Приключилa/прекратена процедура

Рег. номер Въпрос Разяснения
BG16M1OP002-3.022-Q001 (29.08.2022 г.)
1. В случай, че външната подкрепа за извършване на теренни проверки се планира да се привлече под формата на граждански договори с физически лица, на стойност под прага за провеждане на процедура по ЗОП, важи ли горното изискване и ако да, на какъв етап е необходимо да бъде наемането на лицата преди подаване на проектното предложение?

2.В случай, че на този етап РИОСВ-Варна прецени, че дейностите по теренни проверки ще се извършат от вътрешни служители, възможно ли, ако в хода на изпълнение на проекта възникне необходимост от привличане на външни изпълнители, проектът да бъде изменен, вкл. дейностите и бюджета, за да се осигури такава възможност?

3.За целите на остойностяване на обществените поръчки за предоставяне на юридическа помощ и извършване на пазарни оценки на имотите, моля да ни предоставите използваните референтни документи (линкове към вече обявени поръчки или други приложими) за остойностяване на проектите на поръчки. Съгласно предоставените проекти на документации, стойността на услугата за юридическа помощ е 400 000 лв., а стойността на услугата по пазарна оценка на имотите е 300 000 лева.
По въпрос 1. - Въпросът най-вероятно се отнася до изискването за прилагане във формуляра за кандидатстване на списък с линкове към обявени обществени поръчки за всички дейности, за които това е приложимо. Уточняваме, че за договорите, които се планира да бъдат сключени в рамките на проекта, но стойността им е под прага за провеждане на процедура по ЗОП, това изискване не се прилага. Обръщаме внимание обаче, че тези договори също подлежат на последващ контрол. В този смисъл Бенефициентът е задължен да не допуска възлагане на дейности с идентичен или сходен предмет в нарушение на чл.21, ал.15 от ЗОП, както и да съблюдава относимата нормативна уредба при планиране, провеждане, възлагане и сключване на договори за обществени поръчки по смисъла на чл.5, ал.1 от Закона.

По въпрос 2. - Да, допустимо е проектното предложение да се изменя при доказана необходимост, вкл. в раздел „Бюджет“. Предвид факта, че на настоящия етап следва да се опише „начин на изпълнение“ за всяка отделна дейност, кандидатът би могъл да индикира в проектното предложение, че в хода на изпълнение на проекта е възможно да възникне необходимост от привличане на външни изпълнители и проектът да бъде изменен в тази му част.

По въпрос 3. - Предоставените предварително документи на РИОСВ Варна са бланкетни, съотв. посочените в тях стойности на отделните услуги не са обвързващи. Същите не се базират на анализи, отговарящи на изискванията на Насоките за кандидатстване. Бенефициентът обосновава в Анализа на остойностяването по т. 14.7 от условията за кандидатстване стойностите на отделните поръчки, като същите следва да бъдат определени съгласно указанията на насоките съобразно следните ограничения:
1. Разходи за юридически услуги - до 3% от общите допустими разходи по проекта 
2. Разходи за независими пазарни оценки – до 3% от общите допустими разходи по проекта.
3. Разходи за други спомагателни дейности, вкл. уведомяване на заинтересованите страни – до 2% от общите допустими разходи по проекта.
Обръщаме внимание, че съгласно Насоките за кандидатстване по изключение и след одобрение на представена от бенефициента обосновка, тези разходи могат да варират като проценти, но като обща стойност следва да не надхвърлят 8% от общите допустими разходи.
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.