Evaluation criterias

I. Group
I.	Критерии за оценка на административното съответствие и допустимостта на проектните предложения
Criteria Leads to rejection
1.
Формулярът за кандидатстване е подаден по електронен път чрез системата ИСУН 2020 и е подписан с валиден КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице.
Квалифицираният електронен подпис за подаване на проектното предложение е валиден към датата на кандидатстване и е с титуляр и автор - физическото лице, което е официален  представител на кандидата или с титуляр юридическото лице-кандидат, като автор на подписа в този случай следва да е официалния представител на предприятието-кандидат,
или 
с титуляр и автор - упълномощеното физическо лице или с титуляр юридическото лице-кандидат, като автор на подписа в този случай следва да е упълномощеното физическо лице или с титуляр юридическо лице, различно от кандидата, но изрично упоменато в представеното към проектното предложение пълномощно, като автор на подписа в този случай следва да е физическото лице-официален представител на упълномощеното юридическо лице.
Yes
2.
Пълномощно за подаване на проектното предложение с КЕП (ако е приложимо) – попълнено, датирано, подписано на хартиен носител от лице с право да представлява кандидата, сканирано и прикачено в ИСУН 2020. В случаите, когато кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, пълномощното се подписва от всяко от тях.
Yes
3.
Декларация, че кандидатът е запознат с условията за кандидатстване и условията за изпълнение – попълнена по образец (Приложение Б), датирана и подписана на хартиен носител от лице с право да представлява кандидата , сканирана и прикачена в ИСУН 2020. В случаите, когато кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, декларацията се подписва от всяко от тях.
Yes
4.
Декларация по чл. 25, ал. 2 от ЗУСЕСИФ и чл. 7 от ПМС 162/2016 г. – попълнена по образец (Приложение В), датирана и подписана на хартиен носител от всички лица с право да представляват кандидата (независимо от това дали заедно и/или поотделно, и/или по друг начин), сканирана и прикачена в ИСУН 2020.
Yes
5.
Декларация за държавни/минимални помощи – попълнена по образец (Приложение Г), датирана и подписана на хартиен носител от лице с право да представлява кандидата, сканирана и прикачена в ИСУН 2020. В случаите, когато кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, декларацията се подписва от всяко от тях.
Yes
6.
Декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия (ако е приложим) – попълнена по образец (Приложение Д), датирана и подписана на хартиен носител  от лице с право да представлява кандидата, сканирана и прикачена в ИСУН 2020. В случаите, когато кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, декларацията се подписва от всяко от тях.
Yes
7.
Декларация за съгласие данните на кандидата да бъдат предоставени от НСИ на УО по служебен път - попълненa по образец (Приложение З), датирана и подписана на хартиен носител  от лице с право да представлява кандидата, сканирана и прикачена в ИСУН 2020. В случаите, когато кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, декларацията се подписва от всяко от тях.
Yes
8.
Техническа спецификация на предвидените за закупуване ДМА и ДНА – попълнена по образец (Приложение Ж) и прикачена в ИСУН 2020.
Yes
9.
Оферта от производител или първи доставчик за всяка отделна инвестиция в активи (ДМА и ДНА), с предложена цена от производителя/първия доставчик, придружена от Декларация от производител/оторизиращ документ, издаден от производителя на първия доставчик/договор за търговско представителство между производител и първи доставчик, от които да е видно, че е спазено изискването за предоставяне на оферта от производител или първи доставчик – прикачени в ИСУН 2020
No
10.
Счетоводен баланс (индивидуален) за 2018 г. и Отчет за приходите и разходите от стопанска дейност за 2018 г. - по отношение на клъстерите юридически лица с нестопанска цел – заверени от НСИ и прикачени в ИСУН 2020.
Yes
11.
Отчет за приходите и разходите, съдържащ и Справка за приходите и разходите по видове и икономически дейности  за 2016, 2017 г. и 2018 г. – по отношение на предприятията , членове на иновационния клъстер (посочени в т. 11.10 от Формуляра за кандидатстване) – заверени от НСИ, прикачени в ИСУН 2020.
