Критерии за оценка

I. Група
Критерии за оценка на административното съответствие на проектните предложения
Критерий Води до отхвърляне
1.
Формулярът за кандидатстване е подаден по електронен път чрез системата ИСУН 2020 и е подписан с КЕП от лице с право да представлява кандидата или упълномощено лице с КЕП на физическото лице автор или с титуляр юридическото лице кандидат.
Квалифицираният електронен подпис за подаване на проектното предложение е валиден към датата на кандидатстване и е с титуляр и автор - физическото лице, което е официален  представител на кандидата или с титуляр юридическото лице-кандидат, като автор на подписа в този случай следва да е официалния представител на предприятието-кандидат
или с титуляр и автор - упълномощеното физическо лице или с титуляр юридическото лице-кандидат, като автор на подписа в този случай следва да е упълномощеното физическо лице или с титуляр юридическо лице, различно от кандидата, но изрично упоменато в представеното към проектното предложение пълномощно, като автор на подписа в този случай следва да е физическото лице-официален представител на упълномощеното юридическо лице.
Да
2.
Декларация, че кандидатът е запознат с условията за кандидатстване и условията за изпълнение – попълнена по образец (Приложение Б), датирана, подписана на хартиен носител от лице с право да представлява кандидата , сканирана и прикачена в ИСУН 2020. В случаите, когато кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, декларацията се подписва от всяко от тях.
Да
3.
Декларация по чл. 25, ал. 2 от ЗУСЕСИФ и чл. 7 от ПМС 162/2016 г. – попълнена по образец (Приложение В), датирана, подписана на хартиен носител от всички лица, с право да представляват кандидата (независимо от това дали заедно и/или поотделно, и/или по друг начин), сканирана и прикачена в ИСУН 2020.
Да
4.
Декларация за минимални помощи – попълнена по образец (Приложение Г), датирана, подписана на хартиен носител от лице с право да представлява кандидата, сканирана и прикачена в ИСУН 2020. В случаите, когато кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, декларацията се подписва от всяко от тях.
Да
5.
Декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия – попълнена по образец (Приложение Д), датирана, подписана на хартиен носител от лице с право да представлява кандидата, сканирана и прикачена в ИСУН 2020. В случаите, когато кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, декларацията се подписва от всяко от тях.
Да
6.
Декларация от физическото лице-предприемач, попълнена по образец (Приложение Ф) - датирана, подписана от кандидата и прикачена в ИСУН 2020.
Да
7.
Декларация за участие в проектно предложение – попълнена по образец (Приложение Х)– подписана и датирана на хартиен носител от експертите, които предстои да бъдат наети на трудов договор в предприятието-кандидат в рамките на един месец след сключване на Административния договор за безвъзмездна финансова помощ. След попълването, подписването и поставянето на хартиения носител,  декларацията следва да се сканира и да се прикачи в ИСУН 2020 - този документ се представя в случаите, в които е приложим.
Да
8.
Бизнес планът - изготвен в правилния образец одобрен по настоящата процедура, с попълнени всички раздели, за които е указано, че са задължителни – и във формат Excel (Приложение А) и прикачен в ИСУН 2020. В случай че не е представен Бизнес план, или не е представен в изискуемия образец или не са попълнени всички раздели, за които е указано, че са задължителни, същият не може да бъде допълнително изискван от кандидатите и проектното предложение се отхвърля.
Да
9.
Удостоверение от Националния статистически институт (НСИ) относно кода на основната икономическа дейност на кандидата, въз основа на данни за последната приключила финансова година. (ако е приложимо)
Кандидати, които имат приключила финансова година и са осъществявали дейност през тази година, но нямат реализирани приходи през нея следва да представят Удостоверение/документ от НСИ, от което да е видно, че НСИ не може да определи код на основната икономическа дейност на кандидата на основа на информация за последната приключила финансова година. По отношение на тези кандидати съответствието с изискването ще бъде проверявано съобразно кода на организацията по КИД, вписан в т.2 от Формуляра за кандидатстване.  

По отношение на кандидати, които нямат приключена финансова година или не са осъществявали дейност през последната финансова година , съответствието с изискването ще бъде проверявано съобразно кода на организацията по КИД, вписан в т. 2 от Формуляра за кандидатстване.
Да
10.
Техническа спецификация на предвидените за закупуване ДМА и ДНА (ако е приложимо) – попълнена по образец (Приложение Е) – прикачена в ИСУН 2020. В случай, че не е представена Техническа спецификация , или не е представена в изискуемия образец, документът не може да бъде допълнително изискван от кандидатите и проектното предложение ще бъде отхвърлено, тъй като допълнителното му представяне ще доведе до подобряване на качеството на проектното предложение и до нарушаване на принципите по чл. 29 от ЗУСЕСИФ.
