|
BG16FFPR002-1.007-Q004 (09.10.2025)
|
Във връзка с изготвяне документа по точка 24.2.3 (Анализ на остойностяване) от списъка с документи и други документи към проектното предложение, които се изискват на етапа на кандидатстване възникнаха следните въпроси и съгласно чл. 26, ал. 8 от ЗУСЕФСУ, отправяме следните въпроси:
Въпрос № 1
1. Обществените поръчки за избор на изпълнител за инженеринговите дейности са обявени през 2024 г., като източник на финансиране е определен ПВУ. В следствие на обективни обстоятелства изпълнението на обектите се забавя, като финансирането е прехвърлено през ПОС 2021-2027. Определянето на прогнозната стойност е на база предишни поръчки и съобразено с публично достъпните пределни цени по ОПОС 2014-2020. В следствие проведените обществени поръчки са сключени договори или са отворени ценовите предложения от потенциалните изпълнители, където посочените стойности частично се различават от стойностите, при прилагане на Приложение № 8 към Условията за кандидатстване по процедура BG16FFPR002-1.007.
Въпрос: Приемливо ли е за УО на ПОС 2021-2027 при залагане на стойностите в бюджета на проекта да се запишат стойностите, които са от обществените поръчки (ценови предложения или сключени договори)? Общата стойност на проектното предложение няма да надвишава определената стойност в точка 9 от Условията за кандидатстване, както и ще се постигне целта на процедурата, заложена в точка 6 от Условията за кандидатстване, а именно:
• Увеличаване броя на агломерациите с над 5 000 екв. ж. в съответствие с изискванията на Директива 91/271/ЕИО
• Подобряване състоянието на водните тела чрез намаляване на антропогенния натиск в съответствие с изискванията на Директива 2000/60/ЕО (Рамковата директива по водите);
• Намаляване на загубите на вода, повишаване на броя жители, свързани към подобрено обществено водоснабдяване и подобрено качество на питейните води за изпълнение на задължения по Директива (ЕС) 2020/2184
Обръщаме внимание, че чрез преминаването през процедура по ЗОП се спазват всички изисквания относно равнопоставеност и недопускане на дискриминация, свободна конкуренция, пропорционалност, публичност и прозрачност, като се определя стойност на поръчката, която е адекватна с пазарните условия. Изготвянето на остойностяване на прогнозната стойност на поръчката към днешна дата, при вече проведена поръчка по ЗОП, няма да има добавена стойност, както за бенефициента, така и за УО на ПОС 2021-2027.
При отрицателен отговор на Въпрос №1 възниква следното питане:
Въпрос № 2
В приложение № 8 към УК са посочени цени, които включват всички необходими технологични дейности, като са изброени ясно и точно и не включват алтернативност или допълване „Единичните цени включват всички операции: изкопи, насипи, монтаж на тръби, фасонни части и арматури и тяхното укрепване, изпитване, монтаж на съоръжения и възстановяване на настилка!“. За всички е известно, че град Девин се намира в планински район и изкопните рабити ще се извършват частично в скални почви, което обстоятелство не е отразено в забележката какво се включва в единичните цени. Там не е посочено разбиване на скална маса или изпълнение на взривни работи при необходимост. Както е известно при изготвяне на бюджета се прилагат максимално определените от УО на ПОС стойности, но от гледна точка на технологично изпълнение дейностите са несравними при равнинен релеф и планински. Прилагайки едни и същи стойности се поставят в неравнопоставено положение, различните бенефициенти, като именно за прилагане на равнопоставеност е заложен един и същ процент самоучастие – 12%.
Въпрос: Приемливо ли ще е за УО на ПОС 2021-2027 прилагането на коефициент 1,10 за скални почви при остойностяване на линейната инфраструктура, предвидена за изграждане? Отбелязваме, че по този начин няма да се надвиши максимално определената стойност на БФП, записана в точка 9 от Условията за кандидатстване.
