Completed/terminated procedure

Reg. number Question Clarrifications
BG16FFPR002-2.002-Q005 (07.03.2024)
Община Бургас е допустим кандидат по процедурата за рекултивация на Клетка 1 от Регионално депо Братово-запад. Част от разходите за подготовка на документи за кандидатстване (нап. актуализация на проекта за рекултивация) са направени от Общинско предприятие "Чистота-еко", на което е възложена стопанисването и експлоатацията на регионалното съоръжение и което е второстепенен разпоредител на бюджетни средства на Община Бургас.
В този случай, направените разходи ще бъдат ли възприети като допустими за възстановяване от програмата и включени в бюджета на проекта.
В изпълнение на разпоредбата на чл. 26, ал. 8 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ), Управляващият орган на ПОС 2021-2027 г. предоставя по-долу разяснения по поставените въпроси по отношение на условията за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002-2.002. Дадените разяснения са задължителни за всички кандидати, отнасят се единствено до условията за кандидатстване по процедура BG16FFPR002-2.002 и не следва да се считат като становище относно качеството на конкретно проектно предложение.  
Разходи, извършени от общинско предприятие за актуализация на инвестиционен проект на техническа рекултивация/част „техническа рекултивация“ на проект за регионално депо/клетка за регионално депо, биха могли да се приемат за допустими по процедурата, единствено ако кумулативно са изпълнени следните условия:
	1. Разходът да е извършен от общинско предприятие по чл. 52 от Закона за общинската собственост, звено в община - допустим кандидат по процедурата, отговаряща на изискванията на раздел 11 от условията за кандидатстване. За да бъде потвърдено, че една община е допустим кандидат, съответно конкретен бенефициент, по процедура BG16FFPR002-2.002, тя трябва да е включена в поименния списък, но и да удовлетвори следните конкретните изисквания, посочени в раздел 11 от условията за кандидатстване:
-	регионалното депо да се намира на територията на общината; и/или 
-	общината/общините да са собственици на регионално депо за битови отпадъци, и/или
-	общината да е оператор по комплексното разрешително за съответното регионално депо, и
-	общината да притежава разрешение за строеж, издадено по реда на Закона за устройство на територията, въз основа на което може да извършат техническата рекултивация на съответното регионално депо (клетка/клетки от депото), като за клетката/клетките от регионалното депо трябва да е издадена заповед или решение на директора на РИОСВ за преустановяване на експлоатацията до 15.04.2024 г.  
Допустимостта на общините – кандидати е обект на оценка по критерий 1 на етапа на оценка на административно съответствие и допустимост.
2. Актуализацията на инвестиционния проект да отговаря на изискванията на т. 13.1.1. от раздел 13 от условията за кандидатстване по процедурата. Същата трябва да е обоснована и да е свързана с промяна в площта за рекултивация спрямо тази, заложена в одобрения проект за регионалното депо/клетка, част „техническа рекултивация“ или при обосновани технологични промени за техническата рекултивация спрямо заложените в проекта на депото. 
Допустимостта на дейностите е обект на оценка по критерий 8 
на етапа на оценка на административно съответствие и допустимост.  
3. Дейността по актуализацията на инвестиционния проект да е включена в анализа на остойностяването, разработен при спазване на изискванията на т. 13.1.1 от раздел 13 и разходите за нея да са в рамките на заложените процентни ограничения по процедурата, съгласно т.т. 14.3.2 и 14.3.1 раздел 14 на условията за кандидатстване.  
Анализът на остойностяването и спазването на процентните ограничения на някои категории разходи, предвидени в условията за кандидатстване и действащата нормативна уредба, са обект на оценка по критерий 4 от оценка на административно съответствие и допустимост и критерий 5 от оценка на качеството.
4. За дейността по актуализация на инвестиционния проект вече да не е било предоставено финансиране със средства от ЕФСУ или чрез други фондове и инструменти на Европейския съюз, както и с други публични средства, различни от тези на бенефициента. 
