Evaluation criterias

I. Group
Критерии за оценка на административното съответствие на проектните предложения
Criteria Leads to rejection
1.
Формулярът за кандидатстване е подаден по електронен път чрез системата ИСУН 2020 и е подписан с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице с КЕП на физическото лице автор или с титуляр юридическото лице кандидат.
Квалифицираният електронен подпис за подаване на проектното предложение е валиден към датата на кандидатстване и е с титуляр и автор - физическото лице, което е официален представител на кандидата или с титуляр юридическото лице-кандидат, като автор на подписа в този случай следва да е официалния представител на предприятието-кандидат
или с титуляр и автор - упълномощеното физическо лице или с титуляр юридическото лице-кандидат, като автор на подписа в този случай следва да е упълномощеното физическо лице или с титуляр юридическо лице, различно от кандидата, но изрично упоменато в представеното към проектното предложение пълномощно, като автор на подписа в този случай следва да е физическото лице-официален представител на упълномощеното юридическо лице.
Yes
2.
Декларация, че кандидатът е запознат с условията за кандидатстване и условията за изпълнение – попълнена по образец (Приложение Б), подписана с КЕП от лице с право да представлява кандидата и прикачена в ИСУН 2020. В случаите, когато кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, декларацията се подписва от всяко от тях.
Yes
3.
Декларация по чл. 25, ал. 2 от ЗУСЕСИФ и чл. 7 от ПМС 162/2016 г. – попълнена по образец (Приложение В), подписана с КЕП от всички лица, с право да представляват кандидата (независимо от това дали заедно и/или поотделно, и/или по друг начин). и прикачена в ИСУН 2020
Yes
4.
Декларация за държавни/минимални помощи – попълнена по образец (Приложение Г), подписана с КЕП от лице с право да представлява кандидата и прикачена в ИСУН 2020. В случаите, когато кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, декларацията се подписва от всяко от тях
Yes
5.
Декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия – попълнена по образец (Приложение Д), подписана с КЕП от лице с право да представлява кандидата и прикачена в ИСУН 2020. В случаите, когато кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, декларацията се подписва от всяко от тях.
В случаите, когато кандидатът е голямо предприятие (посочва се в т.2 „Данни за кандидата“ от Формуляра за кандидатстване) тази декларация не се изисква.
Yes
6.
Извлечение от Формуляра за кандидатстване на английски език – попълнено по образец (Приложение Ч) и прикачено в ИСУН 2020.
Yes
7.
Удостоверение от Националния статистически институт (НСИ) относно кода на основната икономическа дейност на кандидата въз основа на данни за 2016 г. – прикачено в ИСУН 2020
Yes
8.
Оферта и/или извлечение от каталог на производител/доставчик и/или проучване в интернет за всяка отделна инвестиция на кандидата в активи (ДМА и софтуер, представляващ ДНА) - изисква се, в случай че са заложени разходи по Елемент Б, т.1 и/или т.2) – прикачена в ИСУН 2020
и 
Оферта и/или извлечение от каталог на производител/доставчик и/или проучване в интернет с предложена продажната стойност за всеки ДМА, предвиден за наемане от страна на кандидата (изисква се, в случай че са заложени разходи по Елемент А, т.6) – прикачена в ИСУН 2020.
No
9.
Техническа спецификация на предвидените от страна на кандидата за закупуване/наемане ДМА и софтуер, представляващ ДНА (ако е приложимо) – попълнена по образец (Приложение Ж) и прикачена в ИСУН 2020.
No
10.
Обобщение на финансовите данни на предприятието-кандидат за 2014, 2015 и 2016 г. – попълнено по образец (Приложение Е) и прикачено в ИСУН 2020.
No
11.
Счетоводна политика на кандидата, изготвена съгласно приложимите счетоводни стандарти – прикачена в ИСУН 2020.
No
12.
Пълномощно за подаване на проектното предложение с КЕП (ако е приложимо) - подписано с КЕП от лице с право да представлява кандидата и прикачено в ИСУН 2020. В случай че кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, пълномощното се подписва с КЕП от всяко от тях и се прикачва в ИСУН 2020.
Yes
13.
Сравнителен анализ на разработваната иновация на български и английски език – попълнен по образец (Приложение З и З1) и прикачен в ИСУН 2020.
Yes
14.
Счетоводен баланс за 2014, 2015 и 2016 г. (индивидуален) - прикачен в ИСУН 2020.
Yes
15.
Отчет за приходите и разходите и Справка за приходите и разходите по видове и икономически дейности за 2014, 2015 и 2016 г. – прикачени в ИСУН 2020
Yes
16.
Отчет за заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд за 2014, 2015 и 2016 г. – прикачен в ИСУН 2020
Yes
17.
Справка за иновационната дейност на предприятието през периода 2014-2016 година – прикачена в ИСУН 2020.
No
18.
Справка за научноизследователска и развойна дейност за 2014, 2015 и 2016 г. – прикачена в ИСУН 2020.
No
19.
