Приключилa/прекратена процедура

Рег. номер Въпрос Разяснения
BG65AMPR001-1.003-Q005 (19.07.2024 г.)
Въпрос относно възожността за промяна на целеви регион по проект „Подкрепа за интеграция на бежанци от Украйна“

Във връзка с включване на Български Червен кръст като партньор в проект „Подкрепа за интеграция на бежанци от Украйна“ по процедура № 3, "Специфична цел 1 „Обща Европейска система за убежище“ и Специфична цел 2 „Законна миграция и интеграция“ по Програма на Р България по фонд „Убежище, миграция и интеграция“, бихме искали да зададем следния въпрос.
Проектът е с водещ кандидат Мисия на Международна организация по миграция в България, като първоначално като партньор в проекта е включен Каритас-България. Същите са задали териториален обхват за изпълнение на планираните дейности, а именно регионите София, Варна, Бургас, Пловдив и Русе. 
Предвид факта, че БЧК има развит капацитет на територията на цялата страна, както и с цел избягване на дублиране на дейности по други активни проекти, бихме искали някои от тези региони да отпаднат и на тяхно място да бъдат добавени други. Нашето конкретно предложение е област Пловдив да бъде заменена с област Добрич.
Също така, предвид факта, че проектът е с продължителност от 4 години, считаме за уместно в хода на неговото изпълнение да бъде предоставена възможност както на  бенефициента по проекта, така и на партньора, за допълнителна промяна на териториалния обхват с цел отразяване на фактическата ситуация с пребиваването на украински бежанци с временна закрила на територията на страната.

