Completed/terminated procedure

Reg. number Question Clarrifications
BG16RFOP001-8.006-Q003 (18.04.2023)
Необходимо ли е разписване на отделна дейност във формуляра за кандидатстване в ИСУН за "Организация и управление на проекта" ? Необходимо ли е остойностяване и  записване в секция 4. "Бюджет" на средствата, предвидени за заплащане на екипа за управление? Ако - да, то същите допустим разход ли са по Процедурата или следва да се осигурят като съфинансиране от кандидата?
Отговор:
Съгласно Насоките за кандидатстване по процедурата, разходите за управление на проекта са недопустими за финансиране с безвъзмездна финансова помощ. В тази връзка, същите не следва да бъдат посочвани в бюджета на проекта, нито да бъдат описвани като отделна дейност във формуляра за кандидатстване.
BG16RFOP001-8.006-Q002 (18.04.2023)
Относно Дейност 1 - Участие в специализирани обучения, програми за обмен на опит и добри практики, семинари, работни групи и др. за повишаване капацитета на бенефициентите в контекста на управление и изпълнение на инструменти за Интегрирани териториални инвестиции (ИТИ) за програмен период 2021-2027 г., включително на принципа peer to peer в страната и в чужбина с други общини за подготовката на инвестиции за градско развитие и функционални зони, моля за следните уточнения:
1.	Обученията, в които ще вземат участие служители на бенефициента, само в контекста и тематиката на ИТИ ли трябва да бъдат (визираме подготовката и/или оценката на проектни идеи, подготовката на концепции за ИТИ, управление и изпълнение на ИТИ)? Ще бъде ли допустимо участието в обучения, които са насочени за подготовка и управление на проекти предложения по Приоритет 1 на ПРР 2021-2027 г.?

2.	В случай, че кандидатът се спре на опцията да възложи Дейност 1 (участие в специализирани обучения), на външен изпълнител на пазарен принцип, чрез прозрачни, публични, недискриминационни процедури, следва ли да се прилагат разпоредбите на Наредбата за командировките в страната и Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина?

Отговор на въпрос 2.1.:
Виж отговора на въпрос 1.1.

Отговор на въпрос 2.2:
В Насоките е посочено следното дефиниране:
„..бенефициентите по настоящата процедура са задължени да изпълнят следните условия, за което УО ще извършва контрол на етапа на изпълнение на бюджетните линии по процедурата:
• да възлага на външен изпълнител на пазарен принцип, чрез прозрачни, публични и недискриминационни процедури дейностите (Дейност 1, 2 и 3), предвидени в проекта;
• в случай, че дейност 1 (за участие в специализирани обучения, програми за обмен на опит и добри практики, семинари, работни групи и др.) се изпълнява от самата община следва да се спазват изискванията на приложимата нормативна уредба (Наредба за командировките в страната и Наредба за служебните командировки и специализации в чужбина).“
В допълнение, следва да имате предвид, че Наредбата за командировките в страната и Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина определят условията и редът за командироване, осъществяването и отчитането на командировките, както и правата и задълженията на командироващите и командированите. В този смисъл, спазването им от страна на двете страни е задължително.
BG16RFOP001-8.006-Q001 (12.04.2023)
Във връзка с обявената процедура BG16RFOP001-8.006 „Подкрепа за бенефициентите по ОПРР за ефективно и ефикасно изпълнение на ПРР” имаме следните въпроси:

