Evaluation criterias

I. Group
КРИТЕРИИ ЗА ОЦЕНКА НА ПРОЕКТНОТО ПРЕДЛОЖЕНИЕ
Criteria Leads to rejection
1.
Формулярът за кандидатстване е подписан с квалифициран електронен подпис (КЕП) от законния представител на кандидата или оправомощено/упълномощено за целите на подаването на проектното предложение лице.

Проверката за представляващи на кандидатите се извършва в Регистър БУЛСТАТ или в ТРРЮЛНЦ.
Yes
2.
Заповед за оправомощаване/документ за упълномощаване за подаване на проектното предложение (ако е приложимо), прикачена в ИСУН. 

Прилага се, в случай че проектното предложение е подадено с КЕП от лице, различно от законния представител на кандидата.
Yes
3.
Декларация на кандидата, попълнена по образец (Приложение I към Условията за кандидатстване) и прикачена в ИСУН.

Подава се от кандидата съгласно Условията за кандидатстване.
Yes
4.
Декларация на асоциирания партньор, попълнена по образец  (Приложение II към Условията за кандидатстване) (ако е приложимо) и прикачена в ИСУН. 

Подава се, в случай че проектното предложение включва асоцииран/и партньор/и.
Yes
5.
Декларация за разграничаване на неикономическата от икономическата дейност, попълнена по образец (Приложение III към Условията за кандидатстване) и прикачена в ИСУН (когато е приложимо).

Подава се като е-декларация само от кандидат -частно училище, когато е приложимо, съгласно Условията за кандидатстване.
Yes
6.
Декларация за минимални помощи, попълнена по образец, (Приложение IV към Условията за кандидатстване), (ако е приложимо) и прикачена в ИСУН.

Прилага се само от частно училище–кандидат, когато е приложимо, съгласно Условията за кандидатстване.
Yes
7.
Помощна таблица – във формат  excel (Приложение V към Условията за кандидатстване), надлежно попълнена съгласно инструкциите и прикачена в ИСУН.

Данните в помощната таблица са съгласно посочените в Анализ-Декларацията от директора на училище.
Yes
8.
Автобиографии на членовете на основния екип за организация и управление на проекта, попълнени по образец (Приложение VI към Условията за кандидатстване) и прикачени в ИСУН.

Основният екип за организация и управление на проекта включва ръководител на проекта, координатор и счетоводител (финансист).
Yes
9.
Счетоводни документи  на кандидата за последните три приключили финансови години към датата на кандидатстване, съгласно Условията за кандидатстване, прикачени в ИСУН. 

Прилага се, в случай че документът не е публично оповестен. В случай че документът е публично оповестен, следва да бъде предоставен линк към източника, в който е наличен.
Проверява се служебно от оценителната комисия:
- в случай че исканите документи са налични в МОНИТОРСТАТ на Националния статистически институт, същите се проверяват по служебен път, ако е осигурена възможност за това.
- в случай че исканите документи, заверени по реда на Закона за счетоводството, са публично достъпни на други електронни източници, следва да бъде предоставен линк към източниците, в които са налични за целите на оценката на критерия за финансов капацитет.
Yes
10.
Устав/учредителен акт, удостоверение за актуално състояние или решение по вписване, удостоверяващо статута на кандидат - частно училище, прикачени в ИСУН (когато е приложимо). 

В случай, че информацията е оповестена в ТРРЮЛНЦ това обстоятелство ще се проверява по служебен път. В случай, че Устав/учредителен акт, удостоверение за актуално състояние или решение по вписване не са налични в ТРРЮЛНЦ, кандидатът прилага документите в ИСУН. Удостоверението за актуално състояние, ако е приложимо, следва да е издадено не по-рано от 3 месеца преди крайната дата на кандидатстване, сканирано и прикачено в ИСУН.
Yes
11.
Анализ-Декларация от директора на училище – кандидат, включено в проектното предложение, отразяващи текущата ситуация с насилието и агресията в училището, вкл. че целевите групи са идентифицирани и стойностите на индикаторите в проектното предложение са реалистично планирани съобразно идентифицираните целеви групи.

Представя се в ИСУН съгласно образец (Приложение VII към Условията за кандидатстване), надлежно попълненa и подписанa от съответния директор.
Yes
12.
Кандидатът е допустим съгласно Условията за кандидатстване.

