Evaluation criterias

I. Group
КРИТЕРИИ И МЕТОДИКА ЗА ОЦЕНКА 
НА АДМИНИСТРАТИВНО СЪОТВЕТСТВИЕ И ДОПУСТИМОСТ
Criteria Leads to rejection
1.
Заявлението е подадено в ИСУН 2020 в срока, определен в обявата.
Yes
2.
Формулярът за кандидатстване е подаден с Квалифициран електронен подпис (КЕП) от законния представител на кандидата.
No
3.
Когато формулярът за кандидатстване не е подписан с  КЕП от законния/ните  представител/и  на кандидата е прикачено нотариално/и заверено/и пълномощно/и от съответното/ите упълномощено/и  лице/а във формат .pdf.  или друг формат, подписано с КЕП на упълномощеното/ите лице/а.
От текста на пълномощното/ите става ясно, че лицето/лицата с право да представляват кандидата упълномощава/т пълномощника да подаде от негово/тяхно име формуляра за кандидатстване, като го подпише с КЕП и приложи документите, които са неразделна част от формуляра.
No
4.
Документите качени в ИСУН 2020 са представени на български език. В случаите, когато оригиналният документ е изготвен на чужд език, той е придружен с превод на български език, извършен от заклет преводач, а когато документът е официален, по смисъла на Гражданския процесуален кодекс, той е легализиран или с апостил.
No
5.
Във формуляра за кандидатстване е попълнена цялата изискуема информация.
Yes
6.
Представена е таблица за допустими инвестиции и дейности в електронен формат по образец – Приложение  № 1
Yes
7.
Представена е Декларация по Закона за защита на личните данни - Приложение № 2 от Документи за попълване
Yes
8.
Представено е нотариално заверено изрично пълномощно – в случай, че документите не се подават лично от кандидата
No
9.
Представено е свидетелство за съдимост от представляващия/те кандидата, издадено не по-късно от 3 месеца преди представянето му
Yes
10.
Представено е Удостоверение от НАП по чл.162, ал. 2, т.1 от ДОПК за наличие или липса на задължения, издадено не по-рано от един месец преди подаване на проектното предложение
No
11.
Удостоверение за липса на задължения от общината по седалището на кандидата. Представя се във формат „pdf”.
No
12.
Декларация за липса на основания за отстраняване от представляващия/те кандидата (по образец, Приложение № 3 от документи за попълване).
Yes
13.
Декларация за свързаност, попълнена и подписана от: собственик, представляващ по закон или пълномощие или управител на юридическо лице, всеки от съдружниците в търговското дружество  съгласно Заповед № РД 09-647/03.07.2019 г. на РУО на ПРСР от представляващия/те кандидата (Приложение № 4 от Документи за попълване)
Yes
14.
Представена е декларация за нередности съгласно Приложение № 5 от Документи за попълване от представляващия/те кандидата;
Yes
15.
Представено е решение за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда/решение по оценка на въздействие върху околната среда/решение за преценяване на необходимостта от извършване на екологична оценка/становище по екологична оценка/решение за преценка на вероятната степен на значително отрицателно въздействие/решение по оценка за съвместимостта/писмо/ разрешително от компетентния орган по околна среда (Регионална инспекция по околната среда и водите/Министерство на околната среда и водите/Басейнова дирекция), издадени по реда на Закона за опазване на околната среда, Закона за биологичното разнообразие и/или Закона за водите (когато е приложимо).
Yes
16.
Представено е становище от съответната басейнова дирекция, доказващо, че обектите, предмет на инвестицията, не противоречат на плановете за управление на речните басейни в случаите на инвестиции с дейности по напояване, водовземане, водоснабдяване
No
17.
Представено е разрешително за водовземане и/или разрешително за ползване на воден обект в случаите, предвидени в Закона за водите (когато е приложимо).
No
18.
Представени  са лицензи, разрешения и/или друг документ, удостоверяващ регистрацията, в случаите на предвидени разходи за дейности и инвестиции, за които се изисква лицензиране, разрешение и/или регистрация за извършване на дейността/инвестицията съгласно българското законодателство и неупоменати изрично в настоящия списък; (когато е приложимо)
No
19.
Представен е договор за финансов лизинг с приложен към него погасителен план за изплащане на лизинговите вноски, в случай че проектът включва разходи за закупуване на активи чрез финансов лизинг. (когато е приложимо)
No
20.
Представен е Бизнес План по образец по Подмярка 19.2 „Прилагане на операции в рамките на стратегии за Водено от общностите местно развитие”, изготвен по образец, утвърден от изпълнителния директор на ДФЗ  – Приложение № 6а и 6б от Документи за попълване в изискуемите формати.
Yes
21.