Yes
12.
Отчет за заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд за 2016 г., 2017 г. и 2018 г. – по отношение на предприятията , членове на иновационния клъстер (посочени в т. 11.10 от Формуляра за кандидатстване) – заверен от НСИ и прикачен в ИСУН 2020.
Yes
13.
Справка за иновационната дейност на предприятието през периода 2016-2018 година – по отношение на предприятията , членове на иновационния клъстер (посочени в т. 11.11 от Формуляра за кандидатстване) – заверена от НСИ и прикачена в ИСУН 2020.
Yes
14.
Справка за научноизследователска и развойна дейност за 2016, 2017 и 2018 г. – по отншение на предприятията , членове на иновационния клъстер (посочени в т. 11.10 от Формуляра за кандидатстване) – заверена от НСИ и прикачена в ИСУН 2020.
Yes
15.
Счетоводна политика на кандидата, изготвена съгласно приложимите счетоводни стандарти – прикачена в ИСУН 2020.
No
16.
Документи, доказващи наличието на права по индустриална собственост, по отношение на които иновационният клъстер и/или членовете му като юридически лица или чрез управителя им са първоначален заявител/изобретател - прикачени в ИСУН 2020.
No
17.
Договор (вкл. документ за плащане), удостоверяващ съвместно участие на съответните членове на иновационния клъстер в НИРД проекти - прикачени в ИСУН 2020.
No
18.
Договор (вкл. документ за плащане), удостоверяващ участие на иновационния клъстер в проекти, финансирани от донорски програми – прикачени в ИСУН 2020.
No
19.
Документи, доказващи, че предлаганата по проекта иновация ще е резултат от съвместна дейност на членовете на иновационния клъстер: (писмо, решение, протокол между членовете на иновационния клъстер, с което се потвърждава, че предлаганата по проекта иновация ще е резултат от съвместна дейност между тях, както и ролята им, сътрудничеството и добавената им стойност, и/или договор между членовете на иновационния клъстер за съвместна дейност по предлаганата по проекта иновация) – прикачени в ИСУН 2020.
No
20.
Иновационна стратегия на иновационния клъстер – прикачена в ИСУН 2020.
No
21.
Удостоверение за актуално състояние на клъстера, когато е юридическо лице с нестопанска цел, издадено от съответния съд не по-рано от 6 месеца преди датата на подаване на проектното предложение - прикачено в ИСУН 2020.
Yes
22.
Документи, доказващи създаването на клъстер под формата на обединение - прикачени в ИСУН 2020:
- Книга за акционерите и устав - приложимо за клъстери, които са акционерните дружества и за командитните дружества с акции;
- Дружествен договор - приложимо за клъстери, които са дружествата с ограничена отговорност, едноличните дружества с ограничена отговорност (учредителен акт), събирателните дружества и командитните дружества;
- Устав - приложимо за клъстери, които са кооперациите и за юридическите лица с нестопанска цел; 

Документи следва да съдържат минимум следните реквизити:
- целите на създаденото обединение;
- правата и задълженията на участниците в клъстера във връзка с изпълнението на дейностите, предлагани по проекта, включително правата на собственост върху резултатите от проекта;
- уредба, която гарантира вземането на решения относно дейността на обединението.
Yes
23.
Документи, доказващи наличието на управленски опит на ръководителя на клъстера (трудова книжка, осигурителна книжка, справка, издадена от НАП, трудов договор и договор за управление) – прикачени в ИСУН 2020.
No
24.
Протоколи/решения от заседания на ОС/УС, от които е виден членския състав на клъстера към 31.12.2018 г., вкл. от заседания, на които са приети нови членове или изключени стари членове - прикачени в ИСУН 2020.
Yes
25.
Документи, доказващи наличие на бранд на клъстера и/или регистрирана търговска марка (свидетелство за регистрация на търговска марка, фактури, снимков материал, декларация за износ, производствени каталози и др.) – прикачени в ИСУН 2020.
No
26.
