Evaluation criterias

I. Group
Критерии за административно съответствие и допустимост на КАНДИДАТА:
Criteria Leads to rejection
1.
Формулярът за кандидатстване е подаден по електронен път чрез ИСУН и е подписан с валиден КЕП от лице, което е официален представляващ на кандидата и е вписан като такъв в ТР и регистъра на ЮЛНЦ, или от упълномощено от него лице.
В случаите, когато кандидатът се представлява само заедно от няколко физически лица, проектното предложението е подписано с валиден КЕП от всяко от тях при подаването.
Yes
2.
Изрично пълномощно за подаване на проектното предложение - попълнено по образец (Приложение 1) и прикачено в ИСУН (ако е приложимо).
Yes
3.
Декларация при кандидатстване на кандидата – попълнена по образец (Приложение 2) и прикачена в ИСУН, и/или обстоятелствата са декларирани в раздел „E-ДЕКЛАРАЦИИ” от Формуляра на кандидатстване (в зависимост от избрания начин на подаване на проектното предложение).

Декларацията се попълва и подписва от ВСИЧКИ лица, които са официални представляващи на кандидата и са вписани като такива в ТР и регистърa на ЮЛНЦ (вкл. прокурист/и, ако е приложимо), независимо дали представляват предприятието заедно и/или поотделно, и/или по друг начин.
Yes
4.
Декларация за държавни/минимални помощи и свързаните с нея приложения – попълнена от кандидата по образец (Приложение 4) и прикачена в ИСУН, и/или са декларирани обстоятелствата в раздел „E-ДЕКЛАРАЦИИ” от Формуляра на кандидатстване (в зависимост от избрания начин на подаване на проектното предложение).
Yes
5.
Декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия – попълнена от кандидата по образец (Приложение 5) и прикачена в ИСУН и/или са декларирани обстоятелствата в раздел „E-ДЕКЛАРАЦИИ” от Формуляра на кандидатстване (в зависимост от избрания начин на подаване на проектното предложение).
Декларацията е приложима само за кандидати, които са микро, малки или средни предприятия по смисъла на чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия и Приложение I към Регламент 651/2014 относно определението за микро-, малки и средни предприятия.
Yes
6.
Декларация за малки дружества със средна пазарна капитализация – попълнена по образец (Приложение 5.А) и прикачена в ИСУН и/или са декларирани обстоятелствата в т. „E-ДЕКЛАРАЦИИ“ на Формуляра на кандидатстване (в зависимост от избрания начин на подаване на проектното предложение).

Декларацията е приложима само за кандидати, които са малки дружества със средна пазарна капитализация.
Yes
7.
Документи, доказващи наличието на права по интелектуална собственост , по отношение на които кандидатът е първоначален заявител (вписан в заявлението за издаване на патент) – издаден патент за изобретение или издадено свидетелство за регистрация на полезен модел, придружен от:

• Проучване за правен статус, издадено от Патентно ведомство на Република България, от което са видни валидността на документа, както и първоначалният заявител на издаден патент за изобретение или първоначалният заявител на свидетелство за полезен модел (съгласно код 71, вписан в заявлението за издаване на патент/полезен модел) от Международно признати кодове за означаване на библиографски данни – ИНИД кодове на патенти). Проучване за правен статус, издадено от Патентно ведомство на Република България или извлечение от Електронен регистър на Патентно ведомство на Република България, от което са видни валидността на документа, както и изобретателят (съгласно код 72 от Международно признати кодове за означаване на библиографски данни – ИНИД кодове на патенти).
или
• Аналогичен документ, издаден от еквивалентна организация в съответната държава, задължително придружен от превод на български език, от който да са видни валидността на документа, както и първоначалният заявител на издаден патент за изобретение или първоначалният заявител на свидетелство за полезен модел (съгласно код 71, вписан в заявлението за издаване на патент/полезен модел) от Международно признати кодове за означаване на библиографски данни – ИНИД кодове на патенти). Аналогичен документ, издаден от еквивалента организация в съответната държава или извлечение от аналогичен регистър на еквивалента организация в съответната държава, от който са видни валидността на документа, както и изобретателят (съгласно код 72, от Международно признати кодове за означаване на библиографски данни – ИНИД кодове на патенти).
No
8.
Документи, доказващи опит на кандидата в изпълнението на сключени и изпълнени договори, финансирани по линия на ЕС и по национални програми в областта на НИРД и иновациите - копие от сключен/и и изпълнени договор/и, финансирани по линия на ЕС и по национални програми, вкл. документ за финално плащане по съответния договор.
No
9.
Кандидатът е търговец по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите или е еквивалентно лице по смисъла на законодателството на държава-членка на Европейското икономическо пространство.
Yes
10.
Кандидатът е регистриран не по-късно от 31.12.2020 г.
Yes
11.
Кандидатът е реализирал нетни приходи от продажби за 2022-ва финансова година в зависимост от категорията на предприятието, както следва:

- в случаите, когато кандидатът е микро предприятие е реализирал за 2022-ва финансова година нетни приходи от продажби, равни на или надвишаващи 80 000 лева.
- в случаите, когато кандидатът е малко предприятие е реализирал за 2022-ва финансова година нетни приходи от продажби, равни на или надвишаващи 200 000 лева.
- в случаите, когато кандидатът е средно предприятие или малко дружество със средна пазарна капитализация е реализирал за 2022-ва финансова година нетни приходи от продажби, равни на или надвишаващи 800 000 лева.
- в случаите, когато кандидатът е голямо предприятие е реализирал за 2022-ва финансова година нетни приходи от продажби, равни на или надвишаващи 3 000 000 лева.
Yes
12.
В случай че проектът се изпълнява самостоятелно, кандидатът е:

- микро, малко, средно предприятия по смисъла на чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия и Приложение I към Регламент 651/2014 относно определението за микро-, малки и средни предприятия;
- малко дружество със средна пазарна капитализация .
Yes
13.
В случай че проектът се изпълнява в партньорство:

а) чрез ефективно сътрудничество с МСП, кандидатът е:
- микро, малко, средно предприятия по смисъла на чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия и Приложение I към Регламент 651/2014 относно определението за микро-, малки и средни предприятия;

- малко дружество със средна пазарна капитализация или голямо предприятие .


