Open calls

On this page you can review all published clarifications for the application procedure. If you did not access the system through a user profile you will not be able to submit a request for clarification. In order to create and submit a request for clarification you need to log in or create a profile from the menu " Login ".

Reg. number Question Clarrifications
BG16FFPR002-2.003-Q005 (27.05.2024)
Уважаема г-жо Симеонова, 

Община Созопол е допустим бенефициент по процедура № BG16FFPR002-2.003 “Мерки за изграждане, разширяване и/или надграждане на общински/регионални системи за разделно събиране и рециклиране на биоразградими отпадъци” по приоритет “Отпадъци” на Програма “Околна среда” 2021 – 2027 г.
През 2023 г. са отдадени 17 дка общинска земя на публично частно партньорство с участието на община Созопол, като е проведена процедура и е подписан договор за изграждане на инсталация по предварително третиране на смесени битови отпадъци, генерирани на територията на община Созопол. Договорът е сключен в началото на месец февруари 2024 година. Капацитетът на третиращата инсталация обхваща трите общини, включени в РСУО - Созопол, Царево и Приморско и в е близост до регионалното депо. 
Идеята е да се изгради компостираща инсталация по настоящата процедура, като се допълни проекта, който към момента се проектира само за третираща/сепарираща инсталация. 
В тази връзка бихме искали да попитаме следното: 
При положение, че тези 17 дка, предвидени за третираща и компсотираща инсталация и в близост до регионалното депо са отредени на фирма, в която община Созопол има 15% участие, допустимо ли е да бъде изградена компостиращата инсталация на тази 17 дка територия с условието, че документално собствеността на компостиращата инсталация ще бъде общинска или на РСУО-то или трябва да се търси друга ОБЩИНСКА земя, на която да се изгради компостиращата инсталация, в близост до земята предназначена за изграждане на третираща инсталация и съответно близо до регионалното депо? 

Предварително благодарим за отговора! 

С уважение, 
Тихомир Янакиев 
Кмет на община Созопол
Управляващият орган на ПОС 2021-2027 г. предоставя следните разяснения по отношение на условията за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002-2.003, съобразено с разпоредбата на чл. 26, ал. 8 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове за споделено управление (ЗУСЕФСУ):
Условията за кандидатстване по процедурата не поставят изисквания и ограничения по отношение на собствеността на имота/имотите, върху които ще бъде изградена/е изградена финансираната компостираща инсталация. 
Въпреки това, разпоредбата на чл. 23, ал. 3 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) урежда четири възможни хипотези по отношение на собствеността на съоръженията и инсталациите за третиране на битови отпадъци, които имат отношение и към поставения въпрос относно собствеността на имота/имотите, върху които същите се изграждат. Съгласно чл. 23, ал. 3 от ЗУО, собствеността на съоръженията и инсталациите за третиране на битови отпадъци може да бъде: на общината, която е собственик на терена или има учредено право на строеж върху определения за изграждане терен; съсобственост на общините - членове на РСУО; съсобственост между финансиращия частен партньор и общината - собственик на терена, и/или общините - членове на РСУО или собственост на финансиращия частен партньор за съоръженията за подготовка преди оползотворяване или обезвреждане и оползотворяване на отпадъците. 
Независимо от възможните хипотези, уредени в чл. 23, ал. 3 от ЗУО, в условията за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002-2.003 е посочено, че за целите на финансирането собствеността на изградената инсталацията за компостиране задължително трябва да бъде общинска и да отговаря на следните условия: 
1. инсталацията да е съсобственост на всички общини, чиито отпадъци ще се третират в нея; или
2. съответно инсталацията да е собственост само на една община – когато в инсталацията се предвижда третиране на отпадъците само на същата. 
В тази връзка, по процедурата не е допусната възможност за финансиране на компостираща инсталация - собственост/съсобственост на/с частен или друг партньор, различен от община от същото РСУО. 
Предвид така посочените изисквания на нормативната уредба и условията за кандидатстване по процедурата, може да се заключи, че когато инсталацията е собственост/се предвижда да бъде собственост само на една община, тази община трябва да бъде собственик и на терена или да има учредено право на строеж върху него. 
Когато финансираната компостираща инсталация ще се ползва от няколко общини, същата следва да бъде съсобственост на всички ползващи я общини. В тази хипотеза, по отношение на собствеността на имота/имотите, на които се изгражда компостиращата инсталация, се прилагат съотносимите разпоредби на действащото законодателство, които биха довели до възникване на съсобствеността на инсталацията. Обръщам внимание, че съгласно т. 24.13 от раздел 24 на условията за кандидатстване, кандидатът следва да представи документи за собственост и/или за учредени ограничени вещни права (нотариален акт, договор за покупко-продажба или друг документ в съответствие със законодателството) – за имотите, на които ще се изгражда инсталацията и съпътстващата инфраструктура (ако е приложимо), както и скици за имотите, съгласно изискванията на раздел 12 и 13 от условията за кандидатстване. 
Важно е да се отбележи, че недвижимите имоти, включени в капитала на търговски дружества, не са общинска собственост. Съгласно чл. 2, ал. 2 от Закона за общинската собственост, не са общинска собственост имотите и вещите на търговските дружества и юридическите лица с нестопанска цел, дори ако общината е била единствен собственик на прехвърленото в тях имущество. Това обстоятелството трябва да бъде съобразено във връзка с изискването финансираната инсталация да собственост/съсобственост на общината/всички общини, чиито отпадъци ще се третират в нея. 
Предвид наличието на публично-частно партньорство, от значение е и следното:
Съгласно условията за кандидатстване, кандидатите следва да представят решение на Общото събрание на РСУО по чл. 26, ал. 1, т. 11 от ЗУО, придружено задължително с обосновка по отношение на взетото решение за собствеността на инсталацията, за която се иска финансиране по процедурата. В обосновката трябва да се включи проучване за наличие на интерес от лица за финансиране изцяло или съфинансиране от тяхна страна за тяхна сметка на изграждането на инсталацията. 
В допълнение, при вземане на решение за определяне на площадката, върху която се изгражда компостиращата инсталация, кандидатът следва да спазва изискванията на Наредба № Н-4 от 2.06.2023 г. за условията и изискванията, на които трябва да отговарят площадките за съхраняване или третиране на отпадъци, за разполагане на съоръжения за третиране на отпадъци и за транспортиране на производствени и опасни отпадъци. 
Предвид гореизложеното, изграждането и експлоатацията на инсталацията за компостиране трябва да съобразява приложимата нормативна уредба, в т.ч. и по отношение на права върху имотите и изисквания към площадката, специфичните изисквания в условията за кандидатстване по процедурата, като не може да се предоставя предимство на определен изпълнител по смисъла на чл. 107, параграф 1 от Договора за функциониране на ЕС.  
Предвид поставените конкретни въпроси за специфичните за кандидата обстоятелства, отговорност на кандидата е да анализира доколко клаузите по сключения договор по отношение на собственост, права на ползване/строеж и/или други вещни права и др. за имота, в който се предвижда да се изгради компостираща инсталация, съвместно с друга инсталация за третиране на отпадъци, са или не са в съответствие с изискванията на условията за кандидатстване по процедурата, както и с приложимото законодателство. Обръщаме внимание, че ако първоначалният проект за изграждане на една инсталация на проучваната територия бъде разширен с добавяне на инсталация за компостиране, за изграждането на която ще се кандидатства за  финансиране по процедурата, при попълването на формуляра за кандидатстване трябва да се представи информация за проекта в неговата цялост и съответно да се разграничат ясно допустимите / недопустимите  дейности / разходи за финансиране по процедурата.
BG16FFPR002-2.003-Q004 (16.05.2024)
ДО
Г-ЖА ГАЛИНА СИМЕОНОВА
ГЛАВЕН ДИРЕКТОР
ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА "ОКОЛНА СРЕДА" 
УЛ. “КН. МАРИЯ ЛУИЗА“ № 22
ГР. СОФИЯ – ПОЩ . КОД 1000