Представено е решение на компетентния орган на кандидата за кандидатстване по реда на настоящата процедура по ПРСР
Yes
22.
Представена е инвентарна книга към датата на подаване на проектно предложение към стратегията за ВОМР с разбивка по вид на актива, дата и цена на придобиване - в случай на разходи, които представляват дълготрайни материални активи съгласно Закона за счетоводството.
No
23.
Представена е справка за дълготрайните активи - приложение към счетоводния баланс за предходната финансова година и/или за последния отчетен период (за юридически лица).
No
24.
Представени са фактури, придружени с платежни нареждания, за извършени разходи преди подаване на проектното предложение към стратегията за ВОМР за разходи за предпроектни проучвания, такси, възнаграждение на архитекти, инженери и консултантски услуги, ведно с банкови извлечения , когато е приложимо
No
25.
Представени са изискуемите съгласно точка 8 от раздел 14.2 на Условията за кандидатстване документи за доказване основателността на предложените за финансиране разходи.
No
26.
Представени са предварителни или окончателни договори за строителство, услуги и доставки – обект на инвестицията (когато е приложимо)
No
27.
Представено е решение на кандидата за избор на доставчик/изпълнител, а когато избраната оферта не е с най-ниска цена – и писмена Обосновка за мотивите, обусловили избора. (когато е приложимо)
No
28.
Представена е декларация в оригинал по чл. 4а, ал. 1 от ЗМСП - Приложение № 7 и Приложение № 7а.
No
29.
Представена е	Декларация за липса или наличие на двойно финансиране по проекта – Приложение № 8 от указанията за кандидатстване
No
30.
Представена е	Декларация за липса на изкуствено създадени условия – Приложение № 9 от указанията за кандидатстване
No
31.
Представен е Формуляр за мониторинг съгласно Приложение № 10
Yes
32.
Представена е	Декларация НСИ  - Приложение № 11
No
33.
Представена е декларация за държавни помощи – Приложение № 12 към УК – Документи за попълване (когато е приложимо)
No
34.
Декларация на бенефициента за отсъствие на обстоятелствата по чл. 25, ал. 2 от ЗУСЕСИФ (по образец, Приложение №13 от документи за попълване).
No
35.
Удостоверение за данъчна оценка на имота, който се придобива (когато е приложимо)
No
36.
Представен е документ за собственост на земя и/или друг вид недвижим имот, обект на инвестицията, или документ за учредено право на строеж върху имота за срок не по-малък от 6 години, считано от датата на подаване на проектното предложение към стратегията за ВОМР (когато е учредено срочно право на строеж) или документ за ползване върху имота, валиден за срок не по-малък от 6 години, считано от датата на подаване на проектното предложение към стратегията за ВОМР, вписан в районната служба по вписванията, а в случай на договор за аренда на земя - и регистриран в съответната общинска служба по земеделие на Министерството на земеделието, храните и горите, в случаите на обновяване на сгради и/или помещения, за които не се изисква издаване на разрешение за строеж, съгласно Закона за устройство на територията.
No
37.
Представен е одобрен инвестиционен проект, изработен във фаза "Технически проект" или "Работен проект (работни чертежи и детайли)", в съответствие с изискванията на Закона за устройство на територията и Наредба № 4 от 2001 г. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти (ДВ, бр. 51 от 2001 г.) или заснемане на обекта/съоръжението и/или архитектурен план на сградата, съоръжението, обекта, който ще се изгражда, ремонтира или обновява, в случаите на проекти, включващи разходи за строително-монтажни работи и когато за предвидените строително-монтажни работи не се изисква одобрен инвестиционен проект съгласно Закона за устройство на територията. Когато към датата на кандидатстване проектът не е одобрен, следва да се представи инвестиционен проект, ведно с входящ номер на искане за одобрение.
No
38.
Представено е разрешение за строеж, когато издаването му се изисква съгласно Закона за устройство на територията, или становище на главния архитект, че строежът не се нуждае от издаване на разрешение за строеж, когато издаването му не се изисква съгласно Закона за устройство на територията. (когато е приложимо) Към датата на кандидатстване може да се представи входящ номер на искане за издаване от съответния орган.
No
39.
Представени са подробни количествени сметки за предвидените строително-монтажни работи, заверени от правоспособно лице - Приложение № 14 в изискуемия формат (когато е приложимо)
No
40.
Представено е разрешение за поставяне, издадено в съответствие със Закона за устройство на територията за разходи за преместваеми обекти (важи, в случай че проектът включва разходи за преместваеми обекти).
No
41.
Представен е Технологичен проект ведно със схема и описание на технологичния процес, изготвен и заверен от правоспособно лице (когато инвестицията по проекта е част от технологичен процес, включително за инвестиции за производство на електрическа и/или топлинна енергия или енергия за охлаждане и/или производство на биогорива и течни горива от биомаса). (когато е приложимо).
