure

Reg. number Question Clarrifications
BG14MFOP001-5.024-Q002 (11.03.2024)
Здравейте, при подаване на проектното предложение не беше стартирал срока за подаване на ГДД за 2023. От днес ГДД може да бъде подавана. Въпросът ми е след като подадем ГДД и статистическите данни по какъв начин да ги прикачим към проектното предложение ?
Отговор на въпрос:
В т. 24 „Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване“ от Условията за кандидатстване и изпълнение (УКИ) по процедура чрез подбор на проекти BG14MFOP001-5.024 „Мерки за предлагане на пазара - сектор "Аквакултури" по мярка 5.3 „Мерки за предлагане на пазара“, чл. 68, параграф 3 от Регламент (ЕС) № 508/2014 са регламентирани документите, които са изискуеми на етап подаване на формуляр за кандидатстване.  
В т. 21.1 „Оценка на  административното съответствие и допустимостта“ е разписан следният текст:
„Когато в хода на оценката се установи липса на документи и/или други нередовности, Оценителната комисия изпраща на кандидата уведомление за установените нередовности.  Уведомленията за установени нередовности се изпращат през ИСУН 2020 чрез електронния профил на кандидата, като кандидатът се известява чрез електронния адрес, асоцииран към неговия профил. Срокът за представяне на допълнителни документи/информация е 7 дни от датата на изпращане на уведомлението. Кандидатът представя липсващите документи по електронен път чрез ИСУН 2020. Отстраняването на нередовностите не може да води до подобряване на качеството на проектното предложение.
Неотстраняването на нередовностите в срок може да доведе до прекратяване на производството по отношение на кандидата.
Безвъзмездна финансова помощ ще се предоставя само за проектни предложения, преминали оценката за административно съответствие и допустимост.“
Условията за кандидатстване и изпълнение по настоящата процедура не забраняват задължителен документ да бъде изискан по реда и условията на т. 21.1 „Оценка на  административното съответствие и допустимостта“ от УКИ. 
В този смисъл, ако кандидат подаде проектно предложение без да е подал, респективно приложил някой от задължително изискуемите документи на етап подаване на формуляр за кандидатстване, то Оценителната комисия ще изиска липсващите документи по реда и условията на т. 21.1 от УКИ.
BG14MFOP001-5.024-Q001 (05.01.2024)
Във връзка с обявената процедура за подбор на проекти BG14MFOP001-5.024 „Мерки за предлагане на пазара - сектор „Аквакултури“ по мярка 5.3 „Мерки за предлагане на пазара“, чл. 68, параграф 3 от Регламент (ЕС) № 508/2014, моля да дадете  уточнение по отношение базовата година за изчисляване на компенсациите: 2023 г. или 2022 г., поради наличие на следните неточности:
- В условията за кандидатстване и изпълнение в Раздел 14.1. Допустими разходи е посочено: Бюджетът (т. 4 от Формуляра за кандидатстване) трябва да отразява размера на компенсация, изчислен съгласно Приложение № 2.
ВАЖНО: "При изчисление на компенсацията съгласно Приложение № 9, кандидатът следва да използва необходимите данни от Отчета за приходи и разходи за 2023 г."
Но в публикуваното Приложение № 9 "Методика за изчисление на компенсациите -  Украйна"  е посочена база за изчисляване на компенсации 2022 г.:
- I. За подсектор риболов са допустими единствено разходи за гориво.
При изчислението на компенсацията се използва следния метод:
Компенсация за гориво на риболовни кораби: БФП = (X*Y)*Z, където:
- X e 36,67% осреднената стойност на инфлацията по данни от НСИ;
- Y e 35,20% среден процент от частта на разходите за гориво, спрямо общите разходи за извършването на риболовна дейност, изчислен по статистически метод от УО на ПМДР;
- Z e стойността на нетните приходи от продажби на ред „Продукция“ (код 15110) от приходната част на Отчета за приходи и разходи (ОПР) за 2022 г. на кандидата.
II. За подсектор производство на аквакултури са допустими за компенсиране разходи за фураж и разходи за горива.
Компенсацията за фураж се изчислява по следния метод:
Компенсация за фураж се изчислява както следва: БФП = (X*Y)*Z, където:
- X е 28,5% индексът на инфлация по днанни от НСИ;
- Y е 39,72% теглови коефициент на частта на разходите за фураж, спрямо общите разходи за производството на аквакултури, изчислен, на база декларираните по реда на чл. 27 от Закона за рибарството и аквакултурите средноаритметични данни 2019 г., 2020 г. и 2021 г.;
- Z - Нетните приходи от продажби от собствено производство на ред „Продукция“ (код 15110 за производители на аквакултури от приходната част на Отчета за приходи и разходи (ОПР) за 2022 г. на кандидата.
Компенсация за гориво при производство на аквакултури се изчислява по следния метод:
- X e 36,67% осреднената стойност на инфлацията по данни от НСИ;
- Y e 0,5% теглови коефициент на частта на разходите за гориво, спрямо общите разходи за производството на аквакултури, изчислен по статистически метод от УО на ПМДР;
- Z e стойността на нетните приходи от продажби от собствено производство на ред „Продукция“ (код 15110) от приходната част на Отчета за приходи и разходи (ОПР) за 2022 г. на кандидата.
III. За подсектор преработка на продукти от риболов и аквакултури са допустими за компенсиране единствено разходи за суровини и разходи за горива.
Компенсацията за суровини се изчислява по следния метод:
Компенсация за суровини = (X*Y)*Z, където:
- Х е 7,96% осреднената стойност на инфлацията по днанни от НСИ;
- Y е 65,41% е теглови коефициент на частта на разходите, спрямо общите разходи за преработка на продукти от риболов и аквакултури, изчислен, на база декларираните по реда на чл. 27 от Закона за рибарството и аквакултурите средноаритметични данни за 2019 г., 2020 г. и 2021 г.;
- Z - нетни приходи от продажби на ред „Продукция“ (код 15110) и ред „Стоки“ (код 15120) от приходната част на Отчета за приходи и разходи (ОПР) за 2022 г. на кандидата.
Компенсация за гориво преработка на продукти от риболов и аквакултури се изчислява по следния метод:
- X e 36,67% осреднената стойност на инфлацията по днанни от НСИ;
- Y e 2,75% теглови коефициент на частта на разходите за гориво, спрямо общите разходи за извършването на преработка, изчислен по статистически метод от УО на ПМДР;
- Z e нетни приходи от продажби на ред „Продукция“ (код 15110) и ред „Стоки“ (код 15120) от приходната част на Отчета за приходи и разходи за 2022 г. на кандидата.