Документи, доказващи наличието на придобити права по индустриална собственост от кандидата, управителя и/или съдружниците му, който/които е/са първи заявител и/или изобретател - издаден патент за изобретение или издадено свидетелство за регистрация на полезен модел (прикачени в ИСУН 2020), придружени от: 
•	Проучване за правен статус, издадено от Патентно ведомство на Република България, от което са видни валидността на документа, както и първоначалният заявител на издаден патент за изобретение или първоначалният заявител на свидетелство за полезен модел (съгласно код (71) от Международно признати кодове за означаване на библиографски данни – ИНИД кодове на патенти). Проучване за правен статус, издадено от Патентно ведомство на Република България или извлечение от Информационен регистър на Патентно ведомство на Република България, от което са видни валидността на документа, както и изобретателят (съгласно код (72) от Международно признати кодове за означаване на библиографски данни – ИНИД кодове на патенти) – прикачени в ИСУН 2020. 
или
•	Аналогичен документ, издаден от еквивалента организация в съответната държава, задължително придружен от превод на български език, от който да са видни валидността на документа, както и първоначалният заявител на издаден патент за изобретение или първоначалният заявител на свидетелство за полезен модел (съгласно код (71) от Международно признати кодове за означаване на библиографски данни – ИНИД кодове на патенти). Аналогичен документ, издаден от еквивалента организация в съответната държава или извлечение от аналогичен регистър на еквивалента организация в съответната държава, от който са видни валидността на документа, както и изобретателят (съгласно код (72) от Международно признати кодове за означаване на библиографски данни – ИНИД кодове на патенти) – прикачени в ИСУН 2020
No
20.
Сключен договор по съответната Рамкова програма и документ за финално плащане по съответния проект – прикачени в ИСУН 2020.
No
21.
Копие на получения печат за качество (seal of excellence) по програма Хоризонт 2020 и проектното предложение към него - прикачен в ИСУН 2020.
No
22.
Договор (вкл. документ за финално плащане), удостоверяващ съвместно участие на кандидата с научна организация по т.11.1, II. От Условията за кандидатстване - прикачен в ИСУН 2020.
No
23.
Декларация, че партньорът е запознат с условията за кандидатстване и условията за изпълнение – попълнена по образец (Приложение Б1), подписана с КЕП от лице с право да представлява партньора и прикачена в ИСУН 2020. В случаите, когато партньорът се представлява заедно от няколко физически лица, декларацията се подписва от всяко от тях.
Yes
24.
Декларация по чл. 25, ал. 2 от ЗУСЕСИФ и чл. 7 от ПМС 162/2016 г. – попълнена по образец (Приложение В) от партньора, подписана с КЕП от всички лица, с право да представляват партньора (независимо от това дали заедно и/или поотделно, и/или по друг начин)  и прикачена в ИСУН 2020.
Yes
25.
Декларация за държавни/минимални помощи – попълнена по образец (Приложение Г), подписана с КЕП от лице с право да представлява партньора и прикачена в ИСУН 2020. В случаите, когато партньорът се представлява заедно от няколко физически лица, декларацията се подписва от всяко от тях.
Yes
26.
Декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия – попълнена по образец (Приложение Д), подписана с КЕП от лице с право да представлява партньора и прикачена в ИСУН 2020. В случаите, когато партньорът се представлява заедно от няколко физически лица, декларацията се подписва от всяко от тях.
В случаите, когато партньорът е голямо предприятие (посочва се в т.3 „Данни за партньора“ от Формуляра за кандидатстване) тази декларация не се изисква.
Yes
27.
Декларация за партньорство – попълнена по образец (Приложение Щ), подписана с КЕП от лице с право да представлява партньора и прикачена в ИСУН 2020. В случаите, когато партньорът се представлява заедно от няколко физически лица, декларацията се подписва от всяко от тях
Yes
28.
Удостоверение от НСИ относно кода на основната икономическа дейност на партньора въз основа на данни за 2016 г. - прикачено в ИСУН 2020.
Yes
29.
Удостоверение за актуално състояние, издадено от съответния съд не по-рано от 6 месеца преди датата на подаване на проектното предложение – прикачено в ИСУН 2020.
Yes
30.
Акт за създаване и документ, удостоверяващ статута на всички лица, с право да представляват партньора (независимо от това дали заедно и/или поотделно, и/или по друг начин)  – прикачени в ИСУН 2020.
Yes
31.
Отчет за приходите и разходите за 2016 г. – прикачен в ИСУН 2020.
Yes
II. Group
Критерии за оценка на допустимостта на кандидата
Criteria Leads to rejection
1.
Кандидатът е търговец по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите или е еквивалентно лице по смисъла на законодателството на държава-членка на Европейското икономическо пространство.
Yes
2.
Кандидатът има минимум три приключени финансови години (2014, 2015 и 2016 г.)
Yes
3.
Кандидатът е микро, малко или средно предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия и Приложение І на Регламент (ЕС) № 651/2014
Yes
4.