Да
11.
Оферта от производител или първи доставчик  за всяка отделна инвестиция в активи (ДМА и ДНА) с предложена цена от производителя/първия доставчик –  прикачена в ИСУН 2020. Документите трябва да съдържат информация за: наименование на оферента; технически и/или функционални характеристики на оборудването, съответстващи на посочените минимални технически и/или функционални характеристики, цена на оборудването и вид на валутата. В случай че кандидатът представя оферта, от нея следва да е видно лицето, което я е издало от името на оферента, като напр. подпис, електронен подпис или разпечатка на електронно съобщение, с което е получена.
В случай на непредставяне на документите, посоченото няма да доведе до отхвърляне на проектното предложение, но съответният разход, за който се отнасят ще бъде премахнат от бюджета на проекта (т. 5 от Формуляра за кандидатстване) служебно от Оценителната комисия
Да
12.
Декларация от производител/оторизационно писмо от първи доставчик/договор за търговско представителство между производител и първи доставчик или друг относим документ, от който да е видно, че е спазено изискването за предоставяне на оферта от производител или първи доставчик – прикачени в ИСУН 2020. В случай на непредставяне на документите, посоченото няма да доведе до отхвърляне на проектното предложение, но съответният разход, за който се отнасят ще бъде премахнат от бюджета на проекта (т. 5 от Формуляра за кандидатстване) служебно от Оценителната комисия.
Да
13.
Документи, доказващи наличието на образователно-квалификационно ниво:
- на екипа на кандидата в областта на предприемаческата идея.
Документите трябва да са прикачени в ИСУН 2020, като се изискват по процедурите, по които са приложими.  
ВАЖНО! Документите са незадължителни, но са необходими за техническата и финансова оценка на проектните предложения - непредставянето на съответните документ/и няма да доведе до отхвърляне на проектното предложение, но кандидатът може да получи по-малък брой точки или да не получи точки по съответния критерий. Документите включват:
- диплома за придобита образователно-квалификационна степен „бакалавър“;
- диплома за придобита образователно-квалификационна степен „магистър“ и по-висока; 
 - документ от висше учебно заведение, удостоверяващ придобита образователно-квалификационна степен „бакалавър“ или по-висока степен (образователна или научна) - приложимо при завършено висше образование, но все още неиздадена диплома.
- уверение от висше учебно заведение, удостоверяващо че лицето-обект на оценка е студент в редовна или задочна форма на обучение през учебната 2018/2019 г.;
- диплома за завършено средно или средно-специално образование.
Не
14.
Счетоводна политика на кандидата, изготвена съгласно приложимите счетоводни стандарти - прикачена в ИСУН 2020.
ВАЖНО! Документът е незадължителен и непредставянето му няма да доведе до отхвърляне на проектното предложение, но оценката на допустимостта на разходите за ДМА и ДНА ще бъде извършвана съгласно стойностния праг на същественост, определен съответно в чл. 50 и чл. 51 от ЗКПО.
Не
15.
Пълномощно за подаване на проектното предложение с КЕП (ако е приложимо) - подписано от лице с право да представлява кандидата и прикачено в ИСУН 2020. В случай че кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, пълномощното се подписва от всяко от тях и се прикачва в ИСУН 2020.
Пълномощното се попълва, датира и подписва на хартиен носител от лице с право да представлява кандидата. В случаите, когато кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, се попълват данните и пълномощното се подписва от всяко от тях. След попълването, подписването и поставянето на дата на хартиения носител, пълномощното следва да се сканира и да се прикачи в ИСУН 2020.
От пълномощното следва да е видно, че лицето е упълномощено да представлява кандидата към датата на кандидатстване за подаване на проектното предложение по процедурата.
Документът не е задължителен за всички кандидати, а се изисква в случай че кандидатите желаят да упълномощят лице, което не е официален представител на предприятието да подаде проектното предложение с КЕП.
Да
II. Група
Критерии за оценка на допустимостта на кандидата
Критерий Води до отхвърляне
1.
Кандидатът е юридическо лице или едноличен търговец, регистриран съгласно Търговския закон или Закона за кооперациите на територията на МИГ „Ардино- Джебел“
Да
2.
Да имат постоянен адрес (в случай на ЕТ), седалище и адрес на управление на територията на действие на МИГ Ардино – Джебел  и осъществяват дейностите по проекта на територията на действие на МИГ Ардино - Джебел.
