|
BG06RDNP001-19.351-Q003 (08.10.2020 г.)
|
3. Моля за разяснение относно прилагане на критерий за оценка № 3. „Проектът осигурява заетост – макс. 15 т. - за едно работно място – 5 т; - за две и повече работни места – 10 т;- осигурява заетост за социално слаби и/или маргинализирани групи – 5т.“ Достатъчно ли е във Формуляра за кандидатстване, т.11 Допълнителни полета да се добави информация, ако дейностите по проекта ще осигурят заетост на социално слаби и/ или хора от маргинализирани групи и как изпълнението на това декларирано условие ще се проверява на етап подаване на заявка за плащане или в рамките на мониторинговия период. С какви документи и по-какъв начин кандидатът ще докаже, че е наел представител на „социално слаби и/или маргинализирани групи“ и какво точно се разбира под тези две понятия конкретно за целите на процедурата.
Считам, че подробни отговори по поставените въпроси ще внесат яснота за всички потенциални кандидати по процедурата.
|
Съгласно одобрената Стратегия за Водено от общностите местно развитие на МИГ „Дряново – Трявна – в сърцето на Балкана“, под понятието маргинализирани общности се има предвид уязвими групи от населението, хора в риск, хора, живеещи в отдалечени райони, представители на малцинствата, включително роми и други представители на тези общности.
|
|
BG06RDNP001-19.351-Q002 (08.10.2020 г.)
|
2. В случай, че на предходния въпрос потвърдите, че не е необходимо извършване на процедура за избор на изпълнител с публична покана за кандидати, които не са задължение да прилагат ЗОП, моля да потвърдите/отречете възможността веднага след подаване на проектното предложение, преди неговото одобрение/отхвърляне да бъдат стартирани дейности, включени в проекта. В случаите, в които в проектното предложение не са предвидени разходи за строително монтажни работи /СМР/, би следвало да е допустимо веднага след датата на подаване на проектното предложение в ИСУН2020 да могат да се извършват разходи – например да се заплащат аванси или цялостни плащания към избраните доставчици на оборудване, включено в проекта. А в случаите с включени СМР в проекта, да стартират след датата на извършване на проверката от МИГ / т.2 от раздел 14.2: „Дейностите и разходите по проекта с изключение на разходите по т. 3 от Раздел 14.1. „Допустими разходи” са допустими, ако са извършени след подаване на проектното предложение, независимо дали всички свързани с тях плащания са направени. Разходите за СМР са допустими след извършване на проверка на място от МИГ/ Това е така, защото в хипотезата, че не е нужно да се провежда процедура за избор с публична покана, кандидатите следва да представят три независими съпоставими оферти, решение за избор на изпълнител и съответно предварителни или окончателни договори с избраните изпълнители/доставчици. На практика те ще са избрали изпълнителите към датата на подаване на проектното предложение и биха могли да стартират изпълнението на проекта за собствена сметка и на собствен риск без да чакат одобрението му. Въпросът е продиктуван от факта, че пълната оценка на проектите по подхода ВОМР се бави изключително много - с години в някои случаи, докато се произнесе ДФЗ. В тази ситуация, кандидатите, които искат да стартират проектите си, би следвало да имат възможност да го направят веднага след подаване на проекта.
|
Съгласно Условията за кандидатстване, в случай, че не са изпълнени условията на чл. 50, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, кандидатът не е задължен да прилага правилата на ПМС № 160.
В раздел 14.2. Условия за допустимост на разходите от Условията за кандидатстване е указано, че „Дейностите и разходите по проекта с изключение на разходите по т. 3 от Раздел 14.1. „Допустими разходи” са допустими, ако са извършени след подаване на проектното предложение, независимо дали всички свързани с тях плащания са направени. Разходите за СМР са допустими след извършване на проверка на място от МИГ.“
|
|
BG06RDNP001-19.351-Q001 (08.10.2020 г.)