Липсата на двойно финансиране е обект на оценка по критерий 11 от оценка на административно съответствие и допустимост. 
5. Извършените от бенефициента разходи за актуализация на инвестиционния проект да отговарят на общите условия за допустимост, приложими за всички разходи, финансирани от Европейските фондове при споделено управление. 
Разходите се считат за допустими, ако са налице условията за допустимост на разходите, определени в чл. 57, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, в т.ч., но не само, да са извършени законосъобразно съгласно приложимото право на Европейския съюз и българското законодателство, както и да са съобразени с приложимите правила за предоставяне на държавни помощи. В тази връзка, бих искала да обърна внимание на няколко основни момента:
- Възложителят на актуализацията на инвестиционния проект следва да има права на такъв по реда на Закона за устройство на територията. В тази връзка следва да се съобрази, че по реда на Закона за устройство на територията право да възложи изготвяне на инвестиционен проект, в т.ч. негова актуализация, има само възложител по смисъла на чл. 161 от този закон („Възложител е собственикът на имота, лицето, на което е учредено право на строеж в чужд имот, и лицето, което има право да строи в чужд имот по силата на закон.“). Също така трябва да се обоснове правомерното разходване на средствата за актуализация на инвестиционен проект за регионално депо, ползвано от няколко общини, от една община, предвид задълженията на всички общини – ползватели на депото, да заплащат направените разходи за обезпечението по чл. 60 и отчислението по чл. 64 от Закона за управление на отпадъците и подзаконовата нормативна уредба на база на депонираните количества отпадъци. Натрупаните средства от отчисленията могат да се разходват от общините чрез техните бюджети, вкл. и за проектиране.
- Актуализацията на инвестиционния проект трябва да е извършена от изпълнител, определен по реда на Закона за обществените поръчки, с който общината – кандидат да има сключен договор. Съгласно раздел 16 от условията за кандидатстване, договорът за възлагане на актуализация на инвестиционния проект следва да е сключен от общината – допустим кандидат по процедурата, чрез провеждане на състезателна, прозрачна, достатъчно добре разгласена и недискриминационна процедури за обществена поръчка, по смисъла на т. 89 – т. 96 от Съобщение на Комисията „Известие на Комисията относно понятието за държавна помощ, посочено в член 107, параграф 1 от ДФЕС“. По този начин се осигурява спазване на законодателството за държавни помощи при извършването на посочената дейност.
-  С възстановяването на разходи на общинско предприятие за изпълнението по реда на Закона за обществените поръчки на дейности по проекта не следва да се нарушават условията на вече възложени услуги от общ икономически интерес (УОИИ) на това предприятие. В случай че общинското предприятие предоставя УОИИ, възложена му по силата на решението за създаването му, правилника за дейността му или др., включваща и задължения същото да извърши разходи за дейности по проекта (напр. за актуализация на инвестиционния проект), възстановяването на средства от ПОС 2021-2027 г. ще доведе до спестяване на разходи за общинското предприятие, в нарушение на правилата за държавни помощи. 
Спазването на общите условия за допустимост на разходите по чл. 57, ал. 1 от ЗУСЕФСУ е обект на управленски проверки по време на изпълнението на проекта. 
Представените разяснения са принципни. При подаване на проектното предложение всички представени от кандидата обстоятелства подлежат на оценка по критериите и съгласно Методиката, които са одобрени от КН на ПОС 2021-2027 г.
BG16FFPR002-2.002-Q004 (07.02.2024)
В Приложение № 1 към условията за кандидатстване по процедура BG16FFPR002-2.002 „Рекултивация на регионални депа/ клетки на регионални депа за битови отпадъци“ с указания за попълване на формуляра за кандидатстване и подаване на проект по процедурата, към частта „Попълване на секция „Бюджет (в лева)“ е посочено, че:  „Недопустими разходи и разходи за изпълнението на недопустими дейности се посочват в секция „Бюджет“ на Формуляра за кандидатстване, когато е приложимо. Тъй като в секция „Бюджет“ към формуляра за кандидатстване няма въведен отделен бюджетен ред „Недопустими разходи“, как и къде следва да се попълнят недопустимите разходи?