Кандидатът е голямо предприятие.
Yes
5.
Кандидатът е пряко отговорен за изпълнението на дейностите по проекта, а не действа в качеството на посредник.
Yes
6.
Основната му икономическа дейност, както и дейността, за която кандидатът кандидатства за финансиране, не е в някоя от следните области: 
а) сектора на рибарството и аквакултурите, уредени с Регламент (ЕС) № 1379/2013;
б) сектора на първично производство на селскостопански продукти;
в) преработка и продажба на селскостопански продукти, в следните случаи:
−	когато размерът на помощта е определен въз основа на цената или количеството на тези продукти, които се изкупуват от първичните производители или се предлагат на пазара от съответните предприятия; или
−	когато помощта е обвързана със задължението да бъде прехвърлена частично или изцяло на първичните производители.
Yes
7.
Проектното предложение не съдържа дейности за улесняване на закриването на неконкурентоспособни въглищни мини в съответствие с Решение 2010/787/ЕС на Съвета.
Yes
8.
В случай на минимална помощ проектното предложение не съдържа дейности за придобиването на товарни автомобили от предприятия, които осъществяват сухопътни товарни превози за чужда сметка или срещу възнаграждение.
Yes
9.
Помощта не се предоставя за дейности, свързани с износ към трети държави или държави членки, по-специално помощи, които са пряко свързани с изнесените количества, с изграждането и функционирането на дистрибуторска мрежа или с други текущи разходи във връзка с износа.
Yes
10.
Помощта не е поставена в зависимост от използване на местни за сметка на вносни стоки.
Yes
11.
Кандидатът не е предприятие (и на ниво група) - обект на неизпълнено разпореждане за възстановяване вследствие на предходно решение на Европейската комисията, с което дадена помощ се обявява за незаконосъобразна и несъвместима с общия пазар
Yes
12.
Кандидатът не е предприятие (и на ниво група) в затруднено положение и по отношение на него не е изпълнено нито едно от следните обстоятелства : 
1. В случай на акционерно дружество, дружество с ограничена отговорност, командитно дружество с акции или кооперация или други дружества по Приложение I към Директива 2013/34/ЕС (което не е МСП, което съществува по-малко от три години), когато неговият записан акционерен капитал е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. Такъв е случаят, когато приспадането на натрупаните загуби от резервите (и всички други елементи, които по принцип се считат за част от собствения капитал на дружеството) води до отрицателен кумулативен резултат, който надхвърля половината от записания акционерен капитал. За целите на настоящата разпоредба под понятието „дружество с ограничена отговорност" се разбира по-специално видовете дружества, посочени в приложение I към Директива 2013/34/ЕС, а понятието „акционерен капитал" включва, когато е уместно, премии от акции.
Преценката относно обстоятелството по т. 1 се извършва по следния начин:
Едно предприятие ще бъде считано за предприятие в затруднено положение, когато сумата на т. III „Резерв от последващи оценки“, IV „Резерви“, V „Натрупана печалба (загуба) от минали години“ и VI „Текуща печалба (загуба)“ от раздел А „Собствен капитал“ на пасивите, описани в Счетоводния баланс на съответното предприятие е отрицателна стойност, която надвишава 50 % от сумата на т. I „Записан капитал“ и II „Премии от емисии“ от раздел А „Собствен капитал“ на пасивите, описани в Счетоводния баланс .
2. В случай на събирателно дружество или командитно дружество, или други лица по Приложение II към Директива 2013/34/ЕС (което не е МСП, което съществува по-малко от три години), когато капиталът, вписан в баланса на дружеството, е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. За целите на настоящата разпоредба под понятието „дружество, при което поне някои съдружници носят неограничена отговорност за задълженията на дружеството", се разбира по-специално типовете дружества, посочени в приложение II към Директива 2013/34/ЕС.
3. Когато предприятието е в процедура по колективна несъстоятелност или отговаря на критериите на своето вътрешно право, за да бъде обект на процедура по колективна несъстоятелност по искане на неговите кредитори.
4. Когато предприятието е получило помощ за оздравяване и все още не е възстановило заема или не е прекратило гаранцията, или е получило помощ за преструктуриране и все още е обект на план за преструктуриране.
5. Когато предприятието не е МСП и през последните две години:
- съотношението задължения/собствен капитал на предприятието е било по-голямо от 7,5; и
- съотношението за лихвено покритие на предприятието, изчислено на основата на EBITDA, е било под 1,0.
Изчисляването на съотношението задължения/собствен капитал се извършва съгласно следната формула: От пасива на баланса раздел В. „Задължения“, ред „Облигационни заеми“ (код 07100) плюс „Задължения към финансови предприятия“ (код 07200) делено на А. „Собствен капитал“, ред „Общо за група ІV“ (код 05000). 
