Критерии за оценка

I. Група
КРИТЕРИИ ЗА АДМИНИСТРАТИВНО СЪОТВЕТСТВИЕ НА ПРОЕКТНОТО ПРЕДЛОЖЕНИЕ
Критерий Води до отхвърляне
1.
Проектното предложение е подадено в ИСУН 2020 в срока, определен в поканата.
Да
2.
Формулярът за кандидатстване е по образец.
Да
3.
Формулярът за кандидатстване е подписан с Квалифициран електронен подпис (КЕП) от законния представител на кандидата.
Не
4.
Когато формулярът за кандидатстване не е подписан с КЕП от законния представител на кандидата е прикачено нотариално/и заверено/и пълномощно/и от съответното/ите упълномощено/и лице/а, а за кандидат- община - Заповед на кмета на общината, във формат „рdf“ или друг формат, подписано с КЕП на упълномощеното/ите лице./а. 
От текста на пълномощното/ите става ясно, че лицето/лицата с право да представляват кандидата упълномощава/т пълномощника да подаде от негово/тяхно име формуляра за кандидатстване, като го подпише с КЕП и приложи документите, които са неразделна част от формуляра.
Не
5.
Документите към формуляра за кандидатстване са прикачени във изискуемият формат.
Да
6.
случаите, когато оригиналният документ е изготвен на чужд език, той е придружен с превод на български език, извършен от заклет преводач, а когато документът е официален, по смисъла на Гражданския процесуален кодекс, той е легализиран или с апостил.
Да
7.
Формуляра за кандидатстване е придружен от всички изискуеми документи
Да
II. Група
ПРИДРУЖАВАЩИ ОБЩИ ДОКУМЕНТИ
Критерий Води до отхвърляне
1.
Основната информация за проектното предложение
(Приложение 1). Формулярът се попълва, разпечатва и подписва от кандидата. Представя се във формат „pdf”.
Да
2.
Таблица за допустимите инвестиции и дейности (Приложение 2). Представя се във формат „pdf” и електронен вариант на документа във формат „xls“ („xlsx“).
Да
3.
Анализ разходи-ползи (финансов анализ), изготвен по образец (Приложение 3 и 3А). Представя се във формат „pdf” и електронен вариант на документа във формат „xls“ („xlsx“).
Да
4.
Документ, издаден от обслужващата банка за банковата сметка на кандидата. Представя се във формат „pdf”
Да
5.
Формуляр за мониторинг по подмярка 19.2 "Прилагане на операции в рамките на стратегии за ВОМР" (Приложение 4). Представя се във формат „pdf”;
Да
6.
Нотариално заверено изрично пълномощно, в случай че документите не се подават лично от кандидата, а за кандидат- община - Заповед на кмета на общината. Представя се във формат „pdf”.
Не
7.
Учредителен акт или устав, или дружествен договор когато кандидат/получател е лице, регистрирано по Закона за юридическите лица с нестопанска цел, включително читалищата (не е приложимо за кандидати общини). Представя се във формат „pdf”.
Не
8.
Декларация (съгласно чл.19 и 20 от ЗЗЛД), към чл. 47, ал. 2, т. 2 от Наредба № 22 за прилагане на подмярка 19.2 "Прилагане на операции в рамките на стратегии за ВОМР" (Приложение 5). Декларацията се попълва и подписва от кандидата. Представя се във формат „pdf”
Да
9.
Декларация съгласно Приложение № 6 от Наредба 22 от представляващия/те кандидата, а когато член на колективния управителен орган е юридическо лице, декларация се представя от техния представител по закон и/или пълномощие, както и временно изпълняващ такава, както и от лицата с правомощия за вземане на решения или контрол по отношение на кандидата (Приложение 6). Представя се във формат „pdf”;
Да
10.
Декларация за нередности от представляващия/те кандидата, както и от лицата с правомощия за вземане на решения или контрол по отношение на кандидат (Приложение 7). Представя се във формат „pdf”;
Да
11.
Свидетелство за съдимост от представляващия/те кандидата, издадено не по-късно от 6 месеца преди представянето му. Представя се във формат „pdf“.
Да
12.