С уважение,
Сияна Кършева
Български Червен кръст
ОТГОВОР № 1:
Възможна е промяна на териториалния обхват за изпълнение на планираните дейности стига замяната да не доведе до съществена промяна в избраните резултати на проекта. В допълнение промяната следва да бъде изрично обоснована в проектното предложение. С включването на нов регион в проекта следва да се гарантира постигане на целите и очакваните резултати по процедурата и същото да не води до увеличаване на общия размер на бюджета по одобреното специфично действие в рамките на процедурата. 
Конкретни предложения за изменение на договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ ще бъдат разглеждани след тяхното представяне, в зависимост от обосновката и необходимостта им и съобразно клаузите на договора и разпоредбите на Закона за управление на средствата от европейските фондове при споделено управление.
BG65AMPR001-1.003-Q004 (03.07.2024 г.)
Уважаема госпожо Петкова,
В съответствие с Насоките за кандидатстване -  т. 26.5 Допълнителни въпроси и разяснения във връзка с Условията на кандидатстване, представям на Вашето внимание следните въпроси:
    1.	Отразени са промени в текста по т. 13.3. и актуализираният текст в Насоките гласи „Важно! При попълването на секция „Бюджет“ от формуляра за кандидатстване в ИСУН, кандидатите следва стриктно да спазват Указанията за попълване на формуляра за кандидатстване, които са приложение за информация. Бенефициентите следва да имат предвид одобрените от ЕК стойности на разходите по всички дейности, съгласно бюджетите на апликационните формуляри“. Моля да разясните нивото на възможност за преразпределяне на средства в рамките на бюджета на всеки работен пакет /с номера от 1 до 5/, като се има предвид, че всеки пакет е основна дейност по проекта – например пакет 3 е основна дейност „Изграждане и функциониране на поне 6 алтернативни решения за грижи за непридружени непълнолетни деца в България “ с бюджет  6 328 375,90 евро – съгласно Анекс 1 от апликационната форма с наименование „Бюджетна форма“. Може ли да се предвидят промени с настоящата процедура по кандидатстване и подаване на актуални финансови параметри в рамките на вътрешно преразпределяне на средствата по под-дейностите, свързани с изпълнение на горепосочена основна дейност,  без да се надвишава общия бюджет на пакета? 
    2.	В горепосоченото писмо с Ваш изх. № 812100-11709/20.06.2024 г.  бяха дадени указания от Управляващия орган, че в Насоките за кандидастване отпада текста, че партньорите следва да са в съответствие с тези, одобрени от ЕК, предвид отказ на партньор от участие в проекта. В процеса на подготовка на проектната документация и проведени редица срещи през м. май – м. юни т.г. с ръководствата от общинските администрации, заявили през 2023 г. първоначално интерес и направили оценки за  размера на строително-монтажни разходи (СМР) за изграждане на алтернативни социални услуги е налице понастоящем необходимост от значително по-висок размер на финансовия ресурс индикиран първоначално. Моля да потвърдите, че е възможна смяна на партньор – община и в случаите когато финансовите параметри, заявени от партньора значително надхвърлят предварително заложените стойности. 
   3.	Предвид полученото писмо Ref.Ares (2023) 7493612 от 04.11.2023 г. с препоръки от ЕК, което е неразделна част от публикуваната покана за кандидатстване, под номер 5 е изразена следната препоръка – неофициален превод „Времевата рамка за изграждане на новите центрове за настаняване e амбициозна, България трябва да гарантира, че предложеният времеви срок е приложим за предложените дейности“. При  предварителните срещи, проведени от ДАБ при МС с общинските администрации беше изразено аргументирано невъзможността им за справяне в краткия 6-месечен срок с  дейностите по осъществяване на СМР поради рисковете в случаи на обжалване на процедурите по Закона за обществените поръчки; необходимостта от време за изготвяне на окончателна техническа спецификация и проектиране, както и за   реновиране по време на зимния период. Предвид гореизложеното, моля за потвърждение, че е възможно да се изпълни заложената дейност по изграждане, реновиране, оборудване и привеждане на общинските помещения в съответствие с Наредбата за качеството на услугите – приложение 10 към чл. 11, ал. 1 вместо за предвидените в апликационната форма 6 месеца за  срок от  12 месеца?
   4.	Във връзка с вече зададен въпрос с наше писмо ЦУ-04-1542-1/03.06.2024 г. е отправено респективно запитване от ДМП и към ЕК, че за изграждане на алтернативна социална услуга в една от общинските  администрации първоначално беше планирана сума за закупуване и реновиране. Вследствие на проведени срещи с общинската администрация и идентифициране на подходящо помещение от нейна страна, сумата за закупуване може ли да се пренасочи изцяло за реновиране без да се надвишава прогнозния бюджет? 
   5.	Предвид гарантиране на устойчивостта на услугите за децата и включването на изградените алтернативни места като делегирани от държавата дейности след приключване на проекта е важно още от първата година при стартиране на проекта първоначалното изграждане на услугата да е в съответствие със Закона за социалните услуги и финансовите параметри, утвърждавани ежегодно от Министерски съвет за стандарти за делегираните от държавата дейности с натурални и стойностни показатели. Предвид гореизложеното е необходим финансов ресурс съответстващ на най-последният стандарт по отношение на предоставяне за социални услуги – резидентна грижа за деца без увреждания /бивше определение – Център за настаняване от семеен тип –ЦНСТ/, който е актуализиран след подаване на проектното предложение. 
Предвид нужната едногодишна времева рамка за реновиране, изграждане и оборудване на алтернативните социални услуги и съобразяването на бюджета за издръжка спрямо последното Решение на Министерския съвет, предвидените разходи за дейността по обгрижване на непридружените деца бежанци ще могат да обезпечат разходите по държавния стандарт за 36 месечен период, вместо предвидените 42 месеца първоначално. Възможно ли е времевата рамка за дейностите в пакет 3 да са в рамките отново на 48 месечен период, без да се променя общия бюджет на пакета, като срокът за реновиране е 12 месеца, а за услуги и грижи за децата – 36 месеца. При одобрение, всички разходи в рамките на пакет 3 за социални грижи ще бъдат съобразени с времевата рамка, включително и ще се гарантира нужното време за набиране и обучение на персонала – от една страна централизирано чрез ДАБ при МС и от друга страна на местно ниво съгласно Наредбата за качеството на социалните услуги при стартиране на услугата като въвеждащо обучение на персонала. Включването на общинските администрации е възможно само при обезпечаване в пълен размер на разходите съгласно държавния делегиран стандарт за едно дете на година. 
   6.	Съгласно публикуваният предварителен договор за безвъзмездна помощ в чл.  5.5 e посочен текст „Управляващият орган може да извърши авансово плащане в размер до 5% от стойността на отпуснатата безвъзмездна финансова помощ. Авансовото плащане се извършва в двуседмичен срок от датата на постъпване на искането за плащане, изпратено от Бенефициента чрез ИСУН“. Съгласно необходимостта от ресурс, който да се насочи за изграждане на социалните услуги и СМР бяха отправени запитвания от страна на партньорите за крайно ниския процент и невъзможността за стартиране на обществени поръчки с ресурс – собствен принос, поради което е необходимо да се предоставят по-високи авансови суми от водещата организация към общинските администрации. Моля да уточните възможно ли е да се увеличи процента на авансовите суми към конкретния бенефициент – ДАБ  при МС и следва ли конкретния бенефициент също да предоставя аванс запазвайки този процент или следва да заложи по-висок спрямо нуждите от стартиране на дейностите от страна на всеки индивидуален партньор?
Използвам случая да Ви благодаря за ползотворното сътрудничество.
ОТГОВОР № 1:
Възможно е преразпределянето на средствата в рамките на бюджета между работните пакети, стига същото да не доведе до надхвърляне на общия одобрен бюджет по специфично действие в рамките на процедурата. С преразпределянето на средствата следва да се осигури съответствие с обхвата на процедурата и да се гарантира постигане на целите и очакваните резултати по процедурата. Преразпределянето на средствата следва да е изрично обосновано в проектното предложение.
ОТГОВОР № 2:
Включването на друга община/замяна на община като партньор по проекта е допустимо стига промяната на партньора да не доведе до съществена промяна в избраните резултати на проекта. В допълнение промяната следва да бъде изрично обоснована в проектното предложение. С включването на нов партньор по проекта следва да се гарантира постигане на целите и очакваните резултати по процедурата и същото да не води до увеличаване на общия размер на бюджета по одобреното специфично действие в рамките на процедурата. 
ОТГОВОР № 3:
Възможно е изпълнение на заложената дейност по изграждане, реновиране, оборудване и привеждане на общинските помещения в съответствие с Наредбата за качеството на услугите – приложение 10 към чл. 11, ал. 1 вместо за предвидените в апликационната форма 6 месеца за срок от 12 месеца. Изменението на срока не следва да води до нахвърляне на общия бюджет, одобрен по специфичното действие, общия срок за изпълнение на проекта, както и до промяна в избраните резултати на проекта. Същото следва да гарантира постигането на целите и очакваните резултати по процедурата и да бъде изрично аргументирано в проектното предложение.
ОТГОВОР № 4:
Пренасочване на разходите за закупуване на имущество за разходи за реновиране на съществуваща сграда ще бъде допустимо стига същото да е в съответствие с обхвата, целите и очакваните резултати по процедурата. В допълнение бенефициента ще трябва да обоснове изрично в проектното предложение как ще бъде преразпределен този бюджет и какви ще бъдат очакваните резултати и да поясни защо закупуването на помещението вече не може да се осъществи, както е предвидено в подадената апликационна форма?
ОТГОВОР № 5:
Допустимо е промяна във времевата рамка на предвидените от Вас дейности, без да се засяга общата продължителност от 48 месеца на проекта и без да се надхвърля одобрения бюджет по специфичното действие в рамките на процедурата. Промяната на времевата рамка следва да бъде подробно аргументирана и обоснована в проектното предложение и да е в съответствие с обхвата, целите и очакваните резултати по процедурата.
ОТГОВОР № 6
На този етап не е възможно да бъде увеличен размерът на авансовото плащане към конкретния бенефициент. Същият ще бъде определен в размер до 5 на сто от стойността на отпуснатата безвъзмездна финансова помощ, съгласно т.5.3 и т.5.4 от проекта на административния договор.
Що се отнася до възможността конкретният бенефициент да предостави аванс на своите партньори в по- висок размер от определения в административния договор, изразяваме становище, че не съществува пречка авансът към партньора да се определи от бенефициента спрямо конкретните му нужди. Същото е в оперативната самостоятелност на водещия партньор (конкретния бенефициент) и следва да е обект на договаряне между двете страни (конкретен бенефициент и партньор).
Във връзка с получени чрез ИСУН искания за разяснения BG65AMPR001-1.003-Q001, моля да имате предвид следните отговори, получени от страна на Европейската комисия:

Въпрос 1: Поради независещи от ДАБ при МС причини е наложителна промяна на една от посочените в апликационната форма община-партньор, моля да се разясни от страна на Управляващия орган какви документи следва да се представят за избор и включване на друга община като партньор?
Отговор 2: Включването на друга община като партньор по проекта е допустимо стига промяната на общината да не доведе до съществена промяна в избраните резултати на проекта. В допълнение промяната следва да бъде изрично обоснована в проектното предложение. За ноопределения партньор следва а се представят документи, съгласно посочените в Насоките за кандидатстване и вече дадени разяснения от 03.06.2024 г.

