Completed/terminated procedure

Reg. number Question Clarrifications
BG06RDNP001-19.724-Q002 (02.03.2023)
2.	В случай, че кандидатът-възложител по ЗОП задължително следва да представи три независими оферти за всеки заявен за финансиране разход (в това число и за разходите по т. I.3 на раздел 14.2 Допустими разходи) възникват следните въпроси:
-	Когато възложител по Закона за обществените поръчки проведе необходимите пазарни консултации по отношение на всички разходи, за които същият възнамерява да кандидатства за финансиране (разходи за СМР/разходи за строителен надзор/разходи за консултантски услуги), но в определения срок за получаване на индикативни оферти, както и при удължаване на същия няма постъпила нито една оферта-означава ли това, че възложителят не може да заяви за финансиране съответните разходи (разходи за СМР/разходи за строителен надзор/разходи за консултантски услуги) или, че същите няма да му бъдат признати? Какви са последващите действия, които следва да бъдат предприети от страна на  възложителя в този случай при положение, че същият е спазил изискванията, заложени в Условията за кандидатстване, публикувани на интернет страницата на ИСУН 2020, но въпреки това не са получени необходимите индикативни оферти и при положение, че същият би желал да кандидатства за финансиране на съответните разходи по изпълнението на даден проект?

-	При положение, че дейностите по проектиране и авторски надзор са част от допустимите разходи по т. I.3 на раздел 14.2 Допустими разходи (от Условията за кандидатстване),  означава ли това, че същите не могат да бъдат заявени за финансиране или, че същите няма да бъдат признати, при положение, че преди сключване на договора за проектиране и авторски надзор няма проведени пазарни консултации и при положение, че няма законово изискване задължаващо възложителя да проведе пазарни консултации преди провеждането на процедурите по възлагане на обществени поръчки или преди сключване на директни договори. Още повече, съгласно чл. 20, ал. 5 от Закона за обществените поръчки  в случаите на чл. 20, ал. 4, т. 2 и т.3 от същия възложителите могат да доказват разхода само с първични платежни документи, без да е необходимо сключването на писмен договор.

-	Каква е причината за поставянето на различни изисквания при кандидатстване за финансиране на проектни предложения по Програма за развитие на селските райони 2014-2020 г. (ПРСР) по отношение на един и същи разход?
Например съгласно Условия за кандидатстване с проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Процедура чрез подбор на проектни предложения № BG06RDNP001-7.017 – Улици „Строителство, реконструкция и/или рехабилитация на нови и съществуващи улици и тротоари и съоръженията и принадлежностите към тях“ по подмярка 7.2. „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от ПРСР 2014 – 2020 г., по която наскоро кандидатствахме, по отношение на разходите, свързани с проекта, в това число разходи за хонорари за архитекти, инженери и консултанти, консултации за икономическа и екологична устойчивост на проекта, извършени както в процеса на подготовка на проекта преди подаване на проектното предложение, така и по време на неговото изпълнение е записано следното:
„14. За разходите по т. 2 от Раздел 14.1. „Допустими разходи” не се изисква да се представят оферти. Допустимите разходи по т. 2 от Раздел 14.1. „Допустими разходи” не може да надхвърлят стойностите по т. 3 от настоящият раздел.“
- Съгласно т.VІ от т.14.3 Допълнителни условия за допустимост от Условията за кандидатстване, кандидатите събират офертите по т.V чрез прилагане на принципа на пазарни проучвания или консултации съгласно Закона за обществени поръчки, като публикуват на профила на купувача информация относно вида на инвестицията, която ще бъде заявена за финансиране, придружена от техническа спецификация с посочени минимални параметри или подробно описание на актива. Кандидатите определят подходящ срок за получаване на оферти, който не може да бъде по-кратък от 5 работни дни.