Относно: Въпрос по процедура  № BG16FFPR002-2.003 “Мерки за изграждане, разширяване и/или надграждане на общински/регионални системи за разделно събиране и рециклиране на биоразградими отпадъци” по приоритет “Отпадъци” на Програма “Околна среда” 2021 – 2027 г.

УВАЖАЕМА Г-ЖО СИМЕОНОВА,
Община Силистра е допустим бенефициент по процедура  № BG16FFPR002-2.003 “Мерки за изграждане, разширяване и/или надграждане на общински/регионални системи за разделно събиране и рециклиране на биоразградими отпадъци” по приоритет “Отпадъци” на Програма “Околна среда” 2021 – 2027 г.
Към настоящия момент  инфраструктурата на регионалната система за управление на отпадъците се състои от регионално депо   - изграденото през 2007 г.  с помощта на Програма ИСПА (предприсъединителен финансов инструмент на ЕС), обслужващо населението на 6-те общини от региона. Във всички общини  е въведена система за организирано сметосъбиране и извозване на неопасните смесени битови отпадъци, които биват депонирани в депото. 
През 2011 г. е стартирало изпълнението на проект за ”Изграждане на инсталация за предварително третиране на ТБО преди тяхното депониране в т.ч. компостиране на зелени отпадъци и линия за сепариране”. Предвидено е инсталацията да се изгради на терен, който е в непосредствена близост до площадката на депото, като по този начин дейностите с отпадъци в региона са максимално компактни в териториално отношение. Същинското изграждане на обекта е започнало през 2012 г., като на няколко пъти е било спирано и обектът все още не е завършен и въведен в експлоатация. Не малка част от предвидените СМР с основния проект са изпълнени (външни връзки, част от сградите, ограда и др.). Промяната в съотносимото законодателство в областта на строителството, в периода 2011-2021 г., е наложила проектът да бъде актуализиран с цел да бъде завършен в съответствие с  нормативната база. В обхвата на актуализация, към основния проект е изготвена и нова проектна документация, свързана с изграждане допълнителни под-обекти, както следва: 
	инсталация за стабилизация на подситовата фракция;
	съоръжение за  първоначална ускорена ферментация на  разделно събрани биоразградими битови отпадъци и зелени отпадъци;
	пристройка на сградата за сепариране за помещение за разполагане на преса за балиране на отпадъците;
	доставка на нова обслужваща подемно-транспортна техника;
	съдове за отпадъци за дейностите на площадката и допълнителни навеси. 
За изпълнение на така актуализираната проектна документация са проведени всички съгласувателни процедури, като в края на 2023 г. е издадено и Разрешение за строеж.
Във връзка с описаното по-горе, и предвид новия механизъм за финансиране на важни за общините обекти, Община Силистра е предложила през м. декември 2023 г. за завършване  на обекта той да бъде включен в Приложение № 3 към чл.107, ал. 13 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г., с което са определени приоритетните проекти по Инвестиционна програма за общински проекти с прогнозен размер и обхват. За финансиране на дейностите по строителство през м. април 2024 г, е сключено и споразумение по чл. 107, ал. 1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. между Министъра на регионалното развитие и благоустройството и кмета на община Силистра. Към момента е стартирана процедура за избор на Изпълнител по ЗОП и е в ход оценяването на офертите на кандидатите за  Изпълнител за завършване на обекта (обществена поръчка за строителство с уникален № 00030-2024-0046 / 20.03.2024 г.  в Регистъра на обществените поръчки). Съгласно поставените условия от МРРБ за финансирането на проекта, част от механизацията  нужна за компостиращата инсталация следваше да бъде изкарана от обхвата на проекта, тъй като се явява недопустима дейност, за която не се осигурява финансиране със средства съгл. Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. В следствие на това, за тази техника е необходимо да бъде осигурено допълнително финансиране за закупуването й и осигуряването на нормалната експлоатация на компостиращата инсталация.
Следва да се отбележи, че компостиращата инсталация, по проектна документация и данни за морфологичния състав на отпадъците1 на общините от региона не би могла да приеме цялото разделно събрано количество хранителни и градински био отпадъци, от всички общини в региона. На база данни от 2023 г. за генерираните количества отпадъци в регион Силистра съпоставено с капацитета на компостиращата инсталация, тя би могла да приеме цялото количество от биоразградими отпадъци (градински и хранителни)  генерирани в община Силистра, а при минималното му надвишаване с 1,13% (92 тона) и цялото такова количество генерирано и от другите общини от региона с изключение на община Дулово.  При използване на морфологичен анализ на отпадъците на общините от 2017 г. общините, които с малко превишение на проектния капацитет  - с 1,81% (144 тона) биха могли  да използват капациета на компостиращата инсталция са само малките и най-близки общини от региона – община Алфатар и община Кайнарджа. Важно е да се вземе предвид, че част от населените места в  три общини от регион Силистра – община Дулово, община Главиница и община Ситово са на значително разстояние от площадката на изграждащата се компостираща инсталация, така че въз основа на анализ ще се търси решение за начина на разделно събиране и рециклиране на биоразградимите отпадъци от техните територии на площадка на тяхна територия.  
С оглед горното и предвид желанието на община Силистра да кандидатства по процедура  № BG16FFPR002-2.003 “Мерки за изграждане, разширяване и/или надграждане на общински/регионални системи за разделно събиране и рециклиране на биоразградими отпадъци” по приоритет “Отпадъци” на Програма “Околна среда” 2021 – 2027 г. моля да разясните следното:
1.	Допустимо ли е община Силистра самостоятелно, или в партньорство с общините от региона  да кандидатства с проектно предложение за финансиране на дейности и разходи за:
1.1 СМР дейности свързани с изграждане на съоръженията в обхвата на компостиращата инсталация. За тях в проектното предложение изрично ще бъде посочено, че източника на финансиране ще бъде Приложение № 3 към чл.107, ал. 13 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. и те ще присъстват, като разход във връзка с изпълнението на чл. 107, ал. 8 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. 
1 - изготвен в изпълнение на проект по Българо-швейцарската програма за сътрудничество, Изпълнителна агенция по която е Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС).
1.2 Осигуряването на нужната механизация на площадката за компостиране неподлежаща на финансиране с целеви средства по Приложение № 3 към чл.107, ал.13 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г.;
1.3 Изграждането на системата за разделно събиране и транспортиране на биоразградими отпадъци от населението места на територията на общината/ните
2. В случай, че е допустимо - какъв би бил максималния размер на БФП, който община Силистра самостоятелно или в партньорство с други общини може да получи?
3. При наличие на актуален морфологичен анализа на отпадъците на някоя  от общините от региона можели да бъде използван той за изчисляване на бюджета в случай на партньорство и кандидатстване със общо проектно предложение?
4. Каква проектна и друг вид документация и в какъв вид следва да бъде предоставен пред УО на ОП ”Околна среда” на етапа на кандидатстване за СМР дейности по т.1.1, които ще се финансират съгл. от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г?