Въпрос № 3
Отчитайки текстовете в Условията за кандидатстване, а именно „Когато дейност по СМР е остойностена на базата на цени, надвишаващи посочените в Приложение № 8 към условията за кандидатстване, бенефициентът получава БФП за съответната дейност само до размера на посочените в Приложението цени“ (точка 13.2.9. от УК) може ли да се счита, че посочените стойности в Приложение № 8 са само БФП, като добавяйки минимум 12% самоучастие максималните стойности за съответните видове СМР са:
Канализация: D 300 mm, Максимална единична цена [BGN]: 686.56
Водоснабдяване: PEHD D 90 mm, Максимална цена [BGN]: 350.56
... и т.н.
В бюджета към проектното предложение ще се заложи стойност на съответните видове работи, която ще е разделена на БФП и СФ.
Въпрос: УО на ПОС ще потвърди ли приложимостта на цитирания текст? На кой етап ще се отчита превишението на определените с Приложение № 8 цени? Надвишението до 12% над определената в Приложение № 8 цена, ще се приема ли за допустим разход, финансиран чрез сумите в бюджета, посочени като „Собствено финансиране“ – минимално 12 %?
Въпрос № 4
В проведената обществена поръчка за избор на изпълнител за „Инженеринг (проектиране, авторски надзор и строителство) за обект: „Изграждане на пречиствателна станция за отпадъчни води (ПСОВ) Девин, агломерация Девин с довеждаща инфраструктура, съгласно договорните условия на ФИДИК – жълта книга“, в ценовите предложения за изграждане на ПСОВ са посочени позиции отделно за:
1. Изготвяне на инвестиционен проект във фаза „работен проект
2. Упражняване на авторски надзор
3. Изпълнение на строително-монтажни работи
4. Доставка, монтаж и пусково-наладъчни работи на оборудване
5. Обучение на персонала
6. Провизорни суми (непредвидени разходи) – 3,20% от цената по т. 3
Въпрос:
Приемливо ли ще е за УО на ПОС 2021-2027 в бюджета на проекта да се посочат стойностите, съответстващи на ценовото предложение на избрания изпълнител, по отношение на категориите разходи и непротиворечащи на процентните ограничения, записани в ПМС № 86/2023 г.? Към коя категория разходи следва да се отнесе „Обучение на персонала“ ? Приемливо ли е за УО на ПОС разходите за обучение да се отнесат към категория III. РАЗХОДИ ЗА УСЛУГИ ?
|
Съгласно чл. 5, ал. 3, изр. трето от Постановление № 23 на Министерския съвет за от 13.02.2023 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските фондове при споделено управление за програмния период 2021-2027 г. (ПМС № 23/13.02.2023 г.) „Разясненията се дават по отношение на условията за кандидатстване, не съдържат становище относно качеството на проектното предложение и са задължителни за всички кандидати.“
По въпрос №1:
Определянето на цените на база на оферираното от избрания изпълнител е допустимо, при условие че са спазени всички изисквания и ограничения, съдържащи се в условията за кандидатстване по процедурата и приложенията към тях. Дейностите, свързани със съответната категория разходи, трябва да бъдат остойностени, при спазване на изискванията по т. 13.2.9 от раздел 13, т. 14.6 от раздел 14 на условията за кандидатстване и да не надвишават максималните единични цени на типовете обекти, посочени в Приложение № 8 към условията за кандидатстване. Обръщаме внимание, че в бюджета на проекта следва да бъдат отразени само допустими разходи, които отговарят на всички условия за допустимост на разходите, посочени в раздел 14 „Категории разходи, допустими за финансиране“ от условията за кандидатстване. Видно от посоченото в Приложение № 1 към условията за кандидатстване, част „Попълване на секция „Финансова информация – източници на финансиране (в лева)“, всички недопустими разходи трябва да бъдат посочени в поле „Недопустими разходи, необходими за изпълнението на проекта (когато е приложимо)“ на секция 8 „Финансова информация – финансиране по организация (в лева)“ от формуляра за кандидатстване. В случай че конкретният бенефициент предвижда изпълнение на недопустими дейности, каквито биха могли да бъдат някои от включените в проведените обществени поръчки поддейности или части от тях, които не отговарят на изискванията за допустимост на разходите по процедурата, то тези недопустими разходи следва да се посочат в секция 8 „Финансова информация – финансиране по организация (в лева)“ от формуляра за кандидатстване. Този подход се прилага и в случаите, в които общата стойност на определената безвъзмездна финансова помощ (БФП) в проектното предложение е по-ниска от максималната стойност на БФП за съответния конкретен бенефициент, посочена в раздел 9 „Минимален (ако е приложимо) и максимален размер на безвъзмездната финансова помощ за конкретен проект“ от условията за кандидатстване. Разходи за финансиране на недопустими дейности не могат да бъдат включени като допустими в бюджета на проектното предложение и няма да бъдат възстановени от Програма „Околна среда“ 2021-2027 г.
