Evaluation criterias

I. Group
Критерии за оценка на административното съответствие на проектните предложения
Criteria Leads to rejection
1.
Проектното предложение е с попълнени всички раздели, за които е указано, че са задължителни в Указанията за попълване на Електронен формуляр за кандидатстване (Приложение А към Условията за кандидатстване).
Yes
2.
Формулярът за кандидатстване е подаден по електронен път чрез системата ИСУН 2020 и е на български език, с изключение на т. 1 полета „Наименование на проектното предложение на английски език“ и „Кратко описание на проектното предложение на английски език“, които следва да са попълнени на английски език.
Yes
3.
Декларация, че кандидатът е запознат с условията за кандидатстване и условията за изпълнение – попълнена по образец (Приложение Б към Условията за кандидатстване), подписана с КЕП от лице с право да представлява кандидата и прикачена в ИСУН 2020. В случаите, когато кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, Декларацията се подписва от всяко от тях.
Yes
4.
Декларация по чл. 9, ал. 8, т. 1 на ПМС № 107/10.05.2014 и чл. 25, ал. 2 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове - попълнена по образец (Приложение В към Условията за кандидатстване), подписана с КЕП от всички лица, оправомощени да представляват кандидата (независимо от това дали заедно и/или поотделно, и/или по друг начин) и прикачена в ИСУН 2020.
Yes
5.
Декларация за минимални помощи – попълнена по образец (Приложение Г към Условията за кандидатстване), подписана с КЕП от лице с право да представлява кандидата и прикачена в ИСУН 2020. В случаите, когато кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, Декларацията се подписва от всяко от тях.
Yes
6.
Декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия (приложимо в случаите, когато кандидатът е микро, малко или средно предприятие) – попълнена по образец (Приложение Д към Условията за кандидатстване), подписана с КЕП от лице с право да представлява кандидата и прикачена в ИСУН 2020. В случаите, когато кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, Декларацията се подписва от всяко от тях.
 В случаите, когато кандидатът е голямо предприятие (посочва се в т.2 „Данни за кандидата“ от Формуляра за кандидатстване) тази декларация не се изисква.
Yes
7.
Декларация за ненарушаване на чужди права върху интелектуална собственост - попълнена по образец (Приложение Е към Условията за кандидатстване), подписана с КЕП от лице с право да представлява кандидата и прикачена в ИСУН 2020. В случаите, когато кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, Декларацията се подписва от всяко от тях.
Yes
8.
Удостоверение от Националния статистически институт (НСИ) относно кода на основната икономическа дейност на кандидата въз основа на данни за 2015 г. (приложимо за кандидати, които имат приключена финансова 2015 година и са осъществявали дейност през нея) - подписано с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и прикачено в ИСУН 2020.
Yes
9.
Оферта и/или извлечение от каталог на производител/ доставчик и/или проучване в интернет за всяка отделна инвестиция в активи (ДМА и ДНА) с предложена цена от производителя/доставчик (ако е приложимо) - подписана с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и прикачена в ИСУН 2020.
No
10.
Техническа спецификация на предвидените за закупуване ДМА и ДНА (ако е приложимо) – попълнена по образец (Приложение Ж към Условията за кандидатстване), подписана с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и прикачена в ИСУН 2020. В случаите, когато кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, техническата спецификация се подписва от всяко едно от тях.
No
11.
Сравнителен анализ на разработваната иновация - попълнен по образец (Приложение З към Условията за кандидатстване), подписан с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и прикачен в ИСУН 2020. В случаите, когато кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, Сравнителния анализ се подписва от всяко от тях.
Yes
12.
Документи, доказващи наличието на професионален опит на екипа на кандидата в изпълнението на договори, сходни с дейностите, за които се кандидатства (незадължителен документ, необходим за техническата и финансова оценка) - подписани с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и прикачени в ИСУН 2020, например: трудова книжка, служебна книжка, трудов договор, граждански договор, референции от работодател или други приложими документи, издавани от съответния работодател/организация. 
При представяне на референции/други приложими документи, кандидатите следва да представят трудова книжка/служебна книжка/граждански договор, от които е видно, че в посочения период лицето е имало отношения със съответния работодател/организация.
No
13.
Документи, доказващи наличието на образователно-квалификационно ниво на екипа на кандидата в областта на разработваната иновация (незадължителен документ, необходим за техническата и финансова оценка) - подписани с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и прикачени в ИСУН 2020, например:
 - диплома за придобита образователно-квалификационна степен „бакалавър“; 
 - диплома за придобита образователно-квалификационна степен „магистър“;
 - диплома за образователна и научна степен "доктор" (или по-висока степен).