Проверката за кандидатите – училища се прави служебно в Регистъра на институциите в системата на предучилищното и училищното образование съгласно чл. 345 от ЗПУО, Регистър БУЛСТАТ, ТРРЮЛНЦ или друг регистър (например НЕИСПУО).
Yes
13.
Асоциираните партньори (когато е приложимо), са допустими съгласно Условията за кандидатстване.
Yes
14.
Проектното предложение отговаря на изискванията за териториален обхват, съгласно Условията за кандидатстване.
Yes
15.
Дейностите, включени в проектното предложение, са допустими съгласно Условията за кандидатстване и са описани детайлно, включително начините за изпълнението им и резултатите от тях.

В случай че проектното предложение съдържа недопустими дейности, тези дейности, както и предвидените разходи за тях, следва да бъдат отстранени.
Yes
16.
Дейностите по проекта НЕ са финансирани със средства от Европейските фондове при споделено управление или чрез други инструменти на Европейския съюз в съответствие с чл. 63, параграф 9 от Регламент (ЕС) 2021/1060, както и с други публични средства, и НЕ са били физически завършени или изцяло осъществени преди подаването на проектното предложение за финансиране по програмата, независимо дали всички свързани плащания са направени от конкретния бенефициент или не.

Проверява се въз основа на представената Декларация на кандидата – Приложение I към Условията за кандидатстване.
Yes
17.
В проектното предложение са включени релевантните индикатори за краен продукт и за резултат съгласно Условията за кандидатстване с положителни целеви стойности, различни от 0.

Присъединените индикатори отговарят на категорията регион, избрана от кандидата за реализиране на проектните дейности - регион в преход и/или по-слабо развит регион.
Yes
18.
Кандидатът разполага с необходимите финансови ресурси (финансов капацитет) и механизми за устойчивост, позволяващи да се изпълнят предложените в проектното предложение дейности и да се гарантира тяхната финансова устойчивост. 

Счита се, че кандидатът разполага с финансов капацитет, в случай че неговият оборот с натрупване през последните три  приключили финансови години преди датата на кандидатстване е поне 30 % от стойността на исканото финансиране по проекта.

За кандидат – държавно/общинско училище финансовият капацитет се оценява на база на касовото изпълнение на бюджета им за последните три приключили финансови години към момента на кандидатстването.

За кандидат - частно училище финансовият капацитет се оценява на база на оборота му за последните три приключили финансови години, вкл. финансирането от държавния бюджет, към момента на кандидатстването.

Финансовият капацитет на кандидата се оценява на база представените счетоводни документи и служебната проверка по критерий № 9.

Счита се, че са налице механизми за устойчивост, когато кандидатът е посочил във Формуляра за кандидатстване, секция „Допълнителна информация“, необходима за оценка на проектното предложение, поле „Устойчивост“, начините, чрез които ще осигури възможност ползите от проекта за целевите групи да продължат да съществуват и след края на финансирането по проекта, и е посочил потенциалните източници за финансиране след приключване на проекта и те са реалистични и надеждни.
Yes
19.
Административен капацитет:
Кандидатът разполагат с административен капацитет.

Счита се, че  е налице административен капацитет за изпълнение на проекта, в случай че всеки от предложените експерти в основния екип за организация и управление (ръководител на проекта, координатор и счетоводител (финансист) отговаря на изискванията от Условията за кандидатстване: Ръководителят на проекта има минимум 2 години опит в управлението/изпълнението на сходен тип дейности и/или управление/изпълнение на сходен тип проекти, а останалите двама членове на основния екип имат най-малко 1 година опит в изпълнението на сходен тип дейности и/или управление/изпълнение на сходен тип проекти. 

Проверката се извършва на база представените автобиографии от всеки от членовете на основния екип за организация и управление.

За целите на процедурата под „сходен тип дейности“ следва да се разбират дейности в сферата на образованието и/или работата с допустимите целеви групи. Под „сходен тип проекти“ следва да се разбират проекти със сходни дейности или проекти за допустимите целеви групи като тези по настоящата процедура. За счетоводителя (финансиста) под „сходен тип дейности“ следва да се разбира „извършване на счетоводни/финансови операции съгласно националното законодателство“.
Yes
20.
Формулирани са конкретни и реалистични цели на проекта, които съответстват на целите на процедурата. Налице е връзка между целите, дейностите, резултатите и индикаторите по проекта.
Yes
21.
Целевите групи са описани и са количествено определени.  Кандидатът е предоставил информация относно методите за идентифицирането им и начина, по който ще бъдат включени в дейностите по проекта. Нуждите им са ясно идентифицирани и описани. 