Управляващият орган на ПОС 2021-2027 г. предоставя следните разяснения по отношение на условията за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002-2.003, съобразено с разпоредбата на чл. 26, ал. 8 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове за споделено управление (ЗУСЕФСУ):
По въпрос 1 с три подвъпроса: Общините от РСУО Силистра (Силистра, Алфатар, Главиница, Дулово, Кайнарджа и Ситово) са включени в раздел 11 от условията за кандидатстване по процедура BG16FFPR002-2.003 и са допустими кандидати за финансиране. Проектните предложения може да бъдат подготвени и подавани както самостоятелно от една община, така и в партньорство от две или повече общини от едно и също РСУО. За целите на партньорството трябва да бъде сключено споразумение съгласно раздел 12 от условията за кандидатстване, както и да бъдат съобразени решенията на Общото събрание на РСУО и решенията на Общинските съвети на общините. 
Всяко проектно предложение по процедура BG16FFPR002-2.003 трябва да включва всички задължителни дейности, посочени като такива в раздел 13 от условията за кандидатстване, а именно:
–  изграждане на нова инсталация за компостиране или надграждане на съществуваща инсталация, с което се увеличава капацитетът за рециклиране на биоразградимите отпадъци на територията на общината; 
–  разделно събиране на цялото количество градински и хранителни отпадъци като част от потока битови смесени отпадъци – доставка на необходимите контейнери/съдове за разделно събиране и на съответните специализирани транспортни средства за тяхното извозване,
както и да включва мерки за повишаване на осведомеността и поведението за устойчиво управление на отпадъците в региона.
Съфинансирането (собственото участие) от страна на бенефициентите е задължително и е в размер на минимум 20 % от общия размер на допустимите разходи по проекта (допустимо е по отделните дейности да има различен процент съфинансиране при спазване на задължението за минимум 20% на ниво проект). Разходите трябва да бъдат обосновани въз основа на анализ, изготвен съгласно изискванията на т. 13.2.2. и образеца по Приложение № 2 от условията за кандидатстване по процедурата. 

По въпрос 2: В раздел 9 от условията за кандидатстване по процедурата подробно е описан начинът на изчисляване на максималния размер на БФП за отделно проектно предложение, в зависимост от количеството биоразградими битови отпадъци за 1 година (в тонове). От съществено значение при определянето на максималния размер на БФП е годишното количество биоразградими битови отпадъци, които ще се събират и рециклират от общината-кандидат или всички общини, кандидати по процедурата с едно проектно предложение. 
Предвид сключеното споразумение по чл. 107, ал. 1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г., обръщаме внимание, че разходите за дейности, които са допустими по процедурата и за които е приложима разпоредбата на чл. 108, ал. 8 от този закон, следва да се попълнят в секция „Бюджет“ от формуляра за кандидатстване  като разходи за БФП. Задължително е също така в секция „Допълнителна информация, необходима за оценка на проектно предложение“ от формуляра за кандидатстване в ИСУН в поле „Осигуряване на финансови средства“ да бъде представена информация не само как и откъде кандидатът ще осигури финансовите средства за покриване на собствения принос и за покриване на допустимите за финансиране разходи, преди те да му бъдат възстановени от безвъзмездната финансова помощ по АДБФП, но също така и за наличното финансиране от Закона за държавния бюджет за 2024 г. на недопустими по процедурата разходи. 
Следва да се има предвид и че към момента на кандидатстване по процедурата проектът не трябва да е физически завършен, в т.ч. предвидената за изграждане инсталация за компостиране не е въведена в експлоатация с издадени документи, посочени в т. ІV.3 от Приложение № 2 от условията за изпълнение по процедурата. В случай на налични доказателства за физически завършен проект към момента на кандидатстване, разходите за такъв проект няма да са допустими за финансиране, независимо дали включват допустими дейности.  