No
14.
Декларация за участие в проектно предложение – попълнена по образец (Приложение Ф към Условията за кандидатстване), подписана и датирана на хартиен носител от експертите, които предстои да бъдат наети на трудов договор в предприятието-кандидат в рамките на един месец след сключване на договора за безвъзмездна финансова помощ. 
След попълването, подписването и поставянето на дата на хартиения носител, Декларацията следва да се сканира, подпише с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и да се прикачи в ИСУН 2020.
No
15.
Документи, доказващи наличието на придобити права по интелектуална собственост от кандидата, управителя и/или съдружниците му - валиден патент за изобретение или валидно свидетелство за регистрация на полезен модел (незадължителен документ, необходим за техническата и финансова оценка) - подписани с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и прикачени в ИСУН 2020.
No
16.
Референция или договор, удостоверяващ участие на съответния член на екипа като ключов експерт в проект в областта на разработваната иновация, финансиран по Рамковите програми на ЕС (незадължителен документ, необходим за техническата и финансова оценка) - подписана с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и прикачена в ИСУН 2020. 
При представяне на референции, кандидатите следва да представят трудова книжка/служебна книжка/граждански договор, от които е видно, че в посочения период лицето е имало отношения със съответния работодател/организация.
No
17.
Пълномощно за подаване на проектното предложение с КЕП и подписване с КЕП на документите, за които не е изрично отбелязано в т. 24 от Условията, че не могат да се подписват от упълномощени лица, тъй като с тях се декларират данни, за които се носи наказателна отговорност (ако е приложимо) - подписано с КЕП от лице с право да представлява кандидата, а в случай че кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, пълномощното се подписва с КЕП от всички от тях.
Yes
18.
Счетоводна политика на кандидата, изготвена съгласно приложимите счетоводни стандарти – подписана с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице и прикачена в ИСУН 2020.
No
II. Group
Критерии за оценка на допустимостта на кандидата
Criteria Leads to rejection
1.
Кандидатът е юридическо лице или едноличен търговец, регистриран съгласно Търговския закон или Закона за кооперациите.
Yes
2.
Кандидатът има по-малко от три приключени финансови години към крайната дата за подаване на проектни предложения.
Yes
3.
Кандидатът е микро, малко или средно предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия и Приложение І на Регламент (ЕС) № 651/2014.
Yes
4.
Кандидатът е голямо предприятие.
Yes
5.
Кандидатът е пряко отговорен за изпълнението на дейностите по проекта, а не действа в качеството на посредник.
Yes
6.
Основната дейност на кандидата или дейността, за която кандидатства за финансиране, не е в някоя от следните области: 
а) сектора на рибарството и аквакултурите, обхванати от Регламент (ЕО) № 104/2000; 
б) сектора на първичното производство на селскостопански продукти; 
в) сектора на преработката и търговията със селскостопански продукти, в следните случаи: 
−	когато размерът на помощта е определен въз основа на цените или количествата на този вид продукти, изкупувани от първичните производители или предлагани на пазара от съответните предприятия; или 
−	когато помощта е свързана със задължението да бъде прехвърлена частично или изцяло на първичните производители; 
Когато кандидатът упражнява едновременно дейност в горепосочените сектори и кандидатства за дейности, попадащи в тематични области на ИСИС, безвъзмездната помощ по тази процедура се предоставя само за дейностите, осъществявани в тематичните области на ИСИС, като кандидата/бенефициента следва да води отделна счетоводна отчетност, която да гарантира отделяне на дейностите и/или разграничаване на разходите, така че дейностите в горепосочените сектори да не се ползват от безвъзмездната помощ, предоставена по настоящата процедура.
Yes
7.
Проектното предложение не съдържа дейности за придобиване на товарни автомобили за сухопътен транспорт.
Yes
8.
Помощта не се предоставя за дейности, свързани с износ за трети държави или държави членки, по-конкретно помощите, пряко свързани с изнасяните количества, със създаването и функционирането на дистрибуторска мрежа или с други текущи разходи, свързани с износа.
Yes
9.
Помощта не е поставена в зависимост от преференциално използване на национални продукти спрямо вносни такива.
Yes
10.
Кандидатът не е микро предприятие по смисъла на чл. 3-4 от ЗМСП, което има седалище или клон със седалище на територията на селски район, съгласно Списъка на селските райони (Приложение П към Условията за кандидатстване) и не е заявил за подпомагане дейности по проекта, които ще се осъществяват в община на територията на селските райони в Република България.
