Completed/terminated procedure

Reg. number Question Clarrifications
BG16FFPR002-5.001-Q008 (28.08.2023)
Уважаеми дами и господа,
При подготовка на проектно предложение на община Несебър по процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ  с реф. № BG16FFPR002-5.001 – „За по-чист въздух!“ в рамките на Приоритет № 5 „Въздух“ от Програма „Околна среда 2021-2027 г.“, възникна следния казус:
В резултат от извършеното социологическо проучване за нагласите на населението на територията на община Несебър за целите на процедурата, не се отчита интерес към възможността за инсталиране на фотоволтаични системи, от конкретно зададената в условията за кандидатстване допустима група крайни потребители – „енергийно бедни“. Въз основа на данни от Дирекция социално подпомагане – Поморие към Регионална дирекция – Бургас, домакинствата живеещи в община Несебър и попадащи в обхвата на дефиницията за „енергийно бедни“ е много малък. 
Целейки максимално ефективно разходване на средствата по проекта, в интерес на задоволяване потребностите на по-голям брой потребители и постигане на крайната цел на процедурата подобряване качеството на атмосферния въздух чрез намаляване наднормените нива на фини прахови частици на територията на общината, Община Несебър, смята че е по-целесъобразно да не включва в обхвата на проекта дейност 2.5. Доставка, монтаж, гаранционна поддръжка и застраховка на фотоволтаични системи за собствено потребление, а да пренасочи предвидения за нейното изпълнение финансов ресурс към дейност 2.4. Доставка, монтаж и гаранционна поддръжка на екологосъобразните уреди/системи за отопление.
Въпросът ни е задължително ли е включването на дейност 2.5. Доставка, монтаж, гаранционна поддръжка и застраховка на фотоволтаични системи за собствено потребление в ?
В случай, че не е задължително включването на дейности 2.5. Доставка, монтаж, гаранционна поддръжка и застраховка на фотоволтаични системи за собствено потребление, как следва да процедираме при изчислението и попълването на стойностите, във формуляра в ИСУН, на двата индикатора „Общо произведена енергия от възобновяеми източници (от които: електроенергия) – MWh/год.“ и „Допълнителен капацитет за производство на енергия от възобновяеми източници (от които: електроенергия, топлинна енергия) – MW“, чието изчисление и в последствие изпълнение са обвързани с извършване на инвестиции за подмяна на конкретни отоплителни уреди „термопомпа „въздух-въздух“ в комбинация с фотоволтаични системи, допустими само за една група крайни потребители – попадащи в дефиницията за енергийно бедни домакинства (домакинства получаващи помощи за отопление през отоплителния сезон) ?
Предварително благодарим за вашето съдействие с поставените въпроси.
С уважение, 
Галина Бабева
Директор на дирекция „Европейски, национални политики и програми е екология”
при Община Несебър
Дейност 2.5. „Доставка, монтаж, гаранционна поддръжка и застраховка на фотоволтаични системи за собствено потребление“ е задължителна за включване в проектното предложение“, съгласно Условията за кандидатстване (вж. стр. 22). 
Целта на дейността е да се допринесе за намаляване на разходите за електрическа енергия на „енергийно бедните“ домакинства, които се отопляват на твърдо гориво и преминат на отопление на електричество с подкрепата на проекта. Това е допълнителен стимул за тази целева група да подмени високоемисионните отоплителни устройства с екологични алтернативи. 
На база предоставената от Вас информация става ясно, че по данни на дирекция „Социално подпомагане - Поморие“ в община Несебър има домакинства, попадащи в обхвата на дефиницията за „енергийно бедни“. Не представяте данни, с които обективно да се обоснове, че техният брой е „много малък“, още повече предвид факта, че оценката е субективна.
В рамките на дейност 1 „Дейности за подготовка на проектното предложение“ директният бенефициент има възможност да направи детайлно проучване на потенциалните получатели на по помощта за изграждане на фотоволтаични системи и след извършване на анализ да идентифицира броя на потенциалните домакинства. 
УО на ПОС не е поставил изискване за минимален брой на домакинствата, които следва да попаднат в обхвата на дейност 2.5. Социологическото проучване е само един от инструментите за определяне на целевите стойности на индикаторите. 
Като добра практика може да посочим предварителното събиране на заявления за интерес от страна на домакинствата обявени от някои общини-кандидати.
BG16FFPR002-5.001-Q007 (18.08.2023)
4. В случай, че като индикатор за краен продукт във формуляра за кандидатстване е посочена целева стойност от примерно 6 000 броя жилища, но не се достигне, до какви последствия за бенефициента би довело това? 

