Приключилa/прекратена процедура

Рег. номер Въпрос Разяснения
BG06AFSP001-1.001-Q067 (05.05.2025 г.)
Бихме искали да получим разяснения как следва да се попълни Декларацията за индикатори Приложение 9 към УК.
1. В т.1 от декларацията следва да бъде попълнен идентификационен код на МИГ, който се определя от УО. От къде следва да получим информация за кода за всеки МИГ или къде са налични?
2. По т.4 Общ брой на населението, обхванато в МИГ. Към коя дата следва да бъде посочено населението?
3. При условие, че СВОМР са еднофондови с допълващо финансиране следва ли да се попълва информацията по т. 5 или се посочва „НЕ“?
4. По т. 6.3.  и 6.4. При условие, че секторите са 3 (публичен, стопански и нестопански – граждански) как следва да бъде попълнена информацията за физически лица членове на МИГ самоопределили се като представители на гражданския-нестопански сектор в т. 6.3. или в т. 6.4.? Физическите лица местни лидери са представители на социални интереси.
5. Аналогичен е въпросът и по т.7.3 и 7.4., когато става дума за УС на МИГ. В коя точка следва да бъдат отразени физическите лица в 7.3. или 7.4.?
6. По т.8 се изисква информация за пола на членовете в органа за вземане на решения. Органи за вземане на решения, са както ОС така и УС. Следователно по тази точка, следва да се посочи информация за всички членове на ОС на МИГ или само за членовете на УС?
7. Аналогичен е и въпросът за по т. 9. и т.9.1. Изискването за задължително участие за млади хора съгласно УК, касае само ОС на МИГ, но в същото време се изисква информация за органа за взимане на решения. И ОС и УС са органи с правомощия за вземане на решения, но с различни компетенции, т.е. информацията по тази точка за кой точно орган се отнася?
Предварително благодарим за разясненията. 
67.1. Идентификационните кодове на МИГ ще бъдат определени от УО след одобрение на стратегиите за ВОМР. Тези кодове ще бъдат предоставени на Европейската селска мрежа и ще бъдат унифицирани за МИГ от всички държави – членки на ЕС. В електронната декларация в ИСУН полетата с идентификационен код и наименование на МИГ са неактивни и при подаване на формуляра за кандидатстване МИГ не могат да ги попълват.  

67.2. По данни на Националния статистически институт към 31 декември 2020 г. 

67.3. Индикатор L 500 е свързан с предоставяне на финансов ресурс на МИГ, а не на стратегията за ВОМР. В тази връзка, МИГ следва да посочи от кои фондове е заявено финансиране.  

67.4. Според спецификата на профила на лицето и активните му социални интереси, същото може да се отнесе към т. 6.3 или т. 6.4.

67.5. Аналогичен на отговора по т. 67.4. Следва да се има предвид, че в Приложение № 9 от Условията за кандидатстване е допусната техническа грешка в т. 7, 8 и 9 като за орган на вземане на решения трябва се има предвид Общото събрание на МИГ.

67.6 За членовете на Общото събрание на МИГ.

67.7 За членовете на Общото събрание на МИГ.
BG06AFSP001-1.001-Q066 (04.05.2025 г.)
1. Може ли да дадете дефиниция за изходен индикатор. Изходната стойност на индикатора какво представлява – това целевата стойност на индикатора ли е в края на периода на изпълнение на стратегията или имате предвид нещо друго?  
2. Моля дайте примери за следните индикатори:  
2.1 Индикатори за цялостното прилагане на стратегията за ВОМР, включително брой създадени работни места (изходни (за изпълнение/продукт) и за резултат) – поне по един за изпълнение/продукт и за резултат.

2.2 Индикаторите по мерки (изходни (за изпълнение/продукт) и за резултат) –  поне по един за изпълнение/продукт и за резултат.
Т.е. индикаторите по т.2.1 следва да включват всички индикатори по т.2.2. Правилно ли го тълкуваме?

Моля за повече конкретика по отношение на индикаторите на индикаторите и тяхното остойностяване.