Yes
11.
Кандидатът не е предприятиe, извършващo основната си икономическа дейност или кандидатстващo за финансиране на дейности за преработка и/или маркетинг на горски продукти.
Yes
12.
Кандидатът не е микро предприятие, по смисъла на чл. 3-4 от ЗМСП, осъществяващо инвестиции, свързани с преработка и/или маркетинг на селскостопански продукти в неселскостопански продукти извън приложение № I от Договора за създаване на европейската общност (Приложение О към Условията за кандидатстване), или с производството на памук, в случай че тези инвестиции се осъществяват на територията на селските райони съгласно Списъка на селските райони (Приложение П към Условията за кандидатстване).
Yes
13.
Кандидатът не е малко или средно предприятие, по смисъла на чл. 3-4 от ЗМСП, осъществяващо инвестиции, свързани с преработка и/или маркетинг на селскостопански продукти в неселскостопански продукти извън приложение № I от Договора за създаване на европейската общност (Приложение О към Условията за кандидатстване), или с производството на памук, с изключение на хляб, тестени и сладкарски изделия, в случай че тези инвестиции се осъществяват на територията на селските райони съгласно съгласно Списъка на селските райони (Приложение П към Условията за кандидатстване).
Yes
14.
Кандидатът не е предприятие, извършващо основната си икономическа дейност или кандидатстващо за финансиране на дейности, които съгласно КИД 2008 (Приложение Р към Условията за кандидатстване) попадат в Сектор С - код на икономическа дейност 10 „Производство на хранителни продукти” и код 11 „Производство на напитки”, както следва: 
•	10.1 „Производство и преработка на месо; производство на месни продукти, без готови ястия”; 
•	10.2. „Преработка и консервиране на риба и други водни животни, без готови ястия”; 
•	10.3 „Преработка и консервиране на плодове и зеленчуци, без готови ястия”;
•	10.4. „Производство на растителни и животински масла и мазнини”; 
•	10.5. „Производство на мляко и млечни продукти”; 
•	10.6. „Производство на мелничарски продукти, нишесте и нишестени продукти”; 
•	10.81. „Производство на захар”; 
•	10.83. „Преработка на кафе и чай”; 
•	10.84. Производство на хранителни подправки и овкусители; 
•	10.91. „Производство на готови храни за животни”; 
•	11.02. „Производство на вина от грозде”; 
•	11.03. „Производство на други ферментирали напитки”; 
•	11.06. „Производство на малц”.
Yes
15.
Кандидатът не попада, под което и да е от условията, изброени в общите критерии за недопустимост на кандидатите от Условията за кандидатстване по настоящата процедура, а именно: 
a) са обявени в несъстоятелност или са в ликвидация, тяхната дейност е поставена под съдебен надзор, са сключили споразумение с кредитори, са преустановили дейността си, са обект на производство, свързано с такива въпроси или се намират в подобна процедура съгласно националните законови и подзаконови актове; 
б) те или лицата с правомощия за представителство, вземане на решения или контрол спрямо тях са осъдени за престъпление по служба с влязла в сила присъда; 
в) признати са за виновни за тежки правонарушения при упражняване на професионалната си дейност, доказани с всякакви средства, които Управляващия орган може да обоснове включително с решения на Европейската инвестиционна банка и на международни организации; 
г) не са изпълнили задължения, свързани с плащане на вноски за социално осигуряване или плащане на данъци по българското законодателство, освен ако е допуснато разсрочване или отсрочване на задълженията; 
д) те или лицата с правомощия за представителство, вземане на решения или контрол спрямо тях са осъдени с влязла в сила присъда за измама, корупция, участие в престъпна организация, изпиране на пари или всякаква друга незаконна дейност, ако тази незаконна дейност накърнява финансовите интереси на Съюза; 
е) им е наложено административно наказание отстраняване на съответния кандидат или оферент , или изпълнител от поръчките или безвъзмездните средства от бюджета на ЕС за срок до 10 години поради: 
- умишлено представяне на документи с невярно съдържание при осигуряване на информацията, изискана като условие за участие в процедура, или за непредоставяне на тази информация;  
- сериозно нарушение на техните задължения по договори, финансирани от бюджета на ЕС. 
