Основна цел - насърчаване на иновативното обучение на докторанти чрез стимулиране на свързаността между висшите училища и научните организации за постигане на по-високо качество на преподаването и научните резултати и подпомагане процеса на развитие на иновативна икономика с фокус върху Индустрия 5.0, зеления преход, син растеж и/или областите на ИСИС и регионалните потребности на пазара на труда.
Специфични цели:
- Насърчаване на сътрудничеството с бизнеса и науката чрез дефинирани съвместно с бизнеса, науката и/или публичния сектор теми за разработване на докторски програми и обвързването им с приоритетите за развитие на икономиката и пазара на труда;
- Повишаване на нивото на практическа приложимост на докторските програми.
Индикативна дата на обявяване на процедурата 22.01.2024 г.
Дата на публикуване на проекта за обществено обсъждане 15.12.2023 г.
Интернет адрес: https://opnoir.bg
Документи за кандидатстване и информация
-
Проект на насоки за кандидатстване Дата на публикуване: 15.12.2023 г. 16:26 ч.
Коментари и препоръки
| Дата | Рег. номер | Коментар/предложение | Становище на УО/МИГ |
|---|---|---|---|
| 19.12.2023 г. 18:55:21 ч. | BG05SFPR001-3.004-COM1 | Уважаеми представители на Управляващия орган на Програма „Образование“ 2021-2027 г., Във връзка с писмо от Изпълнителния директор и Ръководител на Управляващия орган на Програма „Образование“ 2021-2027 проф. дхн Георги Вайсилов за обществено обсъждане на проект на Насоки за кандидатстване по процедура чрез подбор на проектни предложения „Подкрепа за развитие на проектна докторантура“ по Приоритет 3 „Връзка на образованието с пазара на труда“ на Програма „Образование“ 2021 – 2027 г. прилагаме предложението на Бургаски свободен университет за промени, с аргументация. Предложението е в две основни направления (А и Б), по които същото беше направено от страна на БСУ и на ВСУ «Черноризец Храбър» по повод на процедурата за обществено обсъждане на проекта на Методология и критерии за подбор по операция с писмо изпратено на 18.10.2023 г. до адрес infosf@mon.bg С настоящото то е допълено и конкретизира публикуваните вече за обществено обсъждане конкретни текстове на Насоките и на приложенията към тях, вкл. Методологията. Направление А на предложенията е свързано с изменение на стойността заложена в раздел: „Минимален (ако е приложим) и максимален размер на безвъзмездната финансова помощ за конкретен проект“. Предложение: Минималният размер на безвъзмездната помощ да се сведе от заложените 1 000 000,00 лв. на 100 000 лв., а максималният размер от 3 000 000,00 лв. на 1 000 000,00 лв. Аргументи: 1. Не е разумно и целесъобразно при общ ресурс от 58 658 245 лева (с. 7, раздел «Бюджет») разпределението му да се концентрира в няколко висши училища, ако максималният размер е от 10 млн. лв., а минималният от 1 млн. лв. 2. За да се спази принципът на конкуренция и равнопоставеност за висши училища, които са с малък обем и тесен обхват на броя докторантурите и вида на докторските програми. 3. За да се даде възможност на фокусирани върху определени теми, заявени от потребителите (работодатели) на докторантите постижения, които са малко на брой и специфични за конкретен регион. 4. Някои от заложените индикатори на ниво програма (например при SOI 3.5. Брой докторантски училища, който е 47), при сценарий на проектни предложения с максимален размер от 3 млн. лв. не могат да бъдат изпълнени с наличния ресурс от 58 658 245 лв. Други следва да и могат да бъдат изпълнени в много по-голям мащаб от заложеното, а именно ИП 3.22 Брой докторанти, получили подкрепа по ЕСФ +, който е 500 и ИП 3.23 Брой представители на академичния състав, получили подкрепа за подобряване на уменията за преподаване на докторанти, който е 94, стига минималният размер за проектните предложения да е много по-малко от 1 млн. лв. Текстовете, които следва да се променят в Условията за кандидатстване по процедура чрез подбор на проектни предложения BG05SFPR001-3.004 „Подкрепа за развитие на проектна докторантура“ са в т. 9. Минимален (ако е приложимо) и максимален размер на безвъзмездната финансова помощ за конкретен проект, както следва: Стойността в текста „Минимален размер на безвъзмездната финансова помощ за проектно предложение по настоящата процедура – 1 000 000 лева.“ – „1 000 000 лева.“ да се замени със 100 000 лева. Стойността в текста „Максимален размер на безвъзмездната финансова помощ за проектно предложение по настоящата процедура – 3 000 000 лева“ – „3 000 000 лева“ да се замени с 1 000 000 лева. Да отпадне целият текст „Управляващият орган може да увеличи максималния размер на помощта, в случай на увеличение на бюджета на процедурата.