б) чрез ефективно сътрудничество с малко дружество със средна пазарна капитализация или голямо предприятие , кандидатът е:
- микро, малко, средно предприятия по смисъла на чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия и Приложение I към Регламент 651/2014 относно определението за микро-, малки и средни предприятия.
Yes
14.
Кандидатът не попада, под което и да е от условията, изброени в общите критерии за недопустимост на кандидатите от Условията за кандидатстване по настоящата процедура, а именно:

a) са обявени в несъстоятелност;
б) са в производство по несъстоятелност;
в) са в процедура по ликвидация;
г) са сключили извънсъдебно споразумение с кредиторите си по смисъла на чл. 740 от Търговския закон;
д) са преустановили дейността си;
е) се намират в подобно положение, произтичащо от сходна на горепосочените процедури, съгласно законодателството на държавата, в която са установени;
ж) е установено с влязло в сила наказателно постановление или съдебно решение, нарушение на чл. 61, ал. 1, чл. 62, ал. 1 или 3, чл. 63, ал. 1 или 2, чл. 118, чл. 128, чл. 228, ал. 3, чл. 245 и чл. 301-305 от Кодекса на труда или чл. 13, ал. 1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност или аналогични задължения, установени с акт на компетентен орган, съгласно законодателството на държавата, в която кандидатът е установен;
з) са лишени от правото да упражняват определена професия или дейност съгласно законодателството на държавата, в която е извършено деянието;
и) са сключили споразумение с други лица с цел нарушаване на конкуренцията, когато нарушението е установено с акт на компетентен орган;
й) е доказано, че са виновни за неизпълнение на договор за обществена поръчка или на договор за концесия за строителство или за услуга, довело до разваляне или предсрочното му прекратяване, изплащане на обезщетения или други подобни санкции, с изключение на случаите, когато неизпълнението засяга по-малко от 50 на сто от стойността или обема на договора;
к) имат задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и лихвите по тях, към държавата или към Столична община и към общината по седалището на кандидата, или аналогични задължения съгласно законодателството на държавата, в която кандидатът е установен, доказани с влязъл в сила акт на компетентен орган, и не е допуснато разсрочване, отсрочване и обезпечение на задълженията, или размерът на неплатените дължими данъци или социалноосигурителни вноски е повече от 1 на сто от сумата на годишния общ оборот за последната приключена финансова година, или е повече от 50 000 лева;
л) са изпаднали в неизпълнение на разпореждане на Европейската комисия за възстановяване на предоставената им неправомерна и несъвместима държавна помощ;
м) лицата, които представляват кандидата са правили опит да:
i) повлияят на вземането на решение от страна на УО, свързано с отстраняването, подбора или възлагането, включително чрез предоставяне на невярна или заблуждаваща информация, или
ii) получат информация, която може да им даде неоснователно предимство в процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.
н) лицата, които представляват кандидата са осъждани с влязла в сила присъда за:
i) престъпление по чл. 108а, чл. 159а – 159г, чл. 172, чл. 192а, чл. 194 – 217, чл. 219 – 252, чл. 253 – 260, чл. 301 – 307, чл. 321, 321а и чл. 352 – 353е от Наказателния кодекс;
ii) престъпление, аналогично на тези по горната хипотеза, в друга държава членка или трета страна;
o) за лицата, които представляват кандидата е налице конфликт на интереси във връзка с процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, който не може да бъде отстранен;
п) е налице неравнопоставеност в случаите по чл. 44, ал. 5 от Закона за обществени поръчки (ЗОП);
р) е установено, че:
i) са представили документ с невярно съдържание, свързан с удостоверяване липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за подбор;
ii) не са предоставили изискваща се информация, свързана с удостоверяване липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за подбор.
Yes
15.
Кандидатът не е предприятие, спрямо което е установено с влязъл в сила административен акт наличието на недължимо платени и/или надплатени суми, както и неправомерно получени и/или неправомерно усвоени средства по проекти, финансирани от предприсъединителните финансови инструменти, оперативните програми, Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, европейските земеделски фондове и Европейския фонд за рибарството, Инструмента Шенген и Преходния финансов инструмент, включително от свързаното с тях национално съфинансиране.
Yes
16.
	
Кандидатът НЕ е:
- предприятие (и на ниво група) - обект на неизпълнено разпореждане за възстановяване вследствие на предходно решение на Европейската комисията, с което дадена помощ се обявява за незаконосъобразна и несъвместима с общия пазар .