Секция „Бюджет (в лева)“ от формуляра за кандидатстване по процедура BG16FFPR002-2.002 не съдържа самостоятелен тип разход „Недопустими разходи“. Предвид това, недопустимите разходи не следва да се попълват в секция „Бюджет (в лева)“, вкл. и да се добавят отделни редове за такива разходи. Общата стойност на колона „Стойност/Сума“ в секция „Бюджет (в лева)“ на формуляра за кандидатстване следва да съответства на общата стойност само на допустимите проектни разходи. 
Изчислените като недопустими разходи по проектно предложение по процедурата трябва да бъдат въведени в поле „Недопустими разходи, необходими за изпълнението на проекта (когато е приложимо)“ към секция „Финансова информация – източници на финансиране (в лева)“ от формуляра за кандидатстване.
Съгласно чл. 26, ал. 8 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове за споделено управление (УСЕФСУ) утвърдените разясненията по процедурата са задължителни за всички кандидати.
BG16FFPR002-2.002-Q003 (17.10.2023)
Съгласно условията за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002-2.002, Община Хасково е конкретен бенефициент. За експлоатацията на „Регионален център за третиране на неопасни отпадъци за
общините Хасково, Димитровград и Минерални бани (РЦТНО), Община Хасково притежава комплексно разрешително № 356-Н1/2012 г., издадено от Изпълнителния директор на ИАОС, гр. София. РЦТНО включва клетка 1 (стара), клетка 1 (нова), клетка 2 (нова-в експлоатация), клетка 3 (нова-неизградена). В клетка 1 (стара) и клетка 1 (нова) са прекратени дейностите по депониране на неопасни отпадъци. За преустановяване експлоатацията на клетките за битови отпадъци е издадена Заповед № 74/03.10.2016 г. (за клетка 1-стара) и Заповед № 69/
01.11.2021 г. (за клетка 1-нова) от директора на РИОСВ-Хасково. Рекултивацията на клетка 1 (стара) стартира през 2016 г., но все още не е приключила. Причините са, че дейностите по техническа рекултивация, временно бяха спрени поради изменение в комплексното разрешително (промени в нормативната уредба).Решението за актуализацията на КР на директора на Изпълнителна агенция на околната среда е от 2022 година и работата е възстановена.
Проектното предложение за кандидатстване ще бъде изготвено и подадено от община Хасково с която ще се сключи административния договор за безвъзмездна финансова помощ (АДБФП) като бенефициент. Управлението на договора ще бъде ангажимент на Община Хасково. 
Имаме следните въпроси:
1.	Необходимо ли е Община Хасково да кандидатства в партньорство или е достатъчно Решение на Общото събрание на РСУО за кандидатстване по процедурата от което става ясно, че Община Хасково ще кандидатства самостоятелно?
2.	В случай, че няма да има партньорско споразумение за кандидатстване, необходимо ли е Решения на общинските съвети от другите две общини  от сдружението (Димитровград, Минерални бани)?
3.	Допустимо ли е да кандидатстваме с рекултивация на клетка 1 (стара) и клетка 1 (нова). Допустими ли са разходите за техническа рекултивация на клетка 1(стара) след от 1 януари 2021 г., извършени в срока на допустимост на разходите, въпреки, че мероприятия за изпълнението на дейността са стартирали през 2016 година и има направени разходи в периода  2016-2021 г. за които няма да се иска възстановяване по настоящата процедура?
