Критерии за оценка

I. Група
Административно съответствие – общи критерии
Критерий Води до отхвърляне
1.
Формулярът за кандидатстване е подписан с Квалифициран електронен подпис (КЕП) от законния представител на кандидата или от упълномощено от него лице, в случаите на упълномощаване. В случай, че кандидатът се представлява заедно от няколко лица, формулярът за кандидатстване е подписан с КЕП от всички представляващи кандидата лица или упълномощени лица.
Да
2.
Всички текстове на проектното предложение въведени в ИСУН 2020 са на български език, с изключение на текстовете, за които изрично се изисква информация на английски език.
Да
3.
Всички изискуеми документи към формуляра за кандидатстване са прикачени в съответния изискуем формат.
Да
4.
Документите качени в ИСУН 2020 са представени на български език. В случаите, когато оригиналният документ е изготвен на чужд език, той е придружен с превод на български език, извършен от заклет преводач, а когато документът е официален, по смисъла на Гражданския процесуален кодекс, той е легализиран или с апостил.
Да
II. Група
Административно съответствие - общи документи:
Критерий Води до отхвърляне
1.
Таблица за допустимите инвестиции и дейности по образец - Приложение № 1 от Условията за кандидатстване, представена в двата изискуеми формата. Подписана от кандидата и сканирана във формат „pdf” или „jpg” и във формат „xls“ или „xlsх“.
Да
2.
Нотариално заверено изрично пълномощно, представено сканирано и подписано с КЕП на упълномощеното лице във формат „pdf” или „jpg”.
Да
3.
Удостоверение за липса на задължения, издадено от съответната община по постоянен адрес за кандидати физически лица или по седалище за кандидати юридически лица. Представя се сканирано във формат „pdf” или „jpg”.
Не
4.
Декларация за съгласие за събиране, използване и обработване на лични данни по образец – Приложение № 2 от Условията за кандидатстване. Представя се от кандидата и упълномощеното лице, в случай че има такова, подписана и сканирана във формат „pdf“ или „jpg”.
Да
5.
Свидетелства за съдимост на всички лица, с право да представляват кандидата (независимо от това дали заедно и/или поотделно, и/или по друг начин), издадени не по-рано от 6 месеца преди датата на представянето им. Представят се сканирани във формат „pdf” или „jpg”.
Не
6.
Удостоверение издадено от Национална агенция по приходите, че кандидатът няма просрочени задължения. Удостоверението следва да е издадено не по-рано от 1 месец преди датата на подаване на проектното предложение, да е сканирано и представено се във формат „pdf” или „jpg”.
Не
7.
Декларация за липса на основания за отстраняване по образец  - Приложение № 3 от Условията за кандидатстване. Декларацията се представя от всички лица с право да представляват предприятието-кандидат, независимо от това дали го представляват заедно и/или поотделно, и/или по друг начин. Представя се подписана и сканирана във формат „pdf“ или „jpg”.
Да
8.
Декларация за нередности по образец - Приложение № 5 от Условията за кандидатстване. Декларацията се представя задължително от кандидата - ФЛ, от представляващия и управляващия кандидата ЕТ, търговско дружество или юридическо лице. Когато управляващите кандидата са повече от едно лице, декларацията се попълва и подава по един екземпляр за всички лица от управителните органи на кандидата, а в случай, че членове са юридически лица - от техния представител в съответния управителен орган и от прокуристите и търговските пълномощници, когато има такива. Представя се подписана и сканирана във формат „pdf“ или „jpg”.
Да
9.
Декларация за липса или наличие на двойно финансиране по проекта от представляващия/те кандидата по образец - Приложение № 6 от Условията за кандидатстване. Представя се подписана от кандидата и сканирана във формат „pdf“ или „jpg”.
Да
10.
Декларация за липса на изкуствено създадени условия и/или наличие на функционална несамостоятелност от кандидата по образец - Приложение № 7 от Условията за кандидатстване. Представя се подписана от кандидата и сканирана във формат „pdf“ или „jpg”.
Да
11.
Декларация за размера на получените минимални и държавни помощи по образец - Приложение № 8 от Условията за кандидатстване. Представя се подписана от кандидата и сканирана във формат „pdf“ или „jpg”.
Да
12.
Декларация по чл. 25, ал. 2 от ЗУСЕСИФ по образец - Приложение № 9 от Условията за кандидатстване. Декларацията се подава от всички лица, които са овластени да представляват кандидата, независимо дали го представляват заедно и/или поотделно. Представя се подписана от кандидата и сканирана във формат „pdf“ или „jpg”.
Да
13.
Декларация НСИ по образец - Приложение № 10 от Условията за кандидатстване. Представя се подписана от кандидата и сканирана във формат „pdf“ или „jpg”.
Да
14.
Декларация за свързаност по образец - Приложение № 4 от Условията за кандидатстване. Декларацията се представя от кандидати физически лица, ЕТ и от всеки един от собствениците на капитала на юридическото лице, представляващите по закон или пълномощие или управители на юридическото лице кандидат, всеки от съдружниците в търговско дружество кандидат, всеки член на настоятелството на читалище или всеки член на управителния съвет на юридическо лице с нестопанска цел кандидати по подмярката. Представя се подписана от кандидата и сканирана във формат „pdf“ или „jpg”.
Да
15.
Решение за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда/решение по оценка на въздействие върху околната среда/решение за преценяване на необходимостта от извършване на екологична оценка/становище по екологична оценка/решение за преценка на вероятната степен на значително отрицателно въздействие/решение по оценка за съвместимостта/писмо/разрешително от компетентния орган по околна среда (РИОСВ/МОСВ/БД), издадени по реда на Закона за опазване на околната среда (ЗООС), Закона за биологичното разнообразие и/или Закона за водите (представя се в случаите, когато издаването на документа се изисква по ЗООС и/или по Закона за водите). Представя се във формат „pdf“ или „jpg“. Към датата на кандидатстване може да се представи входящ номер на искане за издаване от съответния орган, като на етап оценка за АСД следва да бъде изискан и представен и самия документ.