Списък на членския състав на клъстера към 31.12.2018 г. – попълнен по образец (Приложение Ч) и прикачен в ИСУН 2020
No
II. Group
	

Критерии за оценка на допустимостта на кандидата
Criteria Leads to rejection
1.
Кандидатът отговаря на определението за иновационен клъстер, посочено в чл. 2, ал. 92 от Регламент 651/2014.
Yes
2.
Подкрепата по процедурата се предоставя изключително на кандидат, юридическо лице, иновационен клъстер (клъстерна организация).
Yes
3.
Кандидатът е: 
- регистриран като сдружение по смисъла на Закона за юридическите лица с нестопанска цел (в частна или в обществена полза) или е еквивалентно лице по смисъла на законодателството на държава-членка на Европейското икономическо пространство, 
или
- юридическо лице, регистрирано по Търговския закон или е еквивалентно лице по смисъла на законодателството на държава-членка на Европейското икономическо пространство.
Yes
4.
Кандидатът е регистриран, оповестен в съответния регистър като обединение под една от правните форми по т. 3 не по-късно от 31.12.2017 г.
Yes
5.
Кандидатът включва минимум 7 (седем) юридически лица и/или еднолични търговци, регистрирани по Търговския закон или Закона за кооперациите или еквивалентни лица по смисъла на законодателството на държава-членка на Европейското икономическо пространство.
Yes
6.
Кандидатът е пряко отговорен за изпълнението на дейностите по проекта, а не действа в качеството на посредник.
Yes
7.
Основната му икономическа дейност, както и дейността, за която кандидатът кандидатства за финансиране, не е в някоя от следните области: 
а) сектора на рибарството и аквакултурите, уредени с Регламент  (ЕС) № 1379/2013;
б) сектора на първично производство на селскостопански продукти;
в) преработка и продажба на селскостопански продукти, в следните случаи:
−	когато размерът на помощта е определен въз основа на цената или количеството на тези продукти, които се изкупуват от първичните производители или се предлагат на пазара от съответните предприятия; или
−	когато помощта е обвързана със задължението да бъде прехвърлена частично или изцяло на първичните производи¬тели; 
Yes
8.
Проектното предложение не съдържа дейности за улесняване на закриването на неконкурентоспособни въглищни мини в съответствие с Решение 2010/787/ЕС на Съвета.
Yes
9.
В случай на кандидатите (клъстери), които са регистрирани като сдружения по смисъла на Закона за юридическите лица с нестопанска цел, същите извършват стопанска дейност.
Yes
10.
В случай на минимална помощ проектното предложение не съдържа дейности за придобиването на товарни автомобили от предприятия, които осъществяват автомобилни товарни превози за чужда сметка или срещу възнаграждение.
Yes
11.
Помощта не се предоставя за дейности, свързани с инвестиции за постигане на намаляване на емисиите на парникови газове от дейности, изброени в приложение I към Директива 2003/87/ЕО.
Yes
12.
Помощта не се предоставя за дейности, свързани с износ към трети държави или държави членки, по-специално помощи, които са пряко свързани с изнесените количества, с изграждането и функционирането на дистрибуторска мрежа или с други текущи разходи във връзка с износа.
Yes
13.
Помощта не е поставена в зависимост от използване на местни за сметка на вносни стоки.
Yes
14.
Кандидатът не е предприятие (и на ниво група) - обект на неизпълнено разпореждане за възстановяване вследствие на предходно решение на Европейската комисията, с което дадена помощ се обявява за незаконосъобразна и несъвместима с общия пазар (с оглед  „помощи за иновационни клъстери“ съгласно Регламент (ЕС) № 651/2014).
Yes
15.