По въпрос 3: При подготовката на всяко проектно предложение трябва да се ползват данните от актуален (съгласно чл. 28а от Наредба № 7/2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци)  анализ на морфологичния състав на битовите отпадъци от съответната  община. Ако към етапа на кандидатстване не е завършено изготвянето на актуален анализ на морфологичен състав, за релевантни следва да се приемат данните за съответната община от морфологичния състав на битовите отпадъци в България от 2019 г., чието изготвяне е възложено от МОСВ. При кандидатстване в партньорство между две или повече общини следва изрично да се посочи за всяка една община дали данните съответстват на изготвен актуален анализ на морфологичния състав (ако такъв е завършен), или на данните във възложения от МОСВ морфологичен анализ. 

По въпрос 4: Един от задължителните за представяне на етапа на кандидатстване документи е предварително (прединвестиционно) проучване, изготвено задължително съгласно изискванията на раздел 13 и Приложение № 7 от условията за кандидатстване по процедурата. Предвид  наличието на актуализирана проектна документация за проекта и сключено споразумение за финансиране по Закона за държавния бюджет за 2024 г., както и издаденото разрешение за строеж през 2023 г., в предварителното инвестиционно проучване трябва да бъде включена информация за изготвените инвестиционни проекти,  относими към дейностите по проектното предложение (независимо от източника на финансиране), на какъв етап от тяхното одобрение са, както и за наличие на разрешителни документи по реда на ЗУТ. Препоръчително е отнасящите се до проектното предложение налични документи да бъдат представени в част „Прикачени документи“ от формуляра за кандидатстване в ИСУН или да бъдат допълнително предоставени при поискване на етапа на оценка на подаденото проектно предложение.
BG16FFPR002-2.003-Q003 (08.05.2024)
УВАЖАЕМА ГОСПОЖО СИМЕОНОВА, 
Във връзка с обявената процедура за кандидатстване № BG16FFPR002-2.003 „Мерки за изграждане, разширяване и/или надграждане на общински/регионални системи за разделно събиране и рециклиране на биоразградими отпадъци“ по приоритет  2 „Отпадъци” на програма „Околна среда“ 2021-2027 г., възникват следните въпроси:
1. Съгласно условията за кандидатстване Дейност 13.1.3. Рециклиране на разделно събрани биоразградими битови отпадъци е със статус „задължителна“, като са допустими дейности по закупуване и доставка на необходимите съоръжения, техника и оборудване и/или изграждане на 1 брой инсталация за компостиране на разделно събрани биоразградими битови отпадъци или надграждане на 1 брой съществуваща общинска инсталация за компостиране с увеличаване на нейния капацитет. В тази връзка при съществуваща компостираща инсталация при която не е необходимo увеличаване на капацитета и, ще бъдели допустимо кандидатстването с проектно предложение в което не е включена тази задължителна дейност 13.1.3. ?  
2.	Тъй като при експлоатацията на съществуващата компостираща инсталация се констатира трудности по отношение на производството на компост, произтичащи от факта, че площадката на компостиращата инсталация е на голяма надморска височина и е необходимо преструктурирането и, от отворен тип да бъде затворен тип, ще бъдели допустима за финансиране такава дейност?
3.	Регионалното депо „Теклен дол“ обслужва три общини  - Смолян, Чепеларе и Баните, като на територията на депото са изградени съответно сепарираща и компостираща инсталации. Отдалечеността на депото от Община Чепеларе е на над 50 км., а от Община Баните е над 60 км.. В тази връзка ще бъде ли допустимо всяка от общините Чепеларе и Баните да изградят самостоятелни компостиращи инсталации разположени на тяхна територия?

С уважение:
НИКОЛАЙ ТОДОРОВ МЕЛЕМОВ
КМЕТ НА ОБЩИНА СМОЛЯН
Управляващият орган на ПОС 2021-2027 г. предоставя следните разяснения по поставените въпроси по отношение на условията за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002-2.003, съобразено с разпоредбата на чл. 26, ал. 8 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове за споделено управление (ЗУСЕФСУ):

По въпрос 1: Както е посочено в т. 13.1.3. от условията за кандидатстване по процедура BG16FFPR002-2.003, дейността „Рециклиране на разделно събрани биоразградими битови отпадъци“ е задължителна.  Закупуването и доставката на необходимите съоръжения, техника и оборудване са допустими, ако са предназначени за 1 брой инсталация за компостиране на разделно събраните биоразградими битови отпадъци или за надграждане на 1 брой съществуваща общинска инсталация за компостиране с увеличаване на нейния капацитет, т.е. дейността по закупуване е допустима, само, ако е обвързана с изграждането на нова инсталация за компостиране (нов капацитет) или с увеличаване на капацитета на съществуваща инсталация за компостиране. В т. 13.3. от условията за кандидатстване са изброени недопустимите дейности по процедурата, едни от които са за  „проектиране / основен ремонт/ реконструкция / преустройство / модернизация на съществуващи инсталации за компостиране, които не са свързани пряко с увеличаване на капацитета на съществуващите инсталации“. 
Всяко проектно предложение трябва да включва всички задължителни дейности, изрично посочени като такива в раздел 13 от условията за кандидатстване по процедура BG16FFPR002-2.003. В тази връзка е задължително да се включи  изграждане на нова инсталация за компостиране или надграждане на съществуваща инсталация с цел увеличаване на нейния капацитет след надлежно доказана необходимост за това, както и закупуване на необходими за компостираща инсталация съоръжения, техника и оборудване, но само ако са предназначени за финансирана по процедурата инсталация.  

По въпрос 2: В допълнение към разясненията по въпрос 1, разходите за  „преустройство/ модернизация на съществуващи инсталации за рециклиране без увеличаване на техния капацитет“ са недопустими за финансиране по процедурата. Дейностите, съответно разходите по проектиране / основен ремонт/ реконструкция / преустройство /модернизация на съществуващи инсталации за компостиране, биха били допустими по процедура BG16FFPR002-2.003, но само и единствено ако са свързани пряко с надлежно доказана необходимост за увеличаване на капацитета на съществуващите общински инсталации.  

