|
BG16FFPR003-4.002-Q004 (19.08.2025 г.)
|
Уважаеми представители на Управляващия орган,
Тъй като от първоначалното представяне на програмата до момента настъпиха доста промени и се премина през множество варианти, бихме желали отново да зададем следните въпроси с надеждата да получим ясни и категорични отговори:
1. Наличието на партньор по проекта задължително условие за участие ли е?
В отговор на предишно подобно запитване сте отговорили, че точките по Критерий 1 (свързан с партньора) ще се присъждат на базата на лиценза и опита на собствените ЦПО на бенефициентите. Това валидно ли е все още?
2. Ако наличието на партньор е задължително, ще бъдат ли допуснати ЦПО на бенефициентите да провеждат обучение на собствените си работници и служители?
3. Допуска ли се следният вариант: бенефициентът получава средствата от БФП, осигурява останалите 50% от собствени средства и НЕ ВЪЗЛАГА обучението на друга организация, ако е в състояние да го изпълни със собствени средства, тоест, разпределя средствата по предназначение: за обучение, за възнаграждения, за транспорт и т.н., и ги отчита респективно по същия начин – така, както се прави с много други договори (възлага се само ако дружеството няма възможност да изпълни дадена работа или услуга)? В случая, ЦПО към дружеството не е отделно юридическо лице, а част от самото предприятие, и има лиценз за такава дейност, което означава, че предприятието разполага с всички необходими средства, за да изпълни тази дейност със собствени сили и не е нужно да я възлага на друг. Разбира се, въпросът не се отнася за обучения по професии, за които собственото ЦПО няма лиценз – в тези случаи партньорът наистина е необходим.
4. Използваме случая да зададем отново и един от въпросите, задаван по-рано от нас, за който все още нямаме яснота.
Съгласно Насоките, за финансирането на Непреките разходи „кандидатът трябва да избере ЕДИН от посочените два режима: режим на „непомощ“ (когато се възлагат на изпълнител) или режим „de minimis“. Като се има предвид, че в проектните ни предложения средствата за обучение, за трудови възнаграждения и за транспорт са по режим „ОРГО“, това означава ли, че категорията „Непреки разходи“ е неприложима за проектните ни предложения? Или изборът между посочените два режима се отнася единствено за непреките разходи? Ако приемем, че Непреките разходи са приложими за ПП, възникват други въпроси:
1) В нашия случай, работата по организация и управление на проекта ще бъде извършена от персонала на Дружеството, но някои средства за видимост ще бъдат изработени по поръчка, тоест възложени на изпълнител. Как да определим в коя от двете хипотези са разходите ни?;
2) Ако посочим за Непреките разходи режим на „непомощ“, ще трябва ли задължително да възложим всичко от тази категория (включително управлението на проекта) на изпълнител?
3) Ако Непреките разходи са в режим „de minimis“, сумата от 300 000 Евро (посочена в Насоките като максимална за този режим) ще бъде значително надвишена след сумиране на тези разходи от всичките ни ПП. Това ще доведе ли до отхвърляне на повечето ни Проектни предложения или до отхвърляне на Непреките разходи в тях?
Предварително благодарим за отговорите!
Екип на "Мини Марица-изток" ЕАД
|
По 1. и 2. Видно от Насоките за кандидатстване (НК), участието на партньори по процедурата е допустимо, но не е задължително, като това се отразява със съответния брой точки при извършване на оценяване на ПП.
Съгласно НК:
„Конкретен бенефициент, към който има лицензиран център за професионално обучение (ЦПО е създаден към юридическото лице - Конкретен бенефициент) по реда на ЗПОО, може да
проведе обучението за придобиване/ повишаване на професионална квалификация на лицата от целевата група чрез своя ЦПО, в случай че има лицензия от НАПОО за професиите и/или специалностите, по които ще се провежда обучението. Когато кандидатът ще извършва обучение/я по професионална квалификация чрез своя ЦПО, в описанието на дейността във формуляра за кандидатстване, освен посочената по-горе информация, трябва да бъде предоставена и следната допълнителна информация за всяко предвидено обучение:
1. Наименование на обучаващата организация;
2. Номер на лицензията от НАПОО.“
С оглед на изложеното, ЦПО, създаден към юридическото лице - конкретен бенефициент, може да се ползва за изпълнение на дейности по обучение при наличие на лиценз за съответните дейности, по които се провежда обучението.