Решение за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда/решение по оценка на въздействие върху околната среда/решение за преценяване на необходимостта от извършване на екологична оценка/становище по екологична оценка/решение за преценка на вероятната степен на значително отрицателно въздействие/решение по оценка за съвместимостта/писмо/ разрешително от компетентния орган по околна среда (Регионална инспекция по околната среда и водите/Министерство на околната среда и водите/Басейнова дирекция), издадени по реда на Закона за опазване на околната среда, Закона за биологичното разнообразие и/или Закона за водите (когато е приложимо) Представя се във формат „pdf“.
Не
13.
Лицензи, разрешения и/или документ, удостоверяващ регистрацията за дейностите и инвестициите по проекта, за които се изисква лицензиране, разрешение и/или регистрация за извършване на дейността/инвестицията съгласно българското законодателство. Представя се във формат „pdf”.
Не
14.
Договор за финансов лизинг с приложен към него погасителен план за изплащане на лизинговите вноски, в случай че проектът включва разходи за закупуване на активи чрез финансов лизинг (когато е приложимо); Представя се във формат „pdf“.
Не
15.
Инвентарна книга към датата на подаване на проектно предложение към стратегията за ВОМР с разбивка по вид на актива, дата и цена на придобиване - в случай на разходи, които представляват дълготрайни материални активи съгласно Закона за счетоводството (когато е приложимо); Представя се във формат „pdf“.
Не
16.
Решение на компетентния орган на ЮЛНЦ, решение на общото събрание /за кандидати читалища/ за кандидатстване по реда на настоящите Условия за кандидатстване. Решение на общинския съвет за кандидатстване по реда на настоящата процедура (за кандидати – общини). Представя се във формат „pdf“.
Не
17.
Решение на общинския съвет, че дейностите, включени в проектите, съответстват на приоритетите на общинския план за развитие на съответната община. Представя се във формат „pdf”.
Не
18.
Справка за дълготрайните активи и инвентарна книга към датата на подаване на проектното предложение с разбивка по вид на актива, дата и цена на придобиване (важи за проекти, включващи инвестиции за закупуване на оборудване и/или обзавеждане). Представя се във формат „pdf”.
Не
19.
Декларация за минимална помощ (Приложение 8), когато е приложимо. Представя се във формат „pdf”
Не
20.
Декларация за държавни помощи (Приложение 9), когато е приложимо; Представя се във формат „pdf“.
Не
21.
Декларация по чл. 3 и 4 от ЗМСП и справката за обобщените параметри на предприятието, което подава декларация, по образец, утвърден от министъра на икономиката и енергетиката (Приложение 10), приложимо за ЮЛНЦ, включително читалища). Представя се във формат „pdf”.
Не
22.
Фактури, придружени с платежни нареждания, за извършени разходи преди подаване на проектното предложение към стратегията за ВОМР за разходи за предпроектни проучвания, такси, възнаграждение на архитекти, инженери и консултантски услуги, извършени след 1 януари 2014 г. съгласно чл. 21, ал. 2, т. 14 от Наредба № 22, ведно с банкови извлечения (когато е приложимо); Представят се във формат „pdf“.
Не
23.
Три съпоставими оферти и/или извлечение от каталог на производител/ доставчик/строител и/или проучване в интернет за всяка отделна инвестиция в дълготрайни активи - с предложена цена от производителя/доставчика/строителя, когато кандидатът планира да провежда процедура за избор на изпълнител по реда на ПМС № 160 или по Закона за обществените поръчки след сключване на договор за предоставяне на финансова помощ (когато е приложимо); Представят се във формат „pdf“.
Не
24.
В случаите, когато оферентите са чуждестранни лица, следва да представят документ за правосубектност съгласно националното им законодателство (когато е приложимо); Представя се във формат „pdf“.
Не
25.
Документи за проведен избор на изпълнител по Закона за обществените поръчки за кандидати, които са възложители по Закона за обществените поръчки или по реда на ПМС №160 в случаите, когато проекта включва разходи по точка 15 от Раздел 14.1 Общи допустими разходи, извършени преди подаване на проектното предложение (когато е приложимо); Представят се във формат „pdf“.
Не
26.
Декларация за дейността на кандидата (икономическа/ неикономическа) и годишен финансово-счетоводен отчет, от който да е видно финансово-счетоводно (в т.ч. аналитично) обособяване на икономическата и неикономическа дейност (когато е приложимо); Представя се във формат „pdf“.
Не
27.