Да
16.
Лицензи, разрешения и/или документ, удостоверяващ регистрацията за дейностите и инвестициите по проекта, за които се изисква лицензиране, разрешение и/или регистрация за извършване на дейността/инвестицията съгласно българското законодателство, когато това обстоятелство не е проверимо в публични регистри. Представя се във формат „pdf“ или „jpg“. Когато този документ не е представен към датата на подаване на проектното предложение, на етап оценка за АСД следва да бъде изискан и представен от кандидата.
Не
17.
Решение на компетентния орган на юридическото лице за кандидатстване по реда на настоящите условия. Решението се представя сканирано във формат „pdf“ или „jpg”.
Да
18.
Бизнес план по образец - Приложение № 11 от Условията за кандидатстване с подпис/и печат на всяка страница, представен във формат „pdf“ или „jpg” и таблици към бизнес плана по образец - Приложение № 11А от Условията за кандидатстване, представени във формат „xls” или „xlsx”.
Да
19.
Отчет за приходи и разходи за предходната финансова година или за последен приключен междинен период. Представя се подписан и сканиран във формат „pdf“ или „jpg”. (Представя се от кандидати, регистрирани в годината на кандидатстване или ако отчетът за предходната година не е публикуван в Търговския регистър).
Да
20.
Инвентарна книга към датата на подаване на проектното предложение с разбивка по вид на актив, дата и цена на придобиване. Документа се представя подписан и сканиран във формат „pdf“ или „jpg”.
Да
21.
Справка за дълготрайните активи – приложение към счетоводния баланс за предходната финансова година и/или за последния отчетен период. Документа се представя подписан и сканиран във формат „pdf“ или „jpg”.
Да
22.
Декларация по чл. 4а, ал. 1 ЗМСП съгласно утвърден образец от министъра на икономиката и енергетиката, Приложение № 12 във формат „pdf“ или „jpg” и Справка за обобщените параметри на предприятието, което подава Декларация по чл. 4а, ал. 1 от ЗМСП когато е приложимо - Приложение № 12А от Условията за кандидатстване с подпис/и, печат във формат xls, или xlsx. Декларацията се попълва и подписва от лице с право да представлява кандидата. В случаите, когато кандидатът се представлява заедно от няколко физически лица, се попълват данните и декларациите се подписват от всяко от тях. Декларацията се подписва с КЕП при подаването й. Когато тези документи не са представени към датата на подаване на проектното предложение, на етап оценка за АСД следва да бъдат изискани и представени от кандидата.
Да
23.
Формуляр за мониторинг по подмярка 19.2 „Прилагане на операции в рамките на стратегии за ВОМР по образец - Приложение № 13 от Условията за кандидатстване. Представя се подписан от кандидата и сканиран във формат „pdf“ или „jpg”.
Да
24.
Фактури, придружени с платежни нареждания и банкови извлечения за разходи извършени преди подаване на проектното предложение към Стратегията за ВОМР за предпроектни проучвания, такси и възнаграждения за архитекти, инженери и консултантски услуги, извършени след 01.01.2014 г. Представят се сканирани във формат „pdf“ или „jpg”.
Не
25.
Договор за финансов лизинг с приложен към него погасителен план за изплащане на лизинговите вноски (важи в случай, че проектът включва разходи за закупуване на активи чрез финансов лизинг). Представя се сканиран във формат „pdf” или „jpg”.
Не
26.
Предварителни или окончателни договори за услуги и/или доставки обект на инвестицията, включително с посочени марка, модел (когато е приложимо), цена в лева или евро с посочен ДДС и срок за изпълнение (важи в случаите, когато кандидатът не планира да провежда процедура за избор на изпълнител по реда на чл. 50, ал. 2 от ЗУСЕСИФ). Представя се сканиран във формат „pdf“ или „jpg”. В случаите на инвестиции за строително-монтажни работи към договорите се прилагат и количествено-стойностни сметки. Представят се във формат „pdf“ или „xls”/xlsx”.
Не
27.
Една независима оферта, която съдържа наименованието на оферента, срока на валидност на офертата, датата на издаване на офертата, подпис и печат на оферента, подробна техническа спецификация на активите/услугите, цена, определена в лева или евро с посочен ДДС. Представя се сканирана във формат „pdf” или „jpg “ или оферта, електронно подписана с КЕП от издателя. (Представя се в случай че разходът за който се кандидатства е включен в списъка с наименованията на активите, дейностите и услугите, за които ДФЗ-РА има определени референтни разходи съгласно Приложение № 24 от Условията за кандидатстване и не се отнася при кандидатстване за разходи за закупуване на земя, сгради и друга недвижима собственост). Офертата следва да е придружена с отправено от кандидата запитване за оферта съгласно Приложение № 15 от Условията за кандидатстване. Представя се сканирано във формат „pdf” или „jpg“.
Когато кандидатът планира да проведе процедура за избор на изпълнител по реда на чл. 50, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, към офертата следва да се представи и декларация от оферента, че е информиран, затова че няма предимство пред останалите участници при провеждането на процедура за избор на изпълнител съгласно Постановление № 160 на МС от 01.07.2016 г. Представя се сканирана във формат „pdf” или „jpg “ или електронно подписана с КЕП на декларатора.
Не
28.
