Критерии за оценка

I. Група
Критерии за оценка на административното съответствие:
Критерий Води до отхвърляне
1.
Формулярът за кандидатстване е подаден по електронен път чрез ИСУН и е подписан с валиден КЕП от лице, което е официален представляващ на кандидата и е вписан като такъв в Търговски регистър и регистър на ЮЛНЦ, или от упълномощено от него лице.

В случаите, когато кандидатът се представлява САМО ЗАЕДНО от няколко физически лица, проектното предложение е подписано с валиден КЕП от всяко от тях при подаването.
Да
2.
Изрично пълномощно за подаване на проектното предложение - попълнено по образец (Приложение 1), подписано от лице, което е официален представляващ на кандидата и е вписан като такъв в Търговски регистър и регистър на ЮЛНЦ, и прикачено в ИСУН (ако е приложимо).

В случаите, когато кандидатът се представлява САМО ЗАЕДНО от няколко физически лица, пълномощното е подписано от всяко от тях.
Да
3.
Декларация при кандидатстване – попълнена по образец (Приложение 2) и прикачена в ИСУН, и/или обстоятелствата са декларирани в раздел „E-ДЕКЛАРАЦИИ” от Формуляра на кандидатстване (в зависимост от избрания начин на подаване на проектното предложение).

Декларацията се попълва и подписва от ВСИЧКИ лица, които са официални представляващи на кандидата и са вписани като такива в Търговски регистър и регистър на ЮЛНЦ (вкл. прокурист/и, ако е приложимо), независимо дали представляват предприятието заедно и/или поотделно, и/или по друг начин.
Да
4.
Декларация за обстоятелствата по чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия – попълнена по образец (Приложение 3) и прикачена в ИСУН и/или са декларирани обстоятелствата в раздел „E-ДЕКЛАРАЦИИ” от Формуляра на кандидатстване (в зависимост от избрания начин на подаване на проектното предложение).

В случаите, когато кандидатът се представлява САМО ЗАЕДНО от няколко физически лица, Декларацията е попълнена и подписана от всяко от тях.
Да
5.
Заявени активи съобразно Списъка на допустимите категории активи в областта на енергийната ефективност и използването на енергия от възобновяеми източници – попълнено по образец във формат Excel (Приложение 4.2) и прикачено в ИСУН.
Да
6.
Счетоводна политика на кандидата, изготвена съгласно приложимите счетоводни стандарти, от която да е виден определения стойностен праг на същественост на ДМА и ДНА.