Управляващият орган на ПОС 2021-2027 г. предоставя следните разяснения по поставените въпроси по отношение на условията за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002-2.002, съобразено с разпоредбата на чл. 26, ал. 8 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове за споделено управление (ЗУСЕФСУ):
По въпроси 1 и 2: В раздел 11 на условията за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002-2.002 са описани конкретни изисквания и условия за допустимост на кандидатите. Партньорството по процедурата не е задължително, но такова е допустимо само в конкретните случаи, посочени в раздел 12 от условията за кандидатстване: партньор може да е само община/общини от същото РСУО, депото или клетката да е съ-собственост на две или повече общини или оператор на депото да е дружество със съдружници само общини, ползващи депото, и/или да е взето решение на Общо събрание на съответното РСУО въз основа на решения на съответните общински съвети за партньорство по процедурата.
При кандидатстване в партньорство следва да се подпише споразумение за партньорство, в което се определят ангажиментите на страните съгласно посочените минимални изисквания в раздел 12 на условията за кандидатстване. За кандидатстване по процедурата обаче, независимо дали проектното предложение ще бъде подадено само от един кандидат или в партньорство, е задължително да бъдат представени:
- решение на Общото събрание на съответното РСУО (т. 24.10 от раздел 24 от условията за кандидатстване), за кандидатстване по процедурата с разписани ясни финансови взаимоотношения между общините за подготовка и изпълнение на рекултивацията (в т.ч. техническа и биологична, както и за следексплоатационните грижи на площадката), включително и за партньорство по процедурата, ако е приложимо;
- решения на Общинските съвети (т. 24.11. от раздел 24 на условията за кандидатстване) на всички общини, ползващи регионалното депо/клетката/клетките и имащи задължения за внасяне на обезпечение по чл. 60 от ЗУО за рекултивацията му/й/им, за кандидатстване по процедурата с разписани ясни финансови отношения за подготовката и изпълнение на рекултивацията, включително и за партньорство, ако е приложимо.
Приложимостта за представяне на документите по т. 24.10 и т. 24.11 от раздел 24 на условията за кандидатстване се отнася само до съдържанието на съответните решения по отношение на партньорството, но не и за останалите изисквания. Т.е., ако се подава проектно предложение от един кандидат без партньор, в съответните решения не следва да се включват текстове относно партньорство, но трябва да има разписани ясни финансови взаимоотношения  между всички общини, членове на РСУО и ползващи депото или клетката, което/която ще се рекултивира, вкл. за подготовка и изпълнение на рекултивацията (в т.ч. техническа и биологична, както и за следексплоатационните грижи на площадката). Финансовите взаимоотношения между всички общини, ползващи регионалното депо/клетка, независимо дали са или не кандидат или партньор, трябва да съответстват на задълженията по приложимата нормативна уредба, в т.ч. и по чл. 60 от ЗУО. Също така, взетите решения за финансовите взаимоотношения следва да се съобразят при изготвяне на анализа на остойностяването (т. 13.1.1. от раздел 13 от условията за кандидатстване) и определянето на съфинансирането (изискване за задължително съфинансиране в раздел 10 от условията за кандидатстване).

По въпрос 3: Съгласно раздел 14 от условията за кандидатстване по процедура № BG16FFPR002-2.002, бюджетът на проектното предложение трябва да съдържа както разходи, които кандидатът смята да извърши след одобрението на проектното предложение, така и такива, които той вече е направил преди подаването му във връзка с изпълнението на дейности по проекта, които са извършени в срока на допустимост на разходите (от 1 януари 2021 г. до 31 декември 2029 г.) и които не са финансирани със средства от ЕФСУ или чрез други фондове и инструменти на ЕС. 
Разходите по процедурата се считат за допустими, ако са налице условията за допустимост на разходите, определени в чл. 57, ал. 1 от ЗУСЕФСУ. По отношение на условията за допустимост на разходите приложение намира и чл. 3 и раздел ІІІ от глава трета на ПМС № 86/2023 г. Обръщаме внимание, че  съгласно чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗУСЕФСУ, разходите се считат за допустими, ако са извършени законосъобразно съгласно приложимото право на Европейския съюз и българското законодателство. 