3.Следва ли в СВОМР (Приложение 2 Образец на СВОМР) да се разписват мерките, касаещи допълващото финансиране или мерките трябва да се разпишат само в приложенията към съответната програма, без да са включени в Стратегията?
66.1 Информация, свързана с индикаторите е включена в раздел 7.2 от Условията за кандидатстване.

66.2 Правилно е тълкуването, че индикаторите за цялостно прилагане на стратегията – като наименования и стойности произтичат от индикаторите по отделните мерки. 
Информация, свързана с индикаторите е включена в раздел 7.2 от Условията за кандидатстване.

66.3 Мерките, касаещи допълващо финансиране, не са включени в образеца на стратегията съгласно приложение № 2 и следва да се посочат в приложението и съгласно указанията на съответната финансираща програма.
BG06AFSP001-1.001-Q065 (04.05.2025 г.)
1.	Моля, да дадете еднозначен отговор дали едно лице може да участва в повече от една СВОМР в качеството си на изпълнителен директор и/или на експерт. Моля, при отговора си да вземете предвид, че участието на едно лице в повече от една СВОМР ще означава, че това лице се състезава само със себе си, т.е. то ще донесе един и същи брой точки за всички стратегии, в които участва, поради което  се обезсмисля съответния критерий.  От друга страна, ако бъдат одобрени няколко стратегии с еднакви екипи, това води риск до бъдещото изпълнение на СВОМР, тъй като едно лице не може да е на трудов договор в повече от един МИГ.
Ако се направи аналог с кандидатстването по ЗОП, а именно, че едно лице (физическо или юридическо) не може да участва в повече от една оферта и при участие на едно лице е в повече от една оферта, всички оферти, в които това лице участва, следва да бъдат отхвърлени, то следва и ако едно лице е предложено в повече от една стратегия в качеството си на  изп. директор и/или експерт,  всички стратегии, включващи това лице/а да бъдат отхвърлени. Също така, на етапа на кандидатстване, следва да се изиска декларация от лицата, предвидени в екипа на Стратегията,  да декларират,  че са включени единствено в съответната стратегия. 
Предвид горното и с цел да не се обезсмислят критериите 6 и 7 за подбор на стратегиите , моля да дадете Вашето категирично становище относно участието на едно и също лице (изпълнителен директор и/или експерт) в повече от една СВОМР. 

2. В Програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2021-2027, иновациите могат да бъдат на световно, национално и на ниво кандидат, като по отношение на доказване на внедряваната по проекта иновация - собствена разработка на кандидата, иновация на база интелектуални права или иновация придобита от трети лица, кандидатът може да предостави един от посочените по-долу документи: 
1) патент за изобретение или решение за издаване на патент;
2) свидетелство за регистрация на полезен модел или промишлен дизайн, или решение за регистрация на полезен модел или промишлен дизайн;
3) заявка за издаване на патент или за регистрация на полезен модел или за регистрация на промишлен дизайн;
4) договор, с който се удостоверява прехвърляне на права по интелектуална собственост;
5) лицензионен договор, с който се разрешава използването на съответния обект на интелектуална собственост;
6) договор за придобиване на резултати от НИРД;
7) договор за прехвърляне на ноу-хау;
8) декларация за авторски права върху произведението, предмет на внедряваната иновация;
9) техническа документация или публикации, или доклади, или резултати от проведени тестове или изследвания (приложими, когато внедряваната иновация е собствена разработка на кандидата).
Видно от описаните документи, програмата не се ограничава само до патент и полезен модел. 
2.1 Моля да дадете разяснение какво разбирате под иновации в рамките на СВОМР и съответно проектите, които ще се реализират? Може ли иновацията да е на ниво кандидат или трябва да е на ниво територия, на национално ниво или нещо друго?
2.2  По отношение на доказване на иновацията, възможно ли е същата да бъде доказана и с други документи различни от патент или полезен модел, каквито се допускат по ПКИП, например ?
Моля, да дадете недвусмислен отговор, защото е важно при структурирането на целите, мерките  и индикаторите по СВОМР да сме наясно на какво ниво ще се дефинират и прилагат иновациите и как ще се доказват. 

