BG-RRP-3.007-Q041 (26.10.2023)
|
-
|
1 и 4. Съгласно т.3. „Третиране на ДДС при изпълнението на инвестиции по МВУ“ от Условията за изпълнение: Крайният получател отговоря за администриране на процеса на определяне на данък върху добавената стойност като допустим разход. Правилата за третиране на данък добавена стойност (ДДС) при изпълнение на инвестициите, регламентирани в оперативното споразумение за изпълнение ПВУ между Министерството на финансите и СНД, са следните: В съответствие с оперативното споразумение относно правилата за третиране на ДДС същият е недопустим разход при изпълнението на Инвестиция 1 (C3.I1): „Програма за публична подкрепа за развитието на индустриални райони, паркове и подобни територии и за привличане на инвестиции („AttractInvestBG“)“ по ПВУ, изпълнявани от СНД Министерство на иновациите и растежа.
Крайните получатели са длъжни да водят подробна счетоводна отчетност, която да е достатъчна за установяване и проследяване на възстановим и невъзстановим данък върху добавена стойност по договора за финансиране (Приложение 19). С оглед изложеното по процедурата не са допустими разходите за ДДС, не се финансират от СНД и са дължими от съответно данъчно задълженото лице.
2. и 3. Съгласно Условията за кандидатстване най-малко 20% по Дейност 1, Дейност 2 и Дейност 4 и най-малко 25% по Дейност 3 от общите допустими разходи по предложението за изпълнение на инвестиция, трябва да бъдат съфинансирани от кандидата или със средства от външни източници, които средства изключват всякаква публична подкрепа. Задължението по проекта за съфинансиране от страна на кандидата не е обвързано със задължението за внасяне на ДДС.
Освен това, съгласно чл.1 от Договора за финансиране на инвестицията, „окончателният размер на безвъзмездното финансиране се определя при спазване на разпоредбите на чл. 11 и чл.12 от Приложение II. В допълнение, крайният получатeл е длъжен да заплати изцяло дължимия ДДС върху допустимите разходи за изпълнение на Предложението“. Също така, според чл. 4.1. „Крайният получател/партньорът/ите е/са длъжен/ни да заплати/ят изцяло дължимия ДДС върху допустимите разходи за изпълнение на инвестицията и да администрират ДДС като недопустим разход в съответствие с приложимите за това правила“.
|
BG-RRP-3.007-Q040 (13.10.2023)
|
-
|
1. Понятието „група“ следва да се разбира като единна икономическа единица с общ източник на контрол. Следователно, за да се определи кои лица попадат в обхвата на един единен икономически субект (група) с цел определяне на праговете за минимални нетни приходи от продажби в раздел 6.1, т. 6 и т. 7 от УК, ще се вземат предвид правилата за определяне на „свързани предприятия“ съгласно чл. 3, пар. 3 от Приложение I на ОРГО, съответно възпроизведени в нормите на чл. 4, алинеи 5-8 от ЗМСП. Когато предприятието кандидат е „свързано“ по смисъла на чл. 3, пар. 3 от Приложение I на ОРГО с други предприятия посредством публичен орган (например община), за изчисление на праговете, посочени в раздел 6.1, т. 6 и т. 7 от УК, ще се вземе предвид сумата на нетните приходи от продажби за предприятието-кандидат и предприятията, с които то е свързано в група, включително чрез физически лица и включително предприятията, които са свързани в група с кандидата чрез публичния орган, т.е. търговски дружества, в които публичният орган има над 50% участие в капитала.
2. Нетните приходи от продажби на предприятие, което е част от групата, се вземат предвид независимо от момента на включване на даденото предприятие в групата. Това е така, защото целта на тази проверка е да се установи дали кандидатите имат финансов капацитет („стабилни и достатъчни източници на финансиране за поддържане на своята дейност през целия период, за който се отпускат безвъзмездните средства, и за участие в нейното финансиране“) по смисъла на чл. 198, пар. 2 във връзка с чл. 196, пар. 1, б. „в“ от Регламент (ЕС) 2018/1046. Финансовият капацитет се определя на база на нетните приходи от продажби на предприятията в групата и не зависи от момента, в който дадено предприятие се е включило в групата.