Бюджетът на проекта представлява както предварителна оценка на очакваните разходи, така и максимален размер на допустимите разходи. Допустимостта на разходите се основава на европейското и българското законодателство, следва да се базира на нормативно определени размери или на реални пазарни цени и да е в съответствие с предвижданите за финансиране дейности. 
При изготвянето на бюджета на проектното предложение трябва да се съобразят и ограниченията към някои категории разходи, посочени в т. 14.3 от раздел 14 на условията за кандидатстване по процедурата. При извършени разходи за изпълнени дейности след 1 януари 2021 г. определянето на максималния размер на разходите по бюджета на проектното предложение трябва да е пропорционално на размера на извършените разходи преди началния срок на допустимост на разходите (т.е. преди 1 януари 2021 г.) и не може да покриват максималните процентни ограничения или стойности, заложени по процедурата за отделни категории разходи. 
При включване в едно проектно предложение на искане за финансиране на техническа рекултивация на повече от една клетка на регионално депо, при които подготовката и изпълнението са на различен етап, е наложително във формуляра за кандидатстване (секция „План за изпълнение / Дейности по проекта“) да се попълнят като отделни позиции (поотделно за всяка една от клетките) спомагателните дейности и дейностите за извършване на техническа рекултивация на съответната клетка. Съответно и в бюджета на проектното предложение (секция „Бюджет“ от формуляра за кандидатстване) следва да се попълнят отделни бюджетни редове за съответната клетка. 
По процедура № BG16FFPR002-2.002 няма ограничения един кандидат да подаде повече от едно проектно предложение с различен обхват, вкл. и към един и същи краен срок за подаване на проектни предложения. При искане за финансиране на техническа рекултивация за повече от една клетка към регионално депо, може да бъдат подадени отделни проектни предложения за рекултивация и на една от клетките на регионалното депо. 
Обръщаме внимание, че не са допустими разходи за финансиране на операции, които към момента на избирането им за финансиране от Европейските фондове за споделено управление са били физически завършени или изцяло осъществени преди подаването на проектното предложение за финансиране по програмата от страна на бенефициента, независимо дали всички свързани плащания са направени от бенефициента или не (съгласно чл. 63, параграф 6 от Регламент (ЕС) № 2021/1060). При проектно предложение за финансиране на техническа рекултивация на повече от една клетка на регионално депо, рекултивацията поотделно на всяка една от клетките не следва да е физически завършена или изцяло осъществена. Кандидатът декларира в т. 7 от декларацията по образеца по Приложение № 3 от условията за кандидатстване, че към датата на подаване на проектното предложение, същото не е физически завършено или изцяло осъществено, независимо дали всички свързани плащания са направени от бенефициента.
В тази връзка следва да се има предвид, че съгласно Решение № 356-Н1-И0-А2/2022 г. за актуализация на комплексно разрешително № 356-Н1/2012 г. на Община Хасково за поставената на първо място клетка 1 от „Регионален център за третиране на неопасни отпадъци за общините Хасково, Димитровград и Минерални бани, с. Гарваново, община Хасково“ е посочено, че е рекултивирана.
BG16FFPR002-2.002-Q002 (27.09.2023)
Здравейте,
Община Чепеларе разполага с работен проект "Закриване и рекултивация на съществуващо депо за твърди битови отпадъци на Община Чепеларе", намиращо се в местността "Ракида" с площ от 5.5 дка. От 2008 г. депото не функционира. С настоящата възможност за кандидатстване се надяваме да имаме възможността извършим рекултивация, но за предвидените в проекта дейности са необходими средства в размер на близо 1 млн. лева.
В условията за кандидатстване е посочено, че "Максималната стойност за техническа рекултивация е до 101 лв. (с ДДС) / кв. м площ". Според направените изчисления максималния размер на помощта, който Община Чепеларе може да получи е в размер на 555 500 лева. Въпросът ни е, ако проектът е на стойност 1 млн. лева, а възможността е да ни се предоставят с БФП само половината от средствата, останалата част собствен принос на кандидата ли следва да бъде? Има ли други възможности за дофинансиране на рекултивацията?