- предприятие (и на ниво група) в затруднено положение и по отношение на него НЕ е изпълнено нито едно от следните обстоятелства:
 В случай на акционерно дружество, дружество с ограничена отговорност, командитно дружество с акции или кооперация или други дружества по Приложение I към Директива 2013/34/ЕС (различно от МСП, което съществува по-малко от три години), когато неговият записан акционерен капитал е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. Такъв е случаят, когато приспадането на натрупаните загуби от резервите (и всички други елементи, които по принцип се считат за част от собствения капитал на дружеството) води до отрицателен кумулативен резултат, който надвишава половината от записания акционерен капитал. За целите на настоящата разпоредба под понятието „дружество с ограничена отговорност” се разбира по-специално видовете дружества, упоменати в приложение I към Директива 2013/34/ЕС на Европейския парламент и на съвета, а „акционерен капитал” включва, ако е уместно, всякакви премии от емисии.
 В случай на събирателно дружество или командитно дружество или други лица по Приложение II към Директива 2013/34/ЕС (което не е МСП, което съществува от по-малко от три години), когато капиталът, вписан в баланса на дружеството, е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. За целите на настоящата разпоредба под понятието „дружество, при което поне някои негови съдружници носят неограничена отговорност за задълженията на друже¬ството”, се разбира по-специално типовете дружества, посочени в приложение II към Директива 2013/34/ЕС.
 Когато предприятието е в процедура по колективна несъстоятелност или отговаря на критериите на своето вътрешно право, за да бъде обект на процедура по колективна несъстоятелност по искане на неговите креди¬тори.
 Когато предприятието е получило помощ за оздравяване и все още не е възстановило заема или не е прекратило гаранцията, или е получило помощ за преструктуриране и все още е обект на план за преструктуриране.
 Когато предприятието не е МСП и през последните две години:
- съотношението задължения/собствен капитал на предприятието е било по-голямо от 7,5; и
- съотношението за лихвено покритие на предприятието, изчислено на основата на EBITDA, е било под 1,0.
Yes
17.
Кандидатът не е:
- микропредприятиe по смисъла на чл. 3-4 от Закона за малките и средните предприятия, коeто има седалище или клон със седалище на територията на селски район и е заявилo за подпомагане дейности по проекта, които ще се осъществяват в община на територията на селските райони в Република България;
- микропредприятие, по смисъла на чл. 3-4 от Закона за малките и средните предприятия, кандидатстващо за финансиране на дейности, свързани с преработка и/или маркетинг на селскостопански продукти в неселскостопански продукти извън Приложение № I към Договора за функционирането на Европейския съюз (Приложение 11), или с производството на памук, в случай че тези инвестиции се осъществяват на територията на селските райони.
- малко или средно предприятие, по смисъла на чл. 3-4 от Закона за малките и средните предприятия, кандидатстващо за финансиране на дейности, свързани с преработка и/или маркетинг на селскостопански продукти в неселскостопански продукти извън Приложение № I към Договора за функционирането на Европейския съюз, или с производството на памук, с изключение на хляб, тестени и сладкарски изделия, в случай че тези инвестиции се осъществяват на територията на селските райони;
- голямо предприятия (вкл. малко дружество със средна пазарна капитализация), кандидатстващо за финансиране на дейности, свързани с преработка и/или маркетинг на селскостопански продукти в неселскостопански продукти извън Приложение № I към Договора за функционирането на Европейския съюз (Приложение 11), или с производството на памук, с изключение на хляб, тестени и сладкарски изделия, в случай че тези инвестиции се осъществяват на територията на селските райони.
Yes
18.
Кандидатът не е предприятие, кандидатстващо за финансиране на дейности, които съгласно КИД 2008 попадат в Сектор С - раздел 10 „Производство на хранителни продукти” и раздел 11 „Производство на напитки”, както следва:

- 10.1 „Производство и преработка на месо; производство на месни продукти, без готови ястия”;
- 10.2 „Преработка и консервиране на риба и други водни животни, без готови ястия”;
- 10.3 „Преработка и консервиране на плодове и зеленчуци, без готови ястия”;
- 10.4 „Производство на растителни и животински масла и мазнини”;
- 10.5 „Производство на мляко и млечни продукти”;
- 10.6 „Производство на мелничарски продукти, нишесте и нишестени продукти”;
- 10.83 „Преработка на кафе и чай”, ограничението се отнася само в случаите, когато дейността на кандидата е свързана с производство на билков чай (мента, върбинка, лайка и други) ;
- 10.84 „Производство на хранителни подправки и овкусители“;
- 10.91 „Производство на готови храни (фуражи) за селскостопански животни ”;
- 11.02 „Производство на вина от грозде”;
- 11.03 „Производство на други ферментирали напитки”.
Yes
19.
Кандидатът не е предприятие, кандидатстващо за финансиране на дейности за преработка и/или маркетинг на горски продукти .

С оглед на горното ограничение и във връзка с код С 16 „Производство на дървен материал и изделия от дървен материал и корк, без мебели; производство на изделия от слама и материали за плетене“ от КИД-2008 на НСИ, следва да се има предвид, че производството на дърва за горене, изделия от корк, слама и материали за плетене, както и производството на пелети (които са част от код С16.29 ) са недопустими за подкрепа с изключение на производството на пелети от дървесни отпадъци, получени от индустриалната преработка на дървесина (също част от код С16.29). Недопустим за подкрепа е и код С16.10 „Разкрояване, рендосване и импрегниране на дървен материал“ от КИД-2008, с изключение на производството на несглобени дървени паркетни дъски.
Yes
20.
Кандидатът не е предприятие, кандидатстващо за финансиране на дейности, които се отнася до:

• сектор Риболов и сектора на Рибарството и аквакултурите , уредени с Регламент (ЕС) № 1379/2013 и Регламент (ЕС) 2021/1139;
• сектора на първично производство на селскостопански продукти;
• сектора на преработката и търговията със селскостопански продукти, в следните случаи:
- когато размерът на помощта е определен въз основа на цените или количествата на този вид продукти, изкупувани от първичните производители или предлагани на пазара от съответните предприятия; или
- когато помощта е свързана със задължението да бъде прехвърлена частично или изцяло на първичните производители.
• производството, преработката и продажбата на тютюн и тютюневи изделия;
• извеждането от експлоатация или изграждането на атомни електроцентрали;
• извършване на инвестиции в летищна инфраструктура;
• извършване на инвестиции за постигане на намаляване на емисиите на парникови газове от дейности, посочени в Приложение I към Директива 2003/87/ЕО;
• извършване на инвестиции за обезвреждане на отпадъците в депа за отпадъци, с изключение на инвестициите за извеждане от експлоатация, преобразуване или обезопасяване на съществуващи депа, при условие че тези инвестиции не увеличават капацитета им;
• извършване на инвестиции за увеличаване на капацитета на съоръжения за третиране на остатъчни отпадъци, с изключение на инвестициите в технологии за оползотворяване на материали остатъчни отпадъци за целите на кръговата икономика;
• извършване на инвестиции, свързани с производството, преработката, транспорта, разпространението, съхранението или изгарянето на изкопаеми горива, с изключение на: (1) замяната на отоплителни системи на твърди изкопаеми горива, а именно въглища, торф, лигнитни въглища, нефтени шисти, с газови отоплителни системи или (2) инвестиции в разширяването и промяната на предназначението, преобразуването или преоборудването на газопреносни и разпределителни мрежи, при условие че тези инвестиции подготвят мрежите за добавяне в системата на възобновяеми и нисковъглеродни газове, като водород, биометан и синтетичен газ, и позволяват заместването на инсталации за твърди изкопаеми горива.
Yes
21.
Помощта за кандидата не се предоставя за дейности, свързани с:

- износ към трети държави или държави членки, по-конкретно помощи, които са пряко свързани с изнасяните количества, със създаването и функционирането на дистрибуторска мрежа или с други текущи разходи, свързани с износа;
- не е поставена в зависимост от използване на местни (национално произведени стоки и услуги) за сметка на вносни стоки и услуги;
- не се предоставя за дейности, които са започнати преди подаването на формуляра за кандидатстване от кандидата, независимо дали всички свързани плащания са извършени.
Yes
22.
Кандидатът не участва в други проектни предложения по настоящата процедура (като партньор/кандидат).
Yes
23.
Кандидатът не попада в обхвата на член 5 л) от Регламент (ЕС) 2022/576 на Съвета от 8 април 2022 година за изменение на Регламент (ЕС) № 833/2014 относно ограничителни мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна.
Yes
II. Group
Критерии за административно съответствие и допустимост на ПАРНЬОРА
Criteria Leads to rejection
1.
Декларация при кандидатстване на партньора – попълнена по образец (Приложение 3) и прикачена в ИСУН.

Декларацията се попълва и подписва от ВСИЧКИ лица, които са официални представляващи на партньора и са вписани като такива в ТР и регистърa на ЮЛНЦ (вкл. прокурист/и, ако е приложимо), независимо дали представляват предприятието заедно и/или поотделно, и/или по друг начин.
Yes
2.
Декларация за държавни/минимални помощи – попълнена от партньора по образец (Приложение 4) и прикачена в – ИСУН.

Приложение 4.2. е неприложимо за партньора.
Yes
3.
Декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия – попълнена от партньора по образец (Приложение 5) и прикачена в ИСУН.

Декларацията е приложима само за партньори, които са микро, малки или средни предприятия по смисъла на чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия и Приложение I към Регламент 651/2014 относно определението за микро-, малки и средни предприятия.
Yes
4.
Декларация за малки дружества със средна пазарна капитализация – попълнена по образец (Приложение 5.А) и прикачена в ИСУН.

Декларацията е приложима само за партньори, които са малки дружества със средна пазарна капитализация.
Yes
5.
Партньорът е търговец по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите, юридическо лицe с нестопанска цел, извършващо стопанска дейност (регистрирано съгласно Закона за юридическите лица с нестопанска цел) или е еквивалентно лице по смисъла на законодателството на държава-членка на Европейското икономическо пространство.
Yes
6.
Партньорът е регистриран не по-късно от 31.12.2020 г.
Yes
7.
Партньорът е реализирал нетни приходи от продажби за 2022-ва финансова година в зависимост от категорията на предприятието, както следва:

- в случаите, когато партньорът е микро предприятие е реализирал за 2022-ва финансова година нетни приходи от продажби, равни на или надвишаващи 80 000 лева.
- в случаите, когато партньорът е малко предприятие е реализирал за 2022-ва финансова година нетни приходи от продажби, равни на или надвишаващи 200 000 лева.
- в случаите, когато кандидатът е средно предприятие или малко дружество със средна пазарна капитализация е реализирал за 2021-ва финансова година нетни приходи от продажби, равни на или надвишаващи 800 000 лева.
- в случаите, когато партньорът е голямо предприятие е реализирал за 2022-ва финансова година нетни приходи от продажби, равни на или надвишаващи 3 000 000 лева.
Yes
8.
Партньорът е:

- микро, малко, средно предприятия по смисъла на чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия и Приложение I към Регламент 651/2014 относно определението за микро-, малки и средни предприятия;

- малко дружество със средна пазарна капитализация само в случай, че кандидатът е МСП ;

Или

- голямо предприятие само в случай, че кандидатът е МСП .
Yes
9.
Не са налице отношения на партньорство и/или свързаност, съгласно разпоредбите на чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средни предприятия и Приложение 1 на Регламент 651, между партньора и предприятието-кандидат.
Yes
10.
Партньорът не попада, под което и да е от условията, изброени в общите критерии за недопустимост на кандидатите и партньорите от Условията за кандидатстване по настоящата процедура, а именно:

a) са обявени в несъстоятелност;
б) са в производство по несъстоятелност;
в) са в процедура по ликвидация;
г) са сключили извънсъдебно споразумение с кредиторите си по смисъла на чл. 740 от Търговския закон;
д) са преустановили дейността си;
е) се намират в подобно положение, произтичащо от сходна на горепосочените процедури, съгласно законодателството на държавата, в която са установени;
ж) е установено с влязло в сила наказателно постановление или съдебно решение, нарушение на чл. 61, ал. 1, чл. 62, ал. 1 или 3, чл. 63, ал. 1 или 2, чл. 118, чл. 128, чл. 228, ал. 3, чл. 245 и чл. 301-305 от Кодекса на труда или чл. 13, ал. 1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност или аналогични задължения, установени с акт на компетентен орган, съгласно законодателството на държавата, в която кандидатът е установен;
з) са лишени от правото да упражняват определена професия или дейност съгласно законодателството на държавата, в която е извършено деянието;
и) са сключили споразумение с други лица с цел нарушаване на конкуренцията, когато нарушението е установено с акт на компетентен орган;
й) е доказано, че са виновни за неизпълнение на договор за обществена поръчка или на договор за концесия за строителство или за услуга, довело до разваляне или предсрочното му прекратяване, изплащане на обезщетения или други подобни санкции, с изключение на случаите, когато неизпълнението засяга по-малко от 50 на сто от стойността или обема на договора;
к) имат задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и лихвите по тях, към държавата или към Столична община и към общината по седалището на кандидата, или аналогични задължения съгласно законодателството на държавата, в която партньорът е установен, доказани с влязъл в сила акт на компетентен орган, и не е допуснато разсрочване, отсрочване и обезпечение на задълженията, или размерът на неплатените дължими данъци или социалноосигурителни вноски е повече от 1 на сто от сумата на годишния общ оборот за последната приключена финансова година, или е повече от 50 000 лева;
л) са изпаднали в неизпълнение на разпореждане на Европейската комисия за възстановяване на предоставената им неправомерна и несъвместима държавна помощ;
м) лицата, които представляват партньора са правили опит да:
i) повлияят на вземането на решение от страна на УО, свързано с отстраняването, подбора или възлагането, включително чрез предоставяне на невярна или заблуждаваща информация, или
ii) получат информация, която може да им даде неоснователно предимство в процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.
н) лицата, които представляват кандидата са осъждани с влязла в сила присъда за:
i) престъпление по чл. 108а, чл. 159а – 159г, чл. 172, чл. 192а, чл. 194 – 217, чл. 219 – 252, чл. 253 – 260, чл. 301 – 307, чл. 321, 321а и чл. 352 – 353е от Наказателния кодекс;
ii) престъпление, аналогично на тези по горната хипотеза, в друга държава членка или трета страна;
o) за лицата, които представляват партньора е налице конфликт на интереси във връзка с процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, който не може да бъде отстранен;
п) е налице неравнопоставеност в случаите по чл. 44, ал. 5 от Закона за обществени поръчки (ЗОП);
р) е установено, че:
i) са представили документ с невярно съдържание, свързан с удостоверяване липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за подбор;
ii) не са предоставили изискваща се информация, свързана с удостоверяване липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за подбор.
Yes
11.
Партньорът не е предприятие, спрямо което е установено с влязъл в сила административен акт наличието на недължимо платени и/или надплатени суми, както и неправомерно получени и/или неправомерно усвоени средства по проекти, финансирани от предприсъединителните финансови инструменти, оперативните програми, Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, европейските земеделски фондове и Европейския фонд за рибарството, Инструмента Шенген и Преходния финансов инструмент, включително от свързаното с тях национално съфинансиране.
Yes
12.
Партньорът НЕ е:
- предприятие (и на ниво група) - обект на неизпълнено разпореждане за възстановяване вследствие на предходно решение на Европейската комисията, с което дадена помощ се обявява за незаконосъобразна и несъвместима с общия пазар .

- предприятие (и на ниво група) в затруднено положение и по отношение на него НЕ е изпълнено нито едно от следните обстоятелства:
 В случай на акционерно дружество, дружество с ограничена отговорност, командитно дружество с акции или кооперация или други дружества по Приложение I към Директива 2013/34/ЕС (различно от МСП, което съществува по-малко от три години), когато неговият записан акционерен капитал е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. Такъв е случаят, когато приспадането на натрупаните загуби от резервите (и всички други елементи, които по принцип се считат за част от собствения капитал на дружеството) води до отрицателен кумулативен резултат, който надвишава половината от записания акционерен капитал. За целите на настоящата разпоредба под понятието „дружество с ограничена отговорност” се разбира по-специално видовете дружества, упоменати в приложение I към Директива 2013/34/ЕС на Европейския парламент и на съвета, а понятието „акционерен капитал” включва, ако е уместно, всякакви премии от емисии.
 В случай на събирателно дружество или командитно дружество или други лица по Приложение II към Директива 2013/34/ЕС (което не е МСП, което съществува от по-малко от три години), когато капиталът, вписан в баланса на дружеството, е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. За целите на настоящата разпоредба под понятието „дружество, при което поне някои негови съдружници носят неограничена отговорност за задълженията на друже¬ството”, се разбира по-специално типовете дружества, посочени в приложение II към Директива 2013/34/ЕС.
 Когато предприятието е в процедура по колективна несъстоятелност или отговаря на критериите на своето вътрешно право, за да бъде обект на процедура по колективна несъстоятелност по искане на неговите креди¬тори.
 Когато предприятието е получило помощ за оздравяване и все още не е възстановило заема или не е прекратило гаранцията, или е получило помощ за преструктуриране и все още е обект на план за преструктуриране.
 Когато предприятието не е МСП и през последните две години:
- съотношението задължения/собствен капитал на предприятието е било по-голямо от 7,5; и
- съотношението за лихвено покритие на предприятието, изчислено на основата на EBITDA, е било под 1,0.
Yes
13.
Пратньорът не е:

- микропредприятиe по смисъла на чл. 3-4 от Закона за малките и средните предприятия, коeто има седалище или клон със седалище на територията на селски район и е заявилo за подпомагане дейности по проекта, които ще се осъществяват в община на територията на селските райони в Република България;
- микропредприятие, по смисъла на чл. 3-4 от Закона за малките и средните предприятия, кандидатстващо за финансиране на дейности, свързани с преработка и/или маркетинг на селскостопански продукти в неселскостопански продукти извън Приложение № I към Договора за функционирането на Европейския съюз (Приложение 11), или с производството на памук, в случай че тези инвестиции се осъществяват на територията на селските райони.
- малко или средно предприятие, по смисъла на чл. 3-4 от Закона за малките и средните предприятия, кандидатстващо за финансиране на дейности, свързани с преработка и/или маркетинг на селскостопански продукти в неселскостопански продукти извън Приложение № I към Договора за функционирането на Европейския съюз, или с производството на памук, с изключение на хляб, тестени и сладкарски изделия, в случай че тези инвестиции се осъществяват на територията на селските райони;
- голямо предприятия (вкл. малко дружество със средна пазарна капитализация), кандидатстващо за финансиране на дейности, свързани с преработка и/или маркетинг на селскостопански продукти в неселскостопански продукти извън Приложение № I към Договора за функционирането на Европейския съюз (Приложение 11), или с производството на памук, с изключение на хляб, тестени и сладкарски изделия, в случай че тези инвестиции се осъществяват на територията на селските райони.
Yes
14.
Партньорът не е предприятие, кандидатстващо за финансиране на дейности, които съгласно КИД 2008 попадат в Сектор С - раздел 10 „Производство на хранителни продукти” и раздел 11 „Производство на напитки”, както следва:

- 10.1 „Производство и преработка на месо; производство на месни продукти, без готови ястия”;
- 10.2 „Преработка и консервиране на риба и други водни животни, без готови ястия”;
- 10.3 „Преработка и консервиране на плодове и зеленчуци, без готови ястия”;
- 10.4 „Производство на растителни и животински масла и мазнини”;
- 10.5 „Производство на мляко и млечни продукти”;
- 10.6 „Производство на мелничарски продукти, нишесте и нишестени продукти”;
- 10.83 „Преработка на кафе и чай”, ограничението се отнася само в случаите, когато дейността на партньора е свързана с производство на билков чай (мента, върбинка, лайка и други);
- 10.84 „Производство на хранителни подправки и овкусители“;
- 10.91 „Производство на готови храни (фуражи) за селскостопански животни ”;
- 11.02 „Производство на вина от грозде”;
- 11.03 „Производство на други ферментирали напитки”.
Yes
15.
Партньорът не е предприятие, кандидатстващо за финансиране на дейности за преработка и/или маркетинг на горски продукти.
Yes
16.
Партньорът не е предприятие, кандидатстващо за финансиране на дейности, които се отнася до:

• сектор Риболов и сектора на Рибарството и аквакултурите, уредени с Регламент (ЕС) № 1379/2013 и Регламент (ЕС) 2021/1139;
• сектора на първично производство на селскостопански продукти;
• сектора на преработката и търговията със селскостопански продукти, в следните случаи:
- когато размерът на помощта е определен въз основа на цените или количествата на този вид продукти, изкупувани от първичните производители или предлагани на пазара от съответните предприятия; или
- когато помощта е свързана със задължението да бъде прехвърлена частично или изцяло на първичните производители.
• производството, преработката и продажбата на тютюн и тютюневи изделия;
• извеждането от експлоатация или изграждането на атомни електроцентрали;
• извършване на инвестиции в летищна инфраструктура;
• извършване на инвестиции за постигане на намаляване на емисиите на парникови газове от дейности, посочени в Приложение I към Директива 2003/87/ЕО;
• извършване на инвестиции за обезвреждане на отпадъците в депа за отпадъци, с изключение на инвестициите за извеждане от експлоатация, преобразуване или обезопасяване на съществуващи депа, при условие че тези инвестиции не увеличават капацитета им;
• извършване на инвестиции за увеличаване на капацитета на съоръжения за третиране на остатъчни отпадъци, с изключение на инвестициите в технологии за оползотворяване на материали остатъчни отпадъци за целите на кръговата икономика;
• извършване на инвестиции, свързани с производството, преработката, транспорта, разпространението, съхранението или изгарянето на изкопаеми горива, с изключение на: (1) замяната на отоплителни системи на твърди изкопаеми горива, а именно въглища, торф, лигнитни въглища, нефтени шисти, с газови отоплителни системи или (2) инвестиции в разширяването и промяната на предназначението, преобразуването или преоборудването на газопреносни и разпределителни мрежи, при условие че тези инвестиции подготвят мрежите за добавяне в системата на възобновяеми и нисковъглеродни газове, като водород, биометан и синтетичен газ, и позволяват заместването на инсталации за твърди изкопаеми горива.
Yes
17.
Помощта за партньора не се предоставя за дейности, свързани с:

- износ към трети държави или държави членки, по-конкретно помощи, които са пряко свързани с изнасяните количества, със създаването и функционирането на дистрибуторска мрежа или с други текущи разходи, свързани с износа;
- не е поставена в зависимост от използване на местни (национално произведени стоки и услуги) за сметка на вносни стоки и услуги;
- не се предоставя за дейности, които са започнати преди подаването на формуляра за кандидатстване от кандидата, независимо дали всички свързани плащания са извършени.
Yes
18.
Партньорът не участват в други проектни предложения (като кандидат/партньор).
Yes
19.
Партньорът не попада в обхвата на член 5 л) от Регламент (ЕС) 2022/576 на Съвета от 8 април 2022 година за изменение на Регламент (ЕС) № 833/2014 относно ограничителни мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна.
Yes
III. Group
Критерии за оценка на допустимостта на ПРОЕКТА
Criteria Leads to rejection
1.
Проектното предложение е в съответствие с хоризонталните принципи, заложени в чл. 9 на РЕГЛАМЕНТ (ЕС) 2021/1060 на Европейския парламент и на Съвета:

 зачитането на основните права и спазването на Хартата на основните права на Европейския съюз;
 равенството между мъжете и жените, интегрирането на принципа на равенство между половете и отчитането на социалните аспекти на пола;
 недопускане на всякаква дискриминация, основана на пол, расов или етнически произход, религия или вероизповедание, увреждане, възраст или сексуална ориентация.;
 целта за насърчаване на устойчивото развитие, посочена в член 11 от ДФЕС, като се отчитат целите на ООН за устойчиво развитие, Парижкото споразумение и принципът за ненанасяне на значителни вреди.

Принципът за „ненанасяне на значителни вреди“ изисква проектните предложения по настоящата процедура да НЕ водят до значителни вреди за следните шест екологични цели:
а) смекчаване на изменението на климата;
б) адаптиране към изменението на климата;
в) устойчиво използване и опазване на водните и морските ресурси;
г) преход към кръгова икономика;
д) предотвратяване и контрол на замърсяването;
е) защита и възстановяване на биологичното разнообразие и екосистемите.

С цел гарантиране в максимална степен на спазването на принципа за „ненанасяне на значителни вреди“, няма да се подкрепят:
i) дейностите и активите, свързани с изкопаеми горива, включително използване надолу по веригата;
ii) дейностите и активите по схемата на ЕС за търговия с емисии;
iii) дейностите и активите, свързани със сметища, инсталации за изгаряне на отпадъци и заводи за механично-биологично третиране;
iv) дейностите и активите, при които дългосрочното обезвреждане на отпадъци може да причини вреда на околната среда.
Yes
2.
Продължителността на проектното предложение не надхвърля 18 (осемнайсет) месеца.
Yes
3.
Дейностите по проектното предложение се изпълняват на територията на Република България.