No
42.
Представена е Техническа спецификация за съответните машини, съоръжения, оборудване и обзавеждане (когато е приложимо).
No
43.
Представени са документи, проучвания, сертификати, патенти и други приложими документи, доказващи иновативност на проектното предложение (когато е приложимо).
No
44.
Представена е справка за съществуващия и нает персонал към края на предходната спрямо кандидатстването календарна година (по образец, Приложение №15 от документи за попълване) (когато е приложимо).
No
45.
Представен е отчет за заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд или Ведомост за заплати (което и когато е приложимо).
No
46.
Представено е становище, издадено от правоспособно лице, от което да е видно кои от инвестициите в проекта са свързани с опазване компонентите на околната среда и вида на компонента засегнат от инвестицията (когато е приложимо).
No
47.
Представен е документ, издаден от правоспособно лице /производител на съответната инсталация/, удостоверяващ наличието на технологии, които водят до намаляване на емисиите съгласно Регламент за изпълнение на Директива 2009/125/ЕС /само за инсталации, използващи биомаса за производство на енергия за собствено потребление/ (когато е приложимо).
No
II. Group
КРИТЕРИИ ЗА ДОПУСТИМОСТ НА ПРОЕКТНОТО ПРЕДЛОЖЕНИЕ
Criteria Leads to rejection
1.
Проектното предложение допринася за постигане на следните цели: Интегрирано и устойчиво развитие на територията на МИГ – Елхово – Болярово чрез ефективно използване на горските ресурси. 
Извършва се оценка на приноса на проектното предложение към целите на мярката на база на представената във формуляра за кандидатстване информация, т. 1. Основни данни, поле „Цели на проектното предложение“. В случай на несъответствие проектното предложение се отхвърля.
Yes
2.
Допустими кандидати по настоящата процедура са: 
	Физически и юридически лица и местни поделения на вероизповеданията, собственици на горски територии;
	Сдружения на частни собственици на горски територии;
	Еднолични търговци и търговски дружества, регистрирани по Търговския закон, отговарящи на определението за малко и средно предприятие. 
Извършва се проверка по ЕИК / БУЛСТАТ за статута на кандидата. В случай на несъответствие с изискванията, проектът се отхвърля. 
Yes
3.
Кандидатът/получателят на финансова помощ има седалище и адрес на управление за юридическите лица и постоянен адрес - за физическите лица –на територията на МИГ – Елхово – Болярово.
Извършва се проверка по ЕИК / БУЛСТАТ. В случай на несъответствие с изискванията, проектът се отхвърля.
Yes
4.
Кандидатът отговаря на изискванията, описани в т. 11.1. Условия за допустимост на кандидатите от Условията за кандидатстване по настоящата процедура:
•	Частните собственици трябва да притежават минимум 0.5 ха горски територии;
•	Сдруженията на частните собственици трябва да притежават горски територии с площ минимум 1.0 ха;
•	Юридическите лица - частни собственици, са допустими за подпомагане, само ако са регистрирани съгласно българското законодателство и максималното участие на държавата в тях не превишава 25%;
Кандидатите за подпомагане за инвестиции в преработка и маркетинг на дървесина са допустими за подпомагане, само ако преработват не повече от 10 000 куб. м обла дървесина годишно.
Yes
5.
Кандидатът отговаря на изискванията, описани в т. 11.2. Критерии за недопустимост на кандидатите от Условията за кандидатстване по настоящата процедура. 
Обстоятелствата се доказват  с декларация Приложение № 3 ДЕКЛАРАЦИЯ 
за липса на основания за отстраняване, свидетелство за съдимост, удостоверение от НАП по чл.162, ал. 2, т.1 от ДОПК и удостоверение за липса на задължения от общината по седалището на кандидата. В случай на констатирано по документи несъответствие с изискванията, проектът се отхвърля.
Yes
6.
Кандидатът отговаря на изискванията на чл.25 ал.1 от ЗУСЕСИФ 
Обстоятелствата се доказват  с декларация Приложение №13 ДЕКЛАРАЦИЯ НА БЕНЕФИЦИЕНТА за отсъствие на обстоятелствата по чл. 25, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, свидетелство за съдимост, удостоверение от НАП по чл.162, ал. 2, т.1 от ДОПК и удостоверение за липса на задължения от общината по седалището на кандидата. В случай на констатирано по документи несъответствие с изискванията, проектът се отхвърля.
Yes
7.
Кандидатът отговаря на изискванията за липса на свързаност: 
1. Не е свързано лице по смисъла на § 1 от допълнителните разпоредби на Търговския закон с представляващ по закон и/или пълномощие, с член на управителния или контролен орган на местната инициативна група или кмета на съответната община на територията на МИГ.
