Отворена процедура за кандидатстване

В тази страница имате възможност да разгледате всички публикувани разяснения по процедурата за кандидатстване. Ако не сте достъпили системата чрез потребителски профил, не можете да подавате искане за разяснение. За да създадете и подадете такова е необходимо да влезете в системата или да създадете потребителски профил от менюто " Вход ".

Рег. номер Въпрос Разяснения
BG-RRP-4.024-Q003 (19.07.2023 г.)
Здравейте, 
Относно Насоките  за кандидатстване за предоставяне на средства чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиция по процедура „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд –  етап ІI“ с финансиране по линия на Механизма за възстановяване и устойчивост“, Ви молим за следните разяснения:
1.	На стр. 26 от Насоките за кандидатстване е казано: „В текста на споразумението страните следва изрично да уредят всички въпроси свързани с финансовата отговорност на партньорите, етапа на осигуряване на собствения принос за изпълнение на СМР дейностите, управлението на проекта, включително възнаграждение за служителите на водещия партньор работещи по ПИИ и други.“
Как следва да се уреди заплащането на възнаграждения на общински служители, на които са възложени ангажименти по управление на проекта? Допустимо ли е възлагане на дейности по управление на проекта в рамките на установеното работно време, съгласно задълженията на служителите по длъжностна характеристика, и в този случай Крайният получател да внесе  необходимите за изплащането на възнаграждения на служителите суми по сметка на проекта като необходимите за отчитане разходооправдателни и платежни документи  да бъдат:   платежен документ за превод на сума от СС към общината, доказващ влагането на собствени средства и  ведомости и платежни нареждания за изплащане на възнаграждения и осигуровки на общински служители?
 
2.	На стр. 28 от Насоките за кандидатстване е посочено: „Следните съпътстващи дейности се възлагат и заплащат от крайните получатели със собствени средства:“ като са изредени всички дейности с изключение на СМР. Има ли изискване при избора на изпълнители  и възлагането на дейностите Сдружението на собствениците да прилага Постановление № 80 за определяне на правилата за възлагане на дейности по инвестиции от крайни получатели на средства по МВУ. Съгласно указанията по етап І много СС вече са възложили обследване за ЕЕ и обследване за установяване на техническите характеристики и изготвяне на технически паспорт на сградата без да прилагат Постановление № 80.

В този смисъл молим и за Вашето становище как следва да се прилага следният текст от Указанията за изпълнение: „КП не са възложители по ЗОП и не извършват разходи за изпълнение на ПИИ след сключването на договора за БФП. Те могат да извършват само подготвителни разходи свързани с изпълнението на проекта, преди сключването на договора за БФП. Тези разходи следва да са извършени при спазване на изискванията на приложимото национално законодателство. Подготвителните разходи извършени от КП се поискват за възстановяване от ВП и се превеждат от ВП по сметката на КП съгласно условията на партньорското споразумение.“

3.	В Заявление за участие по процедурата, в Списък на приложените документи под № 5 е посочено „Документи доказващи наличието на средства за финансиране на необходимия собствен принос за изпълнение на проекта“. При подаване на Заявлението бюджетът на проекта все още не е ясен за да може да се изчисли собствения принос на КП. Какви документи за наличие на средства следва да се изискват от СС, като се има предвид, че финансирането на проекта не е гарантирано?


4. В ПРИЛОЖЕНИЕ № 9 Указания за оценка на съответствието на предложенията за изпълнение на инвестиции с правилата за държавни помощи, в Ред за изчисляване на разходите са посочени таблици:
1.1.	 Изчисляване на разходи за самостоятелния обект – подмяна на дограма и дейности в СО, когато това е приложимо.
1.2.	 Изчисляване на разходи за общите части
като в разходите за общи части са включени и разходи, които се финансират от КП и не би следвало да се начисляват като минимални помощи, тъй като получателят на минимална помощи,  съобразно  идеалните части, които притежава,  заплаща своята част от разходите като собствен принос по проекта.  По същата причина би следвало при изчисляване на помощите  за разходи  за СМР да се взема за база само стойността, която  е БФП. Молим за Вашето становище.