Кандидатът не е предприятие (и на ниво група) в затруднено положение (с оглед  „помощи за иновационни клъстери“ съгласно Регламент (ЕС) № 651/2014) и по отношение на него не е изпълнено нито едно от следните обстоятелства   : 
- В случай на акционерно дружество, дружество с ограничена отговорност, командитно дружество с акции или кооперация или други дружества по Приложение I към Директива 2013/34/ЕС (което не е МСП, което съществува по-малко от три години), когато неговият записан акционерен капитал е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. Такъв е случаят, когато приспадането на натрупаните загуби от резервите (и всички други елементи, които по принцип се считат за част от собствения капитал на дружеството) води до отрицателен кумулативен резултат, който надхвърля половината от записания акционерен капитал. За целите на настоящата разпоредба под понятието „дружество с ограничена отговорност" се разбира по-специално видовете дружества, посочени в приложение I към Директива 2013/34/ЕС, а понятието „акционерен капитал" включва, когато е уместно, премии от акции.
- В случай на събирателно дружество или командитно дружество или други лица по Приложение II към Директива 2013/34/ЕС (което не е МСП, което съществува по-малко от три години), когато капиталът, вписан в баланса на дружеството, е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. За целите на настоящата разпоредба под понятието „дружество, при което поне някои съдружници носят неограничена отговорност за задълженията на друже¬ството", се разбира по-специално типовете дружества, посочени в приложение II към Директива 2013/34/ЕС.
- Когато предприятието е в процедура по колективна несъстоятелност или отговаря на критериите на своето вътрешно право, за да бъде обект на процедура по колективна несъстоятелност по искане на неговите креди¬тори.
- Когато предприятието е получило помощ за оздравяване и все още не е възстановило заема или не е прекратило гаранцията, или е получило помощ за преструктуриране и все още е обект на план за преструктуриране.
- Когато предприятието не е МСП и през последните две години:
- съотношението задължения/собствен капитал на предприятието е било по-голямо от 7,5; и
- съотношението за лихвено покритие на предприятието, изчислено на основата на EBITDA, е било под 1,0.
Забележка: Изчисляването на съотношението задължения/собствен капитал се извършва съгласно следната формула: От пасива на баланса  раздел В. „Задължения“,  ред „Облигационни заеми“  (код 07100) плюс „Задължения към финансови предприятия“  (код 07200) делено на раздел А. „Общо за раздел А“ (код 05000). 
Съотношението за лихвено покритие на предприятието, изчислено на основата на EBITDA се преценява съгласно следната формула: (код 15000, ред „Общо за група I“, от Раздел Б „Приходи“ на ОПР  минус код 10000, ред „Общо за група I“ от Раздел А „Разходи“ на ОПР плюс код 10410, ред „Разходи за амортизация и обезценка на дълготрайни материални и нематериални активи“) делено на код 11 200, ред „Разходи за лихви и други финансови разходи“ от Раздел А „Разходи“ на ОПР.
Yes
16.
Кандидатът не е микропредприятие по смисъла на чл. 3-4 от Закона за малките и средните предприятия, което има седалище или клон със седалище на територията на селски райони съгласно Списъка на общините в обхвата на селските райони  (Приложение К) и не е заявил за подпомагане дейности по проекта, които ще се осъществяват в община на територията на селските райони.
Yes
17.
Кандидатът не е предприятие, кандидатстващо за финансиране на дейности за преработка и/или маркетинг на горски продукти.
Yes
18.
Кандидатът не е микропредприятие, по смисъла на чл. 3-4 от Закона за малките и средните предприятия, осъществяващо инвестиции, свързани с преработка и/или маркетинг на селскостопански продукти в неселскостопански продукти извън приложение № I от Договора за създаване на европейската общност (Приложение Й), или с производството на памук, в случай че тези инвестиции се осъществяват на територията на селските райони съгласно Списъка на общините в обхвата на селските райони (Приложение К).
Yes
19.
Кандидатът не е малко и средно предприятие, по смисъла на чл. 3-4 от Закона за малките и средните предприятия, осъществяващо инвестиции, свързани с преработка и/или маркетинг на селскостопански продукти в неселскостопански продукти извън приложение № I от Договора за създаване на европейската общност (Приложение Й), или с производството на памук, с изключение на хляб, тестени и сладкарски изделия, в случай че тези инвестиции се осъществяват на територията на селските райони съгласно Списъка на общините в обхвата на селските райони (Приложение К).