Съотношението за лихвено покритие на предприятието, изчислено на основата на EBITDA се преценява съгласно следната формула: (код 15000, ред „Общо за група I“, от Раздел Б „Приходи“ на ОПР минус код 10000, ред „Общо за група I“ от Раздел А „Разходи“ на ОПР плюс код 10410, ред „Разходи за амортизация и обезценка на дълготрайни материални и нематериални активи“) делено на код 11 200, ред „Разходи за лихви и други финансови разходи“ от Раздел А „Разходи“ на ОПР.
Yes
13.
Кандидатът не е микропредприятие по смисъла на чл. 3-4 от Закона за малките и средните предприятия, което има седалище или клон със седалище на територията на селски райони съгласно Списъка на общините в обхвата на селските райони (Приложение Т към Условията за кандидатстване) и не е заявил за подпомагане дейности по проекта, които ще се осъществяват в община на територията на селските райони.
Yes
14.
Кандидатът не е предприятие, кандидатстващо за финансиране на дейности за преработка и/или маркетинг на горски продукти.
Yes
15.
Кандидатът не е микропредприятие, по смисъла на чл. 3-4 от Закона за малките и средните предприятия, осъществяващо инвестиции, свързани с преработка и/или маркетинг на селскостопански продукти в неселскостопански продукти извън приложение № I от Договора за създаване на европейската общност (Приложение С), или с производството на памук, в случай че тези инвестиции се осъществяват на територията на селските райони съгласно Списъка на общините в обхвата на селските райони (Приложение Т).
Yes
16.
Кандидатът не е малко и средно предприятие, по смисъла на чл. 3-4 от Закона за малките и средните предприятия, осъществяващо инвестиции, свързани с преработка и/или маркетинг на селскостопански продукти в неселскостопански продукти извън приложение № I от Договора за създаване на европейската общност (Приложение С), или с производството на памук, с изключение на хляб, тестени и сладкарски изделия, в случай че тези инвестиции се осъществяват на територията на селските райони съгласно Списъка на общините в обхвата на селските райони (Приложение Т).
Yes
17.
Кандидатът не е предприятие, извършващо основната си икономическа дейност, както и кандидатстващо за финансиране на дейности, които съгласно КИД 2008 (Приложение У към Условията за кандидатстване) попадат в Сектор С - код на икономическа дейност 10 „Производство на хранителни продукти” и код 11 „Производство на напитки”, както следва:
•	10.1 „Производство и преработка на месо; производство на месни продукти, без готови ястия”;
•	10.2. „Преработка и консервиране на риба и други водни животни, без готови ястия”;
•	10.3 „Преработка и консервиране на плодове и зеленчуци, без готови ястия”;
•	10.4. „Производство на растителни и животински масла и мазнини”;
•	10.5. „Производство на мляко и млечни продукти”;
•	10.6 „Производство на мелничарски продукти, нишесте и нишестени продукти”;
•	10.81. „Производство на захар”;
•	10.83 „Преработка на кафе и чай”;
•	10.84. „Производство на хранителни подправки и овкусители“;
•	10.91 „Производство на готови храни за животни”;
•	11.02. „Производство на вина от грозде”;
•	11.03. „Производство на други ферментирали напитки”;
•	11.06. „Производство на малц”.
Yes
18.
Кандидатът не попада, под което и да е от условията, изброени в общите критерии за недопустимост на кандидатите от Условията за кандидатстване по настоящата процедура, а именно:
а) са обявени в несъстоятелност;
б) са в производство по несъстоятелност;;
в) са в процедура по ликвидация; 
г) са сключили извънсъдебно споразумение с кредиторите си по смисъла на чл. 740 от Търговския закон;
д) са преустановили дейността си; 
е) се намират в подобно положение, произтичащо от сходна на горепосочените процедури, съгласно законодателството на държавата, в която са установени;
ж) е установено с влязло в сила наказателно постановление или съдебно решение, че при изпълнение на договор за обществена поръчка са нарушили чл. 118, чл. 128, чл. 245 и чл. 301 – 305 от Кодекса на труда или аналогични задължения, установени с акт на компетентен орган, съгласно законодателството на държавите, в които кандидатите са установени;
з) са лишени от правото да упражняват определена професия или дейност съгласно законодателството на държавата, в която е извършено деянието;
и) са сключили споразумение с други лица с цел нарушаване на конкуренцията, когато нарушението е установено с акт на компетентен орган;
й) е доказано, че са виновни за неизпълнение на договор за обществена поръчка или на договор за концесия за строителство или за услуга, довело до предсрочното му прекратяване, изплащане на обезщетения или други подобни санкции, с изключение на случаите, когато неизпълнението засяга по-малко от 50 на сто от стойността или обема на договора;
к) имат задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и лихвите по тях, към държавата или към общината по седалището на УО и на кандидата, или аналогични задължения, установени с акт на компетентен орган, съгласно законодателството на държавата, в която кандидатите са установени и не е допуснато разсрочване, отсрочване и обезпечение на задълженията или задължението не е по акт, който не е влязъл в сила или размерът на неплатените дължими данъци или социалноосигурителни вноски е повече от 1 на сто от сумата на годишния общ оборот за последната приключена финансова година;
л) са изпаднали в неизпълнение на разпореждане на Европейската комисия за възстановяване на предоставената им неправомерна и несъвместима държавна помощ;
м) лицата, които представляват кандидата са правили опит да:
i) повлияят на вземането на решение от страна на УО, свързано с отстраняването, подбора или възлагането, включително чрез предоставяне на невярна или заблуждаваща информация, или
ii) получат информация, която може да им даде неоснователно предимство в процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.