Декларацията за съгласие данните на кандидата да бъдат предоставени от НСИ на УО и ДФЗ-РА (Приложение 12). Декларацията се попълва и подписва от кандидата. Представя се във формат „pdf”;
Да
28.
Декларация по образец на Държавен фонд „Земеделие“, удостоверяваща неприложимост на документи (Приложение 13) /В случай на неприложимост на документи, кандидатът прикачва декларация по образец на Държавен фонд „Земеделие“ удостоверяваща това обстоятелство – във формат „pdf“ или „jpg“/;
Да
29.
Удостоверение от НАП, че кандидата няма просрочени задължения, издадено не по-рано от един месец преди подаване на проектното предложение; Представя се във формат „pdf“.
Не
30.
Удостоверение от Общината, че кандидата няма просрочени задължения, издадено не по-рано от един месец преди подаване на проектното предложение; Представя се във формат „pdf“.
Не
31.
Удостоверение, потвърждаващо, че кандидата не е в открито производство по несъстоятелност или не е обявен в несъстоятелност, издадено от съответния съд не по-рано от 1 месец преди подаване на проектното предложение (Не се представя от общини. Не се представя за кандидати, за които това обстоятелство е проверимо в Търговския регистър);
Не
32.
Удостоверение, потвърждаващо, че кандидата не е в процедура по ликвидация, издадено от съответния съд не по-рано от 1 месец преди подаване на проектното предложение (Не се представя от общини. Не се представя за кандидати, за които това обстоятелство е проверимо в Търговския регистър); Представя се във формат „pdf“.
Не
33.
Удостоверение за актуално състояние, издадено от съответния съд не по-рано от 1 месец преди подаване на проектното предложение (Не се представя от общини. Не се представя за кандидати, за които това обстоятелство е проверимо в Търговския регистър); Представя се във формат „pdf“.
Не
34.
Декларация за липса или наличие на двойно финансиране по проекта (Приложение 15) . Представя се във формат „pdf“.
Да
35.
Декларация за изкуствено създадени условия и липса на функционална несамостоятелност (Приложение 16). Представя се във формат „pdf“.
Да
36.
Декларация за свързани лица по смисъла на § 1, от допълнителните разпоредби на Търговския закон (Приложение 16_1) Представя се във формат „pdf“.
Да
III. Група
ПРИДРУЖАВАЩИ СПЕЦИФИЧНИ ДОКУМЕНТИ	
Специфични документи в случай на проект с инвестиции за извършване на строително-монтажни работи: строителство, реконструкция, ремонт, рехабилитация:
Критерий Води до отхвърляне
1.
Документ за собственост на земя и/или друг вид недвижими имоти, обект на инвестицията или Учредено право на строеж върху имота за срок не по-малко от 6 години, считано от датата на подаване на заявлението за подпомагане, когато е учредено срочно право на строеж – в случай на кандидатстване за разходи за строително-монтажни работи, за възстановяване, реставрация, ремонт и/или реконструкция на сгради и/или помещения, дейности по вертикалната планировка и подобряване на прилежащите пространства, за които се изисква Разрешение за строеж съгласно Закона за устройство на територията или Документ за ползване на имота за срок не по-малко от 6 години, считано от датата на подаване на заявлението за подпомагане, когато е учредено срочно право на строеж – в случай на кандидатстване за разходи за строително-монтажни работи, за възстановяване, реставрация, ремонт и/или реконструкция на сгради и/или помещения, дейности по вертикалната планировка и подобряване на прилежащите пространства, за които се изисква Разрешение за строеж съгласно Закона за устройство на територията; Представя се във формат „pdf“.
Не
2.
Одобрен инвестиционен проект, изработен във фаза „Технически проект“ или „Работен проект“ в съответствие с изискванията на ЗУТ и Наредба № 4 от 2001 г. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти или Заснемане на обекта/съоръжението и/или архитектурен план на сградата, съоръжението, обекта, който ще се изгражда, ремонтира или обновява и когато за предвидените строително-монтажни работи не се изисква одобрен инвестиционен проект съгласно ЗУТ.
Не
3.
Разрешение за строеж, когато издаването му се изисква съгласно ЗУТ или Становище на главния архитект, че строежът не се нуждае от издаване на разрешение за строеж, когато издаването му не се изисква съгласно ЗУТ; Представя се във формат „pdf“.