2. Не е член на колективния управителен орган или на контролния орган на МИГ и не съм свързано лице с член на колективния управителен орган или на контролния орган на МИГ по смисъла на § 1 от допълнителните разпоредби на Търговския закон.
3. Не е свързано лице по смисъла на § 1 от допълнителните разпоредби на Търговския закон с друг член на колективния управителен или представляващ по закон и пълномощие член на колективния управителен орган на МИГ и/или на контролния орган на МИГ или представляващ по закон и пълномощие член на контролния орган на МИГ.
Обстоятелствата се доказват  с декларация Приложение № 4 ДЕКЛАРАЦИЯ за свързаност и проверка на декларираните обстоятелства в официални регистри. В случай на констатирано по документи несъответствие с изискванията, проектът се отхвърля.
Yes
8.
Продължителността на проекта не надхвърля 24 месеца и крайният срок за изпълнение на дейностите по проекта е до 30 юни 2023 г.
Извършва се проверка на информацията във Формуляра за кандидатстване и приложенията към него. В случай на несъответствие с изискванията, проектът се отхвърля.
Yes
9.
Минималният размер на общите допустими разходи за един проект е левовата равностойност на 5 000 евро  (9 779 лева)
Извършва се проверка на информацията във Формуляра за кандидатстване и приложенията към него. В случай на несъответствие с изискванията, проектът се отхвърля.
Yes
10.
Максималния размер на общите допустими разходи за един проект е левовата равностойност на 100 000 евро (195 583 лева)
Извършва се проверка на информацията във Формуляра за кандидатстване и приложенията към него. В случай на несъответствие с изискванията, проектът се отхвърля.
Yes
11.
Минималният размер на безвъзмездната финансова помощ за проект е левовата равностойност на 2500 евро (4889,50 лева)
Извършва се проверка на информацията във Формуляра за кандидатстване и приложенията към него. В случай на несъответствие с изискванията, проектът се отхвърля.
Yes
12.
Максималният размер на безвъзмездната финансова помощ на проект по Стратегията за водено от общностите местно развитие на МИГ – Елхово – Болярово не надвишава левовата равностойност на 50 000 евро (97 790 лева).
Извършва се проверка на информацията във Формуляра за кандидатстване и приложенията към него. В случай на несъответствие с изискванията, проектът се отхвърля.
Yes
13.
Интензитет  и размер на финансовата помощ е до 50% от общите допустими разходи по проекта. Максималният общ размер на финансовата помощ получена по мярката за един кандидат  за периода на прилагане на Стратегията за ВОМР не може да надвишава  левовата равностойност на 100 000 евро.

Интензитетът на помощта е съгласно определения в СВОМР по мярка 8.6 за територията на МИГ – Елхово - Болярово и Насоките за кандидатстване. 

Извършва се проверка на информацията във Формуляра за кандидатстване и приложенията към него. В случай на несъответствие с изискванията, проектът се отхвърля.
Yes
14.
Във формуляра за кандидатстване е въведен индикаторът „брой работни места“ и той е количествено определен. В случай, че чрез проектното предложение се създават работни места, е попълнен техния брой. В случай ,че не се създават работни места, е попълнена стойност „0“.
Извършва се проверка на информацията във Формуляра за кандидатстване и приложенията към него. В случай на несъответствие с изискванията, проектът се отхвърля.
Yes
15.
Проектът включва някоя от следните дейности: 
1)	Дейности по изграждане, придобиване или подобрение на сгради и други недвижими активи необходими  за първичната преработка на дървесината, както и закупуването на земя, когато са пряко свързани с изпълнението на проекта;
2)	Дейности за закупуването или вземането на лизинг на нови машини и оборудване за първична преработка на дървесината, както и други работни операции, предхождащи промишлената преработка, до пазарната цена на актива;
3)	Дейности за закупуването или вземането на лизинг на нови машини и оборудване за преработка на недървесни горски продукти;
4)	Закупуване на земя, когато е пряко свързана с изпълнението на проекта и ненадхвърлят 10 % от общите допустими разходи по проекта.
5)	Дейности за предпроектни проучвания, такси, хонорари за архитекти, инженери и консултантски услуги, консултации за екологична и икономическа устойчивост на проекти, проучвания за техническа осъществимост на проекта. 
6)	Дейности по придобиване на ноу-хау, софтуер, придобиване на патенти права и лицензи, разходи за регистрация на търговски марки и процеси необходими за изготвяне и изпълнение на проекта”;
7)	Дейности свързани с въвеждане на добри производствени практики, системи за управление на качеството и подготовка за сертификация.