3. Тъй като са постъпили много въпроси по отношение на интензитета на помощната (относно това дали е до 65% (до 50%) или е точно 50% или 65%) и Вие сте отговорили, че интензитетът следва да е точно 50% или 65%, моля, да аргументирате  Вашето становище, като посочите на базата на кой нормативен документ сте дали този отговор, защото вече имаме запитване на представители на местната общност на какво основание променяме (ОГРАНИЧАВАМЕ възможностите на потенциалните кандидати) по отношение на предвидения интензитет.
65. 1. МИГ следва да осигури служители на пълен работен ден за позициите изпълнителен директор и до трима експерти по прилагане на стратегията за ВОМР, което изключва заетост в повече от една МИГ.

65.2. По отношение на зададения въпрос 65.2. по Програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията“ 2021-2027 г. (ПКИП) относно доказване на внедряваната по проекта иновация и какъв документ може да предостави кандидатът, въпросът не изисква разяснения по Условията за кандидатстване по процедура BG06AFSP001-1.001 - Изпълнение на операции, включително дейности за сътрудничество и тяхната подготовка, избрани в рамките на стратегията за местно развитие. 
Въпросът касае  процедурата за подбор, която УО на ПКИП ще подготви и има ангажимент да обяви на последващ етап за целеви приеми на проектни предложения от МСП от съответните територии на МИГ в рамките на одобреното им приложение към стратегията за местно развитие и посочения бюджет в изпълнение на разпоредбите на чл. 9, ал. 3-4 на ПМС № 494/2024. По линия на допълващото финансиране по ПКИП, е предвидено и е задължително изискването да се финансират САМО проекти, внедряващи продуктова иновация  или иновация в бизнес процесите  (насочена към производство на стоки и предоставяне на услуги), които попадат в някоя от тематичните области и подобласти на ИСИС 2021-2027. С оглед спецификата на целевата група и нейния обхват (на териториите на МИГ) очакванията са внедряваните по процедурата иновации да са основно на ниво предприятие и да отговарят на посочените изисквания в Приложение № 16 Указания съгласно чл. 10, ал. 1 на ПМС № 494 от Управляващия орган на програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията“ към Условията за кандидатстване по процедура BG06AFSP001-1.001.
Посоченото Приложение № 16 включва необходимата информация, която местните инициативни групи (МИГ) следва да представят в Приложението по чл. 17, ал. 2 на ПМС № 494/2024 в случай на идентифициране/избор/структуриране на мярка с допълващо финансиране по ПКИП.
Съгласно Приложение № 16 заявеното финансиране по ПКИП задължително трябва да произтича от подробен анализ на територията на основа на идентифицираните потребности и следва да описва необходимостта от внедряване на иновации в предприятията на територията на МИГ. Съгласно Наръчника от Осло 2018 (Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation, 4th Edition, OECD/Eurostat (2018), © OECD, European Union, 2018) „Иновация е нов или подобрен продукт или процес (или комбинация от двете), който значително се различава от предишните продукти или процеси на предприятието и който е предоставен на потенциални потребители (продукт) или е въведен в употреба от предприятието (процес).“
Продуктова иновация е нова или подобрена стока или услуга, която значително се различава от предишните стоки или услуги на предприятието и е въведена на пазара. Иновация в бизнес процесите (процесова иновация) е нов или подобрен бизнес процес (или комбинация от двете) на една или повече от една функции, които значително се различават от предишните бизнес процеси на предприятието и са въведени в организацията на дейността на предприятието.  
В допълнение, цитираните в запитването документи за доказване на внедряваните иновации не са определени на ниво програма. Същите са приложими по конкретна процедура за подбор на проекти, която е обявена от УО на ПКИП на национално ниво и е в процес на изпълнение, което не означава, че УО на ПКИП ще приложи същия подход при обявяване на процедурата за подбор на проекти за предоставяне на допълващо финансиране по ПКИП в изпълнение на подхода ВОМР.