Обръщаме внимание на „Важни условия по процедурата!“ съгласно НК:
„- Изисквания към предоставяне на професионално обучение за придобиване или повишаване на професионалната квалификация на заетите лица:
- Професионалните обучение се осъществява в съответствие с изискванията на Закона за професионалното образование и обучение (ЗПОО);
-Допустимо е професионално обучението единствено по професии и специалности включени в Списъка на професиите за професионално образование и обучение, утвърден от министъра на образованието и науката (http://www.navet.government.bg/bg/aktualen-spisak-na-profesiite-za-poo/);
- Обучението следва да води до придобиване на степен на професионална квалификация или придобиване на квалификация по част от професия, удостоверени със съответните документи съгласно чл. 38, ал. 2 и ал. 3 от ЗПОО;
- Центърът за професионално обучение, който ще извършва обучения по професионална квалификация, трябва да притежава активна лицензия от НАПОО за
професиите и/или специалностите, по които ще провежда обучението.“.
По т. 3. ЦПО, създаден към юридическото лице - конкретен бенефициент, може да се ползва за изпълнение на дейности по обучение при наличие на лиценз за съответните дейности, по които се провежда обучението, при спазване на Насоките за кандидатстване по настоящата процедура.
Пот т. 4 - За финансирането на разходите за организация и управление са възможни две хипотези на финансиране:
1. Непреките разходи са в режим на „непомощ“, когато се възлагат на изпълнител/и. Изпълнителите не са партньори и са обект на избор по реда на Глава четвърта от ЗУСЕФСУ (при спазване изискванията на акта по чл. 54 от ЗУСЕФСУ ) или ЗОП, в зависимост от това дали кандидатът се явява възложител по реда на ЗОП или не.
2. Непреките разходи са в режим на деминимис, за което се прилагат посочените в настоящите Насоки за кандидатстване условия за финансиране на дейности, които се изпълнява при условията на режим „de minimis, съгласно Регламент (ЕС) № 2023/2831 относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функциониране на Европейския съюз към помощта „de minimis“. В тази връзка режим ОРГО е неприложим.
По т.4.1 разходите следва да бъдат разделени като за дейности, за които се предвижда възлагане, разходите следва да са в режим на „Непомощ“, а тези, за които не се предвижда – в режим „de minimis“.
По т.4.2. Коректно сте посочили, че ако посочите за Непреките разходи режим на „непомощ“, ще трябва да възложите всичко от тази категория (включително управлението на проекта) на външен изпълнител.
По т.4.3. Непреките разходи за проект по процедурата, изчислени като единна ставка, са в размер на точно 7% от допустимите преки разходи, когато същите се финансират с БФП по проектното предложение. Размерът на непреките разходи следва да се съобрази и с максималната стойност на разходите в режим деминимис, при спазване на изисквания за получаване на помощ в режим деминимис, а именно допустимият максимален размер на БФП за конкретен бенефициент/партньор в режим на „de minimis“ следва да е такъв, който не води до надвишаване на праговете, определени в Регламент (ЕС) 2023/2831, а именно: левовата равностойност на 300 000 евро (586 749 лева). В този смисъл в бюджета на проекта могат да се заложат разходи в размер до 7% от преките разходи (например непреки разходи, които са 3% от допустимите преки разходи) с оглед спазване на максималния размер за финансиране в режим деминимис.
|
|
BG16FFPR003-4.002-Q003 (18.07.2025 г.)
|
Уважаеми представители на Управляващия орган,
Във връзка с новия срок за кандидатстване по процедура BG16FFPR003-4.002 „Подкрепа за работещите в засегнатите сектори чрез обучения за квалификация и преквалификация“, както и предвид възникналите неясноти при първите два етапа на кандидатстване, бихме желали да получим ясен и недвусмислен отговор на следните въпроси:
1. Посочените на стр. 26-27 в Насоките за кандидатстване допустими общи разходи за провеждане на обучение по професия или по част от професия какво точно обхващат?