1.	Необходимо ли е да се посочват конкретни теми и места за провеждане на специализирани обучения, програми за обмен, семинари и работни групи? Ще бъде ли достатъчно да се даде обща обосновка за нуждата от участието в събитията и конкретния брой участниците съответно в обучения, обмени, семинари, работни групи? Въпросът е продиктуван от факта, че в процеса на изпълнение на бюджетната линия е възможно да настъпят промени в разписаните в проектното предложение конкретни теми и места за провеждане на дейностите.
2.	Относно доказателствата за реалистичност и съответствие с пазарните цени за Дейност 1 достатъчно ли е да се приложи една оферта, в която да са посочени съответните събития като брой, участници и единична цена? Н-р:
Специализирани обучения – 5 броя – по 3-ма участника – ед. цена…..;
Семинари … и т.н.
3.	Дружество/юридическо лице, което е представило оферта на бенефициент по настоящата процедура, на база на която кандидата ще изготви финансовата обосновка за реалистичност на разходите на етап подготовка на ПП, ще е ли е пречка същото дружество/юридическо лице да участва с оферта за същата услуга и/или доставка в обявената процедура за избор на външен изпълнител от бенефициента на етап изпълнение на проекта ?
4.	Съгласно Указания за предоставяне на БФП чрез бюджетна линия, бенефициентът е необходимо да представи документи, анализи или проучвания (оферти, каталози и др.) във формат сканирано копия. В т. 12. „Прикачени електронно подписани документи“ има само две опции за прикачване на документи. Едната от тях (Финансова обосновка на предвидените в проекта разходи) позволява допустими разширения на документа: .хls, .xlsx, .doc, .docx, а другата (Пълномощно/заповед на лицето, което подписва с ел. подпис от името на кандидата документите за кандидатстване по проектното предложение в ИСУН2020 и допълненията и поясненията към него(ако е приложимо)) допуска прикачването на документи с разширения: .pdf или .jpg. Къде да прикачим доказателствата от проведеното проучване за реалистичност на разходите? Предлагаме да се създаде възможност за прикачване на документи с разширения .rar и .zip.
Отговор на въпрос 1.1.
При кандидатстване бенефициентът трябва да представи подробна обосновка за необходимостта от специализирани обучения, програми за обмен на опит и добри практики, семинари, работни групи. Следва да се отчете спецификата на предвидените обучения с оглед повишаване капацитета на бенефициентите в контекста на управление и изпълнение на инструменти за Интегрирани териториални инвестиции (ИТИ) за програмен период 2021-2027 г., включително на принципа peer to peer в страната и в чужбина с други общини за подготовката на инвестиции за градско развитие и функционални зони. Не е необходимо да се посочват конкретни теми и места за провеждане на обученията. Обръщаме внимание, че не следва да се планират общи обучения за програмен период 2021-2027, за които не може да бъде доказано, че имат принос и/или съответстват на целите на Програма „Развитие на регионите“ 2021-2027. В допълнение, не са допустими за финансиране обучения и др., които се подкрепят по Програма „Техническа помощ“ 2021-2027 г., в частта „Академия за фондовете на ЕС“.

Отговор на въпрос 1.2.
При подаване на бюджетна линия (финансов план)  кандидатът следва да представи обосновка на предвидените разходи, в която се посочва въз основа на какви документи, анализи или проучвания (оферти, каталози и др.) са остойностени разходите. При позоваване на оферти, се прилагат поне две оферти.

Отговор на въпрос 1.3.
Процедурите за избор на изпълнител на етап изпълнение на проекта следва да се провеждат при спазване на Закона за обществени поръчки (ЗОП). 

Отговор на въпрос 1.4.
Съгласно Указания за предоставяне на БФП чрез бюджетна линия кандидатът следва да представи финансова обосновка за реалистичност и съответствие с пазарните цени за всеки разход в бюджетната линия, както и да представи доказателствени материали, че предвидените разходи са реалистични и са в съответствие с принципа на доброто финансово управление. Финансовата обосновка следва да бъде описана в Раздел „Допълнителна информация необходима за оценка на проектното предложение“, поле „Финансова обосновка“. В допълнение, бенефициентът е необходимо да представи доказателствени материали към финансовата обосновка - документи, анализи или проучвания (оферти, каталози и др.) във формат сканирано копие. В ИСУН е допусната техническа грешка и в тази връзка тип документ „Финансова обосновка на предвидените в проекта разходи“ е деактивиран и е добавен нов тип документ „Доказателствени материали към финансова обосновка на разходите“, към който е възможно прикачването на файлове с разширения „.pdf, .jpg“.
The project is funded by The technical assistance fund, financed by the financial mechanism of the EEA and the Norwegian financial mechanism 2014-2021