Отворена процедура за кандидатстване

В тази страница имате възможност да разгледате всички публикувани разяснения по процедурата за кандидатстване. Ако не сте достъпили системата чрез потребителски профил, не можете да подавате искане за разяснение. За да създадете и подадете такова е необходимо да влезете в системата или да създадете потребителски профил от менюто " Вход ".

Рег. номер Въпрос Разяснения
BG05SFPR002-1.024-Q006 (01.12.2025 г.)
Уважаеми госпожи и господа,

Във връзка със зададен въпрос от Община Габрово /Въпрос № 5/30.10.2025 г./  и получен отговор, бихме искали доуточняване на информацията от получения отговор. Уточнено бе, че всеки партньор подава проектно предложение за мярката, която ще изпълнява. 
Във връзка с това, че Община Габрово има одобрени две Концепции и във всяка от тях има заложени мерки по ПРЧР, с бенефициент Община Габрово -  следва ли Общината да подаде две отделни проектни предложения или мерките от двете Концепции следва да се разпишат в общо проектно предложение?



С уважение,
Екип на Община Габрово
Уважаема госпожо/Уважаеми господине, 
По процедура BG05SFPR002-1.024 „Активиране, обучение и заетост на безработни и неактивни лица по подхода ИТИ“ в списъка на бенефициенти и партньори Община Габрово е допустим бенефициент (кандидат) по две мерки, които са част от две отделни концепции – Мярка „Създаване на Център "Кристо и Жан-Клод" - развитие на уменията, социално включване и насърчаване на заетостта“ от КИТИ BG16FFPR003-2.001-0112 и Мярка „Дейност 4. Обучения в сферата на творческите индустрии“ от КИТИ BG16FFPR003-2.001-0075. Предвид факта, че изпълнението на мерките следва да бъде съобразено с редица фактори като готовност за стартиране, изпълнение на други мерки в съответната концепция, с финансиране от ПРР, наличието в едната мярка на партньорска организация, изпълнение и отчитане на проектите по различни концепции, то за всяка мярка следва да подадете отделен проект.
Имайте предвид, че по отношение на мярка „Дейност 4. Обучения в сферата на творческите индустрии“ от КИТИ BG16FFPR003-2.001-0075 проект за нейното изпълнение по ПРЧР следва да се подаде след създаване в рамките на концепцията на новото споделено пространство, обособено и оборудвано по ПРР 2021-2023 г., намиращо се в кв. Шести участък, Габрово. В КИТИ, изрично е записано, че дейността по обучения ще стартира след приключване на ремонтните дейности в сградата и дворните й пространства, и след доставка на необходимото обзавеждане и оборудване. Можете да кандидатствате с проект по настоящата процедура след изпълнение на мярка „Обособяване на споделено пространство "Шести участък", част от концепцията и финансирана по ПРР.
По отношение на мярка „Създаване на Център "Кристо и Жан-Клод" - развитие на уменията, социално включване и насърчаване на заетостта“ от КИТИ BG16FFPR003-2.001-0112 отново следва да се кандидатства по ПРЧР след създаването на самия център "Кристо и Жан-Клод", с финансиране по ПРР. Можете да кандидатствате с проект по настоящата процедура след изпълнение на мярка „Създаване на Център "Кристо и Жан-Клод" - преустройство и ремонт на бивш Текстилен техникум, гр. Габрово“, част от КИТИ и финансирана по ПРР.
BG05SFPR002-1.024-Q005 (30.10.2025 г.)
Уважаеми госпожи и господа,

Община Габрово изпълнява проекти по две одобрени Концепции -  „Габрово – център на иновации, образование и предприемачество“ и „Брегове на съвремието – комплекс от мерки за създаване на зелена, иновативна и приобщаваща градска среда в Габрово и Пловдив“.
И в двете Концепции са заложени мерки по Програма „Развитие на човешките ресурси“ 2021-2027, които ще се изпълняват от различните партньори, включени в Концепциите.
С оглед на изложеното, как следва да бъде подадено проектно предложение по Процедура BG05SFPR002-1.024 - Активиране, обучение и заетост на безработни и неактивни лица по подхода ИТИ – като едно общо проектно предложение за двете Концепции, като две отделни проектни предложения по всяка Концепция или всеки партньор да подаде проектно предложение за дейността, за която е отговорен?