Да
3.
Допустими по настоящата процедура за подбор на проекти са стартиращи и съществуващи предприятия с по-малко от три приключили финансови години.
ВАЖНО: Кандидатите по настоящата процедура са длъжни да удостоверят на етап кандидатстване, че са малко или средно предприятие по смисъла на Закона за малките и средните предприятия (ЗМСП), като попълнят и представят към проектните предложения Декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП (Приложение Д към Указанията за кандидатстване).
Да
4.
Кандидатът е малко или средно предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия и Приложение І на Регламент (ЕС) № 651/2014 към датата на кандидатстване.
Да
5.
Кандидатът развива своята основна икономическа дейност и дейността, за която кандидатства в следните сектори: 
Високотехнологични и средно високотехнологични промишлени производства: 
С20 „Производство на химични продукти“ 
C21 „Производството на лекарствени вещества и продукти“ 
C26 „Производството на компютърна и комуникационна техника, електронни и оптични продукти“
С27 „Производство на електрически съоръжения“ 
С28 „Производство на машини и оборудване, с общо и специално предназначение 
С29 „Производство на автомобили, ремаркета и полуремаркета“ 
С30 „Производство на превозни средства, без автомобили“
Интензивни на знание услуги: 
J58 „Издателска дейност“ 
J59 „Производството на филми и телевизионни предавания, звукозаписване и издаване на музика“ 
J60 „Радио- и телевизионна дейност“ 
J61 „Далекосъобщения“ 
J62 „Дейности в областта на информационните технологии“ 
J63 „Информационни услуги“ 
М72 „Научноизследователска и развойна дейност“
Нискотехнологични и средно нискотехнологични промишлени производства: 
С10 „Производство на хранителни продукти“ 
С11 „Производство на напитки“ 
С13 „Производство на текстил и изделия от текстил, без облекло“ 
С14 „Производство на облекло“ 
С15 „Обработка на кожи; производство на обувки и други изделия от обработени кожи без косъм“
С16 „Производство на дървен материал и изделия от дървен материал и корк, без мебели; производство на изделия от слама и материали за плетене“ 
С17 „Производство на хартия, картон и изделия от хартия и картон“ 
С18 „Печатна дейност и възпроизвеждане на записани носители“ 
С19 „Производство на кокс и рафинирани нефтопродукти“ 
С22 „Производство на изделия от каучук и пластмаси“ 
С23 „Производство на изделия от други неметални минерални суровини“ 
С24 „Производство на основни метали“ 
С25 „Производство на метални изделия, без машини и оборудване“ 
С31 „Производство на мебели“ 
С32 „Производство, некласифицирано другаде“ 
С33 „Ремонт и инсталиране на машини и оборудване“.
Сектори, изведени като приоритетни за преодоляване на европейски и регионални предизвикателства:
С14 „Производство на облекло“;
С15.1 „Обработка на кожи; производство на изделия за пътуване и сарашки изделия“;
С16.29 „Производство на други изделия от дървен материал; производство на изделия от корк, слама и материали за плетене“
ВАЖНО: Производството на пелети (което е част от код С16.29) е недопустимо по настоящата процедура, с изключение на пелети получени от индустриалната преработка на дървесина. Производството на дърва за горене, изделия от корк, слама и материали за плетене (което също е част от код С16.29) е недопустимо по настоящата процедура.
С18 „Печатна дейност и възпроизвеждане на записани носители“;
С21 „Производство на  лекарствени вещества и продукти“;
С22 „Производство на изделия от каучук и пластмаси“;
С23 „Производство на изделия от други неметални минерални суровини“;
С25.50 „Коване, щамповане и валцуване на метал; прахова металургия“;
С25.62 „Механично обработване на метал“;
С25.71 „Производство на кухненски прибори и ножарски изделия“;
С32.20 „Производство на музикални инструменти“;
С32.50 „Производство на медицински и зъболекарски инструменти и средства“;
J60.10 “Създаване и излъчване на радиопрограми“;
J60.20 „Създаване и излъчване на телевизионни програми“;
M71.11 „Архитектурни дейности“;
М71.12 „Инженерни дейности и технически консултации“;
M74.10 „Дейности в областта на дизайна“;
M74.20 „Дейности в областта на фотографията“;
Q86 „Хуманно здравеопазване“;
Q87 „Медико-социални грижи с настаняване“;
Q88 „Социална работа без настаняване“.
Да
6.
Кандидатът е пряко отговорен за изпълнението на дейностите по проекта, а не действа в качеството на посредник.