Въпрос 2: Възможна ли е промяна на статуса на УНИЦЕФ България от асоцииран в пълноправен партньор с бюджетни средства в рамките на одобрения от Европейската комисия бюджет, и ако да, какви документи следва да се представят от бенефициента“?
Отговор 2: На първо място, следва да се обърнете внимание, че целевото финансиране, отпуснато на България в рамките на това специфични действие, не може да бъде увеличено. На следващо място, ако дейностите, които ще се изпълняват от УНИЦЕФ, следва да бъдат включени в проектно предложение, бихте могли да използвате финансирането за избраното от Вас предложение, за да осъществите тези дейности, при условие че същите няма да засегнат останалата част от действието по отношение на общите резултати. В допълнение включването на УНИЦЕФ България като пълноправен партньор в проекта следва да бъде изрично обосновано в проектното предложение.
Изискуемите документи, които следва да представят партньорите по проекта са посочени в отговор от 03.06.2024 г.

Въпрос 3: Допустимо ли е разходите за закупуване на имущество в община Витоша да се пренасочат за разходи за реновиране на съществуваща сграда - общинска собственост и разпределяне на остатъка от средствата за реновиране“?
Отговор 3: В съответствие с Бележки на Европейската комисия под номер 12 с често задавани въпроси от държавите членки (FAG) от 19.02.2024 г. Управляващият орган е този, който следва да прецени дали преразпределението на бюджета за община Витоша е в съответствие с обхвата, целите и очакваните резултати на проектно предложение, както и с поканата за изразяване на интерес за специфичното действие AMIF/2023/SA/1.2.1. В този смисъл пренасочване на разходите за закупуване на имущество за разходи за реновиране на съществуваща сграда - общинска собственост и разпределяне на остатъка от средствата за реновиране ще бъде допустимо стига същото да е в съответствие с обхвата, целите и очакваните резултати по процедурата. В допълнение бенефициентът ще трябва да обоснове изрично в проектното предложение как ще бъде преразпределен този бюджет и какви ще бъдат очакваните резултати и да поясни защо закупуването на помещението в община Витоша вече не може да се осъществи, както е предвидено в подадената апликационна форма? 