Най-малко три съпоставими независими оферти, които съдържат наименованието на оферента, срока на валидност на офертата, датата на издаване на офертата, подпис и печат на оферента, подробна техническа спецификация на активите/услугите, цена, определена в лева или евро с посочен ДДС. Представят се сканирани във формат „pdf” или „jpg“ или оферти, електронно подписани с КЕП от издателя. (Документите се представят с случай на заявен разход, който не е включен в списъка с наименованията на активите, дейностите и услугите, за които ДФЗ-РА има определени референтни разходи съгласно Приложение № 24 от Условията за кандидатстване и не се отнася при кандидатстване за разходи за закупуване на земя, сгради и друга недвижима собственост, както и за нормативно регламентирани такси). Офертите следва да са придружени с отправени от кандидата запитвания за оферти съгласно Приложение № 15 от Условията за кандидатстване. Представят се сканирани във формат „pdf” или „jpg“. Когато кандидатът планира да проведе процедура за избор на изпълнител по реда на чл. 50, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, към офертите следва да се представят и декларации от оферентите, че са информирани, затова че нямат предимство пред останалите участници при провеждането на процедура за избор на изпълнител съгласно Постановление № 160 на МС от 01.07.2016 г. Представят се сканирани във формат „pdf” или „jpg “ или електронно подписани с КЕП на декларатора.
Допустимо е всички тези документи да се представят в архивен файл във формат „zip“ или „rar“.
Не
29.
Решение на кандидата за избор на доставчик/изпълнител, а когато избраната оферта не е с най-ниска цена се представя и писмена обосновка за мотивите, обусловили избора (важи в случаите, когато кандидатът не планира да провежда процедура за избор на изпълнител по реда на чл. 50, ал. 2 от ЗУСЕСИФ) или решение за определяне на стойността за разхода, за който се кандидатства, с включена обосновка за мотивите, обусловили избора (важи в случай, че кандидата планира да провежда процедура за избор на изпълнител по реда на чл. 50, ал. 2 от ЗУСЕСИФ и не е избрал най-ниската ценова оферта). Документите се представят подписани от кандидата и сканирани във формат „pdf“ или „jpg”.
Не
30.
Подробни количествено – стойностни сметки за всички предвидени разходи по проекта с изключение на общите разходи. Документите се представят както във формат „xls“ или „xlsx“, така и подписани лично от кандидата и сканирани във формат „pdf“ или „jpg” по образец от Условията за кандидатстване – Приложение № 14.
Не
31.
Документ за собственост на кандидата или собственика на кандидата – ЕТ на земя и/или друг вид недвижими имоти, обект на инвестицията (представя се в случаите, когато проектът ще се изпълнява върху имот – собственост на кандидата). Представя се сканиран във формат „pdf“ или „jpg“.
Не
32.
Учредено право на строеж върху имота за срок не по-малко от 6 години от датата на подаване на проектното предложение. (Важи в случаите, когато имотът не е собственост на кандидата и в проектното предложение има предвидени разходи за СМР, за които съгласно националното законодателство се изисква учредено право на строеж). Представя се сканиран във формат „pdf“ или „jpg“.
Не
33.
Документ за ползване на сградата/помещението за срок не по-малко от 6 години считано от датата на подаване на проектното предложение. (Важи в случаите, когато имотът не е собственост на кандидата и в проектното предложение има предвидени разходи за закупуване и/или инсталиране на нови машини, оборудване и съоръжения, необходими за подобряване на производството и/или в проектното предложение има предвидени разходи за СМР, за които не се изисква учредено право на строеж съгласно националното законодателство). Представя се сканиран във формат „pdf“ или „jpg“.
Не
34.
Удостоверение за данъчна оценка, издадено в рамките на месеца, предхождащ датата на подаване на проектното предложение. (Важи в случай, че проектът включва разходи за закупуване на земя, сгради и/или друга недвижима собственост). Представя се сканиран във формат „pdf“ или „jpg”.
Не
III. Група
Административно съответствие - Специфични документи за проектни предложения, които включват разходи за строително-монтажни работи:
Критерий Води до отхвърляне
1.
Заснемане на обекта/съоръжението и/или архитектурен план на сградата, съоръжението, обекта, който ще се изгражда, ремонтира или обновява. (Важи, в случай че проектът включва разходи за строително-монтажни работи и за тяхното извършване не се изисква одобрен инвестиционен проект съгласно Закона за устройство на територията). Документа се представя във формат „zip“ или „rar“ или сканиран във формат „pdf“ или „jpg“.
Не
2.
Одобрен инвестиционен проект, изработен във фаза „Технически проект“ или „Работен проект“ (работни чертежи и детайли) в съответствие с изискванията на ЗУТ и Наредба № 4 от 2001 г. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти. (Представя се в случай, че проектът включва разходи за СМР и за тяхното извършване се изисква одобрен инвестиционен проект съгласно ЗУТ). Представя се във формат „zip“ или „rar“ или сканиран във формат „pdf“ или „jpg“.
Не
3.
Разрешение за строеж. (Важи в случай, че проектът включва разходи за СМР и за тяхното извършване се изисква издаване на разрешение за строеж съгласно ЗУТ). Документа се представя сканиран във формат „pdf“ или „jpg“.
Не
4.
Становище на главния архитект, че строежът не се нуждае от издаване на разрешение за строеж. (Важи в случай, че проектът включва разходи за СМР и за тях не се изисква издаване на разрешение за строеж съгласно ЗУТ). Документа се представя сканиран във формат „pdf“ или „jpg“.
Не
5.
Подробни количествени сметки. (Представят се в случай, че проектът включва разходи за СМР). Представят се във формат „xls” или “xlsx” и заверени от правоспособно лице, подписани от кандидата и сканирани във формат „pdf“ или “jpg”.