н) лицата, които представляват кандидата са осъждани с влязла в сила присъда и не са реабилитирани за:
i) престъпление по чл. 108а, чл. 159а – 159г, чл. 172, чл. 192а, чл. 194 – 217, чл. 219 – 252, чл. 253 – 260, чл. 301 – 307, чл. 321, 321а и чл. 352 – 353е от Наказателния кодекс;
ii) престъпление, аналогично на тези по горната хипотеза, в друга държава членка или трета страна;
o) лицата, които представляват кандидата е налице конфликт на интереси във връзка с процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, който не може да бъде отстранен;
п) е налице неравнопоставеност в случаите по чл. 44, ал. 5 от Закона за обществени поръчки (ЗОП);
р) е установено, че:
i) са представили документ с невярно съдържание, свързан с удостоверяване липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за подбор;
ii) не са предоставил изискваща се информация, свързана с удостоверяване липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за подбор.
Yes
III. Group
Критерии за оценка на допустимостта на партньора
Criteria Leads to rejection
1.
Партньорът е 
а) Акредитирани български висши училища , или
б) Факултети към български висши училища, съгласно чл. 26 от Закона за висшето образование или действащите към факултетите обслужващи звена (по смисъла на чл. 25, ал. 3 от Закона за висшето образование) , или 
в) Институти или академични специализирани звена на Българската академия на науките , или
г) Експериментални лаборатории и изследователски институти по смисъла на чл. 60 от Закона за администрацията (обн. ДВ, бр.130 от 05.11.1998.) , или
д) Сдружение за научноизследователска и развойна дейност към „София Тех Парк“ АД.
Yes
2.
Партньорът отговаря на определението за „предприятие“ , посочено в § 1 от Допълнителните разпоредби на Закона за малките и средните предприятия.
Горепосоченият критерий за допустимост на партньорите не е приложим за партньори, които са „бюджетни предприятия“ по смисъла на по смисъла на § 1 от Допълнителните разпоредби на Закона за счетоводството.
Yes
3.
Партньорът е микро, малко или средно предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия и Приложение І на Регламент (ЕС) № 651/2014.
Yes
4.
Партньорът е голямо предприятие.
Yes
5.
Основната му икономическа дейност, както и дейността, за която партньорът кандидатства за финансиране, не е в някоя от следните области: 
а) сектора на рибарството и аквакултурите, уредени с Регламент (ЕС) № 1379/2013;
б) сектора на първично производство на селскостопански продукти;
в) преработка и продажба на селскостопански продукти, в следните случаи:
−	когато размерът на помощта е определен въз основа на цената или количеството на тези продукти, които се изкупуват от първичните производители или се предлагат на пазара от съответните предприятия; или
−	когато помощта е обвързана със задължението да бъде прехвърлена частично или изцяло на първичните производители.
Yes
6.
Проектното предложение не съдържа дейности за улесняване на закриването на неконкурентоспособни въглищни мини в съответствие с Решение 2010/787/ЕС на Съвета.
Yes
7.
Помощта не се предоставя за дейности, свързани с износ към трети държави или държави членки, по-специално помощи, които са пряко свързани с изнесените количества, с изграждането и функционирането на дистрибуторска мрежа или с други текущи разходи във връзка с износа.
Yes
8.
Помощта не е поставена в зависимост от използване на местни за сметка на вносни стоки.
Yes
9.
Партньорът не е предприятие (и на ниво група) - обект на неизпълнено разпореждане за възстановяване вследствие на предходно решение на Европейската комисията, с което дадена помощ се обявява за незаконосъобразна и несъвместима с общия пазар.
Yes
10.
Партньорът не е предприятие (и на ниво група) в затруднено положение и по отношение на него не е изпълнено нито едно от следните обстоятелства : 
1. В случай на акционерно дружество, дружество с ограничена отговорност, командитно дружество с акции или кооперация или други дружества по Приложение I към Директива 2013/34/ЕС (което не е МСП, което съществува по-малко от три години), когато неговият записан акционерен капитал е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. Такъв е случаят, когато приспадането на натрупаните загуби от резервите (и всички други елементи, които по принцип се считат за част от собствения капитал на дружеството) води до отрицателен кумулативен резултат, който надхвърля половината от записания акционерен капитал. За целите на настоящата разпоредба под понятието „дружество с ограничена отговорност" се разбира по-специално видовете дружества, посочени в приложение I към Директива 2013/34/ЕС, а понятието „акционерен капитал" включва, когато е уместно, премии от акции.