5.  В случай, че като индикатор за краен продукт във формуляра за кандидатстване е посочена целева стойност от примерно 4 000 броя жилища, но при изпълнението на проекта се установи, че има повече желаещи собственици на жилищни обекти, което ще доведе до надхвърляне на индикатора за краен продукт, посочен при кандидатстването, до какви последствия за бенефициента би довело това? Допустимо ли е да се надхвърли заложения индикатор за краен продукт?

6. В случай, че като индикатор за краен продукт във формуляра за кандидатстване е посочена целева стойност от примерно 4 000 броя жилища, но при изпълнението на проекта се установи, че с оглед желанията на крайните получатели относно вида на топлоуредите, предвидените средства по Дейност 2.4. „Доставка, монтаж и гаранционна поддръжка на екологосъобразните уреди/системи за отопление“ достигнат своята максимална стойност /изчерпат се/, но не е достигнат заложеният индикатор от 4 000 броя жилищни обекти, това ще доведе ли до последствия за бенефициента? Допустимо ли е?
7.  Моля, да уточните кое е водещото при определяне на индикатора за краен продукт – броя жилищни обекти. Примерно, ако по бюджет са предвидени 40 млн. лв. за доставка, монтаж и гаранционна поддръжка на екологосъобразните уреди/системи за отопление, как следва да бъде определен този индикатор? Има ли фиксиран минимум на броя жилищни обекти? 
- Или индикаторът следва да бъде определен съобразно заявлението, т.е. имаме конкретна сума по бюджетното перо, знаем и колко и от какъв вид са исканите топлоуреди, знаем и прогнозни стойности на единичните цени на всеки един от продуктите и в този случай индикаторът се определя като предвидените средства се разпределят по брой, съобразно единични стойности на топлоуредите и се получава индикатора на краен продукт – брой жилищни обекти? (Т.е. броят на жилищните обекти ще се определи като разделим предвидените 40 млн. лв. на броя по вид уред умножен по съответната цена)
- Или имаме фиксиран бюджет за дейността и фиксиран брой жилищни обекти, като съобразно прогнозните стойности за всеки вид топлоуред, следва да се определи съответен брой от съответен вид топлоуред?
- В случай, че следва да достигнем минимален индикатор за краен проект във връзка със средствата, които ще бъдат отпуснати, моля, да ни окажете как следва бъде изчислен индикатора за краен продукт.
4. Непостигането на заложения в одобреното проектно предложение индикатор може да доведе до налагане на финансови корекции. За повече информация моля да се запознаете с Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, приета с ПМС № 57 от 28.03.2017 г.
5. Значителното надхвърляне на целевата стойност на индикаторите показва, че са налични пропуски при планирането на дейностите, но същото не води до налагане не финансови корекции.
6. Оперативните решения по отношение на начина на изпълнение на дейностите са отговорност на бенефициента.
По отношение на постигането на целевата стойност на индикаторите, моля вижте отговор на Вашия въпрос № 4.
7. Целевата стойност на индикатор „Жилища с подменени отоплителни устройства на твърдо гориво“ следва да се обосновава на база извършените проучвания и анализи на етап подготовка на проектно предложение, за които по процедурата е предоставено финансиране. УО на ПОС не поставя изисквания относно минималната целева стойност на индикатора. Във формуляра за кандидатстване като базова стойност на индикатора се посочва 0, а за целева стойност – броя жилища, които ще бъдат с подменени устройства в резултат от проекта. Във всеки случай заложената целева стойност следва да е обоснована.
BG16FFPR002-5.001-Q006 (18.08.2023)
1. Във формуляра за кандидатстване, секция 6. „Бюджет“, раздел I „Разходи за материални активи“ е посочено в т. 1, че следва да се посочи размер на средствата за „Закупуване/доставка и монтаж (пускане в експлоатация) на нови оборудване/съоръжения/обзавеждане/техника (отоплителни устройства на биомаса или електричество)“. Това означава ли, че следва да се посочат разходите за дейност 2.4. „Доставка, монтаж и гаранционна поддръжка на екологосъобразните уреди/системи за отопление“ , т.е. за отоплителни устройства на твърдо гориво (пелети или дървесен чипс), за термопомпи „въздух-въздух“ (климатици), за термопомпи „въздух-вода“ и термопомпи „вода-вода“, общо в перото по т. 1 от секция „Бюджет“? 
Или следва за отделните видове топлоуреди да бъдат обособени отделни пера в бюджета, описани в т. 1 на раздел I „Разходи за материални активи“?