Не
6.
Разрешение за поставяне, издадено в съответствие със ЗУТ (важи в случай, че проектът включва разходи за преместваеми обекти или съоръжения и е приложимо съгласно националното законодателство). Представя се във формат „pdf“ или „jpg“.
Не
IV. Група
Административно съответствие - Специфични документи за проектни предложения, които включват разходи за закупуване на машини, съоръжения, оборудване и/или обзавеждане:
Критерий Води до отхвърляне
1.
Технологичен проект ведно със схема и описание на технологичния процес, изготвен и заверен от правоспособно лице. (Представя се в случай, че в проектното предложение се кандидатства за производствени дейности). Представя се сканиран във формат „pdf“, „jpg“, „zip“ или „rar“.
Не
2.
Технически спецификации на съоръжения, принадлежности, оборудване и/или обзавеждане подписани от правоспособно лице. (Представят се в случай на предвидени разходи за съоръжения и/или принадлежности, както и за оборудване и/или обзавеждане). Представят се сканирани във формат „pdf“ или „jpg“.
Не
V. Група
Административно съответствие - Специфични документи за проектни предложения, включващи инвестиции за производство на енергия от възобновяеми енергийни източници:
Критерий Води до отхвърляне
1.
Одобрен технически/технологичен проект, придружен от предпроектно проучване, изготвен и съгласуван от правоспособно лице. (За инвестиции за производство на енергия от възобновяеми енергийни източници). Представя се сканиран във формат „pdf“ или „jpg”
Не
2.
Анализ, удостоверяващ изпълнението на условията по т. 2.17 от Раздел 13 „Дейности, допустими за финансиране“, изготвен и съгласуван от правоспособно лице с компетентност в съответната област. (Важи в случаите на инвестиции за производство на електрическа и/или топлинна енергия или енергия за охлаждане и/или производство на биогорива и течни горива от биомаса). Представя се сканиран във формат „pdf“ или „jpg“;
Не
3.
Предварителни или окончателни договори с описани вид, количества и цена на суровините (важи в случаите, когато не се предвижда използване на биомаса, получена в резултат на земеделската или преработвателната дейност на кандидата) и/или декларация по образец - Приложение № 16 от Условията за кандидатстване от кандидата с описани вид и количества на суровините (важи в случаите, когато се предвижда използване на биомаса, получена в резултат на земеделската или преработвателната дейност на кандидата), като доказателство, че са осигурени 100 на сто от необходимите суровини за производството на биоенергия за собствени нужди на предприятието за целия период на изпълнение на бизнес плана. (Документите се изискват в случаите на проекти, включващи инвестиции за производството на биоенергия за собствени нужди). Представят се сканирани във формат „pdf“, „jpg“, „zip“ или „rar“
Не
VI. Група
Административно съответствие - Специфични документи за кандидати регистрирани като земеделски производители:
Критерий Води до отхвърляне
1.
Справка-декларация за приходите от земеделски дейности или участие и подпомагане по схемата за единно плащане на площ, включително приход от получена публична финансова помощ, директно свързана с извършването на тези дейности, или приход от преработка на земеделска продукция, директно свързани със земеделски дейности, или получена публична финансова помощ, получени за предходната финансова година по образец - Приложение № 17 от Условията за кандидатстване.  Представя се подписана от кандидата и сканирана във формат „pdf” или „jpg”.
Да
2.
Заверено копие от териториалната дирекция на Националната агенция по приходите (ТД на НАП) на годишна данъчна декларация (ГДД) за годината предхождаща годината на кандидатстване, съгласно изискванията на Закона за данъците върху доходите на физическите лица. (Представя се от кандидати земеделски производители  и кандидати по т. 2.10 и т. 2.11  от раздел 11 „Допустими кандидати“). Представя се сканирана във формат „pdf“ или „jpg“.
Да
3.
Заверено копие от НСИ на Отчет за приходи и разходи за годината предхождаща годината на кандидатстване. Представя се от кандидати, във формата, подаден към НСИ в Годишен отчет за дейността на предприятията за годината предхождаща годината на кандидатстване. Представя от кандидати юридически лица, ЕТ, и ФЛ когато е приложимо.  Представя се сканиран във формат "pdf" или "jpg".
Да
4.
Декларация по образец съгласно Приложение № 18 от Условията за кандидатстване за изчисление на минималния СПО на стопанството през текущата стопанска година към момента на кандидатстване. Представя се подписана от кандидата и сканирана във формат „pdf” или „jpg”.
Да
5.
Регистрационна карта, издадена по реда на Наредбата по § 4 от преходните и заключителни разпоредби на Закона за подпомагане на земеделските производители за създаване и поддържане на регистър на земеделски стопани и анкетни формуляри към нея. Представят се сканирани във формат „pdf“ или „jpg”.
Да
6.
Опис на животните, заверен от официален ветеринарен лекар, не по-рано от 4 месеца преди датата на подаване на проектното предложение. (Представя се в случаите, когато в изчисленията на СПО на земеделското стопанство участват животни). Представя се сканиран във формат „pdf“ или „jpg”.
Да
7.
Документ/и за собственост или ползване на земята, която участва при изчисляването на минималния стандартен производствен обем или заповед/и по чл. 37в, ал. 4, 10 и 12 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ). Представят се сканирани във формат „pdf“ или „jpg”.
Да
VII. Група
Административно съответствие - Специфични документи за кандидати физически лица регистрирани по Закона за занаятите:
Критерий Води до отхвърляне
1.
Удостоверение за вписване в регистъра на занаятчиите, издадено от Регионалната занаятчийска камара. (Представя се от кандидати физически лица регистрирани по Закона за занаятите). Представя се сканирано във формат „pdf“ или „jpg”.