Съгласно т.35 от 24. Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване, кандидатът следва да представи Пълна документация от проведената, съгласно изискванията на ЗОП процедура за пазарни проучвания или пазарни консултации за изпълнение на дейностите по проекта (когато кандидатът планира да провежда процедура за избор на изпълнител по реда на Закона за обществените поръчки след сключване на договор за предоставяне на финансова помощ), придружена с най-малко три съпоставими независими оферти, които имат най-малко следното минимално съдържание – наименование на офертата, срок на валидност на офертата, дата на издаване на офертата, подпис и печат на оферента, техническо предложение, ценово предложение в левове с посочен ДДС. В случаите на инвестиции за строително-монтажни работи към офертите се прилагат и количествено-стойностни сметки във формат „xls“/“xlsx“. Оферентите на СМР, местни и чуждестранни лица, трябва да бъдат вписани в Централен професионален регистър на строителя, съгласно Закона за камарата на строителите и да могат да извършват строежи и/или отделни строителни и монтажни работи от съответната категория съгласно изискванията на чл.3, ал.2 от Закона за камарата на строителите. (важи в случаите на заявени разходи, за които няма референтини цени и кандидатът е възложител по ЗОП). 
Обръщаме внимание, че съгласно Условията за кандидатстване по процедура BG06RDNP001-19.724 - МИГ Долна Митрополия – Долни Дъбник Мярка 7.5. „Инвестиции за публично ползване в инфраструктура, туристическа инфраструктура и малка по мащаб туристическа инфраструктура“ няма определени активи, дейности и/или услуги, за които са определени референтни разходи.
- Съгласно т.35 от 24. Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване и Приложение №9 Контролен лист за административно съответствие и допустимост към Условията за кандидатстване, минималното съдържание на офертите е наименование на офертата, срок на валидност на офертата, дата на издаване на офертата, подпис и печат на оферента, техническо предложение, ценово предложение в левове с посочен ДДС.
- Ангажимент на кандидатите по процедурата е да представят проектно предложение, съобразено с обявените Условия за кандидатстване, вкл. да представят всички изискуеми документи, приложими към съответното проектно предложение.
Оценката на проектните предложения се извършва съгласно описания в т.21 Ред за оценяване на проектните предложения от Условията за кандидатстване.
С оглед осигуряване равнопоставено третиране на кандидатите, МИГ няма да дава разяснения, които съдържат становище относно качеството на конкретно проектно предложение.
- Кандидатите провеждат процедура за пазарни проучвания или пазарни консултации за изпълнение на дейностите по проекта, когато кандидатът планира да провежда процедура за избор на изпълнител по реда на Закона за обществените поръчки след сключване на договор за предоставяне на финансова помощ (т.35 от 24. Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване)
Когато кандидатът включва в проектното предложение разходи по т. 3 (Общи разходи) от раздел 14.2 от условията за кандидатстване, извършени преди подаване на проектното предложение от кандидат, който се явява възложител по ЗОП, то той представя документи за проведен избор на изпълнител по Закона за обществените поръчки (т.34 от 24. Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване)
- Условията за кандидатстване по процедура BG06RDNP001-19.724 - МИГ Долна Митрополия – Долни Дъбник Мярка 7.5. „Инвестиции за публично ползване в инфраструктура, туристическа инфраструктура и малка по мащаб туристическа инфраструктура“ са съобразени и са в съответствие със Стратегията за Водено от общностите местно развитие на Местна инициативна група Долна Митрополия – Долни Дъбник, одобрена с Решение №РД09-313/04.04.2018 г. на Заместник-министъра на земеделието, храните и горите и Ръководител на Управляващия орган на Програма за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г.