Yes
20.
Кандидатът не е предприятие, извършващо основната си икономическа дейност, както и кандидатстващо за финансиране на дейности, които съгласно КИД 2008 (Приложение Л) попадат в Сектор С - код на икономическа дейност 10 „Производство на хранителни продукти” и код 11 „Производство на напитки”, както следва:
•	10.1 „Производство и преработка на месо; производство на месни продукти, без готови ястия”;
•	10.2. „Преработка и консервиране на риба и други водни животни, без готови ястия”;
•	10.3 „Преработка и консервиране на плодове и зеленчуци, без готови ястия”;
•	10.4. „Производство на растителни и животински масла и мазнини”;
•	10.5. „Производство на мляко и млечни продукти”;
•	10.6 „Производство на мелничарски продукти, нишесте и нишестени продукти”;
•	10.81. „Производство на захар”;
•	10.83 „Преработка на кафе и чай”;
•	10.84. „Производство на хранителни подправки и овкусители“;
•	10.91 „Производство на готови храни за животни”;
•	11.02. „Производство на вина от грозде”;
•	11.03. „Производство на други ферментирали напитки”;
•	11.06. „Производство на малц”. 
Yes
21.
Кандидатът не попада, под което и да е от условията, изброени в общите критерии за недопустимост на кандидатите от Условията за кандидатстване по настоящата процедура, а именно:
а) са обявени в несъстоятелност;
б) са в производство по несъстоятелност;
в) са в процедура по ликвидация; 
г) са сключили извънсъдебно споразумение с кредиторите си по смисъла на чл. 740 от Търговския закон;
д) са преустановили дейността си; 
е) се намират в подобно положение, произтичащо от сходна на горепосочените процедури, съгласно законодателството на държавата, в която са установени;
ж) е установено с влязло в сила наказателно постановление или съдебно решение, че при изпълнение на договор за обществена поръчка са нарушили чл. 118, чл. 128, чл. 245 и чл. 301 – 305 от Кодекса на труда или аналогични задължения, установени с акт на компетентен орган, съгласно законодателството на държавите, в които кандидатите са установени;
з) са лишени от правото да упражняват определена професия или дейност съгласно законодателството на държавата, в която е извършено деянието;
и) са сключили споразумение с други лица с цел нарушаване на конкуренцията, когато нарушението е установено с акт на компетентен орган;
й) е доказано, че са виновни за неизпълнение на договор за обществена поръчка или на договор за концесия за строителство или за услуга, довело до разваляне или предсрочното му прекратяване, изплащане на обезщетения или други подобни санкции, с изключение на случаите, когато неизпълнението засяга по-малко от 50 на сто от стойността или обема на договора;
к) имат задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и лихвите по тях, към държавата или към общината по седалището на УО и на кандидата, или аналогични задължения, съгласно законодателството на държавата, в която кандидатът е установен, доказани с влязъл в сила акт на компетентен орган или размерът на неплатените дължими данъци или социалноосигурителни вноски е повече от 50 000 лв. или е повече от 1 на сто от сумата на годишния общ оборот за последната приключена финансова година;
л) са изпаднали в неизпълнение на разпореждане на Европейската комисия за възстановяване на предоставената им неправомерна и несъвместима държавна помощ;
м) лицата, които представляват кандидата или членовете на управителни и надзорни органи или други лица, които имат правомощия да упражняват контрол при вземането на решения от тези органи на кандидатите са правили опит да:
i) повлияят на вземането на решение от страна на УО, свързано с отстраняването, подбора или възлагането, включително чрез предоставяне на невярна или заблуждаваща информация, или
ii) получат информация, която може да им даде неоснователно предимство в процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.