Остойностяването на проектните дейности, независимо дали за тях са възложени или не обществени поръчки, следва да се извърши при спазване на изискванията по т. 13.2.9 от раздел 13, т. 14.6 от раздел 14 на условията за кандидатстване и Приложение № 8 към тях.
По въпрос № 2:
Видно от т. 13.2.9 от раздел 13 на условията за кандидатстване, максималните стойности за СМР, които могат да бъдат възстановени по процедурата, са описани в Приложение № 8 „Максимални единични цени –по процедура BG16FFPR002-1.007 „Програма за изграждане/ доизграждане/реконструкция на водоснабдителни и канализационни системи, включително и ПСОВ за агломерации между 5 000 и 10 000 екв. ж.“ по Приоритет 1 „Води” на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г.“ към условията за кандидатстване. В този смисъл, не е допустимо надвишаването на максималните единични цени, посочени в Приложение № 8 към условията за кандидатстване и поставянето на допълнителни коефициенти.
По Въпрос № 3:
Цените, посочени в Приложение № 8 към условията за кандидатстване представляват максималните единични цени за изграждане на съответната ВиК инфраструктура, които са допустими за финансиране съгласно условията за кандидатстване. Единичните цени за изграждане на водоснабдителни и канализационни мрежи са определени на база на извадка от сключени договори с изпълнители на ВиК проекти по Оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.“ (ОПОС 2014-2020 г.). Определянето на максимални единични цени за ВиК проекти (обхващащи БФП и собствен принос), е практика, въведена още при разработването на регионалните прединвестиционни проучвания (РПИП) по процедура BG16M1OP002-1.018 „Подпомагане регионалното инвестиционно планиране на отрасъл ВиК - етап 2“ по Оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.“ В резултат от реализирана от бенефициента по тази процедура - МРРБ, проектна дейност „Консултантски услуги за осигуряване на качеството и текущ контрол на изпълнението на РПИП“ е разработен документ „Обобщена методика единични цени, използвани от консултантите при остойностяване на линейната инфраструктура за остойностяване на СМР“ и „Обобщена методика единични цени, използвани от консултантите при остойностяване на пречиствателни станции /ПСОВ и ПСПВ/“. Методиките са използвани по процедура BG16FFPR002-1.002 „Изграждане на ВиК инфраструктура за 7 ВиК оператора“ и процедура BG16FFPR002-1.005 „Изграждане на ВиК инфраструктура в Столична община – етап II” по Програма „Околна среда“ 2021-2027 г.
В рамките на Приложение № 8 към условията за кандидатстване не е въведено разделение на максималните единични цени за съответните типове обекти по източници на финансиране.
Видно от раздел 14 на условията за кандидатстване, „Бюджетът на проекта представлява както предварителна оценка на очакваните разходи, така и максимален размер на допустимите разходи“. В допълнение, съгласно указаното в част „Попълване на секция бюджет (в лева)“ от Приложение № 1 към условията за кандидатстване, „Представянето на разходите следва да бъде на база извършения Анализ на остойностяването на дейностите по проектното предложение и да съобразява ограниченията на Приложение № 8 към условията за кандидатстване МАКСИМАЛНИ ЕДИНИЧНИ ЦЕНИ“. В тази връзка се достига до заключението, че максималните единични цени се използват за ограничаване на размера на представените в бюджета допустими разходи. Видно от посоченото в раздел 10 от условията за кандидатстване, задължително е съфинансиране от страна на бенефициента в размер на 12% от общите допустими разходи по проекта. В този смисъл, включените в бюджета на проекта допустими разходи, които следва да съобразяват ограниченията на Приложение № 8 към условията за кандидатстване, обхващат както БФП, така и задължителното съфинансиране от страна на бенефициента (собствен принос).