Вместо Счетоводна политика е допустимо представянето на поясненията към Годишния финансов отчет на кандидата, в случай че същите съдържат информация за стойностния праг на същественост на ДМА и ДНА.
Не
II. Група
Критерии за оценка на допустимостта на кандидата:
Критерий Води до отхвърляне
1.
Кандидатът е търговец по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите.
Да
2.
Кандидатът е регистриран не по-късно от 31.12.2022 г.
Да
3.
Кандидатът е микро, малко или средно предприятие по смисъла на чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП и Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия (ОВ L 124, 20.5.2003 г., стр. 36).
Да
4.
Кандидатът е реализирал нетни приходи от продажби за 2024-та финансова година в зависимост от категорията на предприятието, както следва:
- микропредприятие: равни на или надвишаващи 100 000 лева, или
- малко предприятие: равни на или надвишаващи 300 000 лева, или
- средно предприятие: равни на или надвишаващи 1 000 000 лева.
Да
5.
Кандидатът е заявил подкрепа за основната или за допълнителната си икономическа дейност за 2024 г. съгласно КИД-2008 на НСИ.
Да
6.
Кандидатът не попада, под което и да е от условията, изброени в общите критерии за недопустимост на кандидатите от Условията за кандидатстване по настоящата процедура, а именно:
a) са обявени в несъстоятелност;
б) са в производство по несъстоятелност;
в) са в процедура по ликвидация; 
г) са сключили извънсъдебно споразумение с кредиторите си по смисъла на чл. 740 от Търговския закон;
д) са преустановили дейността си; 
е) се намират в подобно положение, произтичащо от сходна на горепосочените процедури, съгласно законодателството на държавата, в която са установени;
ж) е установено с влязло в сила наказателно постановление или съдебно решение, нарушение на чл. 61, ал. 1, чл. 62, ал. 1 или 3, чл. 63, ал. 1 или 2, чл. 118, чл. 128, чл. 228, ал. 3, чл. 245 и чл. 301-305 от Кодекса на труда или чл. 13, ал. 1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност или аналогични задължения, установени с акт на компетентен орган, съгласно законодателството на държавата, в която кандидатът е установен;
з) са лишени от правото да упражняват определена професия или дейност съгласно законодателството на държавата, в която е извършено деянието;
и) са сключили споразумение с други лица с цел нарушаване на конкуренцията, когато нарушението е установено с акт на компетентен орган;
й) е доказано, че са виновни за неизпълнение на договор за обществена поръчка или на договор за концесия за строителство или за услуга, довело до разваляне или предсрочното му прекратяване, изплащане на обезщетения или други подобни санкции, с изключение на случаите, когато неизпълнението засяга по-малко от 50 на сто от стойността или обема на договора;
к) имат задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и лихвите по тях, към държавата или към Столична община и към общината по седалището на кандидата, или аналогични задължения съгласно законодателството на държавата, в която кандидатът е установен, доказани с влязъл в сила акт на компетентен орган, и не е допуснато разсрочване, отсрочване и обезпечение на задълженията, или размерът на неплатените дължими данъци или социалноосигурителни вноски е повече от 1 на сто от сумата на годишния общ оборот за последната приключена финансова година, или е повече от 50 000 лева;
л) са изпаднали в неизпълнение на разпореждане на Европейската комисия за възстановяване на предоставената им неправомерна и несъвместима държавна помощ;
м) лицата, които представляват кандидата, са правили опит да:
i) повлияят на вземането на решение от страна на УО, свързано с отстраняването, подбора или възлагането, включително чрез предоставяне на невярна или заблуждаваща информация, или
ii) получат информация, която може да им даде неоснователно предимство в процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ;
н) лицата, които представляват кандидата, са осъждани с влязла в сила присъда за:
i) престъпление по чл. 108а, чл. 159а – 159г, чл. 172, чл. 192а, чл. 194 – 217, чл. 219 – 252, чл. 253 – 260, чл. 301 – 307, чл. 321, 321а и чл. 352 – 353е от Наказателния кодекс;
ii) престъпление, аналогично на тези по горната хипотеза, в друга държава членка или трета страна;
o) за лицата, които представляват кандидата, е налице конфликт на интереси във връзка с процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, който не може да бъде отстранен;
п) е налице неравнопоставеност в случаите по чл. 44, ал. 5 от ЗОП;
р) е установено, че:
i) са представили документ с невярно съдържание, свързан с удостоверяване липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за подбор;
ii) не са предоставили изискваща се информация, свързана с удостоверяване липсата на основания за отстраняване или изпълнението на критериите за подбор.
Да
7.
Кандидатът не е микропредприятие по смисъла на чл. 3-4 от Закона за малките и средните предприятия със седалище или клон със седалище на територията на селски район и е заявило за подпомагане дейности, които ще се осъществяват в община на територията на селските райони в Република България.
Да
8.
Кандидатът не е заявил подкрепа за икономическа дейност (основна или допълнителна икономическа дейност за 2024 г. съгласно КИД-2008 на НСИ), която попада в сектор С - раздел 10 „Производство на хранителни продукти”, раздел 11 „Производство на напитки” и раздел 20 „Производство на химични продукти“, както следва:
-	10.1 „Производство и преработка на месо; производство на месни продукти, без готови ястия”;
-	10.2 „Преработка и консервиране на риба и други водни животни, без готови ястия”;
-	10.3 „Преработка и консервиране на плодове и зеленчуци, без готови ястия”;
-	10.4 „Производство на растителни и животински масла и мазнини”, с изключение на дейност, свързана с производство на маслиново масло по код 10.41 „Производство на растителни и животински масла и мазнини, без маргарин”;
-	10.5 „Производство на мляко и млечни продукти”;
-	10.6 „Производство на мелничарски продукти, нишесте и нишестени продукти”;
-	10.83 „Преработка на кафе и чай” - ограничението е приложимо само за дейност, свързана с производство на билков чай (мента, върбинка, лайка и други);