С уважение,
Екип на Община Габрово
Уважаема госпожо/Уважаеми господине, 
По една мярка, одобрена в КИТИ се кандидатства с един проект или както сте го описали във въпроса - всеки партньор подава проектно предложение за дейността, за която е отговорен. Например в КИТИ 0112 „Брегове на съвремието – комплекс от мерки за създаване на зелена, иновативна и приобщаваща градска среда в Габрово и Пловдив“ има две мерки по процедура BG05SFPR002-1.024 „Активиране, обучение и заетост на безработни и неактивни лица по подхода ИТИ“, съответно трябва да бъдат подадени две отделни проектни предложения. Едното по Дейност „Създаване на Център „Кристо и Жан-Клод“ - развитие на уменията, социално включване и насърчаване на заетостта“ с кандидат община Габрово и партньор община Трявна и второто по дейност „Включване на уязвими групи чрез обучения и трудова ангажираност в гр. Габрово“ с кандидат Фондация „Общност в помощ на зависимите" и партньор община Габрово.
BG05SFPR002-1.024-Q004 (25.09.2025 г.)
Уважаеми госпожи и господа,
Във връзка с подготовка на проектно предложение по обявената процедура, имаме следните въпроси:

1.  В КИТИ е планирано осигуряване на обучения и трудова заетост на 2 бр. лица. Предвиждаме провеждане на обучения за получаване на професионална квалификация в сектор Туризъм за 2 бр. лица. В КИТИ е предвидено реставриване на старинна римска баня и изграждане на информационен център, в които след това да работят двете лица, получили професионална квалификация по линия на ПЧРЧ. Дейностите в рамките на интервенциите по ПРР няма да са приключили до края на 2027 г. , допустимо ли е двете лица да бъдат назначени временно в отдела, отговарящ за туризма в общината? 

2. Ако отговорът на предходния въпрос е положителен, общината планира да бъде ангажиран ментор, който да работи с двамата нови служители и да ги подпомогне в усвояването на знания и умения, свързани със спецификите на дейността на аминистрацията по линия на популяризиране на туризма в района, управление на туристическата инфраструктура и др. Доколкото това са различни по своята същност дейности и надграждат знанията и уменията, придобити по време на обучението за получаване на професионална квалификация, приложимо ли е ограничението в условията за кандидатстване, съгласно което " По отношение на обучението по професионална квалификация и обучението чрез ментори се допуска едно лице да бъде включено само в едно обучение по професионална квалификация или едно обучение чрез ментори." 

3. Ако ограничението се прилага и в този случай, допустимо ли е временна трудова заетост да бъде предоставена на други две лица, представители на целевите групи, които да получат знания и умения за администрирането на туризма чрез ментор?

4. Допустимо ли е в проектните дейности по настоящата програма да се осигурят обучения за получаване на професионална квалификация и трудова заетост на двама представители на целевите групи (по един за всеки приоритет), а обучения за дигитални умения да се проведат за други две лица?
Ако такова разделение е допустимо, има ли изискване за минимално ниво на дигитални компетенции, които следва да бъдат придобити от лицата?
Ако не е допустимо и обученията за професионална квалификация и дигитални умения следва да се проведат за едни и същи лица, следва ли да се обвързва постигнатото ниво на дигитална компетентност с получената професионална квалификация?

5. Задължени ли сме да предоставим трудова заетост на лицата и след края на проекта по настоящата програма, доколкото инфраструктурата по линия на ПРР няма да е завършена до края на 2027 г.?