2. В случай, че по бюджета следва разходите за различните видове топлоуреди да бъдат обособени в отделни пера, то тогава допустимо ли е при изпълнението на проекта и съобразно заявленията на крайните получатели средства от едно перо да преминат към средства по друго перо? Примерно по перото за отоплителни устройства на твърдо гориво (пелети или дървен чипс) са предвидени ХХХХХ лв., но съобразно заявленията и сключените договори с крайните получатели, броят на исканията за този вид уред е значително малък, като едновременно с това отново съобразно заявленията на крайните получатели броят на исканията примерно за поставяне на термопомпа „Въздух-вода“ надхвърля заложеното в бюджета. В този случай възможно ли е от едното перо /за устройство на твърдо гориво/ да се прехвърлят средства в друго перо /за термопомпа „въздух-вода“, за което разбира се бенефициентът ще подаде мотивирано искане за изменение на бюджета, наличен в ИСУН? Подобен вид искане за изменение на бюджета с прехвърляне на средства от едно перо към друго с оглед исканията на крайните получатели, допустимо ли е по Програмата?

3. Допустимо ли е чрез актуализация на бюджета в хода на изпълнение на проекта да бъдат прехвърлени средства от едно перо във друго?
1.Бюджетът се разписва на база анализа на остойностяването. Преценка и решение на кандидата е дали да представи прогнозните разходи за всеки вид алтернативен топлоуред разпределени в отделни бюджетни редове или да ги калкулира и да ги представи като един общ прогнозен разход (в едни бюджетен ред).
2. На етап кандидатстване всеки бенефициент следва да определи броя на новите топлоуреди в следствие на обстойни проучвания и анализи (Дейности за подготовка на проектното предложение) и на тази база да обоснове приложимото бюджетно перо. Изменението на техния брой и съответно бюджетно перо е възможно само след настъпване на непредвидими за бенефициента обстоятелства. Изменението на АДБФП, ако такъв бъде сключен, е допустимо само след предоставяне на необходимата обосновка и документация, при спазване на изисквания на АДБФП и Условията за изпълнение. 
3. Изменението на АДБФП е възможно само след предоставяне на приложимото за всеки конкретен казус мотивирано искане при спазване на нормативните изисквания, клаузите в АДБФП и Условията за изпълнение. Всички изменения и допълнения в АДБФП (вкл. и в приложенията към тях) подлежат на задължително одобрение от страна на УО.
BG16FFPR002-5.001-Q005 (09.08.2023)
III. В условията за кандидатстване е записано, че дейността по организация и управление на проекта включва и осигуряване на необходимите консумативи, материали и оборудване за администриране на проекта. Допустим разход ли е като оборудване на за администриране на проекта да бъдат закупени компютърни конфигурации за членовете на екипа, както и мултифункционално устройство (лазерен принтер, копир и скенер)?
III. Разходът е допустим.
Непреки разходи по процедурата се изплащат на база единна ставка съгласно „Методологията за определяне на размерите на единна ставка за финансиране на дейности за организация и управление на проекти“. Те се изчисляват като процент върху реално извършените и разплатени допустими разходи. 
Размерът на дължимите непреки разходи по формата по чл. 55, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕФСУ се изчислява след налагане на определената в АДБФП/ЗБФП ставка към верифицираните преки разходи за съответното искане за плащане при спазване на Условията за изпълнение и УО на ПОС не изисква предоставяне на разходооправдателни документи.
BG16FFPR002-5.001-Q004 (09.08.2023)
I. В условията за кандидатстване по процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № BG16FFPR002-5.001 „За по-чист въздух!“ по приоритет 5 „Въздух“ на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г. е посочено, че крайният получател следва да представи копие от нотариален акт или друг документ, с който се доказва собственост върху жилищния обект. В тази връзка, молим, за разяснения в следните случай:
1. В случай, че крайният получател е представил Удостоверение за въвеждане в експлоатация на жилищния обект, от което е видно, че той е собственик/възложител, може ли бенефициентът да приеме, че този документ, доказва собственост върху жилищния обект?