На стр. 28 в преработените Насоки като допустими разходи, които следва да включва стандартната таблица за единица продукт и които ще се финансират, са изброени следните: разходи за персонал на обучаващите; оперативни разходи на обучаващите и обучаваните (транспорт, настаняване, материали и консумативи, пряко свързани с проекта); разходи за персонал на обучаваните (разходи за трудови възнаграждения); разходи за консултантски услуги. Предвид този факт, да се разбира ли, че посочените на стр. 26-27 суми включват в себе си всички тези допустими разходи? Или в тях са включени единствено разходите за самото обучение?
2. В случай, че посочените на стр. 26-27 суми са единствено разходите за самото обучение, останалите допустими разходи на отделни бюджетни редове към всяка дейност ли следва да се опишат или трябва да има само един общ бюджетен ред за всяка дейност, който да бъде сума от всички допустими разходи за съответната дейност?
Въпросът е провокиран от следния текст от Насоките (стр. 28): "В описанието на дейността за съответното обучение следва да се опишат допустимите разходи (по вид), които формират стойността на всяко едно обучение, без да се посочват отделни стойности за всеки вид разход, посочва се само общата стойност за обучението. В бюджетните редове се залагат общи суми, a в описанието на съответната дейност се описват и обосноват заложените разходи за изпълнение на дейността".
Разясненията са необходими, за да се заложи правилно бюджетът на всяко проектно предложение.
Предварително благодарим за отговорите!
С уважение,
Красимира Илиева
"Мини Марица-изток" ЕАД
|
1. Съгласно получено писмо от Министерство на труда и социалната политика, следва да се има предвид, че: „категориите разходи, обхванати в стандартната таблица за единица разход, съгласно предоставени фишове за обучения, съответстват на категориите разходи, определени като присъщи разходи за обучение, съгласно § 1, т. 6 от Допълнителните разпоредби на Постановление № 48 от 4 април 2023 г. за приемане на Правилник за определяне на условията и реда за предоставяне на ваучери за обучение по Програма „Развитие на човешките ресурси“ 2021 – 2027 г., Националния план за възстановяване и устойчивост и Фонда за справедлив преход“. В т.нар. „присъщи разходи за обучение“ попадат следните категории разходи: разходи за оригинални учебни материали, консумативи, застраховки при професионално обучение, издаване на документ за завършено обучение, възнаграждение на преподаватели, осигуровки, наем на материално техническа база, както и всички административни, режийни и други разходи, включително разходи за осъществяване на дейността, свързана с предоставянето на обучение.
В последната цитирана категория разходи, а именно „всички административни, режийни и други разходи, включително разходи за осъществяване на дейността, свързана с предоставянето на обучение“ попадат „всички административни, режийни и други разходи, включително разходи за осъществяване на дейността, свързана с предоставянето на обучение“, които биха възникнали за обучителната организация, извън гореописаните. Например при наем на зала – режийни разходи, административни дейности и други, присъщи само и единствено във връзка с провеждане на съответното обучение. В тази връзка в тях не се включват разходи за компенсации на работодателите (трудови възнаграждения, включително осигуровки, които са за сметка на работодателя) за времето, в което работниците участват в обучение, както и разходи за транспорт, които работодателя трябва да осигури от и до работното място на работниците.“
2. В съответствие с Насоките за кандидатстване, е необходимо да се заложат по два бюджетни реда за всяко отделно обучение - един за разходите по стандартна таблица (в който да са включени описаните по-горе допустими разходи) и един за останалите разходи за обучение, които са допустими по процедурата (извън гореизброените, които се включват в разхода за стандартна таблица). В допълнение, в описанието на всяка отделна дейност се описват заложените разходи за изпълнение на дейността.
|
|
BG16FFPR003-4.002-Q002 (12.03.2025 г.)