По отношение на въпроса на кой етап ще се отчита превишението на определените с Приложение № 8 от условията за кандидатстване цени, следва да се има предвид, че същото е обект на оценка като част от оценката на проектните предложения по Критерии № 6 „Исканото финансиране (безвъзмездна финансова помощ) е определено въз основа на указанията в условията за кандидатстване“ и критерий № 7 „Стойността на отделните дейности е определена въз основа на анализ на остойностяването, съгласно изискванията на условията за кандидатстване“ от раздел „Оценка за качество“.
По въпрос № 4:
Управляващият орган не може да предостави разяснения по въпроса приемливо ли е в бюджета на проекта да се посочат стойностите, съответстващи на ценовото предложение на избрания изпълнител, с което Управляващият орган не разполага. Такова би се явило в противоречие с разпоредбата на чл. 5, ал. 3, изр. трето от Постановление № 23 на Министерския съвет за от 13.02.2023 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските фондове при споделено управление за програмен период 2021 - 2027 г.
Допустими за финансиране категории разходи по процедурата са описани в раздел 14, т. 14.4 от условията за кандидатстване. Съгласно цитираната т. 14.4, разходите за услуги включват напр. проучвания, разработване на консолидирана документация за климатична устойчивост (ако не е разработена в рамките на РПИП), ПУП, авторски надзор, консултантски услуги по чл. 166 от ЗУТ (строителен надзор), проектиране, пазарни оценки на земя, разходи за експертна оценка и юридическите консултации, свързани с придобиването на застроени и незастроени недвижими имоти, разходи за услуги, съгласно чл. 161 от Закона за културното наследство и др. В условията за кандидатстване не е предвидена категория допустим разход „Обучение на персонала“, която да може да бъде съотнесена към разходите за услуги. В случай че дейността по обучение на персонала не представлява самостоятелна услуга, разходите за нея, в случай че са доказани и обосновани, следва да бъдат отнесени към категория разходи I. „Разходи за строително-монтажни работи (СМР)“.
|
|
BG16FFPR002-1.007-Q003 (06.10.2025)
|
Здравейте,
От условията за кандидатстване по процедура BG16FFPR002-1.007 става ясно, че проектите на ВиК Добрич, ВиК Смолян и ВиК Стара Загора се финансират от Европейския фонд за регионално развитие, а проектите на ВиК Варна, ВиК Кърджали, ВиК Пловдив и ВиК Сливен се финансират от Кохезионния фонд.
В Приложение № 1 към условия за кандидатстване по процедура BG16FFPR002-1.007 е записано, че „Категория(и) региони, за която (които) се прилага операцията – секцията е обвързана служебно с местонахождението на проекта.“
Моля да уточните за всеки конкретен ВиК оператор коя възможна опция от падащото меню във Формуляра за кандидатстване следва да избере: преход; по-слабо развити региони или и двете категории региони.
С уважение,
ВиК-Сливен
|
При попълване на секция „Основни данни“, поле „Категория(и) региони, за която (които) се прилага операцията“ от формуляра за кандидатстване, кандидатът избира приложимата за него категория регион. Всички кандидати по процедурата попадат на територията на по-слабо развити региони и следва да посочат тази опция при попълването на формулярите си за кандидатстване.
Обръщаме внимание, че съгласно Приложение № 1 към условия за кандидатстване по процедура BG16FFPR002-1.007 „Програма за изграждане/ доизграждане/ реконструкция на водоснабдителни и канализационни системи, включително и ПСОВ за агломерации между 5 000 и 10 000 екв. ж.“ (част „Попълване на секция „Бюджет“ (в лева), се съдържа следната бележка: „Тъй като процедурата се финансира едновременно от двата фонда – ЕФРР и КФ, всеки бюджетен ред съдържа два еднакви разхода от ниво 3 – отделен за всеки от двата фонда (напр. 2 еднакви разходни позиции за СМР, но едната към КФ, а другата към ЕФРР, 2 еднакви разходни позиции за услуги, но едната към КФ, другата към ЕФРР и т.н.).“
|
|
BG16FFPR002-1.007-Q002 (03.10.2025)
|
Въпрос по процедура за БФП с реф.№ BG16FFPR002-1.007 - Програма за изграждане/ доизграждане/ реконструкция на водоснабдителни и канализационни системи, включително и ПСОВ за агломерации между 5 000 и 10 000 екв. ж.