Благодаря предварително!
По обявената процедура № BG16FFPR002-2.002 е допустимо за финансиране техническа рекултивация само на запълнени регионални депа или клетки на регионални депа за битови отпадъци с преустановена експлоатация. Общините от Регионално сдружение за управление на отпадъците Смолян, част от което е и Община Чепеларе, ползват едно регионално депо, за което е издадено комплексно разрешително  № КР 358-НО/2008 г., последно актуализирано с Решение № 358-НО-И0-А2/2022 г, с оператор Община Смолян. По данни от комплексното разрешително, регионалното депо е разположено в имот в местност „Теклен дол“, в землището на гр. Смолян, Община Смолян.
По процедурата не са допустими дейности, съответно разходи, за рекултивация на други депа, включително и на общински депа за битови отпадъци.
BG16FFPR002-2.002-Q001 (25.08.2023)
Община Петрич представлява самостоятелен регион за управление на отпадъците. На територията на общината е изграденото и въведено в експлоатация Регионално депо за неопасни и инертни отпадъци състоящо се от 5 клетки.  Същото е изградено в имот, който преди това е представлявал неорганизирано сметище на гр. Петрич и няколко населени места. При изграждането на първите клетки на депото, въз основа на оценка от Предварителните проучвания за обекта, Предварителен доклад за ОВОС и Решение на Експертния съвет на РИОСВ-Благоевград от 21.01.2000 г. е изпълнено предепониране на старите битови отпадъци в новоизградена и надеждно изолирана клетка № 2, което от една страна ликвидира старото замърсяване и от друга страна старите отпадъци не оказват влияние в последваща експлоатация и мониторинг на депото. Дейностите по изграждане на клетка № 2 и предепониране на старите отпадъци са финансирани със средства от  Национален фонд за опазване на околната среда – Договор № 3228/363 от 19.11.2002 г.
Клетка №2 е с преустановена експлоатация от 2006 г. с въвеждане в експлоатация на клетка №3. След преустановяване на експлоатацията на клетка №2 са стартирани дейности по рекултивация на клетката, които включат: оформяне на тялото на депото (клетката) и полагане изравнителен слой пръст за постигане на наклоните съгласно одобрения проект по част „Проект за рекултивация на депото“. Изпълнена е временна техническа рекултивация по откоса на клетка № 2 към клетка № 3, който се припокрива в етапа на експлоатация на новата клетка.
 	
Изпълнените дейности по частична рекултивация на клетка №2 не съответстват в цялост на изискванията на Наредба № 26 за рекултивация на нарушени терени, подобряване на слабопродуктивни земи, отнемане и оползотворяване на хумусния пласт. Освен необходимостта от завършване на рекултивацията на клетка №2, технически е невъзможно нейното отделяне от клетка №3, с която се образува общо тяло и не може да се направи отделяне на дейностите и разграничаването им по клетки.
За дейността на регионалното депо е издадено Комплексно разрешително № 266-Н0/2008 год., актуализирано с Решение № 266-Н0-И0-А1/2020 г., актуализирано с Решение № 266-Н0-И0-А2/2022 г. В обхвата на КР не е включена клетка № 2.
Към настоящия момент имаме издадено Решение от Директора на РИОСВ-Благоевград за преустановяване експлоатацията на клетка № 3 от РДНИО за община Петрич, но предвид това, че клетка № 2 не попада в обхвата на КР и е приела стари отпадъци, РИОСВ не могат да издадат за нея такова решение.

Община Петрич подготвя проектно предложение за кандидатстване по настоящата процедура. В обхвата не инвестиционния проект е включено довършване на рекултивацията на клетка № 2 и оформянето на едно общо тяло с подлежащата на рекултивация клетка 3, включително и всички необходими съпътстващи работи.