6. Искаме да проведем и дейности за активиране на лицата, допустимо ли е те да бъдат извършени от служители на общината по линията на допълнителен трудов договор или задължително трябва да ангажираме лице, което не работи на договор към общината?

7. Все още нямаме подписан АДБФП по проекта за интервенциите по ПРР, част от КИТИ. Допустимо ли е във формуляра в съответната точка за допълнителна информация,  да се посочи номер на одобреното проектно предложение и основните дейности по него с ориентировъчни периоди за изпълнение на обуславящите дейности? 

Уважаема госпожо/Уважаеми господине, 

Във връзка със зададените въпроси, имайте предвид следното:
Когато изпълнението на мерките по ПРЧР зависи от изпълнението на други мерки в КИТИ (финансирани от ПРР), имайте предвид че стартирането на проекта по ПРЧР може да започне само след изпълнение на обвързаните други мерки в КИТИ. В тази връзка определете и времето за кандидатстване по ПРЧР, а именно когато предхождащото изпълнение на мерки по ПРР е в процес/пред приключване, като съобразите и времето, необходимо за другите предшестващи назначаването дейности по проекта, напр. обучения и др. 
1: Не е допустимо. Съгласно УК са допустими само тези дейности, които са одобрени в Концепцията за ИТИ. 

2: Виж отговор 1.

3: Лицата, които предвиждате да обучите в рамките на проекта по ПРЧР следва да бъдат наети в изградената по ПРР инфраструктура.   Може да наемете и повече от две лица в рамките на одобрения бюджет в КИТИ. 

4: Допустимо е да се осигурят обучения за получаване на професионална квалификация на двама представители на целевите групи (по един за всеки приоритет), а обучения за дигитални умения да се проведат за други две лица при условие, че влизат в одобрения бюджет в Концепцията по ИТИ и принадлежат към целевата група на проекта. Всички обучения следва да са обосновани с индивидуалните характеристики на лицата от целевата група и техните потребности и да имат връзка с проектната цел. 
Има минимално ниво на дигитални компетенции, които следва да бъдат придобити от лицата съгласно Условията за кандидатстване.  За сертифициране на придобитите знания и умения по КК 4 (цифрови компетенции) е създаден Единен сертификационен център, чиито функции се изпълняват от Центъра за развитие на човешките ресурси и от регионални инициативи (ЦРЧРРИ) към министъра на труда и социалната политика. Сертифицирането на придобитите знания и умения по КК 4 се извършва безплатно от ЦРЧРРИ. Лицата, които преминат обучение по КК 4 (цифрови умения) следва самостоятелно да сертифицират придобитите знания и умения в „Модула за самостоятелно сертифициране на цифрова компетентност“ на страницата ЦРЧРРИ - https://selfexam.chrdri.net/login/index.php.

5: Въпросът е неясен. Във въпрос 1 сте посочили, че  лицата е предвидено да бъдат наети в реставрираната старинна римска баня, в която ще бъде изграден информационен център. Към момента не е ясно кога ще започне и приключи проекта по ПРЧР, предвид необходимостта от изпълнение на проект по ПРР преди това.

6:Допустимо е, стига дейността да отговаря на КИТИ. Необходимо е, във връзка с евентуалното заплащане на лицата, служители в общината, да следвате Методология за регламентиране на възнагражденията по ПРЧР, която е част от документите за информация в Условията за кандидатстване. 