Да
2.
Удостоверение за постоянен адрес, издадено от съответната община. (Представя се от кандидати физически лица, регистрирани по Закона за занаятите). Документа се представя сканиран във формат „pdf“ или „jpg”.
Да
VIII. Група
Административно съответствие - Специфични документи доказващи съответствие с Критерий 3 „Проектът създава работни места“:
Критерий Води до отхвърляне
1.
Заверено копие от кандидата и НСИ на Отчет за заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд (за нефинансови предприятия съставящи баланс) или Справка заети лица (за нефинансови предприятия несъставящи баланс) за предходната спрямо кандидатстването календарна година или Ведомост за заплати за месеците в периода от вписването в Търговския регистър до деня преди подаване на проектното предложение (за предприятия, които нямат приключила финансова година). (Документа се изисква в случай че кандидатът заявява точки по Критерий 3 „Проектът създава работни места“). Представя се сканиран във формат „pdf“ или „jpg”.
Не
2.
Справка-декларация за съществуващия и нает персонал по образец съгласно Приложение № 19 от Условията за кандидатстване. (Представя се, в случай че кандидатът заявява точки по Критерий 3 „Проектът създава работни места“). Представя се сканиран във формат „pdf“ или „jpg”.
Не
IX. Група
Административно съответствие - Специфични документи доказващи съответствие с Критерий 4 „Кандидатът е осъществявал дейност на територията най-малко 2 години преди датата на кандидатстване“:
Критерий Води до отхвърляне
1.
Заверено копие от НСИ на Справка за предприятието от Годишен отчет за дейността на предприятията, подаден от кандидата за всяка от предходните 2 финансови години, предхождащи датата на кандидатстването. (Представя се, в случай че кандидатът заявява точки по Критерий 4 „Кандидатът е осъществявал дейност на територията най-малко 2 години преди датата на кандидатстване“). Документите се представят сканирани във формат „pdf“ или „jpg”.
Не
2.
Заверено копие от НСИ на годишните отчети за последните 2 завършени финансови години, преди датата на кандидатстване, заедно с всички техни задължителни реквизити съгласно чл. 25 от Закона за счетоводството (Представят се в случай, че те не са публикувани в Търговски регистър на Агенция по вписванията) или Заверено копие от териториалната дирекция на Националната агенция по приходите (ТД на НАП) на годишна данъчна декларация (ГДД) за последните 2 финансови години на физическите лица, собственици на кандидата ЕТ в случаите на кандидати ЕТ, за които се признават обстоятелствата на собственика физическо лице. (Представят се, в случай че кандидатът заявява точки по Критерий 4 „Кандидатът е осъществявал дейност на територията най-малко 2 години преди датата на кандидатстване“. Документите се представят сканирани във формат „pdf“ или „jpg”.
Не
X. Група
Допустимост на кандидата:
Критерий Води до отхвърляне
1.
Кандидатът е:
1. Земеделски стопани регистриран съгласно Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани (ДВ, бр. 10 от 1999 г.) или
2. Микропредприятие регистрирано като едноличен търговец или юридическо лице по Търговския закон, Закона за кооперациите или Закона за вероизповеданията и отговаря на дефиницията за определянето на едно предприятие като микропредприятие съгласно Препоръка 2003/361/ЕО на Комисията и ЗМСП или
3. Физическо лице регистрирано по Закона за занаятите в Регионалната занаятчийска камара и отговаря на изискването на чл. 4 от Закона за занаятите.
Да
2.
Кандидата земеделски стопанин:
1.	е с минимален стандартен производствен обем на земеделското стопанство не по-малко от левовата равностойност на 8000 евро и;
2.	обработваната от него земя, която участва при изчисление на минималния СПО на земеделското стопанство съответства на разпоредбата на чл. 33б от ЗПЗП и;
3.	когато минималният СПО е доказан с намерения за засаждане/засяване през текущата стопанска година, кандидатът е посочил конкретен период в декларацията съгласно Приложение № 18, в рамките на който ще се извърши засаждането/засяването на културите, съобразен с характеристиките и метода на отглеждането им, който не е след края на текущата стопанска година, в която е подадено проектното предложение и;
4.	когато минималния СПО се доказва с намерение за засаждане/засяване на култури през текущата стопанска година, минималният СПО е достигнат и за предходната стопанска година и кандидатът е бил регистриран като земеделски стопанин съгласно Наредба № 3 от 1999 г. за предходната стопанска година и;
5.	когато не е микропредприятие е получил над 50 на сто за предходната финансова година приходи от земеделски дейности или участие и подпомагане по схемата за единно плащане на площ, включително приход от получена публична финансова помощ, директно свързана с извършването на тези дейности, или приход от преработка на земеделска продукция, директно свързани със земеделски дейности, или получена публична финансова помощ.
Да
3.
Кандидатът/получателят на финансова помощ има седалище и адрес на управление за юридическите лица, или съответно постоянен адрес за физическите лица, на територията на общините Борино, Доспат или Сърница.
Да
4.