Не
4.
Подробни количествени сметки, заверени от правоспособно лице. За инвестиционни проекти, които включват обекти недвижими културни ценности, за дейности по реставрация количествените сметки трябва да са заверени от лица, вписани в регистъра по чл. 165 от Закона за културното наследство.
Не
5.
Заверени количествено-стойностни сметки, включително и във формат „xls“ (когато е приложимо).
Не
6.
Съгласуване с Министерството на културата с писмено становище и заверка с печат върху графичните материали на проектната документация, изготвена по реда на глава 23 от Наредба № 4 от 2001 г. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти (изисква се само за инвестиционни проекти, които включват обекти недвижими културни ценности); Представя се във формат „pdf“.
Не
7.
Удостоверение от НИНКН за статута на обекта като недвижима културна ценност (само в случаите, когато дейността включва – реконструкция и/или рехабилитация и/или ремонт и/или реставрация и/или обновяване); Представя се във формат „pdf“.
Не
8.
Разрешение за поставяне, издадено в съответствие със ЗУТ (важи в случай, че проектът включва разходи за преместваеми обекти и елементи на градското обзавеждане); Представя се във формат „pdf“.
Не
9.
Удостоверение за ползван патент и/или удостоверение за полезен модел или внедряване на инвестиции, когато е приложимо; Представя се във формат „pdf“.
Да
10.
Специфични документи в случай на проект с инвестиции свързани с провеждане на народни обичаи, традиционни и фолклорни събития, фестивали, събори, театрални поставки и др

1.График за провеждане на планираните дейности; Представя се във формат „pdf“.
Не
11.
2. Обосновка на предвидените за закупуване артикули (брой и прогнозна стойност); Представя се във формат „pdf“.
Не
12.
3. В случай на закупуване на народни носии и/или друго сценично облекло, декор, реквизит и/или сценично оборудване - писмено становище от сценограф/художник; Представя се във формат „pdf“.
Не
13.
4. В случай на организиране на фестивали, събори и други подобни събития - писмено становище от етнограф относно значимостта на събитието за местната културна идентичност. Представя се във формат „pdf“.
Не
IV. Група
ПРОВЕРКА ЗА ДОПУСТИМОСТ
Критерий Води до отхвърляне
1.
Проектното предложение попада в обхвата на мярка 19.05. и може да бъде включено в категория интервенции, заложени в СВОМР
Да
2.
Интензитетът на помощта заявен от кандидата е в съответствие с представения анализ „разходи – ползи“.
Да
3.
Дейностите по проекта съответстват на дейностите, предвидени в Стратегията за Водено от общностите местно развитие по Мярка 19.05
Да
4.
Допустимите разходи за проекта са определени в съответствие със Стратегията за Водено от общностите местно развитие по мярка 19.05
Да
5.
Съгласно доклада от посещение на място (Приложение № 1 към настоящия документ), изготвен на основание на чл. 49 ал. 1 от Наредба № 22, съществува съответствие между заявените от кандидата и реалните данни.
Да
6.
Дейностите по проекта не са финансирани/ не се финансират по друг проект, програма или каквато и да е друга схема с източник националния бюджет, бюджета на ЕС или друга донорска програма
Да
V. Група
Допустимост на кандидата:
Критерий Води до отхвърляне
1.
Кандидатът е:
1. Община Главиница;
2. Община Ситово;
3. Юридическо лице с нестопанска цел, регистрирано по Закона за юридическите лица с нестопанска цел; 
4. Читалище, вписано по Закона за народните читалища;
5. Юридическо лице, регистрирано по Търговския закон, Закона за кооперациите или Закона за занаятите.
Да
2.
Кандидатът/получателят на финансова помощ има седалище и адрес на управление за юридическите лица, на територията на действие на „МИГ Главиница-Ситово Крайдунавска Добруджа”
Да
3.
Кандидатът не е свързано лице по смисъла на § 1, от допълнителните разпоредби на Търговския закон с представляващ по закон и/или пълномощие, с член на управителния или контролния орган на местната инициативна група или с кмета на съответната община на територията на МИГ.
Да
4.
Кандидатът не е член на колективния управителен орган или на контролния орган на МИГ и не съм свързано лице с член на колективния управителен орган или на контролния орган на МИГ по смисъла на § 1 от допълнителните разпоредби на Търговския закон.