65.3 Всяка мярка от стратегията за ВОМР следва да съдържа като задължителен елемент „Интензитет на финансова помощ“, който да бъде еднозначно определен в размер на точен % (цяло число) и да не надвишава 65% или 80% при определените в Условията за кандидатстване случаи. След проведени обществени обсъждания, МИГ трябва да определи интензитета/и за всяка мярка. Възможно е определянето на различни интензитети по определена мярка, но при условие, че за всеки конкретен процент на интензитета се посочи начин на формиране и/или критерий, за който се полага, т.е. интензитет, различен от посочения не следва да е приемлив. Определянето на точни интензитети на финансиране не е ограничаване на възможностите на потенциалните кандидати, а осигуряване на единен подход към бенефициентите по стратегията по отношение на финансовата помощ.
	В т. 10 на Условията за кандидатстване е посочено, че за изпълнение на проекти, включващи икономически дейности, интензитетът е „до 65 %“ от допустимите разходи, което е в синхрон с изискването на чл. 73, т. 4 на Регламент (ЕС) 2021/2115. Пак там е посочено, че интензитетът на подпомагането се ограничава до една или повече стойности, т.е. ограничава се максималното ниво на публично финансиране (65% се полагат за най-допринасящите дейности/инвестиции). Интензитетът не е функция на наличния бюджет, а се дължи за изпълнението на определени критерии/условия, допринасящи за специфичните цели на мярката. С цел улесняване на администрирането на бюджетите за отделните проекти, подадени по СП, ДФ „Земеделие“ няма да одобрява/договаря интензитети, представляващи нецяло число (например „35.62%).
В допълнение, виж отговори на въпроси 39.1, 52, 53, 55 и 59.1.
BG06AFSP001-1.001-Q064 (02.05.2025 г.)
Във връзка с Отговор 38.1 и по-конретно: "В останалите случаи (извън друга МИГ на територията), когато общините в състава на групата участват в друго юридическо лице, е налице свързаност смисъла на § 1 от допълнителните разпоредби на Търговския закон."
Съгласно § 1 от допълнителните разпоредби на Търговския закон:
§ 1. (Нов - ДВ, бр. 63 от 1994 г.) (1) "Свързани лица" по смисъла на този закон са:
1. съпрузите, роднините по права линия - без ограничения, по съребрена линия - до четвърта степен включително, и роднините по сватовство - до трета степен включително;
2. работодател и работник;
3. лицата, едното от които участва в управлението на дружеството на другото;
4. съдружниците;
5. дружество и лице, което притежава повече от 5 на сто от дяловете и акциите, издадени с право на глас в дружеството;
6. лицата, чиято дейност се контролира пряко или косвено от трето лице;
7. лицата, които съвместно контролират пряко или косвено трето лице;
8. лицата, едното от които е търговски представител на другото;
9. лицата, едното от които е направило дарение в полза на другото.
(2) "Свързани лица" са и лицата, които участват пряко или косвено в управлението, контрола или капитала на друго лице или лица, поради което между тях могат да се уговарят условия, различни от обичайните.
Също така съгласно § 1в. (Нов - ДВ, бр. 104 от 2007 г.) (1) "Контрол" по смисъла на този закон е налице, когато едно физическо или юридическо лице (контролиращ):
1. притежава повече от половината от гласовете в общото събрание на друго юридическо лице, или
2. има право да определя повече от половината от членовете на управителния или надзорния орган на друго юридическо лице и същевременно е акционер или съдружник в това юридическо лице, или
3. има право да упражнява решаващо влияние върху друго юридическо лице по силата на сключен с него договор или по силата на неговия дружествен договор или устав, или
4. е акционер или съдружник в друго юридическо лице и по силата на договор с други акционери или съдружници контролира самостоятелно повече от половината от гласовете в общото събрание на това юридическо лице.
Съгласно горепосочените разпоредби, ще се считат ли за свързани лица - Общини които участват в други юридически лица независимо от размера на участието им?