По въпрос 3: В раздел 11 от условията за кандидатстване по процедура BG16FFPR002-2.003 са изброени поименно общините - допустими кандидати, от съответните РСУО, включени в Приложение № 8 от НПУО 2021-2028 г., като Смолян, Чепеларе и Баните са такива общини. Тези общини могат да кандидатстват както самостоятелно, така и в партньорство, при удовлетворяване на всички изисквания и ограничения, посочени в условията за кандидатстване по процедурата и съобразено с взетите решения на Общото събрание на съответното РСУО, които задължително трябва да се представят на етапа на кандидатстване по процедурата. 
Обръщаме специално внимание на изискването, че „Решението  за развитието на регионалната система с допълнително изграждане на нови общински инсталации или надграждане на съществуващи общински инсталации за компостиране трябва да се основава на недостатъчност на наличен капацитет на съществуващите инсталации спрямо генерираното количество биоразградими битови отпадъци във всички общини от съответното РСУО и необходимост от допълнителен капацитет за постигане на нормативните цели и изисквания на ниво регион за управление на отпадъците“, както и че „Условие за отпускане на финансиране по процедурата е в съответните РСУО, чиито общини са допустими кандидати, да няма изградени инсталации за компостиране на цялото количество разделно събрани битови биоразградими отпадъци на тяхна територия, каквато информация се съдържа в НПУО или вече изградените такива да са с недостатъчен капацитет спрямо генерираното количество биоразградими битови отпадъци във всички общини от съответното РСУО“.
BG16FFPR002-2.003-Q002 (30.04.2024)
УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА,
Община Велики Преслав е член на РСУО - Шумен. Общината ни не разполага с инсталация за компостиране/третиране на разделно събрани зелени отпадъци и като допустим бенефициент има намерение да кандидатства самостоятелно по процедура № BG16FFPR002-2.003. 
Съгласно актуален анализ на морфологичния състав на битовите отпадъци на територията на община Велики Преслав, като част от потока смесени битови отпадъци, процентното съдържание на биоразградимия отпадък е както следва:
Средногодишен процент: 
Хранителни - 7% са съответно 231,06 т/г (от 3 300,92 т за 2023г.)
Градински - 18%  са съответно 594,16 т/г (от 3 300,92 т за 2023г.)
Дървесни - 5 % са съответно 165,04 т/г (от 3 300,92 т за 2023г.)
Общо:  990 т/г.

На територията на общината към момента има организирано разделно събиране на част от потока градински отпадъци, генериран основно от дейности на общината при  поддържане и почистване на обществени зелени площи, паркове, общински пътища,  градинки и др., като за 2023 г. количеството му е 1 284 т., което при сумиране  на образуваните смесени битови и разделно събрани отпадъци по фракции и изчисляване на морфологичния състав на всички отпадъци прави (вдига) процента на образуваните на територията на общината градински отпадъци на 38,77 % като част от общия генериран отпадък. Към момента за тези количества няма изградена/изграждаща се и  въведена в експлоатация инсталация за рециклиране/компостиране. 
Разписаният в Условията за кандидатстване по процедурата начин за определяне на  количествата биоразградими битови отпадъци за разделно събиране и рециклиране гласи: „Процентното съдържание на биоразградимите битови отпадъци от потока смесени битови отпадъци за съответната община / общини се определя като сума от процентите на съответните биоразградими битови отпадъци, които са предмет на проектното предложение (задължително за цялото количество градински и хранителни отпадъци като част от потока битови смесени отпадъци). Данните за процентното съдържание се вземат от актуален[1] анализ на морфологичния състав на битовите отпадъци от съответната  община. Ако към етапа на кандидатстване не е завършено изготвянето на актуален морфологичен състав, за релевантни следва да се приемат данните за съответната община от морфологичния състав на битовите отпадъци в България от 2019 г., чието изготвяне е възложено от МОСВ.
Количеството биоразградими битови отпадъци за съответната община се определя по процента на биоразградимите битови отпадъци от количеството смесено събирани битови отпадъци.
От получената стойност се изваждат капацитетите (в т/год.) на изградени и въведени в експлоатация (ако не са взети предвид при изготвяне на морфологичния състав) по проектна документация и документация за въвеждане в експлоатация, както и изграждащи се общински инсталации за рециклиране на такива отпадъци (капацитети по проектна документация) или предавани от съответната община въз основа на сключен дългосрочен договор за тяхното рециклиране (количества в т/год. съгласно сключените договори). Полученото окончателно количество биоразградими битови отпадъци (т/год.) се ползва като основа за изчисляване на максимален размер на БФП за проектно предложение.“ (стр. 6)
Това поставя пред община Велики Преслав следните  въпроси:
1.	Управляващият орган ще даде ли възможност на община Велики Преслав да включи количествата разделно събрани градински отпадъци, които не са капацитет на съществуващи изградени или изграждащи се и въведени в експлоатация инсталации за рециклиране в частта от инвестиционното си намерение, която разглежда площадка за компостиране на биоразградими отпадъци?
2.	Процедурата дава ли възможност дейност  „ 13.1.2. Изграждане, разширяване и/или надграждане на системите за разделно събиране и транспортиране на битовите биоразградими отпадъци – дейността е задължителна“, която е допустима за финансиране и задължителна като съдържание да бъде оразмерена на база цитираните проценти от морфологичния анализ на средно годишните процентни разпределения на фракциите, част от потока смесени битови отпадъци? А дейностите от          „ 13.1.3. Рециклиране на разделно събрани биоразградими битови отпадъци – дейността е задължителна“, която също е допустима за финансиране и задължителна дейност, да бъдат разглеждани и оразмерявани така, че съоръженията, техниката и оборудването да поемат капацитета на този допълнителен поток градински отпадъци, който към момента се разделя от смесения, но няма изградена инсталация за неговото рециклиране?
3.	Как следва да бъде изчислена стойността на БФП на проектното предложение, изхождайки от това, че процедурата дава насоки разглеждайки общо финансиране на тон, като не дава условно разделение на отделните задължителни дейности - Разделно събиране и Рециклиране?