|
3. Съгласно условията за кандидатстване, стр. 18, „За времето, в което участват в обученията по т.I, са предвидени като допустими дейности за компенсации за работодателя за периода на обучение на работниците, докато все още работят при настоящи работодатели - покриване на възнагражденията и всички дължими вноски за сметка на работодателите, съгл. изискванията на КТ и КСО, за съответната длъжност, която заемат в предприятието.“ Същевременно, в допустимите разходи е посочено, че са допустими „Разходи за компенсации на работодателите (трудови възнаграждения, включително осигуровки, които са за сметка на работодателя) за времето, в което работниците участват в обучение. Работодателите, които са изплатили компенсации, трябва да запазят заетостта на работниците и служителите, за които са изплатени компенсации, за допълнителен период, равен на периода, за който се изплащат компенсации.“ Бихме искали да помолим за потвърждение, че в разходите се включват всички дължими доплащания по реда на КТ и КСО (както за сметка на работника, така и за работодателя), включително възнагражденията за прослужено време и уговорените в колективни трудови договори допълнителни възнаграждения и осигуровки.
4. Допустимо ли е лицето да съвместява обучение с откъсване от работния процес (4 часа) и заетост (4 часа), за изпълване на стандарта за 8-часов работен ден? В случай, че това не е допустимо, следва ли да се придържаме към 8-часови ежедневни обучения? Допустимо ли е провеждането на смесена форма на обучение - дигитално-дистанционна и присъствена, доколкото интерактивните обучения дават много по-ефективни възможности в обучението на възрастни?
|
Допълнително дадените по-долу разяснения по въпроси 3 и 4 са на база предоставен официален отговор от Министерство на труда и социалната политика по отношение на трудовото законодателство:
3. Трудовите договори, регламентирани в Кодекса на труда (КТ), трябва да съдържат всички задължителни елементи, определени в чл. 66, ал. 1 от КТ, в т.ч. да определят основното и допълнителните трудови възнаграждения с постоянен характер, както и периодичността на тяхното изплащане.
Според чл. 15 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата (НСОРЗ) допълнителните трудови възнаграждения с постоянен характер са възнаграждението за придобит трудов стаж и професионален опит (по чл. 12 от НСОРЗ), възнаграждението за образователна и научна степен "доктор" или за научна степен "доктор на науките", свързана с изпълняваната работа на работника или служителя (по чл. 11 от НСОРЗ), както и допълнителните възнаграждения, които се изплащат постоянно, заедно с полагащото се за съответния период основно възнаграждение и са в зависимост единствено от отработеното време.
Работодателят е длъжен да изплаща в уговорените срокове уговореното трудово възнаграждение за извършената работа независимо от източника на финансиране на дейността си.
Съгласно чл. 6, ал. 2 от Кодекса за социално осигуряване доходът, върху който се дължат осигурителни вноски, включва всички възнаграждения, включително начислените и неизплатени или неначислените и други доходи от трудова дейност. В тази връзка, в осигурителния доход се включва както основното трудово възнаграждение, така и начислените допълнителни трудови възнаграждения.
4. Според чл. 228а, ал. 2 от КТ когато по силата на нормативен акт, колективен трудов договор или споразумение към индивидуалния трудов договор работодателят е длъжен да осигури обучение за поддържане и повишаване на професионалната квалификация на работниците и служителите за ефективно изпълнение на техните задължения в съответствие с изискванията на изпълняваната работа, времето на обучение се отчита като работно време. Когато е възможно, обучението се провежда в рамките на установеното работно време на работника или служителя. Всички разходи, свързани с обучението, са за сметка на работодателя.
В тази връзка има възможност между работодателя и работника или служителя да се сключи договор за повишаване на квалификацията и за преквалификация по чл. 234 от КТ. Страните по този вид договор могат да уговорят, правата и задълженията на работника или служителя и работодателя във връзка с повишаване на квалификацията и за преквалификация, в т.ч. финансовите, битовите и други условия за времето на обучението. При сключване на договора по чл. 234 от КТ работникът или служителят може да изпълнява задълженията си по трудовото правоотношение паралелно с обучението. В този случай времето на обучението следва да се отчита като работно време и всички разходи, свързани с обучението, следва да се поемат от работодателя.