-	10.84 „Производство на хранителни подправки и овкусители“;
-	10.89 „Производство на други хранителни продукти, некласифицирани другаде“ - ограничението е приложимо само за дейност, свързана с производство на яйчни продукти и яйчен албумин;
-	10.91 „Производство на готови храни (фуражи) за селскостопански животни”;
-	11.02 „Производство на вина от грозде”;
-	11.03 „Производство на други ферментирали напитки”;
-	20.53 „Производство на етерични масла“ - ограничението е приложимо само за дейност, свързана с производство на етерични масла, екстракти от естествени ароматни продукти и резиноиди.
Да
9.
Кандидатът не е заявил подкрепа за икономическа дейност, която се отнася до:
• преработка на горски продукти (за да се прецени дали е спазено изискването, водещ ще е финалният продукт, който ще се изработва в резултат на подкрепените проекти, а не междинните операции, които производствения процес може да включва);
• сектор риболов и сектора на рибарството и аквакултурите;
• сектора на първичното производство на селскостопански продукти;
• сектора на преработката и търговията със селскостопански продукти, в следните случаи:
- когато размерът на помощта е определен въз основа на цените или количествата на този вид продукти, изкупувани от първичните производители или предлагани на пазара от съответните предприятия; или
- когато помощта е свързана със задължението да бъде прехвърлена частично или изцяло на първичните производители;
• производството, преработката и продажбата на тютюн и тютюневи изделия;
• извеждането от експлоатация или изграждането на атомни електроцентрали;
• извършване на инвестиции в летищна инфраструктура;
• извършване на инвестиции за постигане на намаляване на емисиите на парникови газове от дейности, посочени в Приложение I към Директива 2003/87/ЕО;
• извършване на инвестиции за обезвреждане на отпадъците в депа за отпадъци, с изключение на инвестициите за извеждане от експлоатация, преобразуване или обезопасяване на съществуващи депа, при условие че тези инвестиции не увеличават капацитета им;
• извършване на инвестиции за увеличаване на капацитета на съоръжения за третиране на остатъчни отпадъци, с изключение на инвестициите в технологии за оползотворяване на материали остатъчни отпадъци за целите на кръговата икономика;
• извършване на инвестиции, свързани с производството, преработката, транспорта, разпространението, съхранението или изгарянето на изкопаеми горива, с изключение на: (1) замяната на отоплителни системи на твърди изкопаеми горива, а именно въглища, торф, лигнитни въглища, нефтени шисти, с газови отоплителни системи или (2) инвестиции в разширяването и промяната на предназначението, преобразуването или преоборудването на газопреносни и разпределителни мрежи, при условие че тези инвестиции подготвят мрежите за добавяне в системата на възобновяеми и нисковъглеродни газове, като водород, биометан и синтетичен газ, и позволяват заместването на инсталации за твърди изкопаеми горива.
Да
10.
Кандидатът НЕ е заявил подкрепа за икономическа дейност, която попада в следните сектори, раздели или класове (кодове) съгласно КИД-2008 на НСИ (Приложение 11):
- сектор А  „Селско, горско и рибно стопанство”;
- сектор D “Производство и разпределение на електрическа и топлинна енергия и на газообразни горива“;
- сектор K „Финансови и застрахователни дейности”;
- сектор О „Държавно управление”;
- раздел 92 „Организиране на хазартни игри” от Сектор R „Култура, спорт и развлечения”;
- клас (код) 96.09 „Други персонални услуги, некласифицирани другаде” от раздел 96 „Други персонални услуги” в Сектор S „Други дейности”;
- сектор Т „Дейности на домакинства като работодатели; недиференцирани дейности на домакинства по производство на стоки и услуги за собствено потребление”;
- сектор U „Дейности на екстериториални организации и служби”.
Да
11.
Кандидатът не е предприятие, спрямо което е установено с влязъл в сила административен акт наличието на недължимо платени и/или надплатени суми, както и неправомерно получени и/или неправомерно усвоени средства по проекти, финансирани от предприсъединителните финансови инструменти, оперативните програми, Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, европейските земеделски фондове и Европейския фонд за рибарството, Инструмента Шенген и Преходния финансов инструмент, включително от свързаното с тях национално съфинансиране.
Да
12.
Кандидатът не попада в обхвата на член 5л от Регламент (ЕС) 2022/576 на Съвета от 8 април 2022 година за изменение на Регламент (ЕС) № 833/2014 относно ограничителни мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна.
Да
III. Група
Критерии за оценка на допустимостта на проекта:
Критерий Води до отхвърляне
1.
Помощта по проектното предложение:
- не се предоставя за дейности, свързани с износ за трети държави или държави членки, по-конкретно помощите, които са пряко свързани с изнасяните количества, със създаването и функционирането на дистрибуторска мрежа или с други текущи разходи, свързани с износа;
- не е поставена в зависимост от използване на национални стоки и услуги спрямо вносни такива;
- не се предоставя за дейности, които са започнати преди подаването на формуляра за кандидатстване от кандидата.
Да
2.
Проектното предложение е в съответствие с хоризонталните принципи, заложени в чл. 9 на Регламент (ЕС) 2021/1060 на Европейския парламент и на Съвета:
- зачитането на основните права и спазването на Хартата на основните права на Европейския съюз;
- равенството между мъжете и жените, интегрирането на принципа на равенство между половете и отчитането на социалните аспекти на пола;
- недопускане на всякаква дискриминация, основана на пол, расов или етнически произход, религия или вероизповедание, увреждане, възраст или сексуална ориентация;
- достъпност за хората с увреждания (вкл. спазване на правата и принципите, залегнали в Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания);
- целта за насърчаване на устойчивото развитие, посочена в член 11 от ДФЕС, като се отчитат целите на ООН за устойчиво развитие, Парижкото споразумение и принципа за „ненанасяне на значителни вреди“.