Благодаря предварително за Вашите разяснения, които са ни изключително важни с оглед на следващите ни стъпки при подготовката на проектното предложение! 
Нина Асенова - зам.-кмет "ЕХД" на Община Велики Преслав


Управляващият орган на ПОС 2021-2027 г. предоставя следните разяснения по поставените въпроси по отношение на условията за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002-2.003, съобразено с разпоредбата на чл. 26, ал. 8 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове за споделено управление (ЗУСЕФСУ):
По въпрос 1.: Една от целите на процедура BG16FFPR002-2.003 е да се предоставят средства за осигуряване на общините на необходимите съдове, техника и инсталации за разделно събиране на цялото количество хранителни и градински биоотпадъци, които към момента се събират чрез общинските системи за смесено събиране на битови отпадъци. По този начин ще се отклонят количествата биоразградими битови отпадъци от депониране. При обоснована необходимост може да се осигури възможност допълнително разделно събиране и на други видове биоразградими отпадъци, подходящи за третиране в компостиращи инсталации – например хартия, картон, дървесни отпадъци, които също се събират смесено чрез общинските системи, не са масоворазпространени отпадъци, подходящи са за рециклиране при избраната технология за компостиране и няма друга визия за тяхното последващо третиране, различна от компостиране.
Съобразен с целите на процедурата, е заложен подход за изчисляване на количеството биоразградими битови отпадъци, описан подробно в раздел 9 от условията за кандидатстване по процедурата. Обръщаме внимание, че при прилагане на този подход трябва да се изчислят и съпоставят две стойности, като за релевантна се избира по-малката от двете. Едната от стойностите трябва да бъде определена въз основа на данните от морфологията и количеството смесено събирани битови отпадъци. Данните за процентното съдържание на биоразградимите битови отпадъци се вземат от актуален анализ на морфологичния състав на битовите отпадъци от съответната  община. Обръщаме внимание, че морфологичният състав на битовите отпадъци в анализа се изчислява на база общото количество образувани битови отпадъци, в което влизат смесено събираните и разделно събираните битови отпадъци. Т.е. данните за  морфологичния състав на отделните фракции битови отпадъци, в т.ч. и биоотпадъците, отчитат и разделно събраните битови отпадъци като част от общото количество образувани отпадъци.  
Отчитайки целите по процедура BG16FFPR002-2.003, при изчисляването на количеството биоразградими битови отпадъци за 1 година (което е основата за определянето на максималния размер на безвъзмездната финансова помощ (БФП) за отделно проектно предложение) трябва да се следва стриктно заложения подход в раздел 9 от условията за кандидатстване – основа е „годишното количество смесено събирани  битови отпадъци за съответната община за годината, предхождаща годината на кандидатстване по процедурата“, като "количеството биоразградими битови отпадъци за съответната община се определя по процента на биоразградимите битови отпадъци от количеството смесено събирани битови отпадъци“. Предвид това, съгласно условията за кандидатстване, в изчисленията на капацитета за рециклиране се включват само количествата биоразградими отпадъци от потока смесено събираните отпадъци. Разходи за разделно събиране и рециклиране на количества биоразградими битови отпадъци, които надвишават количеството, изчислено по процедурата на тази основа, са недопустими за финансиране. Ако такива дейности и разходи бъдат включени в проектно предложение, кандидатът трябва да обоснове тяхната необходимост и да осигури средства от други източници, като ги посочи в поле „Недопустими разходи, необходими за изпълнението на проекта (когато е приложимо)“ в секция „Финансова информация – източници на финансиране (в лева)“ на Формуляра за кандидатстване в ИСУН. Данните за недопустимите разходи трябва да съответстват на представената информация съответно в Анализа на остойностяването по т. 24.2 от условията за кандидатстване. Едновременно с това информация за източника на финансиране на тези разходи следва да се посочи и в поле „Осигуряване на финансови средства“ на секция „Допълнителна информация, необходима за оценка на проектното предложение“ от Формуляра.

По въпрос 2: В раздел 7 от условията за кандидатстване по процедура BG16FFPR002-2.003 е уточнено, че целевата стойност на индикатора, отчитащ рециклираните отпадъци, следва да е идентична с целевата стойност на индикатора, отчитащ отпадъците, събрани разделно или по-малка, но с не повече от 10 %. Разлика се допуска само за случаите, при които е обосновано, че част от количеството на разделно събираните биоразградими битови отпадъци (хранителни отпадъци не повече от 10 % съгласно националната морфология от 2019 г.) не е подходящо да бъдат рециклирани по технологията на предложената инсталацията за компостиране по проектното предложение. Предложените целеви стойности на индикаторите следва да са обвързани и да съответстват на данните и параметрите на проектното предложение.
Предвид това, по процедурата не е допустим разход за изграждане на капацитет на компостираща инсталация, който е по-голям спрямо изчисленото съгласно подхода по раздел 9 от условията за кандидатстване количество биоразградими битови отпадъци за 1 година. По отношение на недопустимите разходи, вижте разясненията по първия въпрос.   

По въпрос 3: В раздел 9 от условията за кандидатстване по процедурата е уточнено, че максималният размер на БФП за отделно проектно предложение следва да се определи като максималната стойност за 1 тон  разделно събрани и рециклирани биоразградими битови отпадъци (като лв./тон) се умножи по количеството биоразградими битови отпадъци за 1 година (в тонове), които ще се събират и рециклират от общината-кандидат или всички общини, кандидати по процедурата с едно проектно предложение. Максималната стойност на БФП за 1 тон разделно събрани и рециклирани биоразградими битови отпадъци за един проект по процедурата е до 807 лв./тон (без ДДС). В стойността са включени всички допустими разходи за един проект по процедурата, финансирани с БФП, в т.ч. за подготовка, изпълнение, мерки за повишаване на осведомеността, организация и управление, видимост, прозрачност и комуникация и подготовка на документации за възлагане на обществени поръчки по реда на Закона за обществените поръчки. В т. 14.3 от условията за кандидатстване са дадени указания относно ограниченията в размера/стойността на определени категории разходи, които са относими към отделни допустими дейности или част от допустима дейност. Не са заложени други ограничения поотделно за разходите за задължителните дейности по т. 13.1.2. и т. 13.1.3. от условията за кандидатстване (съответно за системите за разделно събиране и транспортиране и за рециклиране на разделно събраните биоразградими битови отпадъци). Следва да се има предвид обаче, че стойността на всяка от отделните дейности трябва да бъде определена въз основа на анализ на остойностяването, изготвен съгласно изискванията на условията за кандидатстване. Указания за попълване на секция „Бюджет“ от формуляра за кандидатстване са дадени в Приложение 1 към условията за кандидатстване.
BG16FFPR002-2.003-Q001 (25.04.2024)
Искане за разяснение по процедура № BG16FFPR002-2.003 „Мерки за изграждане, разширяване и/или надграждане на общински/регионални системи за разделно събиране и рециклиране на биоразградими отпадъци“, по приоритет 2 „Отпадъци“ на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г.