- По отношение на допустимостта на смесената форма на обучение - Да, допустимо е провеждането на смесена форма на обучение.
|
|
BG16FFPR003-4.002-Q001 (29.01.2025 г.)
|
Уважаеми представители на УО,
Бихме искали да получим разряснения по следните въпроси от значение за разработване на проектно предложение по процедурата:
1. Към настоящия момент резултати от Картографирането на уменията на косвено засегнатите лица в най-силно засегнатите от климатичния преход области не са налични, което прави невъзможно съобразяването им при изготвяне на инвестиционния план. Тъй като остават по-малко от 2 месеца до крайния срок за подаване на проектни предложения (13.03.2025 г.) бихме искали да помолим за информация кога ще бъдат предоставени данните от картографирането за определяне на целевите групи?
В случай, че до крайния срок за подаване на проектни предложения такива данни не са налични или предоставените данни са непълни, на каква база следва да бъдат определени целевите групи?
2. Съгласно условията за кандидатстване, недопустими са кандидат/партньор (и на ниво група) „в затруднено положение съгласно чл. 2, пар. 18 от Регламент на Комисията (ЕС) № 651/2014. … Когато предприятието не е МСП проверката се извършва въз основа на данните за последните две приключени финансови години“.
Моля за разяснение дали ще се вземат предвид данните от ГФО за 2024г., ако тя не е завършена към датата на кандидатстване, но е приключена към датата на сключване на договор за БФП (когато е определено да се извършва тази проверка)?
3. Съгласно условията за кандидатстване, стр. 18, „За времето, в което участват в обученията по т.I, са предвидени като допустими дейности за компенсации за работодателя за периода на обучение на работниците, докато все още работят при настоящи работодатели - покриване на възнагражденията и всички дължими вноски за сметка на работодателите, съгл. изискванията на КТ и КСО, за съответната длъжност, която заемат в предприятието.“ Същевременно, в допустимите разходи е посочено, че са допустими „Разходи за компенсации на работодателите (трудови възнаграждения, включително осигуровки, които са за сметка на работодателя) за времето, в което работниците участват в обучение. Работодателите, които са изплатили компенсации, трябва да запазят заетостта на работниците и служителите, за които са изплатени компенсации, за допълнителен период, равен на периода, за който се изплащат компенсации.“ Бихме искали да помолим за потвърждение, че в разходите се включват всички дължими доплащания по реда на КТ и КСО (както за сметка на работника, така и за работодателя), включително възнагражденията за прослужено време и уговорените в колективни трудови договори допълнителни възнаграждения и осигуровки.
4. Допустимо ли е лицето да съвместява обучение с откъсване от работния процес (4 часа) и заетост (4 часа) , за изпълване на стандарта за 8-часов работен ден? В случай, че това не е допустимо, следва ли да се придържаме към 8-часови ежедневни обучения? Допустимо ли е провеждането на смесена форма на обучение - дигитално-дистанционна и присъствена, доколкото интерактивните обучения дават много по-ефективни възможности в обучението на възрастни?
|
1. На етапа на кандидатстване целевите групи следва да бъдат определени на база инвестиционния план на предприятието - конкретен бенефициент и свързани с идентифицираните потребности от конкретния бенефициент за работна сила.
В допълнение, обученията могат да бъдат обвързани и с резултатите от картографирането на уменията на работещите, когато тези резултати съответстват на инвестиционните намерения на конкретното предприятие. По отношение на сроковете за предоставяне на данните от картографирането, актуална информация може да получите от Министерство на труда и социалната политика, в качеството му на отговорна институция за изпълнение на тази дейност.
2. Съгласно Насоките за кандидатстване преди сключване на административен договор ще се извършват проверки за удостоверяване на съответствието с изискванията, произтичащи от Регламент на Комисията (ЕС) № 651/2014. Когато предприятието не е МСП, проверката се извършва въз основа на данните за последните две приключени финансови години. В тази връзка, данните от ГФО за 2024 г. ще се вземат предвид, ако тя е приключила (завършена) на етапа на проверка преди сключване на административен договор.
3. и 4. По въпросите е изпратено официално запитване към Министерство на труда и социалната политика по отношение на приложимото законодателство, поради което отговорите ще бъдат публикувани допълнително.
|