Кандидатът/получателят на финансова помощ, отговарят на следните изисквания:
1. Представляващия/те кандидата не е осъден/а с влязла в сила присъда за престъпление по чл. 108а, чл. 159а - 159г, чл. 172, чл. 192а, чл. 194 - 217, чл. 219 - 252, чл. 253 - 260, чл. 301 - 307, чл. 321, 321а и чл. 352 - 353е от Наказателния кодекс;
2. Представляващия/те кандидата не е осъден/а с влязла в сила присъда за престъпление, аналогично на тези по т. 3.1 от текущия раздел, в друга държава членка или трета страна;
3. Кандидата няма задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и лихвите по тях, към държавата или към общината по седалището на възложителя и на кандидата, или аналогични задължения, съгласно законодателството на държавата, в която кандидатът е установен, доказани с влязъл в сила акт на компетентен орган или размерът на неплатените дължими данъци или социалноосигурителни вноски е не повече от 1 на сто от сумата на годишния общ оборот за последната приключена финансова година, но не повече от 50 000 лв.  Към момента на кандидатстване, всеки кандидат следва да предостави удостоверение издадено от Национална агенция по приходите, че той няма просрочени задължения към нея. Липсата на други публични задължения по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 и т. 8 от ДОПК, кандидатът декларира в рамките на Декларацията по чл. 25, ал. 2 от ЗУСЕСИФ по образец - Приложение № 9 от Условията за кандидатстване. Преди подписване на административния договор ДФЗ-РА извършва служебна проверка за наличие на публични задължения по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 и т. 8 от ДОПК и при констатиране на наличие на такива изисква допълнителна информация от бенефициента;
4. За кандидатът  не са налице неравнопоставености в случаите по чл. 44, ал. 5 от ЗОП;
5. За кандидатът не е установено с акт на компетентен орган, че :
а) е представил документ с невярно съдържание, свързан с удостоверяване липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за допустимост и/или подбор/избор;
б) не е предоставил изискваща се информация, свързана с удостоверяване липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за допустимост и/или подбор/избор;
6. За кандидатът  не е установено с влязло в сила наказателно постановление или съдебно решение, нарушения на чл. 61, ал. 1, чл. 62, ал. 1 или 3, чл. 63, ал. 1 или 2, чл. 118, чл. 128, чл. 228, ал. 3, чл. 245 и чл. 301 – 305 от Кодекса на труда или чл. 13, ал. 1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност или аналогични задължения, установени с акт на компетентен орган, съгласно законодателството на държавата, в която кандидатът е установен;
7. За представляващия/те кандидата не е налице конфликт на интереси по смисъла на Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юли 2018 година за финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза, за изменение на регламенти (ЕС) № 1296/2013, (ЕС) № 1301/2013, (ЕС) № 1303/2013, (ЕС) № 1304/2013, (ЕС) № 1309/2013, (ЕС) № 1316/2013, (ЕС) № 223/2014 и (ЕС) № 283/2014 и на Решение № 541/2014/ЕС и за отмяна на Регламент (ЕС, Евратом) № 966/2012, който не може да бъде отстранен.
8. Кандидатът  не е обявен в несъстоятелност или в производство по несъстоятелност, не е в процедура по ликвидация, не е сключил извънсъдебно споразумение с кредиторите си по смисъла на чл. 740 от Търговския закон, не е преустановил дейността си, а в случай че кандидатът е чуждестранно лице – не се намира в подобно положение, произтичащо от сходна процедура, съгласно законодателството на държавата, в която е установен;
9. За кандидатът  не е установено, че не е изпълнил разпореждане на Европейската комисия за възстановяване на предоставена неправомерна и несъвместима държавна помощ;
10. Представляващия/те кандидата не е лице, което лично или в качеството си на собственик, управител или контролиращ друго лице предоставя или е предоставяло консултантски услуги на същата МИГ, свързани с разработването и прилагането на стратегия за ВОМР;
11. Кандидатът физическо лице, ЕТ, всеки един от собствениците на капитала на юридическото лице, представляващите по закон или пълномощие или управители на юридическото лице кандидат, всеки от съдружниците в търговско дружество кандидат, всеки член на настоятелството на читалище или всеки член на управителния съвет на юридическо лице с нестопанска цел кандидати по подмярката:
а). не са свързани лица по смисъла на §1 от допълнителните разпоредби на Търговския закон с представляващ по закон и/или пълномощие, с член на управителния или контролен орган на местната инициативна група или с кмета на съответната община на територията на МИГ;
б). не са членове на колективния управителен орган или на контролния орган на МИГ и не са свързани лица с член на колективния управителен орган или на контролния орган на МИГ по смисъла на §1 от допълнителните разпоредби на Търговския закон;
в). не са свързани лица по смисъла на §1 от допълнителните разпоредби на Търговския закон с друг член на колективния управителен орган на МИГ и/или на контролния орган на МИГ или представляващ по закон и пълномощие член на контролния орган на МИГ.
Да
5.
Кандидатът/бенефициентът на помощта е независимо предприятие по смисъла на чл. 4, ал. 2 от ЗМСП и не е учредено или преобразувано след 1 януари 2014 г. с цел получаване на предимство в противоречие с целта на подмярката по ПРСР 2014 – 2020 г., включително с цел получаване на финансова помощ в размер, надвишаващ посочените по тези условия максимални размери.
Да
6.
Кандидата и всеки един от собствениците му, представляващите по закон или пълномощие или управители на юридическото лице кандидат, всеки от съдружниците в търговско дружество кандидат, всеки член на настоятелството на читалище или всеки член на управителния съвет на юридическо лице с нестопанска цел кандидати по подмярката:
а). Не са свързани лица по смисъла на § 1 от допълнителните разпоредби на Търговския закон с представляващ по закон и/или пълномощие, с член на управителния или контролен орган на местната инициативна група или с кмета на съответната община на територията на МИГ;
б). Не са членове на колективния управителен орган или на контролния орган на МИГ и не са свързани лица с член на колективния управителен орган или на контролния орган на МИГ по смисъла на § 1 от допълнителните разпоредби на Търговския закон;
в). Не са свързани лица по  смисъла на § 1 от допълнителните разпоредби на Търговския закон с друг член на колективния управителен орган на МИГ и/или на контролния орган на МИГ или представляващ по закон и пълномощие член на контролния орган на МИГ.