Уважаеми дами и господа,

I. В публикувания комплект документи във връзка с отправената поканата за участие в процедурата № BG16FFPR002-2.003 за предоставяне на директна финансова помощ има изисквания по отношение на индикаторите на проектните предложения по процедурата:
1. В условията за кандидатстване са включени следните текстове относно индикаторите:
„7. Индикатори (показатели):
Във всяко проектно предложение трябва да бъдат включени задължително следните индикатори (показатели):
Индикатори (показатели) за резултат: 
1. Отпадъци, събрани разделно – т/год. (показател за резултат по приоритет „Отпадъци“ на ПОС 2021-2027 г.) - задължителен
Като базова стойност се посочва 0 т/год., а за целева стойност се посочва очакваното количество биоразградими битови отпадъци, които ще бъдат разделно събирани от всички населени места от общината/общините, бенефициент по процедурата.
2. Рециклирани отпадъци – т/год. (показател за резултат по приоритет „Отпадъци“ на ПОС 2021-2027 г.) - задължителен
Като базова стойност се посочва 0 т/год., а за целева стойност се посочва очакваното количество рециклирани биоразградими битови отпадъци (като количеството разделно събрани биоразградими битови отпадъци на вход инсталация) от всички населени места на общината/общините - бенефициенти, които ще бъдат обслужвани от предвидената за изграждане по проектното предложение инсталация за компостиране на разделно събраните биоразградими битови отпадъци.
Индикатори (показатели) за краен продукт (изпълнение):
1. Допълнителен капацитет за рециклиране на отпадъци - т/год. (показател за краен продукт по приоритет „Отпадъци“ на ПОС 2021-2027 г.) - задължителен
За базова стойност се посочва 0 т/год., а като целева стойност се посочва капацитетът на инсталацията за компостиране (като количество разделно събрани биоразградими битови отпадъци на вход инсталация), включена в проектното предложение. При надграждане на инсталация за компостиране се включва само допълнителният капацитет, финансиран по процедурата.
2. Инвестиции в съоръжения за разделно събиране на отпадъци – евро (показател за краен продукт по приоритет „Отпадъци“ на ПОС 2021-2027 г.) - задължителен
Като базова стойност се посочва 0 евро, а като целева стойност се посочва общата стойност на безвъзмездната финансова помощ за предвидените разходи за разделно събиране на биоразградимите битови отпадъци, предвидено в проектното предложение, за които се иска безвъзмездна финансова помощ (в т.ч. за съдове и техника за събиране и за транспортиране).
ВАЖНО: Предложените целеви стойности на индикаторите следва да са обвързани и да съответстват на данните и параметрите на проектното предложение. Индикаторите (показателите) ще се приемат от Управляващия орган на ПОС 2021-2027 г. за изпълнени съгласно предвиденото в Административния договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (АДБФП) и приложенията към него. „
В проекта на АДБФП изисквания за индикаторите са посочени в т.2.2.3, 2.2.4 и 2.3 от същия договор.
В Условията за изпълнение са включени също текстове относно индикаторите:
„Член 10.
(2) Бенефициентът е длъжен да постигне целевите стойности на индикатора/ите, включен/и в АДБФП/ЗБФП, до изтичане на срока за изпълнение на дейностите по проекта, определен в АДБФП, съответно в ЗБФП. 
(3) Бенефициентът е длъжен да отчита реално постигнатите стойности на всички индикатори. Бенефициентът е длъжен да извършва това отчитане задължително най-малко към 31 декември и 30 юни на всяка календарна година посредством модул „Кореспонденция“ в ИСУН.
(4) Финалното валидиране на отчетените от Бенефициента целеви стойности на индикатор/и се извършва от Управляващия орган въз основа на представяне на информация и данни за период от 1 календарна годината – годината, следваща годината на приключване на срока за изпълнение на проекта. Информацията се предоставя от Бенефициента през първото тримесечие на годината, следваща отчетната година, но не по-късно от изтичане на срока по чл. 63, ал. 1 от настоящите условия. 
(5) При неизпълнение на одобрени индикатори, които са свързани с постигането на целите на ПОС 2021-2027 г., или неизпълнение на задължението на Бенефициента по ал. 4, се определят, съответно налагат финансови корекции по реда на ЗУСЕФСУ и в размери, посочени в Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ (обн., ДВ, бр. 27 от 31.03.2017 г.) или друг приложим подзаконов нормативен акт, издаден на основание чл. 70, ал. 2 от ЗУСЕФСУ.“

Във връзка с горните текстове от публикувания комплект документи по поканата за кандидатстване по процедурата № BG16FFPR002-2.003, моля за следните разяснения:
1. По чл. 10, ал. 3 от условията за изпълнение, и по-конкретно:
1.1. Коя е календарната година/годините, през която/които бенефициентът е длъжен да отчита в посочената периодичност (най-малко към 31 декември и 30 юни) реално постигнатите стойности на всички индикатори?  Нашето разбиране е, че това е годината, посочена в чл. 10 ал. 4 от Условията за изпълнение, а именно „годината, следваща годината на приключване на срока за изпълнение на проекта“, а в случай, че по обективни причини Бенефициентът не може да отчете реално постигнатите стойности на всички индикатори през годината, следваща годината на приключване на срока за изпълнение на проекта, той отчита реално постигнатите стойности на всички индикатори през една от следващите години за предходната календарна година, но не по-късно от изтичане на срока по чл. 63 от условията за изпълнение (съгласно чл. 10, ал. 4 от условията за изпълнение).
2. По чл. 10, ал. 4 от условията за изпълнение, и по-конкретно:
2.1.Кои стойности на индикаторите отчита Бенефициентът в посочения в чл. 10, ал. 4 срок? Нашето разбиране е, че:
- целевите стойности на индикаторите се посочват от Бенефициента в  проектното предложение при кандидатстването, а след периода на оценка на проектното предложение и одобряването му от Управляващия орган, в АДБФП се записват целевите стойности на индикаторите от одобреното проектно предложение;
- в посочения в чл. 10, ал. 4 срок Бенефициентите отчитат реално постигнатите стойности на всички групи индикатори, заложени като целеви индикатори в АДБФП. 

