Приключилa/прекратена процедура

Рег. номер Въпрос Разяснения
BG06RDNP001-19.351-Q003 (08.10.2020 г.)
3.	Моля за разяснение относно  прилагане на критерий за оценка № 3. „Проектът осигурява заетост – макс. 15 т. - за едно работно място – 5 т; - за две и повече работни места – 10 т;- осигурява заетост за социално слаби и/или маргинализирани групи – 5т.“ Достатъчно ли е във Формуляра за кандидатстване, т.11 Допълнителни полета да се добави информация, ако дейностите по проекта ще осигурят заетост на социално слаби и/ или хора от маргинализирани групи и как изпълнението на това декларирано условие ще се проверява на етап подаване на заявка за плащане или в рамките на мониторинговия период. С какви документи и по-какъв начин кандидатът ще докаже, че е наел представител на „социално слаби и/или маргинализирани групи“ и какво точно се разбира под тези две понятия конкретно за целите на процедурата.
Считам, че  подробни отговори по поставените въпроси ще внесат яснота за всички потенциални кандидати по процедурата.
Съгласно одобрената Стратегия за Водено от общностите местно развитие на МИГ „Дряново – Трявна – в сърцето на Балкана“, под понятието маргинализирани общности се има предвид уязвими групи от населението, хора в риск, хора, живеещи в отдалечени райони, представители на малцинствата, включително роми и други представители на тези общности.
BG06RDNP001-19.351-Q002 (08.10.2020 г.)
2.	В  случай, че на предходния въпрос потвърдите, че не е необходимо извършване на процедура за избор на изпълнител с публична покана за кандидати, които не са задължение да прилагат ЗОП, моля да потвърдите/отречете възможността веднага след подаване на проектното предложение, преди неговото одобрение/отхвърляне да бъдат стартирани дейности, включени в проекта. В случаите, в които в проектното предложение не са предвидени разходи за строително монтажни работи /СМР/, би следвало да е допустимо веднага след датата на подаване на проектното предложение в ИСУН2020 да могат да се извършват разходи – например да се заплащат аванси или цялостни плащания към избраните доставчици на оборудване, включено в проекта.  А в случаите с включени СМР в проекта, да стартират след датата на извършване на проверката от МИГ / т.2 от раздел 14.2: „Дейностите и разходите по проекта с изключение на разходите по т. 3 от Раздел 14.1. „Допустими разходи” са допустими, ако са извършени след подаване на проектното предложение, независимо дали всички свързани с тях плащания са направени. Разходите за СМР са допустими след извършване на проверка на място от МИГ/ Това е така, защото  в хипотезата, че не е нужно да се провежда процедура за избор с публична покана, кандидатите следва да представят три независими съпоставими оферти, решение за избор на изпълнител и съответно предварителни или окончателни договори с избраните изпълнители/доставчици. На практика те ще са избрали изпълнителите към датата на подаване на проектното предложение и биха могли  да стартират изпълнението на проекта за собствена сметка и на собствен риск без да чакат одобрението му. Въпросът е продиктуван от факта, че пълната оценка на проектите по подхода ВОМР се бави  изключително много - с години в някои случаи, докато се произнесе ДФЗ. В тази ситуация, кандидатите, които искат да стартират проектите си, би следвало да имат възможност да го направят веднага след подаване на проекта.
Съгласно Условията за кандидатстване, в случай, че не са изпълнени условията на чл. 50, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, кандидатът не е задължен да прилага правилата на ПМС № 160. 
В раздел 14.2. Условия за допустимост на разходите от Условията за кандидатстване е указано, че „Дейностите и разходите по проекта с изключение на разходите по т. 3 от Раздел 14.1. „Допустими разходи” са допустими, ако са извършени след подаване на проектното предложение, независимо дали всички свързани с тях плащания са направени. Разходите за СМР са допустими след извършване на проверка на място от МИГ.“
BG06RDNP001-19.351-Q001 (08.10.2020 г.)