Да
7.
Кандидатът не развива своята основна икономическа дейност и дейността, за която кандидатства в следните сектори ( в противен случай води до отхвърляне ) :
• сектора на рибарството и аквакултурите, уредени с Регламент  (ЕС) № 1379/2013;
• сектора на първично производство на селскостопански продукти;
• сектора на преработката и търговията със селскостопански продукти, в следните случаи:
- когато размерът на помощта е определен въз основа на цените или количествата на този вид продукти, изкупувани от първичните производители или предлагани на пазара от съответните предприятия; или
- когато помощта е свързана със задължението да бъде прехвърлена частично или изцяло на първичните производители;
Да
8.
Проектното предложение не съдържа дейности за придобиването на товарни автомобили от предприятия, които осъществяват сухопътни товарни превози за чужда сметка или срещу възнаграждение.
Да
9.
Помощта не се предоставя за дейности, свързани с износ към трети държави или държави членки, по-специално помощи, които са пряко свързани с изнесените количества, с изграждането и функционирането на дистрибуторска мрежа или с други текущи разходи във връзка с износа.
Да
10.
Помощта не е поставена в зависимост от използване на местни за сметка на вносни стоки.
Да
11.
Кандидатът не е предприятие, спрямо което е налице недължимо платени и/или надплатени суми, както и неправомерно получени и/или неправомерно усвоени средства по проекти, финансирани от предприсъединителните финансови инструменти, оперативните програми, Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, европейските земеделски фондове и Европейския фонд за рибарството, Инструмента Шенген и Преходния финансов инструмент, включително от свързаното с тях национално съфинансиране.
Да
12.
Кандидатът не е микропредприятие по смисъла на чл. 3-4 от Закона за малките и средните предприятия, което има седалище или клон със седалище на територията на МИГ „Ардино – Джебел и не е заявил за подпомагане дейности по проекта, които ще се осъществяват в община на територията на селските райони.
Да
13.
Кандидатът не е предприятие, извършващo основната си икономическа дейност или кандидатстващо за финансиране на дейности за преработка и/или маркетинг на горски продукти.
Да
14.
Кандидатът не е малко и средно предприятие, по смисъла на чл. 3-4 от Закона за малките и средните предприятия, осъществяващо инвестиции, свързани с преработка и/или маркетинг на селскостопански продукти в неселскостопански продукти извън приложение № I от Договора за създаване на европейската общност (Приложение З), или с производството на памук, с изключение на хляб, тестени и сладкарски изделия, в случай че тези инвестиции се осъществяват на територията на селските райони съгласно Списъка на общините в обхвата на селските райони.
Да
15.
Кандидатът не е предприятие, извършващо основната си икономическа дейност, както и кандидатстващо за финансиране на дейности, които съгласно КИД 2008 (Приложение Й към Условията за кандидатстване) попадат в Сектор С - код на икономическа дейност 10 „Производство на хранителни продукти” и код 11 „Производство на напитки”, както следва:
• 10.1 „Производство и преработка на месо; производство на месни продукти, без готови ястия”;
• 10.2. „Преработка и консервиране на риба и други водни животни, без готови ястия”;
• 10.3 „Преработка и консервиране на плодове и зеленчуци, без готови ястия”;
• 10.4. „Производство на растителни и животински масла и мазнини”;
• 10.5. „Производство на мляко и млечни продукти”;
• 10.6 „Производство на мелничарски продукти, нишесте и нишестени продукти”;
• 10.81. „Производство на захар”;
• 10.83 „Преработка на кафе и чай”;
• 10.84. „Производство на хранителни подправки и овкусители“;
• 10.91 „Производство на готови храни за животни”;
• 11.02. „Производство на вина от грозде”;
• 11.03. „Производство на други ферментирали напитки”;
• 11.06. „Производство на малц”.
Да
16.