Уважаеми дами и господа,
С решения на Комитета по наблюдение на Програмата „Околна среда“ 2021–2027г. и на Министерски съвет, финансирането на инвестиционни намерения на „Водоснабдяване и канализация - Варна“ ООД, свързани с изграждане/ доизграждане/ реконструкция на водоснабдителни и канализационни системи и ПСОВ за агломерации Девня и Долни чифлик, бяха прехвърлени за финансиране от НПВУ към Програма „Околна среда“ 2021– 2027г., в резултат на което беше обявена процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG16FFPR002-1.007 „Програма за изграждане/ доизграждане/ реконструкция на водоснабдителни и канализационни системи, включително и ПСОВ за агломерации между 5 000 и 10 000 екв. ж.“ по приоритет 1 „Води“ на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г.
„Водоснабдяване и канализация - Варна“ ЕООД е в процес на подготовка на проектното предложение за кандидатстване, във връзка с което молим за отговор на следните въпроси:
1. Съгласно изискванията на т. 13.2.9 от Насоките за кандидатстване, остойностяването на СМР по проекта, по отношение на всички елементи на ВиК мрежата за целевите агломерации между 5 000 и 10 000 екв. ж., се определя на база обобщена сметка (по уедрени показатели) / КСС, което следва да бъде описано в таблица „Съответствие СМР с РПИП“ на Приложение № 2 „Анализ за остойностяването“. В допълнение са определени максимални стойности за СМР, които могат да бъдат възстановени по процедурата, в рамките на Приложение № 8 „Максимални единични цени –по процедура BG16FFPR002-1.007“. С приложението е поставено условие, че когато за остойностяването на обектите, които не попадат в обхвата на същото, следва да се използват и представят най-малко две независими оферти, които са съпоставими - с подобни технически параметри или естество на услугата.
Към настоящия момент от страна на „Водоснабдяване и канализация - Варна“ ООД са проведени обществени поръчки за всички предвидени строително монтажни работи, които ще бъдат включени в рамките на проекта, с който ще се кандидатства съгласно Закона за обществени поръчки (ЗОП), издадени са и са влезнали в сила решения за избор на изпълнители, по всички процедури са подадени повече от две оферти, респективно ценови оферти с приложени обобщена сметка (по уедрени показатели) / КСС (или са налични оферти повече от две независими оферти). Отчитайки изложеното бихме искали да зададем следните въпроси, правейки съответните допускания:
1.1. В рамките на КСС остойностени от кандидатите в обществените поръчки свързани с изграждане/доизграждане/реконструкция на водоснабдителни и канализационни са предвидени работи, като: Изграждане на КПС; доставка и монтаж на регулатори на налягане; и др., които не са включени в Приложение №8 към условията на кандидатстване по процедурата или следвайки поставените изисквания по процедурата, за тези видове работи следва да се представят най-малко две независими оферти за да бъде определена стойността на същите. Отчитайки, обстоятелството, че за тези видове работи са налични повече от две независими оферти, ще бъде ли допустимо в рамките на бюджета на проекта за тези видове работи да бъде заложена стойността от ценовата оферта на избрания изпълнител, като бъдат приложени и офертите на другите изпълнители? Приемливо ли ще е за УО на ПОС 2021-2027, че по този начин ще се изпълни изискването на Условията за кандидатстване по отношение на „Анализ на остойностяване“
1.2. В рамките на проекта предвиждаме да бъде изпълнена дейност: „Инженеринг (проектиране, авторски надзор и строителство) за обект: „Реконструкция на пречиствателна станция за отпадъчни води (ПСОВ) Девня, агломерация Девня, съгласно договорните условия на ФИДИК – жълта книга“, като аналогично с останалите дейности за СМР е избран изпълнител, но за същата не е изготвено и налично КСС, както и не са ясни параметрите на необходимото технологично оборудване, а стойността на реконструкцията е предложена от кандидатите по окрупнени показатели, съответно за изпълнение на СМР, доставка и монтаж на технологично оборудване и др. Отчитайки изискванията на т. 4 от Приложение №8, при изготвянето на анализа за остойностяване цените за реконструкция на ПСОВ с капацитет до 10 000 екв. Жители, следва да бъде определена