BG06RDNP001-19.724-Q001 (02.03.2023)
Здравейте,
Във връзка с публикувани на интернет страницата на ИСУН 2020 (https://eumis2020.government.bg/bg/s/Procedure/Info/668e2f6d-208e-4c23-aa1e-956116c8512a) Условия  за  кандидатстване с проектни предложения за безвъзмездна финансова помощ по Процедура чрез подбор BG06RDNP001-19.724  мярка 7.5 „ИНВЕСТИЦИИ ЗА ПУБЛИЧНО ПОЛЗВАНЕ В ИНФРАСТРУКТУРА, ТУРИСТИЧЕСКА ИНФРАСТРУКТУРА И МАЛКА ПО МАЩАБ ТУРИСТИЧЕСКА ИНФРАСТРУКТУРА“ от Стратегия за водено от общностите местно развитие  на „МИГ Долна Митрополия – Долни Дъбник ”, бихме искали да поставим следните въпроси: 
1.	В т. V на раздел 14.2 Допустими разходи от посочените по-горе Условия е записано следното:
„V. За кандидати, които са възложители по чл. 5 и 6 от Закона за обществените поръчки, заявеният за финансиране разход по т. І обосноваността на разходите се преценява чрез представяне на най-малко три съпоставими независими оферти в оригинал, по които оферентите трябва да отговарят на изискванията на т. ІV“.
В т. VІІ. на същия раздел е записано
„VІІ. Минималното съдържание на офертите по т. VІ е: наименование на оферента, срок на валидност на офертата, датата на издаване на офертата, подпис и печат на оферента, подробна техническа спецификация на активите/услугите, цена в левове или евро с посочен данък върху добавената стойност (ДДС)“.
Същевременно в т. 35 на раздел 24. Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване е записан следният текст:
„35.	 Пълна документация от проведената, съгласно изискванията на ЗОП процедура за пазарни проучвания или пазарни консултации за изпълнение на дейностите по проекта (когато кандидатът планира да провежда процедура за избор на изпълнител по реда на Закона за обществените поръчки след сключване на договор за предоставяне на финансова помощ), придружена с най-малко три съпоставими независими оферти, които имат най-малко следното минимално съдържание – наименование на офертата, срок на валидност на офертата, дата на издаване на офертата, подпис и печат на оферента, техническо предложение, ценово предложение в левове с посочен ДДС. В случаите на инвестиции за строително-монтажни работи към офертите се прилагат и количествено-стойностни сметки във формат „xls“/“xlsx“. Оферентите на СМР, местни и чуждестранни лица, трябва да бъдат вписани в Централен професионален регистър на строителя, съгласно Закона за камарата на строителите и да могат да извършват строежи и/или отделни строителни и монтажни работи от съответната категория съгласно изискванията на чл.3, ал.2 от Закона за камарата на строителите. (важи в случаите на заявени разходи, за които няма референтни цени и кандидатът е възложител по ЗОП).  Представя се във формат „pdf” и във формат „xls“/“xlsx“
От записаното не става ясно:
-	В кои случаи кандидат-възложител по ЗОП следва да представи три независими оферти-дали само, когато кандидатът-възложител по ЗОП е заявил за финансиране разходи, за които няма определени референтни цени или независимо от това, че има определени референтни цени кандидатът-възложител по ЗОП задължително следва да представи три независими оферти за всеки заявен за финансиране разход (в това число и за разходите по т. I. 3 на раздел 14.2 Допустими разходи)?
-	Относно минималното съдържание на офертите от проведените пазарни консултации не става ясно дали оферентите следва да представят подробна техническа спецификация на активите/услугите или техническо предложение?

!!! Поради ограничения брой символи в системата на ИСУН запитването ще бъде изпратено на две части.
- Съгласно т.VІ от т.14.3 Допълнителни условия за допустимост от Условията за кандидатстване, кандидатите събират офертите по т.V чрез прилагане на принципа на пазарни проучвания или консултации съгласно Закона за обществени поръчки, като публикуват на профила на купувача информация относно вида на инвестицията, която ще бъде заявена за финансиране, придружена от техническа спецификация с посочени минимални параметри или подробно описание на актива. Кандидатите определят подходящ срок за получаване на оферти, който не може да бъде по-кратък от 5 работни дни.