Във връзка с получени чрез ИСУН искания за разяснения BG65AMPR001-1.003-Q002, и в допълнение на частично даден от страна на Управляващия орган отговор на поставения въпрос, моля да имате предвид следния отговор, получен от страна на Европейската комисия:
Въпрос № 1: Представяме на Вашето внимание въпрос свързан с представянето на НАЦИОНАЛНА КАТОЛИЧЕСКА ФЕДЕРАЦИЯ КАРИТАС – БЪЛГАРИЯ в проектното предложение по публикуваната процедура BG65AMPR001-1.003 по Фонд „Убежище, миграция и интеграция“ с конкретен бенефициент – Международна организация по миграция в България и последващото изпълнение на заложените дейности от наша страна.
НАЦИОНАЛНА КАТОЛИЧЕСКА ФЕДЕРАЦИЯ КАРИТАС – БЪЛГАРИЯ: ЕИК 831717723, която е партньор на Международната организация по миграция в качеството им на Бенефициент, е федерация създадена от три организации членки, както следва: "РУСЕНСКА КАТОЛИЧЕСКА ОРГАНИЗАЦИЯ - КАРИТАС" Сдружение, ЕИК - 827127955; "СДРУЖЕНИЕ "КАРИТАС-СОФИЯ"" Сдружение, ЕИК -  831189628; "Фондация "Благотворителна Католическа организация Каритас Витания"" Фондация, ЕИК - 176289099, с цел да координира и представлява техните дейности в подкрепа на нуждаещите се от помощ. Всички директни дейности в полза на хората се случват на териториален принцип от сътрудници и доброволци на нашите организации – членки. Екипът на Каритас България, няма директна дейност с нуждаещите, но е натоварен да координира и улеснява дейността на организациите членки, особено, когато дейността се извършват в цялата страна.
В конкретната процедура НАЦИОНАЛНА КАТОЛИЧЕСКА ФЕДЕРАЦИЯ КАРИТАС – БЪЛГАРИЯ ще бъде разписана, както партньор на Международна организация по миграция, според всички посочени правила в насоките. На по-късен етап, всички директни дейности на подкрепа за бежанците от войната в Украйна ще се извършват от екипите на терен на нашите три организации членки (Каритас София, Каритас Витания и Каритас Русе). Те от своя страна ще се отчитат наративно и финансово с отчети към нас. Ние като организация партньор (Каритас България) ще подготвяме един общ и консолидиран отчет на партньора (включваш дейностите за директна подкрепа и подкрепящи дейности) и ще го подаваме към МОМ като водеща организация, бенефициент по процедурата.
Разходите представени от нашите организации членки, с тяхното ЕИК, ще бъдат ли признати за допустими, след като представим нашата структура по подобен начин в проектното предложение?
Отговор 1: В съответствие с Бележки на Европейската комисия под номер 12 с често задавани въпроси от държавите членки (FAG) от 19.02.2024 г. Управляващият орган е този, който следва да прецени дали добавянето на партньорски организации е необходимо или носи добавена стойност към проектното предложение, избрано в поканата за изразяване на интерес за специфичното действие AMIF/2023/SA/1.2.3. 
В тази връзка включването на партньор по проекта, извън първоначалното одобрените би било възможно като се има предвид, че целевото финансиране, отпуснато на България в рамките на това специфично действие, не може да бъде увеличено. Следователно добавянето на партньори следва да се анализира и от гледна точка на ефективността на разходите. 
С оглед горното бенефициентът ще следва да аргументира изрично в проектното предложение включването на партньор по проекта, като дейностите, които ще се изпълняват от новоопределените партньори не следва да водят до съществена промяна в избраните резултати на проекта.
BG65AMPR001-1.003-Q003 (03.07.2024 г.)
В съответствие с Насоките за кандидатстване -  т. 26.5 Допълнителни въпроси и разяснения във връзка с Условията на кандидатстване, представям на Вашето внимание следните въпроси:
1.	Отразени са промени в текста по т. 13.3. и актуализираният текст в Насоките гласи „Важно! При попълването на секция „Бюджет“ от формуляра за кандидатстване в ИСУН, кандидатите следва стриктно да спазват Указанията за попълване на формуляра за кандидатстване, които са приложение за информация. Бенефициентите следва да имат предвид одобрените от ЕК стойности на разходите по всички дейности, съгласно бюджетите на апликационните формуляри“. Моля да разясните нивото на възможност за преразпределяне на средства в рамките на бюджета на всеки работен пакет /с номера от 1 до 5/, като се има предвид, че всеки пакет е основна дейност по проекта – например пакет 3 е основна дейност „Изграждане и функциониране на поне 6 алтернативни решения за грижи за непридружени непълнолетни деца в България “ с бюджет  6 328 375,90 евро – съгласно Анекс 1 от апликационната форма с наименование „Бюджетна форма“. Може ли да се предвидят промени с настоящата процедура по кандидатстване и подаване на актуални финансови параметри в рамките на вътрешно преразпределяне на средствата по под-дейностите, свързани с изпълнение на горепосочена основна дейност,  без да се надвишава общия бюджет на пакета? 
2.	В горепосоченото писмо с Ваш изх. № 812100-11709/20.06.2024 г.  бяха дадени указания от Управляващия орган, че в Насоките за кандидастване отпада текста, че партньорите следва да са в съответствие с тези, одобрени от ЕК, предвид отказ на партньор от участие в проекта. В процеса на подготовка на проектната документация и проведени редица срещи през м. май – м. юни т.г. с ръководствата от общинските администрации, заявили през 2023 г. първоначално интерес и направили оценки за  размера на строително-монтажни разходи (СМР) за изграждане на алтернативни социални услуги е налице понастоящем необходимост от значително по-висок размер на финансовия ресурс индикиран първоначално. Моля да потвърдите, че е възможна смяна на партньор – община и в случаите когато финансовите параметри, заявени от партньора значително надхвърлят предварително заложените стойности. 
3.	Предвид полученото писмо Ref.Ares (2023) 7493612 от 04.11.2023 г. с препоръки от ЕК, което е неразделна част от публикуваната покана за кандидатстване, под номер 5 е изразена следната препоръка – неофициален превод „Времевата рамка за изграждане на новите центрове за настаняване e амбициозна, България трябва да гарантира, че предложеният времеви срок е приложим за предложените дейности“. При  предварителните срещи, проведени от ДАБ при МС с общинските администрации беше изразено аргументирано невъзможността им за справяне в краткия 6-месечен срок с  дейностите по осъществяване на СМР поради рисковете в случаи на обжалване на процедурите по Закона за обществените поръчки; необходимостта от време за изготвяне на окончателна техническа спецификация и проектиране, както и за   реновиране по време на зимния период. Предвид гореизложеното, моля за потвърждение, че е възможно да се изпълни заложената дейност по изграждане, реновиране, оборудване и привеждане на общинските помещения в съответствие с Наредбата за качеството на услугите – приложение 10 към чл. 11, ал. 1 вместо за предвидените в апликационната форма 6 месеца за  срок от  12 месеца?
4.	Във връзка с вече зададен въпрос с наше писмо ЦУ-04-1542-1/03.06.2024 г. е отправено респективно запитване от ДМП и към ЕК, че за изграждане на алтернативна социална услуга в една от общинските  администрации първоначално беше планирана сума за закупуване и реновиране. Вследствие на проведени срещи с общинската администрация и идентифициране на подходящо помещение от нейна страна, сумата за закупуване може ли да се пренасочи изцяло за реновиране без да се надвишава прогнозния бюджет? 
5.	Предвид гарантиране на устойчивостта на услугите за децата и включването на изградените алтернативни места като делегирани от държавата дейности след приключване на проекта е важно още от първата година при стартиране на проекта първоначалното изграждане на услугата да е в съответствие със Закона за социалните услуги и финансовите параметри, утвърждавани ежегодно от Министерски съвет за стандарти за делегираните от държавата дейности с натурални и стойностни показатели. Предвид гореизложеното е необходим финансов ресурс съответстващ на най-последният стандарт по отношение на предоставяне за социални услуги – резидентна грижа за деца без увреждания /бивше определение – Център за настаняване от семеен тип –ЦНСТ/, който е актуализиран след подаване на проектното предложение. 
Предвид нужната едногодишна времева рамка за реновиране, изграждане и оборудване на алтернативните социални услуги и съобразяването на бюджета за издръжка спрямо последното Решение на Министерския съвет, предвидените разходи за дейността по обгрижване на непридружените деца бежанци ще могат да обезпечат разходите по държавния стандарт за 36 месечен период, вместо предвидените 42 месеца първоначално. Възможно ли е времевата рамка за дейностите в пакет 3 да са в рамките отново на 48 месечен период, без да се променя общия бюджет на пакета, като срокът за реновиране е 12 месеца, а за услуги и грижи за децата – 36 месеца. При одобрение, всички разходи в рамките на пакет 3 за социални грижи ще бъдат съобразени с времевата рамка, включително и ще се гарантира нужното време за набиране и обучение на персонала – от една страна централизирано чрез ДАБ при МС и от друга страна на местно ниво съгласно Наредбата за качеството на социалните услуги при стартиране на услугата като въвеждащо обучение на персонала. Включването на общинските администрации е възможно само при обезпечаване в пълен размер на разходите съгласно държавния делегиран стандарт за едно дете на година. 
6.	Съгласно публикуваният предварителен договор за безвъзмездна помощ в чл.  5.5 e посочен текст „Управляващият орган може да извърши авансово плащане в размер до 5% от стойността на отпуснатата безвъзмездна финансова помощ. Авансовото плащане се извършва в двуседмичен срок от датата на постъпване на искането за плащане, изпратено от Бенефициента чрез ИСУН“. Съгласно необходимостта от ресурс, който да се насочи за изграждане на социалните услуги и СМР бяха отправени запитвания от страна на партньорите за крайно ниския процент и невъзможността за стартиране на обществени поръчки с ресурс – собствен принос, поради което е необходимо да се предоставят по-високи авансови суми от водещата организация към общинските администрации. Моля да уточните възможно ли е да се увеличи процента на авансовите суми към конкретния бенефициент – ДАБ  при МС и следва ли конкретния бенефициент също да предоставя аванс запазвайки този процент или следва да заложи по-висок спрямо нуждите от стартиране на дейностите от страна на всеки индивидуален партньор?
ОТГОВОР № 1:
Възможно е преразпределянето на средствата в рамките на бюджета между работните пакети, стига същото да не доведе до надхвърляне на общия одобрен бюджет по специфично действие в рамките на процедурата. С преразпределянето на средствата следва да се осигури съответствие с обхвата на процедурата и да се гарантира постигане на целите и очакваните резултати по процедурата. Преразпределянето на средствата следва да е изрично обосновано в проектното предложение.
ОТГОВОР № 2:
Включването на друга община/замяна на община като партньор по проекта е допустимо стига промяната на партньора да не доведе до съществена промяна в избраните резултати на проекта. В допълнение промяната следва да бъде изрично обоснована в проектното предложение. С включването на нов партньор по проекта следва да се гарантира постигане на целите и очакваните резултати по процедурата и същото да не води до увеличаване на общия размер на бюджета по одобреното специфично действие в рамките на процедурата. 
ОТГОВОР № 3:
Възможно е изпълнение на заложената дейност по изграждане, реновиране, оборудване и привеждане на общинските помещения в съответствие с Наредбата за качеството на услугите – приложение 10 към чл. 11, ал. 1 вместо за предвидените в апликационната форма 6 месеца за срок от 12 месеца. Изменението на срока не следва да води до нахвърляне на общия бюджет, одобрен по специфичното действие, общия срок за изпълнение на проекта, както и до промяна в избраните резултати на проекта. Същото следва да гарантира постигането на целите и очакваните резултати по процедурата и да бъде изрично аргументирано в проектното предложение.
ОТГОВОР № 4:
Пренасочване на разходите за закупуване на имущество за разходи за реновиране на съществуваща сграда ще бъде допустимо стига същото да е в съответствие с обхвата, целите и очакваните резултати по процедурата. В допълнение бенефициента ще трябва да обоснове изрично в проектното предложение как ще бъде преразпределен този бюджет и какви ще бъдат очакваните резултати и да поясни защо закупуването на помещението вече не може да се осъществи, както е предвидено в подадената апликационна форма?
ОТГОВОР № 5:
Допустимо е промяна във времевата рамка на предвидените от Вас дейности, без да се засяга общата продължителност от 48 месеца на проекта и без да се надхвърля одобрения бюджет по специфичното действие в рамките на процедурата. Промяната на времевата рамка следва да бъде подробно аргументирана и обоснована в проектното предложение и да е в съответствие с обхвата, целите и очакваните резултати по процедурата.
ОТГОВОР № 6
На този етап не е възможно да бъде увеличен размерът на авансовото плащане към конкретния бенефициент. Същият ще бъде определен в размер до 5 на сто от стойността на отпуснатата безвъзмездна финансова помощ, съгласно т.5.3 и т.5.4 от проекта на административния договор.
Що се отнася до възможността конкретният бенефициент да предостави аванс на своите партньори в по- висок размер от определения в административния договор, изразяваме становище, че не съществува пречка авансът към партньора да се определи от бенефициента спрямо конкретните му нужди. Същото е в оперативната самостоятелност на водещия партньор (конкретния бенефициент) и следва да е обект на договаряне между двете страни (конкретен бенефициент и партньор).
Във връзка с получени чрез ИСУН искания за разяснения BG65AMPR001-1.003-Q001, моля да имате предвид следните отговори, получени от страна на Европейската комисия:

Въпрос 1: Поради независещи от ДАБ при МС причини е наложителна промяна на една от посочените в апликационната форма община-партньор, моля да се разясни от страна на Управляващия орган какви документи следва да се представят за избор и включване на друга община като партньор?
Отговор 2: Включването на друга община като партньор по проекта е допустимо стига промяната на общината да не доведе до съществена промяна в избраните резултати на проекта. В допълнение промяната следва да бъде изрично обоснована в проектното предложение. За ноопределения партньор следва а се представят документи, съгласно посочените в Насоките за кандидатстване и вече дадени разяснения от 03.06.2024 г.

Въпрос 2: Възможна ли е промяна на статуса на УНИЦЕФ България от асоцииран в пълноправен партньор с бюджетни средства в рамките на одобрения от Европейската комисия бюджет, и ако да, какви документи следва да се представят от бенефициента“?
Отговор 2: На първо място, следва да се обърнете внимание, че целевото финансиране, отпуснато на България в рамките на това специфични действие, не може да бъде увеличено. На следващо място, ако дейностите, които ще се изпълняват от УНИЦЕФ, следва да бъдат включени в проектно предложение, бихте могли да използвате финансирането за избраното от Вас предложение, за да осъществите тези дейности, при условие че същите няма да засегнат останалата част от действието по отношение на общите резултати. В допълнение включването на УНИЦЕФ България като пълноправен партньор в проекта следва да бъде изрично обосновано в проектното предложение.
Изискуемите документи, които следва да представят партньорите по проекта са посочени в отговор от 03.06.2024 г.

Въпрос 3: Допустимо ли е разходите за закупуване на имущество в община Витоша да се пренасочат за разходи за реновиране на съществуваща сграда - общинска собственост и разпределяне на остатъка от средствата за реновиране“?
Отговор 3: В съответствие с Бележки на Европейската комисия под номер 12 с често задавани въпроси от държавите членки (FAG) от 19.02.2024 г. Управляващият орган е този, който следва да прецени дали преразпределението на бюджета за община Витоша е в съответствие с обхвата, целите и очакваните резултати на проектно предложение, както и с поканата за изразяване на интерес за специфичното действие AMIF/2023/SA/1.2.1. В този смисъл пренасочване на разходите за закупуване на имущество за разходи за реновиране на съществуваща сграда - общинска собственост и разпределяне на остатъка от средствата за реновиране ще бъде допустимо стига същото да е в съответствие с обхвата, целите и очакваните резултати по процедурата. В допълнение бенефициентът ще трябва да обоснове изрично в проектното предложение как ще бъде преразпределен този бюджет и какви ще бъдат очакваните резултати и да поясни защо закупуването на помещението в община Витоша вече не може да се осъществи, както е предвидено в подадената апликационна форма? 