Преценката относно обстоятелството по т. 1 се извършва по следния начин:
Едно предприятие ще бъде считано за предприятие в затруднено положение, когато сумата на т. III „Резерв от последващи оценки“, IV „Резерви“, V „Натрупана печалба (загуба) от минали години“ и VI „Текуща печалба (загуба)“ от раздел А „Собствен капитал“ на пасивите, описани в Счетоводния баланс на съответното предприятие е отрицателна стойност, която надвишава 50 % от сумата на т. I „Записан капитал“ и II „Премии от емисии“ от раздел А „Собствен капитал“ на пасивите, описани в Счетоводния баланс .
2. В случай на събирателно дружество или командитно дружество, или други лица по Приложение II към Директива 2013/34/ЕС (което не е МСП, което съществува по-малко от три години), когато капиталът, вписан в баланса на дружеството, е намалял с повече от половината поради натрупани загуби. За целите на настоящата разпоредба под понятието „дружество, при което поне някои съдружници носят неограничена отговорност за задълженията на дружеството", се разбира по-специално типовете дружества, посочени в приложение II към Директива 2013/34/ЕС.
3. Когато предприятието е в процедура по колективна несъстоятелност или отговаря на критериите на своето вътрешно право, за да бъде обект на процедура по колективна несъстоятелност по искане на неговите кредитори.
4. Когато предприятието е получило помощ за оздравяване и все още не е възстановило заема или не е прекратило гаранцията, или е получило помощ за преструктуриране и все още е обект на план за преструктуриране.
5. Когато предприятието не е МСП и през последните две години:
- съотношението задължения/собствен капитал на предприятието е било по-голямо от 7,5; и
- съотношението за лихвено покритие на предприятието, изчислено на основата на EBITDA, е било под 1,0.
Yes
11.
Партньорът не е микропредприятие по смисъла на чл. 3-4 от Закона за малките и средните предприятия, което има седалище или клон със седалище на територията на селски райони съгласно Списъка на общините в обхвата на селските райони (Приложение Т към Условията за кандидатстване) и не е заявил за подпомагане дейности по проекта, които ще се осъществяват в община на територията на селските райони.
Yes
12.
Партньорът не е предприятие, кандидатстващо за финансиране на дейности за преработка и/или маркетинг на горски продукти.
Yes
13.
Партньорът не е микропредприятие, по смисъла на чл. 3-4 от Закона за малките и средните предприятия, осъществяващо инвестиции, свързани с преработка и/или маркетинг на селскостопански продукти в неселскостопански продукти извън приложение № I от Договора за създаване на европейската общност (Приложение С), или с производството на памук, в случай че тези инвестиции се осъществяват на територията на селските райони съгласно Списъка на общините в обхвата на селските райони(Приложение Т).
Yes
14.
Партньорът не е малко и средно предприятие, по смисъла на чл. 3-4 от Закона за малките и средните предприятия, осъществяващо инвестиции, свързани с преработка и/или маркетинг на селскостопански продукти в неселскостопански продукти извън приложение № I от Договора за създаване на европейската общност (Приложение С), или с производството на памук, с изключение на хляб, тестени и сладкарски изделия, в случай че тези инвестиции се осъществяват на територията на селските райони съгласно Списъка на общините в обхвата на селските райони (Приложение Т).
Yes
15.
Партньорът не е предприятие, както и или кандидатстващо за финансиране на дейности, които съгласно КИД 2008 (Приложение У към Условията за кандидатстване) попадат в Сектор С - код на икономическа дейност 10 „Производство на хранителни продукти” и код 11 „Производство на напитки”, както следва:
•	10.1 „Производство и преработка на месо; производство на месни продукти, без готови ястия”;
•	10.2. „Преработка и консервиране на риба и други водни животни, без готови ястия”;
•	10.3 „Преработка и консервиране на плодове и зеленчуци, без готови ястия”;
•	10.4. „Производство на растителни и животински масла и мазнини”;
•	10.5. „Производство на мляко и млечни продукти”;
•	10.6 „Производство на мелничарски продукти, нишесте и нишестени продукти”;
•	10.81. „Производство на захар”;
•	10.83 „Преработка на кафе и чай”;
•	10.84. „Производство на хранителни подправки и овкусители“;
•	10.91 „Производство на готови храни за животни”;
•	11.02. „Производство на вина от грозде”;
•	11.03. „Производство на други ферментирали напитки”;
•	11.06. „Производство на малц”.
Yes
16.