“ Направление Б на предложенията е свързано със заложения лимитиран брой на новите докторанти, които се планира да бъдат подкрепени в проектното предложение, да е съобразен с броя на зачислените към момента докторанти в редовна форма на обучение в акредитираните докторски програми. То е в Критериите за техническа и финансова оценка (1.2.). Предложение: Разчетът относно броя на новите докторанти, които се планира да бъдат подкрепени в проектното предложение, да не е пряко съобразен с броя на зачислените към момента докторанти и да се отчитат докторантите в различните форми на обучение в акредитираните докторски програми. Аргументи: 1. Капацитетът на висшето училище или на научната организация се доказва с успешните докторанти в различните форми на обучение. 2. Капацитетът се доказва и с темите и изследванията на докторските дисертации, които са ориентирани към нуждите на индустрията и имат добра практическа реализация. 3. Много от докторските програми, в които се работи по темите за Индустрия 5. са „млади“ акредитирани през последните няколко години и броят на техните докторанти все още е малък. Текстовете, които следва да се променят в Условията за кандидатстване по процедура чрез подбор на проектни предложения BG05SFPR001-3.004 „Подкрепа за развитие на проектна докторантура“ са в т. 13. Дейности, допустими за финансиране, както следва: От първото определение за „Допустимите дейности по настоящата процедура трябва:“ „- да бъдат обосновани въз основа на проучване/анализ на ВУ/НО за определяне броя на новите докторанти в редовна форма на обучение, които се планира да бъдат подкрепени и възможностите/капацитета на ВУ/НО за тяхното обучение по реда на чл. 21, ал. 7 от ЗВО (вкл. възможностите за определяне на научен ръководител на всеки докторант, безвъзмездно осигуряване на материално техническа-база за целите на провеждането на научноизследователска дейност в рамките на проектната докторантура) спрямо броя на действащите към момента докторанти в редовна форма на обучение в акредитираните докторски програми по проектното предложение и наличната материално-техническа база на ВУ/НО;“ – „спрямо броя на действащите към момента докторанти в редовна форма на обучение“ да се замени с спрямо броя на действащите към момента докторанти Текстовете, които следва да се променят в Приложение 3 Критерии и методология за оценка на проектни предложения по процедура чрез подбор на проектни предложения „Подкрепа за развитие на проектна докторантура “ са, както следва: В Критерий 1 Начин на изпълнение на дейностите: - Представен е конкретен разчет относно броя на новите докторанти, които се планира да бъдат подкрепени в проектното предложение. В текста „Счита се, че е налице разчет за броя на новите докторанти, когато са описани възможностите/ капацитета на ВУ/НО за тяхното обучение по реда на чл. 21, ал. 7 от ЗВО, възможностите за определяне на научен ръководител на всеки докторант, безвъзмездно осигуряване на материално-техническа база за целите на провеждането на научноизследователска дейност в рамките на проектната докторантура, и е съобразен с броя на действащите към момента докторанти в редовна форма на обучение в акредитираните докторски програми и наличния академичен състав и материално-техническа база на съответното ВУ (основно звено на ВУ)/научна организация.;“ – :броя на действащите към момента докторанти в редовна форма на обучение“ да се замени с броя на действащите към момента докторанти В Критерий 3 Обхват на проектното предложение В текста „Формуляр за кандидатстване, секция „План за изпълнение/Дейности по проекта“; секция „Индикатори“; служебна информация от НАЦИД за броя на действащите докторанти в редовна форма във ВУ и НО по акредитирани докторски програми, приложена към насоките за кандидатстване. Забележка: Изчислява се съотношението между общия брой докторанти, които се планира да бъдат зачислени в редовна форма на обучение в рамките на проекта и сбора на действащите докторанти, които са се обучавали в редовна форма при кандидата и, когато е приложимо, при партньора, кумулативно по всички включени в проектното предложение акредитирани докторски програми за референтен период, определен в Условията за кандидатстване.“ - сбора на действащите докторанти, които са се обучавали в редовна форма да се замени със сбора на действащите докторанти В текстовте, указващи присъждането на опредлени оценъчни точки „Планираният брой докторанти в проектното предложение представлява по-малко от 40% от броя на действащите докторанти, които се обучават в редовна форма при кандидата … Планираният брой докторанти в проектното предложение е между 40% и 60% вкл. от броя на действащите докторанти, които се обучават в редовна форма при кандидата … Планираният брой докторанти в проектното предложение представлява повече от 60% и по-малко от 80% от броя на действащите докторанти, които се обучават в редовна форма при кандидата …. Планираният брой докторанти в проектното предложение представлява 80% или повече от броя на действащите докторанти, които се обучават в редовна форма при кандидата … кандидатстване референтен период по включените в проектното предложение докторски програми.