Кандидатът не попада, под което и да е от условията, изброени в общите критерии за недопустимост на кандидатите от Условията за кандидатстване по настоящата процедура, а именно:
а) са обявени в несъстоятелност;
б) са в производство по несъстоятелност;;
в) са в процедура по ликвидация; 
г) са сключили извънсъдебно споразумение с кредиторите си по смисъла на чл. 740 от Търговския закон;
д) са преустановили дейността си; 
е) се намират в подобно положение, произтичащо от сходна на горепосочените процедури, съгласно законодателството на държавата, в която са установени;
ж) е установено с влязло в сила наказателно постановление или съдебно решение, че при изпълнение на договор за обществена поръчка са нарушили чл. 118, чл. 128, чл. 245 и чл. 301 – 305 от Кодекса на труда или аналогични задължения, установени с акт на компетентен орган, съгласно законодателството на държавите, в които кандидатите са установени;
з) са лишени от правото да упражняват определена професия или дейност съгласно законодателството на държавата, в която е извършено деянието;
и) са сключили споразумение с други лица с цел нарушаване на конкуренцията, когато нарушението е установено с акт на компетентен орган;
й) е доказано, че са виновни за неизпълнение на договор за обществена поръчка или на договор за концесия за строителство или за услуга, довело до предсрочното му прекратяване, изплащане на обезщетения или други подобни санкции, с изключение на случаите, когато неизпълнението засяга по-малко от 50 на сто от стойността или обема на договора;
к) имат задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и лихвите по тях, към държавата или към общината по седалището на УО и на кандидата, или аналогични задължения, установени с акт на компетентен орган, съгласно законодателството на държавата, в която кандидатите са установени и не е допуснато разсрочване, отсрочване и обезпечение на задълженията или задължението не е по акт, който не е влязъл в сила или размерът на неплатените дължими данъци или социалноосигурителни вноски е повече от 1 на сто от сумата на годишния общ оборот за последната приключена финансова година;
л) са изпаднали в неизпълнение на разпореждане на Европейската комисия за възстановяване на предоставената им неправомерна и несъвместима държавна помощ;
м) лицата, които представляват кандидата са правили опит да:
1) повлияят на вземането на решение от страна на УО, свързано с отстраняването, подбора или възлагането, включително чрез предоставяне на невярна или заблуждаваща информация, или
2) получат информация, която може да им даде неоснователно предимство в процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.
н) лицата, които представляват кандидата са осъждани с влязла в сила присъда и не са реабилитирани за:
1) престъпление по чл. 108а, чл. 159а – 159г, чл. 172, чл. 192а, чл. 194 – 217, чл. 219 – 252, чл. 253 – 260, чл. 301 – 307, чл. 321, 321а и чл. 352 – 353е от Наказателния кодекс;
2) престъпление, аналогично на тези по горната хипотеза, в друга държава членка или трета страна;
o) по отношение на лицата, които представляват кандидата е налице конфликт на интереси във връзка с процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, който не може да бъде отстранен;
п) е налице неравнопоставеност в случаите по чл. 44, ал. 5 от Закона за обществени поръчки (ЗОП);
р) е установено, че:
1) са представили документ с невярно съдържание, свързан с удостоверяване липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за подбор;
2) не са предоставил изискваща се информация, свързана с удостоверяване липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за подбор.
Да
III. Група
Критерии за оценка на допустимостта на проекта
Критерий Води до отхвърляне
1.
Продължителността на проекта не надхвърля 18 (осемнадесет) месеца.
Да
2.
Дейностите по проекта се изпълняват на територията на МИГ „Ардино- Джебел“
Да
3.
Проектът не се реализира в партньорство с други предприятия/организации.
Да
4.
Проектът включва задължително дейности по за насърчаване на предприемаческите идеи в области, свързани с европейски и регионални предизвикателства и определените сектори на НСНМСП съгласно т. 13.1 и 11.1 от Условията за кандидатстване.
Да
5.
Проектът не включва дейности за информиране и публичност, съгласно т. 13.1 от Условията за кандидатстване.
Да
6.
Изпълнението на проекта следва да води до постигане на заложените цели в одобрената стратегия за местно развитие и постигане на положителен ефект върху развитието на устойчива пазарна конкурентоспособност на МСП на териториите на МИГ Ардино – Джебел с цел насърчаване на предприемачеството, подобряване на производствените процеси, повишаване на производствения капацитет и засилване на експортния потенциал на предприятията.
Да
7.
Проектът е в съответствие с поне една от  хоризонталните политики, залегнали в чл.7 и чл.8 на Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета:
•	Равнопоставеност и недопускане на дискриминация - насърчаване на равните възможности за всички, включително възможностите за достъп за хора с увреждания чрез интегрирането на принципа на недискриминация.
•	Устойчиво развитие – подкрепа за проекти, които допринасят за опазване на околната среда, повишаване на ресурсната ефективност и смекчаване на последиците от изменение на климата и приспособяване към тях.
Да
8.
Проектът не включва дейности и разходи, които са извършени преди датата на подписване на административния договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.
Да
9.
Минимален размер на заявената безвъзмездна финансова помощ – 35 204,94 лева (т.е левовата равностойност на 18 000,00 евро.)
Да
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.