Информацията е представена в секция „Допълнителна информация необходима за оценка на проектното предложение“ от Формуляра за кандидатстване, поле „Целеви групи“ и е съгласно приложената Анализ-Декларация.
Yes
22.
Планът за изпълнение отразява логическата връзка на целите и дейностите, спецификата на дейностите и продължителността на проекта, и предвижда балансирано разпределение на дейностите във времето (с възможност за паралелно изпълнение съобразно идентифицираните нужди).
Yes
23.
Проектното предложение допринася за реализиране на хоризонталните принципи на Програма „Образование“ 2021-2027 (устойчиво развитие; вкл. принос към умения за зелена икономика, равни възможности и недопускане на дискриминация; равенство между половете, и прилагането на Хартата на основните права на ЕС и на Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания).

Информацията е представена в секция „Допълнителна информация, необходима за оценка на проектното предложение“ от Формуляра за кандидатстване, поле, „Принос на проектното предложение за реализиране на хоризонталните принципи на ПО“ и поле „Механизъм за ефективно прилагане и изпълнение по проекта на принципите на Хартата на основните права на ЕС и на Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания“.
Yes
24.
Демаркация и допълняемост:
Кандидатът е описал по какъв начин изпълнението на проекта ще осигури допълващ/надграждащ ефект спрямо предходни проекти по ОПНОИР, по ПО или други национални и международни  програми (когато е приложимо). Посочено е и по-какъв начин ще се следи за демаркация и избягване на двойно финансиране с други проекти и национални и международни програми. 

Информацията е представена в секция „Допълнителна информация, необходима за оценка на проектното предложение“ от Формуляра за кандидатстване, поле „Демаркация и допълняемост“.
Yes
25.
Кандидатът е декларирал във Формуляра за кандидатстване, че в хода на реализиране на дейностите по проектното предложение ще извърши необходимите дейности за организация и управление, за видимост, прозрачност и комуникация, и за осъществяване на мониторинг на резултатите по проекта, вкл. мониторинг на образователните и възпитателните резултати на учениците, в резултат на подкрепата по операцията. 

Информацията е посочена в секция „Допълнителна информация, необходима за оценката на проектното предложение“ на формуляра за кандидатстване, поле „Непреки дейности“.
Yes
26.
Налице е съответствие и логическа връзка между дейности и разходи. Предвидените разходи са необходими за изпълнение на дейностите по проекта и за постигане на заложените индикатори.

Информацията се проверява в секция „Бюджет (в лева)“, секция „План за изпълнение/Дейности по проекта“, секция „Индикатори“, Приложение „Помощна таблица“ към Условията за кандидатстване.
Yes
27.
Бюджетът е попълнен съгласно изискванията на Условията за кандидатстване и е в рамките на максималния размер на общо допустимите разходи за проектно предложение. Спазени са размерите на единичните разходи и размерът на единната ставка по операцията. Разходите не се дублират. Няма недопустими разходи. 

Разходите са коректно отнесени към съответната категория регион. 

Информацията се проверява в секция „Бюджет (в лева)“  от Формуляра за кандидатстване и Приложение „Помощна таблица“. 

В случай че проектното предложение съдържа недопустими разходи, тези разходи следва да бъдат отстранени.
Yes
28.
Кандидат-частно училище отговаря на изискванията за предоставяне на минимални помощи в съответствие с Регламент (ЕС) 2023/2831 на Комисията от 13 декември 2023 година относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта de minimis (ако е приложимо). 

Проверява се чрез представената Декларация за минимални помощи – Приложение IV към Условията за кандидатстване за кандидат– частно училище, когато е приложимо. 

В случай, че исканата част от бюджета на БФП надхвърля допустимия размер на „минимална помощ“ за кандидата – частно училище, оценителната комисия след комуникация коригира бюджета за кандидата, без да редуцира дейностите и индикаторите, а съответната институция, за която е приложим режим de minimis съгласно Условията за кандидатстване, поема ангажимент да ги изпълни, осигурявайки собствени средства в размер на разликата от исканата и редуцираната „минимална помощ“.

В случай, че след комуникация , кандидатът частно-училище, за която е приложим режим de minimis съгласно Условията за кандидатстване, НЕ поеме ангажимент за осигуряване на собствени средства в размер на разликата от исканата и редуцираната „минимална помощ“, се дава отговор „НЕ“ и проектното предложение се отхвърля.
Yes
The project is funded by The technical assistance fund, financed by the financial mechanism of the EEA and the Norwegian financial mechanism 2014-2021