II. В Условията за кандидатстване в точка 14.4.  „Допустими за финансиране разходи“ в Раздел VІ. „РАЗХОДИ ЗА ПРОВЕЖДАНЕ И УЧАСТИЕ В МЕРОПРИЯТИЯ“ са посочени „разходите за мероприятия“ със следното разяснение: 
„10. Разходи за мероприятия (Включват се разходи за провеждане на кампании, проучвания, подготовка и разпространение на материали и др., пряко свързани с разделното събиране и транспортиране на биоразградимите битови отпадъци в общините - бенефициенти и партньори, както и с изграждането и експлоатацията на инсталацията за компостиране и ползване на компоста).
Във връзка с текста относно разходите за мероприятия, моля да потвърдите нашето разбиране, че към този раздел от бюджета на проектното предложение трябва да се включат разходите за проучване нагласите на населението, посочено в т. 13. 2. 8 от условията за кандидатстване?
Предварително благодаря за направените разяснения.

С уважение:
инж. Ина Димитрова 
Директор на дирекция „Техническа инфраструктура и околна среда“
Община Ловеч


Управляващият орган на ПОС 2021-2027 г. предоставя следните разяснения по поставените въпроси по отношение на условията за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002-2.003, съобразено с разпоредбата на чл. 26, ал. 8 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове за споделено управление (ЗУСЕФСУ):
По въпрос 1.1 (Коя е календарната година/годините, през която/които бенефициентът е длъжен да отчита в посочената периодичност (най-малко към 31 декември и 30 юни) реално постигнатите стойности на всички индикатори?  Нашето разбиране е, че това е годината, посочена в чл. 10 ал. 4 от Условията за изпълнение, а именно „годината, следваща годината на приключване на срока за изпълнение на проекта“, а в случай, че по обективни причини Бенефициентът не може да отчете реално постигнатите стойности на всички индикатори през годината, следваща годината на приключване на срока за изпълнение на проекта, той отчита реално постигнатите стойности на всички индикатори през една от следващите години за предходната календарна година, но не по-късно от изтичане на срока по чл. 63 от условията за изпълнение (съгласно чл. 10, ал. 4 от условията за изпълнение):
Съгласно чл. 10, ал. 3 от условията за изпълнение по процедура BG16FFPR002-2.003 „Бенефициентът е длъжен да отчита реално постигнатите стойности на всички индикатори. Бенефициентът е длъжен да извършва това отчитане задължително най-малко към 31 декември и 30 юни на всяка календарна година посредством модул „Кореспонденция“ в ИСУН“. 
В този смисъл информацията трябва да се предоставя всяка календарна година след сключване на АДБФП, но не по-късно до посочените дати, вкл. и когато постигнатата към съответната дата стойност е равна на 0. Междинните отчитания са единствено за целите на подаване на данни към Европейската комисия и същите не подлежат на налагане на финансови корекции за неизпълнение/непостигане стойността на индикатора. 
Съгласно разпоредбата на чл. 10, ал. 4 от условията за изпълнение по процедурата, за финалното отчитане на индикаторите бенефициентът представя информация и данни за период от 1 календарна отчетна година (годината, следваща годината на приключване на срока на изпълнение на проекта), като тази информация се предоставя през първото тримесечие на следващата година. Финалното изпълнение на индикаторите е обект на валидиране от страна на Управляващия орган и непостигането им при приключването на проекта е основание за налагане на финансови корекции по реда на т. 6 от Приложение № 2 към Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове.

По въпрос 2.1 (Кои стойности на индикаторите отчита Бенефициентът в посочения в чл. 10, ал. 4 срок? Нашето разбиране е, че:
- целевите стойности на индикаторите се посочват от Бенефициента в  проектното предложение при кандидатстването, а след периода на оценка на проектното предложение и одобряването му от Управляващия орган, в АДБФП се записват целевите стойности на индикаторите от одобреното проектно предложение;
- в посочения в чл. 10, ал. 4 срок Бенефициентите отчитат реално постигнатите стойности на всички групи индикатори, заложени като целеви индикатори в АДБФП): 
Кандидатът трябва да предложи целеви стойности на индикаторите, обвързани и съответстващи на данните и параметрите на проектното предложение, като ги отбелязва във формуляра за кандидатстване, секция „Индикатори“.  Задължително е да бъдат заложени положителни целеви стойности на всички индикатори, които да са различни от 0. 
След положителна оценка на подаденото проектно предложение, окончателните целеви стойности на всички индикатори се посочват в административния договор за БФП  и бенефициентът има задължение за постигане на тези стойности.   
Съгласно разпоредбата на чл. 10, ал. 4 от условията за изпълнение по процедурата, постигането на целевите стойности на индикаторите се верифицира окончателно от Управляващия орган на ПОС 2021-2027 г въз основа на предоставената от бенефициента информация и документация за реално постигнатите  стойности на всеки от индикаторите, съпоставени със заложените стойности в АДБФП. 

По въпрос ІІ. (Във връзка с текста относно разходите за мероприятия, моля да потвърдите нашето разбиране, че към този раздел от бюджета на проектното предложение трябва да се включат разходите за проучване нагласите на населението, посочено в т. 13. 2. 8 от условията за кандидатстване?): 
В т. 13.2.8 от условията за кандидатстване по процедурата са дадени указания за разработването на изрично посочени документите, които трябва да се представят на етапа на кандидатстване. „Проучването на нагласите на населението“ следва да се посочи в секция „План за изпълнение/Дейности по проекта“ на формуляра в ИСУН като част от дейността по т. 13.1.4 от условията за кандидатстване „Мерки за повишаване на осведомеността и поведението за устойчиво управление на отпадъците в региона“. Същевременно разходът за това проучване се посочва към категория VІ. РАЗХОДИ ЗА ПРОВЕЖДАНЕ И УЧАСТИЕ В МЕРОПРИЯТИЯ, подразход 10. Разходи за мероприятия, а самото „Проучване на нагласите“ с неговите резултати се представят ведно с документа по т. 24.20 – предварителното (прединвестиционно) проучване съгласно Приложение № 7 от условията за кандидатстване, в секция „Прикачени документи“ на формуляра.
The project is funded by The technical assistance fund, financed by the financial mechanism of the EEA and the Norwegian financial mechanism 2014-2021