“ - „броя на действащите към момента докторанти в редовна форма на обучение“ да се замени с броя на действащите към момента докторанти В Критерий 4 Ефективност на докторските програми В текста: За целите на изчислението се сумира броят на действащите докторанти в редовна форма за определения в Условията за кандидатстване референтен период кумулативно по всички включени в проектното предложение акредитирани докторски програми и броят на защитилите ОНС „доктор“, обучавани в редовна форма за определения …. A – броят на защитилите ОНС „доктор“, обучавани в редовна форма през определения в Условията за кандидатстване референтен период кумулативно по всички включени в проектното предложение акредитирани докторски програми; B – броят на действащите докторанти в редовна форма през определения в Условията за кандидатстване референтен период кумулативно по всички включени в проектното предложение акредитирани докторски програми. „броя на защитилите ОНС „доктор“, обучавани в редовна форма“ да се замени с броят на защитилите ОНС „доктор“ и „броят на действащите докторанти в редовна форма“ да се замени с броят на действащите докторанти С ПОЖЕЛАНИЯ ЗА УСПЕХ НА ЕКИПА НА УО И НА БЪДЕЩАТАТ ОПЕРАЦИЯ В РАМКИТЕ НА ПРОГРАМА „ОБРАЗОВАНИЕ“ 2021-2027 Г.! | А) Не се приема. Параметрите са в съответствие с Методологията и критериите за подбор на операция, одобрени от Комитета за наблюдение на Програма „Образование“ 2021 – 2027 г. Минималният и максималният размер на помощта, съответно 1 млн. лв. и 3 млн. лв., и целевите стойности на индикаторите по процедурата са определени по начин, който осигурява възможност както за самостоятелно изпълнение на проекти, така и в партньорство с други допустими организации. Следва да се има предвид, че по процедурата няма ограничение в броя на докторските програми, които да бъдат включени в едно проектно предложение. Също така, не се ограничава и възможността за подкрепа на няколко докторантски училища в едно проектно предложение. Б) Не се приема. В процеса на общественото обсъждане на проекта на Методология и критерии за подбор на операция, което се проведе през м. октомври 2023 г., критериите за оценка бяха прецизирани (моля вижте приложение VII от Насоките за кандидатстване), в резултат на което в рамките на критерий 1 от критериите за техническа и финансова оценка ще се оценява дали разчетът на новите докторанти е съобразен с броя на действащите докторанти в редовна форма на обучение във включените в проектното предложение докторски програми. Имайки предвид, че процедурата ще осигурява подкрепа само на докторанти в редовна форма на обучение по реда на чл. 21, ал. 7 от ЗВО, е обосновано за целите на оценката на проектните предложения да се използват данни само за докторанти в редовна форма. Обръщаме внимание, че основните параметри на процедурата, вкл. критериите за оценка на проектните предложения, бяха подложени на обществено обсъждане със заинтересованите страни преди тяхното одобрение от Комитета за наблюдение на ПО. |
| 22.12.2023 г. 17:13:36 ч. | BG05SFPR001-3.004-COM2 | Приложено изпращам от името на ректора на Софийски университет "Св. Климент Охридски" проф. д-р Георги Вълчев предложения по процедурата за подбор на проектни предложения „Подкрепа за развитие на проектна докторантура“ по Приоритет 3 „Връзка на образованието с пазара на труда“ на Програма „Образование“ 2021 – 2027 г.: ОБЩ КОМЕНТАР: Подкрепям инициативата, защото докторантската степен е ключова за оцеляването и развитието на академичните институции. КРИТИЧНИ КОМЕНТАРИ И ПРЕДЛОЖЕНИЯ: 1. Предложените параметри ощетяват сериозно университети като СУ. СУ обучава между 15% и 20% от всички зачислени докторанти в България, а при защитилите процентът е дори по-голям. Наложеното ограничение от 3 млн лева при общ бюджет почти 60 млн лева означава, че СУ не може да получи повече от 5% от средствата (тъй като не може да кандидатства като водеща организация с повече от 1 проекто предложение), т.е. 4 пъти по-малко от частта от докторантите в държавата, които обучаваме, и 5-6 пъти по-малко от частта на докторантите, които защитават успешно. Предложение: Да отпадне границата от 3 млн лева или Бенефициентите да бъдат финансирани пропорционално на базата на защитилите (в срок) докторанти през последните 5 години или Да отпадне ограничението един бенефициент да участва като водеща организация само в едно проектно предложение или Това ограничение да се вдигне до 4 направления, колкото са по ЦВП и ЦК. Мотивите са в това, че за разлика от почти всички останали университети СУ обучава студенти и докторанти в около 30 различни професионални направления, практически всички от които попадат в обсега на програмата. Няма да е справедливо само едно направление или група направления да бъдат избрани, а всички останали пренебрегнати. 