Във връзка с получени чрез ИСУН искания за разяснения BG65AMPR001-1.003-Q002, и в допълнение на частично даден от страна на Управляващия орган отговор на поставения въпрос, моля да имате предвид следния отговор, получен от страна на Европейската комисия:
Въпрос № 1: Представяме на Вашето внимание въпрос свързан с представянето на НАЦИОНАЛНА КАТОЛИЧЕСКА ФЕДЕРАЦИЯ КАРИТАС – БЪЛГАРИЯ в проектното предложение по публикуваната процедура BG65AMPR001-1.003 по Фонд „Убежище, миграция и интеграция“ с конкретен бенефициент – Международна организация по миграция в България и последващото изпълнение на заложените дейности от наша страна.
НАЦИОНАЛНА КАТОЛИЧЕСКА ФЕДЕРАЦИЯ КАРИТАС – БЪЛГАРИЯ: ЕИК 831717723, която е партньор на Международната организация по миграция в качеството им на Бенефициент, е федерация създадена от три организации членки, както следва: "РУСЕНСКА КАТОЛИЧЕСКА ОРГАНИЗАЦИЯ - КАРИТАС" Сдружение, ЕИК - 827127955; "СДРУЖЕНИЕ "КАРИТАС-СОФИЯ"" Сдружение, ЕИК -  831189628; "Фондация "Благотворителна Католическа организация Каритас Витания"" Фондация, ЕИК - 176289099, с цел да координира и представлява техните дейности в подкрепа на нуждаещите се от помощ. Всички директни дейности в полза на хората се случват на териториален принцип от сътрудници и доброволци на нашите организации – членки. Екипът на Каритас България, няма директна дейност с нуждаещите, но е натоварен да координира и улеснява дейността на организациите членки, особено, когато дейността се извършват в цялата страна.
В конкретната процедура НАЦИОНАЛНА КАТОЛИЧЕСКА ФЕДЕРАЦИЯ КАРИТАС – БЪЛГАРИЯ ще бъде разписана, както партньор на Международна организация по миграция, според всички посочени правила в насоките. На по-късен етап, всички директни дейности на подкрепа за бежанците от войната в Украйна ще се извършват от екипите на терен на нашите три организации членки (Каритас София, Каритас Витания и Каритас Русе). Те от своя страна ще се отчитат наративно и финансово с отчети към нас. Ние като организация партньор (Каритас България) ще подготвяме един общ и консолидиран отчет на партньора (включваш дейностите за директна подкрепа и подкрепящи дейности) и ще го подаваме към МОМ като водеща организация, бенефициент по процедурата.
Разходите представени от нашите организации членки, с тяхното ЕИК, ще бъдат ли признати за допустими, след като представим нашата структура по подобен начин в проектното предложение?
Отговор 1: В съответствие с Бележки на Европейската комисия под номер 12 с често задавани въпроси от държавите членки (FAG) от 19.02.2024 г. Управляващият орган е този, който следва да прецени дали добавянето на партньорски организации е необходимо или носи добавена стойност към проектното предложение, избрано в поканата за изразяване на интерес за специфичното действие AMIF/2023/SA/1.2.3. 
В тази връзка включването на партньор по проекта, извън първоначалното одобрените би било възможно като се има предвид, че целевото финансиране, отпуснато на България в рамките на това специфично действие, не може да бъде увеличено. Следователно добавянето на партньори следва да се анализира и от гледна точка на ефективността на разходите. 
С оглед горното бенефициентът ще следва да аргументира изрично в проектното предложение включването на партньор по проекта, като дейностите, които ще се изпълняват от новоопределените партньори не следва да водят до съществена промяна в избраните резултати на проекта.
BG65AMPR001-1.003-Q002 (21.06.2024 г.)
Уважаеми колеги,
Моля Ви за разяснения по следния въпрос, поставен от Каритас-България към Управляващия орган:

Уважаема г-жо Петкова,
Представяме на Вашето внимание въпрос свързан с представянето на НАЦИОНАЛНА КАТОЛИЧЕСКА ФЕДЕРАЦИЯ КАРИТАС – БЪЛГАРИЯ в проектното предложение по публикуваната процедура BG65AMPR001-1.003 по Фонд „Убежище, миграция и интеграция“ с конкретен бенефициент – Международна организация по миграция в България и последващото изпълнение на заложените дейности от наша страна.
НАЦИОНАЛНА КАТОЛИЧЕСКА ФЕДЕРАЦИЯ КАРИТАС – БЪЛГАРИЯ: ЕИК 831717723, която е партньор на Международната организация по миграция в качеството им на Бенефициент, е федерация създадена от три организации членки, както следва: "РУСЕНСКА КАТОЛИЧЕСКА ОРГАНИЗАЦИЯ - КАРИТАС" Сдружение, ЕИК - 827127955; "СДРУЖЕНИЕ "КАРИТАС-СОФИЯ"" Сдружение, ЕИК -  831189628; "Фондация "Благотворителна Католическа организация Каритас Витания"" Фондация, ЕИК - 176289099, с цел да координира и представлява техните дейности в подкрепа на нуждаещите се от помощ. Всички директни дейности в полза на хората се случват на териториален принцип от сътрудници и доброволци на нашите организации – членки. Екипът на Каритас България, няма директна дейност с нуждаещите, но е натоварен да координира и улеснява дейността на организациите членки, особено, когато дейността се извършват в цялата страна.
В конкретната процедура НАЦИОНАЛНА КАТОЛИЧЕСКА ФЕДЕРАЦИЯ КАРИТАС – БЪЛГАРИЯ ще бъде разписана, както партньор на Международна организация по миграция, според всички посочени правила в насоките. На по-късен етап, всички директни дейности на подкрепа за бежанците от войната в Украйна ще се извършват от екипите на терен на нашите три организации членки (Каритас София, Каритас Витания и Каритас Русе). Те от своя страна ще се отчитат наративно и финансово с отчети към нас. Ние като организация партньор (Каритас България) ще подготвяме един общ и консолидиран отчет на партньора (включваш дейностите за директна подкрепа и подкрепящи дейности) и ще го подаваме към МОМ като водеща организация, бенефициент по процедурата.
Разходите представени от нашите организации членки, с тяхното ЕИК, ще бъдат ли признати за допустими, след като представим нашата структура по подобен начин в проектното предложение?
С уважение,
Емануил Паташев
Каритас България
УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА,