Извършва се проверка на информацията във Формуляра за кандидатстване и приложенията към него. В случай на несъответствие с изискванията, проектът се отхвърля.
Yes
16.
Проектът ще се осъществява на територията на общините Елхово и Болярово, формиращи територията на  „МИГ - Елхово-Болярово”.
Извършва се проверка на информацията във Формуляра за кандидатстване и приложенията към него. В случай на несъответствие с изискванията, проектът се отхвърля.
Yes
17.
За проекта са проведени съгласувателните процедури по реда на Закона за опазване на околната среда, Закона за защитените територии и/или Закона за биологичното разнообразие със съответния компетентен орган по околна среда и по реда на Закона за културното наследство (ЗКН) с Министерството на културата за защитените територии за опазване на недвижимото културно наследство.
Извършва се проверка на информацията в приложените документи към Формуляра за кандидатстване. 
В случай, че се установи липса на документ, комисията изпраща на кандидата уведомление чрез ИСУН 2020 за установените нередовности и определя разумен срок за тяхното отстраняване, който не може да бъде по-кратък от една седмица. В случай на представяне на документа в срока, условието за допустимост се счита за изпълнено. В случай на непредставяне на изискуемия документ и/или при несъответствие с изискванията, проектът се отхвърля.
Yes
18.
Подпомагат се проектни предложения за дейности по точки 1 и 2 от Раздел 13.1. „Допустими дейности“ в случай, че:
•	са свързани с използване на дървесина, като суровината е ограничена до производства, преди индустриалната преработка и без производството на мебели, съгласно Списък на производствата преди индустриална преработка на дървесина (описани в Приложение № 9 към Документи за информация от Условията за кандидатстване). 
•	кандидатът ще преработва не повече от 10 000 куб. м обла дървесина за всяка една календарна година, съгласно представения бизнес план. 
Извършва се проверка на информацията във Формуляра за кандидатстване и приложенията към него. В случай на несъответствие с изискванията, проектът се отхвърля.
Yes
19.
Подпомагат се проекти, за които представеният бизнес-план (по образец Приложение № 6а и Приложение № 6б от Документи за попълване към УК) съдържа подробно описание на планираните инвестиции и дейности и доказва икономическата жизнеспособност на проекта и стопанството за 5 годишен период, а в случаите на инвестиции за извършване на строително-монтажни работи– за 10 годишен период. Бизнес планът трябва: 
•	да показва подобряване на дейността на кандидата, както и постигането на показателите от бизнес плана. 
•	изпълнението му да води до постигане на целта на мярката и да e в съответствие с принципите на добро финансово управление, публичност и прозрачност.

Извършва се проверка на информацията в приложените документи към Формуляра за кандидатстване, включително в Бизнес плана (Приложение 6а и 6б). 
В случай на неяснота и/или несъответствие, комисията изпраща на кандидата уведомление чрез ИСУН 2020 за установените нередовности и определя разумен срок за тяхното отстраняване, който не може да бъде по-кратък от една седмица. В случай на представяне на документа в срока, условието за допустимост се счита за изпълнено. В случай на непредставяне на изискуемия документ и/или при несъответствие с изискванията, проектът се отхвърля.
Yes
20.
Проектът се изпълнява върху имот – собственост на кандидата или е учредено право на строеж върху имота за срок не по-малко от 6 години, считано от датата на подаване на проектното предложение или право на ползване на имота за срок не по-малко от 6 години  при спазване изискванията на т.6 и т.7 от раздел 13.2 на УК.

Извършва се проверка на информацията във Формуляра за кандидатстване и приложените документи към него. В случай на неяснота и/или несъответствие, комисията изпраща на кандидата уведомление чрез ИСУН 2020 за установените нередовности и определя разумен срок за тяхното отстраняване, който не може да бъде по-кратък от една седмица. В случай на представяне на документа в срока, условието за допустимост се счита за изпълнено.
Yes
21.
За проектното предложение не са валидни следните обстоятелства (раздел 13.3 Недопустими дейности от УК):
1.	Безвъзмездна финансова помощ не се предоставя за проекти, оказващи отрицателно въздействие върху околната среда и включващи инвестиции, които не отговарят на разпоредбите на Закона за горите, Закона за опазване на околната среда, Закона за биологичното разнообразие или/и Закона за водите.
2.	Безвъзмездна финансова помощ не се предоставя за проекти в горски местообитания, включени в националната екологична мрежа Натура 2000, които не отговарят на изискванията на Закона за защитените територии, Закона за биологичното разнообразие и съответните подзаконови нормативни актове за тяхното прилагане, както и предвидените ограничения в заповедите за определянето на тези места и плановете за управлението им. 