2. Огромен финансов обществен ресурс се прахосва заради незащитили докторанти. Висше училище или научна организация, в която защитават по-малко от 25% от докторантите, изобщо не трябва да получава финансиране не само по тази инициатива, но и субсидия от бюджета. Предложение: Да бъде въведен праг от 25% за защитилите докторанти спрямо зачислените, под който да не се допускат кандидати. 3. В документа се говори на много места за публикации без да се уточнява какви. Предложение: Да се укаже навсякъде, че става дума за публикации в списания, индексирани в световните бази данни Web of Science и/или Scopus, в съответствие с много нормативни и други документи на МОН. 4. В схемата за възстановяване на разходите само 10% са оставени за доплащане след успешна защита. Това означава, че УО приема за нормално 90% от средствата да бъдат изплатени и верифицирани, дори ако нито един докторант не защити. В по-широк план: никъде в текста на двата документа не се говори какво става, ако нито един докторант в даден бенефициент не защити - единствената санкция са тези 10%. И това е още по-странно при положение, че се очаква докторантите да получават стипендии равни на тези от програмите MSCA по Хоризонт Европа, т.е. около 3,600 лева на месец. Предложение: Този процент трябва да е поне 40% и дори повече, за да гарантира намаляване на прахосания обществен ресурс за зачислени и отчислени, но незащитили докторанти. | 1. Не се приема. Параметрите са в съответствие с Методологията и критериите за подбор на операция, одобрени от Комитета за наблюдение на Програма „Образование“ 2021 – 2027 г. Съответно в публикувания за обществено обсъждане проект на Насоки за кандидатстване е посочено, че една организация може да участва като кандидат или партньор в не повече от 6 (шест) проектни предложения, дейностите по всяко от които трябва да са насочени към докторски програми от различни професионални направления, а за висши училища - и към различни основни звена по чл. 25 от ЗВО, т.е. не съществуват ограничения както една организация да участва като кандидат само в едно проектно предложение, така и проектните предложения да са насочени само към едно професионално направление. 2. Приема се за информация. Критериите за оценка по процедурата са част от методологията и критериите за подбор на операция, които са одобрени от Комитета за наблюдение на Програма „Образование“ на 22.11.2023 г. след проведеното обществено обсъждане на проекта на Методология и критерии за подбор на операция. В резултат на проведеното обществено обсъждане и получените предложения от заинтересованите страни, критериите за техническа и финансова оценка бяха прецизирани от Управляващия орган, с оглед обективна и безпристрастна оценка на проектните предложения. 3. Приема се частично. В т. 13 на Условията за кандидатстване е добавен следният текст „Научните публикации следва да съответстват на относимите към докторантите показатели от група от показатели Г, посочени в таблица 2 (за съответното професионално направление) на Приложение към чл. 1а, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за развитието на академичния състав в Република България, както и с индивидуалния учебен план на докторанта.“ 4. Приема се за информация. Съгласно т. 7 „Индикатори“ от Условията за кандидатстване индикаторът за резултат EECR03 Участници, които при напускане на операцията получават квалификация, който измерва броя на докторантите, които са били зачислени в редовна форма на докторантура по съответния проект и в периода на проекта са изпълнили учебния план и са придобили образователна и научна степен „доктор“, за което са получили документ, трябва да бъде планиран във всяко проектно предложение с целева стойност, равняваща се на минимум 60 % от броя на зачислените докторанти по проекта. Отговорност на кандидата е да гарантира постигането на целевите стойности на индикаторите по проекта, тъй като неизпълнението им може да доведе до налагане на финансови корекции от страна на Управляващия орган. В допълнение, обръщаме внимание, че размерите на разходите по процедурата са обосновани от Управляващия орган в Приложение VIII. Таблица на единичните разходи и еднократните суми по процедура BG05SFPR001-3.004 „Подкрепа за развитие на проектна докторантура“ към Условията за кандидатстване. Съгласно информацията в Приложение VIII към Условията за кандидатстване, етапите за възстановяване на възнагражденията на докторанти са четири, като последният етап е успешна защита на дисертационен труд от докторанта, при изпълнението на който УО възстановява на ВУ/НО 20 % от единичния разход за възнаграждение на докторант, а доказателство за неговото изпълнение е копие от диплома за придобита образователна и научна степен "доктор". |