Във връзка с постъпило запитване от конкретен бенефициент по горепосочената процедура, предоставяме следните разяснения:
Моля да имате предвид, че към момента в одобреното проектно предложение като партньорска организация на бенефициента Международната организация по миграция в България е включено единствено сдружение „Национална католическа федерация Каритас – България“, ЕИК: 831717723. 
За да бъдат допустими разходите, представени от организациите членки на горепосоченото сдружение, с тяхното ЕИК, същите следва да бъдат включени като партньори на бенефициента Международната организация по миграция в България.
Във връзка с въпроса дали съществува възможност да бъдат включени допълнителни партньори Управляващият орган е изпратил официално запитване до Европейската комисия, за отговора от което ще бъдете уведомени своевременно.
BG65AMPR001-1.003-Q001 (03.06.2024 г.)
Уважаема г-жо Петкова,
 
Представяме на Вашето внимание в предварителен порядък искане за разяснения по публикуваната процедура BG65AMPR001-1.003 по Фонд „Убежище, миграция и интеграция“ с конкретен бенефициент – Държавна агенция за бежанците при Министерския съвет.
Официалното писмо ще получите и с подпис от страна на председателя на ДАБ при МС.  
 
„Съгласно Ваше писмо с изх. № 812100-9336/17.05.2024 г. e публикувана покана за подаване на проектно предложение от страна на ДАБ при МС по процедура № BG 65AMPR001-1.003, съгласно Насоките за кандидатстване -  т. 26.5 Допълнителни въпроси и разяснения във връзка с Условията на кандидатстване, представям на Вашето внимание следните уточняващи въпроси:
1.      Поради независещи от ДАБ при МС причини е наложителна промяна на една от посочените в апликационната форма община-партньор, моля да се разясни от страна на Управляващия орган какви документи следва да се представят за избор и включване на друга община като партньор
2.      Възможна ли е промяна на статуса на УНИЦЕФ България от асоцииран в пълноправен партньор с бюджетни средства в рамките на одобрения от Европейската комисия бюджет, и ако да, какви документи следва да се представят от бенефициента 
3.      В рамките на бюджета какви документи са нужни за обосновано пренасочване на разходите за закупуване на имущество за разходи за реновиране на съществуваща сграда - общинска собственост и разпределяне на остатъка от средствата за реновиране
4.      Приложение В  - Декларация за партньорство следва ли да се подпише поотделно от партньорите или е един общ документ за подпис от всички 6 партньора?  Липсва инструкция в Насоките,  като указание е дадено само за приложение Б, стр. 14, т. 10.1 ?
5.      Съгласно информация, предоставена от страна на партньорите, които са международни организации, се обръщаме с уточняващ въпрос за потвърждение от Управляващия орган, че верификацията и одитът на разходи по проекти, изпълнявани от Международна организация по миграция и/или УНИЦЕФ България се извършва съгласно Споразумение по реда на чл. 22 от Регламент 2021/1147. 
6.      Съгласно указанията за изготвяне на бюджета, представянето на доказателства за обичайните пазарни цени, ще бъде ли изискано от всеки от партньорите по отделно като доказателство или  само от бенефициента?
 Предвид големия обем информация, която трябва да се съгласува с всеки конкретен партньор и големият обхват на дейностите по проектното предложение се обръщаме  към Управляващия орган с молба за удължаване на срока за представяне на проектното предложение до 31 юли 2024 г.

С уважение,
Мариана Тошева
Във връзка с постъпили запитвания от конкретни бенефициенти по горепосочената процедура, предоставяме следните разяснения:

ВЪПРОС № 1: 
Поради независещи от ДАБ при МС причини е наложителна промяна на една от посочените в апликационната форма община-партньор, моля да се разясни от страна на Управляващия орган какви документи следва да се представят за избор и включване на друга община като партньор?

ОТГОВОР № 1:
Изпратено е запитване към Европейската комисия. След представяне на отговор от тяхна страна, Управляващият орган ще публикува своевременно отговор на поставения въпрос.


ВЪПРОС № 2:
Възможна ли е промяна на статуса на УНИЦЕФ България от асоцииран в пълноправен партньор с бюджетни средства в рамките на одобрения от Европейската комисия бюджет, и ако да, какви документи следва да се представят от бенефициента“?