|
1. „Моля за разяснение относно следния текст, поместен в раздел 14. 2. Условия за допустимост на разходите: „Видът на допустимите по настоящата процедура кандидати и интензитетът на безвъзмездната финансова помощ по мярката (50%) предпоставят провеждане на процедура за определяне на изпълнител по реда на ПМС 160/2016. При определяне на изпълнител бенефициентите прилагат Глава четвърта от ЗУСЕСИФ за условията и реда за определяне на изпълнител от страна на бенефициенти на безвъзмездна финансова помощ и ПМС № 160 от 1 юли 2016 г. за определяне правилата за разглеждане и оценяване на оферти и сключването на договорите в процедурата за избор с публична покана от бенефициенти на безвъзмездна финансова помощ от ЕСИФ“ Съгласно Глава четвърта, чл. 50 ал. 1 от ЗУСЕСИФ „Чл. 50. (1) Бенефициентите по чл. 49, ал. 2, т. 2 определят изпълнител след провеждане на процедура за избор с публична покана при спазване принципите на свободна и лоялна конкуренция, равнопоставеност и недопускане на дискриминация. (2) Процедура за избор с публична покана се провежда, когато размерът на предоставената безвъзмездна финансова помощ е по-голям от 50 на сто от общата сума на одобрения проект и прогнозната стойност за: строителство, в т.ч. съфинансирането от страна на бенефициента, без данък върху добавената стойност, е равна или по-висока от 50 000 лв.; доставки или услуги, в т.ч. съфинансирането от страна на бенефициента, без данък върху добавената стойност, е равна или по-висока от 30 000 лв. (3) Процедура за избор с публична покана се провежда и когато размерът на предоставената безвъзмездна финансова помощ е равен или по-малък от 50 на сто от общата сума на одобрения проект, ако това е изискване на управляващия орган към бенефициента“ В случая с обявената процедура BG06RDNP001-19.351, не може да се приложи ал.2, т.1, тъй като размерът на предоставяната безвъзмездна финансова помощ не е по-голям от 50%, а поставените условия следва да са изпълнени кумулативно. За да е необходимо провеждането на процедура за избор с публична покана съгласно ал.3 е необходимо изискване на Управляващия орган на съответната програма. В случая с ПРСР 2014-2020г. това е Дирекция „Развитие на селските райони“ към МЗХГ. При провеждането на аналогичните три процедури по под мярка 6.4.1 на национално ниво съответно за инвестиции в производствени дейности, услуги и занаяти, интензитетът на БФП отново беше 50% и нямаше изискване на УО за провеждане на процедури по ПМС№ 160. Един от аргументите за намаляване на интензитетът на под мярката, дискутиран в рамките на Комитета за наблюдение по програмата беше именно идеята да не се бави реализацията на проектите чрез провеждане на процедури по ПМС№160. Във връзка с всичко гореизложено моля да отговорите има ли изрично изискване на УО на ПРСР конкретно по процедура BG06RDNP001-19.351 да се провежда Процедура за избор на изпълнители с публична покана съгласно ЗУСЕСИФ и ПМС №160. Ако не, какво е законовото основание да се изисква провеждането на такава и действително ли е нужно да се извършва от кандидати, които не са задължени да прилагат ЗОП.“
|
Съгласно раздел 14. 2. Условия за допустимост на разходите от Условията за кандидатстване по процедурата:
„(1) В случай, че не са изпълнени условията на чл. 50, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, кандидатът не е задължен да прилага правилата на ПМС № 160. Кандидатът следва да извърши сравняване на получените индикативни оферти и да сключи договор (предварителен/окончателен) с избрания доставчик. Изборът на изпълнител се протоколира с решение. В този случай кандидатът избира икономически най-изгодната оферта на основание прилагането на критерий „най-ниска предложена цена” .
(2) Договорът се сключва за услуги/работи/доставки за всеки обект на инвестицията/предмет на дейността с детайлно описание на техническите характеристики, включително с посочени марка, модел, цена в левове или евро, срок, количество и начин на доставка ведно с подробна количествено-стойностна сметка, която да е на хартиен и електронен носител. В договорите се описва ДДС.“
|