ж) са обект на конфликт на интереси по смисъла на член 57 от Регламент (ЕС, ЕВРАТОМ) № 966/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 25 октомври 2012 относно финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза и за отмяна на Регламент (ЕО, Евратом) № 1605/2002 на Съвета, включително и: 
   i) които и/или при които член на управителен или контролен орган, както и временно изпълняващ такава длъжност, включително прокурист или търговски пълномощник, е свързано лице по смисъла на § 1, т. 1 от допълнителната разпоредба на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси с ръководителя на Управляващия орган или със служители на ръководна длъжност в Управляващия орган; 
   ii) с които лице, на трудово или служебно правоотношение в Управляващия орган до една година от прекратяване на правоотношението е в трудов или друг договор за изпълнение на ръководни или контролни функции или в които такова лице е съдружник, притежава дялове или акции или е управител или член на орган на управление или контрол; 
   iii) ограниченията по т. ii се прилагат и за кандидатите, които са свързани с дружества, за които са налице обстоятелствата по предходната точка; 
   iv) е лице или се представлява от лице, което е на трудово или служебно правоотношение в Управляващия орган до една година от прекратяване на правоотношението; 
   v) конфликт на интереси е налице и когато лицето, предоставящо консултантски услуги на кандидата, попада в случаите по т. i – iv. 
з) умишлено са представили невярна информация с оглед получаване на безвъзмездна помощ по настоящата процедура или не са представили изискваната информация. 
и) са лица, за които са налице обстоятелства за отстраняване от участие в процедура за възлагане на обществена поръчка съгласно Закона за обществените поръчки или които не са изпълнили разпореждане на Европейската комисия за възстановяване на предоставената им неправомерна и несъвместима държавна помощ.
Yes
III. Group
Критерии за оценка на допустимостта на проекта
Criteria Leads to rejection
1.
Продължителността на проекта не надхвърля 24 (двадесет и четири) месеца.
Yes
2.
Дейностите по проекта се изпълняват на територията на Република България.
Yes
3.
Проектът не се реализира в партньорство с други предприятия/организации.
Yes
4.
По проекта се подкрепя разработването на иновация - въвеждане в употреба на някакъв нов или значително подобрен продукт (стока или услуга) или производствен процес, които създават пазарни предимства и при това повишават конкурентоспособността на фирмите.
Yes
5.
По проекта се подкрепя разработването на продуктова (стока или услуга) или производствена (процесова) иновация.
Yes
6.
Изпълнението на проектите следва да води до разработване на продукт (стока или услуга) или процес, попадащи в обхвата на изброените по-долу приоритетни направления на тематичните области на Иновационната стратегия за интелигента специализация (ИСИС):  

•	ИКТ и информатика:  
−	производства, особено Fabless и нови подходи за дизайн и/или асемблиране; 
−	ИКТ подходи в машиностроене, медицина и творчески индустрии (във връзка с другите три тематични области), вкл. дигитализация на културно-историческо наследство, развлекателни и образователни игри, „инбедид“ софтуер; 
−	3D дигитализация, визуализация и прототипиране; 
−	Big Data, Grid and Cloud Technologies; 
−	безжични сензорни мрежи и безжична комуникация/управление; 
−	езикови технологии; 
−	уеб, хибридни и "native" приложения, уеб базирани приложения за създаване и експлоатиране на нови услуги и продукти; 
−	използване на нови възможности във връзка с аутсорсинг и ИКТ-базирани услуги и системи.  

•	мехатроника и чисти технологии:  
−	производство на базови елементи, детайли, възли и оборудване, вграждани като част от мехатронен агрегат или самостоятелно съставляващи такъв агрегат; 
−	машиностроене и уредостроене, вкл. части, компоненти и системи, с акцент върху транспорта и енергетиката; 
−	инженеринг, реинженеринг и продължаване на жизнения цикъл на индустриални машини, уреди и системи; 
−	системи за автоматизирано и софтуерно подпомагано управление с приложение в производството; 
−	вграждане на ВЕИ в роботизирани системи с изкуствен интелект; 
−	създаване на съвременни информационни комплекси за автономни енергийни системи; 
−	роботика и автоматизация на процеси, в т.ч. 3-D моделиране на роботизирани автоматизирани системи; 
−	проектиране и производство на високо-технологични продукти и/или участие в над-национална производствена верига, вкл. в аеро-космическата индустрия; 
−	био-мехатроника; 
−	интелигентни системи и уреди, „интелигентни домове“ – „интелигентни градове“; 
−	чисти технологии с акцент върху транспорта и енергетиката (съхранение, спестяване и ефективно разпределение на енергия, електрически превозни средства и еко-мобилност, водород-базирани модели и технологии, безотпадни технологии, технологии и методи за включване на отпадъчни продукти и материали от производства в други производства).  