Част от дейностите може да се изпълняват извън територията на Република България, включително извън територията на Съюза, при условие че допринасят за целите на програмата/процедурата.
Допуска се ограничени дейности в рамките на проектите да се изпълняват извън държавата членка, включително извън територията на Съюза, при условие че операцията допринася за целите на програмата съгласно чл. 63, пар. 4 от Регламент (ЕС) 2021/1060.
Yes
4.
Проектното предложение води до постигане на целта на процедурата.
Yes
5.
Изпълнението на проекта води до разработване на иновация, попадаща в обхвата на една от изброените по-долу тематични области и подобласти на ИСИС 2021-2027 (https://www.mig.government.bg/wp-content/uploads/2022/12/isis-2021-2027.pdf ).

В рамките на тематична област „Информатика и ИКТ“ се включват следните приоритетни подобласти:
⮚ ИКТ-базирани услуги и системи; ИКТ подходи в машиностроене, медицина и творчески индустрии и рекреативни индустрии, кръгова и биобазирана икономика, туризъм (във връзка с другите тематични области), вкл. дигитализация на културно-историческо наследство, развлекателни и образователни игри, теле-медицина и теле-грижа и “вградени технологии”;
⮚ 3D дигитализация, визуализация и прототипиране;
⮚ Интернет на нещата (IoT);
⮚ Изкуствен интелект и повишаване на промишления и технологичен капацитет в усвояване на изкуствения интелект;
⮚ големи/свързани данни, геопространствени данни, анализ на данни, обработка на данни (Data processing, Small data science), инструментариум за работа с данни, споделяне, обмен, използване и повторно използване на данни, облачни изчисления (Big Data, Grid and Cloud Technologies), модели за предвиждане, основани на данни;симулация, моделиране и цифрови близнаци;
⮚ комуникационни мрежи, включително безжични сензорни мрежи и безжична комуникация/управление;
⮚ киберфизически системи и цифрови двойници; киберсигурност;
⮚ блокчейн технологии;
⮚ системи и услуги в сферата на финтех;
⮚ технологии за човеко-машинно взаимодействие (Interaction technologies);
⮚ интернет услуги; софтуер като услуга, innovation-as-a-service и everything-as-a-service (SaaS, IaaS и XaaS) и архитектура на услугата; уеб, хибридни и "native" приложения, уеб базирани приложения за създаване и експлоатиране на нови услуги и продукти;
⮚ производства, включително Fabless, особено на създадени в България продукти, устройства и системи.

В рамките на тематична област „Мехатроника и микроелектроника” се включват следните приоритетни подобласти:
⮚ Производство на базови елементи, детайли, възли и оборудване, вграждани като част от мехатронен агрегат или самостоятелно съставляващи такъв агрегат;
⮚ Машиностроене и уредостроене, вкл. части, компоненти и системи, с акцент върху универсална, специализирана, специална/кибер/ и сервизна роботика;
⮚ Разработка и производство на електронни и електромеханични компоненти и модули;
⮚ Инженеринг, реинженеринг и продължаване на жизнения цикъл на индустриални машини, уреди и системи на база платформа “Индустрия 4.0” и дигитализация и цифрова трансформация на индустриалното производство;
⮚ Проектиране, развитие и производство на роботизирани системи за автоматизация в т.ч. и такива с изкуствен интелект; Насърчаване стартирането на серийно производство на български автономни роботи и системи; увеличено внедряване на роботи и автономни технологии в българската промишленост; използване на роботи в секторите с дългосрочен дефицит на кадри като: земеделие, хигиенни дейности, ръчни повторяеми операции и други;
⮚ Разработване, изследване и приложение на системи за технологична роботизация, с акцент на тежки процеси и агресивни среди (заваръчни процеси, леярски системи, обслужване и поддръжка на агресивни и опасни процеси и др.);
⮚ Проектиране и производство на високотехнологични и експортно ориентирани мехатронни продукти с висока добавена стойност вкл. в аеро-космическата индустрия и участие в над-национални производствени вериги; Хибридно валидиране на мехатронни системи чрез виртуални и физически прототипи; Автомобилна и авио-мехатроника;
⮚ Интелигентни системи и уреди, вкл. използващи изкуствен интелект; 3-D моделиране, проектиране и валидиране на компоненти и системи; 3-D принтиране за нуждите на индустрията;
⮚ Биомехатроника; Биоелектроника – моделиране и характеризиране на зарядов пренос и обработка на сигнали в биообекти като протеини, DNA и др. за разработване на градивни елементи и създаване на прототипи на интегрални устройства и сензори;
⮚ Системи и технологии за развитие на Синята икономика;
⮚ Системи и технологии, базирани на мобилност и местоположение;
⮚ Фотоника и технологии за изображения;
⮚ Моделиране (device modeling) на полупроводникови елементи и компоненти, както и схеми и системи, съдържащи конвенционални и неконвенционални субмикронни и наноразмерни устройства – компактни модели, физични модели, поведенчески модели, логически модели, системни модели; Схемно (circuit) проектиране (ECAD), топологично (layout) проектиране (ECAD), технологично проектиране (TCAD) и разработване на интегрални схеми и системи – цифрови, аналогови, смесеносигнални, RF; Проектиране, разработване, изследване, прототипиране и окачествяване на специализирани аналогови и цифроаналогови интегрални схеми (ASIC), включително EMC и ESD защита-върху-чип; Верификация и тестване на полупроводникови интегрални схеми в процеса на разработване и в процеса на производство;
⮚ Виртуални технологии за развитие на нови продукти и процеси, виртуално прототипиране и оптимизация;
⮚ Проектиране, разработване, характеризиране и прототипиране на MEMS устройства и структури за сензори, RF, биомедицински, индустриални, земеделски, фармакология и др. приложения;
⮚ Асемблиране и корпусиране на полупроводникови чипове;
⮚ Анализ на отказите (failure analysis) в интегрални схеми, системи, устройства, модули; Разработване на софтуер за вградени системи (embedded systems), както и софтуерни решения за проектиране (EDA), вкл. с отворен код;
⮚ Синтез и характеризиране на нови материали с приложения в микро- и наноелектрониката;
⮚ Проектиране, разработване и производство на устройства, съоръжения и системи с приложение в полупроводниковите производства; Пилотни линии за експериментиране, разработване и тестване на иновативни процеси, съоръжения и технологии;
⮚ Моделиране, характеризиране, проектиране и разработване на процеси и технологии за преобразуване на събраната енергия (energy harvesting), както и проектиране, прототипиране и производство на такива устройства;
⮚ Разработване, усъвършенстване и адаптиране на подходи, технологии за ускоряване на разработването на квантови чипове.
В рамките на тематична област „Индустрия за здравословен живот, биоикономика и биотехнологии" се включват следните приоритетни подобласти:
⮚ Методи за чисто производство, съхранение, преработка и достигане до крайния потребител на специфични български съставки, средства и продукти (вкл. кисело мляко, мед и пчелни продукти, хляб, вино, млечни и месни продукти, етерични масла, бира, билки и билкови продукти, козметични средства и продукти);
⮚ Производство на инструменти, оборудване, консумативи за медицинска и дентална диагностика и терапия и/или участие в над-национална производствена верига;
⮚ Персонална медицина, диагностика и индивидуална терапия, лечебни и лекарствени форми и средства;
⮚ Медицински и лечебен туризъм с акцент върху възможностите за персонализация (немасов, а персонален туризъм);
⮚ Биотехнологии с пряко приложение за здравословен начин на живот;
⮚ Въвеждане на иновативни методи в селското стопанство и рибовъдството, без използване на химически препарати за борба с вредители и торене;
⮚ Приложение на нови методи и технологии в устойчивото ползване на речни и морски ресурси;
⮚ Синя и зелена биобазирана икономика;
⮚ Индустриални биотехнологии;
⮚ ИКТ с приложение в тематичната област;
⮚ Ин витро, тъканно инженерство и регенеративна медицина;
⮚ Фотоника и технологии за изображения, екрани и технологии за дисплей.