Принципът за „ненанасяне на значителни вреди“ изисква проектното предложение да НЕ води до значителни вреди за следните шест екологични цели:
1) смекчаване на изменението на климата;
2) адаптиране към изменението на климата;
3) устойчиво използване и опазване на водните и морските ресурси;
4) преход към кръгова икономика;
5) предотвратяване и контрол на замърсяването;
6) защита и възстановяване на биологичното разнообразие и екосистемите.

С цел гарантиране в максимална степен на спазването на принципа за „ненанасяне на значителни вреди“, по проектното предложения НЕ се подкрепят: 
i) дейностите и активите, свързани с изкопаеми горива, включително използване надолу по веригата; 
ii) дейностите и активите по схемата на ЕС за търговия с емисии; 
iii) дейностите и активите, свързани със сметища, инсталации за изгаряне на отпадъци и заводи за механично-биологично третиране;
iv) дейностите и активите, при които дългосрочното обезвреждане на отпадъци може да причини вреда на околната среда.
Да
3.
Дейностите по проектното предложение се изпълняват на територията на Република България.
Да
4.
Проектното предложение се изпълнява само в един от двете категории региони (регион в преход или по-слабо развити региони).
Да
5.
Проектното предложение води до постигане на целта на процедурата, като кандидатът е представил информация относно необходимостта от получаване на подкрепа по процедурата.
Да
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.