по отделно за доставките на основно машинно-технологично оборудване – съгласно реални запитвания към фирми – производители или доставчици- които не са известни към настоящия момент, а за СМР – на база анализни цени или оферти от строителни компании за изпълнение на основните видове работи като: Стоманобетонови работи - цена за 1 м3; Стомана и метални конструкции – цена за 1 кг; Изкопни работи – цена за 1 м3 и други, които отново не са известни тъй като не е наличен и не е изготвен технически проект и/или работен проект, а същият ще бъде изготвен от избрания изпълнител. В тази връзка ще бъде ли допустимо при определяне на стойността за реконструкция на ПСОВ отново да бъде използвана стойността по отделните компоненти от ценовото предложение на избрания изпълнител, спазвайки ограниченията поставени в т. 3 „ЦЕНИ ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА ПСОВ С КАПАЦИТЕТ ДО 10 000 ЕКВ. ЖИТЕЛИ“ от Приложение №8. Преминавайки през процедура по ЗОП, за изпълнението на СМР по рекнструкция на ПСОВ Девня е определена цена, която е съобразена с пазарните условия и наличната конкуренция. Приемливо ли ще е за УО на ПОС 2021-2027, че по този начин ще се изпълни изискването на Условията за кандидатстване по отношение на „Анализ на остойностяване“
1.3. При положителен отговор на поставените въпроси, възможно ли е прилагането на този подход и за останалите дейности (строителен надзор, проектиране и авторски надзор), за които има сключени договори. Обръщаме внимание, че при залагане на стойностите в бюджета на проекта ще се прилагат ограниченията на ПМС №86 от 2023 г.
Разчитаме на положителен отговор от Ваша страна на поставените въпроси тъй като всички изпълнени действия във връзка с инвестиционното намерение от страна на „ВиК-Варна ООД“, са били съобразени с изискванията на Инвестиция С9.I.1 от НПВУ, по която не бяха налични сходни изисквания свързани с определяне на прогнозния размер на разходите по отделните дейности! Представянето на допълнителни анализи за определяне на прогнозната стойност на обектите към днешна дата няма да има добавена стойност за УО на ПОС или ВиК Варна.
|
Съгласно чл. 5, ал. 3, изр. трето от Постановление № 23 на Министерския съвет за от 13.02.2023 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските фондове при споделено управление за програмния период 2021-2027 г. (ПМС № 23/13.02.2023 г.) „Разясненията се дават по отношение на условията за кандидатстване, не съдържат становище относно качеството на проектното предложение и са задължителни за всички кандидати.“
1.1. Съгласно посоченото на стр. 2 от Приложение № 8 от условията за кандидатстване, „За типовете обекти, които не попадат в обхвата на настоящото Приложение, кандидатът следва да се представи стойност, доказана на базата на експертна оценка, по информация от изпълнени подобни обекти или на база оферти. Управляващият орган може да не приеме тази оценка, въпреки представените обосновки и доказателства, като няма задължение да представя мотиви за неприемането им. Когато за остойностяването на тези обекти (които не попадат в обхвата на настоящото Приложение) се използват единствено оферти, се представят минимум две независими такива, които са съпоставими - с подобни технически параметри или естество на услугата….. При доказване на цени чрез извадка от подобни услуги/доставки от страницата на Агенцията по обществени поръчки се доказват аналогичните характеристики между проведената поръчка със сключен договор и дейностите, предвидени в проектното предложение.“ В този смисъл, изискването за представяне на минимум две независими съпоставими оферти се отнася до тези случаи, в които кандидатът е взел решение да използва единствено оферти за остойностяването на обектите, а не някой от другите посочени в приложението способи за остойностяване. При прилагане на този способ, съгласно предвиденото в Приложение № 8 към условията за кандидатстване, кандидатите представят минимум две независими съпоставими оферти. Определянето на цените на база на оферираното от избрания изпълнител за обекти, които не попадат в обхвата на Приложение № 8 към условията за кандидатстване е допустимо, като е необходимо да се спази изискването за представяне на минимум две независими оферти.