Партньорът не попада, под което и да е от условията, изброени в общите критерии за недопустимост на партньорите от Условията за кандидатстване по настоящата процедура, а именно:
а) са обявени в несъстоятелност;
б) са в производство по несъстоятелност;;
в) са в процедура по ликвидация; 
г) са сключили извънсъдебно споразумение с кредиторите си по смисъла на чл. 740 от Търговския закон;
д) са преустановили дейността си; 
е) се намират в подобно положение, произтичащо от сходна на горепосочените процедури, съгласно законодателството на държавата, в която са установени;
ж) е установено с влязло в сила наказателно постановление или съдебно решение, че при изпълнение на договор за обществена поръчка са нарушили чл. 118, чл. 128, чл. 245 и чл. 301 – 305 от Кодекса на труда или аналогични задължения, установени с акт на компетентен орган, съгласно законодателството на държавите, в които партньорите са установени;
з) са лишени от правото да упражняват определена професия или дейност съгласно законодателството на държавата, в която е извършено деянието;
и) са сключили споразумение с други лица с цел нарушаване на конкуренцията, когато нарушението е установено с акт на компетентен орган;
й) е доказано, че са виновни за неизпълнение на договор за обществена поръчка или на договор за концесия за строителство или за услуга, довело до предсрочното му прекратяване, изплащане на обезщетения или други подобни санкции, с изключение на случаите, когато неизпълнението засяга по-малко от 50 на сто от стойността или обема на договора;
к) имат задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и лихвите по тях, към държавата или към общината по седалището на УО и на партньора, или аналогични задължения, установени с акт на компетентен орган, съгласно законодателството на държавата, в която партньорите са установени и не е допуснато разсрочване, отсрочване и обезпечение на задълженията или задължението не е по акт, който не е влязъл в сила или размерът на неплатените дължими данъци или социалноосигурителни вноски е повече от 1 на сто от сумата на годишния общ оборот за последната приключена финансова година;
л) са изпаднали в неизпълнение на разпореждане на Европейската комисия за възстановяване на предоставената им неправомерна и несъвместима държавна помощ;
м) лицата, които представляват партньора са правили опит да:
i) повлияят на вземането на решение от страна на УО, свързано с отстраняването, подбора или възлагането, включително чрез предоставяне на невярна или заблуждаваща информация, или
ii) получат информация, която може да им даде неоснователно предимство в процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.
н) лицата, които представляват партньора са осъждани с влязла в сила присъда и не са реабилитирани за:
i) престъпление по чл. 108а, чл. 159а – 159г, чл. 172, чл. 192а, чл. 194 – 217, чл. 219 – 252, чл. 253 – 260, чл. 301 – 307, чл. 321, 321а и чл. 352 – 353е от Наказателния кодекс;
ii) престъпление, аналогично на тези по горната хипотеза, в друга държава членка или трета страна;
o) лицата, които представляват партньора е налице конфликт на интереси във връзка с процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, който не може да бъде отстранен;
п) е налице неравнопоставеност в случаите по чл. 44, ал. 5 от Закона за обществени поръчки (ЗОП);
р) е установено, че:
i) са представили документ с невярно съдържание, свързан с удостоверяване липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за подбор;
ii) не са предоставил изискваща се информация, свързана с удостоверяване липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за подбор.
Yes
IV. Group
Критерии за оценка на допустимостта на проекта
Criteria Leads to rejection
1.
Продължителността на проекта не надхвърля 24 (двадесет и четири) месеца.
Yes
2.
Дейностите по проекта се изпълняват на територията на Република България.
Допускат се и ограничени дейности в рамките на проектите, осъществявани в чужбина съгласно чл. 70 от Регламент (ЕС) № 1303/2013.
Yes
3.
Проектът е насочен към постигане на една от следните цели: 
3.1 Разработване на продуктова иновация (стока).
3.2 Разработване на продуктова иновация (услуга).
3.3 Разработване на производствена (процесна) иновация.
Yes
4.
Изпълнението на проекта води до разработване на продукт (стока или услуга) или процес, попадащи в обхвата на изброените по-долу приоритетни направления на тематичните области на ИСИС :
•	ИКТ и информатика: 
−	производства, особено Fabless и нови подходи за дизайн и/или асемблиране;
−	ИКТ подходи в машиностроене, медицина и творчески индустрии (във връзка с другите три тематични области), вкл. дигитализация на културно-историческо наследство, развлекателни и образователни игри, „инбедид“ софтуер;
−	3D дигитализация, визуализация и прототипиране;
−	Big Data, Grid and Cloud Technologies;
−	безжични сензорни мрежи и безжична комуникация/управление;
−	езикови технологии;
−	уеб, хибридни и "native" приложения, уеб базирани приложения за създаване и експлоатиране на нови услуги и продукти;
−	използване на нови възможности във връзка с аутсорсинг и ИКТ-базирани услуги и системи.