ОТГОВОР № 2:
Изпратено е запитване към Европейската комисия. След представяне на отговор от тяхна страна, Управляващият орган ще публикува своевременно отговор на поставения въпрос.
В случай че УНИЦЕФ България бъдат определени като пълноправен партньор по проекта, същите следва да представят изискуемите в т. 23 от Насоките за кандидатстване документи, както следва:
- Заповед за оправомощаване на лице, което да представлява конкретния бенефициент и да подписва всички документи, свързани с подаването, оценката на подаденото проектно предложение (включително комуникация с оценителната комисия), предоставянето на документи, необходими за сключването на административен договор за предоставяне на БФП и изпълнението на проекта (ако е приложимо)- сканирана и прикачена в ИСУН. Прилага се, в случай че проектното предложение е подадено от лице, различно от официалния представител на кандидата. Изискването се отнася и за партньорите по проекта;
- Декларация на кандидата (Приложение Б). Декларацията се попълва от лицето, представляващо организацията или упълномощено от него лице;
- Партньорите подписват Декларация за партньорство (Приложение В), която се представя от бенефициента при кандидатстване, подписана от кандидата и всички партньори по проекта;
- При одобряване на проекта партньорите подписват с кандидата Споразумение за партньорство (Приложение X) - на етап сключване  на административен договор за предоставяне на БФП, съгласно чл. 6, ал. 2 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор (ЗФУКПС). Проектът на споразумение е примерен. Същият може да бъде допълван и разширяван. Подписаното споразумение е част от документите, необходими за сключване на административен договор за предоставяне на БФП;
- Автобиографии по образец (Приложение А към Условията за кандидатстване);
- Профил на експерта (Приложение Г към Условията за кандидатстване), ако е приложимо. Прилага се за експертите от експертния персонал за изпълнение на проекта. Профили на експерти не се представят когато за експертите за изпълнение на проекта са представени автобиографии;
- Доказателства за предложените индикативни цени за активи и услуги - пазарни консултации или проучвания, удостоверено със съответните доказателства и подпис от страна на бенефициента и/или оферти от минимум трима потенциални изпълнители и/или сключени договори за обществени поръчки със сходен предмет и/или активен линк към обществена поръчка/процедура и/или други релевантни документи по избор на бенефициента. Единичните стойности на допустимите разходи могат да се базират на нормативно определени размери или на реални пазарни цени;
- Финансова обосновка (Приложение Д към Условия за кандидатстване). Възможно е представяне на една финансова обосновка, обхващаща разходите на кандидата и партньора;
- Помощна таблица за изчисляване на ставките на експертите (Приложение И);
- Декларация за липса на обстоятелствата по чл. 87 от Закона за противодействие на корупцията (Приложение Е към Условията за кандидатстване);
- Декларация за съгласие за събиране, съхраняване, обработване и предоставяне на лични данни. съгласно Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД) и Регламент (EС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/EО (Общ регламент относно защитата на данните). Декларацията се подава от всяко лице, подаващо проектно предложение, експерт, ръководител и др. (Приложение Ж). изискването се отнася и за партньора;
- Декларация в свободен текст, че в случай на закупуване на оборудване на пълната му стойност в рамките на проекта то ще продължи да се използва за същите цели като тези на проекта след деня на закупуване и в продължение най-малко на: 3 години или повече за информационно и телекомуникационно оборудване; 5 години или повече за други видове оборудване, като оперативно оборудване и транспортни средства, 10 години за сгради, плавателни съдове и въздухоплавателни средства или при покупка, строителство или ремонт на недвижим имот.
- Декларация за наличие/липса на смесено използване на резултатите от дейностите по проекта („смесена употреба на доставки/услуги/СМР, финансирани по проекта) (Приложение З);
В случай, че има смесена употреба на резултатите от дейностите по проекта, следва да се представи методика за определяне на пропорционално използване на доставки/услуги/СМР, финансирани по проекта, която да е документално обоснована;
- Методика за определяне на пропорционално използване на доставки/услуги/СМР, финансирани по проекта, което може да бъде отчетено като разход по проекта, която да е документално обоснована (ако е приложимо).


ВЪПРОС № 3:
В рамките на бюджета какви документи са нужни за обосновано пренасочване на разходите за закупуване на имущество за разходи за реновиране на съществуваща сграда - общинска собственост и разпределяне на остатъка от средствата за реновиране“?

ОТГОВОР № 3:
Изпратено е запитване към Европейската комисия. След представяне на отговор от тяхна страна, Управляващият орган ще публикува своевременно отговор на поставения въпрос.


ВЪПРОС № 4:
Приложение В - Декларация за партньорство следва ли да се подпише поотделно от партньорите или е един общ документ за подпис от всички 6 партньора? Липсва инструкция в Насоките,  като указание е дадено само за приложение Б, стр. 14, т. 10.1 ?

ОТГОВОР № 4:
Декларацията за партньорство следва да се подаде от кандидата, подписана от кандидата и всички партньори по проекта. Декларацията е препоръчително да се подаде като един общ документ


ВЪПРОС № 5:
Съгласно информация, предоставен от страна на партньорите, които са международни организации, се обръщаме с уточняващ въпрос за потвърждение от Управляващия орган, че верификацията и одитът на разходи по проекти, изпълнявани от Международна организация по миграция и/или УНИЦЕФ България се извършва съгласно Споразумение по реда на чл. 22 от Регламент 2021/1147. 

ОТГОВОР № 5:
Потвърждаваме, че верификацията и одитът на разходи по проекти, изпълнявани от Международни организация ще се извършва съгласно Споразумение по реда на чл. 22 от Регламент 2021/1147.


ВЪПРОС № 6:
Съгласно указанията за изготвяне на бюджета, представянето на доказателства за обичайните пазарни цени, ще бъде ли изискано от всеки от партньорите по отделно като доказателство или  само от бенефициента?

ОТГОВОР № 6
Съгласно т. 23 от Насоките за кандидатстване към проектните предложения на етап кандидатстване бенефициентът следва да представи доказателства за предложените индикативни цени за активи и услуги - пазарни консултации или проучвания, удостоверено със съответните доказателства и подпис от страна на бенефициента и/или оферти от минимум трима потенциални изпълнители и/или сключени договори за обществени поръчки със сходен предмет и/или активен линк към обществена поръчка/процедура и/или други релевантни документи по избор на бенефициента. Единичните стойности на допустимите разходи могат да се базират на нормативно определени размери или на реални пазарни цени.
Единствено в случай на невъзможност на представяне на цитираните доказателства поради наличие на класифицирана информация, бенефициентът следва да представи за конкретната обществена поръчка/поръчки декларация с изричен текст за носене на наказателна отговорност по чл. 313 от НК, като в декларацията посочи как е определена стойността на конкретната обществена поръчка/поръчки (посочва се наименованието на обществената поръчка/поръчки) – чрез пазарни консултации или проучвания, и/или оферти от минимум трима потенциални изпълнители и/или сключени договори за обществени поръчки със сходен предмет или др.
В този случай, следва да се има предвид, че бенефициентът отново следва да представи информация за обществената поръчка/поръчки в съответната дейност в Раздел 4. План за изпълнение / Дейности по проекта, Раздел 7. Бюджет (в лева), Раздел 11. План за външно възлагане от Формуляра за кандидатстване, както и в приложението „Финансова обосновка“. От представената от бенефициента информация за обществената поръчка/поръчки, която/които се планира да се проведе/ат, следва да е ясен обекта на обществена поръчка; редът, по който ще се възлага; предметът на обществената поръчка; мерна единица (количество, брой и т.н), единични цени, обща стойност на поръчката и друга приложима информация.
Изискването за представяне на доказателства се отнася и за партньорите по проекта, като същите следва да са част от проектното предложение, което ще подаде кандидата.


ВЪПРОС № 7: Предвид големия обем информация, която трябва да се съгласува с всеки конкретен партньор и големият обхват на дейностите по проектното предложение се обръщаме към Управляващия орган с молба за удължаване на срока за представяне на проектното предложение до 31 юли 2024 г.

ОТГОВОР № 7
Срокът за подаване на проектни предложения ще бъде удължен до 31.07.2024 г. В тази връзка ще бъдат променени индикативните срокове за провеждане на процедурата.
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.