Съгласно ред 36, колона 2 от таблица 2 по т. 2 от Приложение № 8 към условията за кандидатстване се съдържа ограничение за единичната цена за Шахта PRV в размер на 19 800,90 лв. В забележка към таблица е посочено, че единичните цени включват всички операции: изкопи, насипи, монтаж на тръби, фасонни части и арматури и тяхното укрепване, изпитване, монтаж на съоръжения. В този смисъл, в цената се включва изграждането на Шахта PRV, доставката и монтажа на регулатора на налягане и на цялата необходима арматура.
1.2. Съгласно раздел 13, т. 13.2.9 от условията за кандидатстване, „остойностяването на СМР по проекта, по отношение на всички елементи на ВиК мрежата за целевите агломерации между 5 000 и 10 000 екв. ж., се определя на база обобщена сметка (по уедрени показатели) / КСС, което се описва и в таблица „Съответствие СМР с РПИП“ на Приложение № 2 „Анализ за остойностяването“ към условията за кандидатстване. Максималните стойности за СМР, които могат да бъдат възстановени по процедурата, са описани в Приложение № 8 от условията за кандидатстване.“ Същевременно, видно от т. 4 на Приложение № 8 от условията за кандидатстване, цените за реконструкция/разширение и/или модернизация на съществуваща ПСОВ с капацитет до 10 000 екв. жители, поради спецификата на всеки конкретен обект, се остойностяват, както следва:
- по отношение на доставките на основно машинно-технологично оборудване – съгласно реални запитвания към фирми – производители или доставчици;
- по отношение на СМР – на база анализни цени или оферти от строителни компании за изпълнение на описани в Приложение № 8 от условията за кандидатстване основни видове работи.
В този смисъл, разходите, свързани с реконструкция/разширение и/или модернизация на съществуваща ПСОВ с капацитет до 10 000 екв. жители не следва да бъдат остойностявани посредством прилагане на ограниченията по т. 3 от Приложение № 8 от условията за кандидатстване, отнасящи се до определяне на максимални цени за изграждане на ПСОВ с капацитет до 10 000 екв. жители.
Обръщаме внимание, че съгласно раздел 14, т. 14.4. „Допустими за финансиране категории разходи“ кандидатите посочват на отделен ред разходите за подготовка и СМР на основна техническа инфраструктура и разходите за закупуване/доставка/монтаж (пускане в експлоатация) на съоръжения, техника, оборудване и системи. В раздел 14, т. 14.3. „Предвидени ограничения в размера/стойността на определени категории разходи“ от условията за кандидатстване е посочено, че непредвидените разходи за СМР са допустими в размер до 10% от стойността на разходите за СМР. В този смисъл, разделянето на категориите разходи за СМР и разходи за закупуване/доставка/монтаж (пускане в експлоатация) на съоръжения, техника, оборудване и системи следва да се извърши при попълването на бюджета на проектното предложение.
Управляващият орган не може да предостави разяснения по въпроса допустимо ли е при определяне на стойността за реконструкция на ПСОВ да бъде използвана стойността по отделните компоненти от ценовото предложение на избрания от кандидата изпълнител, с което не разполага. Такова би се явило в противоречие с разпоредбата на чл. 5, ал. 3, изр. трето от Постановление № 23 на Министерския съвет за от 13.02.2023 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските фондове при споделено управление за програмен период 2021 - 2027 г.
1.3. Възможните способи за остойностяване на проектните дейности, които не се доказват с обобщена сметка / КСС за СМР, са описани в раздел 14, т. 14.6 от условията за кандидатстване. В т. 14.6 е посочено, че „При позоваване на вече сключени договори с избран/и изпълнител/и на дейности, предмет на проектното предложение, с което се кандидатства, към анализа на остойностяването се прилага копие/я на тези договори или, ако са публично достъпни, се посочва активен линк към тях, като бенефициентът представя в анализа на остойностяването по какъв начин е определена прогнозна стойност на поръчката.“ - Процентните ограничения, уредени в раздел 14, т.14.3 от условията за кандидатстване не могат да се използват за остойностяване на проектни дейности. Същите представляват максимални ограничения на стойността на съответната категория разход.