Да
5.
Кандидатът не е свързано лице по смисъла на § 1 от допълнителните разпоредби на Търговския закон с друг член на колективния управителен или представляващ по закон и пълномощие член на колективния управителен орган на МИГ и/или на контролния орган на МИГ или представляващ по закон и пълномощие член на контролния орган на МИГ
Да
6.
Кандидатът/получателят на финансова помощ, отговаря на следните изисквания:
1. не е обявен в несъстоятелност или е в производство по несъстоятелност, или е в процедура по ликвидация, или е сключил извънсъдебно споразумение с кредиторите си по смисъла на чл. 740 от Търговския закон, или е преустановил дейността си. Изискването не се прилага, когато член на колективния управителен орган и/или на контролния орган на МИГ е физическо лице, което не е търговец или е община;
2. няма задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и лихвите по тях към държавата или към община, или аналогични задължения, освен ако е допуснато разсрочване, отсрочване или обезпечение на задълженията или задължението е по акт, който не е влязъл в сила; видът и размерът на задълженията следва да са установени с влязъл в сила акт на компетентен орган;
3. не е лишен от правото да упражнява определена професия или дейност, установено с влязъл в сила акт на компетентен орган, съгласно законодателството на държавата, в която е извършено нарушението;
4. не е предоставил документ с невярно съдържание или не е представил изискваща се информация, свързана с удостоверяване липсата на основания за отказ за финансиране, критериите за подбор или изпълнението на договор, установени с влязъл в сила акт на компетентен орган, съгласно законодателството на държавата, в която е извършено нарушението;
5. не е сключил споразумение с други лица с цел нарушаване на конкуренцията, когато нарушението е установено с влязъл в сила акт на компетентен орган, съгласно законодателството на държавата, в която е извършено нарушението;
6. не е нарушил правата на интелектуалната собственост, когато нарушението е установено с влязъл в сила акт на компетентен орган, съгласно законодателството на държавата, в която е извършено нарушението;
7. не е опитал, когато нарушението е установено с влязъл в сила акт на компетентен орган, съгласно законодателството на държавата, в която е извършено нарушението:
а) да повлияе на лице с правомощие за вземане на решения или контрол от УО на някой от Европейските структурни и инвестиционни фондове, включен в стратегията за ВОМР, и/или от Държавен фонд "Земеделие" (ДФЗ), свързано с одобрението за получаване на финансова помощ, чрез предоставяне на невярна или заблуждаваща информация;
б) да получи информация от лице с правомощие за вземане на решения или контрол от УО на някой от Европейските структурни и инвестиционни фондове, включен в стратегията за ВОМР, и/или от ДФЗ, която може да му даде неоснователно предимство, свързано с одобрението за получаване на финансова помощ;
8. не е установено с влязло в сила наказателно постановление или съдебно решение, че е нарушил чл. 118, 128, 245 и 301 - 305 от Кодекса на труда или аналогични задължения, установени с акт на компетентен орган, съгласно законодателството на държавата, в която кандидатът или участникът е установен;
9. не е доказано, че е виновен за неизпълнение на договор за предоставяне на финансова помощ от Европейските инвестиционни и структурни фондове, договор за обществена поръчка, на договор за концесия за строителство или за услуга, довело до предсрочното му прекратяване, изплащане на обезщетения или други подобни санкции, което е било разкрито, с изключение на случаите, когато неизпълнението засяга по-малко от 50 на сто от стойността или обема на договора;
10. не са констатирани при проверка, одит или разследване, проведено от разпоредител с бюджет, Европейската служба за борба с измамите или Европейската сметна палата, значителни недостатъци при спазването на основните задължения по изпълнение на договор за предоставяне на финансова помощ от Европейските инвестиционни и структурни фондове, на договор за обществена поръчка, на договор за концесия за строителство или за услуга, което е довело до предсрочното им прекратяване, изплащане на обезщетения или други подобни санкции;
11. не е извършил нередност, която е установена с влязъл в сила акт на компетентните органи, съгласно законодателството на държавата, в която е извършена нередността;
12. няма изискуеми и ликвидни задължения към ДФЗ;