Да
XI. Група
Допустимост на проекта:
Критерий Води до отхвърляне
1.
Проектното предложение е подадено в ИСУН 2020 в срока, определен в обявата.
Да
2.
Във формуляра за кандидатстване Раздел 8 „Индикатори“ е въведена информация по следните индикатори:
•	Създадени нови производства, услуги, дейности на територията;
•	Създадени работни места.
Да
3.
Проектът отговаря на разпоредбите на Закона за опазване на околната среда, Закона за биологичното разнообразие или/и Закона за водите и съответните подзаконови нормативни актове.
Да
4.
Проектът се изпълнява в имот собственост на кандидата или собственика на кандидата ЕТ, или в случай на проект, изпълняван в имот, който не е собствен, кандидатът е представил документи за:
1. учредено право на строеж върху имота за срок не по-малко от 6 години, считано от датата на подаване на заявлението за подпомагане, когато е учредено срочно право на строеж – в случай на кандидатстване за разходи за строително-монтажни работи, за които се изисква разрешение за строеж съгласно Закона за устройство на територията;
2. ползване на имота за срок не по-малко от 6 години, считано от датата на подаване на заявлението за подпомагане – в случай на кандидатстване за разходи за закупуване и/или инсталиране на оборудване и/или съоръжения и/или строително-монтажни работи, за които не се изисква разрешение за строеж съгласно Закона за устройство на територията.
Да
5.
Размерът на допустими разходи по проекта е не по-голям от 195 580,00 лева и не по-малък 5 867,40 лева.
Да
6.
Кандидата подробно е описал планираните инвестиции и дейности в представения Бизнес план и Таблици към него.
Показателите за оценка на ефективността на инвестицията и финансовите показатели доказват подобряване на цялостната дейност на кандидата и икономическата жизнеспособност на проекта, съгласно представения бизнес план.
Да
7.
Продължителността на проекта не надхвърля 24 месеца и крайният срок за изпълнение на дейностите по проекта е до 30 юни 2023 г.
Да
XII. Група
Допустимост на дейностите:
Критерий Води до отхвърляне
1.
Дейностите включени в проекта са за:
1. изграждане и обновяване на туристически обекти и развитие на туристически услуги или;
2. производство или продажба на продукти или;
3. развитие на услуги във всички сектори или;
4. производство на енергия от възобновяеми енергийни източници за собствено потребление или;
5. развитие на занаяти (включително предоставяне на услуги, свързани с участието на посетители в занаятчийски дейности) или
6. други неземеделски дейности.
Да
2.
Кандидатът/получателят на финансова помощ ще осъществява дейностите по проекта на територията на МИГ.
Да
3.
Когато проекта включва дейности за изграждане и обновяване на места за настаняване - обектът е с 20 или по-малко помещения за настаняване на туристи и са изпълнени изискванията на чл. 79, ал. 2 на Наредба 22/2015 г.
Да
4.
Когато проекта включва дейности за които се изисква лицензиране, разрешение и/или регистрация за извършване на дейността/инвестицията съгласно българското законодателство, кандидата е представил съответните лицензи, разрешения и/ или документи, удостоверяващи регистрацията.
Да
5.
Когато проекта включва дейности за производство на енергия от възобновяеми енергийни източници, включително проекти с инвестиции за производство на електрическа и/или топлинна енергия или енергия за охлаждане, представения анализ от кандидата удостоверява изпълнението на условията по т. 2.17 от този Раздел 13 на Условията за кандидатстване. Представените анализ, технически/технологичен проект и предпроектно проучване са изготвени и съгласувани от правоспособно лице с компетентност в съответната област.
Да
6.
Когато проекта включва дейности насочени към предоставяне на социални услуги в общността, те съответстват на стратегията за развитие на социалните услуги в съответната Община.
Да
7.
Проекта не включва дейности, които водят до осъществяване на селскостопанска дейност или резултата от дейността е продукт, включен в Приложение I на Договора за функциониране на Европейския съюз.
Да
8.
Проекта не включва дейности за хазарт, финансови услуги, голф, сектори и дейности, определени за недопустими в Регламент (ЕС) № 1407/2013 на Комисията от 18 декември 2013 година относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта de minimis и производство на енергия от възобновяеми енергийни източници за продажба.
Да
9.
Проекта не включва дейности, които се финансират по подмярка 8.6 „Инвестиции в технологии за лесовъдство и в преработката, мобилизирането и търговията с горски продукти“ от мярка 8 „Инвестиции в развитие на горските райони и подобряване на жизнеспособността на горите“ от СВОМР на Сдружение „Местна инициативна група Високи Западни Родопи – Борино – Доспат – Сърница“, включително дейности описани в Приложение № 28 от Условията за кандидатстване.
Да
10.
Проекта не включва дейности, които се извършват на терени, които подлежат на рекултивация съгласно чл. 11, ал. 1 от Закона за опазване на земеделските земи или на терени, на които се изпълняват мерките, предвидени в проекта по чл. 11, ал. 2 или 3 от същия закон.
Да
11.
Проекта не включва дейности в инвестиции за закупуване на превозни средства - пътни превозни средства, въздухоплавателни средства, плавателни съдове и плавателни средства, моторни превозни средства, четириколесни моторни превозни средства, автомобили, мотоциклети, мотопеди, трактори, самоходна земеделска и горска техника, ремаркета, полуремаркета и велосипеди, освен такива, представляващи машини и оборудване описани в т. 2.21 на раздел 13 „Дейности допустими за финансиране“ от Условия за кандидатстване.
Да
12.