Въпроса ни е:

Поради установената техническа невъзможност да се извърши рекултивация на Клетка №3 без да се довърши рекултивацията на Клетка № 2, както и невъзможност да се разграничат дейностите по отделните клетки, допустимо ли е  община Петрич да кандидатства за финансиране за довършване на рекултивацията на клетка № 2 и рекултивация клетка 3, като се оформи едно общо рекултивирано тяло, предвид това, че клетка № 2 не попада в обхвата на Комплексно разрешително № 266-Н0/2008 год., актуализирано с Решение № 266-Н0-И0-А1/2020 г., актуализирано с Решение № 266-Н0-И0-А2/2022 г. и за клетка № 2 не може да бъде издадено Решение от Директора на РИОСВ-Благоевград за преустановяване експлоатацията.
Целта на обявената процедура № BG16FFPR002-2.002 е изпълнение на техническа рекултивация на запълнени регионални депа или клетки на регионални депа за битови отпадъци с преустановена експлоатация, които трябва да бъдат закрити с цел намаляване на риска от по-нататъшно замърсяване на околната среда и предотвратяване на рисковете за човешкото здраве. Съгласно приложимата нормативна уредба, за въвеждането в експлоатация на депо за битови отпадъци е наложително наличието на издадено комплексно разрешително по реда на Закона за опазване на околната среда. С цел проверка на административното съответствие и допустимост, на етапа на кандидатстване по процедурата е задължително да се представи номера на влязлото в сила комплексно разрешително, от което следва да е видно, че депото за битови отпадъци е регионално. Друг задължителен за представяне документ е решение или заповед на директора на РИОСВ за преустановяване експлоатацията на клетката/клетките на или регионалното депо за битови отпадъци, за рекултивацията на която/които се иска финансиране по процедурата. Допустимите разходи, описани в раздел 14 от Условията за кандидатстване, в т.ч. за строително-монтажни работи за техническа рекултивация, се отнасят само до такива, които са свързани с изпълнение на дейности по техническа рекултивация на регионални депа за битови отпадъци или клетки от тях. Предвид това, ако депото е регионално за битови отпадъци или съответно клетката/клетките са част от регионално депо за битови отпадъци, за което има издадено и влязло в сила комплексно разрешително, то неговата техническа рекултивация, както и спомагателните дейности, са допустими за финансиране по процедурата. Дейности за „рекултивация на терени извън определената площ в заповед или решение на директора на съответната РИОСВ за преустановяване експлоатацията на регионалното депо/клетката или клетките на регионалното депо от експлоатация или в одобрен проект“ са посочени т. 13.2 от Условията за кандидатстване по процедурата като недопустими, съответно и разходите за такива дейности също са недопустими по процедурата. 
При попълване на формуляра за кандидатстване допустимите и недопустимите дейности, част от проектното предложение в неговата цялост, съответно допустимите и недопустимите разходи, следва да бъдат описани ясно и обосновани спрямо представена документация, при съобразяване на изискванията и ограниченията в Условията за кандидатстване и Условията за изпълнение по процедурата. При обща проектна документация за рекултивация на няколко клетки от депо за битови отпадъци с различен статут, както и предвиждане на общи дейности по извършване на тяхната техническа рекултивация, искането за безвъзмездно финансиране на разходите за допустимите дейности по проектното предложение следва да се определи съгласно проектната документация и  спрямо площта на клетката, която е част от регионалното депо за битови отпадъци с издадено и влязло в сила комплексно разрешително, както и на площта, описана в решение/заповед на директора на съответната РИОСВ за преустановяване на експлоатацията на клетката/клетките/регионалното депо за битови отпадъци или на одобрен проект. Съответно, дейностите и пропорционалните разходи за спомагателни дейности и за техническата рекултивация на депо/клетка от депо, които не са със статут на регионално депо, но са част от обща проектна документация и общо предвиждане на изпълнение на дейностите, следва да се включат във формуляра за кандидатстване като недопустими. Кандидатът следва ясно и точно да раздели допустими и недопустими разходи в бюджета на проекта.
The project is funded by The technical assistance fund, financed by the financial mechanism of the EEA and the Norwegian financial mechanism 2014-2021