3.	Безвъзмездна финансова помощ не се предоставя за проекти, за които има постановен административен акт по реда на Закона за опазване на околната среда и/или по чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие за неодобряване осъществяването /несъгласуване на инвестиционното предложение /плана /програмата /проекта или за прекратяване на процедурата, включително и поради недопустимост спрямо режими, определени в утвърдени планове за управление на речните басейни.
4.	Проекти, които след изпълнение на дейностите по проекта няма да доведат до използване на обекта на инвестицията по предназначение и/или въвеждане на обекта на инвестицията в експлоатация в случаите, когато това е задължително съгласно ЗУТ и подзаконовите актове за неговото прилагане.
5.	Безвъзмездна финансова помощ не се предоставя за проектни предложения, по които допустимите дейности по раздел 13.1. „Допустими дейности“, включени в проектите, са били физически започнати или извършени преди подаване на проектното предложение, с изключение на дейности за предпроектни проучвания, такси, хонорари за архитекти, инженери и консултантски услуги, консултации за екологична и икономическа устойчивост на проекти, проучвания за техническа осъществимост на проекта (разходите по т. ІІ, подточка 1 от Раздел 14.1. „Допустими разходи”), които трябва да са извършени след 1 януари 2014 г. 

Извършва се проверка на информацията във Формуляра за кандидатстване и приложените документи към него. 
В случай, че се установи липса на документ, комисията изпраща на кандидата уведомление чрез ИСУН 2020 за установените нередовности и определя разумен срок за тяхното отстраняване, който не може да бъде по-кратък от една седмица. В случай на представяне на документа в срока, условието за допустимост се счита за изпълнено. В случай на непредставяне на изискуемия документ и/или при несъответствие с изискванията, проектът се отхвърля.
Yes
22.
Извършва се проверка за липса на двойно финансиране: 
На база на декларирани данни от кандидата (Декларация за двойно финансиране) и чрез проверка в официални информационни системи (публичния модул в ИСУН и други източници) се установява дали дейностите по проекта не са финансирани / не се финансират по друг проект, програма или каквато и да е друга схема с източник националния бюджет, бюджета на ЕС или друга донорска програма. В случай на установяване на двойно финансиране, проектът се отхвърля. 
Yes
23.
Проверката за наличие или липса на изкуствено създадени условия е извършена на база проверка на всички представени документи към пoдаденото проектно предложение (заявление) и представена декларация от кандидата. В представените документи не са констатирани изкуствено създадени условия съгласно § 5 от  допълнителните разпоредби на Наредба № 22 от 14.12.2015 г. на МЗХ.
Yes
24.
Съгласно протокола  от посещение на място (Приложение 7 ПРОТОКОЛ ОТ ПОСЕЩЕНИЕ НА МЯСТО, към Документи за информация от Условията за кандидатстване), изготвен на основание на чл. 49 ал. 1 от Наредба № 22, съществува съответствие между заявените от кандидата и реалните данни. 

В случай на констатирано несъответствие при проверката на място, проектът се отхвърля.
Yes
25.
В проектното предложение са включени разходи, които са допустими, съгласно чл.20, ал. 1 от Наредба № 22 от 14.12.2015 г., са:
•	инвестиционни разходи по чл. 45 от Регламент (EC) № 1305/2013 ;
•	други допустими разходи, свързани с изпълнението на операции по Регламент (EC) № 1305/2013 и приоритетите на стратегията за ВОМР;
•	определени в Постановление № 189 от 2016 г. на Министерския съвет за определяне на национални правила за допустимост на разходите по програмите, съфинансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове, за програмен период 2014 - 2020 г.;
•	определени като допустими разходи в указанията по § 3 от заключителните разпоредби на ПМС № 161 за общите изисквания към стратегиите, които ще се финансират на УО на ПРСР 2014 -2020 г.

Извършва се проверка на информацията във Формуляра за кандидатстване, приложенията към него и приложените документи. В случай че при проверката се установи наличие на недопустими дейности и/или разходи, Комисията може да извърши корекции в бюджета на проекта, които се отразяват в документите за работата й по оценка на АСД.
Yes
26.
Проектното предложение включва някои или всички от следните разходи: 
Допустими за подпомагане по настоящата процедура са следните разходи:
І. Разходи за материални инвестиции:
1.Инвестиции в преработка и маркетинг на горски продукти, в т.ч.:
•	изграждане, придобиване или подобрение на сгради и други недвижими активи необходими  за първичната преработка на дървесината, както и закупуването на земя, когато са пряко свързани с изпълнението на проекта;
•	закупуването или вземането на лизинг на нови машини и оборудване за първична преработка на дървесината, както и други работни операции, предхождащи промишлената преработка, до пазарната цена на актива;
•	закупуването или вземането на лизинг на нови машини и оборудване за преработка на недървесни горски продукти;
2. Разходи за закупуване на земя, когато са пряко свързани с изпълнението на проекта и ненадхвърлят 10 % от общите допустими разходи по проекта.