•	индустрия за здравословен живот и биотехнологии: 
−	методи за чисто производство, съхранение, преработка и достигане до крайния потребител на специфични български съставки, средства и продукти (вкл. кисело мляко, мед и пчелни продукти, хляб, вино, млечни и месни продукти, етерични масла, бира, билки и билкови продукти, козметични средства и продукти); 
−	производство на специализирани храни и напитки (бебешки и детски, „космически“ храни); 
−	производство на инструменти, оборудване, консумативи за медицинска и дентална диагностика и терапия и/или участие в над-национална производствена верига; 
−	персонална медицина, диагностика и индивидуална терапия, лечебни и лекарствени форми и средства; 
−	медицински и лечебен туризъм с акцент върху възможностите за персонализация (немасов, а персонален туризъм); 
−	нано-технологии в услуга на медицината; 
−	био-технологии с пряко приложение за здравословен начин на живот; 
−	„сини“ технологии и приложение на нови методи и технологии в устойчивото ползване на речни и морски ресурси; −	 производство на инсталации за добиване на екологично чиста електроенергия и промишлена вода; 
−	зелена икономика.   

•	 нови технологии в креативните и рекреативните индустрии: 
−	културните и творческите индустрии (според дефиниция на ЕК: архитектура, архивно дело и библиотекарство, артистични занаятчийство, аудио-визуални форми (филми, ТВ, видео игри и мултимедия), културно наследство, дизайн, вкл. моден дизайн, фестивали, музика, сценични и визуални изкуства, издателска дейност, радио; 
−	 компютърни и мобилни приложения и игри с образователен, маркетинг и/или развлекателен характер; 
−	алтернативен (селски, еко-, културен и фестивален) и екстремен туризъм и спорт (за стимулиране на несезонен, немасов, а постоянен нишов туризъм); 
−	производство на стоки и съоръжения с пряко приложение в тези сфери (напр. национални (регионални) носии, велосипеди, стени за катерене и др. стоки за алтернативни и екстремни спортове, костюми, декори, материали за исторически възстановки, специализирана екипировка и оборудване, печатни издания).
Yes
7.
Проектът е насочен към постигане на минимум една от следните цели: 
7.1 Разработване на продукт (стока или услуга) в приоритетните направления на тематичните области на ИСИС 
7.2 Разработване на процес в приоритетните направления на тематичните области на ИСИС.
Yes
8.
Проектът включва минимум една от дейностите по т. 1 - 4: 
1/ Извършване на приложни научни изследвания, тествания, изпитвания и измервания (вкл. създаване на програми и методики), свързани с разработването на иновативния продукт или процес; 
2/ Проучване, придобиване и прилагане на резултати от научни изследвания, технологии, know-how, непатентовани открития, права по интелектуална собственост; 
3/ Защита на интелектуална собственост на национално и международно равнище (вкл. такси за регистрация на патент, полезен модел или промишлен дизайн); 
4/ Създаване и тестване на прототипи и пилотни линии; 

Забележка: В случай че проектното предложение включва дейности по т. 5 - 8 по-долу, те следва да бъдат включени в плана за изпълнение на дейностите по проекта, съответно в бюджета на проекта и тяхното изпълнение следва да стартира задължително след приключване на изпълнението и верификация от страна на УО на дейностите по т. 1 - 4. 

5/ Изработване на икономическа оценка, финансова оценка и техническа оценка (вкл. инвестиционен бизнес план) на разработвания иновативен продукт или процес; 
6/ Разработване на технологии за производство на иновативния продукт или процес; 
7/ Изработване на пазарни анализи и проучвания, маркетингови планове за пазарна реализация на иновативния продукт или процес;  
8/ Организиране на промоционални събития в България, свързани с популяризиране на иновативния продукт или процес;  
9/ Визуализация на проекта.
Yes
9.
Проектът е в съответствие с поне една от хоризонталните политики, залегнали в чл.7 и чл.8 на Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета: 
•	Равнопоставеност и недопускане на дискриминация - насърчаване на равните възможности за всички, включително възможностите за достъп за хора с увреждания чрез интегрирането на принципа на недискриминация. 
•	Устойчиво развитие – подкрепа за проекти, които допринасят за опазване на околната среда, повишаване на ресурсната ефективност и смекчаване на последиците от изменение на климата и приспособяване към тях.
Yes
10.
Общият размер на заявената безвъзмездна помощ е по-висок или равен на 50 000 лв.
Yes
The project is funded by The technical assistance fund, financed by the financial mechanism of the EEA and the Norwegian financial mechanism 2014-2021