Съгласно т.35 от 24. Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване, кандидатът следва да представи Пълна документация от проведената, съгласно изискванията на ЗОП процедура за пазарни проучвания или пазарни консултации за изпълнение на дейностите по проекта (когато кандидатът планира да провежда процедура за избор на изпълнител по реда на Закона за обществените поръчки след сключване на договор за предоставяне на финансова помощ), придружена с най-малко три съпоставими независими оферти, които имат най-малко следното минимално съдържание – наименование на офертата, срок на валидност на офертата, дата на издаване на офертата, подпис и печат на оферента, техническо предложение, ценово предложение в левове с посочен ДДС. В случаите на инвестиции за строително-монтажни работи към офертите се прилагат и количествено-стойностни сметки във формат „xls“/“xlsx“. Оферентите на СМР, местни и чуждестранни лица, трябва да бъдат вписани в Централен професионален регистър на строителя, съгласно Закона за камарата на строителите и да могат да извършват строежи и/или отделни строителни и монтажни работи от съответната категория съгласно изискванията на чл.3, ал.2 от Закона за камарата на строителите. (важи в случаите на заявени разходи, за които няма референтини цени и кандидатът е възложител по ЗОП). 
Обръщаме внимание, че съгласно Условията за кандидатстване по процедура BG06RDNP001-19.724 - МИГ Долна Митрополия – Долни Дъбник Мярка 7.5. „Инвестиции за публично ползване в инфраструктура, туристическа инфраструктура и малка по мащаб туристическа инфраструктура“ няма определени активи, дейности и/или услуги, за които са определени референтни разходи.
- Съгласно т.35 от 24. Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване и Приложение №9 Контролен лист за административно съответствие и допустимост към Условията за кандидатстване, минималното съдържание на офертите е наименование на офертата, срок на валидност на офертата, дата на издаване на офертата, подпис и печат на оферента, техническо предложение, ценово предложение в левове с посочен ДДС.
- Ангажимент на кандидатите по процедурата е да представят проектно предложение, съобразено с обявените Условия за кандидатстване, вкл. да представят всички изискуеми документи, приложими към съответното проектно предложение.
Оценката на проектните предложения се извършва съгласно описания в т.21 Ред за оценяване на проектните предложения от Условията за кандидатстване.
С оглед осигуряване равнопоставено третиране на кандидатите, МИГ няма да дава разяснения, които съдържат становище относно качеството на конкретно проектно предложение.
- Кандидатите провеждат процедура за пазарни проучвания или пазарни консултации за изпълнение на дейностите по проекта, когато кандидатът планира да провежда процедура за избор на изпълнител по реда на Закона за обществените поръчки след сключване на договор за предоставяне на финансова помощ (т.35 от 24. Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване)
Когато кандидатът включва в проектното предложение разходи по т. 3 (Общи разходи) от раздел 14.2 от условията за кандидатстване, извършени преди подаване на проектното предложение от кандидат, който се явява възложител по ЗОП, то той представя документи за проведен избор на изпълнител по Закона за обществените поръчки (т.34 от 24. Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване)
- Условията за кандидатстване по процедура BG06RDNP001-19.724 - МИГ Долна Митрополия – Долни Дъбник Мярка 7.5. „Инвестиции за публично ползване в инфраструктура, туристическа инфраструктура и малка по мащаб туристическа инфраструктура“ са съобразени и са в съответствие със Стратегията за Водено от общностите местно развитие на Местна инициативна група Долна Митрополия – Долни Дъбник, одобрена с Решение №РД09-313/04.04.2018 г. на Заместник-министъра на земеделието, храните и горите и Ръководител на Управляващия орган на Програма за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г.
The project is funded by The technical assistance fund, financed by the financial mechanism of the EEA and the Norwegian financial mechanism 2014-2021