н) лицата, които представляват кандидата или техни членовете на управителни и надзорни органи или други лица, които имат правомощия да упражняват контрол при вземането на решения от тези органи са осъждани с влязла в сила присъда и не са реабилитирани за:
i) престъпление по чл. 108а, чл. 159а – 159г, чл. 172, чл. 192а, чл. 194 – 217, чл. 219 – 252, чл. 253 – 260, чл. 301 – 307, чл. 321, 321а и чл. 352 – 353е от Наказателния кодекс;
ii) престъпление, аналогично на тези по горната хипотеза, в друга държава членка или трета страна;
o) лицата, които представляват кандидата или техни членовете на управителни и надзорни органи или други лица, които имат правомощия да упражняват контрол при вземането на решения от тези органи е налице конфликт на интереси във връзка с процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, който не може да бъде отстранен;
п) е налице неравнопоставеност в случаите по чл. 44, ал. 5 от Закона за обществени поръчки (ЗОП);
р) е установено, че:
i) са представили документ с невярно съдържание, свързан с удостоверяване липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за подбор;
ii) не са предоставил изискваща се информация, свързана с удостоверяване липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за подбор.
Yes
22.
Кандидатът не е предприятие, спрямо което е установено с влязъл в сила административен акт наличието на недължимо платени и/или надплатени суми, както и неправомерно получени и/или неправомерно усвоени средства по проекти, финансирани от предприсъединителните финансови инструменти, оперативните програми, Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, европейските земеделски фондове и Европейския фонд за рибарството, Инструмента Шенген и Преходния финансов инструмент, включително от свързаното с тях национално съфинансиране.
Yes
III. Group
Критерии за оценка на допустимостта на проекта
Criteria Leads to rejection
1.
Продължителността на проекта не надхвърля 24 (двадесет и четири) месеца.
Yes
2.
Дейностите по проекта се изпълняват на територията на Република България.
Yes
3.
Изпълнението на проекта води до реализиране на дейности в изброените по-долу приоритетни направления на тематичните области на ИСИС:
•	ИКТ и информатика: 
−	производства, включително Fabless, особено на създадени в България продукти, устройства и системи; 
−	ИКТ подходи в машиностроене, медицина и творчески индустрии (във връзка с другите три тематични области), вкл. дигитализация на културно-историческо наследство, развлекателни и образователни игри, теле-медицина и теле-грижа и „имбедид” софтуер;
−	3D дигитализация, визуализация и прототипиране; 
−	Big Data, Grid and Cloud Technologies; 
−	безжични сензорни мрежи и безжична комуникация/управление; 
−	езикови технологии; 
−	уеб, хибридни и "native" приложения, уеб базирани приложения за създаване и експлоатиране на нови услуги и продукти; 
−	използване на нови възможности във връзка с аутсорсинг и ИКТ-базирани услуги и системи.

•	мехатроника и чисти технологии: 
−	производство на базови елементи, детайли, възли и оборудване, вграждани като част от мехатронен агрегат или самостоятелно съставляващи такъв агрегат;
−	машиностроене и уредостроене, вкл. части, компоненти и системи, с акцент върху транспорта и енергетиката;
−	инженеринг, реинженеринг и продължаване на жизнения цикъл на индустриални машини, уреди и системи;
−	системи за автоматизирано и софтуерно подпомагано управление с приложение в производството;
−	роботизирани системи и автоматизация на процеси, в т.ч. вграждане на ВЕИ, 3-D моделиране, системи за инструментална екипирорвка;
−	създаване на съвременни информационни комплекси за автономни енергийни системи;
−	синя икономика – технологии за развитие; 
−	проектиране и производство на високо-технологични продукти и/или участие в над-национална производствена верига, вкл. в аеро-космическата индустрия;
−	биомехатроника;
−	интелигентни системи и уреди, „интелигентни домове“ – „интелигентни градове“;
−	чисти технологии с акцент върху транспорта и енергетиката (съхранение, спестяване и ефективно разпределение на енергия, електрически превозни средства и еко-мобилност, водород-базирани модели и технологии, безотпадни технологии, технологии и методи за включване на отпадъчни продукти и материали от производства в други производства);

•	индустрия за здравословен живот и биотехнологии :
−	методи за чисто производство, съхранение, преработка и достигане до крайния потребител на специфични български съставки, средства и продукти (вкл. кисело мляко, мед и пчелни продукти, хляб, вино, млечни и месни продукти, етерични масла, бира, билки и билкови продукти, козметични средства и продукти);
−	производство на специализирани храни и напитки (бебешки и детски, „космически“ храни);
−	производство на инструменти, оборудване, консумативи за медицинска и дентална диагностика и терапия и/или участие в над-национална производствена верига;
−	персонална медицина, диагностика и индивидуална терапия, лечебни и лекарствени форми и средства; 
−	медицински и лечебен туризъм с акцент върху възможностите за персонализация (немасов, а персонален туризъм);
−	нано-технологии в услуга на медицината;
−	биотехнологии с пряко приложение за здравословен начин на живот;
−	приложение на нови методи и технологии в устойчивото ползване на речни и морски ресурси;
−	производство на инсталации за добиване на екологично чиста електроенергия и промишлена вода;
−	зелена/биобазирана икономика (според обхвата на дефиницията на „Иновации за устойчив растеж: Биоикономика за Европа”). Биобазирани продукти са „продукти, които са изцяло или частично, получени от материали от биологичен произход, с изключение на материали, вградени в геоложки формации и/или фосилизирани”.