ІІ. Разходи за нематериални инвестиции:
1.Общи разходи, свързани със съответния проект, за предпроектни проучвания, такси, хонорари за архитекти, инженери и консултантски услуги, консултации за екологична и икономическа устойчивост на проекти, проучвания за техническа осъществимост на проекта. Общите разходи по проекта не могат да надхвърлят 12 % от общия размер на допустимите инвестиции по проекта.
2.Разходи за ноу-хау, придобиване на патенти права и лицензи, разходи за регистрация на търговски марки и процеси необходими за изготвяне и изпълнение на проекта”;
3.Закупуване на софтуер;
4.Разходите за въвеждане на добри производствени практики, системи за управление на качеството и подготовка за сертификация.
Разходите за ДДС са допустими в случаите, когато не подлежат на възстановяване в съответствие с националното законодателство в областта на ДДС.

Извършва се проверка на информацията във Формуляра за кандидатстване, приложенията към него и приложените документи. В случай, че при проверката допустимост се установи наличие на несъответствие между предвидените дейности и видовете заложени разходи, дублиране на разходи и недопустими дейности и/или разходи, Комисията може да изиска допълнителна информация от кандидата. В случай, че и след представянето на допълнителна информация е налице несъответствие, Комисията може да извърши корекции в бюджета на проекта, които се отразяват в документите за работата й по оценка на АСД.
Yes
27.
Общите разходи по т. ІІ, подточка 1 от Раздел 14.1. „Допустими разходи”:
•	са допустими, ако са извършени не по-рано от 1 януари 2014 г., независимо дали всички свързани с тях плащания са направени;
•	общите разходи по проекта по т. ІІ, подточка 1 от Раздел 14.1. „Допустими разходи” не могат да надхвърлят 12 % от общия размер на допустимите инвестиции по проекта;
•	разходите за консултантски услуги, свързани с подготовката и управлението на проекта, като част от разходите по т. ІІ, подточка 1, не могат да превишават 5 на сто от стойността на допустимите разходи.
Извършва се проверка на информацията във Формуляра за кандидатстване, приложенията към него и приложените документи. В случай, че при проверката допустимост се установи надвишаване на тези ограничения, Комисията може да изиска допълнителна информация от кандидата. Комисията може да извърши корекции в бюджета на проекта, които се отразяват в документите за работата й по оценка на АСД.
Yes
28.
Разходите за закупуване на земя са допустими за финансиране, когато са пряко свързани с изпълнението на проекта и не надхвърлят 10 % от общите допустими разходи по проекта.
Извършва се проверка на информацията във Формуляра за кандидатстване, приложенията към него и приложените документи. В случай, че при проверката допустимост се установи надвишаване на тези ограничения, Комисията може да изиска допълнителна информация от кандидата. В случай, че и след представянето на допълнителна информация е налице несъответствие, Комисията може да извърши корекции в бюджета на проекта, които се отразяват в документите за работата й по оценка на АСД.
No
29.
Дейностите и разходите по проекта, с изключение на разходите по т. ІІ, подточка 1 от Раздел 14.1. „Допустими разходи”, са допустими, ако са извършени след подаване на проектното предложение, независимо дали всички свързани с тях плащания са направени. (когато е приложимо) 

Извършва се проверка на информацията във Формуляра за кандидатстване, приложенията към него и приложените документи. В случай на констатиране на разходи, извършени преди 1 януари 2014 г., Комисията извършва корекции в бюджета на проекта, които се отразяват в документите за работата й по оценка на АСД.
No
30.
Не е допустимо финансиране на разходи:
1. определени като недопустими в ПМС № 189 от 2016 г.;
2. за инвестиция или дейност, получила финансиране от друг ЕСИФ;
3. за придобиването на товарни автомобили за сухопътен транспорт съгласно чл. 3, т. 2 и 3, както и други, за които са посочени ограничения в Регламент № 1407/2013 на Комисията от 18 декември 2013 г. относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта de minimis (ОВ, L 352/1 от 24 декември 2013 г.);
4. определени като недопустими в указанията по § 3 от заключителните разпоредби на ПМС № 161 за общите изисквания към стратегиите, които ще се финансират по съответните програми.