7:Предвид обвързаността на дейностите по ПРЧР с тези по ПРР, планирайте кандидатстването на ПРЧР след стартиране на дейностите и по ПРР и при ясен план за приключването им, за да имате по-ясно представа за времевите ограничения.
BG05SFPR002-1.024-Q003 (24.09.2025 г.)
Въпрос по процедура BG05SFPR002-1.024 „ Активиране, обучение и заетост на безработни и неактивни лица по подхода ИТИ”

Уважаеми дами и господа,
При включване в заетост на „n” на брой лица по проекта, всички „n” на брой ли следва да бъдат посочени в индикатора за резултат „Участници, които при напускане на операцията имат работа, вкл. като самостоятелно заети лица”?
Молим за уточнение дали:
1. В индикатора се включват всички лица, наети по проекта? 
2. В индикатора се включват само една част, за които предполагаме, че могат да започнат  работа до четири седмици след напускане на дейностите по проекта?
С уважение!
Уважаема госпожо/Уважаеми господине, 
В рамките на индикатора „Участници, които при напускане на операцията имат работа, вкл. като самостоятелно заети лица” следва да включите всички лица, които при влизането си в дейности по проекта ще получат подкрепа и които при напускане на проекта ще имат работа, включително като самостоятелно заети. Тук се отчитат всички лица, които са наети по проекта, независимо дали попадат в хипотеза на лица в неравностойно положение или не, както и лицата, за които се предполага, че ще започнат работа в рамките на до 4 седмици след приключване на дейностите по проекта. 
Този показател трябва да се разбира като промяна в статута на пазара на труда при напускане в сравнение със ситуацията при влизане в проекта (участникът е бил безработен или неактивен, когато е влязъл в проекта и е зает при отчитането му в индикатора).
BG05SFPR002-1.024-Q002 (01.09.2025 г.)
Уважаеми Дами и Господа,
във връзка с подготовка на проектно предложение по процедура BG05SFPR002-1.024 "Активиране, обучение и заетост на безработни и неактивни лица по подхода ИТИ", имаме следните въпроси:

1. Допустимо ли е по дейност 5 „Включване в заетост и обучение на работното място“, при планирани за назначаване 40 лица от целевата група (безработни, включително продължително безработни лица и неактивни лица), назначаването да бъде реализирано на два етапа, както следва:
- първа група от 20 лица да бъде назначена от втория месец на проекта за срок от 6 месеца;
- втора група от 20 лица да бъде назначена от осмия месец на проекта, също за срок от 6 месеца.
По този начин всяко лице от целевата група ще бъде назначено за период от 6 месеца, но в различни времеви етапи от изпълнението на проекта.
2. При попълване на Формуляра за кандидатстване, в секция 1 „Основни данни“, за местонахождение/място на изпълнение на проекта системата позволява избор единствено на едно населено място, без възможност за избор на община или на няколко населени места. Моля за уточнение – как следва да се процедира, в случай, че проектът ще се изпълнява на територията на повече от едно населено място в рамките на една
община?
3. При попълване на Формуляра за кандидатстване, в секция 7 „Бюджет“, в т. 5 „Разходи за дейност 5 – Включване в заетост и обучение на работното място на неактивни и безработни лица“, подточки 5.1 и 5.2 са предвидени за разходи за специфични обучения. Моля за уточнение относно несъответствието.
Уважаема госпожо/Уважаеми господине, 
1.	Да, допустимо е.
2.	В секция 1 „Основни данни“, за местонахождение/място на изпълнение на проекта следва да добавите всички населени места, в които ще се изпълнява проекта. Това става от бутон „+ Добави“, който се намира под падащото меню с избор на населено място. Така можете да добавите повече от едно населено място.
3.	В Условията за кандидатстване в т. 12.3. „Допустими разходи“, разходите са описани коректно като в бюджетни редове 5.1 и 5.2 са съответно „5.1 Разходи за субсидирана заетост - по Приоритет 1;“ и „5.2. Разходи за субсидирана заетост – по Приоритет 3;“ Допусната е техническа грешка при попълването на бюджетните редове в ИСУН като е копирано два пъти наименованието на предходните два бюджетни реда. Ще бъде извършена корекция в системата ИСУН и наименованието на б.р. 5.1 и 5.2 ще бъде приведено в съответствие с Условията за кандидатстване.
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.