Дейностите по проекта допринасят за постигане на поне по една от двете групи цели на подхода ВОМР съгласно Таблици Б1 и Б1А от Приложения № 11 и № 11А от Условия за кандидатстване.
Да
13.
В проектното предложения не са включени дейности и разходи стартирали или извършени преди подаване на проектното предложение и преди извършване на проверка на място от страна на КППП (при дейности и разходи за СМР), с изключение на разходи за предпроектни проучвания, такси, възнаграждение на архитекти, инженери и консултантски услуги.
Да
14.
Интензитета на заявеното подпомагане по проекта отговаря на предвидения интензитет на помощта по дейности в условията за кандидатстване.
Да
XIII. Група
Допустимост на разходите.
Критерий Води до отхвърляне
1.
Предвидените в проекта разходи са за:
а) Изграждане, придобиване или подобренията на недвижимо имущество или;
б) Закупуване, включително чрез лизинг на нови машини и оборудване до пазарната стойност на активите или;
в) Общи разходи, свързани с разходите за буква „а“ и „б“, например хонорари на архитекти, инженери и консултанти, хонорари, свързани с консултации относно екологичната и икономическата устойчивост, включително проучвания за техническа осъществимост или;
г) Нематериални инвестиции: придобиване и създаване на компютърен софтуер и придобиване на патенти, лицензи, авторски права и марки.
Да
2.
Общите разходи, по буква „в“ на т. 1 от Раздел 14 на Условията за кандидатстване не надхвърлят 12 на сто от сумата на разходите по букви „а“, „б“ и „г“ от същата точка на раздела.
Не
3.
Разходите за консултации, като част от Общите разходи, по буква „в“ на т. 1 от Раздел 14 на Условията за кандидатстване не надхвърлят 5 на сто от стойността на допустимите разходи по букви „а“, „б“ и „г“ от същата точка на раздела.
Разходите за консултации са разходите за разработване на бизнес план, включващ предпроектни изследвания и маркетингови стратегии,  извършване на предпроектни проучвания и окомплектоване на пакета от документи и консултантски услуги, свързани с изпълнението, и отчитане на дейностите по проекта до изплащане на помощта.
Не
4.
Разходите за закупуване на земя, сгради и други недвижими имоти по буква „а“ на т. 1 от Раздел 14 на Условията за кандидатстване не надхвърлят 10 на сто от общия размер на допустимите разходи по букви „а“ и „б“ от същата точка на раздела.
Не
5.
Разходите по буква „в“ на т. 1 от Раздел 14 на Условията за кандидатстване са извършени не по-рано от 1 януари 2014 г.
Не
6.
Включените в проектното предложение допустими разходи са основателни и обосновани.
Да
7.
Оферентите, местни лица са вписани в Търговски регистър и регистър на ЮЛНЦ към Агенцията по вписвания. Оферентите чуждестранни лица са представили документ за правосубектност съгласно националното им законодателство. Оферентите на СМР, местни и чуждестранни лица са вписани в Централен професионален регистър на строителя съгласно Закона за Камарата на строителите и могат да извършват строежи и/или отделни видове строителни и монтажни работи от съответната категория съгласно изискванията на чл. 3, ал. 2 от Закона за Камарата на строителите.
Да
8.
Разходите за ДДС са допустими т.к. те не подлежат на възстановяване в съответствие с националното законодателство в областта на ДДС.
Не
9.
Проекта не включва разходи:
1. за лихви по дългове;
2. за закупуването на незастроени и застроени земи с пазарна стойност над 10 на сто от общите допустими разходи за съответната операция;
3. за обикновена подмяна и поддръжка;
4. за лихви и комисиони, печалба на лизинговата компания, разходи по лихви за рефинансиране, оперативни и застрахователни разходи по лизингов договор;
5. за лизинг освен финансов лизинг, при който получателят на помощта става собственик на съответния актив не по-късно от датата на подаване на искане за междинно или окончателно плащане за същия актив;
6. за режийни разходи;
7. за застраховки;
8. за закупуване на оборудване втора употреба;
9. извършени преди 1 януари 2014 г.;
10. за принос в натура;
11. за инвестиции в селското стопанство - закупуване на права за производство и плащане, закупуване на животни, закупуване на едногодишни растения и тяхното засаждане;
12. за инвестиция, за която е установено, че ще оказва отрицателно въздействие върху околната среда;
13. извършени преди подаването на проектното предложение, независимо дали всички свързани плащания са извършени, с изключение на разходите за предпроектни проучвания, такси, възнаграждение на архитекти, инженери и консултантски услуги, извършени след 1 януари 2014 г.;
14. за строително-монтажни работи и за създаване на трайни насаждения, извършени преди посещение на място от МИГ;
15. надвишаващи определените по реда на чл. 41 от ПМС № 189 референтни разходи;
16. определени в мерките от ПРСР 2014 - 2020 г., извън посочените в т. 3.1 – 3.14.
17. за текущи разходи;
18. Разходи за закупуване на транспортни, включително превозни средства, с изключение на допустимите инвестиции, описани в т. 2.21 на раздел 13 „Дейности допустими за финансиране“ от настоящите Условия за кандидатстване. 
Да
XIV. Група
Проверки за липса на двойно финансиране, наличие на изкуствено създадени условия и/или функционална несамостоятелност и минимални помощи:
Критерий Води до отхвърляне
1.
Извършване на проверка за двойно финансиране:
Дейностите по проекта не са финансирани/ не се финансират по друг проект, програма или каквато и да е друга схема с източник националния бюджет, бюджета на ЕС или друга донорска програма.
Да
2.
Проверката за наличие или липса на изкуствено създадени условия и/или наличие на функционална несамостоятелност.
Да
3.
Проверка за размера на получените минимални помощи.
Не
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.