По настоящата процедура от стратегията за ВОМР не са допустими за финансиране от ЕЗФРСР разходи:
1.	за лихви по дългове;
2.	за закупуването на незастроени и застроени земи с пазарна стойност над 10 на сто от общите допустими разходи за съответната операция;
3.	за обикновена подмяна и поддръжка;
4.	за лихви и комисиони, печалба на лизинговата компания, разходи по лихви за рефинансиране, оперативни и застрахователни разходи по лизингов договор;
5.	за лизинг освен финансов лизинг, при който получателят на помощта става собственик на съответния актив не по-късно от датата на подаване на искане за междинно или окончателно плащане за същия актив;
6.	за режийни разходи;
7.	за застраховки;
8.	за закупуване на оборудване втора употреба;
9.	извършени преди 1 януари 2014 г.;
10.	за принос в натура;
11.	за инвестиции в селското стопанство - закупуване на права за производство и плащане, закупуване на животни, закупуване на едногодишни растения и тяхното засаждане;
12.	за инвестиция, за която е установено, че ще оказва отрицателно въздействие върху околната среда;
13.	извършени преди подаването на проектното предложение, независимо дали всички свързани плащания са извършени, с изключение на разходите за предпроектни проучвания, такси, възнаграждение на архитекти, инженери и консултантски услуги, извършени след 1 януари 2014 г.;
14.	за строително-монтажни работи и за създаване на трайни насаждения, извършени преди посещение на място от МИГ;
15.	надвишаващи определените референтни разходи;
16.	определени като недопустими в мярка 8 от ПРСР 2014 - 2020 г., извън посочените в т. 1 – 15.
Извършва се проверка на информацията във Формуляра за кандидатстване, приложенията към него и приложените документи. В случай, че при проверката се установи наличие на някои от изброените по-горе недопустими разходи, Комисията може да изиска допълнителна информация от кандидата. В случай, че и след представянето на допълнителна информация е налице несъответствие, Комисията може да извърши корекции в бюджета на проекта, които се отразяват в документите за работата й по оценка на АСД.
No
31.
Разходите за ДДС са допустими в случаите, когато не подлежат на възстановяване в съответствие с националното законодателство в областта на ДДС.

Извършва се проверка на информацията във Формуляра за кандидатстване, приложенията към него и приложените документи.В случай на включени разходи за ДДС в проекта, се извършва проверка дали те подлежат на възстановяване на кандидата в съответствие с националното законодателство в областта на ДДС. В случай, че се констатира наличие на разходи за ДДС, които подлежат на възстановяване, Комисията може да изиска допълнителна информация от кандидата. В случай, че и след представянето на допълнителна информация е налице несъответствие, Комисията може да извърши корекции в бюджета на проекта, които се отразяват в документите за работата й по оценка на АСД.
No
32.
Предложените за финансиране разходи по Раздел 14.1. „Допустими разходи” на Условията за кандидатстване по настоящата процедура са основателни след съпоставяне на предложените разходи с представени от кандидатите оферти и други документи съгласно раздел 14.2, т.6 до 9 от Условията за кандидатстване.
Извършва се проверка на информацията във Формуляра за кандидатстване, приложенията към него и приложените документи. В случай, че при проверката се установи неспазване на изискванията за доказване на основателност на разходите от 14.2 от Условията за кандидатстване, Комисията може да изиска допълнителна информация от кандидата. В случай, че и след представянето на допълнителна информация е налице несъответствие, Комисията може да извърши корекции в бюджета на проекта, които се отразяват в документите за работата й по оценка на АСД.
No
33.
Бизнес планът показва подобряване на дейността на земеделското стопанство или на стопанствата на членовете на групата/организацията на производителите, както и икономическата жизнеспособност на проекта
Извършва се проверка на бизнес плана Приложение №6а и 6б като се използва Работен лист за оценка на бизнес план - Приложение 1а към Условията за кандидатстване, документи за информация.
Отговор „ДА“се нанася, в случай че е установено следното: 
1.	Стойността на показателя «Нетна настояща стойност» е по-голяма от 0 (NPV>0)
2.	Стойността на показателя «Вътрешна норма на възвръщаемост е по-голяма от 6%  (IRR > r (6 %) и IRR1> r (6 %).
3.	Индексът на рентабилност (PI) има стойност по-голяма от 1(PI>1).
4.	Срокът на откупуване на инвестицията (PBP) е в рамките на периода на бизнес плана. 
5.	Изводите по отношение на бизнес плана и проекта са
5.1.	Показателите за оценка на ефективността на инвестицията и финансовите показатели доказват подобряване на цялостната дейност на кандидата и икономическата жизнеспособност на проекта.
5.2.	Реализацията на дейностите, описани в бизнес плана, ще допринесе за постигане на целта на мярката и на приоритетите и целите на стратегията като цяло.
Прилага се попълнен и подписан от оценителя работен лист Приложение 1а към Условията за кандидатстване, документи за информация.
Yes
The project is funded by The technical assistance fund, financed by the financial mechanism of the EEA and the Norwegian financial mechanism 2014-2021