В рамките на тематична област „Нови технологии в креативните и рекреативните индустрии" се включват следните приоритетни подобласти:
⮚ Културните и творческите индустрии, вкл. дигитализация (според дефиниция на ЕК: архитектура, архивно дело и библиотекарство, артистично занаятчийство, аудио-визуални форми (филми, ТВ, видео игри и мултимедия), културно наследство, дизайн, вкл. моден дизайн, фестивали, музика, сценични и визуални изкуства, издателска дейност, радио);
⮚ Компютърни и мобилни приложения и игри с образователен, маркетинг и/или развлекателен характер;
⮚ Производство на стоки и съоръжения с пряко приложение в тези сфери (напр. национални (регионални) носии, велосипеди, стени за катерене и др. стоки и услуги за алтернативни и екстремни спортове и туризъм, костюми, декори, материали за исторически възстановки, специализирана екипировка и оборудване, печатни издания).

В рамките на тематична област „Чисти технологии, кръгова и нисковъглеродна икономика" се включват следните приоритетни подобласти:
⮚ Иновации в областта на производството, съхранение, спестяване, ефективно разпределение и потребление на енергия, вкл. от различни възобновяеми енергийни източници;
⮚ Създаване на съвременни информационни комплекси за автономни енергийни системи;
⮚ Водород - базирани технологии: производство на водород с акцент върху зеления водород, съхранение, транспорт и използване на водорода в индустрията, енергетиката, транспорта и бита;
⮚ Разработване на иновативни устойчиви технологии за интегриране на водород в промишлени процеси, особено тези, които са по-трудни за декарбонизация, като стомана, цимент и стъкло;
⮚ Разработване и внедряване на технологии свързани с устойчивата мобилност (батерийна и водородна), базирана на водород и други алтернативни горива, свързана инфраструктура и еко-мобилността;
⮚ Технологии за ефективно използване на ресурсите, за намаляване съдържанието на опасни вещества, за използване на алтернативни суровини и материали, за удължаване живота на продуктите и използването им в други производства и услуги;
⮚ Безотпадни технологии и методи за включване на отпадъчни продукти и материали от производства в други производства и услуги.
Yes
6.
Представена е информация и обосновка във Формуляра за кандидатстване удостоверяваща, че посоченият/те КОД/ОВЕ НА ПРОЕКТА (по КИД-2008 на НСИ) съответства/т на икономическата дейност, в рамките на която разработваната по проекта иновация ще се реализира/предлага на пазара (стока/услуга).
Yes
7.
Проектът е насочен към разработване на продуктова иновация или иновация в бизнес процесите, насочена към производство на стоки и предоставяне на услуги.
Yes
8.
Изпълнението на проекта води до разработване на иновация, отговаряща на 6-то или по-високо ниво на технологична готовност (TRL scale):

• TRL 6 - Технология, демонстрирана в релевантна среда;
• TRL 7 - Прототип, демонстриран в операционна среда;
• TRL 8 - Завършена и сертифицирана система;
• TRL 9 - Изпробвана система в операционна среда.
Yes
9.
Дейностите по Елемент А попадат изцяло в рамките на една от следните категории изследвания:

• експериментално развитие;
или
• индустриални научни изследвания.
Yes
10.
Проектното предложение включва дейности/разходи само по Елемент А или комбинация от дейности/разходи по Елемент А и Елемент Б.
Yes
11.
В случай че разработваната по проекта иновация попада в една от подобластите на тематична област “Чисти технологии, кръгова и нисковъглеродна икономика”, кандидатът и партньорът (ако е приложимо) е/са микро, малко или средно предприятие (МСП).
Yes
12.
Дейностите по проекта не са започнати и/или физически завършени или изцяло осъществени преди подаването на формуляра за кандидатстване от кандидата/партньора, независимо дали всички свързани плащания са извършени от него.
Yes
13.
В случай че проектът е предвидено да се изпълнява в партньорство са изпълнени следните условия:

- между кандидатa и партньорa са налице посочените в дефиницията по чл. 2, пар. 90 от Регламент на Комисията (ЕС) № 651/2014 обстоятелства за ефективно сътрудничество;
- минимум 30% от допустимите разходи по Елемент А се извършват от партньора;
- в проекта участва само един партньор.
Yes
14.
Общият размер на заявеното безвъзмездно финансиране е по-висок или равен на 50 000 лева.
Yes
The project is funded by The technical assistance fund, financed by the financial mechanism of the EEA and the Norwegian financial mechanism 2014-2021