Втори въпрос: Крайният срок за подаване на проектни предложения е 17:00 часа на 27.03.2024 г., а сроковете съгласно националното законодателство за годишно приключване  на 2023 година за юридическите лица е до 30 юни 2024 г. - до този срок те подадат годишната си данъчна декларация в НАП и представят ГФО към НСИ. 
Допустимо ли е към датата на подаване на проектното предложение, (компенсацията да е изчислена съгласно отчетените приходи),  поради  изискванията на чл. 37, ал. 1 от ЗСч, за задължителен независим финансов одит, ГФО  и данъчната декларация да не са подадени до 27.03.2024 г.


С уважение, Валентина Ангелова
Отговор на въпрос 1:
Годината, която се взима за изчисление на компенцията по процедура чрез подбор на проекти BG14MFOP001-5.024 „Мерки за предлагане на пазара - сектор "Аквакултури" по мярка 5.3 „Мерки за предлагане на пазара“, чл. 68, параграф 3 от Регламент (ЕС) № 508/2014 е 2023 г. За изчислението се използват нетните приходи от продажби от Отчета за приходи и разходи за 2023 г. като другите компоненти във формулата за изчисление на компенсацията са съгласно методиката, разписана в Приложение 9 към Условията за кандидатстване и изпълнение по горецитираната процедура.  



Отговор на въпрос 2:
Срокът за подаване на Годишната данъчна декларация за нуждите на процедура чрез подбор на проекти BG14MFOP001-5.024 „Мерки за предлагане на пазара - сектор "Аквакултури" по мярка 5.3 „Мерки за предлагане на пазара“, чл. 68, параграф 3 от Регламент (ЕС) № 508/2014 е съобразен със срока на приключването на приема. Допустимо е към датата на подаване на проектното предложение Годишната данъчна декларация за 2023 г. и Отчета за приходи и разходи, част от годишния отчет за дейността за 2023 г. на предприятието  да не са подадени съответно към НАП и НСИ, но преди изтичането на срока за прием на проектни предложения по процедурата, кандидатите следва да са подали горецитираните документи към компетентните органи.
The project is funded by The technical assistance fund, financed by the financial mechanism of the EEA and the Norwegian financial mechanism 2014-2021