по въпрос № 1:
Разходите за управление на проекта, следва да отговарят 
на изискванията на европейското и националното 
законодателство. Тяхното разходване не следва да е в 
противоречие с изискванията на Регламент (ЕС) 2021/241 
на Европейския парламент и на Съвета от 12 февруари 
2021 година за създаване на Механизъм за 
възстановяване и устойчивост и неговото изискване да не 
се финансират повтарящи се разходи от националния 
бюджет, за каквито се считат разходите за 
възнаграждение на държавни служители.
В допълнение може да обърнете внимание на 
съдържанието намиращо се на страници 28-33, Раздел 10 
и Раздел 11, т. 11.3. и 11.4. от Насоки за кандидатстване 
за предоставяне на средства чрез подбор на предложения 
за изпълнение на инвестиция по процедура „Подкрепа за 
устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден 
фонд - етап II“, с финансиране по линия на механизма за 
възстановяване и устойчивост.
Обръщаме внимание, че сдружението на собствениците 
може да възложи управлението на проектните дейности, 
които то следва да извърши и финансира, на служители 
на общинската администрация с договор за услуга. 
Служителите на общинските администрации разполагат 
с необходимия административен и практически опит за 
изпълнението им.
по въпрос № 2:
Съгласно условията на Методологията разходите за 
обследване за енергийна ефективност, технически 
паспорт и техническо обследване ще се възстановяват на 
успешните кандидати въз основа на резултат (наличие на 
изискуемото обследване). Предвид, че Методологията 
прилага принцип на „опростени разходи“ МРРБ като 
структура за наблюдение и докладване по настоящата 
процедура няма да извършва проверка на процедури за 
обществени поръчки и да изисква представянето на разходооправдателни документи за целите на 
възстановяване на разходите за посочените дейности. 
Наличието на методология за опростени разходи въпреки 
това, не отменя задължението на партньорите по 
процедурата (Сдружения на собствениците и общините) 
да спазват националното законодателство.
по въпрос № 3:
При подаване на „Заявление за участие по процедура 
„Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на 
жилищния сграден фонд – етап II“ (Приложение №4)
може да бъде определен максималния бюджет на проекта. 
Максималната стойност на допустимите разходи по 
проекта е функция на разгънатата застроена площ (РЗП)
на сградата, определена съгласно дефиницията в 
Допълнителните разпоредби на Закона за устройство на 
територията, умножена по максималните референтни 
стойности, приложими за съответните дейности и 
етажност на сградата. Следвайки тази логика, може да 
бъде изчислен и собствения принос на крайния получател
– 20% от стойността на допустимите разходи по проекта. 
Общината, в качеството й на водещ партньор по 
Процедурата, следва сама да определи какви документи, 
доказващи наличието на средства за финансиране на 
необходимия собствен принос ще изиска. Такива могат да 
бъдат банкова референция, извлечение от банкова сметка, 
удостоверение, издадено от конкретна търговска банка, 
писмо за подкрепа от банка или друга институция и др.
BG-RRP-4.024-Q002 (23.06.2023 г.)
Може ли да считаме, че е правилно крайният получател /КП/ - сдружението на собствениците /СС/ заплащат със собствени средства долуизброените осем дейности  и 80 % от тези дейности се възстановяват на етап строителство:
- Извършване на обследване за енергийна ефективност и сертифициране за ЕЕ – първоначално обследване за енергийна ефективност за целите на подаване на предложение по настоящата процедура;
- Изготвяне на обследване за установяване на техническите характеристики, свързани с изискванията по чл. 169, ал. 1 (т. 1 - 5) и ал. 3 от ЗУТ и на технически паспорт на сградата;
- Изготвяне на инвестиционен проект и оценка на съответствието му съгласно ЗУТ;
- Авторски и строителен надзор съгласно ЗУТ;
- Изготвяне на независима експертна оценка, изготвена от сертифициран енергиен одитор (лица от регистъра по чл.44 ал. 1 от Закона за енергийна ефективност) след приключване на дейностите по изпълнение на СМР;
- Въвеждане на обекта в експлоатация;
- Публичност и информация на проекта;
        В случай, че неправилно сме разбрали моля да ни бъде обяснено дали  и кога /на какъв етап/ се възстановяват направените разходи за гореописаните дейности на крайния получател /КП/?
Във връзка с т. 3.2. „Самоучастие осигурено от 
сдружението на собствениците“ от утвърдените Насоки 
за кандидатстване по Етап II, Сдружението на 
собствениците (СС) следва да осигури самоучастието си 
в настоящата процедура чрез собствен финансов ресусрс 
в размер на 20% от стойността на допустимите разходи 
по проекта. Крайният получател (КП/СС) следва да 
осигури финансирането с изцяло собствени средства 
дейностите, описани в т. 3.2. За всяко предложение за изпълнение на инвестицията (ППИ) цялата предвидена 
безвъзмездна финансова помощ (БФП), 80% от 
стойността на всички допустими разходи, се предоставя 
в етапа на строителство като част от стойността на 
строително-монтажните дейности. При наличие на 
недопустими разходи в ПИИ, то те са изцяло за сметка на 
КП
BG-RRP-4.024-Q001 (20.06.2023 г.)
Здравейте, 

Сгради ниско строителство, които са на калкан с общ покрив допустими ли са по Подкрепа за устойчиво обновяване на жилищния сграден фонд - етап II? Отделните две сгради са без гаражи с по 3 самостоятелни обекта, ако се обединят допустими ли ще са?
В настоящата рубрика се дават принципни разяснения по 
отношение на условията за кандидатстване, не се 
предоставят становища по конкретни казуси, предвид 
което по поставения от Вас въпрос предоставяме 
следната принципна информация:
Съгласно утвърдените Насоки за кандидатстване по 
процедурата допустими за участие са всички 
многофамилни жилищни сгради, както и блоксекция/група от блок-секции, които се управляват по реда 
на Закона за управление на етажната собственост (броят 
самостоятелни обекти, на които са най-малко четири и 
принадлежат на повече от един собственик) и са 
проектирани преди 26 април 1999 г.
В Насоките за кандидатстване е дадена следната 
дефиниция за блок-секция: Блок-секция е строителна единица със самостоятелно функционално 
предназначение, която притежава отделни ограждащи от 
външния въздух конструкции и елементи (стени, покрив, 
вкл. деформационна фуга м/у свързано застроени блоксекции) и има самостоятелно обособен генератор на 
топлина (абонатна станция, отоплителен котел или друг 
генератор) /студ или няма генератор на топлина/студ. 
Блок-секция е и вход/входове, които покриват 
изискванията по предходното изречение.
Обръщаме внимание, че съгласно Насоките за 
кандидатстване в рамките на едно предложение за 
изпълнение на инвестиция (ПИИ) може да се включва 
само ЕДНА сграда/блок-секция/група от блок-секции и в 
едно проектно предложение не може да бъде включена 
повече от една сграда.
Следва да имате предвид, че администрацията на 
общината, на чиято територия е разположена сградата, 
има компетентност да определи дали даден обект е 
отделна сграда, блок-секция или група от блок-секции, 
предвид, че тя осъществява дейностите по устройство на 
територията за съответната община.
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.