В тази връзка проверката за наличие на финансов капацитет ще бъде извършена от оценителната комисия, като се вземат предвид данните за нетните приходи от продажби от Отчетите за приходите и разходите за 2020 г., 2021 г. и 2022 г. на всички предприятия, които са част от групата, към която принадлежи дружеството-кандидат, към датата на подаване на предложението за изпълнение на инвестиция.
|
BG-RRP-3.007-Q039 (12.10.2023)
|
В случай,че индустриален парк е собственост ан холдингова структура и не разполага с Документи, удостоверяващи възможностите и източниците за финансиране на инвестицията: а) собствени средства; б) договори за заем; в) банкови и други гаранции; г) други документи с еквивалентна доказателствена стойност, ще се приеме ли като доказателство за наличие на финаснов ресурс документ от фирмата майка? Т.е. собствени средства налични по банкова сметка на фирмата собственик 100% на капитала на дружеството оператор и собственик на индистриалния парк?
|
Виж отговор на въпроси 8.2 и 8.2.1 и 26.2.
|
BG-RRP-3.007-Q038 (12.10.2023)
|
По кой компонент е допустим за участие индустриален парк, създаден преди влизне в сила на закона и попадащ в това изключение на закона с площ 230дка, който не е специализиран за високотехнологични дейности и попада в изключенията по § 4, ал. 2 от ПЗР на ЗИП, като е вписан в регистъра по чл. 21, ал. 1 от ЗИП през 2023г?
Създаден е като индустриална зона по смисъла на действащия тогава Закон за насърчаване на инвестициите с решение на съвета на директорите от 2018г.
След влизане в сила на новия закон с ново решение на съвета на дирелторите се създава през 2023г индустриален парк по смисъла на действаще вече закон за индустриалните паркове и е вписан вече в регистъра по чл. 21, ал. 1 от ЗИП , но през 2023г.
По кой компонент е допустимо да участва парка, при условие ,че е създаден и реално функционира от 2018г.?
|
Съгласно Условията за кандидатстване територията на индустриален парк/зона не може да бъде по-малка от 300 дка, освен в следните случаи:
10.1. под 300 дка, но не по-малка от 100 дка, когато индустриалният парк/зона е специализиран за високотехнологични дейности по смисъла на § 1, т. 11 от допълнителните разпоредби на Закона за насърчаване на инвестициите и е обособен в територия от разновидност „високотехнологична производствена зона“ по смисъла на наредбата по чл. 13, ал. 1 от Закона за устройство на територията;
10.2. под 100 дка, но не по-малко от 10 дка, когато индустриалният парк/зона е специализиран за високотехнологични дейности по смисъла на § 1, т. 11, буква „б“ от допълнителните разпоредби на Закона за насърчаване на инвестициите.
Според посоченото в запитването, а именно че индустриалния парк е с площ от 230 дка и не е специализиран за високотехнологични дейности, то не попада в изключението по т.10.1. от раздел 6.1. Критерии за допустимост на кандидатите.
Определянето на компонента, по който се кандидатства, се извърша въз основа на посочената дата в предоставеното от кандидата Решението за създаване на индустриалния парк/зона, като за Компонент 1 - съществуващи индустриални паркове/зони, тези дата е преди 28.04.2022 г. и за Компонент 2 - нови и в процес на изграждане индустриални паркове/зони, тази дата е след 28.04.2022 г.
|
BG-RRP-3.007-Q037 (12.10.2023)
|
По Компонент 1: могат да участват паркове създадени преди 28.04.2022 г.
Същевременни Парцеларен план (ПУП ПП) се изработва изключително и само за неурбанизирани територии. Моля да поясните необходимо ли е да се предоставя ПУП за парк, създаден преди 28.04.2022 , който се намира в населено място? Ще бъдат ли присъдени точките предвидени в оценката за наличие на ПУП за подобни инвестиции?
Довеждащата инфраструктура в урбанизирана територия, предполага одобрен инвестиционен проект и разрешение за строеж. Наличитео на тази документация, одобрена по съответния закон, може да замести изработването и одобряването на ПУП – ПП, съответно за да се получат точките, които са предвидени по критерия за наличие на ПУП ПП?
|
Виж отговор на въпрос 34.
|