13. не е включен в системата за ранно откриване на отстраняване по чл. 108 от Регламент (ЕС, Евратом) № 966/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 25 октомври 2012 г. относно финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза и за отмяна на Регламент (ЕО, Евратом) № 1605/2002 на Съвета (обн., ОВ, L 298/1 от 26 октомври 2012 г.), наричан по-нататък "Регламент (ЕС, Евратом) № 966/2012";
14. не е свързано лице по смисъла на § 1, т. 1 от допълнителните разпоредби на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси с лице на ръководна длъжност в УО на някоя от програмите, отговорни за управление на Европейските структурни и инвестиционни фондове, включен в стратегията за ВОМР или в ДФЗ;
15. не е лице, което е на трудово или служебно правоотношение в ДФЗ или УО на някоя от програмите, отговорни за управление на Европейските структурни и инвестиционни фондове, включен в стратегията за ВОМР до една година от прекратяване на правоотношението;
16. не е осъден с влязла в сила присъда, освен ако е реабилитиран, за:
а) участие в организирана престъпна група по чл. 321 и 321а от Наказателния кодекс;
б) подкуп по чл. 301 - 307 от Наказателния кодекс;
в) престъпление против финансовата, данъчната или осигурителната система, включително изпиране на пари, по чл. 253 - 260 от Наказателния кодекс;
г) престъпление против стопанството по чл. 219 - 252 от Наказателния кодекс;
д) престъпление против собствеността по чл. 194 - 217 от Наказателния кодекс;
е) престъпление по чл. 108а от Наказателния кодекс;
ж) престъпление по чл. 159а - 159г от Наказателния кодекс;
з) престъпление по чл. 172 от Наказателния кодекс;
и) престъпление по чл. 192а от Наказателния кодекс;
й) престъпление по чл. 352 - 353е от Наказателния кодекс;
к) престъпление, аналогично на тези по букви "а" до "й", в друга държава членка или трета страна;
17. не е лице, което не е изпълнило разпореждане на Европейската комисия за възстановяване на предоставена неправомерна и несъвместима държавна помощ;
18. не е лице, което лично или в качеството си на собственик, управител или контролиращ друго лице предоставя или е предоставяло консултантски услуги на същата МИГ, свързани с разработването и прилагането на стратегия за ВОМР.
Да
VI. Група
Допустимост на проекта:
Критерий Води до отхвърляне
1.
Финансовата помощ по проекта е в размер: 
- до 100 на сто - когато получател е публично лице, читалище или юридическо лице с нестопанска цел и проектът не генерира приход съгласно „Анализ разходи-ползи (финансов анализ)“, изготвен по образец, утвърден от изпълнителния директор на ДФЗ; 
- до 70 на сто - когато получател е публично лице и проектът генерира приход съгласно представения „Анализ разходи-ползи (финансов анализ)“, изготвен по образец, утвърден от изпълнителния директор на ДФЗ; 
- до 60 на сто - когато получател е частно лице; 
- до 70 на сто - когато получател е частно лице и проектът е в обществена полза.
Да
2.
Размерът на общите допустими разходи за проекта >= 3 000 евро – 5867,40 лева.
Да
3.
Размерът на общите допустими разходи проекта е <= 200 000 евро - 391 160 лева.
Да
4.
Проектът ще се осъществява на територията на общините Главиница и/или Ситово.
Да
5.
Размерът на финансовата помощ не е повече от левовата равностойност на 35 000 евро за един проект – 68 453 лева.
Да
VII. Група
Допустимост на дейностите по проектa:
Критерий Води до отхвърляне
1.
Проектът включва допустима за подпомагане дейност:
1. Изготвяне на проучвания и планове за опазване, реставрация, рехабилитация, защита и управление на места по НАТУРА 2000 или други места с висока природна стойност (пейзаж, екологична, геоложка и геоморфоложка), както и с културна, археологическа и архитектурна стойности. 
2. Подготовка и прилагане на програми за информиране за проблемите на околната среда и устойчивото развитие. 
3. Инвестиции, свързани с поддръжката, възстановяването и подобряването на природното наследство: 
а) Прилагане на дейности от утвърдени Планове за управление на защитени територии, обявени по Закона за защитените территории; 
б) Прилагане на дейности в Защитени територии, които нямат одобрени Планове за управление, съобразени със заповедите им за обявяване, след съгласуване с компетентни органи; 
в) Дейности, свързани с опазване и възстановяване на популациите на видове, включени в Закона за биологичното разнообразие; 
г) Дейности, свързани с опазване и възстановяване на местообитанията, включени в закона за биологичното разнообразие; 
д) Дейности, свързани с опазване на вековни дървета; 
е) Дейности, свързани с опазването на територии, животни, растения, природни образувания, които не са защитени със закон, но са от особено значение за местната общност, свързани със селския фолклор и обичаи, или са част от селския пейзаж. 