В случай, че общините имат общо под 50 на сто от гласовете в съответното юридическо лица ще се считат ли за свързани лица?
В случай, че общините имат общо под 10 на сто от гласовете с съответното юридическо лица, ще се считат ли за свързани лица?
Съгласно т. 11.2.1.3.2. от Условията за кандидатстване, местната инициативна група е недопустим кандидат, когато членовете на колективния управителен орган на МИГ са лица, които са свързани лица по смисъла на § 1 от допълнителните разпоредби на Търговския закон с друг член на колективния управителен орган или представляващ по закон и пълномощие член на колективния управителен орган на МИГ и/или на контролния орган на МИГ, или представляващ по закон и пълномощие член на контролния орган на МИГ.
Зададеният въпрос е по отношение на конкретна ситуация, която МИГ и членовете на колективния управителен орган следва да анализират и да преценят съществува ли наличие на недопустима свързаност.
В допълнение, виж отговор на въпрос 38.1.
BG06AFSP001-1.001-Q063 (30.04.2025 г.)
В Условията за кандидатстване е посочена дефиниция за „Интелигентни селища“ на стр. 36, от която става ясно, че за прилагането на тази концепция ще се приема изготвянето на стратегия за „Интелигентни селища“ и/или отделни самостоятелни иновативни социални, технологични и/или цифрови решения. На стр.16 от УК са посочени примерни дейности по компонент „ИС“ които включват примерно дейности „свързани с дигитализация и подобряване на телекомуникационната свързаност“, „нови селскостопански методи и технологии“. 
Допустимо ли освен включването на отделна дейност „Изготвяне на стратегия за интелигентни селища“ по някоя от мерките в СВОМР в други мерки да бъдат предвидени като допустими под компонент „ИС“, някой от посочените в УК примерни допустими дейности, като на пример:
1. По мярка за подпомагане на земеделските производители да бъде предвидена като допустима дейност под компонент „ИС“: „нови селскостопански методи и технологии като прецизно/интелигентно/цифрово земеделие.“? Същата напълно съответства с предвидената примерна такава в УК: „нови селскостопански методи и технологии“
2. По мярка за частни инвестиции в неземеделски дейности да бъдат предвидени като допустими дейности под компонент „ИС“: „Дигитализация и цифровизация на производствените процеси в предприятието“? Същата напълно съответства с предвидената примерна такава в УК: „дейности свързани с дигитализация“
3. По мярка за непроизводствени инвестиции в основни услуги и обновяване на населените места да бъде предвидена като допустима дейност под компонент „ИС“: „внедряване на дигитални решения за управление и предоставяне на общински услуги и административни процеси“, „внедряване на дигитални решения за популяризиране на туристическия потенциал, местното природното, културно и историческо наследство на територията на МИГ“, „подобряване на телекомуникационната свързаност в това число чрез създаване на зони с публичен достъп до безплатен безжичен интернет (публични WI – FI интернет зони) в населени места от територията на МИГ“, „ландшафтно планиране и реконструкция на стари сгради – използването на стари сгради или налични парцели в полза на местната общност“? Отново същите напълно съответстват с посочените примери в УК. 

Предварително благодарим за предоставените разяснения.
63.1. Съгласно Условията за кандидатстване, дейности за интелигентни селища, когато са свързани с частни инвестиции, са допустими за развитие на бизнес модели, които привличат работници и жители (временно или постоянно пребиваващи на територията) – създаването на икономическа зона, IT академия, нови селскостопански методи и технологии, устойчива селска мобилност, споделени пространства.
По отношение на допустимите дейности, насочени към създаване на „интелигентни селища“, е предоставен отговор на въпрос 46.2. 
63. 2. Виж отговора на въпрос 63.1
63.3.Допустимите дейности за интелигентни селища са посочени в т. 13.3.9 от Условията за кандидатстване.
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.