2. В случай, че крайният получател е представил Удостоверение за признато право на строеж на негово име /или като наследник с Удостоверение за наследници и декларации от останалите наследници (съсобственици)/, може ли бенефициентът да приеме, че този документ, доказва собственост върху жилищния обект?
3. В случай, че крайният получател е представил Удостоверение, издадено от кметството в населеното място, в което е жилищния обект, от което е видно, че в разписната книга на населеното място крайният получател е записан като собственик на обекта, може ли бенефициентът да приеме, че този документ, доказва собственост върху жилищния обект?
4. В случай, че крайният получател е представил Удостоверение за търпимост на жилищния обект, от което е видно, че той е собственик/сградата е построена от крайния получател/, може ли бенефициентът да приеме, че този документ, доказва собственост върху жилищния обект?
5. В случай, че крайният получател е представил Разрешение за строеж и/или друг строителен документ (напр. Протокол за определяне на строителна линия и ниво) от което/които е видно, че документите са издадени на името на крайния получател, може ли бенефициентът да приеме, че този/тези документ/и, доказва/т собственост върху жилищния обект?

II. Допустимо ли е на етап кандидатстване бенефициентът да обяви обществени поръчки за дейностите 2.3. „Демонтаж и предоставяне за рециклиране на високоемисионни печки и котли, работещи с твърдо гориво“, 2.4. „Доставка, монтаж и гаранционна поддръжка на екологосъобразните уреди/системи за отопление“ с обособени позиции и 2.5. „Доставка, монтаж, гаранционна поддръжка и застраховка на фотоволтаични системи за собствено потребление“ като предвиди опции и подновявания, включително обем и стойност, както и условията и реда за осъществяването им, като сборът от прогнозните стойности на тези поръчки (заедно с предвидените опции) надхвърля бюджета на проекта, но при поставено условие, че възложителят ще упражни правото си (но не и задължение) да реализира допълнителни доставки на екологосъобразни отоплителни уреди и услуги в срока на действие на договорите по съответните поръчки/обособени позиции при възникнала необходимост от поставяне на конкретен вид отоплителен уред в зависимост подадените заявления от крайните получатели и то до достигане на максималния размер на безвъзмездната финансова помощ по проекта? В тази връзка искам да уточня, че първоначалната прогнозната стойност на дейностите 2.3. и 2.4. (без предвидените опции) ще бъдат съобразени с изискванията на Условията за кандидатстване за не по-ниски от 20 % от допустимите разходи, алокирани за съответната дейност в бюджета на проектното предложение, за всяка отделна дейност.
В случай, че не приемете нашето предложение за обявяване на обществени поръчки, чиито сбор от крайните прогнозни стойности, с включени опции, надхвърля значително определения размер на максималната безвъзмездна финансова помощ по проекта, но със заложено условие в съответните договори, че възлагането ще се осъществява до изчерпване на максималната БФП по проекта, моля, да ни предложите друг вариант, при който допустимите разходи по съответната дейност да бъдат прехвърлени към друга дейност, съобразно желанията на крайните получатели за поставяне на конкретен вид отоплителен уред.
Един от индикаторите по процедурата за краен продукт е „Жилища  с подменени отоплителни устройства на твърдо гориво – брой“.
Съгласно референцията под черта „Под жилище се има предвид обект по смисъла § 5, .т.39 от ДР на ЗУТ: "Обект" е самостоятелен строеж или реална част от строеж с определено наименование, местоположение, самостоятелно функционално предназначение и идентификатор по Закона за кадастъра и имотния регистър, който е с предназначение за жилищни нужди.“
Обекти в жилищна сграда (жилищни обекти), съгласно референцията под черта са „Обекти, които има самостоятелно функционално предназначение за жилищни нужди. Не са самостоятелни обекти общите части и помещения в сградата, паркоместата, мазета, тавански, складови и други помещения, обслужващи самостоятелните обекти в сградата.“
В този смисъл инвестициите следва да се извършват в жилищни обекти, съответстващи на определенията, при условие че се извеждат от употреба използвани високоемисионни отоплителни уреди на твърдо гориво.   
При колективни решения инвестицията се извършва в съответните сграда и жилищни обекти. 