1.	„Моля за разяснение относно следния текст, поместен в раздел 14. 2. Условия за допустимост на разходите: „Видът на допустимите по настоящата процедура кандидати и интензитетът на безвъзмездната финансова помощ по мярката (50%) предпоставят провеждане на процедура за определяне на изпълнител по реда на ПМС  160/2016. При определяне на изпълнител бенефициентите прилагат Глава четвърта от ЗУСЕСИФ за условията и реда за определяне на изпълнител от страна на бенефициенти на безвъзмездна финансова помощ и ПМС № 160 от 1 юли 2016 г. за определяне правилата за разглеждане и оценяване на оферти и сключването на договорите в процедурата за избор с публична покана от бенефициенти на безвъзмездна финансова помощ от ЕСИФ“ Съгласно Глава четвърта, чл. 50 ал. 1 от ЗУСЕСИФ „Чл. 50. (1) Бенефициентите по чл. 49, ал. 2, т. 2 определят изпълнител след провеждане на процедура за избор с публична покана при спазване принципите на свободна и лоялна конкуренция, равнопоставеност и недопускане на дискриминация. (2) Процедура за избор с публична покана се провежда, когато размерът на предоставената безвъзмездна финансова помощ е по-голям от 50 на сто от общата сума на одобрения проект и прогнозната стойност за: строителство, в т.ч. съфинансирането от страна на бенефициента, без данък върху добавената стойност, е равна или по-висока от 50 000 лв.; доставки или услуги, в т.ч. съфинансирането от страна на бенефициента, без данък върху добавената стойност, е равна или по-висока от 30 000 лв. (3) Процедура за избор с публична покана се провежда и когато размерът на предоставената безвъзмездна финансова помощ е равен или по-малък от 50 на сто от общата сума на одобрения проект, ако това е изискване на управляващия орган към бенефициента“ В случая с обявената процедура BG06RDNP001-19.351, не може да се приложи ал.2, т.1, тъй като размерът на предоставяната безвъзмездна финансова помощ не е по-голям от 50%, а поставените условия следва да са изпълнени кумулативно.  За да е необходимо провеждането на процедура за избор с публична покана съгласно ал.3 е необходимо изискване на Управляващия орган на съответната програма. В случая с ПРСР 2014-2020г. това е Дирекция „Развитие на селските райони“ към МЗХГ. При провеждането на аналогичните три процедури по под мярка 6.4.1 на национално ниво съответно за инвестиции в производствени дейности, услуги и занаяти, интензитетът на БФП отново беше 50% и нямаше изискване на УО за провеждане на процедури по ПМС№ 160.  Един от аргументите за намаляване на интензитетът на под мярката, дискутиран в рамките на Комитета за наблюдение по програмата  беше именно идеята да не се бави реализацията на проектите чрез провеждане на процедури по ПМС№160. Във връзка с всичко гореизложено моля да отговорите има ли изрично изискване на УО на ПРСР конкретно по процедура BG06RDNP001-19.351  да се провежда Процедура за избор на изпълнители с публична покана съгласно ЗУСЕСИФ и ПМС №160. Ако не, какво е законовото основание да се изисква провеждането на такава и действително ли е нужно да се извършва от кандидати, които не са задължени да прилагат ЗОП.“
Съгласно раздел 14. 2. Условия за допустимост на разходите от Условията за кандидатстване по процедурата:
„(1) В случай, че не са изпълнени условията на чл. 50, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, кандидатът не е задължен да прилага правилата на ПМС № 160. Кандидатът следва да извърши сравняване на получените индикативни оферти и да сключи договор (предварителен/окончателен) с избрания доставчик. Изборът на изпълнител се протоколира с решение. В този случай кандидатът избира икономически най-изгодната оферта на основание  прилагането на критерий „най-ниска предложена цена”	. 
         (2) Договорът се сключва за услуги/работи/доставки за всеки обект на инвестицията/предмет на дейността с детайлно описание на техническите характеристики, включително с посочени марка, модел, цена в левове или евро, срок, количество и начин на доставка ведно с подробна количествено-стойностна сметка, която да е на хартиен и електронен носител. В договорите се описва ДДС.“
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.