•	мехатроника и чисти технологии: 
−	производство на базови елементи, детайли, възли и оборудване, вграждани като част от мехатронен агрегат или самостоятелно съставляващи такъв агрегат;
−	машиностроене и уредостроене, вкл. части, компоненти и системи, с акцент върху транспорта и енергетиката;
−	инженеринг, реинженеринг и продължаване на жизнения цикъл на индустриални машини, уреди и системи;
−	системи за автоматизирано и софтуерно подпомагано управление с приложение в производството;
−	вграждане на ВЕИ в роботизирани системи с изкуствен интелект;
−	създаване на съвременни информационни комплекси за автономни енергийни системи;
−	роботика и автоматизация на процеси, в т.ч. 3-D моделиране на роботизирани автоматизирани системи;
−	проектиране и производство на високо-технологични продукти и/или участие в над-национална производствена верига, вкл. в аеро-космическата индустрия;
−	био-мехатроника;
−	интелигентни системи и уреди, „интелигентни домове“ – „интелигентни градове“;
−	чисти технологии с акцент върху транспорта и енергетиката (съхранение, спестяване и ефективно разпределение на енергия, електрически превозни средства и еко-мобилност, водород-базирани модели и технологии, безотпадни технологии, технологии и методи за включване на отпадъчни продукти и материали от производства в други производства).

•	индустрия за здравословен живот и биотехнологии :
−	методи за чисто производство, съхранение, преработка и достигане до крайния потребител на специфични български съставки, средства и продукти (вкл. кисело мляко, мед и пчелни продукти, хляб, вино, млечни и месни продукти, етерични масла, бира, билки и билкови продукти, козметични средства и продукти);
−	производство на специализирани храни и напитки (бебешки и детски, „космически“ храни);
−	производство на инструменти, оборудване, консумативи за медицинска и дентална диагностика и терапия и/или участие в над-национална производствена верига;
−	персонална медицина, диагностика и индивидуална терапия, лечебни и лекарствени форми и средства;
−	медицински и лечебен туризъм с акцент върху възможностите за персонализация (немасов, а персонален туризъм);
−	нано-технологии в услуга на медицината;
−	био-технологии с пряко приложение за здравословен начин на живот;
−	„сини“ технологии и приложение на нови методи и технологии в устойчивото ползване на речни и морски ресурси;
−	производство на инсталации за добиване на екологично чиста електроенергия и промишлена вода;
−	зелена икономика. 

•	нови технологии в креативните и рекреативните индустрии:
−	културните и творческите индустрии (според дефиниция на ЕК: архитектура, архивно дело и библиотекарство, артистични занаятчийство, аудио-визуални форми (филми, ТВ, видео игри и мултимедия), културно наследство, дизайн, вкл. моден дизайн, фестивали, музика, сценични и визуални изкуства, издателска дейност, радио;
−	компютърни и мобилни приложения и игри с образователен, маркетинг и/или развлекателен характер;
−	алтернативен (селски, еко-, културен и фестивален) и екстремен туризъм и спорт (за стимулиране на несезонен, немасов, а постоянен нишов туризъм);
−	производство на стоки и съоръжения с пряко приложение в тези сфери (напр. национални (регионални) носии, велосипеди, стени за катерене и др. стоки за алтернативни и екстремни спортове, костюми, декори, материали за исторически възстановки, специализирана екипировка и оборудване, печатни издания.
Yes
5.
Дейностите по Елемент А са по режим „Помощи за проекти за научноизследователска и развойна дейност“ съгласно чл. 25 от Регламент (ЕС) № 651/2014 и попадат изцяло в рамките на една от следните категории:
•	индустриални научни изследвания;
•	експериментално развитие.
Yes
6.
Изпълнението на проекта води до разработване на иновация, отговаряща на 6-то или по-високо ниво на технологична готовност (TRL scale): 
•	TRL 6 - Технология, демонстрирана в релевантна среда;
•	TRL 7 - Прототип, демонстриран в операционна среда;
•	TRL 8 - Завършена и сертифицирана система;
•	TRL 9 - Изпробвана система в операционна среда.
Yes
7.
Проектът е в съответствие с хоризонталните политики, залегнали в чл.7 и чл.8 на Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета:
−	Равнопоставеност и недопускане на дискриминация - насърчаване на равните възможности за всички, включително възможностите за достъп за хора с увреждания чрез интегрирането на принципа на недискриминация.
−	Устойчиво развитие – подкрепа за проекти, които допринасят за опазване на околната среда, повишаване на ресурсната ефективност и смекчаване на последиците от изменение на климата и приспособяване към тях.
Yes
8.
Проектното предложение включва дейности само по Елемент А или комбинация от дейности по Елемент А и Елемент Б
Yes
9.
Общият размер на заявената безвъзмездна помощ е по-висок или равен на 100 000 лв.
Yes
10.
Дейностите по проекта не са започнати и/или физически завършени или изцяло осъществени преди подаването на формуляра за кандидатстване от кандидата/партньора, независимо дали всички свързани плащания са извършени от него.
Yes
11.
В случай че проектното предложение се осъществява в партньорство, минимум 10% от заявените разходи по проекта трябва да се извършват от партньора. При включване на повече от един партньор в едно проектно предложение всеки един от участващите партньори трябва да отговаря на горепосоченото изискване
Yes
12.
В случай че проектното предложение се осъществява в партньорство, партньорът/ите разполага/т с правото да публикуват резултатите от собствените си научни изследвания.
Yes
The project is funded by The technical assistance fund, financed by the financial mechanism of the EEA and the Norwegian financial mechanism 2014-2021