По отношение на така зададените алтернативни въпроси, Ви обръщаме внимание, че правото на собственост следва да бъде доказано с валидни документи, чрез които се удостоверява, че крайният получател е придобил по съответния способ на придобиване дадения обект. Способите за придобиване по своето естество са различни, като по закон са определени два способа – първичен и деривативен. Валидни документи за доказване на правото на собственост са например – нотариален акт, влязло в сила решение, договори, влязло в сила постановление за възлагане, удостоверение за търпимост на сграда и др. Посочените от Вас документи НЕ представляват документи, имаща доказателствена сила по отношение на правото на собственост, а представляват диспозитивни документи, които могат да бъдат издадени след представяне на валиден документ за собственост, но нямат доказателствена сила по отношение на собствеността. 
В случай на учредено право на строеж върху имот, следва да бъде представено и съответното разрешение за ползване, удостоверение за въвеждане в експлоатация или акт 16, в зависимост от категорията строеж. Удостоверителните документи за вписан имот и неговия собственик не представлява валиден документ за собственост.
Обръщаме внимание, че за целите на настоящата процедура от значение е жилищния обект да е въведен в експлоатация, да е вписан в кадастралната карта и кадастралните регистри и да притежава самостоятелен идентификатор. Не са допустими обекти, които са на етап разрешение за строеж или при определена строителна линия и ниво (Протокол обр. 2 съгласно Наредба №3 от 31 Юли 2003 г. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството).

Решение и отговорност на бенефициента е да определи в рамките на разработения от него пакет документи за кандидатстване от гражданите, кои ще са изискуемите/допустимите документи, с който се доказва собственост върху жилищния обект, при спазване на законовите и подзаконовите нормативни актове.

Отново обръщаме внимание, че целта на процедурата е подобряване на КАВ чрез премахване на източниците на замърсяване с ФПЧ10 от битово отопление (отоплителни устройства на дърва и въглища), които се използват от домакинствата към момента на кандидатстване. Ключовият индикатор по процедурата „Спестени емисии на ФПЧ10“ се калкулира на база изведените от експлоатация отоплителни устройства на твърдо гориво.

II. Възложителите отговарят за правилното прогнозиране, планиране, провеждане, приключване и отчитане на резултатите от обществените поръчки, съгласно нормата на чл. 5, ал. 1 от Закона за обществените поръчки (ЗОП),
При планиране и провеждане на обществените поръчки отговорност на възложителите е да съблюдават основните принципи на ЗОП, а именно на равнопоставеност и недопускане на дискриминация, свободна конкуренция, пропорционалност, публичност и прозрачност.
Директните бенефициенти по процедурата са публични органи със самостоятелни бюджети и по своя преценка и на своя отговорност, при спазване на приложимото законодателство, могат да обявяват обществени поръчки на стойност надхвърляща бюджета на проектното предложение.
The project is funded by The technical assistance fund, financed by the financial mechanism of the EEA and the Norwegian financial mechanism 2014-2021