|
|
BG16FFPR002-1.007-Q001 (27.08.2025)
|
След решения на Комитета по наблюдение на Програмата „Околна среда“ 2021–2027г. и на Министерски съвет, финансирането на проектите на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД - Стара Загора за агломерации Гълъбово и Павел баня, са прехвърлени от НПВУ към Програма „Околна среда“ 2021–2027г., с процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG16FFPR002-1.007 „Програма за изграждане/ доизграждане/ реконструкция на водоснабдителни и канализационни системи, включително и ПСОВ за агломерации между 5 000 и 10 000 екв. ж.“ по приоритет 1 „Води“ на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г. При подготовка на документацията за кандидатстване по програмата, възникнаха следните въпроси:
1. „ВиК“ ЕООД – Стара Загора, като бенефициент по Инвестиция С9.I.1 от НПВУ, проведе обществени поръчки по реда на ЗОП със следните уникални идентификационни номера (УИН): 00397-2024-0013; 00397-2024-0014; 00397-2024-0016; 00397-2024-0017; 00397-2024-0026; 00397-2024-0027. По част от тях вече са налице влезли в сила решения за определяне на изпълнител и са изпратени покани за сключван на договори.
УО на ПОС 2021-2027г. ще признае ли проведените процедури по реда на ЗОП за допустими и действията извършени по тях за валидни, предвид че същите са изготвени и проведени съгласно условията, относими към източник на финансиране НПВУ?
2. След сключване на АДБФП с УО на ПОС ще бъде сменен източника на финансиране по процедурите проведени от Дружеството. Освен това в т. 18. от Условията за кандидатстване по Програма „Околна среда“ 2021-2027г., е заложено максималният срок за изпълнение на проекта да бъде „до 36 месеца, но не по-късно от крайния срок за допустимост на разходите.“ Този срок е различен от заложения в проекто - договорите краен срок за завършване: 30.06.2026г., съобразно условията на НПВУ.
В тази връзка, посочените по-горе изменения по своята същност предствляват промяна на първоначално обявени условия. Следва ли тези изменения да бъдат предвидени чрез промяна в проекто-договорите по процедурите или същите да бъдат обект на изменение на сключените договорите с Изпълнителите по реда на чл.116, т.3 от ЗОП, след сключване на АДБФП?
|
Съгласно чл. 5, ал. 3, изр. трето от Постановление № 23 на Министерския съвет за от 13.02.2023 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските фондове при споделено управление за програмния период 2021-2027 г. (ПМС № 23/13.02.2023 г.) „Разясненията се дават по отношение на условията за кандидатстване, не съдържат становище относно качеството на проектното предложение и са задължителни за всички кандидати.“
1. Прехвърлянето на проектите от НПВУ към ПОС 2021-2027 г. е обективирано в решение на Комитета за наблюдение на ПОС на заседание, проведено на 04.03.2025 г.
Съгласно раздел 13.2.13. от условията за кандидатстване, на етапа на кандидатстване обществените поръчки за основните дейности по т. 13.1.1 и 13.1.2. по проекта, предвидени за изпълнение от външен изпълнител, следва да са обявени (вкл. по реда на чл. 114 от ЗОП), което се доказва с линк/ове към ЦАИС ЕОП.
Управляващият орган на ПОС 2021-2027 г. прилага националните правила по ЗОП, които са приложими за всички поръчки в България.
2. Източникът на финансиране за дейности, които бъдат одобрени като допустими е определен още с решение на КН на ПОС 2021-2027 г. на 04.03.2025 г.
Посоченият краен срок за изпълнение на проекти на бенефициенти по процедура BG16FFPR002-1.007 е максимален срок и не противоречи на случай, в който бенефициент счита, че може да изпълни дейност и на по-ранен етап.
Всяко едно изменение на сключен договор с изпълнител по реда на ЗОП следва да бъде извършено при спазване на изричната разпоредба на чл.116 от ЗОП, при наличие на някоя от лимитативно изброените хипотези, посочени в ал.1 на същия член.
|