4. Дейности за опазване и възстановяване на традиционния селски пейзаж. 
5. Разработване на интерпретационни програми и подготовка на водачи и аниматори за тяхното прилагане. 
6. Дейности по съхраняване, идентифициране, възстановяване и обновяване на природното и културно наследство на територията. 
7. Инвестиции в нематериално културно наследство: изследване, документиране и съхраняване на елементи от нематериалното културно наследство, в т.ч. местния фолклор; опазване на природни пространства и мемориални места; популяризиране, предаване и възраждане на различни аспекти на културното наследство. 
8. Дейности свързани с промотиране и популяризиране на проектите.
Да
VIII. Група
Допустимост на разходите:
Критерий Води до отхвърляне
1.
Разходите се свеждат до:
1. Разходи за полева инвентаризация/проучване на физически блокове в територии с висока природна стойност.
2. Разходи, свързани с проучване, провеждане на археологически разкопки, консервиране и/или възстановяване на паметници на културата с местно значение.
3. Разходи за устройство и развитие инфраструктурата на туристически зони.
4. Разходи за обучение и подготовка на водачи и аниматори.
5. Разходи за почистване на териториите от ТБО.
6. Разходи за създаване на местна туристическа и културна инфраструктура, извън тези, които са допустими по мярка 7.5 от Стратегията на МИГ.
7. Реконструкция на съществуващите характерни елементи на територията на МИГ, реставриране и консервиране. 
- Разходи, свързани с прякото изпълнение на реставрационните, строително-ремонтните и строително-монтажните дейности; 
- Непредвидени разходи в размер до 5% от стойността на одобрените разходи.
8. Разходи за създаване, съхраняване и обогатяване на сбирки (природни, исторически, етнографски и др.).
9. Разходи за почистване, съхраняване, възстановяване и поддържане на значими природни и културно-исторически обекти, в т.ч. археологически, както и терените около тях.
10. Разходи за изготвяне на информационни материали – плакати, статии, радио и телевизионни предавания, атласи и карти на територията, табели и др.
11. Закупуване на оборудване и обзавеждане на сгради, които са част от културното наследство.
12. Разходи за проучвания и изработване на материали за идентифициране, документиране, изследване и/или съхраняване на нематериалното културно наследство.
13. Разходи за провеждане на фестивали, събори, организиране на изложби, семинари.
14. Разходи за изграждане на партньорства и създаване на мрежи между различни културни институции/музеи, музейни сбирки, читалища, общини, НПО и частни лица/.
15. Общи разходи, свързани с: консултации, проучвания, стратегии, хонорари за правни услуги,архитекти, инженери, разработване на продукти, разработване и въвеждане на системи за управление, разработване и разпространение на рекламни и информационни материали, придобиване на патентни права и лицензи, такси и разходи, необходими за изготвяне и изпълнение на дейностите по проекта в общ размер на 12 % от допустимите разходи.
16. Консултациите, пред-проектните изследвания, подготовка и окомплектоване на пакета от документи за кандидатстване и консултантските услуги, свързани с изпълнението и отчитане на дейностите по проекта до изплащане на помощта, като не могат да надвишават 5 % от сумата на допустимите разходи.
Не
2.
Налага се корекция в бюджета на проекта поради:
а) наличие на недопустими дейности и/или разходи;
б) несъответствие между предвидените дейности и видовете заложени разходи;
в) дублиране на разходи;
г) неспазване на други изисквания за допустимост от условията за кандидатстване;
д) несъответствие с правилата за държавните помощи;
е) неоснователност на разходите.
Не
IX. Група
Оценка на съответствието
Критерий Води до отхвърляне
1.
Проектът показва постигане на една или повече от целите на СВОМР чрез прилагане на планираните инвестиции и дейности.
Да
2.
Проектът доказва икономическата жизнеспособност на кандидата за периода за който е изготвен и доказва постигането на показателите.
Да
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.