•	нови технологии в креативните и рекреативните индустрии:
−	културните и творческите индустрии (според дефиниция на ЕК: архитектура, архивно дело и библиотекарство, артистични занаятчийство, аудио-визуални форми (филми, ТВ, видео игри и мултимедия), културно наследство, дизайн, вкл. моден дизайн, фестивали, музика, сценични и визуални изкуства, издателска дейност, радио;
−	компютърни и мобилни приложения и игри с образователен, маркетинг и/или развлекателен характер;
−	алтернативен (селски, еко-, културен и фестивален) и екстремен туризъм и спорт (за стимулиране на несезонен, немасов, а постоянен нишов туризъм);
−	производство на стоки и съоръжения с пряко приложение в тези сфери (напр. национални (регионални) носии, велосипеди, стени за катерене и др. стоки за алтернативни и екстремни спортове, костюми, декори, материали за исторически възстановки, специализирана екипировка и оборудване, печатни издания).
Yes
4.
Проектът не се реализира в партньорство с други предприятия/организации.
Yes
5.
Проектът е насочен към постигане на целта на процедурата.
Yes
6.
Проектът включва подкрепа за дейности по Компонент 2 по режим „помощи за иновационни клъстери“ съгласно чл. 27 от Регламент (ЕС) № 651/2014 и: 
−	достъпът до помещенията, съоръженията и дейностите на клъстера е отворен за ползватели и се предоставя на прозрачна и недискриминационна основа. 
−	предприятията, които са финансирали поне 10% от инвестиционните разходи на иновационния клъстер, могат да получат преференциален достъп при по-изгодни условия, при избегване на свръхкомпенсация, като този достъп е пропорционален на приноса на предприятието към инвестиционните разходи и условията се оповестяват публично.
−	таксите за ползване на съоръженията на клъстера и за участие в неговите дейности съответстват на пазарната цена или отразяват разходите за тези дейности.
Yes
7.
Заявените разходи по Компонент 2 „Помощи за иновационни клъстери“ са общо в размер на поне 50% от общо заявените разходи по проекта.
Yes
8.
Проектът е в съответствие с хоризонталните политики, залегнали в чл.7 и чл.8 на Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета:
−	Равнопоставеност и недопускане на дискриминация - насърчаване на равните възможности за всички, включително възможностите за достъп за хора с увреждания чрез интегрирането на принципа на недискриминация.
−	Устойчиво развитие – подкрепа за проекти, които допринасят за опазване на околната среда, повишаване на ресурсната ефективност и смекчаване на последиците от изменение на климата и приспособяване към тях.
Yes
9.
Общият размер на заявената безвъзмездна помощ е по-висок или равен на 200 000 лв.
Yes
The project is funded by The technical assistance fund, financed by the financial mechanism of the EEA and the Norwegian financial mechanism 2014-2021