Completed/terminated procedure

Reg. number Question Clarrifications
BG05SFPR001-3.008-Q002 (12.06.2025)
Здравейте, възможно ли е координатор проект да бъде външна за училището консултанска фирма? Ако е възможно, допустимо ли е заплащането на тази фирма да е от непреките разходи по проекта?
Екипът за организация и управление на проекта следва да бъде съобразен със спецификата и обема на заложените дейности и се планира по преценка на кандидата и партньорите му при съобразяване с изискванията, посочени в т. 11, раздел „Административен капацитет“ от Условията за кандидатстване. За целта на етапа на кандидатстване се представят автобиографии по образец на членовете на основния екип за организация и управление (ръководител, координатор и счетоводител/финансист). 
Определянето на членовете на екипа за организация и управление е в оперативната самостоятелност на бенефициента и партньорите, при спазване на чл. 49 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ). 
Разходите за възнаграждения на екипа за организация и управление се планират като непреки разходи в бюджетен ред „Други преки и непреки разходи“ (който се изчислява като единна ставка в размер на 40% от бюджетен ред 1. Преки разходи за персонал). Възлагането на задължения на екипа за организация и управление на проекта, както и определянето на техните възнаграждения, се извършва при спазване на ЗУСЕФСУ, ПМС № 86/01.06.2023 г. за определяне на национални правила за допустимост на разходите по програмите, финансирани от Европейските фондове при споделено управление за програмен период 2021-2027 г., приложимото законодателство и вътрешните правила на бенефициента.
BG05SFPR001-3.008-Q001 (11.06.2025)
Уважаеми дами и господа,

Бихме искали да получим разяснение, относно възможността за участие на Обединено училище, което има паралелки за професионална подготовка само в Първи гимназиален етап - в 9 и 10 клас. Допустимо ли е целевата група да обхване само Първи гимназиален етап в дейност 1 чрез пробно стажуване, допълнителни занимания по професионална подготовка или чужд език и осигуряване на материали и консумативи?
Допустимо ли е дейност 1 да НЕ включва практическо обучение в реална работна среда, предвид, че в училището няма Втори гимназиален етап (паралелки от 11 и 12 клас)?
Съгласно условията за кандидатстване Дейност 1 включва: 
-	пробно стажуване в партниращо предприятие за ученици в първи гимназиален етап (VIII, IX и Х клас), независимо от формата в която се обучават;
-	допълнителни занимания по професионална подготовка и/или по чужд език за ученици в първи гимназиален етап (VIII, IX и Х-ти клас) в дуална форма на обучение;
-	осигуряване на оборудване, материали и консумативи за целите на дуалната система на обучение;
-	осигуряване на наставници за практическо обучение в реална работна среда /втори гимназиален етап/. Тази дейност е в подкрепа на ученици във втори гимназиален етап посредством осигуряване на наставници за качественото обучение в реална работна среда.
В тази връзка обръщаме внимание, че три от гореизброените дейности са насочени към целеви групи от ученици в дуална форма на обучение. 
Основната цел на процедурата е въвеждане и разширяване на дуалната форма на обучение в ПОО, което съгласно действащата нормативна уредба се осъществява във втори гимназиален етап в XI и XII клас. Съгласно Условията за кандидатстване по процедурата, индикатор SOI 3.3 Брой училища, въвели дуална система на обучение задължително трябва да бъде включен във всяко проектно предложение. В тази връзка, допустими кандидати/партньори по процедурата са както професионални гимназии/училища с паралелки за професионална подготовка, които вече обучават в дуална форма, така и професионални гимназии/училища с паралелки за професионална подготовка, които към момента не обучават в дуална форма, но в рамките на изпълнение на проекта следва да въведат дуално обучение. 
Идентифицирането на нуждите на целевите групи е изцяло в компетенциите на кандидата, но при спазване на приложимата нормативна уредба (Закон за предучилищното и училищното образование, Закон за ПОО и Наредба № 1 от 8.09.2015 г. за условията и реда за провеждане на обучение чрез работа (дуална система на обучение) и на изискванията по процедурата. 
За повече въпроси, свързани с нормативната уредба относно организацията и провеждането на дуалната система на обучение в професионалното образование и обучение (ПОО) в съответствие с разпоредбите на Закона за ПОО и Наредба № 1 от 8 септември 2015 г. за условията и реда за провеждане на обучение чрез работа (дуална система на обучение), препоръчваме да се обърнете към съответното Регионално управление на образованието.
The project is funded by The technical assistance fund, financed by the financial mechanism of the EEA and the Norwegian financial mechanism 2014-2021